Harmadik hetére is megőrizte a vezető pozícióját A hobbit: Smaug pusztasága. Akadt ugyan kihívója, ám ez mégsem a karácsony napján induló bagázsból került ki: a Jégvarázs szorongatta ugyanis meg a fantasyt. Az újak közül A Wall Street farkasa élvezte a legnagyobb figyelmet, közepesen muzsikált a Walter Mitty titkos élete, míg a továbbiak leszerepeltek: a 47 ronin nagyot bukott, nem váratlanul, A pofon egyszerű című Stallone/De Niro párharc is magára maradt, ahogy Justin Bieber Believe-je is rajongók nélküli termekben futott.
> új filmek
November közepéről került az utolsó hétvégére, ám a szoruló hurkot lasszóvá varázsolva nyerte a karácsonyi véghajrát A Wall Street farkasa (The Wolf of Wall Street; hazai bemutató: már a mozikban). Martin Scorsese három órás, épphogy R-es filmjétől ez derék teljesítmény, de hát rendelkezésére állt egy szupersztár Leonardo DiCaprio személyében és egy jól összerakott felvezetőkampány; egyszerűen a legérdemesebb produkciónak tűnt a Paramount terjesztése a premierek közül, és ezt szerda és vasárnap között 34 millió dollárral hálálta meg a közönség. Az a közönség, amely ugyanakkor nem volt elájulva a látottaktól, ami tulajdonképpen nem csoda, hiszen nagy kedvencük 180 percen át kokózik és kurvázik, márpedig a kedvelők nem szeretik rajongásuk tárgyát kicsapongani látni. Azért a kritikai visszhang talán kompenzál némiképp, és nagy erőfeszítésekkel megközelíti végül a film a 100 milliót, de erre mérget (vagy részvényt) senki ne vegyen. Pedig illene, tekintve, hogy pontosan ennyit tapsolt el Scorsese a gyártásra, no de nincs is más, akinek ennyit megszavaznának egy ilyen felszabadult, szertelen munkára.
A 20th Century Fox talán csakugyan azt remélte a Walter Mitty titkos életétől (The Secret Life of Walter Mitty; hazai bemutató: már a mozikban), hogy az idei év Pi életéje lesz számukra, már csak az emberemlékezet óta húzódó elkészülte miatt is, vagy akár a karácsonyhoz illő hangvétele okán. Bár halvány esély volt rá, hogy erre kap rá legjobban a szünetben mozizó közönség, Ben Stiller filmje végül másodhegedűs maradt (a teljes mezőnyt illetően pedig a top 5-től is távol lépett be), a visszafogott előrejelzéseket éppen hogy teljesítve. 25 millió dollárt számlál a bevétel öt nap után, ami Ben Stillertől már nem akkora csalódás (a csillaga tagadhatatlanul leáldozóban van), de egy 90 milliót kóstáló fantasytől annál inkább. A gond az, hogy nem tűnik elég családi mozisnak Stiller ábrándozó hőse, az idősebbeknek pedig megint csak bizonytalanul csenghetett – szóval két szék között esett a pad alá a Walter Mitty titkos élete. A nézői visszhang nem rossz, úgyhogy még szépíteni lehet, de a költségvetés összege tűnik a legeslegeslegvégső határnak hazai terepen, vagy inkább a 75-80 millió.
Ám mégsem Mitty a legnagyobb vesztes költségvetés/bevétel vonatkozásban: a 47 ronin (47 Ronin; hazai bemutató: már a mozikban) több mint egy esztendő halogatás után végül színre lépett mérsékelt számú (2700-nál is kevesebb!) moziban, hogy bevégezze elkerülhetetlen sorsát. A Universal főfőnökei szerint már a korábbi negyedévekben elkezdték kalkulálni a film várható veszteségeit, így nem éri őket akkora csapásként, hogy a 175-225 millió dollárt felemésztő fantasztikus kalandfilm mindösszesen 20 millió dollárt kardozott össze magának öt nap leforgása alatt. A nyitónap még a várakozások felett alakult azzal a hét millió dollárral, ám csakhamar magára hagyták a nézők, így alakult ki a 10 millió alatti péntek-vasárnap nyitány, amivel az elsőfilmes direktor munkája megszabadítja az R.I.P.D-t és A magányos lovast az esztendő legnagyobb anyagi csődje címtől. A kórisme a megszokott: aki látta az előzetest, tudja, mennyire nem sikerült akár csak az érdeklődés szikráját is kicsikarnia a filmnek, és ez maga a csőd egy fantasynél, nem számít mellette egy jól ismert főszereplő se, de egyébként azzal is rossz lóra tett a film, hogy... hogy elkészült. Egy japán monda, japán szereplőkkel nem túl érdekes az amerikai közönségnek, ráadásul eddig Ázsiában is elutasításra talált a 47 ronin. 40 millió alatt fog zárni Észak-Amerikában, s még az is előfordulhat, hogy globálisan a 100 milliót sem csípi meg, bár ez azért nem túl valószínű.
Sylvester Stallone hellyel-közzel jól járt az elmúlt évtizedben régi szerepei megidézésével és egy új franchise elindításával, ám új egyéni próbálkozásai rendre célt tévesztenek Amerikában. A Bullet to the Headtől nem is várta senki, hogy kasszát robbant, ám a Szupercella megfeneklése már kínosabb volt, tekintve, hogy abban Schwarzi is benne volt. Ezek után nem annyira meglepő, de cseppet sem mulatságos, hogy Sly bárki mással társulva sem képes érdemi eredményt produkálni: Robert De Niróval karöltve kaptak be most egy K.O.-t A pofon egyszerű (Grudge Match; hazai bemutató: március 27.) című sportkomédiában, amiben a pláne az lett volna, hogy a '70-es évek bokszolói, Rocky Balboa és a Dühöngő Bika mérkőznek meg egymással. A probléma a '70-es években keresendő, mármint abban, hogy most nem azt az évtizedet írjuk, és a maiakat nem hatja meg egy ilyen találkozó, a régiek meg kevesen vannak ahhoz, hogy sikerré kovácsolják a filmet. 13 millió dollárra tellett csupán öt nap folyamán, ami esetleg a rendes nyitánynak elfogadható lett volna, ám így viszonylag korán vége lesz a dalnak. A 40 milliós költségvetés persze feloldja a túlméretezett bukást, ám a Warner Bros. nem véletlenül szenvedett össze a projektnek 2800 mozit ebben a zsúfolt szezonban. A kritika eléggé szapulja Peter Segal (Bölcsek kövére II., Ki nevel a végén?) filmjét, de a nézők azért elviselték, úgyhogy nem fog túl gyorsan elpárologni, de a büdzsé összege komoly kihívásként jelentkezik.
Justin Bieber a napokban jelentette be visszavonulását, és az időzítés nem lehet annyira véletlen: szerdán került fel 1000 mozi műsorára a Believe című dokumentum/koncertfilm, amely a fiatal énekest járja körül a szokványos módon. Még eme alacsony terjesztési szint mellett is kiábrándító adatok születtek: az Open Road Films ötmilliót sem számlálhatott össze a hét folyamán. Bár a költségvetés nem volt ennél sokkal nagyobb, azért ez súlyos mélyrepülést jelent a Never Say Never 2011-es szárnyalásához képest. Minden csoda három napig tart, ahogy mondani szokták, vagy addig, míg az a csoda fel nem nő és szőrösödni meg mutálni nem kezd.
Pár hét jóféle limitált futás után a Weinstein Company országos szintre emelte a Mandela: Long Walk to Freedom vetítéseit. A dél-afrikai vezető halálával ingyen jött publicitást nem sikerült kamatoztatni, lévén az Idris Elba főszereplésével készült dráma 2.4 millióval zárta a hagyományos hétvégét, ami 2500 dollár alatti mozinkénti átlagos bevételt jelent. A Golden Globe-on ugyan megszórták a filmet pár jelöléssel, de ez a maximum, amire számíthat, úgyhogy innen már nem vezet túl hosszú út a boltok polcai jelentette szabadságba, ami 10 millió dollár alatt ér majd véget.
> korábbi filmek
Bár már a második hétvégi elsőséget is mondhatni ajándékba kapta, A hobbit: Smaug pusztasága szívósabbnak bizonyul az első víkend után vártaknál, vagy talán a konkurencia az, ami nem teljesít kellő szinten ahhoz, hogy véget vessen a film regnálásának. Akárhogy is, a Warner fantasyje csaknem 30 millióval harmadjára is nyert, és ez az összeg már közeli az első rész azonos körben mért adatával, ámbár az összbevétel továbbra is le van maradva jó pár hosszal. Eddig 190 milliót költöttek Bilbóék kalandjára az amerikaiak; hogy a vége hol lesz, majd még eldől.
Némileg váratlan pályázó is bejelentkezett az első helyre, mivel a Jégvarázs volt a legnagyobb bevételt produkáló film pénteken, és csak kevéssel veszített végül A hobbit ellenében. A Disney féktelenül kasszírozó rajzfilmje 29 milliót gyűjtött az ötödik hétvégéjén, ami bizony az öröklista élvonalába helyezi ebben a lebontásban, lévén csak az Avatar és a Titanic jegyzett magasabb összeget ezen a ponton. A frenetikus siker, ami már most csaknem negyedmilliárd dollárt jelent a kasszákban, nemcsak a film saját érdeme, hanem a konkurenciamentességé is: nincs más, amire a gyerekeket jó szívvel lehet vinni a téli szünetben. A 300 millió feletti végeredmény most már biztos, és ez nem semmi.
Közelít a 400 millió felé Az éhezők viadala: Futótűz, és van még halvány esélye arra, hogy lenyomja a Vasember 3.-at az élről éves szinten. Araszol a 100 millió felé az Anchorman 2: The Legend Continues és az Amerikai botrány is. A Banks úr megmentése egyelőre gyűjtöget, ellenben a Dinoszauruszok, a Föld urai most már megmarad kudarcnak.
> végszó & ami jön
Kiugró új film nélkül a szokottnál látszólag unalmasabbnak bizonyult ez a karácsonyi hétvége, ám valójában nagyobb összforgalmat bonyolítottak a mozik, mint egy éve, mikor A nyomorultak és a Django elszabadul szabadultak el. Januárban még gyűjtöget majd többségük, s az is kiderül pár nap múlva, hogyan is alakultak az éves bevételek a 2012-eshez képest (minden bizonnyal sikerül megfejelni az összeget). Egyúttal megkezdődik az új esztendő, méghozzá a Paranormal Activity: The Marked Ones című horrorral. Ijesztően boldog új évet!
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Paranormal Activity: The Marked Ones | 2500 | $19m
> a top 10 (előzetes becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | A hobbit: Smaug pusztasága |
$29.9m | $190.3m | $225m |
2 | 3 | Jégvarázs |
$28.8m | $248.4m | $150m |
3 | 2 | Anchorman 2: The Legend Continues |
$20.2m | $83.7m | $50m |
4 | 4 | Amerikai botrány |
$19.6m | $60.0m | $40m |
5 | ú | A Wall Street farkasa |
$18.5m | $34.3m | $100m |
6 | 5 | Banks úr megmentése |
$14.0m | $37.8m | $35m |
7 | ú | Walter Mitty titkos élete |
$13.0m | $25.6m | $90m |
8 | 6 | Az éhezők viadala: Futótűz | $10.2m | $391.1m | $130m |
9 | ú | 47 ronin |
$9.9m | $20.6m | $225m |
10 | 7 | A Madea Christmas |
$7.4m | $43.7m | $25m |