A fesztiválszezon végével útjára indul a közelgő díjszezon részleteit nyomon követő gyűjtőcikk, amit majd a jobb oldali menüsorból tudtok elérni - a fontosabb frissítésekről pedig Facebook oldalunkon tájékozódhattok.
2013.11.23. (Egy kis filmzene...)
A filmzenék versenye tovább zajlik. A múltkor Hans Zimmer húzhatta be az első elismerést a 12 Years a Slave-hez írt muzsikáért, most pedig átadták a Hollywood Music in Media Awards elnevezésű filmzenei díjakat:
Legjobb filmzene: Captain Phillips (Henry Jackman)
Legjobb soundtrack album: Inside Llewyn Davis (T-Bone Burnett, Marcus Mumford, Ethan és Joel Coen)
2013.11.23. (Hírek röviden...)
Sajnos, mára majdnem csak rossz hírek jutottak:
- Hugh Jackman kénytelen volt lemondani a Fogságban kampányeseményeinek következő állomásait egy sürgős orvosi beavatkozás miatt. A színésznél a bőrrák egyik formáját diagnosztizálták az orvosok, amit sebészeti úton kellett eltávolítani. A színész közleményben tudatta, hogy jól van, de mivel az egész orra be van kötve, sajnos nem tud ott lenni sem a kritikusoknak szervezett kerekasztal-beszélgetéseken, sem a szakmai találkozókon. A filmet most Denis Villeneuve rendező és két színésze, Jake Gyllenhaal és Melissa Leo képviseli majd.
- Obama elnök a Dreamworks animációs részlegének egyik székhelyén mondott beszédét, a képi effektusokat gyártó- és animációs cégek képviselőiből álló tüntetők zavarják majd meg, mivel a jóval olcsóbban dolgozó külföldi cégekhez került munkák miatt egyre kilátástalanabb a helyzetük. Pont a Dreamworks Animation volt az, aki az év elején nagyobb elbocsátásokat eszközölt, de éppen pár órája érkezett a hír, hogy a Pixar is közel 5%-os csökkentést tervez. A stúdió szóvivője szerint a döntés azért született, mert az eltolt The Good Dinosaur miatt a cég film nélkül marad 2014-ben, de bennfentes pletykák szerint mindössze annyi történik, hogy az állomány egy részét olcsóbb munkaerőre cserélik, amire a Disney életében volt már példa. Hogy ez a díjszezont hogyan érinti, arra nehéz felelni, de ha lesz valami hatása, akkor az kizárólag az Oscar-jelöléseket érinti majd (amiről a szűkebb szakmai réteg dönt), de egy nagyobb volumenű akcióhoz meg kéne nyerniük a Színészek- és a Rendezők Szakszervezetét, amire - tekintve hogy ezek már többször bebizonyították, hogy szinte ellenségként kezelik az effektusokat - nem sok esélyt látok.
- De hogy valami kellemesebb is legyen a végére, íme az idei Miss Golden Globe, Sosie Bacon (Kevin Bacon és Kyra Sedgwick lánya):
2013.11.20. (Hírek röviden...)
Hírek röviden az elmúlt napok eseményeiből:
- A Római Filmfesztiválon Scarlett Johansson kapta a legjobb színésznőnek járó díjat a Her című filmben nyújtott alakításáért. Spike Jonze filmje egy íróról (Joaquin Phoenix) szól, aki szoros kapcsolatba kerül a munkájához kifejlesztett operációs rendszerrel, aminek Johansson adja a hangját. Már többször előfordult az évek során, hogy egy olyan alakítást próbáltak Oscar-közelbe juttatni, ahol a színész nem látható a filmben (Antonio Banderas és Eddie Murphy - Shrek 2, Andy Serkis - A gyűrűk ura II-III), ezidáig sikertelenül, de a forgalmazó ennek ellenére bejelentette, hogy nem adja fel és küzdeni fognak a színésznő jelöléséért.
- Úgy tűnik, idén végre a zenei kategóriáknak is lesz tétje, és izgalmas versengés alakulhat ki a filmek között. Azt már korábban bejelentették, hogy a 12 év rabszolgaságból öt betétdal is indul, most pedig egy szép nagy össznépi örömünnep keretei között mutatták be az Inside Llewyn Davis című Coen-filmhez írt albumot, méghozzá hatalmas sikerrel. Eközben Hans Zimmer rajongói is örülhetnek, mert a zeneszerző máris egy kicsit a többiek elé ugrott azzal, hogy elnyerte a Stockholmi Filmfesztivál zenei díját a 12 év rabszolgaság zenéjéért.
- Ha már Stockholm, hadd említsem meg, hogy a fesztiválzsűri Ryan Cooglernek (Fruitvale Station) adta a legjobb elsőfilmes díjat, amit korábban olyanok nyertek meg mint A messzi dél vadjai vagy a Precious. Ez jó előjel.
- A Római Filmfesztiválon a Mielőtt meghaltam (Dallas Buyers Club) kapta a közönségdíjat, a film főszerepét alakító Matthew McConaughey pedig a legjobb színésznek járó elismeréssel távozott.
- A kampánybulik közül érdemes kiemelni azt a kettőt, amit Quentin Tarantino és Jack Nicholson tartott - mindketten Alexander Payne Nebraskáját népszerűsítették, mindkettőn volt állva tapsolás dögivel.
- A Palm Springs Filmfesztiválon kitüntetést kap Sandra Bullock (Gravitáció) és Oprah Winfrey (A komornyik), ráadásul utóbbi a Fehér Házba is ki kell ruccanjon, hogy átvegye Obama elnöktől a lehető legnagyobb civil érdemérmet.
- A New York-i Filmkritikusok lesznek az elsők, akik átadják díjaikat december elején, de most némi zavar támadt az erőben, hiszen lehetséges, hogy pont Martin Scorsese Wall Street-filmjét nem sikerül addig befejezni, így meg van az esély, hogy idén ez kimarad náluk a szórásból.
2013.11.18. (Az Oscar-életműdíjasok + Angelina Jolie)
Már korábban méltattuk őket, tegnap meg is kapták a tiszteletbeli Oscarjukat, íme a köszönőbeszédek:
2013.11.05. (19 filmet neveztek az animációs Oscarra...)
Ha már reggel megörülhettünk a japán mester utolsó alkotásához készülő kampánynak (lásd alább), most tegyük is hivatalossá. 19 alkotást neveztek be a "Legjobb animációs film" Oscarjáért folyó versenybe, amik közül ugyan még nem tett mind eleget az egy hetes vetítési szabálynak, de ami késik, nem múlik. Az Amerikai Filmakadémia szabályai szerint ezek a filmek több más kategóriában is indulhatnak az arany szobrokért, de mivel az esélylatolgatást már korábban elvégeztem (lásd 2013.10.06.-os bejegyzést alul), íme a 19 versenyző, amiből majd öt kaphat jelölést (amikről még nem volt szó, ahhoz linkeltem trailert):
Derült égből fasírt 2: A második fogás
Croodék***
Gru 2***
A zöld urai
Ernest and Celestine***
The Fake
Pulykaland
Jégvarázs***
Khumba
Legend of Sarila
A Letter to Momo
Szörny Egyetem***
O apostoló***
Repcsik
Puella Magi Madoka Magica the Movie – Rebellion
Rio: 2096 A Story of Love and Fury
Hupikék törpikék 2
Turbo
The Wind Rises***
Megjegyzés: A Fox nem nevezte a karácsonyra tervezett Dinoszauruszok - A Föld urai 3D-t, a Weinstein testvérek pedig egy bemutatójukat sem küldték versenybe.
2013.11.05. (Elkezdődött a Wind Rises kampánya...)
Volt rá némi esély, hogy ezt is elsumákolja a Disney, mint a Ghibli Stúdió legutóbbi filmjét, de nem. Szóval IGEN, IGEN, IGEN, nézzétek a poszter alját!
2013.10.31. (Woody Allen nyílt levele...)
Minden Tom Donahue "Casting By" című dokumentumfilmjével kezdődött, amit tavaly mutattak be a Torontói Filmfesztiválon. Ahogy a címe is mutatja, a film néhány legendás szereposztó rendező munkásságát méltatja, köztük Woody Allen állandó társáét. A neves rendező most kicsit továbbszőtte az eseményeket, és egy nyílt levélben kérte az Amerikai Filmakadémiát, hogy bővítsék a díjaik névsorát egy olyan kategóriával, ami elismeri ezeket az alkotókat (tényleg ez az egyetlen főcímbeli kredit, amit nem díjaznak!), akiknek igenis nagy szerepe van a filmkészítési folyamatban. Allen nyílt levelében felsorolja azokat, akikkel soha nem dolgozott volna, mert nem ismerte őket, és akikre szereposztója, Juliet Taylor hívta fel a figyelmet. Ezek között van a kétszeres Oscar-díjas Dianne Wiest, aki éppen a rendező filmjeiben nyújtott alakításért kapta az elismeréseket, de a listán van például a fiatal Meryl Streep, aki a Manhattan idején még nem számított nagy névnek. Érdekes lesz látni, mi lesz a reakció.
2013.10.31. (A túlélő Oscar-közelbe került...)
Talán mert inkább tűnt akciófilmnek sem mint komoly drámának, eddig nem tűnt fontos játékosnak Peter Berg (Csatahajó, Hancock) új filmje a félresikerült 2005-ös akcióról, melynek során egy tálib vezért kellett volna kézre kerítenie az amerikai különleges alakulatnak. Tegnap azonban szakmai vetítést tartottak A túlélőnek (Lone Survivor), amit többszörös vastaps követett. A Variety jelentése szerint a film mostantól nagyon is Oscar-tényezőként kezelendő, méghozzá több kategóriában - amihez hozzá fogja segíteni a jó időzítés, és a tény, hogy a film screeneren is jól mutat.
A Universal persze nem is volt rest, máris a kampányon dolgoznak. Megtehetik, a Hajsza a győzelemért című Ron Howard mozin kívül úgysem tudják mire költeni az Oscar-zsebpénzt, és különösen eddig sem bíztak annak sikerében. A túlélő ötösfogata pedig biztos jól mutat a vörös szőnyegen: Mark Wahlberg, Ben Foster, Emile Hirsch, Taylor Kitsch, Eric Bana.
2013.10.28. (Az Európai Filmakadémia technikai díjai...)
Néhány nyertes erejéig kanyarodjunk haza Európába, hiszen az Európai Filmakadémia eredményt hirdetett az alábbi kategóriákban:
Legjobb hang: Matz Müller & Erik Mischijew (A hit paradicsoma)
Legjobb zene: Ennio Moriccone (Senki többet)
Legjobb kosztümtervezés: Paco Delgado (Blancanieves)
Legjobb látványtervezés: Sarah Greenwood (Anna Karenina)
Legjobb vágás: Cristiano Travaglioli (A nagy szépség)
Legjobb operatőr: Asaf Sudry (Lemale et ha'halal)
2013.10.26. (Frissített Oscar-ranglista és az elmúlt hetek összegzése...)
Az elmúlt egy-két hét eseményei után időszerűvé vált, hogy egy kicsit felfrissüljenek a díjszezonos rangsort bemutató táblázataink (az előző állást ITT találjátok). A George Clooney rendezte Műkincsvadászok (Monuments Men) kihullásával a rendező úr most már teljes egészében a Gravitáció kampányára koncentrálhat, miközben a Sony az így felszabadult tartalékait az American Hustle és a vártnál talán jobb fogadtatásban részesült Phillips kapitány (Captain Phillips) támogatására csoportosíthatja át. Eközben a Hollywood Film Festival (lásd alul) díjai és a New York-i Gotham Awards jelölései nyilvánvalóvá tették, hogy az amerikai szaksajtóban jó előre beharangozott "feketék éve" megvalósulni látszik, amihez hozzájön még a Santa Barbara Film Festival tegnapi bejelentése, hogy Forest Whitaker kapja az év emberének járó díjukat, amit fél Hollywood együtt fog ünnepelni.
Ezen kívül a Mielőtt meghaltam (Dallas Buyers Club) is az előzetes elvárások felett teljesített, miközben az utóbbi időben elhalványult August: Osage County is teljes mellszélességgel tért vissza a mezőnybe. Az új bemutatók közül a Mr. Banks megmentése (Saving Mr. Banks) Londonban, a Her pedig New York-ban nyűgözte le a közönséget. Az előbbi nem okozott különösebb meglepetést, ez alapelvárás volt egy Emma Thompson-Tom Hanks filmtől, de Spike Jonze filmje ezzel bizony tényezővé vált annak ellenére, hogy nem éppen egy szokványos moziról van szó.
Végül, de nem utolsó sorban ejtenék pár szót az Adéle élete kapcsán kialakult helyzethez, ami egyértelműen az Arany Pálma díjas film malmára hajthatja a vizet. Volt olyan amerikai állam, ahol nemes egyszerűséggel kitiltották a mozikból az explicit szexuális aktusokat bemutató filmet, miközben a jóval liberálisabb New York egyik mozijában még a 18 év alattiak is minden gond nélkül jegyhez jutottak. A duplán terjengő botrányszag már önmagában is előny, ráadásul a film főszereplői is egyre több rajongót szereznek maguknak a promóció során, nem is beszélve a temérdek médiamegjelenésről. Holnap már azt is megtudjuk, anyagilag mit jelent mindez, de a díjszezonra tett hatás tagadhatatlan.
1. 12 év rabszolgaság (12 Years a Slave) FOX | 1. Steve McQueen (12 év rabszolgaság) |
2. Gravitáció (Gravity) WARNER | 2. Alfonso Cuarón (Gravitáció) |
3. Phillips kapitány (Captain Phillips) SONY | 3. Paul Greengrass (Phillips kapitány) |
4. A komornyik (Lee Daniels' The Butler) WEINSTEIN | 4. Ethan és Joel Coen (Inside Llewyn Davis) |
5. Mr. Banks megmentése (Saving Mr. Banks) DISNEY | 5. Lee Daniels (A komornyik) |
6. American Hustle SONY | 6. Ryan Coogler (Fruitvale Station) |
7. Inside LLewyn Davis CBS FILMS | 7. Spike Jonze (Her) |
8. A Wall Street farkasa (The Wolf of Wall Street) PARAMOUNT | 8. Alexander Payne (Nebraska) |
9. Mielőtt meghaltam (Dallas Buyers Club) FOCUS | 9. David O. Russell (American Hustle) Bemutató előtt!!! |
10. August: Osage County WEINSTEIN | 10. Martin Scorsese (Wall street farkasa) Bemutató előtt!!! |
11. Her WARNER | |
12. Fruitvale Station WEINSTEIN | |
13. Nebraska PARAMOUNT | |
14. Blue Jasmine SONY | |
15. Philomena WEINSTEIN |
1. Chiwetel Ejiofor (12 év rabszolgaság) | 1. Cate Blanchett (Blue Jasmine) |
2. Matthew McConaughey (Mielőtt meghaltam) | 2. Sandra Bullock (Gravitáció) |
3. Robert Redford (All is Lost) | 3. Judi Dench (Philomena) |
4. Tom Hanks (Phillips kapitány) | 4. Emma Thompson (Mr. Banks megmentése) |
5. Bruce Dern (Nebraska) | 5. Meryl Streep (August: Osage County) |
6. Forest Whitaker (A komornyik) | 6. Brie Larson (Short Term 12) |
7. Michael B. Jordan (Fruitvale Station) | 7. Adéle Exarchopoulos (Adéle élete) |
8. Oscar Isaac (Inside Llewyn Davis) | 8. Julie Delpy (Mielőtt éjfélt üt az óra) |
9. Joaquin Phoenix (Her) | 9. Kate Winslet (Labor Day) |
10. Leonardo DiCaprio (A Wall Street farkasa) | 10. Amy Adams (American Hustle) |
1.Michael Fassbender (12 év rabszolgaság) | 1. Lupita Nyong'o (12 év rabszolgaság) |
2. Jared Leto (Mielőtt meghaltam) | 2. Oprah Winfrey (A komornyik) |
3. Tom Hanks (Mr. Banks megmentése) | 3. Octavia Spencer (Fruitvale Station) |
4. Barkhad Abdi (Phillips kapitány) | 4. Margo Martindale (August: Osage County) |
5. Daniel Brühl (Hajsza a győzelemért) | 5. June Squibb (Nebraska) |
6. Bradley Cooper (American Hustle) | 6. Jennifer Lawrence (American Hustle) |
7. Harrison Ford (A 42-es) | 7. Julia Roberts (August: Osage County) |
8. David Oyelowo (A komornyik) | 8. Emily Watson (A könyvtolvaj) |
9. James Gandolfini (Exek és szeretők) | 9. Sally Hawkins (Blue Jasmine) |
10. John Goodman (Inside Llewyn Davis) |
10. Scarlett Johansson (Her) |
2013.10.23. (George Clooney új rendezése csak jövőre debütál...)
A hivatalos közlemény szerint nem sikerült befejezni a Műkincsvadászok (Monuments Men) utómunkálatait, így a filmet majd csak 2014 első negyedében mutatják be. A díjszezon szempontjából ennek két fontos aspektusa van: először is George Clooney most már teljes mellszéllességgel állhat ki a Gravitáció mellett, másrészt a forgalmazó valószínűleg jobban bízik a megmaradt két versenyzőjében, így a kampányra szánt pénzösszeget már csak a Phillips kapitány (Captain Phillips) és az American Hustle között kell elosztani.
Jó hír viszont, hogy Martin Scorsese új filmje (A Wall Street farkasa) a sok pletyka ellenére még idén a mozikba kerül, miután sikerült egy három órásnál rövidebb, NC-17-es besorolásnál enyhébb verziót vágni belőle.
2013.10.22. (Hollywood Film Awards)
Teljes a Hollywood Film Awards nyerteseinek névsora. A Mielőtt meghaltam erős jelenléte kissé meglepő, talán erősebb versenyző lesz, mint azt sokan gondolták volna.
Legjobb hollywoodi film: Sötétségben-Star Trek (közönségdíj!)
Legjobb hollywoodi rendező: Lee Daniels (A komornyik)
Legjobb hollywoodi színész: Matthew MCConaughey (Mielőtt meghaltam)
Legjobb hollywoodi színésznő: Sandra Bullock (Gravitáció)
Legjobb hollywoodi férfi mellékszereplő: Jake Gyllenhaal (Fogságban)
Legjobb hollywoodi női mellékszereplő: Julia Roberts (August: Osage County)
Legjobb hollywoodi színészgárda: August: Osage Country
Breakthrough Award (színész/nő): Jared Leto (Mielőtt meghaltam)
Breakthrough Award (rendező): Steve McQueen (12 év rabszolgaság)
Legjobb producer: Michael De Luca (Phillips kapitány)
Legjobb forgatókönyv: Julie Delpy, Ethan Hawke és Richard Linklater (Mielőtt éjfélt üt az óra)
Legjobb kosztümtervező és látványtervező: Michal Wilkinson és Judy Becker (American Hustle)
Legjobb dal: Chris Martin (Az éhezők viadala - Futótűz)
Legjobb effektek: John Knoll (Tűzgyűrű)
New Hollywood Award: Lupita Nyong'o (12 év rabszolgaság)
Spotlight Awards: Michael B. Jordan (Fruitvale Station), Sophie Nelisse (A könyvtolvaj), és David Oyelowo (A komornyik)
Életműdíj: Harrison Ford
2013.10.18. (Egy kis Hollywood Film Awards...)
Hétfőn adják át a Hollywood Film Awards elismeréseit, de a nyertesek némelyike már most ismert. Hadd ne mondjam, ezzel végérvényesen elkezdődött a díjszezon - különösen Sandra Bullock (Gravitáció) és Matthew McConaughey (Mielőtt meghaltam) számára, akiket az év hollywoodi színésznőjévé és színészévé választottak. Az év színészgárdája pedig az August: Osage County illusztris csapata lett, úgyhogy színpadra léphet Meryl Streep, Julia Roberts, Benedict Cumberbatch, Chris Cooper, Ewan McGregor, Juliette Lewis és Abigail Breslin is.
2013.10.08. (Az idegen nyelvű filmek Oscarjáról...)
76 ország (új rekord!) küldte el nevezését a legjobb idegen nyelvű film Oscarjáért folyó versenybe. A Moldovai köztársaság és Szaud-Arábia, és önálló államként Montenegró is első ízben vesz részt a megmérettetésben. Mint az már ismert, hazánk Szász János, A nagy füzet című munkájával száll harcba az elismerésért, a rendezőnek pedig olyan világhírű kollégákkal kell felvennie a versenyt, mint Danis Tanovic (Jelenetek egy vasgyűjtő életéből), Jiri Menzel (The Don Juans), Thomas Vinterberg (A vadászat), Wong Kar-wai (A nagymester), Asghar Farhadi (A múlt), Paolo Sorrentino (A nagy szépség), Fjodor Bondarcsuk (Sztálingrád) vagy Sean Ellis (Metro Manila). A filmekkel később részletesen is foglalkozunk, addig is itt lehet szemezgetni a nevezettek között.
2013.10.06. (Az animációs filmek versenye...)
Az animációs filmek díjazása évek óta kavarja a port Amerikában. A nyilvánvalóan kevés gócpontban tömörülő szakma nagyjából odáig süllyesztette az elismerések értékét, hogy aki a legtöbb alkalmazottal rendelkezik, az delegálja a legtöbb szavazót, ergo az nyeri a díjakat. Az Oscart osztogató Akadémia már a kezdetekkor megpróbálta elejét venni az efféle machinációknak, így az animációs alosztályon belül sem adta meg mindenkinek a jelöléshez való jogot. Ebbe a bizottságba csak animátorok kerülhettek be, nekik is részt kellett venniük a jelölhető filmek akadémiai vetítésén, és csak azután adhatták le szavazataikat, miután igazoltan megnézték az éves felhozatal legalább 80%-át. Az idei szabálymódosítással azonban megemelték a bizottság létszámát és a jelöléshez szükséges megtekintések számát 60%-ra csökkentették. Ez egyrészt kedvez a nem amerikai tagoknak, másrészt óhatatlanul is felhígítja a kategóriát - már amennyiben ez még lehetséges.
Az idei versenynek már ezzel a felállással indulunk neki, amiben a jelek szerint 18 alkotás mérkőzik majd meg egymással (ami annyit jelent, hogy 5 jelölt lesz!). Ebből négy a Disney égisze alatt kerül a mozikba, amiből egyedül a finoman szólva is gyenge kritikai fogadtatásban részesült Repcsiket zárhatjuk ki, és még így is maradt két nagy kérdés. A stúdió hagyja majd, hogy Hajao Mijazaki pályáját lezáró The Wind Rises érvényesülni tudjon, vagy kitart a rosszabb kritikákkal rendelkező Pixar-film (Szörny egyetem) mellett? Erre a kérdésre majd egy másikra adott válasszal lehet válaszolni, ami a még bemutató előtt álló Jégvarázzsal kapcsolatos. Ha a Disney saját gyártású meséje jobban teljesít, mint a szörnyek, kétségtelenül mellé áll majd a stúdió. Ha nem, akkor a Pixar mellett valószínűleg Mijazaki kapja meg a neki kijáró támogatást.
A Dreamworks műhelyében készült animációs filmek forgalmazójának, a Fox-nak is négy film között kell rendet vágnia. Az eddig bemutatott produkciók közül a Zöld urai leszerepelt ugyan, de a Croodék nagyságrendben ugyanazt hozta, amit a Szörny egyetem - a Turbo pedig nagyjából a kettő közé fúrta be magát. A kérdés tehát az, hogy teljesít majd az importált karácsonyi durranás, a Dinuszauruszok, a Föld urai 3D. Ha jobban, mint az ősemberek, övék a pont, máskülönben a barlanglakóké lehet a jelölés.
A Universal (Gru 2) és a Sony (Derült égből fasírt 2.) egy-egy filmmel jelentkezett, és kettejük közül a Universal van jobb helyzetben. Ha nem ismerném a stúdió Oscar-baklövéseit, most nyugodtabb szívvel írnám le, hogy a minyonoknak nyert ügyük van jelölés tekintetében, de azért talán minden idők egyik legsikeresebb animációjával már csak nem nyúlnak mellé. Az élőszereplős filmeknél már kifejtettem, hogy a Sony-nak így is van elég baja, valószínűleg a rajzfilmekkel pont annyit foglalkoznak majd, mint a Weinstein tesók (Mikulás-mentőakció, Escape from Planet Earth), azaz nem sokat - de a Relativity Media is jobban tenné, ha a Pulykaland helyett a Don Jon és az Out of Furnace kampányaiba fektetnének nagyobb energiát.
Ezeken kívül már csak néhány külföldi film maradt, melyek közül a már most többszörös díjnyertes francia Ernest and Celestine-nek van a legnagyobb esélye, hogy a jelöltek közé verekedje magát. De mivel láttunk itt már fura dolgokat, említés szintjén itt a többi lehetséges: a kanadai Legend of Sarila három eszkimó története, akik a bőség földjét kutatva próbálnak segíteni éhező társaikon. A Letters to Momo egy újabb drámai alkotás Japánból, a dél-afrikai Khumba pedig szemmel láthatóan Madagaszkár-pótlék kíván lenni, de az oroszoktól is érkezik egy variáció a Hókirálynő témára a Disney Jégvarázsa mellé.
1. The Wind Rises |
2. Szörny egyetem / Jégvarázs |
3. Gru 2. |
4. Croodék / Dinoszauruszok - A Föld urai 3D |
5. Ernest and Celestine |
2013.09.27. (A Grace of Monaco átcsúszott 2014-re...)
A Paramount hivatalos közleményére még mindig várunk, hogy mi lesz a Wolf of Wall Street további sorsa, de úgy tűnik a film tényleg 2014-re költözik át, mivel a vágási munkák még zajlanak. Martin Scorsese kilátásba helyezett ugyan egy elcsúsztatott, de még idei bemutatót, csakhogy időközben elvállalt egy külföldi fesztiválzsűrizést, így két hét kiesik. Az azonban már biztos, hogy a Weinstein Company jövőre tette át a Nicole Kidman főszereplésével készült Grace of Monaco premierjét és ma érkezett a Sony bejelentése, hogy a Foxcatcher is csak 2014-ben debütál. A Phillips kapitány kiváló fogadtatása, és a még bemutató előtt álló két esélyes (American Hustle és Monuments Men) mellé már nem lett volna értelme bevállalni még egy díjszezonos filmet.
2013.09.24. (Az első screenerek...)
Máris van egy frissítésünk, az Amerikai Filmakadémia tagjai megkapták az első screenert, amit a Lionsgate küldött ki: Mud. Általában ők az elsők (vagy legalábbis az elsők között vannak) és néha be is jön nekik, lásd Melissa Leo és a Frozen River.
2013.09.24. (A nagy áttekintés...)
Mielőtt belevetném magam az aktualitásokba, mindenki képzelje azt a helyzetet, hogy van három, nagyjából azonos kritikai átlaggal rendelkező, a saját lehetőségeihez mérten anyagilag sikeres film. Az első egy úgynevezett művészfilm: mély, tartalmas, nehezen emészthető. A második egy közönségfilm: szórakoztató, látványos, zabálják a nézők. A harmadik pedig valahol a kettő között van: van mondanivalója, de könnyed, mindenki számára élvezhető formában van tálalva. Nem kivétel nélküli, de erős tendencia, hogy az első film kapja a fesztiválok és a nagyobb múltú kritikusszervezetek díjait, a második film viszi a közönségdíjakat, az Oscart és az Oscart majmoló egyéb díjakat pedig a harmadik film nyeri. Ha a ritka kivételre kerül sor és valaki nem talál a saját kategóriáján belül filmet, akkor az első és a második filmet preferálók választása a harmadik film irányába tolódik, míg a harmadik filmet preferálók inkább az első felé húznak. 2012-ben a nagy múltú kritikusok megvesztek a Zero Dark Thirty-ért, ugyanezek 2011-ben Az élet fáját és az Utódokat preferálták, 2010-ben a Közösségi hálót, 2009-ben pedig A bombák földjént. A közönség tavaly Tarantino mellett voksolt, előtte pedig olyan filmek mellett tört lándzsát, mint a Fekete hattyú, az Eredet vagy az Avatar, miközben az Oscart és a farvizén mozgó más díjakat vitte Az Argo-akció, a Némafilmes vagy A király beszéde. Kivételt A bombák földjén éve jelenti, amikor tényleg nem volt épkézláb opció harmadik kategóriás filmből.
Ezt a képletet érdemes megjegyezni, de a jelölések során azt is tessék figyelembe venni, hogy az Amerikai Filmakadémia - nevezzük így - mindhárom embertípusból magában foglal egy jó adagot. Ha végignézzük a tíz film befogadására képes legjobb film kategóriát, láthatjuk hogy évről évre ugyanúgy képviselteti magát a kicsi rétegfilm, mint a drága közönségsiker. Ha ezek stúdiónkénti megoszlását is nézzük, újabb tétellel gazdagodik a díjszezonra felállított szabályrendszer. Az előfordul, hogy egy forgalmazótól két film is beverekszi magát a jelöltek közé, de ezidáig ez volt a maximum, és nem hinném, hogy ez a jövőben megváltozna. Most, hogy ezt is tisztáztuk, már csak egy dolog van hátra: a hype-nak sose higgy, annál inkább a marketingnek. Több évtizeddel ezelőtt fordult elő utoljára, hogy egy film Oscar-kampány nélkül jutott a legjobb filmek közé (American Graffiti - 1974), úgyhogy bármennyire is igazságtalan és otromba, kisebb-nagyobb hátszél nélkül csak a kényes ízlésű forgatókönyvíróknál lehet valamire jutni a fontosabb kategóriák közül - és ezzel vissza is kanyarodtunk az előző tételhez, vagyis hogy miért csak egy (maximum kettő) film jut be stúdiónként.
És akkor a kiábrándító bevezető után jöjjenek az idei szezon reménységei, stúdiók/forgalmazók szerinti bontásban:
WARNER BROS.
Az ügyes Oscar-kampányt követő tavalyi győzelme után a Warner idén finoman szólva sem játszott biztonsági játékot. Pontosan tudták, hogy A 42-es (42) hazáján kívül a kutyát sem fog érdekelni, és azt sem volt nehéz kitalálni, hogy A nagy Gatsby (The Great Gatsby)alaposan megosztja majd az embereket, mégis sikerült mindkettőből jól kijönniük. A nagy látványfilmjeikkel már kicsit más a helyzet, hiszen sem az Óriásölő (Jack the Giant Slayer), sem Az acélember (Man of Steel), sem a Tűzgyűrű (Pacific Rim) nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. De aztán jött a Velencei Filmfesztiválon debütáló Gravitáció (Gravity) és mindenkit lehengerelt. Bár azt még nem tudjuk, hogy anyagilag hogy jön ki a stúdió egy újabb méregdrága, franchise-on és branden kívüli filmből (bár hogy a magyar forgalmazó eltekintett a szinkrontól, lehet sejteni az elvárásokat - de legalább itthon lesz mire fogni, ha...), de ha nem túl rosszul, akkor a Warnernek megvan az idei arany tojást tojó tyúkja. Mindenesetre idáig olajozottan megy a gépezet, a sajtósok nagyon okosan Sandra Bullockra építenek, aki hát lássuk be, azon kevés negyvenen túli színésznők egyike, akik sikerre tudnak vinni egy filmet. Most már csak azt kéne ügyesen kommunikálni, hogy ez itt inkább dráma mint sci-fi, de ez még várat magára addig, amíg meglesz a kívánt mennyiségű bevétel. A nagy igyekezetben kicsit háttérbe szorult az Oscar-mágnes George Clooney, de valószínűleg a stúdió kivárja a Monuments Men fogadtatását, mielőtt elkezdené más malmára hajtani a vizet. Egyelőre még túl sok a "ha", de ha minden összejön, Alfonso Cuarón űrdrámája nem csak az Oscaron viheti akár tíz jelölésig, de a szezon azt megelőző részében is szépen teljesíthet, ami újabb kérdéseket vet fel: ha ez tényleg összejön, minden rajongó készüljön fel, hogy a technikai kategóriákban egyébként esélyes résztvevő Tűzgyűrű és Az acélember olyan szinten lesz háttérbe szorítva a Warnernél, mint ahogy az lenni szokott az ilyen esetekben; viszont egy valamibe biztos nem zavar be a Gravitáció: hogy Harrison Ford kapjon egy kis hátszelet a férfi mellékszereplők között A 42-esért és talán majd Gatsby is kap némi segítséget a kosztümök és díszletek terén.
DISNEY
Igaz, hogy az egeres cég filmjeit egy kalap alá vehetjük a Touchstone és a Dreamworks égisze alatt fogant produkciókkal, de még így sem találunk idén egynél több filmet, amit az év végi hajrában kamatoztatni lehetne, ez pedig nem más, mint a Mary Poppins jogaiért folyó küzdelmet bemutató Mr. Banks megmentése (Saving Mr. Banks). Normál esetben most rákezdenék a "hogy ha" mantrára, de érzésem szerint felesleges. A Disney van olyan befolyásos, hogy ezt az egy szem filmet bejuttatja a legjobb filmek közé, a Tom Hanks-Emma Thompson bombabiztos párost mindössze Hanks másik filmje zavarhatja meg, a Sony/Columbia színeiben induló Phillips kapitány (Captain Phillips). Hanks mesélhetne róla, hogy Oscar színe előtt mennyivel többet nyomnak a latban a fajsúlyosabb szerepek, márpedig a kalózok által túszul ejtett hajóskapitány karaktere valamivel komolyabb támogatottságot kaphat, mint a brit dámával perlekedő Walt Disney. Ennél talán érdekesebb lesz megnézni, hogy az animációs filmek csatájában a Szörny egyetemre (Monsters University) tesznek fel mindent, vagy adnak egy kis esélyt a százszor jobb kritikai fogadtatásban részesült Mijazaki-filmnek, ami egyben pukedlit is jelenthet az előtt az ázsiai piac előtt, amire Hollywoodnak igencsak nagy szüksége van..
UNIVERSAL
Az Oscar-fronton mostanában egyébként sem szerencsés stúdiónak (na jó, a Nyomorultak az övék volt) idén sem kell túl sokat törnie a fejét, hogy mit küldjön versenybe, mert hogy a Hajsza a győzelemért (Rush) az egyetlen szóba jöhető filmjük (Ugyan a 47 roninnak lesz egy kvalifikációs futása december végén, de azzal majd leginkább a kosztümtervező jár jól), de azzal legalább lesz dolguk bőven. Először is be kell csalogatniuk a zömében ötven feletti férfiakból álló szavazókat egy olyan filmre, ami egy odaát egyáltalán nem népszerű sportról szól, és aminek a főszereplője az a fickó, aki eddigi karrierje során legfeljebb két mondatot tudott artikuláltan elmondani. Tudom, hogy itthon nagyon sokan szeretik a filmet, és azt is tudom, hogy a kritikusoknak is tetszett, de itt most a Universalról van szó. Arról a stúdióról, ami képes volt elbénázni az odaát különösen agyonimádott Koszorúslányok (Bridesmaids) döntőbe jutását úgy, hogy közben bejutott a Rém hangosan és irtó közel (Extremely Loud and Incredibly Close), ráadásul még a tíz hely sem telt be. Mindenesetre figyelni fogom, hogy mit ügyködnek a film körül, de egyelőre maximum Daniel Brühl mellékszereplői jelölése a (nagyon) maximum, amit kinézek belőlük.
FOCUS FEATURES
Két év kihagyás után idén a Focus is visszapattanhat a nyeregbe, méghozzá egy olyan típusú filmmel, ami nagyon fekszik nekik. Ha más forgalmazóról lenne szó, elfogadnám hogy csak a két színészi jelölésért hajtanak, de mivel a Mielőtt meghaltam (Dallas Buyers Club) a Focus gyermeke, kicsit megugrottak az elvárásaim. Talán nem kéne, de ennek a stúdiónak jó érzéke van hozzá, hogy hasonló tematikát a szavazók szája íze szerint tálaljon: A gyerekek jól vannak (The Kids Are All Right), Milk, Túl a barátságon (Brokeback Mountain). Persze ez csak megérzés, de ha nem is jön be, Matthew McConaughey-t már vétek lenne lepattintaniuk, és ezekkel a kritikákkal Jared Letót sem illene.
CBS FILMS
Gondolom mindenki rájött, hogy az egyfilmes forgalmazókkal kezdtem a felsorolást, így került ide a CBS is. De talán nem is baj, hogy itt van, legalább egy gondolat erejéig kitérek erre korképnek is beillő kórképre, ami ezen kis forgalmazó jelenlétéhez vezetett. Nos, vagy jóhiszeműen azt gondoljuk, hogy egy nagyobb stúdió sem akadt, aki túl tudta volna licitálni a CBS Films-t a Coen testvérek legújabb, Cannes-ban nagydíjat nyert filmjéért, vagy egyszerűen kimondjuk az igazságot: senki másnak nem kellett. Ezt most inkább nem kommentálnám, de azért jövő nyárra is sok Magányos lovast kívánok Hollywoodnak, és ezt tiszta szívemből teszem. De továbblépve ezen, a Coen testvérek akarva-akaratlanul, de az Akadémia kedvencévé váltak és a Nem vénnek való vidék (No Country for Old Men) óta az Inside Llewyn Davis a legjobb kritikai visszhangot kapott filmjük, ami ráadásul az amerikai kulturális élet egyik meghatározó korszakába vezet. Azt sajnos nem tudni, hogy a CBS forrásai mire elegendők, de ha a kritikusok is besegítenek, akkor a film 7-8 jelölésig is viheti, de megérzésem szerint 3-4-nél nem adja majd alább.
Ezzel letudva az "egyfilmes" stúdiók, úgyhogy jöjjenek azok, akiknek mindenképpen dönteniük kell:
FOX/FOX SEARCHLIGHT
A jelenlegi állás szerint abszolút kisebbségben vannak azok, akik nem jósolnak biztos jelölést a Torontói fődíjas 12 Years a Slave-nek. Igen, ha ebben a pillanatban lenne a díjátadó, Steve McQueen új filmje távozna a fődíjjal és valószínűleg még néhány másikat is mellétehetne, de ahhoz is valami nagyon csúnya dolognak kellene történnie, hogy a jelölések idején ne hangozzék el a film címe minimum 8 kategóriában. Hogy miért van mégis döntéshelyzetben a Fox, mikor itt van a kezükben egy film, ami fontos témát jár körül és amit közönség és kritikus egyaránt szeret? Nos, azt tudni kell, hogy Harvey Weinstein mellett a Fox (Searchlight) foglalkoztatja a legtehetségesebb Oscar-csapatot, akik még akár két filmet is képesek a legjobb filmek közé juttatni (2013: Pi élete és A messzi dél vadjai, 2012: Az élet fája és Utódok, 2011: 127 óra és Fekete hattyú), jelentkezőből pedig idén sincs hiány. Ott van például az Enough Said, amivel poszthumusz jelölést szerezhetnének James Gandolfininek, a Walter Mitty titkos élete (The Secret Life of Walter Mitty), ami Ben Stillernek hozhat pár díjat, Az első igazi nyár (The Way Way Back) pedig Sam Rockwell szekerét tolhatja meg, és persze mindegyik indulhatna a forgatókönyvírói kategóriákban. A baj csak az, hogy a 12 Years szintén esélyes ezekre a díjakra, az érdekellentétet pedig senki nem szereti. Valószínű, hogy a Fox alapjáraton tartja ezeket, és majd a kritikusok díjai alapján dönt a későbbi sorsukról, de addig is ésszerű lépésnek tűnne, hogy az Independent Spirit Awards és a Golden Globe vígjátéki kategóriáit tűznék ki célul ezen filmek esetében. Ami az igazi fejtörést okozhatja az A jogász (The Counselor), Ridley Scott új alkotása egyenesen a nagy Cormac McCarthy tollából, Oscar-kompatibilis színészek egész garmadájával felvértezve. Sajnos érdemi visszajelzés még nincs a filmmel kapcsolatban, de ha siker lesz, a Fox-nak át kell gondolnia, mire költse a marketingre szánt pénzt.
THE WEINSTEIN COMPANY
Úgy, hogy a Nicole Kidman főszereplésével készült Grace Kelly-életrajz (Grace of Monaco) még bemutató előtt áll, a Weinstein testvéreknél máris teljes a zűrzavar. A Fruitvale Station megnyerte Sundance-t, pozitív visszajelzéseket kapott a kritikusok és a nézők részéről és még a belé fektetett pénzt is bőven visszahozta. A főszerepet alakító Michael B. Jordan lehet a "breakthrough" díjak egyik nagy várományosa, de a kritikusok listáján egészen biztosan ott szerepel Octavia Spencer alakítása is, mint a tragikus sorsú főhős édesanyja. Ha nem ismerném Weinsteinék ízlését, ezt tuti alapanyagnak mondanám, de hozzájuk inkább közelebb áll a szintén rasszizmus témakörben mozgó A komornyik (Lee Daniels' The Butler), ami hozott már egy zsák pénzt és még Oprah is benne van, nem is beszélve az aktuálpolitikai áthallásokig, amiből további profit várható. A segítség (The Help) mintáját követve valószínűleg ez lesz a testvérek zászlóshajója a korai hype ellenére mostanában kissé megfeneklett August: Osage County mögött, amihez valószínűleg a színészeknek, azon belül is Meryl Streepnek és Julia Roberts-nek juttatnak némi segítséget, de persze ne feledkezzünk meg Judi Dench Philomena-beli alakításáról sem és még ugye a fentebb említett Grace of Monaco is hátravan. Ebben a káoszban majd a kritikusok tesznek egy kis rendet, addig is maradjunk annyiban, hogy A komornyik és vagy az August, vagy a Fruitvale Station lesz a két kiválasztott.
UPDATE: A Grace of Monacót 2014-re tolta a forgalmazó, egy gond elhárítva.
PARAMOUNT
Ez az Oscar-fronton amúgy sem tehetséges stúdió tényleg csak a jövőben bízhat, vagyis hogy a Martin Scorsese rendezte A Wall Street farkasa (The Wolf of Wall Street) olyan lehengerlő lesz, mint az előzetese. Igaz, hogy ott van még nekik Jason Reitman új filmje (Nyárutó - Labor Day) Kate Winslettel, de a kijött kritikák koránt sem olyan lelkesek, mint amire számítottunk - de Winslet azért még jól járhat vele. Aztán ott van még Alexander Payne, akit nagyon szeret mindenki, és a Nebraska tényleg jól teljesített Cannes-ban, és a kritikusoknál is elég jól ahhoz, hogy többre vigye egy színészi jelölésnél - de ehhez kelleni fog a stúdió támogatása, amit majd annak függvényében kaphat, hogy hogyan szerepel a Wall Street. Mivel a Paramount nem igazán szokott taktikázni, még arra is látok esélyt, hogy mindkét (vagy mindhárom) film jól szerepeljen a díjszezonban, de az Oscar fődíjáért csak Scorsese és Payne indulhat.
SONY/COLUMBIA/SONY CLASSICS
Az egyik legbevállalósabb Oscar-versenyző (Szerelem, Zero Dark Thirty) talán még a Weinsteineknél is nehezebb helyzetet teremtett magának. A Classics három film, s velük együtt három színésznő között őrlődik. A Julie Delpy (Mielőtt éjfélt üt az óra / Before Midnight), Cate Blanchett (Blue Jasmine), Berenice Bejo (La passé / The Past) hármasból valószínűleg Blanchett kerül ki győztesen, és vele együtt a filmet is kiemeli a Sony, miközben Delpy majd kap egy kis segítséget jól megérdemelt forgatókönyvírói Oscarjához. Az anyavállalatnak ennél sokkal keményebb döntéseket kell meghoznia, hiszen olyan filmek sorsát kell meghatározni, mint a Monuments Men, az American Hustle, a Phillips kapitány (Captain Phillips) vagy a Foxcatcher. Mivel mindegyik film bemutató előtt áll, nehéz megjósolni a következő lépést, de nagy valószínűséggel David O. Russell kosztümös simlisei mellett George Clooney és világháborús értékmentő csapata kapja majd a nagyobb reflektorfényt, a jóval szikárabb stílusú Paul Grenngrass-mozi pedig majd színészi jelölésekre pályázhat a szezon során, akárcsak Bennett Miller sportkrimije, bár mint minden bizonytalant, ezt a felállást is átrendezhetik a kritikusok.
LIONSGATE
Miután a Mud korai sikerét elhalványította a Dallas Buyers Club, Matthew McConaughey helyett belépett a képbe Robert Redford, aki már ugyan tényleg mindent elért az életben, de színészi Oscarja még nincsen. Ha a Lionsgate-nek van egy kis esze, erre fűzi fel az All is Lost kampányát és akkor nagy baj nem lehet. De ha lesz is, még mindig ott van tartaléknak a terrorizmus hálás témáját taglaló, egy sor tehetséges színész (Philip Seymour Hoffman, Willen Dafoe, Daniel Brühl, Robin Wright) közreműködésével készült Anton Corbijn-mozi, az A Most Wanted Man, ami egyelőre vakfolt a radaron, de bég bármi lehet belőle.
Ezzel le is zárhatnánk a felsorolást, de azt azért érdemes megjegyezni, hogy a kicsik közül a Sundance már bejelentette, hogy több kategóriára kiterjedő kampányba kezd a Cannes-i fődíjas Adéle élete (Blue is the Warmest Color) jelöléseiért, miközben az IFC a Frances Ha és az Ain't Them Bodies Saints mellett áll ugrásra készen, a Magnolia a Berlini Filmfesztivál egyik nagy nyertese, a Prince Avalanche mögött sorakozott fel, a Relativity Media pedig a Don Jont pátyolgatva várja a kritikusok első díjait. Igen, ezeknek a filmeknek kell egy kis lökés, hogy versenyre kelhessenek a nagyokkal, de a reális célkitűzést mégiscsak az Independent Spirit Awards-ban látom számukra, illetve még itt említeném meg a Locarnói Filmfesztiválon színésznői díjat nyert Short Term 12-t, ami az előérzetem szerint okozhat meglepetéseket a színésznők versenyében, ahol Brie Larson lehet az ebben a kategóriában nem ritka "semmiből jött" meglepetésjelölt.