Az egész díjszezon egy helyen, azaz 2012 legnagyobb fesztiválsikerei, a kritikusok kedvencei, szakmai méltatások, tippek, Oscar-latolgatás és a radaron lévő filmek gyűjtőhelye. A bejegyzést folyamatosan frissítjük, hogy senki ne maradjon le semmiről.
A blog.hu szabta keretek miatt itt folytatódik a gyűjtőcikk!
RADARON
2012.12.21.
Már kommentben elhangzott, de álljon itt hivatalosan is. Kilenc film versenyez tovább a legjobb idegen nyelvű film Oscarjáért:
Ausztria - Amour - Michael Haneke*
Kanada - War Witch - Kim Nguyen,
Chile - No - Pablo Larraín*
Dánia - A Royal Affair - Nikolaj Arcel*
Franciaország - The Intouchables - Olivier Nakache és Eric Toledano*
Izland - The Deep - Baltasar Kormákur
Norvégia - Kon-Tiki - Joachim Rønning and Espen Sandberg*
Románia - Beyond the Hills - Cristian Mungiu
Svájc - Sister - Ursula Meier
*a tippjeim
2012.12.21.
Utah kritikusai is összeültek, hogy megvitassák az év legjobbjait. A végeredményben persze sok a papírforma, de itt legalább érezni, hogy nem csak megfelelni akartak. Lehet, hogy ezzel csak azért is ki akartak lógni a sorból, de akkor is aranyos.
Legjobb film: Zero Dark Thirty
(futott még: Looper)
Legjobb rendező: Wes Anderson, Moonrise Kingdom
(futott még: Kathryn Bigelow, Zero Dark Thirty)
Legjobb színész: Joaquin Phoenix, The Master
(futott még: Daniel Day-Lewis, Lincoln, & John Hawkes, The Sessions)
Legjobb színésznő: Jennifer Lawrence, Silver Linings Playbook & Jessica Chastain, Zero Dark Thirty
Legjobb férfi mellékszereplő: Dwight Henry, Beasts of the Southern Wild
(futott még: Philip Seymour Hoffman, The Master)
Legjobb női mellékszereplő: Anne Hathaway, Les Misérables
(futott még: Ann Dowd, Compliance)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Rian Johnson, Looper
(futott még: Joss Whedon & Drew Goddard, The Cabin in the Woods)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Stephen Chbosky, The Perks of Being a Wallflower
(futott még: David O. Russell, Silver Linings Playbook)
Legjobb operatőr: Roger Deakins, Skyfall
(futott még: Claudio Miranda, Life of Pi)
Legjobb dokumentumfilm: Indie Game: The Movie
(futott még: The Invisible War)
Legjobb idegen nyelvű film: Headhunters
(futott még: Amour)
Legjobb animációs film: ParaNorman
(futott még: Frankenweenie & Wreck-It Ralph)
2012.12.18.
Hogy ne árasszak el mindent díjakról szóló bejegyzésekkel, most jöjjön a mai nap mérlege zanzásítva:
- Dallas-Fort Worth kritikusai a Lincolnnak adták az "év filmje" kitüntetést, ami mellé hozzácsaptak három színészi díjat (Daniel Day-Lewis, Tommy Lee Jones és Sally Field), de a legjobb rendező díja most is Kathryn Bigelow markában landolt és női főszereplője (Jessica Chastain) sem távozott üres kézzel. Spielbergnek ismerős lehet ez a helyzet, hiszen a Schindler listája körül hasonló volt a helyzet. Az a filmje is összenyert mindent, de a rendezői díjakat (a kritikusoknál!) általában egy hölgy, konkrétan Jane Campion nyerte a Zongoraleckéért. Ha a történelem ismétli önmagát, az Oscar most is Spielberghez vándorol. De vissza Dallasba, ahol még nyert idegen nyelvű filmért járó díjat a Szerelem.
- Texasban maradva Austin tollnokai is ünnepeltek, csak ők a Zero Dark Thirty-t, viszont a legjobb film díján kívül nem adtak neki semmi mást. Így lett a legjobb rendező Paul Thomas Anderson (The Master), a színészi díjakat pedig Joaquin Phoenix (The Master), Christoph Waltz (Django elszabadul), Jennifer Lawrence (Napos oldal) és Anne Hathaway (A nyomorultak) nyerték. Forgatókönyvért a Looper és az Argo-akció, operatőri munkáért a The Master, filmzenéért pedig a Felhőatlasz nyert. Legjobb idegen nyelvű film a Holy Motors lett, a legjobb animációs pedig a Rontó Ralph, a Beasts of Southern Wild viszont szerzett még egy elsőfilmes díjat rendezőjének, és egy "breakthrough" díjat fiatal színésznőjének.
- Floridában az Argo-akciót szerették legjobban, meg is szórták három trófeával (film, rendező, forgatókönyv). Színészi díjaikhoz egy jól bevált négyesfogatot szavaztak meg (Daniel Day-Lewis, Jessica Chastain, Philip Seymour Hoffman, Anne Hathaway), de azért adtak egy-egy vállveregetést a Loopernek (forgatókönyv), a Life of Pinek (képi effektusok), a Skyfallnak (operatőr) és az Anna Kareninának (látványtervezés). Legjobb külföldi film az Életrevalók lett, legjobb animáció pedig a Frankenweenie és Quvenzhané Wallis itt is sikeresen "tört ki" A messzi dél vadjaiban.
2012.12.18.
Már megint eseménydús napokon vagyunk túl, és bár San Francisco és Chicago kritikusain kívül csak kisebb csoportok díjaztak, a publicitás sosem árt egy Oscarért folyó küzdelemben. Ez a már biztos lábakon álló filmek (Lincoln, Zero Dark Thirty) mellett különösen fontos volt például az Argo-akciónak vagy a Napos oldalnak, és segített szinten tartani olyasmiket, mint A messzi dél vadjai, a The Master vagy a Life of Pi.
Satellite Awad díjazottak; Chicagói Filmkritikusok díjai; San Francisco-i Filmkritikusok díjai
2012.12.16.
A legjobb smink/maszk Oscarjáért hét film maradt versenyben: Hitchcock, The Hobbit, Les Miserables, Lincoln, Looper, Men in Black 3, Snow White and the Huntsman.
Kicsit elgondolkodtam...ez a Looper egyre gyakrabban fordul elő mindenhol.
2012.12.13.
Már megint sűrű napok állnak mögöttünk, de legalább túl vagyunk a színészszakszervezet, a Critics' Choice és a Golden Globe zsűri jelöltjein. Hogy ezek után kinek a szénája áll a legjobban? Nem nehéz észrevenni, hogy a Lincolné. Spielberg filmje mindegyiknél megdöntötte önmaga rekordját, de azért még mindig nem tartanám lefutottnak a versenyt. Vajon az Akadémia lesz olyan adakozó kedvében, hogy egy olyan stábot díjazzon, amiben már mindenkinek van legalább két Oscarja? Ki tudja, elképzelhető.
Mindeközben a keleti parttól (ahol a Zero Dark Thirty megállíthatatlan) távol újabb különvélemény született. A Las Vegas-i Filmkritikusok Szövetségének díjazottjai:
Legjobb film: Life of Pi
Legjobb rendező: Ang Lee (Life of Pi)
Legjobb színész: Daniel Day-Lewis (Lincoln)
Legjobb színésznő: Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook)
Legjobb férfi mellékszereplő: Tommy Lee Jones (Lincoln)
Legjobb női mellékszereplő: Anne Hathaway (Les Miserables)
Legjobb forgatókönyv: Looper
Legjobb operatőr: Life of Pi
Legjobb vágás: Zero Dark Thirty
Legjobb látványtervezés: Prometheus
Legjobb kosztümtervezés: Anna Karenina
Legjobb zene: Life of Pi
Legjobb képi effektusok: Life of Pi
Legjobb betétdal: Skyfall
Legjobb dokumentumfilm: Bully
Legjobb idegen nyelvű film: Amour
Legjobb animációs film: ParaNorman
Legjobb fiatal színész: Suraj Sharma (Life of Pi)
Legjobb elsőfilmes rendező: Benh Zeitlin (Beasts of Southern Wild)
2012.12.11.
Az Amerikai Filmakadémia zenei alosztályának döntése szerint 104 filmzene indulhat az Oscar-jelölésért. A listát itt böngészhetitek, tippelni kommentben lehet, addig megpróbáljuk kideríteni, hogy mi bajuk lehetett a Moonrise Kingdommal. Tippek első blikkre: Lincoln, Beasts of Southern Wild, Life of Pi, Zero Dark Thirty és The Master.
2012.12.09
Hosszú nap volt. A Los Angeles-i, a bostoni és a New York-i online kritikusok is díjaztak (minden nyertes itt). És a tanulság? A Zero Dark Thirty és a Lincoln köszönik, nagyon jól vannak. Ha a szakszervezetek nem állnak elő valami nagyon meglepővel, ez a két film lesz az Oscar éllovasa. Mindeközben a Beasts of Southern Wild, de leginkább a The Master kapott hatalmas lökést ma este, a Moonrise Kingdom és a Napos oldal pedig kapaszkodik. Az új Tarantino-mozi körül határozottan mozgolódik valami, mialatt az Argo és a LesMis süllyedni látszik. Van viszont új animációs éllovasunk a Frankenweenie személyében, és a hölgyek közül Emmanuelle Riva is szépen feljött, hogy legalább a női főszereplők versenyébe hozzon némi izgalmat. És igen, a Szerelem (Amour) tényezővé vált!
2012.12.06
- A National Board of Review követte a New York-i kritikusok példáját, csak Bigelow filmje mellett náluk nem a Lincoln, hanem a Napos oldal (Silver Linings Playbook) és A messzi dél vadjai (Beasts of Southern Wild) kapott nagyobbacska szeretetet.
- Megérkeztek a Grammy jelölések is. A teljes listát itt böngészhetitek, a filmzenei kategóriák pedig a következők:
Legjobb filmzene (betétdalokra épülő): Utódok (The Descendants), Marley, Éjfélkor Párizsban (Midnight in Paris), Muppets (The Muppets), Mindörökké Rock (Rock of Ages)
Legjobb filmzene (score): Tintin kalandjai (Adventures of Tintin - John Williams), A némafilmes (The Artist - Ludovic Bource), A sötét lovag: Felemelkedés (The Dark Knight Rises - Hans Zimmer), A tetovált lány (The Girl with a Dragon Tattoo - Trent Reznor és Atticus Ross), A leleményes Hugo (Hugo - Howard Shore), Journey (Austin Wintory)
Legjobb betétdal: Abraham's Doughter (Az éhezők viadala), Learn Me Right (Merida, a bátor), Let Me Be Your Star (Smash), Man or Puppet (Muppets), Safe and Sound (Az éhezők viadala)
2012.12.04.
Mostanában történt:
- A New York-i Filmkritikusok Köre röpke öt óra alatt megszavazta az év legjobbjait. Eleinte úgy tűnt, hogy Spielberg Lincolnja lesz a befutó, ami két színészi és egy forgatókönyvírói díjjal erősített, de az utolsó pillanatban fordult a kocka és Kathryn Bigelow Bin Laden utáni hajszája, a Zero Dark Thirty kapta a rendezői és a legjobb film díját is.
- Kihirdették az animációs Oscarnak nevezett Annie jelöltjeit, de a szokásos Dreamworks - Disney hegemónia a kevésbé érdekes díjak közé toloncolta ezt is.
- A Golden Globe-ot osztogató bizottságból kilépett tagok által alapított nemzetközi filmdíj (Satellite Awards) jelöltjei tényleg nemzetköziek lettek, de a "nagy előd" árnyékában a végeredmény úgyis ugyanaz lesz.
2012.12.01.
Az Európai Filmakadémia díjátadó ceremóniáján Michael Haneke Szerelem című filmje diadalmaskodott négy díjjal, miközben azért a Suszter Szabó Baka Kém, A szégyentelen vagy a Mads Mikkelsen nevével fémjelzett legújabb Thomas Vinterberg film sem távozott üres kézzel.
Ezalatt egy másik rangos filmes szaklap, a Sight and Sound is közzétette éves toplistáját, aminek hátsó fertályán kicsit nagy tumultus alakult ki. Íme:
1. The Master
2. Tabu
3. Szerelem
4. Holy Motors
5. A messzi dél vadjai
5. Berberian Sound Studio
7. Holdfény királyság
8. Beyond the Hills
8. Cosmopolis
8. Once upon a Time in Anatolia
8. Ez nem egy film
2012.11.30.
Tíz film van versenyben a legjobb vizuális effektusok Oscarjáért:
- A csodálatos Pókember
- Bosszúállók
- Felhőatlasz
- A sötét lovag: Felemelkedés
- A hobbit - Váratlan utazás
- John Carter
- Pi élete
- Prometheus
- Skyfall
- Hófehér és a vadász
A nagy kérdés persze az, hogy ezekből melyik kap "legjobb film" jelölést (mert ugye általában az nyer ebben a kategóriában), de egyelőre azt kérdezzük, ti melyik ötöt hagynátok a végére? De azon is el lehet merengeni, hogy megérdemelte-e a kiesést az új Emlékmás, a Ted, a Men in Black 3, a Csatahajó vagy A titánok haragja.
2012.11.27.
Gotham Awards 2012 - Nyert a Holdfény királyság, de kapott a koncból A messzi dél vadjai és Middle of Nowhere is.
Independent Spirit Awards 2012 - A holdfény királyság és a Napos oldal vezet 5-5 jelöléssel.
2012.11.23.
A neves filmes szaklap, a Cahiers du Cinema szerint Leon Carax alkotása (Holy Motors) érdemli meg "Az év filmje" kitüntetést. Második helyre a finoman szólva is vegyes fogadtatásban részesült Cosmopolist (r.: David Cronenberg) szavazták meg az írók, míg a harmadik helyre Francis Ford Coppola Twixt című filmje került. Abel Ferrara két bemutatójával is képviselteti magát a top tízben (4. 4:44 Last Day on Earth, 7. Go Go Tales), a főleg a főszereplője (Michael Shannon) miatt sokat éltetett Take Shelter pedig a hatodik helyet csípte meg magának. Hong Sang-Soo Cannes-i versenyfilmje (In Another Country) lett az ötödik, a berlini FIPRESCI díjas Tabu (r.: Miguel Gomes) a nyolcadik, az Arany Oroszlán díjas Faust (r.: Alekszandr Szokurov) pedig a kilencedik. A tizedik helyen befutott Keep the Lights On (Ira Sachs) pedig a tavalyi Sundance felhozatalából lehet ismerős.
2012.11.14.
Időközben befutott az első címoldalon közé tett Oscar-reklám is. Éppen ideje volt, hiszen az előrehozott határidők miatt már alig hat hét van hátra, és az Akadémia tagjai megkezdik a jelölési procedúrát. Időközben a screener lemezek is nagyobb ütemben kezdtek szállingózni a szavazók postaládájába: A messzi dél vadjai, Az éhezők viadala, a Keleti nyugalom, A kezelés (The Sessions), az Arbitrage és a Frankenweenie mellett most már a Szerelem is odahaza nézhető.
2012.11.10.
Az Oscarra jelölhető animációs rövidfilmek száma tízre csökkent. Az esélyesek között ott van egy Simpson család-rövidfilm, az Akira rendezőjének animéje és a Rontó Ralph előtt látható Paperman is a Disney istállótól.
- Adam and Dog - Minkyu Lee (Lodge Films)
- Combustible - Katsuhiro Otomo (Sunrise Inc.)
- Dripped - Léo Verrier (ChezEddy)
- The Eagleman Stag - Mikey Please (Royal College of Art)
- The Fall of the House of Usher - Raul Garcia (Melusine Productions, R&R Communications Inc., Les - Armateurs, The Big Farm)
- Fresh Guacamole - PES (PES)
- Head over Heels - Timothy Reckart (National Film and Television School)
- Maggie Simpson in “The Longest Daycare” - David Silverman (Gracie Films)
- Paperman - John Kahrs (Disney Animation Studios)
- Tram - Michaela Pavlátová (Sacrebleu Productions)
2012.11.03.
- Az Európa Filmdíjra jelölt alkotók és alkotások listája.
- Az Oscarra nevezhető animációs filmek száma idén 21, azaz a szabályok szerint 5 jelölt lesz ebben a kategóriában: Adventures in Zambezia, Csingiling: A szárnyak titka, Delhi Safari, Frankenweenie, From Up on Poppy Hill, Hey Krishna, Hotel Transylvania, Jégkorszak 4, Kalózok!, A Liars Autobiography, Lorax, Madagaszkár 3, Merida, a bátor, The Mystical Laws, Az öt legenda, The Painting, ParaNorman, A rabbi macskája, Walter and the Tandoori's Christmas, Zarafa
2012.11.01.
A Golden Globe-ot osztogató Hollywood Foreign Press idei Cecil B. DeMille életműdíját Jodie Foster kapja, amit majd az élő show-ban vehet át. Ilyen fiatalon (Foster még nincs 50) nem nagyon szokták odaítélni a díjat, de azért volt már rá példa. Judy Garland 39, Charlton Heston pedig 43 évesen vehette át ugyanezt a kitüntetést.
2012.10.23.
A Hollywood Film Awards nyerteseinek listája is teljes, leszámítva persze a "Legjobb hollywoodi film" kategóriát, amit majd a közönség választ ellenben a többi (szakmai) díjjal:
Az év hollywoodi színésze: Bradley Cooper (Silver Linings Playbook)
Az év hollywoodi színésznője: Marion Cotillard (Rust and Bone)
Az év hollywoodi mellékszereplője (férfi): Robert De Niro (Silver Linings Playbook)
Az év hollywoodi mellékszereplője (női): Amy Adams (The Master)
Az év hollywoodi színészgárdája: Argo-akció
Breakthrough Performance: John Hawkes (The Sessions) - ez nyilván főszereplőként értendő!
New Hollywood Awards: Quvenzhané Wallis (A messzi dél vadjai)
Breakthrough Director: Dustin Hoffman (Quartet)
Az év hollywoodi rendezője: David O. Russell (Silver Linings Playbook)
Az év hollywoodi producerei: Tim Bevan és Eric Fellner (A nyomorultak)
Az év hollywoodi forgatókönyvírója: Quentin Tarantino (Django elszabadul)
Az év hollywoodi operatőre: Wally Pfister (A sötét lovag: Felemelkedés)
Az év hollywoodi vágója: Dylan Tichenor (Zero Dark Thirty)
Az év hollywoodi látványtervezője: Sarah Greenwood (Anna Karenina)
Az év hollywoodi animációja: Peter Ramsey (Rise of the Guardians)
Az év hollywoodi effektjei: Jeff White (Bosszúállók)
Comedy Award: Judd Apatow
Életműdíj: Richard Gere
2012.10.22.
A Londoni Filmfesztivál két nagy nyertese a Marion Cotillard és Matthias Schoenaerts főszereplésével készült Rust and Bone (De rouille et d'os, r.: Jacques Auduard) és a már sokat emlegetett A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild, r.: Benh Zeitlin). Előbbi a játékfilmes mezőnyben igázott le olyan filmeket mint az Oscarra szintén felterjesztett chilei No, az izraeli Fill the Void vagy a Seven Psychopaths, miközben a messzi dél az elsőfilmesek versenyében győzedelmeskedett.
Mindeközben a Sony is kiküldött egy adag screenert az Akadémia szavazóinak, a csomag a következő filmeket tartalmazta: Rómának szeretettel (r.: Woody Allen), Részegen (Smashed, r.: James Ponsoldt), Celeste & Jesse Forever (r.: Lee Toland Krieger) és egy zenés dokumentumfilmet (Searching for Sugar Man, r.: Malik Bendjelloul).
2012.10.18.
Csak röviden:
- A Mill Valley Film Festival közönségdíját a Pi élete nyerte. A fesztivál további díjazottjai: John Hawkes, Dustin Hoffman, Mira Nair, Billy Bob Thornton és a DreamWorks Animation
- A Santa Barbara International Film Festival életműdíját Robert De Niro kapja, aki idén a Silver Linings Playbook című sokat emlegetett dramedy-vel vesz részt a fesztiválon.
- Joaquin Phoenix megkezdte az Oscar-kampányt és egy interjúban közölte: "Az Oscar csak lószar, nem akarok a részese lenni. Nem hiszek benne."
2012.10.10.
Megérkezett az első screener az Amerikai Filmakadémia szavazóinak postaládájába. A sort idén a Weinstein Company nyitotta egy meglepő választással. Franciaország Oscarra nevezett filmjét, az Életrevalókat küldték ki a tagoknak, aminek az újrafilmesítési jogai ugye a Weinstein tesóknál vannak. A film odaát egyáltalán nem szólt olyan nagyot mint Európában, és a kritikusok jó része sem tudott vele mit kezdeni (főleg az amerikaiak agyát egyre jobban elhomályosító politikai korrektség miatt), de nem nehéz kitalálni, hogy nem puszta jófejségből történt ez a gesztus: egész egyszerűen piacképesebb megoldás, ha a saját feldolgozásuk plakátjára rá tudják biggyeszteni, hogy Oscar-díjas az előd.
De akkor egy kicsit vissza a screenerekhez. A díjesélyesnek tartott filmeket levetítik ugyan a szavazóknak, de manapság már egyre kevesebb alkalommal lehet telt házas előadásokról hallani. A screener viszont tökéletes megoldás, hogy a lustábbakhoz is eljusson egy-egy film - a kisebb alkotásoknak pedig külön jó ez a megoldás, hiszen azoknak az élvezhetősége közel sem csorbul annyira kis képernyőn, mint egy nagyszabású látványfilmé. Sokan ebben (is) látják az okát, hogy leáldozott a nagy eposzok Oscar-kompatibilitása, de persze a dolog ennél összetettebb folyamat része. Annyi viszont biztos, hogy az elmúlt tíz évben mindössze egy olyan film akadt, ami screener nélkül volt képes eljutni a "legjobb film" jelölésig (na, tudjátok melyik?), a díjak tekintetében pedig azt mutatja a statisztika, hogy a december közepén megérkező megtekintő lemezek a legeredményesebbek.
Csak egy kis kiegészítő információ más témában: a Hamptons International Film Festival nyertese a Silver Linings Playbook lett, amit csupán két dolog miatt említek: tavaly a Némafilmes, tavalyelőtt pedig A király beszéde nyerte ugyanezt.
2012.10.09.
Mint ahogy arról beszámoltunk, a New York-i Filmfesztivált választotta Spielberg, hogy bemutassa a nagyközönségnek legújabb filmjét az USA talán legismertebb és egyik legnépszerűbb elnökéről. A Lincoln fogadtatása zömében pozitív volt, egyes újságírók szerint ez a rendező legjobbja az új évezredben, habár olyanok is akadtak, akik szerint csak egy újabb Oscar-filmmel gyarapodott a filmtörténet. "A száraz történelemből igazi emberi dráma született" - adta hírül az egyik, míg valaki más túl patetikusnak találta mindezt. Valaki szerint teljesen rendben van a forgatókönyv, valaki szerint viszont túl sok a felesleges szócséplés. Valakit az első pillanattól kezdve berántott, de akadtak, akiknek időre volt szükségük a ráhangolódásra. Szóval semmi meglepő vélemény nem érkezett az új történelmi Spielberg-eposz kapcsán, abban viszont mindenki egyetértett, hogy az Akadémiának ez elég szokott lenni pár jelölésre. Különösen a címszereplőt alakító Daniel Day-Lewis jelölésében biztos mindenki, akihez csatlakozott Tommy Lee Jones is, mert ahogyan több helyen is olvasni lehet, "sokszor ellopja a show-t." A lent található Oscar-táblázatokat ennek megfelelően módosítottam: a zárójelek lekerültek, de mozgolódást egyelőre csak a mellékszereplők között találom indokoltnak.
2012.10.01.
Az Oscar házigazdája Seth MacFarlane lesz. Sokáig úgy volt, hogy az élő műsort Queen Latifah vezeti majd, de a rendezők biztosan belátták, hogy ideje lenne szórakoztatni is az utóbbi években elandalított közönséget.
2012.09.29.
A New York-i Filmfesztivált választotta a Fox, hogy a világ elé tárja egyetlen nagy költségvetésű díjszezonos reménységét, a Booker díjas Yann Martel-regény alapján készült Pi életét (Life of Pi, r.: Ang Lee). Már a vetítés alatt is el lehetett csípni néhány ámuldozó twitter bejegyzést (igen, ez most az új divat), a vetítés után pedig minden megtelt a dicsérő szavakkal. Hamarosan a kritikusok is véleményt nyilvánítottak; igaz, hogy még kevesen, de azok legalább abszolút pozitívan. Röpködtek itt a rendezőtől azért nem idegen jelzők, hiszen van aki szerint remekmű, de olyan is akadt, aki már most klasszikust avatott. Persze azért nem ragadtatta el magát mindenki, de a két lábbal a földön állók is az év egyik legjobb és legérdekesebb moziját látták benne. Mindezek ellenére tartom korábbi állításom, mi szerint a Fox-nak most azon kell imádkoznia, hogy a közönség is ráharapjon a filmre.
Mindeközben véget ért a San Sebastian-i Filmfesztivál is, ami Francois Ozon tarolásával ért véget. A francia rendező legújabb filmje egy fiúról szól, akit tanára egy jól sikerült dolgozat után arra buzdít, hogy folytassa amihez tehetsége van: vesse papírra mindazt, amit maga körül lát. A megfigyelés tárgya két család lesz, és persze ebből kisebb-nagyobb komplikációk adódnak. A Dans la maison (In the House) elvitte a fesztivál fődíját és Ozon mellé tehetett egy forgatókönyvírói trófeát is. A zsűri különdíját egy Hófehérke újraértelmezés kapta, méghozzá az érdekesebbik fajtából. Pablo Berger rendező a húszas évek Spanyolországába helyezte a cselekményt, amiben egy mostohája elől menekülő lány egy matador törpékből álló csapatnál talál menedéket. A Blancanieves (Snow White) kapta még a színésznőnek járó elismerést is Macarena Garcia alakításáért - igaz ezt csak megosztva Katie Cosenivel, aki a Foxfire (r.: Laurent Cantet) című filmben alakít egy New York-i lányt, aki az ötvenes évek férfiközpontú világában tagja lesz egy titkos női egyesületnek. A férfi színészek közül José Sacristán léphetett színpadra, ő az El muerto y ser feliz (The Dead and Being Happy) halálos beteg főszereplőjeként érdemelte ki a kitüntetést, aki megszökik a kórházból és nekivág Argentínának. A rendezői díjat Fernando Trueba nyerte az El artista y la modelo (The Artist and the Model) című alkotásért. Ebben egy két világháborút végigélt idős szobrászt ismerhetünk meg, aki már kezd elfordulni a világtól, amikor felesége hazahoz egy fiatal lányt, aki Franco katonái elől bujkál. A nő újra ihletet ad a férfinak, és egy különös kapcsolat is kezdetét veszi...
Zárásként jöjjön a fődíjas Ozon-film trailere:
2012.09.26.
A fesztiválszezon zöme lement, úgyhogy ideje kicsit átnézni azokat a címeket, amik jó eséllyel indulhatnak az év végi megmérettetésben. A legtöbb stúdió/forgalmazó már előállt szépreményű alkotásaival, eldöntetett a bennmaradók és az "évismétlők" névsora, szóval nézzük a kínálatot.
Mint minden évben, a nagy Hollywoodi stúdióknál idén is nagy a nyüzsgés. Ahhoz képest, hogy tavaly a Disney holdudvara (A segítség, Hadak útján) és a Paramount (A leleményes Hugó, Rango) jutott legközelebb a húsos fazékhoz, idén egyikük sem mutat túl magabiztos képet. A Paramount persze beveti majd a szimpátiafaktort magas szinten tartó bajba jutott amerikai hősét (Kényszerleszállás - Flight, r.: Robert Zemeckis), az Akadémia pedig általában vevő Denzel Washington magánszámaira. Ha meg nem jön be a pátosz és az önérzet, még mindig ott van a Seth Rogennel bohóckodó Barbra Streisand (The Guilt Trip, r.: Anne Fletcher) vésztartaléknak. Ezzel szemben a Disney a kötelező animációs filmjeivel (Merida, a bátor; Rontó Ralph) most sem nagyon pályázhat a fő kategóriában, úgyhogy maradt a Lincoln. Habár a trailer finoman szólva sem győzött meg bennünket, Spielberg mindig biztos pont egy Oscar-jelöléshez. Ennél jóval érdekesebb kérdés, hogy egérék neki mernek-e menni Nolannek, kihasználva a Bosszúállók anyagi fölényét és a trilógiazáró Batman-mozi vártnál szerényebb kritikai fogadtatását. A szuperhős csapat mögött álló Joss Whedon glóriája még sosem volt ennyire fényes, szóval a kérdés nem alaptalan. Most már csak azt kéne tudni, hogy a zömében 50 feletti fehér férfiakból álló Akadémiánál van-e esélye egy nem túl komoly képregényfilmnek, vagy csak arra lesz jó, hogy gyengítse a bőregér esélyeit.
Ha már szóba került Batman, nézzük mi újság a bőség zavarával küzdő Warner háza táján. "Szegény" stúdiónak annyi jóval kell megküzdenie, hogy a néhány hónapja még nagy esélyesnek tartott A nagy Gatsby-adaptációt áttolták 2013-ra (bár ha engem kérdeztek, ott más probléma is lehetett), de még így is maradt vagy féltucat szalonképes darab. A kisördög persze ott motoszkál, hogy a záró résszel az egész sorozatot jutalmaztassák á la Gyűrűk ura, de talán a múltkorinál is nagyobb botorság lenni újabb tízmilliókat Gotham City-re áldozni, mikor olyan filmek állnak rendelkezésre, mint az egyre nagyobb hype övezte Felhőatlasz (Cloud Atlas), a szintén ebbe a kategóriába sorolható A hobbit (r.: Peter Jackson), a sokat emlegetett és színészi kategóriákban bőven kamatoztatható Magic Mike (r.: Stephen Soderbergh) és legfőképpen a Torontóban agyonimádott Argo-akció (Argo, r.: Ben Affleck). Pár hete még ide soroltam volna a Clint Eastwood főszereplésével készült The Trouble with the Curve (r.: Robert Lorenz) című sportfilmet is, de a mester Piszkos Harry-hez méltó politikai fellépése elég rendesen kiverte a biztosítékot a liberálisabb kritikusoknál (és valószínűleg a fél Akadémiánál).
A Warnerrel szemben a Fox-nak nincs sok választása, egy szem szóba jöhető filmje a már most megosztó Pi élete (Life of Pi, r.: Ang Lee). Őszintén szólva ez a vállalkozás tényleg kockázatos, hiszen bestseller ide vagy oda, Yann Martel regénye nem az a tipikus blockbuster alapanyag. Bár Oscar szempontjából mostanában nem sok vizet zavar a bevétel, de egy méretes bukás minőségtől függetlenül is a film rovására mehet. Egyelőre nem is mondanék semmit, Lee filmjénél különösen fontos lesz a fogadtatása. Nagyjából ugyanez elmondható a Universal Nyomorultak-adaptációjáról (Les Miserables, r.: Tom Hooper) azzal a különbséggel, hogy sokan már most tuti befutónak tartják. Tény, a történet és a gárda magában hordoz egy szép kis díjszezonos karriert, ráadásul Hoopernek is bizalmat szavazott az Akadémia. Ennek ellenére, tanulva a Dreamgirls fiaskójából, még nem rohannék ennyire előre. Az viszont biztos, hogy a szavazók döntésére nagy befolyással van a pillanatnyi közhangulat. Nem lehet nem észrevenni a tendenciát, hogy míg Obama regnálása alatt túlsúlyban voltak a könnyebb hangvételű, pozitívabb kicsengésű darabok, addig a Bush-éra vége a komorabb hangvételnek kedvezett. Így a közelgő elnökválasztás kimenetele biztosan nagy hatással lesz a Bin Laden likvidálását bemutató Kathryn Bigelow-mozi (Zero Dark Thirty) megítélésére - megint csak minőségtől függetlenül.
Ezzel viszont el is érkeztünk a legújabb kori Oscarok királyaihoz, a függetlenekhez. Kezdjük is mindjárt a Focus Features kínálatával, ezen belül is a jelen pillanatban biztos befutónak számító Holdfény királysággal (Moonrise Kingdom, r.: Wes Anderson). Andersonnak van már múltja az Akadémiánál, és a jelölések azt tanúsítják, hogy a közvetlen kollégák el is ismerik a munkásságát. Csakhogy a díjhoz egy szélesebb réteget kell megnyernie, amire az eddigi életműből ezzel a filmmel van a legnagyobb esélye: a Holdfény királyság száz százalékig magán hordozza a rendező stílusjegyeit, ugyanakkor jóval populárisabb, mint egy átlag Anderson-mozi. Ráadásul a kezdeti kritikákat látva nagyon úgy tűnik, hogy a Focus másik két reménysége (Hyde Park on Hudson (r.:Roger Michell) és Anna Karenina (r.:Joe Wright)) elúszni látszik, szóval teljes mellszélességgel és büdzsével állhatnak legnagyobb favoritjuk mögé.
Folytassuk a sort a Fox Searchlighttal, ami szintén magáénak tudhat egy díjszezonban kiválóan kamatoztatható mozit. Természetesen A messzi dél vadjairól (Beasts of the Southern Wild, r.:Benh Zeitlin) van szó, ami egyrészt maga mellett tudhatja a kritikusokat, másrészt Sundance-től Cannes-ig bezsebelt már egy rakás magas rangú díjat. Emellé már csak hab a tortán, hogy a szintén Sundance-en debütált The Session (korábban The Surrogate, r.:Ben Lewin) is szépen hozhat a színészeinek (Helen Hunt, John Hawkes és William H. Macy).
Mielőtt továbblépnénk az Oscar "legnagyobb kutyájára", néhány mondat erejéig álljunk meg a Sony felhozatalánál. Előjáróban annyit, hogy már évek óta nagy szívfájdalma mindenkinek, hogy az idegen nyelvű filmek ritkán jutnak el a "Legjobb film" kategóriáig, és az elégedetlenkedők csak még hangosabbak mióta öt fölé emelkedett a jelölhető filmek száma. Mert ugye ha befér egy rajzfilm vagy egy blockbuster, akkor miért ne férne be egy feliratos mozi is. A Sony Classics eddig is előszeretettel karolta fel az Amerikán kívülről érkezetteket, idén pedig tényleg két nagy hal akadt a hálójába - két olyan rendezővel, akiknek tartozik némi bocsánatkéréssel az Akadémia. Az egyik Michael Haneke Szerelem (Amour) című filmje, amit villámgyorsan remekműnek kiáltott ki a fél világ, de az sem utolsó szempont, hogy a rendező kamerája elé a színészvilág két élő legendája, Jean-Louis Trintignant és Emmanuelle Riva állt. A másik Jacques Audiard és a De rouille et d'os (Rust and Bone), ami ugyancsak megkapó történetével és odaát is ismert színészeivel (Marion Cotillard és Matthias Schoenaerts) vonhatja magára az amerikai szakma figyelmét (mindkét filmről írtunk már itt).
És akkor jöjjön Weinstein művek, vagy ahogy mostanában nevezik őket, az Oscar-suttogók. A mindig lelkesen licitáló és vásárló Harvey mester idén kicsit lazábbra vette a figurát, de nem is volt miért izgulnia. A The Master (r.: Paul Thomas Anderson) gyönyörűen szerepelt Cannes-ban, a Silver Lining Playbook (r.: David O. Russell) megnyerte a Torontói Filmfesztivált és valószínűleg Tarantino sem okoz majd csalódást a Django elszabadul (Django Unchained) kapcsán. Azt hiszem nem kell megmagyaráznom, miért itt van a két legnagyobb favorit, és talán azt sem, miért jósolnak ennek a három filmnek 15+ jelölést. Akinek mégis, az nézze meg milyen filmek nyerték meg eddig Torontót, de azt sem árt ha végigpillant Mr. Weinstein dicsőségfalán.
Zárásként néhány kis stúdió egy-egy aranyesőre vágyó alkotása következik: A FilmDistrict egy megható sportfilmmel próbál betalálni, amiben az ex-sportcsillag "süllyed" odáig, hogy fia focicsapatának edzője legyen (Playing for Keeps, r.: Gabriele Muccino), és mindehhez Gerard Butler, Uma Thurman és Catherine Zeta-Jones asszisztál. A Lionsgate egy öltönyös thrillerben és Richard Gere-ben bízik (Arbitrage, r.: Nicholas Jarecki), az IFC pedig Jack Kerouac méltán világhírű regényének adaptációjában (On the Road, r.: Walter Salles), de a legjobb esélye még mindig Summitnak van, ami egy pusztító cunamival megspékelt családi drámával (The Impossible, r.: Juan Antonio Bayona) vág neki a díjszezonnak, Naomi Watts és Ewan McGregor főszereplésével.
OSCAR TIPPEK (jelölés!)
Ahogy tavaly, idén sem szeretnék belemenni (nagyon) puszta találgatásba, úgyhogy az itt felállított sorrend kritikákon, fesztiválszerepléseken, az adott filmmel vagy színésszel kapcsolatos marketing mennyisége és milyensége alapján állt össze, hozzávéve néhány apróságot. Ami/aki nem ilyen alapon szerepel a listán (értsd: egyelőre puszta megérzés), azt zárójelben találjátok.
Helyezés (korábban) |
Cím | Rendező | Forgalmazó |
1. | Zero Dark Thirty | Kathryn Bigelow | Columbia |
2. | Lincoln | Steven Spielberg | Touchstone |
3. | Silver Linings Playbook (Napos Oldal) | David O. Russell | Weinstein Co. |
4. | Les Miserables (A nyomorultak) | Tom Hooper | Universal |
5. | Argo (Az Argo-akció) | Ben Affleck | Warner |
6. | Life of Pi (Pi élete) | Ang Lee | Fox |
7. | Moonrise Kingdom (Holdfény királyság) | Wes Anderson | Focus Features |
8. | The Master | Paul Thomas Anderson | Weinstein Co. |
9. | Beasts of Southern Wild (A messzi dél vadjai) | Benh Zeitlin | Fox Searchlight |
10. | Flight (Kényszerleszállás) | Robert Zemeckis | Paramount |
Legjobb rendező
1. | Kathryn Bigelow (Zero Dark Thirty) |
2. | David O. Russell (Napos oldal) |
3. | Steven Spielberg (Lincoln) |
4. | Ben Affleck (Az Argo-akció) |
5. | Tom Hooper (A nyomorultak) |
6. | Ang Lee (Pi élete) |
7. | Paul Thomas Anderson (The Master) |
8. | Wes Anderson (Holdfény királyság) |
9. | Benh Zeitlin (A messzi dél vadjai) |
10. | Michael Haneke (Szerelem) |
Legjobb férfi főszereplő
1. | Daniel Day-Lewis (Lincoln) |
2. | Joaquin Phoenix (The Master) |
3. | Bradley Cooper (Napos oldal) |
4. | John Hawkes (A kezelés) |
5. | Hugh Jackman (A nyomorultak) |
6. | Jean-Louis Trintignant (Szerelem) |
7. | Denzel Washington (Kényszerleszállás) |
8. | Denis Lavant (Holy Motors) |
9. | Anthony Hopkins (Hitchcock) |
10. | (Jamie Foxx (Django elszabadul)) |
Legjobb női főszereplő
1. | Jennifer Lawrence (Napos oldal) |
2. | Marion Cotillard (Rust and Bone) |
3. | Quvenzhane Wallis (A messzi dél vadjai) |
4. | Jessica Chastain (Zero Dark Thirty) |
5. | Naomi Watts (The Impossible) |
6. | Emmanuelle Riva (Szerelem) |
7. | Keira Knightley (Anna Karenina) |
8. | Rachel Weisz (Örvény) |
9. (4.) | Helen Mirren (Hitchcock) |
10. (-) | Emayatzy Corinealdi (Middle of Nowhere) |
Legjobb férfi mellékszereplő
1. | Philip Seymour Hoffman (The Master) |
2. | Matthew McConoughey (Magic Mike) |
3. | Tommy Lee Jones (Lincoln) |
4. | Robert De Niro (Napos oldal) |
5. | Christoph Waltz (Django elszabadul) |
6. | Russel Crowe (A nyomorultak) |
7. | John Goodman (Argo-akció) |
8. | Don Cheadle (Kényszerleszállás) |
9. | Dwight Henry (A messzi dél vadjai) |
10. |
Alan Arkin (Az Argo-akció) |
Legjobb női mellékszereplő
1. | Sally Field (Lincoln) |
2. | Anne Hathaway (A nyomorultak) |
3. | Helen Hunt (A kezelés) |
4.(5.) | Amy Adams (The Master) |
5.(4.) | Maggie Smith (Keleti nyugalom) |
6. | Jennifer Ehle (Zero Dark Thirty) |
7. (-) | Helena Bonham Carter (A nyomorultak) |
8. | Vanessa Redgrave (Song for Marion) |
9. (-) | Samantha Barks (A nyomorultak) |
10. (-) | Anne Hathaway (A sötét lovag: Felemelkedés) |
Legjobb eredeti / adaptált forgatókönyv
1. | The Master | Lincoln |
2. | Holdfény királyság | Silver Linings Playbook |
3. | Szerelem | A messzi dél vadjai |
4. | Looper-A jövő gyilkosa | Pi élete |
5. | Middle of Nowhere | Anna Karenina |
6. | The Impossible | A kezelés |
7. | (Django elszabadul) | A nyomorultak |
8. | - | - |
9. | - | - |
10. | - | - |
A KRITIKUSOK DÍJAI
New York-i Filmkritikusok Körének díjai
Natioanl Board of Review
Los Angeles-i Filmkritikusok díjai
Bostoni Filmkritikusok díjai
New York-i Online Filmkritikusok díjai
Satellite Awards
San Francisco-i Filmkritikusok díja
Chicagói Filmkritikusok díja
SZAKMAI DÍJAK
Gotham Awards
FESZTIVÁLOK
Sundance (versenyfilmek 1, 2)
Legjobb film: A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild) r.: Benh Zaitlin
Legjobb film (nem amerikai): Violeta se fue a los cielos (Violetta Went to Heaven)
Legjobb amerikai rendező: Ava DuVernay (Middle of Nowhere)
Legjobb nem amerikai rendező: Mads Matthiesen (Teddy Bear / Játékmackó)
Színészi különdíj: Helen Hunt, William H. Macy és John Hawkes (The Surrogate)
Közönségdíj a legjobb amerikai filmnek: The Surrogate
Közönségdíj a legjobb nem amerikai filmnek: Valley of Saints
Legjobb forgatókönyv: Safety Not Guaranteed
Legjobb operatőr: A messzi dél vadjai
Berlini Filmfesztivál (versenyfilmek)
Arany Medve: Cesare deve morire (Caesar Must Die) r.: Paolo és Vittorio Taviani
A zsűri nagydíja: Csak a szél
Legjobb rendező: Christian Petzold (Barbara)
Legjobb színész: Mikkel Folsgaard (Egy veszedelmes viszony - En kongelig affaere)
Legjobb színésznő: Rachel Mwanza (Rebelle - War Witch)
Legjobb forgatókönyv: Rasmus Heisterberg - Nikolaj Arcel (Egy veszedelmes viszony - En kongelig affaere)
FIPRESCI díj: Tabu (r.: Miguel Gomes), Hemel (Sacha Polak) és L'age atomique (r.: Héléna Klotz)
Cannes-i Filmfesztivál (versenyfilmek)
Arany Pálma: Szerelem (Amour) r.: Michael Haneke
A zsűri nagydíja: Reality
Legjobb rendező: Carlos Reygadas (Post Tenebras Lux)
Legjobb színész: Mads Mikkelsen (Jagten - The Hunt)
Legjobb színésznő: Cristina Flutur és Cosmina Stratan (A dombokon túl - Dupa dealuri)
Arany Kamera: A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild)
FIPRESCI díj: A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild), V tumane (r.: Szergej Loznyica) és Rengaine (r.: Rachid Djaidani)
Velencei Filmfesztivál
Arany Oroszlán: Pieta (r.: Kim Ki-duk)
Legjobb rendező: Paul Thomas Anderson (The Master)
A zsűri különdíja: Szerelmet a feketepiacról (Paradies:Glaube, r.: Ulrich Seidl)
Legjobb színész: Philip Seymour Hoffman és Joaquin Phoenix (The Master)
Legjobb színésznő: Hadas Yaron (Lemale et ha'halal - Fill the Void)
Legjobb forgatókönyv: Olivier Assayas (Aprés mai - Something in the Air)
FIPRESCI díj: The Master
Torontói Filmfesztivál
Közönségdíj: Silver Lining Playbook (r.: David O. Russell)
Locarnói Filmfesztivál (versenyfilmek)
Arany Leopárd: La fille de nulle part (The Girl from Nowhere) r.:Jean-Claude Brisseau
A zsűri különdíja: Somebody Up There Likes Me (r.: Bob Byington)
Legjobb rendező: Ying Liang (Wo hai you hua yao shou - When Night Falls)
Legjobb színész: Walter Saabel (Der Glaz der Tages - The Shine of the Day)
Legjobb színésznő: Nai An (Wo hai you hua yao shou - When Night Falls)
Karlovy Vary-i Filmfesztivál (versenyfilmek)
Nagydíj: Mer eller mindre mann (The Almost Man) r.: Martin Lund
Legjobb rendező: Rafael Oullet (Camion)
Legjobb színész: Henrik Rafaelsen (Mer eller mindre mann) és Eryk Lubos (Zabic bobra)
Legjobb színésznő: Leila Hatami (Peleh akhar - The Last Step)
San Sebastian-i Filmfesztivál
Arany Kagyló a legjobb filmnek: Dans la maison (In the House) r.: Francois Ozon
A zsűri különdíja: Blancanieves (Snow White) r.: Pablo Berger
Legjobb rendező: Fernando Trueba (El artista y la modelo - The Artist and the Model)
Legjobb forgatókönyv: Francois Ozon (Dans la maison - In the House)
Legjobb színésznő: Katie Coseni (Foxfire) és Macarena Garcia (Blancanieves - Snow White)
Legjobb színész: José Sacristán (El muerto y ser feliz - The Dead Man and Being Happy)