aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office: alkonyzóna Takács Máté
2008. november 23. 18:49:00

Kategória: 12 komment

Az amerikai mozik bevételei, 2008. november 21 - 23.


A csúcson
Egy hónapon belül másodszor bizonyosodik be, milyen könnyű behülyíteni Amerikában - és máshol is - a fiatalságot valamivel, függetlenül attól, hogy jó-e tulajdonképpen a hülyítés eszköze, vagy sem. De kár kertelni, az ábra azt mutatja, ha valamiről folyamatosan mondogatják, hogy népszerű, akkor az úgy is van. A Twilight Saga első kötetéből készült ALKONYAT (Twilight) 70 millió dollárral vágott az elmúlt hetekben kiemelkedő sikerűnek kikiáltott MADAGASZKÁR 2 és A QUANTUM CSENDJE elébe. A nyitónapon (csütörtök esti vetítésekkel együtt) 36 millió dollár folyt be több mint 3400 filmszínházból, és ez nem csak a legújabb Bond-kalandot múlja felül, de nagyobb bevét a Harry Potter-sorozat első és A Gyűrűk Ura utolsó fejezetének megegyező számainál is (az idei mezőnyből egyedül A SÖTÉT LOVAG villantott nagyobbat, majd' duplaennyit a premier napján). Súlyos fegyvertény mindez a produkciós cégből lett független forgalmazó Summit Entertainmentnek; eddigi filmjeik végösszege együtt nem éri el az ALKONYAT nyitányát. Rögvest be is jelentették hivatalosan is a NEW MOON címre hallgató folytatást, amely 2010-re várható. Ezt követi az ECLIPSE 2012-ben, majd egy évvel rá a BREAKING DAWN.

Arra, hogy tulajdonképpen milyen maga a film a felhajtás mögött, leginkább a Rotten Tomatoes közepesnél gyengébb értékelése adhat választ (miszerint inkább csak rajongóknak javallt), hiszen gyanítható, hogy az IMDb-voksolást alaposan megfúrta az ellentábor. Ehhez kapcsolódik, hogy a Box Office Mojo oldalán alkalmanként, egy-egy nagy blockbusternél feltett "hányszor nézed meg moziban?" kérdésre a válaszadók több mint fele az 'egyáltalán nem érdekel'-t választotta az ALKONYAT esetében, ami eddig nem fordult elő (leggyakoribb az egyszer vagy kétszer opció volt), vagyis a méretes kezdeti érdeklődés után súlyos veszteségek várhatók; a célközönség nagy valószínűséggel már meg is fordult valamelyik multiplexben, s ezúttal a film témája nem fedi le a gyerekek érdeklődését úgy, mint a HIGH SCHOOL MUSICAL 3 esetében. 150 millió dollár egy ilyen debüt után minimális elvárás, amiből lehet persze 175 millió is, de gyanítható, a hónap másik két blockbustere hosszú távon jobban jár. Micsoda november lett volna ez, ha még Harry Potter is beszállna hálaadás hétvégéjén. Így se semmi.

További új országos bemutatók
Annak ellenére, hogy nagyobb összeget vártak tőle az elemzők, kijelenthetjük, hogy a Disney jó boltot csinált a VOLTtal (Bolt). Az animációs produkció, noha 26 milliós nyitánya csak a harmadik helyre volt elég, egy fronton már rekordot mutat: a 3D-s vetítésekre alkalmas mozik közül minden eddigi, a formátumon bemutatott filmnél több tűzte műsorára. Egy novemberi családi mozi ritkán feneklik meg, s biztosra vehető, hogy A ROBINSON CSALÁD TITKÁnál jobban, de a CSODACSIBÉnél gyengébben nekiugró VOLT a következő, hosszú hétvégén remek változási arányt mutat majd, hiszen ehhez minden feltétel teljesül: nem lesz konkurens és ráadásul az újságírók is szeretik a 80% feletti, "certified fresh" paradicsomot jelentő ítélet szerint. 120 millió dollár könnyedén lehet a zsákmánya a hozzánk január végén érkező állati mozinak.

Korábbi filmek
James Bond történetének legmagasabb huppanását jegyzi A QUANTUM CSENDJE második hétvégéjével, de ez nem meglepő a rekorder start után. Ugyanakkor, a CASINO ROYALE erősebb volt második körében, igaz, ebben segítségére volt a hálaadás hétvégéje. Marc Forster filmje második a héten, s már a 110 millió határán mozog, ami 16%-os előny a 2006-os bevetéshez képest. Még könnyen lehet ismét trónfosztás a brit titkosügynök házatáján. A MADAGASZKÁR 2 két kiváló eredményt hozó hét után alaposan megérezte a Disney kutyájának érkezését. A 15,6 millió dolláros harmadik hétvége több mint 50%-os esést jelent, s ez már alatta van az első epizód ugyanezen adatának; a 17%-os fejhossz 7%-ra csökkent, így előfordulhat, hogy megmarad a 2005-ös változat a sikeresebb MADAGASZKÁRnak.

Ami jön
Az előttünk álló hosszú hétvége szerdán prezentálja a három új premiert: kiderül, mennyire viseli szívén a lenti kontinens történelmét az újvilág, hiszen megmérettetik az AUSZTRÁLIA, Reese Witherspoon és Vince Vaughn nem elégszik meg eggyel a NÉGY KARÁCSONYban és Jason Statham szerint is ezt egy életen át kell játszani A SZÁLLÍTÓ 3-ban. A hónap korábbi premierjeivel együtt ez igazán izgalmas öt napnak ígérkezik!

A Top 10
1. Twilight ($69.6M/$69.6M)
2. Quantum of Solace ($26.7M/$108.8M)
3. Bolt ($26.2M/$26.2M)
4. Madagascar: Escape 2 Africa ($15.7M/$137.1M)
5. Role Models ($7.3M/$48.1M)
6. Changeling ($2.7M/$31.7M)
7. High School Musical 3: Senior Year ($2.0M/$86.9M)
8. The Boy in the Striped Pajamas ($1.6M/$2.6M)
9. Zack and Miri Make a Porno ($1.6M/$29.3M)
10. The Secret Life of Bees ($1.3M/$35.6M)

updated: 2008. november 24. 23:05

trailer: ice age 3: dawn of the dinosaurs (2009) Zalaba_Ferenc
2008. november 21. 08:42:37

Kategória: 6 komment

Hát megtörtént ez is: most már a Motkány sem vicces... (HD-ben az Apple-nál.)

trailer: the wrestler (2008) Zalaba_Ferenc
2008. november 21. 08:35:22

Kategória: 11 komment

Mickey Rourke Oscar-jelölésére akár mérget is vehetsz, a trailer is aranyos filmet ígér, csak annyi agondom, hogy szerintem ezt már láttuk, nem is olyan rég. Ugye tudod, melyik filmre gondolok? (HD-ben az Apple-nél).

trailer: astroboy (2009) Zalaba_Ferenc
2008. november 20. 21:14:30

Kategória: 1 komment

A japán manga/anime/idol amerikai változata. A címszereplő hangját Nicolas Cage szolgáltatja. De az is lehet, hogy Freddie Highmore.

trailer: valami amerika 2 (2008) Zalaba_Ferenc
2008. november 20. 20:48:51

Kategória: 17 komment

Az első rész azon ritka hazai termékek egyike volt, ami képes volt pusztán szórakoztatni, és nem emlékeztetett öt percenként arra, milyen szar dolog magyarnak lenni. Minden előítélet nélkül van egy olyan sejtésem, hogy ez a második részről már nem lesz elmondható...

álmaim bd-kiadványa... Zalaba_Ferenc
2008. november 20. 19:36:53

Kategória: 6 komment

...a THE THIN RED LINE vágatlan rendezői változata lenne (4-5 órás játékidővel), többek között Viggo Mortensen, Gary Oldman, Mickey Rourke és Lukas Haas padlóra küldött jeleneteinek visszaillesztésével, Hans Zimmer karrierjének legszebb muzsikájának DTS 5.1 HD MA keverésével és őszinte extrákkal. No, ez aztán fenomenális lenne.

De tulajdonképpen beérném a moziváltozattal is, csak kéküljön már!

trailer: coraline (2009) Zalaba_Ferenc
2008. november 20. 11:48:33

Kategória: 6 komment

Henry Selick, a csodálatos THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS és a JAMES AND THE GIANT PEACH rendezője újabb bábanimációs csodát gyárt, ezúttal Neil Gaimannal közösen. A poszter után befutott az első teljes trailer (HD-ben is).

beköszönt a demokrácia kínában is Zalaba_Ferenc
2008. november 20. 00:56:11

Kategória: 10 komment

2008. november 23-a egyértelműen piros betűs ünneppé fog avanzsálni minden zenerajongó naptárában. ha az égiek is úgy akarják, megtörténik a csoda, amire több mint egy évtizede váruk: megjelenik a guns 'n roses újabb sorlemeze chinese democracy címmel. a történelem során ugyan voltak nehéz szülések (u2: achtung baby, peter gabriel: up, my bloody valentine: loveless), de a gnr históriája minden túltesz.

vegyük át röviden, mi történt eddig. 1993-ben, 3 évvel a szenzációs use your illusion duó után az együttes feldolgozásgyűjteménnyel jelentkezett. a siker ezúttal elmaradt, a spaghetti incident? nem találta meg az utat sem a közönség, sem a kritika irányába. a gnr ettől függetlenül a világ egyik legnépszerűbb zenekara maradt, így némi szünet után, 1994-ben elérkezettnek látták az időt a nagy visszatérésre. ez nem történt meg. a tagok között személyes ellentétek dúltak, az összeférhetetlenséget a drog- és alkoholproblémák mellett axl rose megalomániája is fokozta. chinese democracy címmel a világ legjobb lemezét akarta elkészíteni.
ahogy telt az idő, a zenészek kihátráltak a gnr égisze mögül, míg a helyettük érkezőket vagy axl rúgta ki, vagy volt elég eszük a meneküléshez. a geffen egy darabig toleráns volt, de az interscope-pal való fúzió után felfrissülő vezetőség már nem nézte jó szemmel a semmire szétfolyó milliókat (mert axl természetesen mindent megkapott, amit csak kért). sokszáz órányi felvétel készült, de egyikből sem születethetett dal, mert "tökéletes" lemez volt cél. a trendek gyorsabban változtak, mint a kilincset egymás kezébe adó producerek.
a millenium környékén roy thomas baker (queen-lemezek) sietett axl segítségére, de az egész műveletsort alfától kellett újrakezdeni. a kooperáció két éve alatt felgyorsultak és irányt kaptak az események, de végül roy is faképnél hagyta a produkciót.
a sorozatos csúszások miatti ígérgetések 2006-ban táptalajt értek, andy wallace kézbe vette a dolgokat, aminek köszönhetően napokon belül végighallgathatjuk minden idők "legdrágább" és "legrégebb óta várt" lemezét. biztosan nem lesz tökéletes, de már most a történelem része.


happy bourneday! Zalaba_Ferenc
2008. november 19. 18:17:36

Kategória: 23 komment

2009. január 27-én (zsé és jómagam születésnapján :) jelenik meg Blu-ray formátumban a Bourne-trilógia egy - feltételezhetően - szép doboz formájában. Mindhárom film 1080p-s képpel, dts 5.1 HD MA-s hanggal és raklapnyi extrával érkezik. Kommentem: VÉGRE!

The Bourne Identity

  • Exclusive U-Control: Universal's exclusive signature feature U-Control allows viewers to delve into the making of the film with the click of the remote without ever leaving the movie. While you watch the movie, immerse yourself in the character dossiers and location analyses, and explore the technology behind the spy gadgets through visuals and 3D animations.
    • Picture in Picture
    • Bourne Reminders
    • Bourne Card Battle Strategy Game
    • Treadstone Files: Includes interactive Character Dossiers, Agent Status info, and GPS features.
  • BD-Live: Blu-ray and Playstation3 players with an Internet connection can access exclusive interactive applications that allow viewers to communicate with friends and family while watching the film:
    • My Scenes Sharing: Share your favorite clips with friends through BD Live Internet discussions.
    • Bourne card battle strategy game.
  • My Scenes:
  • The Ludlum Identity: An extraordinary portrait of the best-selling author through archival interviews with friends, colleagues, family members and Ludlum himself.
  • The Ludlum Supremacy: Who is Jason Bourne? A revealing look at how Bourne was born.
  • The Ludlum Ultimatum: A fascinating examination of the Bourne character and his enduring audience appeal
  • Alternate Opening and Ending: With an introduction by producer Frank Marshall, screenwriter Tony Gilroy and actor Brian Cox
  • Deleted and Extended Scenes
  • The Birth of the Bourne Identity
  • The Bourne Mastermind: Robert Ludlum: A fascinating new look at the late Robert Ludlum, the bestselling novelist who created the "Bourne" trilogy.
  • Access Granted: An exclusive interview with screenwriter Tony Gilroy on the challenges of adapting Ludlum's 500-page book for the screen.
  • From Identity to Supremacy - Jason & Marie: This feature includes exclusive interviews with Matt Damon and Franka Potente which explore the making of "The Bourne Identity" - and build a bridge to the spectacular sequel, "The Bourne Supremacy."
  • The Bourne Diagnosis: Insights into the causes and effects of Jason Bourne's struggle with amnesia from a UCLA psychologist.
  • Cloak and Dagger: In this feature, CIA liaison officer Chase Brandon delivers a detailed, real-world analysis of the making of a super-spy.
  • Inside a Fight Sequence: Join Matt Damon on the set as he and the film's Stunt Choreographer map out the explosive action-packed U.S. Embassy fight sequence.
  • Moby "Extreme Ways" Music Video
  • Feature Commentary with Director Doug Liman
  • The Bourne Supremacy

  • Exclusive U-Control: Universal's exclusive signature feature U-Control allows viewers to delve into the making of the film with the click of the remote without ever leaving the movie. While you watch the movie, immerse yourself in the character dossiers and location analyses, and explore the technology behind the spy gadgets through visuals and 3D animations.
    • Picture in Picture
    • Bourne Reminders
    • Bourne Card Battle Strategy Game
    • Supremacy Dossier
  • BD-Live: Blu-ray and Playstation3 players with an Internet connection can access exclusive interactive applications that allow viewers to communicate with friends and family while watching the film:
    • My Scenes Sharing: Share your favorite clips with friends through BD Live Internet discussions.
    • Bourne card battle strategy game.
  • My Scenes
  • Explosive Deleted Scenes
  • Matching Identities: Casting - See what it took to land a key role in this major action hit.
  • Keeping It Real - A look at the edgy and kinetic visual style the filmmakers brought to Supremacy.
  • Blowing Things Up - Virtual isn't always better. See how some of the film's most awesome pyrotechnical sequences were created- without digital effects.
  • On the Move with Jason Bourne - Travel the globe to visit the film's exotic locations from India to Berlin to Moscow.
  • Bourne to Be Wild: Fight Training - Matt Damon didn't become a lethal weapon overnight. Witness the action as the star and the movie's fight trainer perfect the film's thrilling hand-to-hand combat scenes!
  • Crash Cam: Racing Through the Streets of Moscow - Experience how stunt coordinators meticulously planned and executed the movie's stunning, high-speed chase sequence
  • The Go-Mobile Revs Up the Action - Feel the rush of being in the driver's seat with this revolutionary new vehicle used to capture Matt Damon's high-speed exploits in the film's jaw-dropping car chase sequences!
  • Anatomy of a Scene: The Explosive Bridge Chase Scene - Step onto the set and experience the tension and intense preparation as the filmmaking team plans and shoots one of the movie's most demanding, dangerous and thrilling action scenes.
  • Scoring with John Powell: A special look at creating the pulse- pound score for the movie.
  • The Bourne Mastermind: Robert Ludlum: A fascinating new look at the late Robert Ludlum, the bestselling novelist who created the "Bourne" trilogy.
  • The Bourne Diagnosis Part Two: Insights into the causes and effects of Jason Bourne's struggle with amnesia from a UCLA psychologist.
  • Feature Commentary with Paul Greengrass
  • The Bourne Ultimatum

  • Exclusive U-Control: Universal's exclusive signature feature U-Control allows viewers to delve into the making of the film with the click of the remote without ever leaving the movie. While you watch the movie, immerse yourself in the character dossiers and location analyses, and explore the technology behind the spy gadgets through visuals and 3D animations.
    • Picture in Picture
    • Bourne Reminders
    • Bourne Card Battle Strategy Game
    • Blackbriar Files: While you watch the movie, immerse yourself in the character dossiers and location analyses, and explore the technology behind the spy gadgets through visuals and 3D animations.
  • BD-Live: Blu-ray and Playstation3 players with an Internet connection can access exclusive interactive applications that allow viewers to communicate with friends and family while watching the film:
    • My Scenes Sharing: Share your favorite clips with friends through BD Live Internet discussions.
    • Bourne card battle strategy game.
  • My Scenes:
  • Be Bourne Spy Training - Viewers test their skills to see if they've got what it takes to be a covert operative.
  • Man on the Move: Jason Bourne - From Berlin to Tangier, see how the film's exotic locations influenced the filmmaking process.
  • Rooftop Pursuit - Discover how state-of-the-art technology was used to film the incredible Tangier rooftop chase scene!
  • Planning the Punches - Matt Damon reveals his complex and rigorous fight training.
  • Driving School - Join Matt Damon behind the wheel as he trains for the New York car chase scene.
  • New York Chase - An insider's view on how the film's heart- stopping chase sequences were filmed.
  • Feature Commentary with Director Paul Greengrass
  • Deleted Scenes
  • robinhoodország Zalaba_Ferenc
    2008. november 19. 13:50:46

    Kategória: 42 komment

    Továbbra sem büntetik a magáncélú zene- és filmletöltéseket hazánkban, derül ki az index cikkéből. A szerzői jogról szóló törvényhez a november elején lezajlott parlamenti ülésen ugyan formálisan átszabták, de a magáncélú letöltések büntethetőségéről szóló indítványt elvetették, mi több, vitát nyitottak az üres adathordozókon szereplő jogdíjról, melyet a képviselők szeretnének eltörölni, hisz sem Szlovákiában, sem Romániában nem kell fizetni az üres CD-k, DVD-k után, ezért aztán a magyarok is ezekből az országokból hozzák be a jóval olcsóbb lemezeket, állítólag évi 27 milliárd forinttal támogatva a szlovák és román piacokat. Ennek véget kell vetni: töröljék el itthon is a jogdíjat, legyen olcsóbb a lemez, amire aztán nyakra-főre írkálhtja mindenki azt, amit az egyre gyorsabb és olcsóbb netről leszedett.

    Ez mind nagyon szép (nem az, de erről majd később), csupán az állam szerint a filmek és zenék letöltését mindig is az üres adathordozókon szereplő jogdíjakkal kompenzálták, hisz az egyszeri ember kénytelen tárolni valamin a letöltött művészeti termékeket. Mérlegelni meg nem lehet, hisz sem azt nem tudjuk, mennyi bevételtöl esnek el a jogtulajdonosok a letöltéseknek hála, sem azt, hogy mennyi bevétel jön az eladott adathordozókból. Persze, józan paraszti ésszel össze lehet hasonlítani A sötét lovag kölcségvetését azzal az egyrétegű DVD-lemez gyártási költségével, amire rákerül a letöltést követően.

    Terészetesen a szerzői jogról szóló törvény meglehetősen ködösen nyilatkozik a magáncélú letöltésről és másolásról, hisz ügyes manőverezéssel még a másoláshoz szükséges eredeti, jogszerű műpéldányt is ki lehet kerülni, mert ha valaki esetleg rákérdezne, honnan van a TDK mákájú Madonna CD, nem azt kell rá felelni, hogy lemásoltam Pityutól, hanem azt, hogy letöltöttem a netről. Mert hát azt szabad.

    Feltölteni viszont nem szabad, ezt senki sem vitatja, ám abba kevesen gondolnak bele, hogy a legtöbb letöltés feltöltéssel jár: a torrentek, peer-to-peer rendszereken jó esetben legalább annyi adatot fogadsz, mint amennyit továbbítasz, de ha csak egy byte-ot is, máris törvényt szegsz. Direkt letöltés csak ftp-rendszerekről történhet, oda viszont valakinek fel kell tennie a jogvédett anyagot, ráadásul ennek elérhetőségéért a legtöbb esetben fizetned is kell, de ilyenkor megint nem te vagy a hunyó, hanem az, aki az ftp-t üzemelteti, illetve dehogy: mit tudja azt a szolgáltató, hogy a kedves bérlő mit tart az ő tárhelyein (amúgy tudhatná, ha akarná), tárhely-bérléshez pedig nem kell anyakönyvi kivonat, legtöbb esetben elég egy e-mail cím és egy átutalt összeg.

    Tegyük fel, hogy a jogvédett anyaggal gazdálkodót fülön csípik: a büntetés enyhe, a magyar jogalkotás elnéző ilyen esetben, precedens se nagyon van, ellenben a legtöbb piacon, sőt elvileg használt termékekkel foglalkozó üzletben is hegyekben állnak a másolt CD-k, DVD-k.

    De térjünk vissza kicsit az individuumhoz: letöltöttél egy filmet, kiírod DVD-re, elvileg mással nem oszthatod meg, nem mutathatod meg, nem adhatod kölcsön, de ezt megint csak nem lehet szabályozni, mert amint az adathordozó átkerül máshoz, az új birtokos simán mondhatja, hogy ő töltötte le.

    Summa summarum, a letöltés Magyarországon továbbra is erkölcsi kérdés marad, nem pedig jogi, s amíg általános marad az a sok-sok évtizede belénk kódolt szemlélet, hogy másolunk, illetve töltünk, ahogy tetszik, addig cérnavékony marad az az erkölcsi hangocska, ami esetleg arra buzdítana, hogy vegyük meg azt, amit más országokban meg kell venni.

    olvastam: tim burton - the melancholy death of oyster boy (1997) Zalaba_Ferenc
    2008. november 19. 11:33:02

    Kategória: 11 komment

    Mint ahogy azt rajongótábora jól tudja, Tim Burton igazi multitalentum: természetesen a filmjeiről ismert csak igazán, de szorgos karrierje során kipróbálta magát majd minden művészeti médiumban. Festett, rajzolt, szobort; ruhát szabott és díszletet faragott, épített és rombolt és írt – de bármilyen önmegvalósítási módszert lovagol épp meg, szerzői énje mindegyikről visszatükröződik.

    És te is tudod, milyen Burtonország: gyermeki, játékos, félelmetes, sötét – a felszínen, a mélybe merülve pedig groteszk, emberi lelket és testet boncolgató, már-már beteges, de csöppet sem fertőző, inkább amolyan klinikai eset, amelyre rácsodálkozol, érted és érzed, de megélni nem feltétlenül szeretnéd.

    Az 1997-ben publikált, nálunk a hetekben megjelent verseskötete, a Rímbörtön szomorú/szellemes álca mögé rejti az ember egyik legnagyobb félelmét, a sérült utód lehetőségét. A kötet szereplői mesebeli figurák, egytől-egyig fiatal, sokszor újszülött gyermekek, akiket testi – de semmiképp sem szellemi! – fogyatékosságuk miatt kivet magából a közösség.

    Éppen ezért ez a kötet nem gyerekeknek szól – főszereplői és a limerickek, azaz a pársoros, ún. nonszensz-versek játékosan egyszerű nyelvezete ne tévesszen meg senkit: Burton toleranciára int, méghozzá cselesen, hisz míg egy-egy szófordulatával (melyek Stern Gábor kitűnő fordításában sem váltak köddé), bájosan együgyű rajzával nevetésre ingerel, a versek olykor-olykor drámai, máskor reménytelenül nihilista végkicsengései mellett még el sem halt az előbbi kacaj, de már bűnösnek érezzük magunkat. S talán még az a csoda is megtörténhet, hogy a kimondatlanul is degradáló sajnálat és szánalom helyett a versek együttérzést szülnek, s ez az érzés lehet úrrá rajtunk akkor is, ha legközelebb a valóságban találkozunk egy osztrigasráccal vagy egy vudulánnyal.

    A Rímbörtön megvásárolható az Xpress.hu webshopban.

    bd-live chat #2 Zalaba_Ferenc
    2008. november 19. 01:18:08

    Kategória: 2 komment

     

    Az nem kérdéses, hogy a The Dark Knight Blu-ray változata egy extráktól mentes korongon is megdöntene minden eddigi eladási rekordot, de a warner fejesei szerencsére nem elégszenek meg ennyivel. Sőt! A Universalhoz hasonlóan (Hellboy 2) ők is úgy döntöttek, hogy összehoznak egy laza bd-live chat partyt, méghozzá a rendezővel, Christopher Nolannel. Azonban csak az első 100,000 bd-live regisztráló kerülhet be a VIP partyra, szóval nem érdemes habozni a vásárlással és a regisztrálással. Exkluzív dvd/bd trailer ITT.

    (Nálunk is 9-én jelenik meg a lemez, csakúgy mint az USA-ban, úgyhogy valóban érdemes sietni, van esély a bekerülésre)

    kritika: quantum of solace (2008) #2 Zalaba_Ferenc
    2008. november 19. 00:35:42

    Kategória: film 8 komment

    Két évvel ezelőtt a CASINO ROYALE baltával vágott utat magának a filmrajongók között: sokan áldozatul estek a durva váltásnak, de legalább annyi új hívet gyűjtött magának az idolgyilkos film, amelyben természetesen az ádozat főnixmadárként éledt újra, csupán a tollazata volt más; nagyon más. Ez az új film biztosan nem fogja visszahódítani a legutóbb elfordult rajongókat, s az sem valószínű, hogy a bemutató körüli felhajtás elmúltával, s főleg néhány évtizeddel a franchise emlékezetes darabjának tartjuk majd.

    Pedig a banda Craigtől Haggisig, Broccolitól Forsterig mindent megtett azért, hogy a QUANTUM OF SOLACE kitűnjön a 007-es 22 kalandjából, pedig elég lett volna a gyakorlatban kamatoztni, hogy mire képes az új bond-verkli a komplett generálszervízt követően.

    Nem mondom, hogy a CASINO ROYALE tökéletes volt, repedezett az rendesen, de mind a kritika, mind pedig a közönség imádta, s a producerek ezen felbuzdulva tovább szoborták művüket, míg teljesen amorffá nem vált.

    Voltak hibák, melyeket sikerült kiköszörülni: Daniel Craig ugyan maradt durva gyilkológép, de mikor a coolt kell hoznia, akkor is működik végre. Szerencsére már sem a fizikuma, sem a modora nem drabális, vonásai ugyan még mindig dimbesek-dombosak, de szerintem sokan kezdik megszokni, mi több, megszeretni. Részben ennek, részben az emócionális kilengésektől mentes sztorifejtésnek köszönhetően a film mellőzi az érzelmesnek aposztrofált, de cinkesen lecsapódott megmozdulásokat, ami nagy plusz.

    Az újabb fazonigazítás viszont rendesen elkaszálta a Bond franchise-t mindig is jellemző "leülsz, kikapcsolsz, élvezed" ígéretét. A narratívát totálisan elszabták: a figurák idegenek, történet zavaros, még akkor is, ha tudod, hogy ez bizony egy folytatás, ami a CASINO ROYALE végétől indul, s ezért újra bemagolod az első filmet, hogy felkészülten vághass neki az újnak. A forgatókönyvben óriási hézagok vannak, méghozzá szándékosan; értem én, hogy a ködösítéssel és a szálak ilyen-olyan csomózásával szeretnék sugallni a szituáció komolyságát és összetettségét - azt hangsúlyozandó, hogy a Bond-sorozat felnőtt. Köszönöm, de ha nem Lynchet fogyasztok, akkor nem szeretem, ha bevezetnek a zavarosba, hogy aztán jól ott hagyjanak.

    Kapaszkodót elég nehéz találni, s legalább ennyire megerőltetők az akciójelenetek is, s nem azért, mert a Bourne-filmeket majmolják - ezt most már le sem lehetne tagadni -, egyszerűen csak nem áll össze a koncepció.

    Összeférhetetlenek érzem azt, hogy az új, kemény, kegyetlen, vérben és mocsokban ázó Bondot és az őt körülvevő izomtól és izzadságtól bűzlő akciójeleneteket próbálják vegyíteni a klasszikus Bondot jellemző hideg lazasággal, kecseséggel és találékonysággal. Egyszerűen nem illik össze. Hisz ha Bond üt-vág, rúg-harap-karmol, méghozzá olyan színészi és rendezői manírok kíséretében, amitől baromi naturalistának tűnnek a megmozdulásai, akkor ne öt méterrel a föld fölött nyisson ernyőt, hogy aztán huppanjon egy jót. Ez a Brosan-féle mesekorban sima ügy volt, itt egyszerűen kivetem magamból.

    Nehéz kibékülni a margóra tett szereplőkkel (Gemma Arterton brutálisan el van hanyagolva: tulajdonképpen csak azt a cél szolgálja, hogy a néző ne gondolja, hogy Bondnak már farka sincs) és a jellegtelen főgonosszal (akiről már az első percekben kiderül, hogy csak egy paraszt a sakkjátszmában, so who cares?), ugyanakkor volt pár dolog, ami nagyon bejött: Marc Forster elsütött egy-két igen merész petárdát, pl. az osztrák operajelenetben, melyben az akció szinte mellékes a stílusosan felskiccelt képsorokban, de hasonlóan derék a két szálon futó leszámolás is, mi több, a Camille/Bond vonal jól van felvezetve, legyen bármennyire is elcsépelt a bosszúmotívum.

    Legközelebb talán már nem a frissítésen lesz a hangsúly, s a történet is normális dinamikát kap, hisz a közönség megtanulta, hogy fogyassza az új Bondot. Hagyják hát élni.

    játékteszt: fable II Zalaba_Ferenc
    2008. november 18. 23:31:38

    Kategória: 9 komment

    Aligha akad olyan X360 tulajdonos, aki az utóbbi hetekben ne nyüstölte volna órákat (napokat?) az év egyik legnagyobb dobásaként elhíresült Fable 2-t. Azon kevesek, akik mindebből valamiképp mégis kimaradtak, talán nem egészen értik mire is ez a nagy felhajtás. Nos, mindjárt elmondom.

    A Fable 2 értékei első látásra még nem mutatkoznak meg. Grafikája csinos ugyan és szépen mutat a HD TV-n, de az év többi nagy cimével összemérve bizony alulmarad. Története se hengerli le elsőre az embert (egy fantasy világban bosszút kell állnunk nővérünk haláláért, és le kell győznünk egy világuralomra törő varázslót). S ha esetleg csak pár percre próbáljuk ki, könnyen lehet, hogy még mindig értetlenül tesszük szét a kezünket (nem véletlen, hogy nem készült hozzá demo).

    A Fable 2 az a játék amiben el kell mélyedni, hogy aztán menthetetlenül magába szippantson. A történet főszála mellett számtalan mellék-küldetés vár megoldásra, melyek igen változatosra sikerültek. Noha Albion földje telis-tele van felfedezésre váró barlangokkal és megmentésre váró bajba jutottakkal, küldetéseink nem merülnek ki abban, hogy kardélre hányjuk a rosszarcúakat. Hol egy megtört szívű szerelmes kísértete buzdít minket aljas bosszúra (az a kívánsága, hogy csábítsuk el a nőt, aki elhagyta; majd miután belénk habarodott, dobjuk el magunktól), hol egy barát kéri, hogy segítsük városfejlesztési terveit.

    S miközben egyik kalandból a másikba huppanunk, rá kell ébredjünk, hogy a hőssé váláshoz bizony rengeteg pénz kell. Az elején mint kezdő hős, kénytelenek leszünk csaposként, favágóként vagy épp kovácsként megszerezni a napi betevőt. Bevállalosabbak próbálkozhatnak szerencsejátékkal is. Később a helyi biztonsági szerveket vagy épp a "bérgyilkosok céhét" segítve is duzzaszthatjuk tartalékainkat, de idővel úgyis rá kell ébrednünk, hogy az igazán nagy pénz az 'ingatlan bizniszben' van. A Fable-ben a cigánytábor lecövekelt szekereitől kezdve a legnagyobb kastélyokig, minden megvehető. Eleinte kisebb boltokat érdemes venni, amiknek a bevétele így egyenesen a mi tarsolyunkban landol.


    S ha már elindultunk a gazdagodás útján, akár olyan rizikós küldetésekbe is belevághatunk, mint a családalapítás. Szívünk hölgye természetesen igényli majd a megfelelő apanázst. Bár ha egy utcaszéli prostit vettünk el, nyugodtan alhatunk: ő be fogja érni kevéssel is. Ha viszont párunkat arisztokrata körökből választottuk, akkor vigyázni kell: egy nem megfelelően berendezett otthon már válóok lehet.

    Dönteni kell. Ez akár a Fable 2 mottója is lehetne. Számtalanszor kerülünk olyan döntések elé, melyek aztán befolyásolhatják a játék további menetét. Már a legelején választanunk kell, hogy gyermekként a csendőrnek vagy a bünözőnek segítünk, s ettől függően válik Lugaskő óvárosa később tip-top kis településsé vagy lepusztult senkiföldjévé. Döntéseink/cselekedeteink nem csak a világra, de ránk is állandó hatással vannak: ha életerőnket zsíros húsokkal tornásszuk föl, óriási pocakot és tokát eresztünk, míg a csodaszerek túlzott használata kéken izzó varázsereket eredményez. De küllemünket tetteink is épp így befolyásolják: ha mindig példásan viselkedünk és a jó ügye mellett harcolunk, külsönk is megszépül, és még egy glóriát is kaphatunk a fejünk fölé. Ha viszont teszem azt, a lakosokat rabszolga-kereskedők kezére adjuk, a fogadókban lerészegedünk, a boltjainkban felsrófoljuk az árakat és ráérő időnkben emberáldozatokat mutatunk be az Árnyak templomában, akkor testünkön kelések jelennek meg, szarvunk nő, s puszta jelenlétünk rémületet szül mindenhol. Hogy hőssé vagy antihőssé válunk, az csupán rajtunk múlik.

    Hosszan lehetne még beszélni a játékban rejlő lehetőségekről, de én inkább már csak a játékhoz készült magyar feliratról szólók pár szót. Ha a DVD-n megjelenő filmekhez készült feliratokból indulunk ki, joggal tarthatunk a végeredménytől, pláne hogy ezuttal elképesztően sok szöveget (menüket, párbeszédeket, tárgyleírásokat, könyvrészleteket) kellett lefordítani. De az eredmény igazán kiváló lett. Végre olyanok fordítottak, akik maguk is ismerői és értői a magyar nyelvnek. S ez bizony felteszi a habot arra a bizonyos tortára. A Fable 2 simán az év egyik legnagyobb durranása.

    kritika: eden lake (2008) Zalaba_Ferenc
    2008. november 18. 11:05:51

    Kategória: 21 komment

    Bloody brutal.

    Az exploitation végképp kimászott a videolimbóból. Most már bárhol belefuthatsz olyan kegyetlenkedésbe, amely régebben csupán elvetemült filmgeekek között körbeadott tiltott gyümölcs lehetett. Emlékszem, egy évtizede még alig-alig tudtunk olyan filmet idézni, melyben a horror kimászott a politikai korrektség álszent álcája mögül, s teszem azt, gyerekeket gyilkolt. Aztán jött az UNTOLD STORY, az EL ESPINAZO DEL DIABLO, mi több, még olyan plázatöltelék akciófilmek, mint a JOHN RAMBO is fiatalkorúakat marcangolt apró darabokra. Mivé lett a világ?

    Az EDEN LAKE új szintre helyezi ezt a borzasztó motívumot, ugyanis ezúttal nem a végtelenül sötét lelkű gyilkos akarja a gyerekek vérét ontani, hanem te, a néző.

    Harmincas forma pár (Kelly Reilly és Michael Fassbender, google 'em up!) érkezik a címben szereplő, elhagyatott tóhoz, hogy mindentől távol, kettesben töltsenek el egy kellemes hétvégét. A parton feltűnik egy fiatal kölkökből álló brancs, s nem szépítek: tirpák viselkedésükkel folyamatosan zavarják a páros pihenését. A felnőttek persze próbálnak nyugalmat kérni, amit a kölkök sértésnek vesznek: adva vagyon az ellentét, amely egyre feszültebb lesz, végül tettlegességig fajul, s onnan nincs visszaút.

    Az EDEN LAKE ugyan meglovagolja a trendeket (felfedezhetők a SAW-t idéző gornó momentumok), de inkább túlélőhorrorként funkcionál, amely jó brit szokáshoz híven naturalista, kendőzetlen és kegyetlenül gyors. A legdurvább film a THE DESCENT óta.

    Az oldalon található tartalmak kizárólag
    18 éven felülieknek ajánlottak.
    A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

    Facebook

    Beszélt

    Filmes naplók

    süti beállítások módosítása
    Mobil