aeon flux

ready for the action now, danger boy?

díjszezon 2012 Németh Barna
2012. szeptember 29. 22:14:00

Kategória: film 100 komment

Az egész díjszezon egy helyen, azaz 2012 legnagyobb fesztiválsikerei, a kritikusok kedvencei, szakmai méltatások, tippek, Oscar-latolgatás és a radaron lévő filmek gyűjtőhelye. A bejegyzést folyamatosan frissítjük, hogy senki ne maradjon le semmiről.

A blog.hu szabta keretek miatt itt folytatódik a gyűjtőcikk!

lincoln.jpg

RADARON

2012.12.21.
Már kommentben elhangzott, de álljon itt hivatalosan is. Kilenc film versenyez tovább a legjobb idegen nyelvű film Oscarjáért:
Ausztria - Amour - Michael Haneke*
Kanada - War Witch -  Kim Nguyen,
Chile - No - Pablo Larraín*
Dánia - A Royal Affair - Nikolaj Arcel*
Franciaország - The Intouchables - Olivier Nakache és Eric Toledano*
Izland - The Deep -  Baltasar Kormákur
Norvégia - Kon-Tiki - Joachim Rønning and Espen Sandberg*
Románia - Beyond the Hills -  Cristian Mungiu
Svájc - Sister -  Ursula Meier

*a tippjeim

2012.12.21.
Utah kritikusai is összeültek, hogy megvitassák az év legjobbjait. A végeredményben persze sok a papírforma, de itt legalább érezni, hogy nem csak megfelelni akartak. Lehet, hogy ezzel csak azért is ki akartak lógni a sorból, de akkor is aranyos.

Legjobb film: Zero Dark Thirty
(futott még: Looper)
Legjobb rendező: Wes Anderson, Moonrise Kingdom
(futott még: Kathryn Bigelow, Zero Dark Thirty)
Legjobb színész: Joaquin Phoenix, The Master
(futott még: Daniel Day-Lewis, Lincoln, & John Hawkes, The Sessions)
Legjobb színésznő: Jennifer Lawrence, Silver Linings Playbook & Jessica Chastain, Zero Dark Thirty
Legjobb férfi mellékszereplő: Dwight Henry, Beasts of the Southern Wild
(futott még: Philip Seymour Hoffman, The Master)
Legjobb női mellékszereplő: Anne Hathaway, Les Misérables
(futott még: Ann Dowd, Compliance)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Rian Johnson, Looper
(futott még: Joss Whedon & Drew Goddard, The Cabin in the Woods)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Stephen Chbosky, The Perks of Being a Wallflower
(futott még: David O. Russell, Silver Linings Playbook)
Legjobb operatőr: Roger Deakins, Skyfall
(futott még: Claudio Miranda, Life of Pi)
Legjobb dokumentumfilm: Indie Game: The Movie
(futott még: The Invisible War)
Legjobb idegen nyelvű film: Headhunters
(futott még: Amour)
Legjobb animációs film: ParaNorman
(futott még: Frankenweenie & Wreck-It Ralph)

2012.12.18.
Hogy ne árasszak el mindent díjakról szóló bejegyzésekkel, most jöjjön a mai nap mérlege zanzásítva:
- Dallas-Fort Worth kritikusai a Lincolnnak adták az "év filmje" kitüntetést, ami mellé hozzácsaptak három színészi díjat (Daniel Day-Lewis, Tommy Lee Jones és Sally Field), de a legjobb rendező díja most is Kathryn Bigelow markában landolt és női főszereplője (Jessica Chastain) sem távozott üres kézzel. Spielbergnek ismerős lehet ez a helyzet, hiszen a Schindler listája körül hasonló volt a helyzet. Az a filmje is összenyert mindent, de a rendezői díjakat (a kritikusoknál!) általában egy hölgy, konkrétan Jane Campion nyerte a Zongoraleckéért. Ha a történelem ismétli önmagát, az Oscar most is Spielberghez vándorol. De vissza Dallasba, ahol még nyert idegen nyelvű filmért járó díjat a Szerelem.
- Texasban maradva Austin tollnokai is ünnepeltek, csak ők a Zero Dark Thirty-t, viszont a legjobb film díján kívül nem adtak neki semmi mást. Így lett a legjobb rendező Paul Thomas Anderson (The Master), a színészi díjakat pedig Joaquin Phoenix (The Master), Christoph Waltz (Django elszabadul), Jennifer Lawrence (Napos oldal) és Anne Hathaway (A nyomorultak) nyerték. Forgatókönyvért a Looper és az Argo-akció, operatőri munkáért a The Master, filmzenéért pedig a Felhőatlasz nyert. Legjobb idegen nyelvű film a Holy Motors lett, a legjobb animációs pedig a Rontó Ralph, a Beasts of Southern Wild viszont szerzett még egy elsőfilmes díjat rendezőjének, és egy "breakthrough" díjat fiatal színésznőjének.
- Floridában az Argo-akciót szerették legjobban, meg is szórták három trófeával (film, rendező, forgatókönyv). Színészi díjaikhoz egy jól bevált négyesfogatot szavaztak meg (Daniel Day-Lewis, Jessica Chastain, Philip Seymour Hoffman, Anne Hathaway), de azért adtak egy-egy vállveregetést a Loopernek (forgatókönyv), a Life of Pinek (képi effektusok), a Skyfallnak (operatőr) és az Anna Kareninának (látványtervezés). Legjobb külföldi film az Életrevalók lett, legjobb animáció pedig a Frankenweenie és Quvenzhané Wallis itt is sikeresen "tört ki" A messzi dél vadjaiban.

2012.12.18.
Már megint eseménydús napokon vagyunk túl, és bár San Francisco és Chicago kritikusain kívül csak kisebb csoportok díjaztak, a publicitás sosem árt egy Oscarért folyó küzdelemben. Ez a már biztos lábakon álló filmek (Lincoln, Zero Dark Thirty) mellett különösen fontos volt például az Argo-akciónak vagy a Napos oldalnak, és segített szinten tartani olyasmiket, mint A messzi dél vadjai, a The Master vagy a Life of Pi.
Satellite Awad díjazottak; Chicagói Filmkritikusok díjai; San Francisco-i Filmkritikusok díjai

2012.12.16.
A legjobb smink/maszk Oscarjáért hét film maradt versenyben: Hitchcock, The Hobbit, Les Miserables, Lincoln, Looper, Men in Black 3, Snow White and the Huntsman.

Kicsit elgondolkodtam...ez a Looper egyre gyakrabban fordul elő mindenhol.

looper.jpg
2012.12.13.
Már megint sűrű napok állnak mögöttünk, de legalább túl vagyunk a színészszakszervezet, a Critics' Choice és a Golden Globe zsűri jelöltjein. Hogy ezek után kinek a szénája áll a legjobban? Nem nehéz észrevenni, hogy a Lincolné. Spielberg filmje mindegyiknél megdöntötte önmaga rekordját, de azért még mindig nem tartanám lefutottnak a versenyt. Vajon az Akadémia lesz olyan adakozó kedvében, hogy egy olyan stábot díjazzon, amiben már mindenkinek van legalább két Oscarja? Ki tudja, elképzelhető.

Mindeközben a keleti parttól (ahol a Zero Dark Thirty megállíthatatlan) távol újabb különvélemény született. A Las Vegas-i Filmkritikusok Szövetségének díjazottjai:
Legjobb film: Life of Pi
Legjobb rendező: Ang Lee (Life of Pi)
Legjobb színész: Daniel Day-Lewis (Lincoln)
Legjobb színésznő: Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook)
Legjobb férfi mellékszereplő: Tommy Lee Jones (Lincoln)
Legjobb női mellékszereplő: Anne Hathaway (Les Miserables)
Legjobb forgatókönyv: Looper
Legjobb operatőr: Life of Pi
Legjobb vágás: Zero Dark Thirty
Legjobb látványtervezés: Prometheus
Legjobb kosztümtervezés: Anna Karenina
Legjobb zene: Life of Pi
Legjobb képi effektusok: Life of Pi
Legjobb betétdal: Skyfall
Legjobb dokumentumfilm: Bully
Legjobb idegen nyelvű film: Amour
Legjobb animációs film: ParaNorman
Legjobb fiatal színész: Suraj Sharma (Life of Pi)
Legjobb elsőfilmes rendező: Benh Zeitlin (Beasts of Southern Wild)

2012.12.11.
Az Amerikai Filmakadémia zenei alosztályának döntése szerint 104 filmzene indulhat az Oscar-jelölésért. A listát itt böngészhetitek, tippelni kommentben lehet, addig megpróbáljuk kideríteni, hogy mi bajuk lehetett a Moonrise Kingdommal. Tippek első blikkre: Lincoln, Beasts of Southern Wild, Life of Pi, Zero Dark Thirty és The Master.

2012.12.09
Hosszú nap volt. A Los Angeles-i, a bostoni és a New York-i online kritikusok is díjaztak (minden nyertes itt). És a tanulság? A Zero Dark Thirty és a Lincoln köszönik, nagyon jól vannak. Ha a szakszervezetek nem állnak elő valami nagyon meglepővel, ez a két film lesz az Oscar éllovasa. Mindeközben a  Beasts of Southern Wild, de leginkább a The Master kapott hatalmas lökést ma este, a Moonrise Kingdom és a Napos oldal pedig kapaszkodik. Az új Tarantino-mozi körül határozottan mozgolódik valami, mialatt az Argo és a LesMis süllyedni látszik. Van viszont új animációs éllovasunk a Frankenweenie személyében, és a hölgyek közül Emmanuelle Riva is szépen feljött, hogy legalább a női főszereplők versenyébe hozzon némi izgalmat. És igen, a Szerelem (Amour) tényezővé vált!

Zero-Dark-Thirty.jpeg

2012.12.06
- A National Board of Review követte a New York-i kritikusok példáját, csak Bigelow filmje mellett náluk nem a Lincoln, hanem a Napos oldal (Silver Linings Playbook) és A messzi dél vadjai (Beasts of Southern Wild) kapott nagyobbacska szeretetet.

- Megérkeztek a Grammy jelölések is. A teljes listát itt böngészhetitek, a filmzenei kategóriák pedig a következők:
Legjobb filmzene (betétdalokra épülő): Utódok (The Descendants), Marley, Éjfélkor Párizsban (Midnight in Paris), Muppets (The Muppets), Mindörökké Rock (Rock of Ages)
Legjobb filmzene (score): Tintin kalandjai (Adventures of Tintin - John Williams), A némafilmes (The Artist - Ludovic Bource), A sötét lovag: Felemelkedés (The Dark Knight Rises - Hans Zimmer), A tetovált lány (The Girl with a Dragon Tattoo - Trent Reznor és Atticus Ross), A leleményes Hugo (Hugo - Howard Shore), Journey (Austin Wintory)
Legjobb betétdal: Abraham's Doughter (Az éhezők viadala), Learn Me Right (Merida, a bátor), Let Me Be Your Star (Smash), Man or Puppet (Muppets), Safe and Sound (Az éhezők viadala)

2012.12.04.
Mostanában történt:
- A New York-i Filmkritikusok Köre röpke öt óra alatt megszavazta az év legjobbjait. Eleinte úgy tűnt, hogy Spielberg Lincolnja lesz a befutó, ami két színészi és egy forgatókönyvírói díjjal erősített, de az utolsó pillanatban fordult a kocka és Kathryn Bigelow Bin Laden utáni hajszája, a Zero Dark Thirty kapta a rendezői és a legjobb film díját is.

- Kihirdették az animációs Oscarnak nevezett Annie jelöltjeit, de a szokásos Dreamworks - Disney hegemónia a kevésbé érdekes díjak közé toloncolta ezt is.

- A Golden Globe-ot osztogató bizottságból kilépett tagok által alapított nemzetközi filmdíj (Satellite Awards) jelöltjei tényleg nemzetköziek lettek, de a "nagy előd" árnyékában a végeredmény úgyis ugyanaz lesz.

2012.12.01.
Az Európai Filmakadémia díjátadó ceremóniáján Michael Haneke Szerelem című filmje diadalmaskodott négy díjjal, miközben azért a Suszter Szabó Baka Kém, A szégyentelen vagy a Mads Mikkelsen nevével fémjelzett legújabb Thomas Vinterberg film sem távozott üres kézzel.

Ezalatt egy másik rangos filmes szaklap, a Sight and Sound is közzétette éves toplistáját, aminek hátsó fertályán kicsit nagy tumultus alakult ki. Íme:
1. The Master
2. Tabu
3. Szerelem
4. Holy Motors
5. A messzi dél vadjai
5. Berberian Sound Studio
7. Holdfény királyság
8. Beyond the Hills
8. Cosmopolis
8. Once upon a Time in Anatolia
8. Ez nem egy film

2012.11.30.
Tíz film van versenyben a legjobb vizuális effektusok Oscarjáért:
- A csodálatos Pókember
- Bosszúállók
- Felhőatlasz
- A sötét lovag: Felemelkedés
- A hobbit - Váratlan utazás
- John Carter
- Pi élete
- Prometheus
- Skyfall
- Hófehér és a vadász

A nagy kérdés persze az, hogy ezekből melyik kap "legjobb film" jelölést (mert ugye általában az nyer ebben a kategóriában), de egyelőre azt kérdezzük, ti melyik ötöt hagynátok a végére? De azon is el lehet merengeni, hogy megérdemelte-e a kiesést az új Emlékmás, a Ted, a Men in Black 3, a Csatahajó vagy A titánok haragja.

Life-of-Pi.jpg
2012.11.27.
Gotham Awards 2012 - Nyert a Holdfény királyság, de kapott a koncból A messzi dél vadjai és Middle of Nowhere is.
Independent Spirit Awards 2012 - A holdfény királyság és a Napos oldal vezet 5-5 jelöléssel.

2012.11.23.
A neves filmes szaklap, a Cahiers du Cinema szerint Leon Carax alkotása (Holy Motors) érdemli meg "Az év filmje" kitüntetést. Második helyre a finoman szólva is vegyes fogadtatásban részesült Cosmopolist (r.: David Cronenberg) szavazták meg az írók, míg a harmadik helyre Francis Ford Coppola Twixt című filmje került. Abel Ferrara két bemutatójával is képviselteti magát a top tízben (4. 4:44 Last Day on Earth, 7. Go Go Tales), a főleg a főszereplője (Michael Shannon) miatt sokat éltetett Take Shelter pedig a hatodik helyet csípte meg magának. Hong Sang-Soo Cannes-i versenyfilmje (In Another Country) lett az ötödik, a berlini FIPRESCI díjas Tabu (r.: Miguel Gomes) a nyolcadik, az Arany Oroszlán díjas Faust (r.: Alekszandr Szokurov) pedig a kilencedik. A tizedik helyen befutott Keep the Lights On (Ira Sachs) pedig a tavalyi Sundance felhozatalából lehet ismerős.

2012.11.14.
Időközben befutott az első címoldalon közé tett Oscar-reklám is. Éppen ideje volt, hiszen az előrehozott határidők miatt már alig hat hét van hátra, és az Akadémia tagjai megkezdik a jelölési procedúrát. Időközben a screener lemezek is nagyobb ütemben kezdtek szállingózni a szavazók postaládájába: A messzi dél vadjai, Az éhezők viadala, a Keleti nyugalom, A kezelés (The Sessions), az Arbitrage és a Frankenweenie mellett most már a Szerelem is odahaza nézhető.

FYC-The-Dark-Knight-Rises.jpg

2012.11.10.
Az Oscarra jelölhető animációs rövidfilmek száma tízre csökkent. Az esélyesek között ott van egy Simpson család-rövidfilm, az Akira rendezőjének animéje és a Rontó Ralph előtt látható Paperman is a Disney istállótól.

- Adam and Dog - Minkyu Lee (Lodge Films)
- Combustible - Katsuhiro Otomo (Sunrise Inc.)
- Dripped - Léo Verrier (ChezEddy)
- The Eagleman Stag - Mikey Please (Royal College of Art)
- The Fall of the House of Usher - Raul Garcia (Melusine Productions, R&R Communications Inc., Les - Armateurs, The Big Farm)
- Fresh Guacamole - PES (PES)
- Head over Heels - Timothy Reckart (National Film and Television School)
- Maggie Simpson in “The Longest Daycare” - David Silverman (Gracie Films)
- Paperman - John Kahrs (Disney Animation Studios)
- Tram - Michaela Pavlátová (Sacrebleu Productions)

2012.11.03.
- Az Európa Filmdíjra jelölt alkotók és alkotások listája.
- Az Oscarra nevezhető animációs filmek száma idén 21, azaz a szabályok szerint 5 jelölt lesz ebben a kategóriában: Adventures in Zambezia, Csingiling: A szárnyak titka, Delhi Safari, Frankenweenie, From Up on Poppy Hill, Hey Krishna, Hotel Transylvania, Jégkorszak 4, Kalózok!, A Liars Autobiography, Lorax, Madagaszkár 3, Merida, a bátor, The Mystical Laws, Az öt legenda, The Painting, ParaNorman, A rabbi macskája, Walter and the Tandoori's Christmas, Zarafa

2012.11.01.
A Golden Globe-ot osztogató Hollywood Foreign Press idei Cecil B. DeMille életműdíját Jodie Foster kapja, amit majd az élő show-ban vehet át. Ilyen fiatalon (Foster még nincs 50) nem nagyon szokták odaítélni a díjat, de azért volt már rá példa. Judy Garland 39, Charlton Heston pedig 43 évesen vehette át ugyanezt a kitüntetést.

argo-2012.jpg

2012.10.23.
A Hollywood Film Awards nyerteseinek listája is teljes, leszámítva persze a "Legjobb hollywoodi film" kategóriát, amit majd a közönség választ ellenben a többi (szakmai) díjjal:

Az év hollywoodi színésze: Bradley Cooper (Silver Linings Playbook)
Az év hollywoodi színésznője: Marion Cotillard (Rust and Bone)
Az év hollywoodi mellékszereplője (férfi): Robert De Niro (Silver Linings Playbook)
Az év hollywoodi mellékszereplője (női): Amy Adams (The Master)
Az év hollywoodi színészgárdája: Argo-akció
Breakthrough Performance: John Hawkes (The Sessions) - ez nyilván főszereplőként értendő!
New Hollywood Awards: Quvenzhané Wallis (A messzi dél vadjai)
Breakthrough Director: Dustin Hoffman (Quartet)
Az év hollywoodi rendezője: David O. Russell (Silver Linings Playbook)
Az év hollywoodi producerei: Tim Bevan és Eric Fellner (A nyomorultak)
Az év hollywoodi forgatókönyvírója: Quentin Tarantino (Django elszabadul)
Az év hollywoodi operatőre: Wally Pfister (A sötét lovag: Felemelkedés)
Az év hollywoodi vágója: Dylan Tichenor (Zero Dark Thirty)
Az év hollywoodi látványtervezője: Sarah Greenwood (Anna Karenina)
Az év hollywoodi animációja: Peter Ramsey (Rise of the Guardians)
Az év hollywoodi effektjei: Jeff White (Bosszúállók)
Comedy Award: Judd Apatow

Életműdíj: Richard Gere

rust-and-bone.jpg

2012.10.22.
A Londoni Filmfesztivál két nagy nyertese a Marion Cotillard és Matthias Schoenaerts főszereplésével készült Rust and Bone (De rouille et d'os, r.: Jacques Auduard) és a már sokat emlegetett A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild, r.: Benh Zeitlin). Előbbi a játékfilmes mezőnyben igázott le olyan filmeket mint az Oscarra szintén felterjesztett chilei No, az izraeli Fill the Void vagy a Seven Psychopaths, miközben a messzi dél az elsőfilmesek versenyében győzedelmeskedett.

Mindeközben a Sony is kiküldött egy adag screenert az Akadémia szavazóinak, a csomag a következő filmeket tartalmazta: Rómának szeretettel (r.: Woody Allen), Részegen (Smashed, r.: James Ponsoldt), Celeste & Jesse Forever (r.: Lee Toland Krieger) és egy zenés dokumentumfilmet (Searching for Sugar Man, r.: Malik Bendjelloul).

2012.10.18.
Csak röviden:
- A Mill Valley Film Festival közönségdíját a Pi élete nyerte. A fesztivál további díjazottjai: John Hawkes, Dustin Hoffman, Mira Nair, Billy Bob Thornton és a DreamWorks Animation
- A Santa Barbara International Film Festival életműdíját Robert De Niro kapja, aki idén a Silver Linings Playbook című sokat emlegetett dramedy-vel vesz részt a fesztiválon.
- Joaquin Phoenix megkezdte az Oscar-kampányt és egy interjúban közölte: "Az Oscar csak lószar, nem akarok a részese lenni. Nem hiszek benne."

2012.10.10.
Megérkezett az első screener az Amerikai Filmakadémia szavazóinak postaládájába. A sort idén a Weinstein Company nyitotta egy meglepő választással. Franciaország Oscarra nevezett filmjét, az Életrevalókat küldték ki a tagoknak, aminek az újrafilmesítési jogai ugye a Weinstein tesóknál vannak. A film odaát egyáltalán nem szólt olyan nagyot mint Európában, és a kritikusok jó része sem tudott vele mit kezdeni (főleg az amerikaiak agyát egyre jobban elhomályosító politikai korrektség miatt), de nem nehéz kitalálni, hogy nem puszta jófejségből történt ez a gesztus: egész egyszerűen piacképesebb megoldás, ha a saját feldolgozásuk plakátjára rá tudják biggyeszteni, hogy Oscar-díjas az előd.

De akkor egy kicsit vissza a screenerekhez. A díjesélyesnek tartott filmeket levetítik ugyan a szavazóknak, de manapság már egyre kevesebb alkalommal lehet telt házas előadásokról hallani. A screener viszont tökéletes megoldás, hogy a lustábbakhoz is eljusson egy-egy film - a kisebb alkotásoknak pedig külön jó ez a megoldás, hiszen azoknak az élvezhetősége közel sem csorbul annyira kis képernyőn, mint egy nagyszabású látványfilmé. Sokan ebben (is) látják az okát, hogy leáldozott a nagy eposzok Oscar-kompatibilitása, de persze a dolog ennél összetettebb folyamat része. Annyi viszont biztos, hogy az elmúlt tíz évben mindössze egy olyan film akadt, ami screener nélkül volt képes eljutni a "legjobb film" jelölésig (na, tudjátok melyik?), a díjak tekintetében pedig azt mutatja a statisztika, hogy a december közepén megérkező megtekintő lemezek a legeredményesebbek.

Csak egy kis kiegészítő információ más témában: a Hamptons International Film Festival nyertese a Silver Linings Playbook lett, amit csupán két dolog miatt említek: tavaly a Némafilmes, tavalyelőtt pedig A király beszéde nyerte ugyanezt.

2012.10.09.
Mint ahogy arról beszámoltunk, a New York-i Filmfesztivált választotta Spielberg, hogy bemutassa a nagyközönségnek legújabb filmjét az USA talán legismertebb és egyik legnépszerűbb elnökéről. A Lincoln fogadtatása zömében pozitív volt, egyes újságírók szerint ez a rendező legjobbja az új évezredben, habár olyanok is akadtak, akik szerint csak egy újabb Oscar-filmmel gyarapodott a filmtörténet. "A száraz történelemből igazi emberi dráma született" - adta hírül az egyik, míg valaki más túl patetikusnak találta mindezt. Valaki szerint teljesen rendben van a forgatókönyv, valaki szerint viszont túl sok a felesleges szócséplés. Valakit az első pillanattól kezdve berántott, de akadtak, akiknek időre volt szükségük a ráhangolódásra. Szóval semmi meglepő vélemény nem érkezett az új történelmi Spielberg-eposz kapcsán, abban viszont mindenki egyetértett, hogy az Akadémiának ez elég szokott lenni pár jelölésre. Különösen a címszereplőt alakító Daniel Day-Lewis jelölésében biztos mindenki, akihez csatlakozott Tommy Lee Jones is, mert ahogyan több helyen is olvasni lehet, "sokszor ellopja a show-t." A lent található Oscar-táblázatokat ennek megfelelően módosítottam: a zárójelek lekerültek, de mozgolódást egyelőre csak a mellékszereplők között találom indokoltnak.

2012.10.01.
Az Oscar házigazdája Seth MacFarlane lesz. Sokáig úgy volt, hogy az élő műsort Queen Latifah vezeti majd, de a rendezők biztosan belátták, hogy ideje lenne szórakoztatni is az utóbbi években elandalított közönséget.

2012.09.29.
A New York-i Filmfesztivált választotta a Fox, hogy a világ elé tárja egyetlen nagy költségvetésű díjszezonos reménységét, a Booker díjas Yann Martel-regény alapján készült Pi életét (Life of Pi, r.: Ang Lee). Már a vetítés alatt is el lehetett csípni néhány ámuldozó twitter bejegyzést (igen, ez most az új divat), a vetítés után pedig minden megtelt a dicsérő szavakkal. Hamarosan a kritikusok is véleményt nyilvánítottak; igaz, hogy még kevesen, de azok legalább abszolút pozitívan. Röpködtek itt a rendezőtől azért nem idegen jelzők, hiszen van aki szerint remekmű, de olyan is akadt, aki már most klasszikust avatott. Persze azért nem ragadtatta el magát mindenki, de a két lábbal a földön állók is az év egyik legjobb és legérdekesebb moziját látták benne. Mindezek ellenére tartom korábbi állításom, mi szerint a Fox-nak most azon kell imádkoznia, hogy a közönség is ráharapjon a filmre.

Mindeközben véget ért a San Sebastian-i Filmfesztivál is, ami Francois Ozon tarolásával ért véget. A francia rendező legújabb filmje egy fiúról szól, akit tanára egy jól sikerült dolgozat után arra buzdít, hogy folytassa amihez tehetsége van: vesse papírra mindazt, amit maga körül lát. A megfigyelés tárgya két család lesz, és persze ebből kisebb-nagyobb komplikációk adódnak. A Dans la maison (In the House) elvitte a fesztivál fődíját és Ozon mellé tehetett egy forgatókönyvírói trófeát is. A zsűri különdíját egy Hófehérke újraértelmezés kapta, méghozzá az érdekesebbik fajtából. Pablo Berger rendező a húszas évek Spanyolországába helyezte a cselekményt, amiben egy mostohája elől menekülő lány egy matador törpékből álló csapatnál talál menedéket. A Blancanieves (Snow White) kapta még a színésznőnek járó elismerést is Macarena Garcia alakításáért - igaz ezt csak megosztva Katie Cosenivel, aki a Foxfire (r.: Laurent Cantet) című filmben alakít egy New York-i lányt, aki az ötvenes évek férfiközpontú világában tagja lesz egy titkos női egyesületnek. A férfi színészek közül José Sacristán léphetett színpadra, ő az El muerto y ser feliz (The Dead and Being Happy) halálos beteg főszereplőjeként érdemelte ki a kitüntetést, aki megszökik a kórházból és nekivág Argentínának. A rendezői díjat Fernando Trueba nyerte az El artista y la modelo (The Artist and the Model) című alkotásért. Ebben egy két világháborút végigélt idős szobrászt ismerhetünk meg, aki már kezd elfordulni a világtól, amikor felesége hazahoz egy fiatal lányt, aki Franco katonái elől bujkál. A nő újra ihletet ad a férfinak, és egy különös kapcsolat is kezdetét veszi...

Zárásként jöjjön a fődíjas Ozon-film trailere:

2012.09.26.
A fesztiválszezon zöme lement, úgyhogy ideje kicsit átnézni azokat a címeket, amik jó eséllyel indulhatnak az év végi megmérettetésben. A legtöbb stúdió/forgalmazó már előállt szépreményű alkotásaival, eldöntetett a bennmaradók és az "évismétlők" névsora, szóval nézzük a kínálatot.

Mint minden évben, a nagy Hollywoodi stúdióknál idén is nagy a nyüzsgés. Ahhoz képest, hogy tavaly a Disney holdudvara (A segítség, Hadak útján) és a Paramount (A leleményes Hugó, Rango) jutott legközelebb a húsos fazékhoz, idén egyikük sem mutat túl magabiztos képet. A Paramount persze beveti majd a szimpátiafaktort magas szinten tartó bajba jutott amerikai hősét (Kényszerleszállás - Flight, r.: Robert Zemeckis), az Akadémia pedig általában vevő Denzel Washington magánszámaira. Ha meg nem jön be a pátosz és az önérzet, még mindig ott van a Seth Rogennel bohóckodó Barbra Streisand (The Guilt Trip, r.: Anne Fletcher) vésztartaléknak. Ezzel szemben a Disney a kötelező animációs filmjeivel (Merida, a bátor; Rontó Ralph) most sem nagyon pályázhat a fő kategóriában, úgyhogy maradt a Lincoln. Habár a trailer finoman szólva sem győzött meg bennünket, Spielberg mindig biztos pont egy Oscar-jelöléshez. Ennél jóval érdekesebb kérdés, hogy egérék neki mernek-e menni Nolannek, kihasználva a Bosszúállók anyagi fölényét és a trilógiazáró Batman-mozi vártnál szerényebb kritikai fogadtatását. A szuperhős csapat mögött álló Joss Whedon glóriája még sosem volt ennyire fényes, szóval a kérdés nem alaptalan. Most már csak azt kéne tudni, hogy a zömében 50 feletti fehér férfiakból álló Akadémiánál van-e esélye egy nem túl komoly képregényfilmnek, vagy csak arra lesz jó, hogy gyengítse a bőregér esélyeit.

Flight-Denzel-Washington.jpg
Ha már szóba került Batman, nézzük mi újság a bőség zavarával küzdő Warner háza táján. "Szegény" stúdiónak annyi jóval kell megküzdenie, hogy a néhány hónapja még nagy esélyesnek tartott A nagy Gatsby-adaptációt áttolták 2013-ra (bár ha engem kérdeztek, ott más probléma is lehetett), de még így is maradt vagy féltucat szalonképes darab. A kisördög persze ott motoszkál, hogy a záró résszel az egész sorozatot jutalmaztassák á la Gyűrűk ura, de talán a múltkorinál is nagyobb botorság lenni újabb tízmilliókat Gotham City-re áldozni, mikor olyan filmek állnak rendelkezésre, mint az egyre nagyobb hype övezte Felhőatlasz (Cloud Atlas),  a szintén ebbe a kategóriába sorolható A hobbit (r.: Peter Jackson), a sokat emlegetett és színészi kategóriákban bőven kamatoztatható Magic Mike (r.: Stephen Soderbergh) és legfőképpen a Torontóban agyonimádott Argo-akció (Argo, r.: Ben Affleck). Pár hete még ide soroltam volna a Clint Eastwood főszereplésével készült The Trouble with the Curve (r.: Robert Lorenz) című sportfilmet is, de a mester Piszkos Harry-hez méltó politikai fellépése elég rendesen kiverte a biztosítékot a liberálisabb kritikusoknál (és valószínűleg a fél Akadémiánál).

A Warnerrel szemben a Fox-nak nincs sok választása, egy szem szóba jöhető filmje a már most megosztó Pi élete (Life of Pi, r.: Ang Lee). Őszintén szólva ez a vállalkozás tényleg kockázatos, hiszen bestseller ide vagy oda, Yann Martel regénye nem az a tipikus blockbuster alapanyag. Bár Oscar szempontjából mostanában nem sok vizet zavar a bevétel, de egy méretes bukás minőségtől függetlenül is a film rovására mehet. Egyelőre nem is mondanék semmit, Lee filmjénél különösen fontos lesz a fogadtatása. Nagyjából ugyanez elmondható a Universal Nyomorultak-adaptációjáról (Les Miserables, r.: Tom Hooper) azzal a különbséggel, hogy sokan már most tuti befutónak tartják. Tény, a történet és a gárda magában hordoz egy szép kis díjszezonos karriert, ráadásul Hoopernek is bizalmat szavazott az Akadémia. Ennek ellenére, tanulva a Dreamgirls fiaskójából, még nem rohannék ennyire előre. Az viszont biztos, hogy a szavazók döntésére nagy befolyással van a pillanatnyi közhangulat. Nem lehet nem észrevenni a tendenciát, hogy míg Obama regnálása alatt túlsúlyban voltak a könnyebb hangvételű, pozitívabb kicsengésű darabok, addig a Bush-éra vége a komorabb hangvételnek kedvezett. Így a közelgő elnökválasztás kimenetele biztosan nagy hatással lesz a Bin Laden likvidálását bemutató Kathryn Bigelow-mozi (Zero Dark Thirty) megítélésére - megint csak minőségtől függetlenül.

Les-Miserables.jpg

Ezzel viszont el is érkeztünk a legújabb kori Oscarok királyaihoz, a függetlenekhez. Kezdjük is mindjárt a Focus Features kínálatával, ezen belül is a jelen pillanatban biztos befutónak számító Holdfény királysággal (Moonrise Kingdom, r.: Wes Anderson). Andersonnak van már múltja az Akadémiánál, és a jelölések azt tanúsítják, hogy a közvetlen kollégák el is ismerik a munkásságát. Csakhogy a díjhoz egy szélesebb réteget kell megnyernie, amire az eddigi életműből ezzel a filmmel van a legnagyobb esélye: a Holdfény királyság száz százalékig magán hordozza a rendező stílusjegyeit, ugyanakkor jóval populárisabb, mint egy átlag Anderson-mozi. Ráadásul a kezdeti kritikákat látva nagyon úgy tűnik, hogy a Focus másik két reménysége (Hyde Park on Hudson (r.:Roger Michell) és Anna Karenina (r.:Joe Wright)) elúszni látszik, szóval teljes mellszélességgel és büdzsével állhatnak legnagyobb favoritjuk mögé.

Folytassuk a sort a Fox Searchlighttal, ami szintén magáénak tudhat egy díjszezonban kiválóan kamatoztatható mozit. Természetesen A messzi dél vadjairól (Beasts of the Southern Wild, r.:Benh Zeitlin) van szó, ami egyrészt maga mellett tudhatja a kritikusokat, másrészt Sundance-től Cannes-ig bezsebelt már egy rakás magas rangú díjat. Emellé már csak hab a tortán, hogy a szintén Sundance-en debütált The Session (korábban The Surrogate, r.:Ben Lewin) is szépen hozhat a színészeinek (Helen Hunt, John Hawkes és William H. Macy).

Mielőtt továbblépnénk az Oscar "legnagyobb kutyájára", néhány mondat erejéig álljunk meg a Sony felhozatalánál. Előjáróban annyit, hogy már évek óta nagy szívfájdalma mindenkinek, hogy az idegen nyelvű filmek ritkán jutnak el a "Legjobb film" kategóriáig, és az elégedetlenkedők csak még hangosabbak mióta öt fölé emelkedett a jelölhető filmek száma. Mert ugye ha befér egy rajzfilm vagy egy blockbuster, akkor miért ne férne be egy feliratos mozi is. A Sony Classics eddig is előszeretettel karolta fel az Amerikán kívülről érkezetteket, idén pedig tényleg két nagy hal akadt a hálójába - két olyan rendezővel, akiknek tartozik némi bocsánatkéréssel az Akadémia. Az egyik Michael Haneke Szerelem (Amour) című filmje, amit villámgyorsan remekműnek kiáltott ki a fél világ, de az sem utolsó szempont, hogy a rendező kamerája elé a színészvilág két élő legendája, Jean-Louis Trintignant és Emmanuelle Riva állt. A másik Jacques Audiard és a De rouille et d'os (Rust and Bone), ami ugyancsak megkapó történetével és odaát is ismert színészeivel (Marion Cotillard és Matthias Schoenaerts) vonhatja magára az amerikai szakma figyelmét (mindkét filmről írtunk már itt).

És akkor jöjjön Weinstein művek, vagy ahogy mostanában nevezik őket, az Oscar-suttogók. A mindig lelkesen licitáló és vásárló Harvey mester idén kicsit lazábbra vette a figurát, de nem is volt miért izgulnia. A The Master (r.: Paul Thomas Anderson) gyönyörűen szerepelt Cannes-ban, a Silver Lining Playbook (r.: David O. Russell) megnyerte a Torontói Filmfesztivált és valószínűleg Tarantino sem okoz majd csalódást a Django elszabadul (Django Unchained) kapcsán. Azt hiszem nem kell megmagyaráznom, miért itt van a két legnagyobb favorit, és talán azt sem, miért jósolnak ennek a három filmnek 15+ jelölést. Akinek mégis, az nézze meg milyen filmek nyerték meg eddig Torontót, de azt sem árt ha végigpillant Mr. Weinstein dicsőségfalán.

Silver-Linings-Playbook.jpg
Zárásként néhány kis stúdió egy-egy aranyesőre vágyó alkotása következik: A FilmDistrict egy megható sportfilmmel próbál betalálni, amiben az ex-sportcsillag "süllyed" odáig, hogy fia focicsapatának edzője legyen (Playing for Keeps, r.: Gabriele Muccino), és mindehhez Gerard Butler, Uma Thurman és Catherine Zeta-Jones asszisztál. A Lionsgate egy öltönyös thrillerben és Richard Gere-ben bízik (Arbitrage, r.: Nicholas Jarecki), az IFC pedig Jack Kerouac méltán világhírű regényének adaptációjában (On the Road, r.: Walter Salles), de a legjobb esélye még mindig Summitnak van, ami egy pusztító cunamival megspékelt családi drámával (The Impossible, r.: Juan Antonio Bayona) vág neki a díjszezonnak, Naomi Watts és Ewan McGregor főszereplésével.

OSCAR TIPPEK (jelölés!)

Ahogy tavaly, idén sem szeretnék belemenni (nagyon) puszta találgatásba, úgyhogy az itt felállított sorrend kritikákon, fesztiválszerepléseken, az adott filmmel vagy színésszel kapcsolatos marketing mennyisége és milyensége alapján állt össze, hozzávéve néhány apróságot. Ami/aki nem ilyen alapon szerepel a listán (értsd: egyelőre puszta megérzés), azt zárójelben találjátok.

Helyezés (korábban)

Cím Rendező Forgalmazó
1. Zero Dark Thirty Kathryn Bigelow Columbia
2. Lincoln Steven Spielberg Touchstone
3. Silver Linings Playbook (Napos Oldal) David O. Russell Weinstein Co.
4. Les Miserables (A nyomorultak) Tom Hooper Universal
5. Argo (Az Argo-akció) Ben Affleck Warner
6. Life of Pi (Pi élete) Ang Lee Fox
7. Moonrise Kingdom (Holdfény királyság) Wes Anderson Focus Features
8. The Master Paul Thomas Anderson Weinstein Co.
9. Beasts of Southern Wild (A messzi dél vadjai) Benh Zeitlin Fox Searchlight
10. Flight (Kényszerleszállás) Robert Zemeckis Paramount

 
Legjobb rendező

1. Kathryn Bigelow (Zero Dark Thirty)
2. David O. Russell (Napos oldal)
3. Steven Spielberg (Lincoln)
4. Ben Affleck (Az Argo-akció)
5. Tom Hooper (A nyomorultak)
6. Ang Lee (Pi élete)
7. Paul Thomas Anderson (The Master)
8. Wes Anderson (Holdfény királyság)
9. Benh Zeitlin (A messzi dél vadjai)
10. Michael Haneke (Szerelem)

 
Legjobb férfi főszereplő

1. Daniel Day-Lewis (Lincoln)
2. Joaquin Phoenix (The Master)
3. Bradley Cooper (Napos oldal)
4. John Hawkes (A kezelés)
5. Hugh Jackman (A nyomorultak)
6. Jean-Louis Trintignant (Szerelem)
7. Denzel Washington (Kényszerleszállás)
8. Denis Lavant (Holy Motors)
9. Anthony Hopkins (Hitchcock)
10. (Jamie Foxx (Django elszabadul))

 
Legjobb női főszereplő

1. Jennifer Lawrence (Napos oldal) 
2. Marion Cotillard (Rust and Bone)
3. Quvenzhane Wallis (A messzi dél vadjai)
4. Jessica Chastain (Zero Dark Thirty)
5. Naomi Watts (The Impossible)
6. Emmanuelle Riva (Szerelem)
7. Keira Knightley (Anna Karenina)
8. Rachel Weisz (Örvény)
9. (4.) Helen Mirren (Hitchcock)
10. (-) Emayatzy Corinealdi (Middle of Nowhere)

 
Legjobb férfi mellékszereplő

1. Philip Seymour Hoffman (The Master) 
2. Matthew McConoughey (Magic Mike)
3. Tommy Lee Jones (Lincoln)
4. Robert De Niro (Napos oldal)
5. Christoph Waltz (Django elszabadul)
6. Russel Crowe (A nyomorultak)
7. John Goodman (Argo-akció)
8. Don Cheadle (Kényszerleszállás)
9. Dwight Henry (A messzi dél vadjai)
10.

Alan Arkin (Az Argo-akció)

 
Legjobb női mellékszereplő

1. Sally Field (Lincoln)
2. Anne Hathaway (A nyomorultak)
3. Helen Hunt (A kezelés)
4.(5.) Amy Adams (The Master)
5.(4.) Maggie Smith (Keleti nyugalom)
6. Jennifer Ehle (Zero Dark Thirty)
7. (-) Helena Bonham Carter (A nyomorultak)
8. Vanessa Redgrave (Song for Marion)
9. (-) Samantha Barks (A nyomorultak)
10. (-) Anne Hathaway (A sötét lovag: Felemelkedés)

 
Legjobb eredeti / adaptált forgatókönyv

1. The Master Lincoln
2. Holdfény királyság Silver Linings Playbook
3. Szerelem A messzi dél vadjai
4. Looper-A jövő gyilkosa Pi élete
5. Middle of Nowhere Anna Karenina
6. The Impossible A kezelés
7. (Django elszabadul) A nyomorultak
8. - -
9. - -
10. - -

 

A KRITIKUSOK DÍJAI

New York-i Filmkritikusok Körének díjai
Natioanl Board of Review
Los Angeles-i Filmkritikusok díjai
Bostoni Filmkritikusok díjai
New York-i Online Filmkritikusok díjai
Satellite Awards
San Francisco-i Filmkritikusok díja
Chicagói Filmkritikusok díja


SZAKMAI DÍJAK

Gotham Awards

FESZTIVÁLOK

Sundance (versenyfilmek 1, 2)
Legjobb film: A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild) r.: Benh Zaitlin
Legjobb film (nem amerikai): Violeta se fue a los cielos (Violetta Went to Heaven)
Legjobb amerikai rendező: Ava DuVernay (Middle of Nowhere)
Legjobb nem amerikai rendező: Mads Matthiesen (Teddy Bear / Játékmackó)
Színészi különdíj: Helen Hunt, William H. Macy és John Hawkes (The Surrogate)
Közönségdíj a legjobb amerikai filmnek: The Surrogate
Közönségdíj a legjobb nem amerikai filmnek: Valley of Saints
Legjobb forgatókönyv: Safety Not Guaranteed
Legjobb operatőr: A messzi dél vadjai

Berlini Filmfesztivál (versenyfilmek)
Arany Medve: Cesare deve morire (Caesar Must Die) r.: Paolo és Vittorio Taviani
A zsűri nagydíja: Csak a szél
Legjobb rendező: Christian Petzold (Barbara)
Legjobb színész: Mikkel Folsgaard (Egy veszedelmes viszony - En kongelig affaere)
Legjobb színésznő: Rachel Mwanza (Rebelle - War Witch)
Legjobb forgatókönyv: Rasmus Heisterberg - Nikolaj Arcel (Egy veszedelmes viszony - En kongelig affaere)
FIPRESCI díj: Tabu (r.: Miguel Gomes), Hemel (Sacha Polak) és L'age atomique (r.: Héléna Klotz)

Cannes-i Filmfesztivál (versenyfilmek)
Arany Pálma: Szerelem (Amour) r.: Michael Haneke
A zsűri nagydíja: Reality
Legjobb rendező: Carlos Reygadas (Post Tenebras Lux)
Legjobb színész: Mads Mikkelsen (Jagten - The Hunt)
Legjobb színésznő: Cristina Flutur és Cosmina Stratan (A dombokon túl - Dupa dealuri)
Arany Kamera: A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild)
FIPRESCI díj: A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild), V tumane (r.: Szergej Loznyica) és Rengaine (r.: Rachid Djaidani)

Velencei Filmfesztivál
Arany Oroszlán: Pieta (r.: Kim Ki-duk)
Legjobb rendező: Paul Thomas Anderson (The Master)
A zsűri különdíja: Szerelmet a feketepiacról (Paradies:Glaube, r.: Ulrich Seidl)
Legjobb színész: Philip Seymour Hoffman és Joaquin Phoenix (The Master)
Legjobb színésznő: Hadas Yaron (Lemale et ha'halal - Fill the Void)
Legjobb forgatókönyv: Olivier Assayas (Aprés mai - Something in the Air)
FIPRESCI díj: The Master

Torontói Filmfesztivál
Közönségdíj: Silver Lining Playbook (r.: David O. Russell)

Locarnói Filmfesztivál (versenyfilmek)
Arany Leopárd: La fille de nulle part (The Girl from Nowhere) r.:Jean-Claude Brisseau
A zsűri különdíja: Somebody Up There Likes Me (r.: Bob Byington)
Legjobb rendező: Ying Liang (Wo hai you hua yao shou - When Night Falls)
Legjobb színész: Walter Saabel (Der Glaz der Tages - The Shine of the Day)
Legjobb színésznő: Nai An (Wo hai you hua yao shou - When Night Falls)

Karlovy Vary-i Filmfesztivál (versenyfilmek)
Nagydíj: Mer eller mindre mann (The Almost Man) r.: Martin Lund
Legjobb rendező: Rafael Oullet (Camion)
Legjobb színész: Henrik Rafaelsen (Mer eller mindre mann) és Eryk Lubos (Zabic bobra)
Legjobb színésznő: Leila Hatami (Peleh akhar - The Last Step)

San Sebastian-i Filmfesztivál
Arany Kagyló a legjobb filmnek: Dans la maison (In the House) r.: Francois Ozon
A zsűri különdíja: Blancanieves (Snow White) r.: Pablo Berger
Legjobb rendező: Fernando Trueba (El artista y la modelo - The Artist and the Model)
Legjobb forgatókönyv: Francois Ozon (Dans la maison - In the House)
Legjobb színésznő: Katie Coseni (Foxfire) és Macarena Garcia (Blancanieves - Snow White)
Legjobb színész: José Sacristán (El muerto y ser feliz - The Dead Man and Being Happy)

Címkék

joss whedon oscar berlin velence toronto denzel washington cannes ben affleck barbra streisand naomi watts clint eastwood christian bale ewan mcgregor helena bonham carter ang lee wes anderson leonardo dicaprio filmfesztival dij peter jackson anthony hopkins joaquin phoenix bafta robert zemeckis christopher nolan sundance daniel day lewis paul thomas anderson anne hathaway kathryn bigelow philip seymour hoffman christoph waltz tom hooper john hawkes cloud atlas jennifer lawrence dijszezon warner dvd dijszezon 2012

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr384785471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.09.26. 09:01:44

Azt hiszem, Bret Easton Ellis tvítelte azt, hogy a TDKR akadémiai vetítésén kifejezetten utálták a filmet, szóval a Bosszúállókat én is esélyesebbnek tartanám, ám az túl színpompás, túl márveles ahhoz, hogy labdába rúghasson, és még olyan szép zöld üzenete sincs, mint az Avatarnak.

Ami az idegen nyelvű filmeket illeti: maximálisan igazat adok neked abban, hogy háttérbe vannak szorítva - ha a fő kategóriákban már 10 filmet ehet díjazni, és van külön animációs kategória, akkor itt lenne az ideje, hogy a világ másik 200 ország ne öt nomináción legyen kénytelen osztozkodni, hanem mondjuk, tízen.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.09.26. 09:02:50

A Nyomorultakat meg ne tessék a Dreamgirlshöz hasonlítgatni, hisz az előbbiben legalább színészek játszanak... meg Amanda Seyfried. :)

Németh Barna 2012.09.26. 09:39:50

@Zalaba_Ferenc: Oké, színészek meg a baromi rátermett Tom Hooper.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.09.26. 09:43:49

@Németh Barna: Az Oscar-díjas Tom Hooper! Jobb, mint Hitchcock, Kubrick vagy Fincher. :)

Németh Barna 2012.09.26. 09:51:07

@Zalaba_Ferenc: Ez egyértelmű:) De világosabban fogalmazok: Tom Hooper Harvey Weinstein nélkül. Sok sikert neki az öreg nélkül [gonosz kacaj]

Vektor. (törölt) 2012.09.26. 14:13:46

@Németh Barna: A Nyomorultakhoz nem igazán kell Weinstein, ha nem bukik meg a kasszáknál, és a kritikusok legalább annyira szeretni fogják, mint A király beszédét, akkor könnyedén elvihetnek 8-10 díjat. Hooper inkább lehúzza az esélyeiket, nem hiszem, hogy az Akadémia tagjai máris kétszeres Oscar-díjast akarnak belőle csinálni.

A választás bezavarhat a díjszezonba, az Emmy-re is komoly kihatással volt, el tudom képzelni, hogy egy hazafiasabb filmet fognak kiválasztani. Pont ezért az Argo vezet nálam Toronto után, ha a Lincoln az előzeteshez hasonlóan csalódás lesz, akkor Ben Affleck filmje lenne a tökéletes választás egy ilyen évben.

Németh Barna 2012.09.26. 14:51:49

@Vektor.: Hát ezt én is tudom, de mivel a te érvelésedben is van két "ha", így ugyanarról beszélünk.

Egyébként ez most mind a jelölésre vonatkozik, díjak majd később.

kaamir 2012.09.26. 16:33:40

@Vektor.: Én is el tudom képzelni, hogy most valami igazi, vérbeli amerikai filmet választanak. Már csak azért is, mert az elmúlt két évben francia és angol film nyert.

Lehet, h Spielberg jókor lesz jó helyen ezzel a Lincolnnal. (Arról nem is beszélve, h Spielberg 20 éve nem kapott legjobb film díjat)

Vektor. (törölt) 2012.09.26. 17:48:43

Az Amour tényleg olyan jól áll, ahogy azt az összes oldalon gondolják? Egy kicsit merésznek érzem, hogy például a Hitfix szerint mind az öt nagy kategóriában jelölhetik, ilyenre nem hinném, hogy idegen nyelvű film valaha is képes volt. A legutóbbi három nagy Oscar-sikert elért idegen nyelvű film közül kettő mögött Oscar-díjas rendező áll (és az egyik amerikai produkciók volt), a harmadik meg az elképesztően Oscar-barát Life is Beautiful volt. Egy forgatókönyv-jelölésre jó lehet az Amour, mint tavaly az A Separation, másban nagyon nem reménykednék.

Tóth Nándor Tamás 2012.09.27. 13:43:25

Úú, nagyon jó lett ez az elemzés! Lett egy kis segítségem a díjszezonra

Vektor. (törölt) 2012.09.29. 09:30:25

Pi élete és Ang Lee mehet a lista elejére, a kritikák alapján megkaptuk az idei Hugot. Persze csak díjszezonos szempontból ér a hasonlítás (sok technikait nyer, és minden fontos kategóriában ott van), mert maga a film jobbnak ígérkezik.

kaamir 2012.10.09. 13:54:00

Mondjuk az amerikai kritikusok a sírnivalóan rossz Csatalovat sem döngölték bele úgy a földbe, ahogy megérdemelte volna. Sok mindent elnéznek Spielbergnek.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.10.10. 08:39:41

"Annyi viszont biztos, hogy az elmúlt tíz évben mindössze egy olyan film akadt, ami screener nélkül volt képes eljutni a "legjobb film" jelölésig (na, tudjátok melyik?)"

Tán az Avatar? :)

Németh Barna 2012.10.10. 08:59:26

@Zalaba_Ferenc: Na jó, elárulom: A király visszatér volt. Csak filmzenei CD-t és forgatókönyvet küldtek ki belőle. Viszont az első két részből kaptak screenert is.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.10.10. 09:05:24

A csudába. Az lett volna a harmadik tippem. :)

Raul75 2012.10.15. 12:33:46

nem lehetne valahogy ezt a posztot a főoldalra állandóra kitenni hogy ne kelljen keresgélni?

Németh Barna 2012.10.15. 14:13:37

@Raul75: Elvileg majd kikerül oda is.

Vektor. (törölt) 2012.10.26. 17:51:31

Azt hiszem Javier Bardem nyugodtan mehet a Top10-be, és ha DiCaprio besül a Djangoban, akkor az év főgonosza cím mellett a mellékszereplő-jelölést is begyűjtheti. :)

Első színész-jelölés lehet egy Bond-filmért?

Vektor. (törölt) 2012.11.08. 19:50:08

A Lincoln a vártnál jobb kritikákat kap. Innét Spielberg és a film nulla kampánnyal is bezsebelne 10-12 jelölést. Egyenlőre nem érzem a film körül azt a hype-ot, ami a győzelemig viheti, de nem szabad kizárni, hogy idén végül "Az Oscar-film" több lesz, mint szimpla ígéret és elviszi februárban a legfontosabb díjakat.

Németh Barna 2012.11.08. 22:01:31

@Vektor.: Szerinted majd fél év múlva is úgy ég majd ez a tűz mint itt az elnökválasztás környékén? Kötve hiszem, bár teljesen kizárni tényleg nem szabad.

Más, kis trivia: megnéztem a tippjeimet az elmúlt évekből és úgy tűnik, novemberben vagyok a legjobb (ha szétbuherálom, azt később teszem:)). Négy évre visszamenően vannak meg, ebből 3 alkalommal eltaláltam a későbbi nyertest, 1 alkalommal pedig a második helyen volt (ez volt a Social Network). Szóval ha marad a trend, akkor vagy az Argo vagy a Silver nyer :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.14. 09:54:50

Még jó, hogy nem sorolták fel a TDKR javasolt kategóriát, mert valahol a Warner is sejti, hogy ennek a filmnek kizárólag technikai díjakra van esélye.

Németh Barna 2012.11.14. 10:01:13

@Zalaba_Ferenc: De legalább az egész olyan szedett-vedett. Egyébként valszeg csak technikai díj csúszhat be, viszont jelölést összekalapozhatnak neki máshol is. Csinált már ilyet a Warner (méghozzá "rém hangosan"), és még jól is járna vele. Ha kiszorít ezzel egy jobb filmet, kevesebb konkurencia marad az Argónak.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.14. 10:10:14

@Németh Barna: Bár szerettem az Argót, csúnya dolog lenne, ha ez a Paul Greengrass-lite vinné el az Oscart.

Németh Barna 2012.11.14. 10:17:06

Már nyert Buster Keaton-lite, Robert Altman-lite, Martin Scorsese-lite (ezt éppen maga Scorsese követte el), Stanley Kubrick-lite stb., akkor miért ne nyerhetne egy Greengrass lite? :)

Németh Barna 2012.11.14. 10:19:40

Sőt, a kedvencem a David Lean-lite, abból van vagy fél tucat. Mondjuk ott legalább az igazinak is adtak...

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.14. 10:23:29

@Németh Barna: Hát ja, ez a hülye Akadémia mindig fáziskésésben van. :\

Vektor. (törölt) 2012.11.18. 17:44:30

@Németh Barna: A hype elhalásától a Lincoln esetében nem félek, ennek a filmnek van egy sokkal komolyabb problémája, amit csak nagyon jó kampánnyal lehet orvosolni: Spielberg rendezte. A kezdeti szakaszban Spielberg személye előnyt jelentett, de ez most a visszájára fordulhat. Amikor majd a díjazásra kerül a sor, az Akadémia tagjai biztos felteszik majd maguknak a kérdést: "Van olyan jó a Lincoln, hogy Spielberg háromszoros Oscar-díjas legyen rendezőként?" Erre a válasz szerintem elég egyértelmű lesz: nem. A második Oscart mindig könnyebb megszerezni, mint a harmadikat, előbb ad az Akadémia Hoopernek, Leenek, vagy Bigelownak egy újabb Oscart, mint Spielbergnek. Ha a kampányban a film fontosságára, és a színészgárda erősségére fókuszálnak, akkor van egy csekély esélyük.

Vektor. (törölt) 2012.11.18. 18:02:58

Egy kis korrigálás a fenti listához: Anne Hathaway TDKR-ben nyújtott alakítását a főszereplők közé sorolták, hogy eltakarodjanak a Les Mis útjából.

Németh Barna 2012.11.18. 18:10:49

@Vektor.: Tudom, de napokon belül úgyis írok hozzá egy hosszabb aktualizálást, addig nem csereberélem.

Vektor. (törölt) 2012.11.24. 07:39:16

Itt a vége, legalábbis nagyon úgy tűnik. A Les Misérables olyan visszajelzéseket kap, ami könnyedén meghozhatja a második Oscarját Hooper (Oh God Why), és az elsőt Hathaway-nek. Csak két dologban reménykedhet a többi film stúdiója, hogy a darabot imádó közönség túloz, és a musical nagyot bukik a kasszáknál. Egyikre sincs sok esély.

szkristof92 2012.11.24. 09:29:50

@Vektor.: Lehet előítéletesnek hívni (kevés műfaj van, amit jobban utálok mint a musical-t), de ha ez tényleg így lesz akkor egy életre bojkottálni fogom az Oscar-t.

Vektor. (törölt) 2012.11.24. 11:17:48

@szkristof92: Ahogy most állunk, négy film van igazán versenyben (Les Misérables, Lincoln, Argo, Silver Linings Playbook). A kritikák alapján nincs rossz választás, de kimagaslóan jó sincs. Megint azok a filmek maradnak majd díjak nélkül, amelyekre évek múltán is emlékezni fogunk, páran jelölést kapnak egy-két kategóriában, mint az Amour, a Moonrise Kingdom, vagy a The Master, mások még a lista közelébe sem fognak kerülni, mint a Looper, vagy a Holy Motors.

Én azért adok egy esélyt a Les Mis-nek, nem lehet véletlen, hogy sokan szeretik a darabot és a filmet. Amit egyedül sajnálok, hogy mostantól a díjszezon átalakul az Oscar-nagyágyúk csatájává, két tipikus Akadémia kedvenccel, egy Weinstein-vígjátékkal, és egy kakukktojás Argoval, és egy film nem lesz, amelynek igazán tudok majd szorítani.

Ezt a díjszezont két film mentheti meg, a Zero Dark Thirty, és a Django Unchained. Előbbiről egyre biztatóbb hírek érkeznek.

szkristof92 2012.11.24. 12:29:40

@Vektor.: Én speciel nem nagyon merek téteket tenni már az Oscar-on, most is csak abban vagyok biztos hogy Daniel Day-Lewis a harmadik díjra váltja a jelölését.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.24. 14:46:32

A hobbit teljesen ki van zárva a versenyből? :)

Németh Barna 2012.11.24. 15:12:27

Én még mindig nem hiszem. Semmi esetre sem venném biztos jelnek azt, hogy a bemutatón orgazmusa volt néhányaknak. Oda azok mennek, akiknek már előtte is az volt tőle. És azt se feledjük, hogy az Oscar esetében zömében 50 fölötti férfiakról van szó. A Golden Globe más kérdés, az tuti meglesz.

Egyébként én még semmi esetre sem venném ki a pakliból a Pi életét. Ott legalább már látszanak kritikák, míg a LesMis esetében csak a hype van.

kaamir 2012.11.24. 15:15:05

@Vektor.: Szilárduljon meg a nyál az Akadémia-tagok szájában, ha Kathryn Bigelow-ból kétszeres Oscar-díjast csinálnak.

A Django pedig szerintem túl különc és kényes lesz az ízlésüknek.

Vektor. (törölt) 2012.11.24. 15:46:36

@Zalaba_Ferenc: Én még mindig ott tartok, hogy próbálok rájönni, miként lesz egy 300 oldalas regényből trilógia. :)
Idén még a technikai díjakért is óriási verseny van, olyan filmeknek kell már a jelölésért komolyan megküzdeni, amelyek más évben simán bejutnának. A Hobbit örülhet, ha az első részért összeszed pár jelölést, plusz egy maszk-díjat.

Vektor. (törölt) 2012.11.24. 16:01:07

@Németh Barna: Idáig mindegyik főesélyesnél igaznak bizonyultak az első visszajelzések, ezért veszem komolyan őket, bár igazad van, a Les Mis-nek komoly rajongói tábora van alapból, lehetséges, hogy egy kicsit túloznak. (Valaki például olyat írt, hogy 8 színész-jelölést is kaphat a film...)

A Lincoln mögött is kialakult egy elég komoly tábor, nem nehéz előre látni, hogy sárdobálás kezdődhet a két film támogatói között, beleértve az Oscarról író bloggereket. Hosszú hónapok jöhetnek, de legalább verseny van, amíg a TV-s díjátadók el nem döntik. Ha szerencsénk van, talán még izgulni valónk is marad az Oscar-gálára, nem lesz unalmas a tippverseny. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.24. 16:54:14

A Pit már csak azért sem szabad leírni, mert a várt felett teljesít a pénztáraknál: csak egy hajszállal fog elmaradni AZ öt legenda mögött, s ez igen nagy teljesítmény (a másik részről meg igen kicsi :).

Drakeamarth 2012.11.24. 17:03:52

A Pi engem kicsit a Slumdog Millionaire-re emlékeztet, kívánok neki hasonlóan sikeres pályafutást :)

Vektor. (törölt) 2012.11.26. 15:12:22

A Zero Dark Thirty is kiemelkedően erős kritikákat kapott. Mark Boal könnyedén elhappolhatja az Oscart egy egész neves társaság elől (Tarantino, Haneke, Paul Thomas Anderson). Így lehet egy kvázi ismeretlenből három év alatt háromszoros Oscar-díjas.

Vektor. (törölt) 2012.11.28. 15:16:56

Mikor volt utoljára ilyen évünk?
Most már legalább négy "fontos" filmünk van, ami az Oscarnál mindig számít (lásd Extremely Loud tavalyi jelölése), három politikai dráma/thriller (Lincoln, Zero Dark Thirty, Argo), és az egyik legismertebb musical megfilmesítése (Les Misérables).

Sasha Stone elültette a bogarat a fülembe, miszerint egy ilyen mezőnnyel felálló évben szokott a kakukktojás győzni, az a film, amelyet a legkönnyebb végigülni, nem kell gondolkodni rajta, csak élvezni, és nem osztja meg az embereket. Ez a kakukktojás pont azok kezében van, akik már bebizonyították, hogy bármilyen filmet képesek győzelemre vezetni.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.28. 15:19:24

@Vektor.: A Djangóra gondolsz? Csak mert a Holdfény Királyság sem túl megterhelő élmény. :)

Vektor. (törölt) 2012.11.28. 16:14:56

@Zalaba_Ferenc: A Silver Linings Playbookra gondoltam, a Django túl erőszakosnak tűnik az Akadémiának.

Moonrise Kingdom inkább a bekerülésért küzd a "független jelölt" pozícióért a Beasts of the Southern Wild, és a The Impossible ellen, bár utóbbi nem tudom, mennyire számít függetlennek.

Még mindig nem ismerjük az összes filmet, de már van 6 biztos jelöltünk (Lincoln, Argo, SLP, Les Mis, Zero Dark Thirty, és Life of Pi), és maradt kb. 2 szabad helyük egy rakat jó filmre. Arról meg ne is beszéljünk, mennyire komoly a verseny a rendező-jelölésekért. Érdekes díjszezonunk lesz.

Vektor. (törölt) 2012.11.28. 16:17:58

Közben a Zero Dark Thirty kemény 97-es mutatóval nyitott a Metacritic-en, igaz csak 6 kritika érkezett be idáig. Érdemes lesz rá odafigyelni, pár nap múlva összehozhat egy komoly meglepetést New Yorkban.

Vektor. (törölt) 2012.11.28. 16:23:36

Chastain kampánya el is indult, méghozzá a lehető legjobb módon: www.gq-magazine.co.uk/girls/articles/2012-11/27/jessica-chastain-british-gq-cover-zero-dark-thirty

(Mondjuk ez tavaly nem jött be Michelle Williams-nek)

Vektor. (törölt) 2012.11.29. 21:29:59

A Life of Pi meg is szerezte az első Oscar-díját, mivel rajtuk kívül egy legjobb film-esélyes sem maradt versenyben a vizuális effektusok-díjért. A létező összes érv mellettük szól.

Németh Barna 2012.11.30. 09:43:09

@Vektor.: De határozott vagy idén:) Még azért ott van A hobbit is, simán bevarázsolhatja magát.
Amúgy szerintem ebből a felhozatalból a Pi, a Bosszúállók, a TDKR és a Hobbit tűnik biztos befutónak a jelölésre. Az ötödik meg talán a Prometheus lesz, de az sem kizárt, hogy a Skyfall kritikák (meg Bardem) sokat segítenek majd Bondéknak.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.30. 09:52:17

@Németh Barna: Nyugodtan lehet határozott, miután a Hugo tavaly megverte a Transformers 3-at. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.30. 09:54:19

Egyébként tipikus, hogy az Akadémia képtelen elválasztani a látványt a film egyéb értékeitől, hisz hol vannak a TDKR felülről belógatott The Batje vagy a Pókember műanyagvárosa a Total Recall vagy a Battlefield látványvilágához képest.

Adam Van Helsing · http://helsing.blog.hu 2012.11.30. 10:00:34

Bennmaradt a Skyfall és kiesett a Total Recall?
Utóbbit nagyon sajnálom, durva nagy effekt orgia volt.

de hát igen, a Hugo-TF meccs óta már semmin se lepődök meg :-)

TomPowell25 2012.11.30. 10:31:52

Én Az arany iránytű-Transformers meccs óta nem lepődök meg különösebben.:) Ez tényleg az a kategória, amit az akadémia nem tud elválasztani a filmtől. Tippem szerint bent lesz A Hobbit (csoda lenne, ha nem kerülne be), a Prometheus, a Pí, a Bosszúállók, és a Sötét Lovag vagy helyette a Skyfall, esetleg valamelyik CGI orgia helyére bekerülhet még a Pókember is.

Vektor. (törölt) 2012.11.30. 14:35:53

@Németh Barna: A Life of Pi ugyanazt a vonalat követi, mint a Hugo és az Avatar (Oscar-díjas rendező csinál egy kritikailag elismert 3D-s látványfilmet). Persze a Hobbit is beleillene a mintába, de valahogy kétlem, hogy visszatérnének ahhoz, amit már díjaztak három alkalommal.

Atkakukac1989 2012.12.01. 09:48:39

Látványilag (úgy, hogy még a Pi életét és A hobbitot nem láttuk), azt mondom elsőre, hogy a Prometheusnak kellene nyerni, ha van igazság. Fantasztikus amit ott a filmmel műveltek. Viszont tuti nem lesz befutó. :(

Vektor. (törölt) 2012.12.01. 18:34:47

Ha valaki kíváncsi a másfél óra múlva esedékes Haneke-tarolásra, itt nézheti élőben a 2012-es Európai Filmdíjak átadását: www.europeanfilmawards.eu/en_EN/home

Magyar film hiányában én most inkább kihagyom, elég volt egyszer végigszenvedni.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.01. 23:09:59

Persze, kedves S&S, a Cosmopolisnak ott ám a helye a toplistán.

Németh Barna 2012.12.01. 23:11:49

@Zalaba_Ferenc: A múltkor egy másik, még nevesebb lap listáján is ott volt :O

Vektor. (törölt) 2012.12.01. 23:22:38

@Németh Barna: Cahiers du Cinema és ott második lett:

1. Holy motors (Leos Carax)
2. Cosmopolis (David Cronenberg)
3. Twixt (Francis Ford Coppola)
4. 4:44 Last day on earth (Abel Ferrara)
4. In another country (Hong Sang-Soo)
4. Take shelter (Jeff Nichols)
7.Go go tales (Abel Ferrara)
8. Tabu (Miguel Gomes)
9. Faust (Alexander Sokurov)
10. Keep the lights on (Ira Sachs)

De legalább a Holy Motors elsősége kárpótolt valamennyire.

Vektor. (törölt) 2012.12.01. 23:23:31

Ahogy olvasom, Riva nem ment el az európiai díjátadóra, ha díjszezon további részében is passzív lesz, akkor nincs az a kritikai támogatás, ami betuszkolja az Oscar-jelöltek közé. Mondjuk érthető lenne, ha ennyi idősen magasról tenne az egészre.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.01. 23:29:13

@Vektor.: Ez is csuda jó listának tűnik. Ferrara filmjéről is csak jókat lehet hallani. :)

McCl@ne 2012.12.01. 23:37:24

A csodálatos Pókember a legjobb vizuális effektek jelöltjei között?
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Röviden ennyi lenne a véleményem :D

Vektor. (törölt) 2012.12.02. 09:01:49

Éééés a Django első vetítése is éljenzéssel végződött. Azt a mindenit, milyen évünk van. Az első hírek szerint nem DiCaprio helyett inkább Samuel L. Jackson és Christoph Waltz lehet versenyben a jelölésekért.

Ez a lehető legrosszabb hír a The Masternek, kapásból a harmadik számú Weinstein-filmmé vált, létezik, hogy a stúdió mindhármat beviszi a főkategóriába?

Vektor. (törölt) 2012.12.03. 17:22:15

A New York-i filmkritikusok első díja:

Legjobb elsőfilm: How to Survive a Plague

Komoly bukta a Beasts-nek, az ilyen díjakat hoznia kellene ahhoz, hogy versenyben maradjon.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.03. 17:40:51

@Vektor.: Lehet, hogy a kritikusoknak idén lett elegük a Winter's Bone/Precious szerű "nagyon szép, de nagyon kegyetlen" függetlenekből.

Vektor. (törölt) 2012.12.03. 18:12:26

A Zero Dark Thirty elvitte az operatőri díjat sokkal esélyesebb munkák elől (Life of Pi, The Master). Bigelow-ék elviszik a díjakat?

Németh Barna 2012.12.03. 18:14:31

Amint a kurva MÁV is úgy akarja, nyitok neki egy külön cikket.

Vektor. (törölt) 2012.12.03. 18:28:43

LOL, New York-ban vesztett Hathaway Fielddel szemben, pont ott, ahol emlékeim szerint először dicsőítették a Les Mis-t. Érdekes fejlemények.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.03. 18:49:11

@Németh Barna: Hogy tovább frusztráljalak: az Annie-jelöltek listája is kijött. :)

Andrews 2012.12.05. 10:08:31

Metropolban idézték az egyik kritikust, hogy ugyan nem kiemelkedő Bigelow új filmje de nagyon érdekesen ábrázol egy fontos eseményt.. No comment. Bombák földjén nem volt rossz, de az is messze volt az 5-6 Oscartól minőségben.
Itt viszont attól félek erősen amerikai hős pátosz lesz elfedve a valósabb elemeket Árnyalás nélkül. De ne legyen igazam.

kaamir 2012.12.05. 10:23:09

@Andrews: Nekem már a trailerben is gyanús, hogy az iraki és az Afganisztán elleni háború okaként Bin Ladent jelölik meg. Ez azért így igencsak visszás. Ugyanolyan leegyszerűsítő, buta kis akciófilm lesz, mint a Bombák földjén (de persze ne legyen igazam)

Vektor. (törölt) 2012.12.05. 13:52:46

@Andrews: "amerikai hős pátosz"

Mert az a jellemző a rendezőnőre, hogy ilyen irányba viszi el a filmjeit...
A legjobb kezekbe került ennek az eseménynek a megfilmesítése, mondom mindezt úgy, hogy nem a kedvencem a Bombák földjén. Bigelow nem fog, és a kritikák alapján nem is csinált propagandafilmet belőle.

Andrews 2012.12.05. 14:34:58

A Bombák földjén nem is olyan volt nagyrészt. De a trailer sajnos most más felé mutat... :(

Vektor. (törölt) 2012.12.06. 16:20:52

Most nézem a Grammy-jelölteket:

Nincs Cloud Atlas, Beasts of the Southern Wild, vagy Moonrise Kingdom, de jelölik Hans Zimmert a TDK átmásolásáért? Ennyit ér egy szakmai díj.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.06. 16:25:27

Az hagyján, de a Journey nem is film, hanem egy játék. :)

Vektor. (törölt) 2012.12.06. 19:08:40

Ezúttal a hype tényleg nem jelentett semmit, a Les Mis eléggé komoly bírálatokat kap az első kritikákban, amikkel 2012-ben nem lehet megnyerni a legfontosabb díjat. Hathaway-t viszont mindenki szereti, akármi lesz a filmmel, az ő győzelme szerintem borítékolható a TV-s díjátadókon.

Vektor. (törölt) 2012.12.08. 00:04:45

@Zalaba_Ferenc: Azért kapni fog egy csomó jelölést, plusz nem lesz esélytelen a Golden Globe-on, és a BAFTA-n. A britek a kritikák alapján jobban szeretik a filmet.

Németh Barna 2012.12.08. 08:17:54

@Zalaba_Ferenc: Most kicsit örülök, hogy nem ugrottam fel idejekorán erre a lóra :)

Vektor. (törölt) 2012.12.09. 09:31:03

Sohasem értettem, hogy a WAFCA-hoz hasonló szervezetek miért alakulnak át filmkritikusokból Oscar-jósokká, amikor nem is TV-s díjátadók, mint a Critics Choice.

www.awardsdaily.com/blog/2012/12/08/dc-film-critics-wafca-announce-nominees/

Vektor. (törölt) 2012.12.09. 11:39:40

Hosszú napunk lesz:

17:00-tól Boston (twitter.com/TheBSFC)
19:00-tól Los Angeles (twitter.com/LAFilmCritics)
dönt a filmek sorsáról.

Vektor. (törölt) 2012.12.10. 20:55:46

A The Master lassan tényleg "halott" lesz, lemaradt az AFI Top10-es listájáról is. Egyre jobban úgy fest, hogy az alábbi 8 film szerezhet legjobb film jelölést idén:

Zero Dark Thirty
Lincoln
Silver Linings Playbook
Argo
Les Misérables
Life of Pi
Django Unchained
Beasts of the Southern Wild

K. Kálmán 2012.12.11. 13:24:01

Szerintem a Moonrise Kingdom zenéjével csak annyi baj van, hogy a film túlnyomó többségében nem Desplat eredeti zenéje hallható, hanem különféle komponisták művei, pont, mint tavaly a The Tree of Life-esetében. Ezért nem felel meg az Akadémia kritériumainak.

Vektor. (törölt) 2012.12.12. 15:25:38

Ezért nem szabad hinni a kritikusoknak. A SAG-jelölések után ebből max. egy Lincoln vs. Silver Liings Playbook párharc lehet.

Atkakukac1989 2012.12.14. 18:32:28

Remek! Végre a las vegas-i kritikusok észrevették, hogy a Prometheus rendelkezik a legjobb látvánnyal 2012-ben.

Vektor. (törölt) 2012.12.18. 18:52:52

Szerintetek mekkora kihatása lesz az iskolai mészárlásnak a díjszezonra? El tudom képzelni, hogy az Akadémia teljesen kirekeszti a Djangot.

Németh Barna 2012.12.18. 22:23:11

@Vektor.: Ha jól hallom, elhalasztották a premiert. Vajon azért a kvalifikációhoz előírt 7 nap meglesz neki?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.19. 06:43:09

A Looper azért begyűjt majd egy eredeti forgatókönyv-jelölést, bízzátok ide.

Németh Barna 2012.12.19. 09:04:41

@Zalaba_Ferenc: Igen, ez most egy elég biztos pontnak tűnik. Bennem viszont motoszkál a kérdés, hogy begyűjthet-e mást is?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.19. 09:06:59

Mondjuk, egy legjobb maszkot. :) Meg egy vágás-díjat. De ezen kívül komolyabb jelölésekre én nem számítanék.

Németh Barna 2012.12.19. 10:08:04

@Zalaba_Ferenc: Hülye szokásom szerint előbb olvastam el, mint megnéztem volna (pontosítok: még nem láttam), de ha a "ketyeg az óra-lő-ketyeg az óra-lő" olyan kúl mint leírva, akkor felőlem rendben.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.12.21. 18:37:54

Ez a kilenc film maradt versenyben a legjobb idegennyelvű film Oscar-díjáért... nem mintha lenne verseny. :)

Austria, “Amour,” Michael Haneke, director;
Canada, “War Witch,” Kim Nguyen, director;
Chile, “No,” Pablo Larraín, director;
Denmark, “A Royal Affair,” Nikolaj Arcel, director;
France, “The Intouchables,” Olivier Nakache and Eric Toledano, directors;
Iceland, “The Deep,” Baltasar Kormákur, director;
Norway, “Kon-Tiki,” Joachim Rønning and Espen Sandberg, directors;
Romania, “Beyond the Hills,” Cristian Mungiu, director;
Switzerland, “Sister,” Ursula Meier, director.

Vektor. (törölt) 2012.12.21. 19:11:34

@Zalaba_Ferenc: Kíváncsi leszek, Weinsteinék bejuttatnak-e két filmet a Top5-be (Intouchables és Kon-Tiki).

Ki fog derülni, hogy ebben a kategóriában mennyire számít a kampány. Az idegen nyelvűeknél elvileg meg kell nézni a szavazás előtt az öt jelölt filmet, de meglepődnék, ha a Weinstein Co. nem tudná legyőzni Haneket.

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2012.12.21. 22:39:53

Bencét sajnálom, de nem vagyok meglepve. Hajrá, Intouchables!

(Rust and Bone mégsem olyan jó?)

Vektor. (törölt) 2012.12.22. 00:34:58

@Cseh Dániel: Minden ország egyet indíthat, a franciák az Intouchables-t választották. Igazságtalan rendszer, a Rust and Bone és a Holy Motors is megérdemelte volna az esélyt.

Vektor. (törölt) 2012.12.23. 20:17:49

Most hogy végre megnézhettem az Amourt, még kevésbé értem, hogyan gondolhatták páran komolyan, hogy ez a film jól fog szerepelni az Oscaron. Az Amourhoz képest az A Separation egy könnyen fogyasztható feelgood mozi. Egy igazságos világban Haneke, Riva, és Trintignant díjakkal mennének haza, de sajnos a valóságban örülhetnek, ha a BAFTA melléjük áll, Amerikában esélytelenek.

Vektor. (törölt) 2012.12.26. 15:44:08

A Les Mis és a Django is kiválóan nyitott a kasszáknál. Kidobhatjuk az erőszakellenes teóriát, Tarantino simán versenyben lehet a jelölésért. Akár egy nagyon későn érkező győztest is faraghat belőle a Weinstein Co., ha elkezdik az "Eljött Tarantino ideje" kampányt. Annak meg örülhetünk, hogy elmúltak a 90-es évek, mert akkoriban a Les Mis ilyen kritikákkal is győzhetett volna.

Vektor. (törölt) 2012.12.30. 17:19:53

A Django beelőzte a hétvégén a Les Mist, és nem azért, mert az utóbbi gyengébben szerepel a vártnál. Lehet, hogy csak túlságosan akarom, hogy megtörténjen, de kezdem azt hinni, hogy a Djangoból egy igazi későn érkező győztes válhat, ha nem taktikázzák el magukat az elején. A Oscar-szavazás második szakasza iszonyatosan hosszú (a jelölések kihirdetése és a díjátadó között majdnem két hónap van), ami kedvez a késői filmeknek.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása