aeon flux

ready for the action now, danger boy?

mi várható a díjszezonban? Németh Barna
2015. október 18. 11:33:00

Kategória: film 8 komment

A nagy őszi fesztiválszezon és a kritikusok díjainak dömpingje közötti uborkaszezonban a sajtó teljes bizonytalanságba burkolózott. Az év ezen szakában általában már mindenki tudni véli a nagyobb elismerések biztos befutóit, idén azonban több tényező is bezavart ebbe jól szalagcímekbe önthető kényelembe. Az ilyen helyzetben bármikor előkapható nevek egy része majd csak az utolsó pillanatban mutatkozik be (Quentin Tarantino, A.G. Inarritu, David O. Russell), a már bemutatott reménységek jó része pedig nem robbantott olyan nagyot. Ami viszont igen, az a legkevésbé sem Oscar-barát alapanyag (Carol, Mad Max).

Ehhez persze az is hozzátartozik, hogy a stúdiók/forgalmazók sem fedték még fel a taktikáikat. Sokuknál túl nagy a tumultus, meg egyébként is, senki nem akar korai éllovas lenni – ha valamit megtanultak az előző évekből, akkor az ez. Túl sokáig azonban nem maradhatnak zárt ajtók mögött, 6-8 héten belül jönnek a Golden Globe-jelölések, szavaznak a kritikusok és a Screen Actors Guild is előáll a saját névsorával. Hamarosan sok minden kiderül, addig is hadd próbáljak meg némi rendszert vinni a rendszertelenségbe.

oscarlead.jpg

Mivel ez az egész legalább annyira a stúdiók versenye (ha nem jobban) mint a filmeké, szokásomhoz híven ebben a lebontásban szemezgetnék a versenyzők között, méghozzá a Weinstein Company-vel nyitva a sort. A mindig szorgosan gyűjtögető Harvey Weinstein idén komótosabb tempót diktált, de erre minden oka megvolt: pontosan tudta, hogy ott lesz neki Tarantino és a The Hateful Eight, ráadásul övé az év egyik legjobb kritikai fogadtatásban részesült filmje, a Cannes-ban színészi (Rooney Mara kapta) díjjal jutalmazott Carol is. A gubanc csak annyi, hogy az egyébként sem feel good történeteiről ismert Patricia Highsmith írásából adaptált Carol a legkevésbé sem tipikus Oscar-film. S bár Harvey kategorikusan kijelentette, hogy a rendező, Todd Haynes mögé fog állni, nem lesz könnyű dolga egy ötvenes években játszódó leszbikus történettel. Persze ha minden kötél szakad, a két főszereplőnek legalább házon belül nincs nagy ellenfele (kivéve Tarantino egy szem színésznője, Jennifer Jason Leigh). Vicces egyébként, hogy Tarantino épp a napokban nyilatkozott egy nem túl kedveset „ezekről a Cate Blanchett-filmekről”, ami pont annyira volt ostoba húzás, mint beszólni az Akadémia vezető pozícióiban ülő Ava DuVernay-nek (a Selmát tévéfilmezte le) és Kathryn Bigelow-nak (A The Hurt Locker forgatókönyvét ostorozta), de a Weinstein testvéreknek nem ezért kell feltenniük a kérdést: Oscar-szinten ki lehet-e még hozni a rendezőből valami többet? Ez persze költői kérdés volt, ugorjunk is tovább a stúdió tartalékosaihoz, mert azokkal is kell majd kezdeni valamit. Ott van ugye a Macbeth Michael Fassbenderrel és Marion Cotillarddal a főszerepben és ott van a az August: Osage County rendezőjének új filmje (Burnt), az évek óta kikosarazott Bradley Cooperrel a főszerepben. Hacsak nem történik valami eget rengető bukás, valószínűleg ezek a kispadon maradnak, de azért ne feledjük, Harvey képes meglepetéseket okozni.

hatefuleight.jpg
Ha már szóba került Cate Blanchett és a házon belüli ellenfelek hiánya, következzék a sorban a Sony Pictures Classics, ami a Truth futtatásával gyönyörűen előállított egy Blanchett vs Blanchett helyzetet, amelyre már csak azért sem érdemes legyinteni, mert az elmúlt két évben ez a stúdió vitte a legjobb női főszereplőnek járó Oscart, és ha valaki, ők képesek csodát művelni egy-egy kisebb film kapcsán (lásd Whiplash, Foxcatcher, Amour stb.). Persze itt a belső verseny is erős, már csak a színésznők mezőnyében is több esélyes a felhozatal, hála két legendának, a Grandma című filmért méltatott Lily Tomlinnak és Maggie Smith-nek, a The Lady in the Van című alkotásért. Izgalmas lesz látni, hogyan dönt majd a Sony, de számunkra még ennél is izgalmasabb, hogy mi lesz a stúdió színeiben induló Saul fiával. Jó volna látni, hogy a külföldi filmekért jobban rajongó szervezetek (például a Los Angeles-i Filmkritikusok Szövetsége vagy a Brit Filmakadémia) keblükre ölelik Nemes Jeles filmjét, és akkor a Sony sem teketóriázik majd, bár erős a gyanúm, hogy ezek nélkül is jó bánásmódban részesül majd Don Cheadle Miles Davis-életrajza mellett, ami a Sony hazai reménysége*, különösen egy ilyen „hófehér” szezonban.

*Kivéve ha hagyják, hogy a Columbia kezdjen valamit Will Smith sportdrámájával (Concussion), amit a jelek szerint egyelőre talonban tartanak.

Igen, megint eljutottunk ehhez a kérdéshez. Tudom, hogy sokaknak van tele a hócipője vele, de a nők helyzete Hollywoodban kérdés mellett ez még mindig súlyos probléma az amerikai filmvilágban (gyönyörű ötvözete volt ennek Viola Davis köszönőbeszéde az Emmy-n, de Sandra Bullock, Jennifer Lawrence és még egy sor nagyágyú is folyamatosan a közbeszédben tartja a témát). Ha végignézünk az idei felhozatalon (is), láthatjuk is az okát: fehér férfiak mindenütt, és ezen a trenden a Miles Ahead mellett talán csak a Netflix gyerekkatonás filmje, a Velencéből emelt fővel távozó Beasts of No Nation segíthet. Persze hátrányként illik kezelni a forgalmazó rendhagyó terjesztési modelljét (limitált mozibemutató mellett rögtön a Netflix műsorára kerül), de lássuk be, elég képmutatás lenne az Akadémia részéről egy ilyen érv, mikor a tagok döntő többsége otthon, a saját nappalijában nézi meg az esélyes filmeket. Mindegy is, Idris Elba és Cary Fukunaga elég jól csengő név ahhoz, hogy az efféle problémán átlendüljenek még akkor is, ha maga a film túl kemény lenne a mimóza lelkeknek.

Visszatérve Hollywood sűrűjébe, a Fox konszern berkeibe érve kellemetlen tülekedést találunk, melynek következtében (no meg Leonardo DiCaprio lelki üdvéért) a Jake Gyllenhaal főszereplésével készült Demolitiont már át is helyezték 2016-ra. A probléma ezzel nem oldódott meg, hiszen a tavalyi és a tavalyelőtti nagy nyertes Fox Searchlight idei repertoárjával kiegészülve még így is több mint féltucat cím várja a szezont, több kategóriában is belső harcokat okozva: Joy (trailer), The Revenant, The Martian, Brooklyn, Me and Earl and the Dying Girl, Youth, A Bigger Splash. Egyszerű lenne azt mondani, hogy a kicsiket ki kell szórni, de a Fox nem erről híres, ráadásul a Brooklynt tényleg nagy hülyeség lenne leradírozni a térképről, mikor az az egyetlen film a sorban, amihez kötődik némi társadalmi mondanivaló (nem is beszélve szerethető mivoltáról), méghozzá a bevándorlók kérdése és a xenofóbia, amely Donald Trump ámokfutásának hála, nagyon is a közbeszéd része manapság. Persze nehéz bármit is mondani, mikor a két legnagyobb nagyágyú (Joy, The Revenant) még vakfoltnak számít, de az biztos, hogy a The Martiant a Golden Globe vígjátéki kategóriájából lehet a legbiztosabb módon helyzetbe juttatni, miközben A.G. Inarritu és David O. Russell filmjeinél előáll az a pénzügyileg mindenképpen kérdéses helyzet, hogy már a bemutatójuk előtt hetekkel el kéne kezdeniük a speciális vetítéseket és a screenerek tízezreinek kiküldését, hogy olyan stratégiailag fontos szervezetek, mint a Színészek Szakszervezete (SAG), a Brit Filmakadémia (BAFTA) vagy a Rendezők Szakszervezete (DGA) figyelembe tudja venni őket a saját díjátadójukon, de az sem utolsó szempont, hogy Oscar is alig két héttel ezek premierje után foglal majd állást. Nem lesz könnyű időben célba juttatni a filmeket, de ha sikerül, idén is a Fox-csoport lehet az Oscar-jelölések legnagyobb nyertese.

revenant.jpg

A Disney/Pixar/Touchstone helyzete ennél jóval egyértelműbb. Élő szereplős fronton ott van Spielberg, Tom Hanks és a Bridge of Spies, ami pontosan azt jelenti, amit ez jelenteni szokott, azaz legalább öt-hat jelölést. Lépjünk is tovább az animációs frontra, ahol az Inside Out a The Good Dinosaur „küzd” majd, de persze csak papíron, mert az egeres hegemónia mindkettőt simán juttatja majd a jelöltek közé, munkájuk maximum azzal lehet, hogy más kategóriákban is érvényesülni tudjanak a manók.

Mindeközben a Universal tágas irodáiban két kézzel számolják az idén befolyt sok százmilliókat, ami kell is az örömhöz, mert hogy díjszezon szinten teljesen inkompetens ez a csapat, arra a Rush, a Lone Survivor, a Zero Dark Thirty és még tíz másik alkotás szolgáltatja a bizonyítékot. Ennek megfelelően a By the Sea-t gyorsan le is írnám, de a más kezében egyértelmű aranybánya Steve Jobs is csak azért marad fenn a rostán, mert azért egy Danny Boyle – Aaron Sorkin – Michael Fassbender – Kate Winslet négyesfogatot már csak eljuttatnak legalább a jelölésig. Tovább is lehetne, jóval tovább, de ahhoz tényleg össze kéne szedniük magukat. Már csak miattunk is, mert ez a film tényleg erős és komolyan vehető versenyző. Tavaly ugyan bénáztak egy sort a Selmával, a Paramount embereibe mégis szorult némi spiritusz, bár a gazdasági válságot is előrejelző pénzügyi szakemberek világába vezető The Big Shortot valószínűleg még két majom is bekalauzolná az Oscar-versenybe Brad Pittel, Ryan Goslinggal, Steve Carrellel és Christian Bale-lel a fedélzeten. Persze ehhez kellenek majd tisztességes kritikák is, ami a stúdió másik filmjének bőven megvan. Charlie Kaufman animációs filmjéről, az Anomalisáról van szó, amely nemcsak elhozta a Velencei zsűri díját, de a kritikusokat is egy emberként vette meg. Persze a Pixar hangulatos manói mellett fel kell kötni a gatyát, de az sem kizárt, hogy a film még más kategóriákban is képviselteti majd magát.

steve-jobs.jpg

A Warner csapata jóval tehetségesebb Oscar-stratéga, így titkon reménykedek benne, hogy megpróbálkoznak a papírformát döntögető mutatvánnyal, és komolyabb kampányt kerítenek a Mad Max köré, ami végre egy tökös, és nem utolsó sorban megérdemelt húzás lenne. Persze ha kihúzom a kezem a biliből, sokkal reálisabbnak tűnik a jól bevált George Clooney – Sandra Bullock duó mögé állni (Our Brand is Crisis) vagy megpróbálni pár jelölést összehozni a Black Mass-nek, esetleg az In the Heart of Sea-nek – bár ez utóbbi kevésbé valószínű a nem technikai kategóriákban.

A kisebb forgalmazók felé haladva érdemes megállni a Focus Features háza táján, hiszen egy kisebb-nagyobb szeletet minden évben kimarkolnak a díjszezon tortájából. Erre idén is van esély, a női szerepben tetszelgő Eddie Redmayne újra jelöltté válhat a The Danish Girl főszereplőjeként, Alicia Vikander pedig szintén a döntőben találhatja magát ugyanezért az alkotásért. Ráadásként pedig ott a Suffragette, ami profitálhat Hollywood asszonyainak fentebb említett modern szüfrazsett-mozgalmából, és ez persze a tökéletesen Oscar-kompatibilis szereplők (Helena Bonham-Carter, Carey Mulligan és Meryl Streep) malmára hajthatja a vizet. A Lionsgate a Sicarióval próbálkozhat – félek, sikertelenül – vagy megpróbálhat egy-egy jelölést szerezni a Freeheld szerelmespárjának (Julianne Moore és Ellen Page), akik igaz történet alapján küzdenek a jogaikért. Könnyen előfordulhat azonban, hogy a fene nagy emancipációs próbálkozásnak egy ízig-vérig anya-szerep ontja vérét az A24 jóvoltából. Ők vették meg a Torontói Filmfesztivál fődíjas alkotását, és a Room jó eséllyel aranyozhatja be Brie Larson karrierjét, sőt, ha a szavazók a szívükkel mennek, akkor ennél többre is képes lehet.

roon.jpg

Néha előfordul az is, hogy a kicsik még ennél is többre képesek. Ezt a tételt idén az Open Road Films bizonyíthatja, már ha kicsinek lehet nevezni valamit, amit két országos mozilánc üzemeltet, és amelynek elnöki székében az egykori Lionsgate, majd Weinstein Co. vezér ül. De most nem is ez a lényeg, hanem a Spotlight című alkotásuk, ami megtestesíti a tipikus win-win szituációt: a kritikái jók, a közönség szereti, a stáblistája pedig tele van szakmai berkekben elismert nevekkel (Tom McCarthy író-rendező, a kamera előtt pedig Mark Ruffalo, Michael Keaton és Rachel McAdams), nem is beszélve a fontos témáról, amely ez esetben az egyházon belüli pedofil ügyeket felgöngyölítő újságírók története köré épül. Nem csoda, hogy a legesélyesebbek között emlegetik, sőt, akár az arany is meglehet, ha a még be nem mutatott filmek mindegyike megfeneklik...

spotlight_film_2015.jpg

Fontosabb dátumok:

10.22. Gotham Awards jelölések
11.24. Independent Spirit Awards jelölések
12.01. Annie Awards jelölések, National Board of Review díjak
12.01. Megkezdi a jelölést a Forgatókönyvírók- és a Rendezők Szakszervezete (WGA, DGA)
12.06. Brit Független Filmesek díjai
12.07. Az Amerikai Filmintézet díjazottjai
12.08. Megkezdi a jelölést a Producerek Szakszervezete (PGA)
12.09. A Színészek Szakszervezetének jelöltjei
12.10. Golden Globe jelölések
12.12. Európa Filmakadémia díjai
----------------> 12.25. A Joy, a The Hateful Eight és a The Revenant premierje
01.02. A Vágók Szakszervezetének jelöltjei
01.05. A Producerek Szakszervezetének jelöltjei
01.06. A Forgatókönyvírók Szakszervezetének jelöltjei
01.08. BAFTA jelölések
01.10. Golden Globe díjak
01.12. A Rendezők Szakszervezetének jelöltjei
01.14. Oscar-jelölések!!!

Ezt a cikket mostantól eléritek a jobb oldali menüsor "Díjszezon" pontjában, frissítésekért pedig kövessétek Facebook-oldalunkat.

Címkék

oscar george clooney sandra bullock steven spielberg cate blanchett danny boyle leonardo dicaprio quentin tarantino kate winslet tom hanks michael keaton mark ruffalo charlie kaufman idris elba michael fassbender alejandro gonzalez inarritu rooney mara eddie redmayne david o russell jennifer lawrence brie larson dijszezon alicia vikander dijszezon 2015

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr727986041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bellagio 2015.10.19. 16:08:53

Fassbender-nel tulertekeltebb szinesz nem sok van.

Michel Djerzinski 2015.10.19. 16:09:24

Egyik szarabb film, mint a másik. Amerikai kultúrmocsok. Egy normális európai (román, svéd, dán, francia, szerb stb.) film nincs közte. Igaz, ezeknek a filmeknek nincs szüksége a díjakhoz ahhoz, hogy bizonyítsák jóságukat.

Rob67 2015.10.19. 16:50:44

Ashton Kutcher Jobs filmje sokkal autentikusabb volt mint a ez Jobnsot kulsosegeiben, sem pedig mentalitasaban reprodukalni nem tudo balfaszsag...
Danny Boyle ennel jobbat is tudna.

Rob67 2015.10.19. 16:51:25

@Bellagio: Jogos. Ez a csavo egy kalap szar. Nem is ertem mire toljak ennyire.

NorthopViggo 2015.10.19. 18:11:36

Itt már mindenki látta a Steve Jobs-ot? Hol? Azt nem is merném feltételezni, hogy bárki látatlanban véleményt mond róla...

Wilson11 2015.10.19. 18:19:52

Lécci legközelebb tördeld le szebben és ne emelj ki nem lényeges információkat. Vagy a filmcímeket kellett volna csak kiemelni hiszen azt keresi a szem, vagy bekezdésekre kellett volna osztani a kategóriák szerint. Vagy bárhogy, mert így egy nagy falnyi szöveg és hülye leszek nekiállni elolvasni még akkor is, ha valóban tudnál valami értékes szempontot adni a díjátadó előtt.

A cím jó kattintásvadász lett, de a poszt elriasztja az olvasót.

Wilson11 2015.10.19. 18:27:47

Elolvastam de a véleményem csak erősödött. :(

Németh Barna 2015.10.19. 21:55:01

@Wilson11: Bekezdésekre van osztva. Stúdiók szerint, mert ők adják a filmeket, ők választják ki a saját repertoárjukból azt, amit nyomni fognak. Októberben ez logikus, majd januárban lesz kategóriák szerint.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása