aeon flux

ready for the action now, danger boy?

robinhoodország Zalaba_Ferenc
2008. november 19. 13:50:46

Kategória: 42 komment

Továbbra sem büntetik a magáncélú zene- és filmletöltéseket hazánkban, derül ki az index cikkéből. A szerzői jogról szóló törvényhez a november elején lezajlott parlamenti ülésen ugyan formálisan átszabták, de a magáncélú letöltések büntethetőségéről szóló indítványt elvetették, mi több, vitát nyitottak az üres adathordozókon szereplő jogdíjról, melyet a képviselők szeretnének eltörölni, hisz sem Szlovákiában, sem Romániában nem kell fizetni az üres CD-k, DVD-k után, ezért aztán a magyarok is ezekből az országokból hozzák be a jóval olcsóbb lemezeket, állítólag évi 27 milliárd forinttal támogatva a szlovák és román piacokat. Ennek véget kell vetni: töröljék el itthon is a jogdíjat, legyen olcsóbb a lemez, amire aztán nyakra-főre írkálhtja mindenki azt, amit az egyre gyorsabb és olcsóbb netről leszedett.

Ez mind nagyon szép (nem az, de erről majd később), csupán az állam szerint a filmek és zenék letöltését mindig is az üres adathordozókon szereplő jogdíjakkal kompenzálták, hisz az egyszeri ember kénytelen tárolni valamin a letöltött művészeti termékeket. Mérlegelni meg nem lehet, hisz sem azt nem tudjuk, mennyi bevételtöl esnek el a jogtulajdonosok a letöltéseknek hála, sem azt, hogy mennyi bevétel jön az eladott adathordozókból. Persze, józan paraszti ésszel össze lehet hasonlítani A sötét lovag kölcségvetését azzal az egyrétegű DVD-lemez gyártási költségével, amire rákerül a letöltést követően.

Terészetesen a szerzői jogról szóló törvény meglehetősen ködösen nyilatkozik a magáncélú letöltésről és másolásról, hisz ügyes manőverezéssel még a másoláshoz szükséges eredeti, jogszerű műpéldányt is ki lehet kerülni, mert ha valaki esetleg rákérdezne, honnan van a TDK mákájú Madonna CD, nem azt kell rá felelni, hogy lemásoltam Pityutól, hanem azt, hogy letöltöttem a netről. Mert hát azt szabad.

Feltölteni viszont nem szabad, ezt senki sem vitatja, ám abba kevesen gondolnak bele, hogy a legtöbb letöltés feltöltéssel jár: a torrentek, peer-to-peer rendszereken jó esetben legalább annyi adatot fogadsz, mint amennyit továbbítasz, de ha csak egy byte-ot is, máris törvényt szegsz. Direkt letöltés csak ftp-rendszerekről történhet, oda viszont valakinek fel kell tennie a jogvédett anyagot, ráadásul ennek elérhetőségéért a legtöbb esetben fizetned is kell, de ilyenkor megint nem te vagy a hunyó, hanem az, aki az ftp-t üzemelteti, illetve dehogy: mit tudja azt a szolgáltató, hogy a kedves bérlő mit tart az ő tárhelyein (amúgy tudhatná, ha akarná), tárhely-bérléshez pedig nem kell anyakönyvi kivonat, legtöbb esetben elég egy e-mail cím és egy átutalt összeg.

Tegyük fel, hogy a jogvédett anyaggal gazdálkodót fülön csípik: a büntetés enyhe, a magyar jogalkotás elnéző ilyen esetben, precedens se nagyon van, ellenben a legtöbb piacon, sőt elvileg használt termékekkel foglalkozó üzletben is hegyekben állnak a másolt CD-k, DVD-k.

De térjünk vissza kicsit az individuumhoz: letöltöttél egy filmet, kiírod DVD-re, elvileg mással nem oszthatod meg, nem mutathatod meg, nem adhatod kölcsön, de ezt megint csak nem lehet szabályozni, mert amint az adathordozó átkerül máshoz, az új birtokos simán mondhatja, hogy ő töltötte le.

Summa summarum, a letöltés Magyarországon továbbra is erkölcsi kérdés marad, nem pedig jogi, s amíg általános marad az a sok-sok évtizede belénk kódolt szemlélet, hogy másolunk, illetve töltünk, ahogy tetszik, addig cérnavékony marad az az erkölcsi hangocska, ami esetleg arra buzdítana, hogy vegyük meg azt, amit más országokban meg kell venni.

Címkék

politika magyarvalosag

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr994536054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pizsama · http://yofilm.blogter.hu 2008.11.19. 14:28:36

Nekem ezzel az egésszel csak annyi a gondom, hogy mi van ha a saját fájlaimat akarom archíválni, akkor miért fizessek annyit a DVD lemezért, mikor én magam (aki a jogtulaja vagyok az általam alkotott dolgoknak) nem kapok kellő arányú részesedést?! Valamint ott vannak a netről PÉNZÉRT letöltött, jogtiszta zeneszámok. Azokat se írhatom ki? Nem másolhatom az mp3 lejátszómra (aminek az árában szintén bele van kalkulálva a jogdíj)?

rhynn · rhynnhosei.blog.hu 2008.11.19. 14:45:16

"A sötét lovag kölcségvetését azzal az egyrétegű DVD-lemez gyártási költségével, amire rákerül a letöltést követően. " Ejnye :) Én nem érzem fairnek a dolgot, többek között azért, mert igyekszem zenét, dvdt, mindent eredetiben megvenni, cserébe viszont fizetek még az iPhone után is jogdíjat. Ezt írta Pizsama is. Másrészt meg az állam Robin Hoodot játszik velem, feltételezi (szigorúan az analógia mentén) hogy mivel gazdag vagyok (ergo fogyasztok) biztos, hogy bűnöző is vagyok, s előre fizetem átalánydíját a bűnömnek. Harmadrészt meg a beszedett pénz nagy részéből az artijus (a BSA mellett a másik olyan cég, ami a semmit szolgáltatja, a következő az oxigénfogyasztás-ellenőrző szolgálat lesz...) BMW-it támogatom, nem pedig a művészt, akkor miért fizessek? A befizetett pénzem nagy része az artijusé a kisebbik a kiadóé lesz, aki egyébként fix díjat fizet a művésznek, készítőnek, tehát nem is őket károsítom, hanem a kiadót, aki egyébként jól elvan a pénzem nélkül is.

Ismeretlen_1068 2008.11.19. 15:45:16

higgyétek el, ez a rendszer nekem sem tetszik. az állam jó szokásához híven nem onnan vesz el, ahová ad, de azért azt nem vitathatjátok, hogy jóval több bevétel esik ki a lemásolt és letöltött anyagok miatt, mint ami bejön a hordozókra tett, gyakorta igen csekély jogdíjból. ez utóbbit én szívesen eltörölném, ha ezen múlna a békesség, viszont a magánhasználatra való letöltést betiltanám, a biztonsági másolattal együtt - ez esetben arra kötelezném a kiadókat, hogy ingyen és bérmentve cseréljék az elromlott lemezt és adathordozót, s szigorúan büntetném a kalózkodást. miért jó ez nekem? egyrészt a több eladott lemez serkenti a piacot, a kereslet és a kínálat jótékony kölcsönhatásba lép, megnövekszik a választék, visszatérnek a minőségi kiadványok, az állam hatványozottan nagyobb bevétehez jut, mint a matricákon keresztül, ennek hatására felélénkül a gazdaság, eceterá-eceterá. persze, lehet jönni azzal, hogy minden pénz a döntéshozók zsebébe vándorol - ez egyrészt szemellenzős kijelentés, másrészt így van ez a világon mindenhol, csak sokan már rájöttek arra, hogy erre hivatkozva lopni-csalni-hazudni csak olyanná tesz, amit elviekben megvetünk, s tulajdonképpen az állam nem is ellenség. de azt én is vallom, hogy nem nekünk, hanem a mélyen tisztelt, s jelenleg igen csak töketlen döntéshozóknak kellene cselekedniük valamit.

Ismeretlen_88360 2008.11.19. 15:49:21

az egész probléma a híres magyar mentalitásra vezethető vissza - a tipikus miért "fizessek bármiért is, ha ingyen is megtudom szerezni" legyen szó filmről, könyvről, zenéről - akármiről. ahogy a jelenlegi helyzetet elnézem csak rosszabb lesz. nem egyszer hallottam már, gondolom ti is - te hülye vagy, eredetiben megveszed?

Ismeretlen_1068 2008.11.19. 15:50:30

s mielőtt vki képmutatónak tartana: én is töltök. igazából mindegy, hogy mit, de csak olyat szedek le, ami a beszűkült piacnak hála nem jut el hozzánk. amúgy szívesen feladnám: a nagyobb filmeket mostanában már láttatlanban szoktam megrendelni akár bd-n is (pl. jesse james). van, amikor pofára esek (alpha dog :).

Ismeretlen_1068 2008.11.19. 15:53:08

mac: szerencsére már nem mozgok olyan körökben. és igen, a helyzet egyre rosszabb lesz. a mi (30+) generációnk előtt a letöltés még nem axióma, de a most felnövő nemzedék már hátulgombolósként is tudja, mi az a torrent, stb. épp ezért kellene még most megszorítani ezt az egészet, hogy ha már erkölcsi problémaként ne (magyar mentalitás), legalább jogiként jelentkezzen.

Ismeretlen_53881 2008.11.19. 16:05:58

Számomra ez a "tiltsuk be a letöltéseket, vegyétek meg az eredetit" gondolatmenet falsul hangzik olyasvalakitől, aki "a nagyobb filmeket mostanában már láttatlanban szoktam megrendelni akár bd-n is".

Pizsama · http://yofilm.blogter.hu 2008.11.19. 16:10:31

Mondjuk azt megnézném, mikor apuka a gyerek kezébe nyomja a letöltött, kinyomtatott Háború és Békét "Nesze fiam, olvasd el" címszóval! :D ae: Én főleg itthon beszerezhetetlen animéket, meg amcsi sorozatokat szoktam tölteni. Igaz, egy-kettőt azóta itthon is adnak, de hát a kábelszolgáltatónak is fizetek, nemde? Aztán ott van még a Once. Azt pl. nem bírtam kivárni, és letöltöttem. Megnéztem, beleszerettem, aztán pedig megvettem DVD-n! És annyira, de annyira jó érzés.

Ismeretlen_1068 2008.11.19. 16:10:31

a kisebbeket meg kikölcsönzöm, uram bocsá' megnézem moziban. szóval miért?

Ismeretlen_1068 2008.11.19. 16:14:02

pizsama: a ONCE nálam is letöltés áldozatául esett (akkoriban még se híre, se hamva nem volt a magyar forgalmazónak), azóta a polcon figyel a koreai és a magyar kiadás is. azt gondoljátok, biztosan megengedhetem magamnak? szerintem nem jobban, mint sok százezer polgártársam, vagy azok, akik 30 milliós autóban hallgatják a másolt kanye west cd-t. :)

Ismeretlen_53881 2008.11.19. 16:15:10

Mert a letöltés a legtöbb embernél nem erkölcsi kérdés, hanem pénzügyi.

Ismeretlen_1068 2008.11.19. 16:16:05

úgy érted, fizetnek érte?

Ismeretlen_88360 2008.11.19. 16:18:12

én nemrég léptem át a második x-et és igazolhatom hogy télleg így van, akadnak akik szinte sportot űznek abból, hogy minnél többet töltsenek fel és le, és ezt még büszkén újságolják is - ettől igazán kinyílik a bicska a zsebemben. nálam szerencsére "csak" a sorozatokra korlátozódik ez a dolog, de miután megjelenik a dvd letörlöm az egészet. ráadásul mostanra már csak a SP és a Simpsons maradt - azokat meg úgy is folyamatosan veszem. hozzáteszem a mozival nem vagyok teljesen kibékülve, lévén nálunk (szombathely) elég szar - mind a kínálat mind a mozi maga - legtöbb esetben tehát várok míg megjelenik a dvd/bd. végsősoron azt is figyelembe kell venni, hogy a magyar átlagfizetés nem igazán teszi lehetővé a dvd gyűjtést (bd-ről ne is beszéljünk), de van az a mondás miszerint addig nyújtozkodj amíg a takaród ér, tehát az ilyen indokra való hivatkozás elég gyenge. okosokodás OFF, lehet kövezni :)

e 2008.11.19. 17:14:47

Először arra gondoltam, sznob okosságokat fogok írni, aztán úgy döntöttem, megfordítom a bilit: Ha egy ilyennel találkozol a neten, hogy "Let.the.right.one.in_CUSTOM_PAL_HUNSUB_DVDSCR_Szasa", akkor vajon a leendő kiadónak segített-e a feliratot lefordító és a DVD-t összepakoló illető egy szívszaggató kis gyöngyszem magyar promóciójában, vagy pedig egy mocskos anarchista internetes bűnöző, aki minimum 2 év letöltendőt érdemel?

Ismeretlen_1068 2008.11.19. 17:19:31

nem tudom. szerintem a kiadó saját fordítóval dolgozna, vagy elkérné a titanic fesztiválon használt szövegkönyvet, mert úgy tapasztaltam, elég rendesen vissza tud ütni, ha egy netről leszedett hobbifordítás köszön vissza a moziban vagy a dvd-n. a vertex sancis időket idéző módon. :) amúyg én szívesen megnézném a példafilmet, de még az is lehet, hogy lesz hazai forgalmazója. :)

Ismeretlen_83946 2008.11.19. 17:49:56

Egy "csóró" fősulis hogyan vegyen meg bármit is? Én már régóta szeretnék venni valami klassz játékot de mind sz*r. Igen, letöltöttem jó párat mert nem volt demo, de azóta se játszottam velük. Most vegyek meg valamit 10000ft amikor sz*r? Zene... Egy audio cd nagyon drága! 3000-4000 ft... Inkább megyek koncertre (de nem tudok mert beteg vagyok), DRM mentes zene letöltés pedig úgy tudom nincs a kis hazánkban. Filmek... No, itt már tényleg bűnösnek érzem magam. Viszont... Néha már moziba se akarok menni. DVD? Huhhh... még a jobb filmekre sincs lé. Pedig néha a szívem szakad meg:( Mi lesz ha kiadják itthon a Doctor Who-t? Honnan lesz rá anyagi fedezet? Mert azt tuti megveszem! Könyvek? Már 2 éve meg akarom venni a Galaxis útikalauz trilógiát, de 5k... az Asimov gyűjtemények is ott porosodnak a könyves boltokban és nem az én polcomon. Nem iszok, nem cigizek, kajára költök meg ruhára (meg barátnő). Nincs pénzem, ennyi. Most se tudom hogyan lesz cipőm...

Lord Picars 2008.11.19. 19:43:49

Együtt érzek tarBubbles! Szintén hasonló szituban vagyok: fősuli, barát, ruha, kaja (na jó, cigi is :S de nem sok már :D). Ezekre megy el a pénzem. Egy csomó sorozatot szívesen felraktam volna már a polcomra. De amit letöltök sorozat, azt is letörlöm egy idő után, ha megvan/meglesz dvd-n, ha nem. Régebben voltak nem eredeti dvd-im, de azokról rendre lesporólták az eredeti hangot, így inkább idővel megvettem őket :D De tényleg, talán volt az elmúlt 2-3 évben negyven letöltött dvd-m, azokból legalább 25-30 már eredetiben áll a polcon. Nekem a szívem akkor szakad meg, mikor egy jó filmnél a kevésbé exklúzív kiadást tudom csak megvenni (Grindhouse filmek). Zene... Szerencsére nem vagyok nagy rajongója senkinek, hogy mindent birtokoljak tőle/tőlük. Kivéve Sigur Rós :D A filmzenéknél más a helyzet, ott tényleg jó pár darab van a gépen :$ De sajnos a zenei cd-k még mindig túl drágák :( Szóval, filmek esetében nálam már no letöltés, sorozatok szerintem érthetőek, hogy nem várom meg míg magyarul a tévébe kerülnek egy év alatt s rá egy évre dvd-re, szóval csak zenében vagyok bűnös :$

Ismeretlen_13025 2008.11.19. 20:31:01

"miért jó ez nekem? egyrészt a több eladott lemez serkenti a piacot, a kereslet és a kínálat jótékony kölcsönhatásba lép, megnövekszik a választék, visszatérnek a minőségi kiadványok, az állam hatványozottan nagyobb bevétehez jut, mint a matricákon keresztül, ennek hatására felélénkül a gazdaság, eceterá-eceterá." Abba a hibába esel amit a kiadóka karnak elhitetni, nevesen: ha a pistike nem tudja letölteni a filmet, vagy betojik mert büntetnék érte, akkor biztosan megvenné. Hát ez közel sem biztos, főleg a nethörcsögöknél kik letöltik aztán meg sem nézik lehet, csak "megvan". Nem ő fogja megvenni az igényes Iron Man kiadványt, hanem megnézte moziban aztán tojik rá, max nem lenne meg neki írt lemezen.

Ismeretlen_13025 2008.11.19. 20:34:03

nekem a letöltőktől nem nyílik ki a bicska, mondjuk nincs is érdekem a piacban, viszont akik ideológia kérdést cisnálnak belőle, na azokból igen. Mert érted, "töltöm mert nincs pénzem" az még hagyján, legalább nem ködösít, de aki azzal jön, hoyg "olyan szarok manapság a filmek, hogy nem érnek pénzt, inkább megnézem camben" azoktóla falra lehet mászni. satöbbi.

Lord Picard 2008.11.19. 21:17:04

Egyet értek human! Mikor koliban dicsekedtema szobatársamnak, hogy van 140 eredeti filmem, ő mosolygott hogy kb. annyi van neki csak gépen :S Szó szerint megkérdezte, h normális vagyok én? Mire én: nagyon is. Megtisztelem a filmet és az alkotókat, hogy beszerzem a filmeket eredetiben. Főleg a digipack-okra vagyok büszke, olyat nem lehet letölteni. Most magamnak is, haveromnak is tervezgetek digipack-ot ugyan, de szigorúan csak eredeti filmekhez. Februárban ha minden igaz, bankot robbantok, s veszek legalább 10-15 olyan extra kiadást, aminek már régen a polcomon lenne a helye :) Igaz most van négy előrendelésem Xpress-nél, azokon kívül sajnos addig már nem hiszem, hogy fogok tudni venni filmet :( De remélem karácsonykor gondolnak rám itthon :D

DCIJB 2008.11.19. 21:36:44

Valamilyen szinten en is letoltok filmeket, foleg olyanokat, amik hazankban beszerezhetetlenek es tudom, hogy csak egyszer fogom megnezni, illetve az Oscar-szezonban Magyarorszagon meg mozikba nem kerult Oscar-jelolt filmeket, csak hogy a dijatadon kepben legyek. Kolcsonzes. Kolcsonzes. Kolcsonzes. Ez a kulcsszo nalam. Az elet rovid, annyi filmet akarok megnezni, amenyit csak tudok, ehhez az is hozzatartozik, hogy csak nagyon keves filmet nezek meg egynel tobb alkalommal (az abszolut kedvenceimet). Egyszeri megnezeshez minek a filmet megvenni? Kolcsonozni viszonylag olcso es a letoltessel szemben gyors is. ;) Akkor mi az amit eredetiben megveszek? 1. Olyan filmeket, amiket imadok, ha jo a kiadas. Ha nincs semmi extra, csak a film a lemezen egy muanyag tokba dobva, akkor varok egy jobb verziora. 2. Learazott filmeket, amirol nagyon sok jot hallottam, de meg nem volt alkalmam megtekinteni.

orion 2008.11.19. 22:57:25

1. "az a sok-sok évtizede belénk kódolt szemlélet, hogy másolunk, illetve töltünk," Sok-sok évtizede? Ne már! 2. "...arra buzdítana, hogy vegyük meg azt, amit más országokban meg kell venni." Melyik másik országokra gondolsz? Osztrákokra, angolokra? Vagy a velünk összemérhető GDP-jű országokra? Ehhez kapcsoljuk hozzá, amit te is írsz, hogy NEM TUDJUK, mekkora kárt okoz a letöltés. Két okból nem: I. Mert kb. megmérhetetlen (nálunk is, máshol is), II. Mert akiknek itthon érdekükben állna pontosan felmérni (kiadók), azok hozzá vannak szokva A. a Magyarországon általánosan elterjedt hamis, így hiteltelen kommunikációhoz, B. ahhoz, hogy a DVD-piac minden bajáért a vásárlói oldalt hibáztassák a nyilvánosság előtt. A két idézetet azért emeltem ki, mert mindkettő visszatérő fordulata a jogvédőknek. "a biztonsági másolattal együtt - ez esetben arra kötelezném a kiadókat, hogy ingyen és bérmentve cseréljék az elromlott lemezt és adathordozót," Ennek a fogyasztók nem nagyon örülnének, mert a garanciának ára van. Azonban a gyártók számára ez amúgy is elfogadhatatlan lenne, hiszen senki sem fog 5-8-10 éven át erre kapacitást fenntartani - nem az én obskurus DVD-im, de még egy Superman kedvéért sem. (A biztonsági másolat nem most kell, hanem akkor, amikor az eredeti kezdene tönkremenni.) Az esetleg elképzelhető lenne, hogy a vásárlással korlátlan idejű jogot is nyersz a lemezek tartalmának letöltésére(...), amit utána kiírhatsz az adott korszerű formátum jogtiszta üres lemezére. Ezzel reális költségek mellett lehetne biztosítani a bolti DVD BD stb. lifetime garanciáját, csakhogy ez nem érdeke a cégeknek, hiszen ők azt szeretnék, ha mindig a legújabb technológiát használnád. Vitathatatlan, hogy a letöltésnek van erkölcsi oldala, de szerintem ez a kommunikálni szokott "LOPÁS!!!" helyett inkább ahhoz hasonlít, amikor céges telefont, autót használsz vagy épp csak bemész pisilni a McDonaldsba (az első ugye, könnyen és gyorsan kiszámolható mértékű adócsalás, a második szimplán csak károkozás). Természetesen az ebből megélőket, üzletet csinálókat szerintem is nyugodtan meg lehetne büntetni. Mellesleg nem hiszem , hogy egy másolt DVD-t ne adhatnék kölcsön, vagy ne mutathatnék meg barátoknak. Mindenesetre az erkölcsnél minden érintett számára fontosabb az üzlet - ahogy ezt a törvényjavaslat sorsa is mutatja. Hiszen nyilván nem a Letöltők Demokratikus Szakszervezete vetette ki a szövegből a büntethetőséget, hanem valószínűleg inkább a telekomcégek. (De lehet, hogy a maffia volt, ki tudja.)

ret 2008.11.19. 23:25:45

Én attól kapok herótot ha vki azt mondja " átlagkereset így, hogy filmezzek akkor, bezzeg ha annyit keresnék mint Angliában, meg olyan olcsó lenne mint Amerikában.." Én se ülök Ferráriban, ha nem engedhetem meg magamnak. Bár sztem is ez erkölcsi kérdés marad, jogilag szinte lehetetlen korlátozni jelenleg ebben az országban. És a magyar, magyar marad. Jó ha megvan nekem is az átlagkereset, de ha valakinek van egy hobbija, akkor arra áldoz. Épp most tervezek FullHD tv-t venni (bármi ajánlatot elfogadok :), van ps3-am (mennyi,de mennyit spórolok h nem költök a pc-re fél évenként..) és Blu-ray gyűjtemény is bővül. És a másik kedvenc: " nincs 10 ezer forintom játékra, 5ezer filmre.." Ha vmi érdekel akkor utánanézek, oder? 20 Ł felett még nem fizettem új játékra(nah jó,gta4, only ő :) Tényleg nagyon könnyű kifogásokat keresni, csak ezzel szembe max. az elveket lehet szembe helyezni. Töltök le én is, de mondjuk hol vegyem meg a Nines-t vagy a The Man from Earth-t? (utóbbit most látom nov.2? Volt vhol moziba?) Jah igen. Moziba se. Utóbbi egy hónapban voltam háromszor,de valahogy jobban szeretem egyedül nézni a filmeket. Kivárjuk DVD-n, addig is van mit nézni :) Ahogy előttem is írta egy úriember: kölcsönözni, kölcsönözni. Várom azt az időt, h nálunk csak felirattal jelenjenek meg a filmek, mert már a szinkron se éri meg.. Tényleg: elképzelhető ez? Sokan néznének nagyot :)

Ismeretlen_83946 2008.11.20. 00:15:21

honnan van ezekre pénzetek?

Lord Picard 2008.11.20. 01:34:15

tarBubbles! Bár sajnos nem ismerek senkit sem innen személyesen, de bizonyára valamennyien már pénzkeresők, vagy tanulmányaik után, vagy alatt. ae-ről pl. tudom, hogy nagyon is a filmek világában dolgozik (vagy legalább is gondolom, ha dvd-khez ír tartalomismertetőt :D). Sajnos nekem, s gondolom neked is, a fősuli mellett még nem összeegyeztethető a pénzkeresés, de eljő annak is az ideje. Főleg ha mindenki átáll BD-re s szabadul a dvd-itől, jó pár, már nem kapható címhez juthatunk hozzá :D Hajrá BD ;) :D

seygirfnuarb 2008.11.20. 08:37:56

én pl. nemrég rendeltem meg a Monty Python sorozatot díszdobozban de úgy látszik már nincs belőle :( ha látom valahol ezekután le fogom tölteni pedig tényleg megvettem volna (nem lett vona olcsó ) jah és van néhány eredeti cd-m (250) meg dvd-m is ha mondjuk tehetném azért több eredeti dolgot vennék meg de ugye nálam is az anyagi hátterem szab határt a gyüjtőszenvedélyemnek... amit meg említettél ae. nagyon jó példa a 30 gurigás kocsiban Kanye west átírt cd-vel :) nah szóval nehéz ebben igazságot tenni az biztos !

dd · http://kertagar.blogspot.com 2008.11.20. 10:34:39

Az állam nem onnan vesz el, ahová ad? hát ez óriási okosság. Tessék elvenni a szegényektől, hogy aztán segély formájában menjen vissza, bravó. Orion, szerintem akinek nincs pénze kávéra, ne járjon kávéházba. Illetőleg: a kár nagyságától függ, hogy valami etikus vagy sem?

Ismeretlen_1068 2008.11.20. 12:00:08

tarBubbles: sajna, a "csóróságnak" soha nem lesz vége. minél többet kapunk, annál többet akarunk, a vérünkben van. :) nehéz megállni, de ha tartunk egy kis önértékelést, akkor rájöhetünk, hogy a filmek lemásolása kb. ugyanaz, mintha elemelnénk a boltból. a többi csak ideológia.

Ismeretlen_1068 2008.11.20. 12:02:57

human: nem arról az átlagpistikéről van szó, aki egyébként se engedhetné meg magának - amúgy ne is engedje. nekem sincs ferrarim, mégsem kötök el egyet. itt inkább azokat kéne "móresre" tanítani, akik nagyon is megengedhetik maguknak, de mégsem teszik és veszik, mert jó esetben meg sem fordul a fejükben az, hogy rosszat tesznek.

Ismeretlen_1068 2008.11.20. 12:14:56

orion: 1. 30 éve a szalagos magnót másoltuk, 20 éve a kazettát, 15 éve a cd-t és a videót, most meg a dvd-t, jövőre meg a blu-ray-t fogjuk nagyüzemben. 2. hidd el, a kiadók egymásra is mutogatnak, nem is kicsit, csak sajna az egésznek nincs semmilyen jogalapja, hisz mindenki a "tisztességes verseny" szellemében járt el. lófaszt. ebben az országban a legtöbben két nap alatt akarnak meggazdagodni, s nem nlznek sem előre, sem hátra. nem egyszer hangsúlyoztam, hogy a magyar piacot csak részben a belénk plántált szemlélet tette tönkre: legalább ennyire luds az egészben az a néhány bokorugrató cég, amely elárasztotta a boltokat a kritikán aluli kiadványokkal (minőségben és gyakran tartalomban egyaránt), amit persze a felveveőpiac iszonyú gyorsan adaptált, a multik standardnak vettek, a többiek meg kénytelenek voltak hozzáidomulni. egyébként érdekes, hogy annak ellenére, hogy nálunk milyen olcsón lehet dvd-t venni, egyre kevesebben vesznek. talán mert gyengébb lenne a minőség? kis részben igen, de a tömegeket soha nem érdekelte a minőség. a legaláis letöltésre, mentésre már vannak próbálkozások - több-kevesebb sikerrel, a "letöltés = lopás" dolgot meg már rég nem kommunikálják: nem is tehetik.

Ismeretlen_1068 2008.11.20. 12:19:50

dd: igazad van, hülyén fogalmaztam. az államannak a szektornak nem ad eleget, amitől a legtöbbet követeli, de sajna ez általánosan így van, csak vannak országok, ahol jobb az adózás PR-ja. :)

Ismeretlen_13025 2008.11.20. 12:27:07

"a filmek lemásolása kb. ugyanaz, mintha elemelnénk a boltból. a többi csak ideológia." "nekem sincs ferrarim, mégsem kötök el egyet." Jaj, azért ezek kítűnő példák, csak nem a kalózkodásra, mert nem lopsz továbbra sem, a lopás jelentése hogy valakinek volt egy cd-je és utána nincs, emrt ellopta. Ha lemásolod az azért más. Erre találták ki a kiesett hasznot, de abba meg a pistika is bennevan, aki 1szer nem nézte meg a filmet cska leszedte, hogy neki meglegyen. És ez nem ideológia. "a "letöltés = lopás" dolgot meg már rég nem kommunikálják: nem is tehetik." Csak te kommunikáltad az előbb :) Amúgy az olcsó bluray hibát kíváncsi leszek ki követi el elsőnek majd, mert én már tuti nem adok 3 rugót egy dvd-ért amikor olyan lista háromezer alatt jön ki, hogy: vándormadarak, leon, bin jip, john matkotich menet. De az olcsó dvd-k okozta kárról sztem már írtál.

Ismeretlen_1068 2008.11.20. 12:32:18

nem-nem, én csak azt kommunikálom, hogy törvénytelenné kéne tenni. :) a blu-ray árak kezdenek konszolidálódni: jelenleg 6-7e ft-ért jönnek a filmek, ennél sokkal olcsóbban, új megjelenésű lemezt már külföldről sem egyszerű szerezni, vagy ha igen, akkor mindig ott van a várakozás, izgalom (jaj, el ne tűnjön útközben), stb. költsége.

Ismeretlen_87470 2008.11.20. 15:19:27

A kereslet és a kínálat egy egészséges piacon általában egymásra szokott találni. A home video esetében úgy érzem ez leginkább a kiadók rugalmatlansága, tehetetlensége miatt nem valósul meg. Az világosan látszik, hogy bármi, amit most csinálnak, vagy csinál a nevükben néhány "jogvédő szervezet", attól nem fognak többen DVD-t, CD-t venni. Azt sem hiszem, hogy van olyan kiadó, akinek az adathordozók árába épített "vígaszdíjra" van szüksége. Nem pótolja a keresletet, ergo felesleges. Pedig kereslet lenne, mondjuk egy sms árából egyszer megnézhető filmekre, vagy havi előfizetéses rendszerre. Sok kicsiből még összejöhet egy vállalható bevétel és mindenki boldog. A legnagyobb problémát én abban látom, hogy nincs megfelelő technikai háttér, de szabvány sincs ami használni lehetne.

Ismeretlen_20867 2008.11.20. 16:33:56

tarBubbles: "DRM mentes zene letöltés pedig úgy tudom nincs a kis hazánkban." Hát, szerintem rosszul tudod. Van direkt magyar előadókra építő, vízjellel dolgozó oldal, az amazon.com sem DRM-es.

Ismeretlen_29810 2008.11.20. 17:14:32

Hogy humant idézzem:a "nethörcsögöket" sosem tudtam megérteni. Én is töltök le. Olyan filmeket keresek, amelyek itthon nem jelentek meg dvd-n, na meg tévéből felvett sorozatokat. Ha kijön valami olyan, ami beletartozik az érdeklődési körömbe, s elfogadható az ára, megveszem, a régi, másolt lemezt kidobom. Amúgy sem olyan tartósak, legalábbis nálam a lemezek. Van olyan régi mozi, amit már le sem játszik a dvd olvasó. Tönkre ment.

Ismeretlen_49158 2008.11.20. 17:45:45

Én is töltök, bár én főleg zenét. Hogy miért? a) nem kell az egész album b) nem kapni Magyarországon a CD-t c) nem bízok a kártyával fizetős, pénzért netről letöltős dolgokban d) nekem sincs pénzem az eredetire (szintén főiskolás)

orion 2008.11.20. 19:41:14

"1. 30 éve a szalagos magnót másoltuk, 20 éve a kazettát," Ez igaz, csak van egy óriási különbség: A háztartási magnót direkt erre találták ki. Hogy vegyél fel, másolj. Bármit! (Persze ez idővel változott.) Éppen ezért, a dolgok nem úgy zajlottak, hogy a szipus-pattanásos nyikhaj Bécike sötétedés után beosont a hátsó udvar garázsboltjába, ahol a rosszarcú eladó elővette a pult alól a - kimondani is rémes - Pioneer magnót és a hozzávaló üres AGFA kazettákat. Bécike fizetett, majd az éj leple alatt, miközben visszataszító terhét takargatva a falhoz lapult, hazasunnyogott, hogy aztán otthon éjt nappallá tévő másolásba kezdjen - oly ravaszul leplezve szörnyű titkát a mit sem sejtő családtagok előtt, hogy azok csak akkor döbbentek rá, mi folyik a pincében, mikor az FBI-kommandó betörte az ajtót. Nem, nem egészen ez történt. Hanem az, hogy a család ünneplőbe öltözött és felkerekedett a legfényesebb elektronikai áruházba. Ott az eladók körberajongták őket, bemutatták a választékot, apuka döntött, anyuka bólintott, a gyerekek meg viháncoltak. Aztán egy hatalmas teherautó házhoz szállította a berendezést - fényes nappal, hogy a szomszédok is lássák - este pedig party volt és buli, ahol apuka büszkén mutogatta a szemközti Billnek és Joe komának a különféle billentyűket, kallantyúkat és frekvencia-átviteleket. Hogy aztán másnap Bill is kénytelen legyen felkerekedni... Tehát, ne mossuk össze a dolgokat! A jogvédőipar kiépülése a digitális korszaknak köszönhető. "legalább ennyire luds az egészben az a néhány bokorugrató cég, amely elárasztotta a boltokat a kritikán aluli kiadványokkal" Szerintem ezek a cégek inkább humanizálták a piacot: levitték a DVD-t a nép közé. Enélkül a formátum idővel valószínűleg kifújt volna. És most nem lenne sem Cornerfilm és társai, sem horrorfilm választék, sem semmi alternatív dolog. Ami a trutyi címeket illeti, ha már megcsinálták ezeket a filmeket, valaminek nyilván történnie kell velük (tévé, vhs, dvd stb.), és nyilván nem lehet Batman-árat kérni értük. A normális címek elbaltázott kiadásai tényleg szomorúak - megfizetném, ha valaki kiadná a Profit eredeti szinkronnal! - de legalább ott és akkor letörték az árakat. Hogy a nagy kiadók erre nem tudtak normálisan reagálni? Ez azért inkább az ő hibájuk. Gondold meg: legyen a következő 1-2 év konszolidálódott Blu-ray-ára 6 ezer ft/film. Ez kb. 1 napi nettó átlagkereset. Ha 1999-ben - a DVD-korszak hasonló ütemében - az akkori nettó egynapi jövedelemért (kb. 2000-2500 ft) adnak szinkronos Blade Runnert, Ryant, Mátrixot, vajon most hol tartana a magyar DVD-piac? (Mert az lehet, hogy a nagyoknak ez nem akkora üzlet, de ugyanígy nem is akkora befektetés/veszteség, hogy egy ekkora piacot felfuttassanak. Mondjuk, 10 éve nem volt válság, most meg van...)

Viktor 2008.11.20. 20:15:15

Naponta töltök le zenéket, ha van időm meghallgatom őket, és ami nem tetszik, azt törlöm. Ha találok nekem tetsző zenét, (60 albumból kb 1), megírom blogba, hogy mekkora jó az album, vagy mennyire tetszik az adott szám. Az előadó nevét felírom egy papírra, hogy meg kell venni, de ált sose jutok el odáig, h elmenjek a boltba. Meg már úgyis megvan számítógépen, Audio CD-t meg soha se hallgatok, csak mp3-at. Szóval csak azért venném meg, hogy dísz legyen itthon, és jó érzéssel töltsön el. Mondjuk az a buli, hogy szintúgy főiskolás vagyok, nincs sok pénzem, 4 tesóval élek együtt, szóval nem olyan egyszerű az anyagi része a dolgoknak. Ami igazán tetszett, az az Animals Cannibals új CD-jének az utolsó száma, miszerint ha illegálisan töltöttem le a számot, akkor küldjek már annyi pénzt, amennyinek érzem, hogy ér az album. Mivel nagyon nem tetszett, és gyors végigfutás után úgy döntöttem, hogy nem tetszik, kapásból töröltem, szóval az értéke számomra semmi. DE szerintem ez egy jó gesztus lenne, hogyha már illegálisan letöltöttem, akkor küldjünk az együttesnek pénzt, és akkor biztos tudom, hogy kinek ment a pénz :D

Ismeretlen_83946 2008.11.20. 23:42:09

Személyes példa: Nemzet Aranya. Az első rész le lett töltve, megnéztem, volt TV-ben is de arra sose volt időm, de nagyon tetszett a film. Kárt okoztam? Szerintem nem. Ugyanis mivel az első rész bejött a másodikat már moziban néztem meg (igaz kár volt)! Szóval ha nincs letöltött első rész akkor nincs moziban megnézett második. Zene. Magyar előadóknál ha tetszik a letöltött zene akkor sokszor (ha lehetséges) elmegyek a koncertjükre is. Ha nem töltöm le akkor nem megyek koncertre, nem? Viszont az tényleg baj, hogy valakik sportot űznek a illegális letöltésekből, esetleg pénzt keresnek vele. Szerintem ha egy termék minőségi akkor azt az ember, ha van rá anyagi fedezete, akkor megveszi eredetibe. Legalább is jó lenne ha így működne, de sajnos... Végig gondoltam. Engem is hurrogtak már le, hogy megvettem valamit, amikor "ingyen" letölthettem volna.

Ismeretlen_37621 2008.11.21. 11:15:45

minden szentnek maga felé, a nemszentnek főleg :) Amúgy meg gyűjtögessen műanyagszemetet a hóhér, épp most gondolkozom, hogy a diszkeket folderbe teszem, case kuka, többi pince. Viszont usában pl. a netflix online (és fizikai) kölcsönzőben havi 9 dollárért unlimited movie. most már xboxon is megy (official), tegnap próbáltuk. Na, az úgy oké.

goq 2008.11.21. 23:05:15

Nem tudom szó nélkül hagyni a vaskalaposságot. Nekem nincs hely a szobámban 150-200 eredeti kiadvány tárolására. Néhány nagyon értékes darab díszpéldánya megvan, de azért lehet haladni a korral és a technikával, ha már van... A legtöbb játékot most már Steam-en veszem meg, ahol nincs doboz és bármikor újra letölthetem bármelyik gépre. A filmek esetében miért nem látjátok, hogy ez is egy megoldás lenne? Költözni is könnyebb így, akár másik földrészre :D

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása