aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: zero dark thirty - a bin láden-hajsza (2012) Cseh Dániel
2013. február 19. 22:35:00

Kategória: film 29 komment

"A vágy létrejöttének pillanatában azt hazudja nekünk, hogy van bennünk egy hiány, mely életre hívta őt. A hiányérzetet, mellyel önmagát indokolja, valójában maga a vágy hozza létre."

Nem hiszek benne, hogy egy filmművészeti alkotásnak egyetlen értelmezése lehetséges. Abban hiszek, hogy az alkotó egyetlen értelmezés mentén szülte, abban hiszek, hogy egyetlen értelmezésében teljesedik ki, de a befogadóban dől el, milyen üzenetet hordoz. Amikor lepergett a Zero Dark Thirty stáblistája, Puzsér Róbert fenti sorai jutottak eszembe. Kathryn Bigelow filmje bennem nem egy látlelet a terrorizmus milyenségéről, nem egy dokumentarista elemekkel barázdált film a modern történelem legnagyobb hajtóvadászatáról, hanem egy pokoli dráma a vágyakozás iránt érzett vágyról, és a vágy beteljesülése utáni pusztító, kongó ürességről.

Jessica-Chastain-2 (1).jpg

Ilyen értelmezésében pedig a Shame című zseniális Steve McQueen film testvére, hiszen a Michael Fassbender által lehengerlően alakított Brandon, és a hasonlóan minőségi performansz által életre hívott Maya (Jessica Chastain) ugyanattól az átoktól szenvednek. Míg előbbi esetében a szexuális kielégülés, utóbbi esetében az Egyesült Államok történelmének legszörnyűbb terrorcselekménye mögött álló Uszáma bin Láden halála hívná elő az euforikus állapotot, de tragédiájuk oka éppen abban keresendő, hogy nem a vágy megszűnésére vágynak, hanem annak az idők végezetéig kitartott állapotára. Ez azonban természetétől fogva elérhetetlen stádium, így amikor Brandon az utcára hajítja figyelemre méltó pornográf gyűjteményét, éppen annyira nem old meg vele semmit, mint amikor a Maya által emberfeletti kitartással leleplezett búvóhelyen golyót eresztenek bin Láden testébe. Csak az űr marad.

Éppen a fenti értelmezés miatt nem lehetne senkinél zavaró tényező a film témája, hiszen a hajtóvadászat maga nem több egy érdekes máznál, ami eladhatóvá teszi a lényegi komponenst. Ma, amikor évezredes igazságokat kérdőjelezünk meg, szinte triviális, hogy gyanakvón figyeljük az eseményeket. Létezett egyáltalán bin Láden? Ha igen, valóban meghalt? Nem lehet, hogy a CIA mozgatta a szálakat, hogy a kormány olajhoz jusson? Ha valóban meghalt, miért nincs bizonyíték? Miért tartotta olyan fontosnak az iszlám hagyományok tiszteletét éppen az Egyesült Államok kormánya? Számtalan olyan kérdés, ami máshol és máskor akár érdekes is lehetne, de a Zero Dark Thirty főszereplője nem egy katonai akció és nem egy terrorista, hanem egy létező személyről mintázott karakter, aki 8 évet áldozott az életéből arra, hogy rátaláljon egy nép démonára. Nem hazaszeretetből, nem bosszúvágyból. Kötelességből.

Kathryn Bigelow rendező és Mark Boal író nem győzték hangsúlyozni, hogy némely technikai megoldás és a hangvétel ellenére filmjük nem dokumentumfilm. Valós, de legalább annak mondott eseményeken alapuló alkotás, ami néha éppen olyan szokatlan fordulattal dolgozik, mint az élet, de nem arra hivatott, hogy lerántsa a leplet a nyomozás körülményeiről. Bár tanítani valóan tartja fenn a feszültséget, néhány kulcsjelenetnél parádés megoldásokkal ejti rabul minden érzékszervünket, és nem riad vissza az erőszaktól és a vulgaritástól sem, fókuszában mégis az ember áll. Bigelow ugyan soha nem helyezte magát egy filmművészeti szüfrazsett mozgalom élére, nőként olyan érzelmi aspektusaiban képes megfogni egy klasszikusan férfias helyzetet, hogy maga a rajtaütés, bár zsigeri izgalmat indukál, közel sem olyan érdekfeszítő, mint az oda vezető út. 

Amikor olyan rendezők, mint Ridley Scott vagy Paul Greengrass sem voltak képesek újat mondani a XXI. századi Közel-Kelet viszontagságairól, Kathryn Bigelow tizenkilencre húzott lapot, és bár a The Hurt Locker közel sem sikerült tökéletesre, keserédes, személyes hangvételével felkavarta az állóvizet, és első ízben adott aranyszobrot rendezőnő kezébe. Az akkor elhamarkodott döntés most helyénvalóbb volna, különösen az ironikus tény ismeretében, hogy az Akadémia éppen egy olyan filmet készül díjazni, ami minden erőssége ellenére is biztonsági játékot játszik egy olyan kategóriában, amelyben Bigelow néhány éven belül második alkalommal alkot maradandót. A Zero Dark Thirty egy feszült politikai thriller köntösébe bújtatott páratlan dráma, ami egy tapasztalt, vén róka megfontoltságával kerüli ki a felállított csapdákat, és az így megtett útvonalon végighaladva revolúciót visz végbe.rating-10.gif

zero_dark_thirty_poster-620x922.jpg

Címkék

kritika thriller history drama kathryn bigelow mark strong jessica chastain kyle chandler jason clarke harold perrineau joel edgerton 10csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr615088290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drazsika 2013.02.19. 22:51:26

Én mondjuk a Hurt Lockert is nagyon csíptem, de ez elég meggyőzően hangzik. Úgy néz ki, hogy Bigelow úgy jár mint Russel Crowe, aki jogosan kapott Oscart csak egy év tévedéssel. Várom a péteket.

ungverjaland 2013.02.19. 23:06:09

Maximálisan egyetértek a kritikával. Nagyon szomorú, hogy a tökéletesen átlagos Argo viszi el a díjakat a ZD30 helyett. Nem azt mondom, hogy nem láttam ennél jobb filmet 2012-ben, de ha egy amerikai film viszi el a díjak nagy részét, akkor inkább ez a film legyen az, mint bármelyik másik amelyikhez szerencsém volt.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.02.19. 23:15:07

Ühüm, ühüm, a ZD30 jó film, sőt kiemelkedően jó, de szerintem pont a jellemrajz sematikus benne: beugrott Az elnök emberei, nem a sorozat, hanem a film, melyben két újságíró gázol át az infóhalmon, hogy tetten érje az első embert, vagy egy frissebb példaként a Zodiákus, esetleg visszakanyarodva a Harmadik típusú találkozások: ez utóbbi kettőben sokkal mélyebb és izgalmasabb volt a lélekben lezajló harc, amit a cél éltet, mint az a kimértség, amivel Jessica Chastain figuráját feltálalják: mert ez kimértség, nem visszafogottság. Örültem, hogy nem vezettek be valami személyes kötődést ("a nagymamám ott volt a United 93-ason!"), mert ha így lenne, hát benne sem lehetne az oknyomozó csapatban, de azért mégis megkapta a maga személyes indíttatását egy meglehetősen kiszámítható indíték formájában, s a kulcspillanatokban ő is elkezdett hangoskodni. Az amúgy kitűnő Jessica aezekben volt a leggyengébb, mert egyébként rendesen kitöltötte a karakterét, csak éppenséggel szűk térben kellett mozognia.

A film nem ezért jó, hanem azért, mer szembemenni az uralkodó politikai nézetekkel, ki meri jelenteni, hogy a célok elérése érdekében szörnyeteggé kell válni, át kell lépni határokat és el kell taposni néhány százszorszépet. Nem is csodálom, hogy a tősgyökeres demokraták kirohanást rendeztek ellenére, ugyanis kissé rehabilitálja Busht, aki ugyan sok szarságot csinált a Közel-Keleten, de nem minden döntése volt rossz. Végül Obama aratta le azokat a babérokat, melyeket más öntözött, és az aratás idején némileg már túlérett volt az a gyümölcs.

Mindezen túl feszültségkeltésből, vágásban, fényképezésben csillagos ötös a film, csak lett volna neki egy kis lelke is a nagy esze mellé.

peterd127 2013.02.19. 23:15:27

Miért csak retek plázákban adják a filmet?

Torres 2013.02.19. 23:43:21

@Zalaba_Ferenc: Bushnak melyik dontese nem volt rossz? most valahogy egy se ugrik be.

Obama nem aratott le semmit, csak lezarta vegre ezt a 10 eve tarto kinos es rendkivul terhesse valt bloffot. barcsak oliver stone csinalna inkabb egy jfk kaliberu filmet errol az egeszrol

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2013.02.19. 23:44:29

Schmidtellő Feri! Hiteltelen vagy! Hisz nem is láttad a filmet! Hihetetlen, hogy ilyenek osztják otthon az észt! CSALÓÓÓÓ vagy! tetszik, nem tetszik! bye

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.02.19. 23:56:20

@Hungarian Geographic: Kedves HG, meg tudom különböztetni a kommentet a spamtől, a tiéd az utóbbi volt némi kéretlen sárdobálással kiegészítve.

A filmnek ma volt a sajtóvetítése. Aki meg olyat feltételez rólunk, hogy úgy írunk véleményt egy filmről, hogy nem is látjuk azt, az nem is tudom, mit keres itt.

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2013.02.20. 00:08:02

@Zalaba_Ferenc: Kedves ZF, szerintem jobb, ha nem megyünk bele, már csak azért is mert meglehetősen bolsevik módon használod és élsz vissza a "törlés" gombbal... ha te, spamnak tartod egy másik embernek az érdemi kritikáját egy filmről, akkor ott nagy bajok lehetnek az oldaladon. És ez már a második alkalom, hogy az érdemi filmkritikámmal szemben eljátszod és visszaélsz a hatalmaddal! Szimplán önös és önző szándékból! Természetesen e mellett, most és ezután sem tudok szó nélkűl elmenni, ha itt nálad/veled nem lehet emberhez/film/mozirajongóhoz méltóan ezt letisztázni, akkor nem fog nehezemre esni a te aljas módszereidet leshmidtelni az éter más területén.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.02.20. 00:13:42

Nos, a továbbiakban HG ezen a blogon nem szólhat hozzá. Nem mintha meg kéne indokolnom, hogy miért, de két hozzászólásából kettőben saját blogját reklámozta, a másodikban ráadásul arról beszélt, hogy mi nem is láttuk a filmet, csak összeollóztuk a fentieket máshonnan, a továbbiakat pedig ti is látjátok.

Most pedig beszéljünk inkább a filmről!

vargatom 2013.02.20. 03:39:38

OFF, ami az egyik kommentről jutott az eszembe

A minap kaptam egy linket a Wired egyik cikkére, amiben vérkomoly elemzést prezentáltak az Empire Strikes Back nyitó csatájáról a Hoth bolygón - de a pálmát nem a cikk vitte, hanem a kommentek. A hozzászólok ugyanis szépen nekiálltak kvázi szerepjátszani és a Birodalom belpolitikáját taglalni, volt minden a korrumpált fegyverbeszállítói szerződésektől kezdve a lázadó propagandáig :D és persze mindez az aktuális USA belügyekkel volt párhuzamban.

Na, szóval ott volt az egyik leghasfalszaggatóbb komment az, amelyik kifejtette hogy a Halálcsillag felrobbantása természetesen egy "inside job" volt, hiszen teljesen valószínűtlen egy gerilla csoporttól egy ekkora siker, ráadásul több mint gyanús hogy Vader nagyúr meg pont megúszta. De a többi hozzászólás is aranyat ér :)

Szóval hogy ne csak én örüljek:
www.wired.com/dangerroom/2013/02/battle-of-hoth/

nikodémus 2013.02.20. 05:52:48

Jó a kritika, a film meg döbbenetesen erős: minden a helyén van benne az első képkockától az utolsóig. Chastain szépen ábrázolja a kínzásokkal kapcsolatos érzelmeit, s abban a bizonyos utolsó jelenetben nem csak az üresség tolakszik elő, hanem a mindent feladás elviselhetetlen érzése is. Igen, ehhez képest az Argo érdektelen cserkész-csíny (pedig bírom azt is).

filmx1 2013.02.20. 07:34:21

Kíváncsian várom a filmet, az előző Bigelow film a Bombák földjén nálam nem tett mély benyomást, akkor már inkább az Argo.

-creeper- 2013.02.20. 08:05:23

Nagyon szép gondolatokkal teli kritika, a végeredmény (pontszám) különösen szívderítő - igyekszem rá eljutni.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.02.20. 08:09:28

Mondanám, hogy "külön címke Jason Clarke-nek, wtf?!", de a fickó annyira félelmetesen jó volt a filmben, hogy ha nem egy Marvel-film főgonoszaként látjuk viszont, akkor visszavonok minden dicséretet, melyet a stúdió castingosaival kapcsolatban az évek során mondtam. :)

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2013.02.20. 08:51:18

@Zalaba_Ferenc: Hasonló olvasatok mentén figyeltem a filmet én is először, de az utolsó jelenet teljesen átírt bennem mindent, visszamenőleg. Második alkalommal már nem is tudtam rá másként tekinteni, mint ahogy a fentiekben írtam. Az persze tény, hogy ez is csak egy nézőpont, nem is biztos, hogy ez az alkotói, de ez az enyém, ezért is indítottam így a kritikát. :)

Fel voltam készülve egy vizes törölközős kínzásra a Jason Clarke címke miatt, de örülök, hogy ugyanazt a színészi játékot láttuk. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.02.20. 09:20:57

@Cseh Dániel: A Harold Perrineau-címkére viszont nincs mentség. :) a SoA S5-ben is totális miscast a faszi (három epizód alapján).

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.02.20. 09:32:18

@Cseh Dániel: Remélem, hamarosan kiderül, hogy csak egy igazán tökös fickó (vagy inkább nő) bábja, és akkor megint elkezdhet sipítozni, ami olyan jól megy neki. :)

MasterTom 2013.02.20. 10:01:44

Cseh Dániel: Sikeresen megszabadítottál engem egy mozijegy árától, teljesen belelkesültem ugyanis a kritikától és a maximális pontszámtól. Köszönöm! :)

K. Kálmán 2013.02.20. 11:02:50

A bombák földjént szívből utáltam, de ez a film valamiért mégis érdekel. Remélem, hogy nem járok úgy, mint azzal.
Meg aztán kíváncsi vagyok, miért hasonlítja mindenki az Argoval össze, hiszen amennyit én tudok róla, egészen más téma a kettő. Amúgy nekem kifejezetten tetszett az Argo, egyáltalán nem sajnálnám tőle az Oscart.

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2013.02.20. 12:25:20

@MasterTom: Ennek csak örülök, remélem, a film után is így gondolod majd.

chocco channel 2013.02.20. 12:25:49

Anno mielott megneztem ezt a filmet tele volta prekoncepciokkal, mondvan utalom az akciofilmeket, Bin Laden legendak vegkepp nem erdekelnek es meglepodtem, mert ez egy tenyleg jo film.

Vegig erdekes, feszult, jok a karakterek es (egy ket klisetol eltekeintve) nem tipikus es kiszamithato. Tenyleg kellemes csalodas volt, amikor pedig betornek BL-hez abszolut eletszeruen van abrazolva, mentes a tipikus amcsi sallangtol ami oly' jellemzo az ehhez hasonlo akciofilmekre.

Az Argo-y nem birtuk vegignezni, szamomra valami vegtelenul vontatott mozi volt, de ez csak az en velemenyem. Lincoln szinten.Hitchock jo, de nem zsenialis, viszot a The Master egy egesz jo kis mozi ha valaki kibirja az elso 30 percet alvas nelkul:-)))

A Le Mis jelolese ertheto, megegyszer azert nem neznem meg:-)0

Szoval ZD Thirty nalam 9/10.Csak azert 9 mert sznob vagyok es fenntartom h alapvetoen utalom az akciofilmeket:-)

McCl@ne 2013.02.20. 17:18:55

@chocco channel: abból az anyagból kérek SOKAT, aminek a feldolgozása után a ZD30 akciófilmmé válik! :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.02.20. 18:01:50

"Éppen a fenti értelmezés miatt nem lehetne senkinél zavaró tényező a film témája, hiszen a hajtóvadászat maga nem több egy érdekes máznál, ami eladhatóvá teszi a lényegi komponenst."
Csak akkor azt nem értem, hogy mi a tökömért foglalkoztak nettó két órát a játékidőből ezzel a lényegtelen hajtóvadászattal? Mert az nekem is leesett, hogy a végén megpróbálták kihozni az egészet (valamennyire a Hurt Lockert idézve) a főszereplő karakterdrámájára, de az meg nekem így két Homeland-évad után alapból borzalmasan közhelyes volt. (Persze megértem, hogy aki nem Claire Danes remek játékát nézte 24x50 percben, heti bontásban, az ezzel nem így van). De én alapból irgalmatlanul szenvedtem a Bigelow szándéka ellenére abszolút dokumentumfilmes részeken, őszintén szólva olyan feszültségmentes akciójelenetet még nem láttam életem során, mint a bő félórás SEAL-akció.

nemecsek ernő áruló 2013.02.20. 18:20:22

@drazsika: Nem ő az. Én tudok helyesen írni, és csak nácikokat küldök el az anyjukba.

Ramones1965 2013.02.20. 18:48:53

Nekem ez a film messze jobban tetszett, mint az Argo, amely szerintem nem ér Oscart.

Füvek füve 2013.02.28. 10:40:02

Sajnos én nem voltam elájulva tőle.
Persze nem rossz film (10/7), de két kritika és trailer alapján azt vártam, hogy felhajlítom a karfát, de nem szivott be.
Unatkoztam egy csomószor.
Nem tudtam szúrkolni senkinek, nem tudtam senkit utálni. Egy fantomot kergetek, elkaptak egy csomó idegen embert és vallatják.
Egy filmnél véleményem szerint az a legfontosabb, hogy ne maradjak kivülálló, szipantson be.
Nem érdekel, hogy mennyire hiteles ábrázolás, ha nem ránt be.
Az Argonál meg szinte felhajlítottam a karfát, pedig ott is tudot volt, hogy kimenekülnek, itt meg az, hogy megfogják...és mégis.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása