aeon flux

ready for the action now, danger boy?

cannes 2014 - a versenyprogram Németh Barna
2014. április 17. 21:37:00

Kategória: film 3 komment

Cannes atyaúristene, Thierry Frémaux nem bízott a véletlenre semmit, az idei mustrát is megpakolta fajsúlyos nevekkel, akik mellett alig tudtak csak labdába rúgni azok, akik nem visszatérő vendégei a fesztiválnak. Azért persze sikerült, ráadásul nem csak a versenyprogramból sikerülhet a nagy kiugrás. Nem is szaporítom a szót, kattintás után a versenyfilmek és az egyéb érdekességek ismertetői várnak rátok, néhány trailer, néhány kép, Ryan Gosling, Marion Cotillard, Steve Carrell, Meryl Streep, Lea Seydoux, Eva Mendes és mások társaságában... és arról a tényről se feledkezzünk meg, hogy már van néhány magyar premierdátumunk is!

cannes_2014_2.jpg

NYITÓFILM (versenyen kívül)

Olivier Dahan: Grace of Monaco

Úgy tűnik, vannak helyek, ahova még Harvey Weinstein keze sem ér el. Bármennyire is küzdött az öreg, a tavalyról áttolt Grace Kelly-életrajzot mégse tudta Arany Pálma közelbe juttatni. Bár az is lehet, hogy csak Nicole Kidman vörös szőnyegre állítása volt a cél, akkor viszont nyert ügyük van. A nyitó napon, konkurencia híján övék az egész sajtó...

VERSENYPROGRAM

Atom Egoyan: The Captive

Kanada először. Egoyan immáron hatodszor tér vissza a versenyprogramba, ahol utoljára az Eljövendő szép napokkal sikerült diadalmaskodnia (A zsűri nagydíja), de ennek már 17 éve. Új filmje első blikkre se Cannes-barát témakörrel (egy apa indul elrabolt lánya visszaszerzésére), se tipikusan fesztiválra verbuvált gárdával (Ryan Reynolds, Rosario Dawson, Scott Speedman) nem rendelkezik, de pont az ilyesmiből szoktak kisülni a nagy meglepetések... vagy a nagy lebőgések.

Olivier Assayas: Clouds of Sils Maria

A fesztiválon negyedszer induló Assayas a színésznőknek szentelte új filmjét, amely ennek megfelelően egy kis svájci faluba visszavonuló díváról szól. A főszerepben Juliette Binoche látható, akit két amerikai kolléganője, Chloe Grace Moretz és Kristen Stewart támogat.

Bennett Miller: Foxcatcher

A Pénzcsináló és a Capote sokat méltatott rendezőjének új filmjéről már megemlékeztünk (ismertető, trailer), úgyhogy most csak annyit fűznék hozzá, jó döntés volt a tavalyi túlzsúfolt díjszezonból átmenteni erre az évre... pedig Steve Carrell elmebeteg szemétládáját nagyon várjuk már.

Jean-Luc Godard: Adieu au langage 3D (Goodbye to Language 3D)

A francia mester 70 perces, metaforákban tobzódó románca egyszerre int búcsút a nyelvnek és köszönti a harmadik dimenziót.

Tommy Lee Jones: The Homesman

Kilenc évvel ezelőtt a Melquiades Estrada három temetése két díjjal (legjobb színész, legjobb forgatókönyv) távozott a mustráról, ami nem rossz előjel Jones számára, aki újra egy kosztümös darabbal vág neki a megmérettetésnek. A helyszín ismét a vadnyugat. Miután egy telepes nő megmentette az életét, a férfi segít neki átvezetni három őrült nőszemélyt egy másik államba. A főbb szerepekben Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Meryl Streep, Miranda Otto, John Litgow, Grace Gummer (Meryl lánya), Tim Blake Nelson, James Spader és William Fichtner látható.

Andrej Zvjagincev: Leviathan

Zvjagincev egy több szálon futó, sokszereplős alkotással térhet vissza Cannes-ba, amely valahol félúton helyezkedik el a társadalmi dráma és a sci-fi között, megteremtve a maga "szép új világát".

Alice Rohrwacher: Le meraviglie

Az olasz rendezőnő filmje egy tizennégy éves lány történetét meséli el, akinek vidéki a idillben töltött napjait felborítja egy fiatal német férfi érkezése, akinek ráadásul még a múltja sem bűnöktől mentes. Rohrwacher már szerepelt a fesztiválon, de a versenyprogramban ez lesz az első alkotása.

Ken Loach: Jimmy's Hall

Még csak két év telt el azóta, hogy Loach hazavihette a zsűri különdíját (és nyolc az Arany Pálmája óta), de új filmjéért máris a legfőbb esélyesek között emlegetik a rendezőt, aki épp az idén jelentette be visszavonulását a filmkészítéstől. Azt még nem tudni, hogy tényleg a hazájából száműzött politikai aktivista, Jimmy Gralton története lesz-e a direktor utolsó munkája, de az biztos, hogy a filmnek már van hazai forgalmazója - a magyar premier november környékére várható a Mozinet jóvoltából.

David Cronenberg: Maps to the Stars

Kanada másodszor. Cronenberg sajátos Hollywood-körútjáról itt írtunk korábban, és a trailer is ugyanitt nézhető.

Xavier Dolan: Mommy

Kanada harmadszor. A 25 éves Xavier Dolan minden idők egyik legfiatalabb rendezője, aki bejutott a fesztivál versenyprogramjába, de valószínűleg ez nem nagyon hatja meg azok után, hogy már egy rakás díjat bezsebelt más szekciókból (az elsőket még 19 évesen!). Ahogy legutóbbi filmjével, a nézőt most is az emberi lélek legsötétebb bugyraiba taszítja egy egyedülálló nő történetén keresztül, aki egyedül neveli erőszakos gyermekét.

Bertrand Bonello: Saint Laurent

Bonello legutóbb három éve, a Bordélyházzal már bebizonyította, hogy nagyon stílusos rendező. Erre most újra lehetőséget kap ezzel az életrajzi filmmel, amely a neves francia divattervező Yves Saint Laurent pályáját mutatja be, igazi francia sztárparádé keretei között, hiszen a film gárdáját olyan nevek erősítik, mint Gaspard Ulliel, Louis Garrel és Lea Seydoux.

saint-laurent.jpg

Michel Hazanavicius: The Search

Az Oscar-díjas rendező (A némafilmes) újra összeállt feleségével (Berenice Bejo), hogy együtt készítsék el a szintén Oscar-díjas The Search némiképp aktualizált feldolgozását. Fred Zinnemann 1948-as filmje a háború utáni Berlinben játszódott, míg az új verzió a harcok dúlta Csecsenföldre helyezte a történetet, amelyben egy karitatív szervezet képviselője segít egy kisfiúnak, hogy megtalálja az édesanyját. Mellékszerepben Annette Bening látható, aki máris maga mögött tudhat némi Oscaros sustorgást. A film hazai forgalmazója, a Vertigo Media jelezte, hogy novemberre tervezi a magyar premiert.

Naomi Kawase: Futatsume no mado (Still the Water)

A verseny másik nő rendezője (Siratóerdő) szintén visszatérő vendég (és díj nélkül még nem távozott!), ő most egy sötétebb hangulatú darabbal érkezett, amelyben egy japán házaspár nyomoz egy rejtélyes haláleset ügyében.

Mike Leigh: Mr. Turner

A már többszörös díjnyertes angol nagymester egy életrajzi filmmel tér vissza Cannes-ba, amely a neves XIX. századi festő, J.M.W. Turner pályáját eleveníti meg Timothy Spall és Lesley Manville főszereplésével.

mrturner.jpg

Abderrahmane Sissako: Timbuktu

Minden évben kell egy politikailag és világnézetileg elkötelezett filmnek szerepelnie, ezt a feladatkört most a mauritániai rendező alkotása tölti be. A Timbuktu egy fiatal pár tragédiáját mutatja be, akiket azért ítéltek halálra, mert nem isten színe előtt kötöttek házasságot, ami a jelek szerint Maliban súlyos vétségnek számít.

Jean-Pierre és Luc Dardenne: Deux jours, une nuit (Two Days, One Night)

Két Arany Pálmával a hátuk mögött nincs semmi, ami megállíthatná Belgium büszkeségeit; de amíg hozzák a szokott színvonalat, erre nincs is szükség. Legújabb alkotásukban Marion Cotillard próbálja meg rávenni munkatársait, hogy mondjanak le jutalékukról, hogy ő megtarthassa az állását. Az ő helyzete igen, de a fivéreké egyáltalán nem kilátástalan, hiszen már a forgatás előtt elkeltek a film jogai szerte a világban. Szerencsére most hazánkban is, ahol a Mozinet mutatja majd be az alkotást októberben. (Magyar cím: Két nap, egy éjszaka)

ketnapegyejszaka_mozinet.jpg

Damian Szifron: Relatos salvajes (Wild Tales)

Az argentin rendező első Cannes-i randevúját valószínűleg megsegítette a produceri teendőket magára vállaló Pedro Almodóvar személye, és bár a történetről szinte semmi információ nem látott napvilágot, az biztos, hogy a fekete humorral operáló thriller szkeccsfilmet valahol azon a vonalon kell elhelyezni, ahol a nagy mentor is képviselteti magát. E mellé már csak hab a tortán, hogy a főszerepet Ricardo Darín (Szemekbe zárt titkok) játssza majd 

Nuri Bilge Ceylan: Kis uykusu (Winter Sleep)

Mindig nyoszolyólány, sohasem menyasszony - Nuri Bilge Ceylan ismeri ezt az érzést, hiszen a zsűri nagydíját már kétszer is megkaparintotta, az Arany Pálmát még nem foghatta a kezében. Talán majd most, hiszen azt beszélik, a Winter Sleep az előző, Once upon a Time in Anatolia nyomdokaiban jár.

VERSENYEN KÍVÜL

Kisebb meglepetésre, Zhang Yimou új filmjét csak versenyen kívül mutatják be, pedig a többség nem tippelt volna ellene. A Coming Home egy kínai férfi története, akit házasságra kényszerítenek, de ő Amerikába szökik; hazatérése után azonban munkatáborba kerül. Ennél már kevésbé meglepőbb, hogy az Így neveld a sárkányodat 2 is tét nélkül mutatkozhat be a nagyközönségnek, annál nagyobb, hogy a nagyszerű Animal Kingdom után David Mitchod The Roverje még az Un Certain Regard szekcióba sem került be.

Bekerült viszont Ryan Gosling rendezői debütálása, a korábban How to Catch a Monster címen futó Lost River, amely Gosling saját meséje nyomán készült. A történet szerint egy tinédzser fiú követi édesanyját egy titokzatos föld alatti világba. Ez érthető is, ha a főszerepet az az Eva Mendes és Christina Hendricks játssza, akiket mi is sok helyre követnénk. Ugyanebben a szekcióban lesz megtekinthető Wim Wenders legutóbbi dokumentumfilmje a neves fotósról, Sebastiao Salgadóról (Salt of the Earth) és itt mutatkozik be Mathieu Amalric The Blue Room című krimije is, ami egy Georges Simenon-adaptáció.

Végül, de nem utolsó sorban egy személyes kedvenc, a nagyszerű Szergej Loznyica (Ködben), aki fikció helyett most a valóságot mutatja meg Maidan című dokumentumfilmjében a közelmúltban lezajlott ukrajnai tüntetésekről.

A fesztivál magyar vonatkozása idén csak olyan "rövid", de annál nagyobb öröm, hogy a tavaly költőként is önálló kötettel jelentkező Szőcs Petra A kivégzés című rövidfilmje versenyben van az Arany Pálmáért. A film főszereplője Orsi és Örsi, az örökbefogadott testvérpár újra meg újra eljátssza a Ceauşescu házaspár kivégzését, miközben nevelőszüleik házassága romokban hever. Egyedül nagyapjukkal tudtak emberi viszonyt kialakítani, ő viszont egész nap a szobájában ül, és nem akar velük ceauşescust játszani.

A Cinefondation keretein belül pedig Kárpáti György Mór mutatkozhat be Provincia című diplomafilmjével.

Címkék

zhang yimou cannes rosario dawson david cronenberg meryl streep wim wenders hilary swank tommy lee jones ryan reynolds marion cotillard john lithgow miranda otto ken loach ryan gosling juliette binoche kristen stewart atom egoyan timothy spall steve carell bennett miller weinstein dardenne chloe grace moretz lea seydoux berenice bejo michel hazanavicius dijszezon xavier dolan dijszezon 2014 david mitchod

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr766048549

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ungverjaland 2014.04.18. 10:09:40

Godard, Xavier Dolan, Ken Loach, Assayas, Dardenne fivérek, Mike Leigh, Nuri Bilge Ceylan... Hát elég erős felhozatal.

Majd meglátjuk ebből mi jut majd el hozzánk.

Németh Barna 2014.04.18. 10:44:20

@ungverjaland: Loach, Hazanavicious és a Dardenne fivérek filmje biztosan, lásd fentebb :)

ungverjaland 2014.04.18. 11:22:00

@Németh Barna: Ó, remek. Nem olvastam végig, csak átfutottam a címeket. Hazanavicius annyira nem érdekel. De Dardenne film tényleg jó hír. Ezekből mondjuk Godard filmje nyilván nem lesz bemutatva, annak nem nagyon van közönsége, pedig én simán megnézném. De ha valaki bemutatná Dolan vagy Nuri Bilge Ceylan filmjét, azt azért nem bánnám.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása