Az előző évekkel szemben (lásd kapcsolódó anyagok!) 2013. legjobbjainak lajstromba vételét nem kívántam túlbonyolítani, azaz hagytam a fenébe az udvartartás felmérését, és kizárólag a legjobb tízre összpontosítottam. Nem mondom, hogy nem volt kemény dió tízfősre szűkíteni a listát, ugyanis tavaly is rengeteg jó film készült, melyek nagyja el is jutott hozzánk - hála a lelkes és szép számú filmforgalmazóknak, valamint az ügyes fesztiválszervezőknek. No persze, még így is maradt olyan cím, melyet más forrásból, némileg megkésve gyűjtöttem be, de a keltezés ne tévesszen meg senkit: az elmúlt évekhez hasonlóan a listán olyan filmek szerepelnek, melyeket tavaly láttam először, a magyar forgalmazás és a keltezés pedig másodlagos, a lényeg, hogy a jelöltek viszonylag friss filmterméshez tartozzanak.
10. SÖTÉTSÉGBEN - STAR TREK [Star Trek Into Darkness, USA, 2013, J.J. Abrams]
A sci-fikkel legalább annyira pórul jártunk tavaly, mint a blockbusterekkel, és ugyan a kitűnő Star Trek nagy erőkkel várt folytatása is elmaradt az első részhez képest (egy-egy elkent plothole és a rendezőjére nem jellemző módon elbarmolt reklámkampánynak köszönhetően), a Sötétségben így is az év legjobb közönségfilmje lett szerethető és értékes karaktereinek, eszeveszett tempójának, rmegvalósításának, humorának és a Trekkie-horizontot szemtelenül tágító magatartásának hála. Jó kezekben van a VII. rész.
9. CSAK ISTEN BOCSÁTHAT MEG [Only God Forgives, USA/Franciao./Svédo./Thaiföld, 2013, Nicolas Winding Refn]
Szerkesztőségünket legalább annyira kettényeste, mint a világot (a fenti mentális vakarózásomon túl van pro és kontra kritikánk): az én fejemet és szívemet például addig-addig böködte, míg le nem hámoztam róla a salakanyagot, hogy megcsodáljam a mennyről és pokolról, bűnről és vezeklésről szóló, szimbólumokkal teli magot. Nem olyan populáris, nem olyan közérthető, mint a Drive, de sokkal több önparódiánál, még ha néha kacsingat is erre-arra.
8. A MÚLT [Le passé, Franciaország/Olaszország, 2013, Asghar Farhadi]
Farhadi ismét egy hétköznapi helyzetben találta meg a drámát, méghozzá ott, ahol a legtöbb film véget ér: egy tragédia lecsengését követően. A beszélgetésekből, vallomásokból derül ki, hogy pontosan mi és hogyan történt, szóval A múlt akár izgalmas rükvercfilmként is megállná a helyét - a'la Mementó -, ha az alakítások és a helyzetek hitelessége nem lenne még ennél is magával ragadóbb.
7. A JOGÁSZ [The Counselor, USA/Anglia, 2013, Ridley Scott]
Ridley Scott és Cormac McCarthy együtt? Ugyan mi romolhat el? A kritikusok (és a távol maradó nézők) szerint minden, szerintem viszont az utóbbi évek egyik legegyedibb filmnoirja született meg általa (amit még neonoirnak se mernék nevezni, mert azokhoz képest is újszerű), amely, mint McCarthy esetében mindig, ezúttal is a pokoljárás költészettel és kegyetlenséggel kirakott torokszorító krónikája.
6. GONOSZ HALOTT [Evil Dead, USA, 2013, Fede Alvarez]
Az eredeti alkotógárda istápolásában készült remake nem csupán azért szuper, mert több egyszerű másolatnál, hanem mert képes egészen más szintre emelni azt: az undergroundból a stúdiórendszerbe, méghozzá ez utóbbi minden előnyét kihasználva, hátrányait pedig elkerülve. Mert mondj egy ennél véresebb stúdiófilmet! Vagy akár ügyesebbet, kreatívabbat és merészebbet az utóbbi évekből.
5. MINDEN ODAVAN [All is Lost, USA, 2013, J.C. Chandlor]
A 2013-as év a magányos harcosokról szólt: Vin Diesel Riddickje, Sandra Bullock űrhajósa és Robert Redford magára maradt tengerésze mind ugyanazért, ugyanazon okból kifolyólag harcolt, és mindhármuk közül talán az utóbbinak volt a legnehezebb dolga, ugyanis neki kellett a lehető legreálisabb körülmények között, mindenféle belső monológtól vagy hangos kommentártól mentesen küzdeni a túlélésért.
4. A WALL STREET FARKASA [The Wolf of Wall Street, USA, 2013, Martin Scorsese]
Most ismét meg kéne dicsérnem a stúdiórendszert azért, hogy bevállalt egy ilyen, minden szempontból mocskosul inkorrekt filmet, csak hát nem értem a Paramount döntését, hogy az utóbbi évek legjobb Scorsese-filmjét miért adta ki nemzetközileg független forgalmazásra. No de talán ennek köszönhető, hogy itt, Magyarországon ezt a filmet szinkronnal és felirattal egyaránt magunkévá tehetjük, és érdemes is, ugyanis nem csak az év leghumorosabb filmjével, de egyben a legenergikusabb celluloidbombájával van dolgunk - Gravitáció ide vagy oda. Apropó...
3. GRAVITÁCIÓ [Gravity, USA/Anglia, 2013, Alfonso Cuarón]
Cuarón alig 90 perces túlélő-thrillere igazi gesamtkunstwerk - a szó legjobb értelmében véve -, a lehető legletisztultabb filmélmény, amelyben minden egyes elem, minden egyes megoldás a zsáner okozta élmény erősítésére szolgál. Ennek eredményeképp évek óta nem izzadtunk le ennyire a mozikban az izgalomtól.
2. A NAGY SZÉPSÉG [La grande bellezza, Olaszország/Franciaország, 2013, Paolo Sorrentino]
Fellini örökségét - szentimentális, de kritikus látásmódját, a határokat feszegető humorát, kiábrándult, érzelmileg mégis telített karaktereit - viszi tovább Sorrentino filmje, de felelőtlenség lenne azt állítani, hogy elorozta azokat, és még csak főhajtásról sem beszélhetünk, ugyanis Sorrentino audiovizuális téren mesteri munkája teljesen kisajátítja az "édes életet", és A nagy szépség azon ritka filmremekek egyike, melyet legalább annyira izgalmas értelmezni és érteni, mint érezni.
1. THE IMPOSTER [Anglia, 2012, Bart Layton]
Ahogy a fenti kritikámban is írom: az élet írja a legvadabb sztorikat. Olyanokat, melyeket követően az ember teljesen elbizonytalanodik a körülötte lévő világban. Azóta is sokat kattogok a The Imposteren, az emberi determináltság mélységein és veszélyein, hogy a világ távolságainak szűkülésével mennyivel közelebb kerülnek hozzánk ezek a szörnyetegek... vagy hé, az ezekről a szörnyetegekről szóló, torokszorítóan izgalmas, fordulatos és szellemes produktumok, melyeket elnézve azt kívánod, bárcsak egy játékfilmet látnál, és nem csak a játékfilmes elemekkel ügyesen kirakott valóságot.
Kapcsolódó anyag:
Top 2012: Az év legjobb filmjei
Top 2012: A tíz legjobb film előszobájában
Top 2011: Az év legjobb filmjei
Top 2011: A tíz legjobb film előszobájában
Top 2010: Az év legjobb filmjei
Top 2010: A tíz legjobb film előszobájában
Top 2009: Az év legjobb filmjei
Top 2009: A tíz legjobb film előszobájában
Top 2008: Az év legjobb filmjei
Top 2007: Az év legjobb filmjei
Top 2006: Az év legjobb filmjei
Top 2005: Az év legjobb filmjei
kövess minket facebookon és twitteren!