aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: a hobbit - smaug pusztasága [the hobbit: the desolation of smaug] (2013) Zalaba_Ferenc
2013. december 11. 07:30:00

Kategória: film 57 komment

- SPOILERMENTES, de azért ugye olvastad A hobbitot? -

Gandalf, Bilbó és a 13 törp tovább nyomul a Magányos Hegy felé, hogy visszaszerezzék Tölgypajzsos Thorin, azaz Hegymély királya jogos jussát, amin éppenséggel Smaug, a kegyetlen sárkány trónol. Közben pedig egy ősi ellenség is a visszatérésén sürgölődik. Második fejezetéhez érkezett A hobbit-trilógia.

the_hobbit_2_620.jpg

Ha egy nap lehozod a csillagot az égről, onnantól kezdve felveheted azt a napi teendőid közé. De úgy is fogalmazhatnék, hogy Peter Jackson legnagyobb ellenségét Peter Jacksonnak hívják: ő volt az a filmes, aki másfél évtizeddel ezelőtt a fél világot ámulatba ejtette A Gyűrűk Ura-trilógiával, és aki eredetileg ugyan csak a partvonalról figyelte volna, ahogy Guillermo del Toro próbál versenyre kelni, vagy legalábbis a nyomába szegődni magnus opusának, végül pedig azon kapta magát, hogy a saját örökségére próbál rálicitálni, méghozzá egy olyan alapanyagból dolgozva, amely - valljuk be - más ligában játszik.

Az Egy váratlan utazásra sokan rányomták az "unalmas" és "gyerekes" billogot, én magam viszont csak azért nem pörögtem rá úgy A Nagy Menetelés V2.0-ra, mert kisebbnek, a Gyűrűk Ura világmegmentő akciója mellett már-már jelentéktelennek éreztem az utazás tétjét, melyet Jacksonék persze ilyen-olyan adalékokkal próbáltak feltüzelni - inkább több, mint kevesebb sikerrel. Nos, eme tét a második részben tovább emelkedik, mi több, a Gyűrűhöz hasonlóan bejön a képbe egy szépen körbehatárolható MacGuffin az Arkenkő formájában, amely egységbe kovácsolhatja a törpök hét királyságát az előttük álló harcban. Szóval immáron nem pusztítani, hanem építeni kell. Mindeközben a másik oldal is éledezni kezd: csúf jelek borítják be Középföldét, egy rejtélyes Feketemágus vezetésével az orkok kezdenek egységbe szerveződni, és olyan ártó szellemek törnek ki sírjaikból, akik évszázadok óta nyugiban voltak. Izgi.

És mozgalmas. Első ránézésre a Smaug pusztaságára már semmiképp sem lehetne azt mondani, hogy "unalmas" és "gyerekes" lenne. A cselekmény öles tempóban rohan végig a (kis)regény oldalain: rögtön az elején beköszön Beorn, az alakváltó, de még meg sem szoktad szőrös fizimiskáját, hőseink már be is rontottak a Bakacsinerdőbe, ahol a könyv szerint hetekig bóklásznak, most kapnak 8-10 percet, melynek nagy részét a Banyapók hordába szerveződött rokonaival való küzdelemmel töltik, és mire felfognád, hogy ez a kaszabolda egy kőkemény creature feature-be is elment volna, a csapatot már foglyul is ejtették az erdei tündék, ahol aztán - a könyv szerint - újabb napok (hetek?) telnek el rabságban, ezúttal viszont a törpök még meg sem tudják számlálni a cellák sarkait, már el is indulnak a hordójárattal az emberek lakta Tóváros felé.

Közben egyre-másra tűnnek fel régi (Legolas), a könyvből ismerős (Bard) és a film kedvéért kreált (Tauriel, a tündenő) szereplők, és még a cselekmény is több ágra bomlik, mikor előbb Gandalf szakad le a csapattól, hogy aztán a törpök is kétfelé váljanak. A tempóval és a szerteágazással amúgy nem lenne baj, ha teszem azt minden régi és új szereplő, és annak sztorivonala érdekes lenne (sajna "a fajok közötti" szerelmi háromszögbe keveredő Tauriel figurája közel sem annyira érdekes, mint amennyi játékidőt kap - részben köszönhető ez az őt megformáló Evangeline Lilly limitált színészi képességeinek), és a rohanás közben nem az motoszkálna a fejemben, hogy ilyen tempó mellett hogy fognak majd kitölteni még három órát.

Függelékekből, lábjegyzetekből előkapott, de leginkább forgatókönyvírás közben szült bonyodalmakkal, és akcióval. Sok-sok akcióval. Emlékeztek arra a részre A Király visszatérben, melyben Legolas néhány kecses mozdulattal leterít egy olifántot, majd leszánkázik az épp eldőlő monstrum oldalán? Hát persze, hogy emlékeztek: a közönség anno tapssal jutalmazta a mutatványt. No, Legolasnak ezúttal majd minden megmozdulása ezzel vetekedik: Tauriellel az oldalán úgy libeg ide-oda a fák, sziklák és egyéb tereptárgyak között, mintha egy wuxiából importálódott volna (amivel nincs is semmi baj, hisz rokonműfaj), és tucatjával, mit tucatjával, százával gyakja le az orkokat, melyek videojátékokra jellemző módon termelődnek újra, hogy aztán nagy kreativitással megálmodott formában találkozzanak a végzetükkel. Nagy a show, de kissé sok. Hisz Bilbóék is úgy hányják kardélre a náluknál háromszor nagyobb pókokat, mintha lepkéket tűznének gombostűre (az ember gondolkodóba esik, hogy a frászba sikerült foglyul esniük, ha közben ilyen lazán megy a szabadulás), és a hentelésnek még a hordók limitált helykihasználtsága és fegyverkészlete sem jelent akadályt - mert a vadvizi csorgás során naná, hogy rájuk ront egy orksereg. A show ekkor már tényleg ámulatba ejtő, de közben kiveszik belőle a feszültség és az izgalom utolsó szikrája is. Mintha felvételről néznéd, ahogy valaki megüli a világ legnagyobb, legmeredekebb ...és leghosszabb hullámvasútját. 

Sebaj, majd a Sárkány! Mert eljön a nagy találkozó, azt már előzetesen sem titkolták, és ugyan az (anno nálunk debütált) második szinkronizált trailer közel sem volt meggyőző, Smaug (Haás Vander Péter) hangján megfelelő éllel és élccel, fölénnyel és félelmetesen szólal meg, belépője páratlan, kiállása fantasztikus, de aztán mikor akcióba lendül, folytatódik a show.

Peter Jackson tehát le is győzte saját magát, meg el is bukott a versengésben: a Smaug pusztasága olyan látványt, olyan összecsapásokat kínál - mindezt pazar 3D-ben -, melyekhez foghatót még soha nem láttál (ugyanakkor néha-néha becsúszik egy-egy borzalmas trükk is), de ez a film már nem A Gyűrűk Ura világában, hanem annak minden tekintetben felfokozott, és sajnos eltorzult változatában játszódik, ahol a kín és a szándék, a vágy és az álom eltörpül (ééérted) a színpadiasság és a cirkuszi prezentáció mellett. És ha belegondolok, ez nem csak gyerekes, de helyenként elég unalmas tud lenni.

kövess minket facebookon és twitteren!

Az új pontozási rendszerről itt olvashatsz.

hobbit_2_hun_poszter.jpg

Címkék

kritika *** fantasy hobbit lord of the rings orlando bloom peter jackson sequel the hobbit evangeline lilly adventure ian mckellen the lord of the rings martin freeman benedict cumberbatch lee pace luke evans

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr595685516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gőbölös Ákos · http://filmek.kepregeny.net 2013.12.11. 07:44:29

Bátyámmal mindenképp moziban szeretnénk megnézni, és ez az írás most még inkább efelé terel.

Amúgy az 5 csillagos rendszer nem rossz, bár kevesebb szabadságot hagy, mint a 10-es skála.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.12.11. 07:51:02

@Gobiakos_01: Mindjárt kimegy egy poszt az új pontozási rendszerről, a változást majd ott véleményezzétek. A film pedig tényleg moziban nézős (én magam IMAX-ben láttam), szóval csak rajta.

Andrews 2013.12.11. 08:21:20

Fira, hogy az első rész jobban tetszett (8 csillag = kb 4-es ), hisz abban hasonlóak a hibák pl csak úgy röpködnek százával a goblinok és orkok szintén.

Andrews 2013.12.11. 08:23:49

Fura bocsi, de sietek, csodás 10 órás, túlórás munkába.

Anak 2013.12.11. 08:44:23

Segítsetek picit egy a fogalmi zavaromban. Az IMAX 3D és a HFR 3D az két különböző formátum ugye? Úgy értem nem tudom úgy megnézni a filmet, hogy egyszerre látom óriás vásznon és megemelt képkockasebességgel.
Melyik miben jobb és melyiket érdemesebb választani?

A filmmel kapcsolatban: Ez a kritika egy kicsit elkedvetlenített, mert nagyon vártam ezt a filmet. Ellenben aláírom, már az előző rész sem nyújtotta ugyanazt az élményt (talán kár is várni tőle), mint A gyűrűk ura filmek.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.12.11. 08:50:49

@Anak: IMAX-ben a hagyományos, 24 képkocka/másodperc sebességgel megy a film, HFR-ben a Westend és az Aréna játssza.

A HFR-t elég nehéz megszokni, kísérletnek jó volt, más élmény tőle a film, de nem feltétlenül jobb. az IMAX meg akkor lenne igazán jó, ha nem egy normál digitális kópiát dagasztanának IMAX-méretűre, hanem a forrás is nagyobb felbontású lenne. Szívem szerint egy 4k-s vetítést javasolnék, mondjuk az Eurocenterben.

peterd127 2013.12.11. 08:51:10

először még hitetlenkedten azon a felvetésen, hogy Taruiel-t csak a szerelmi szál/motiváció miatt fogják majd belerakni, aztán tessék...

Andrews 2013.12.11. 09:31:29

Akkor nem 48 fps-ben nézted?

Állítólag javítottak rajta, USA-ban a nézők erről meséltek, és a rendező úr is említette hogy javítottak rajta, hogy már nem annyira érződik felgyorsítottnak.

2D moziban is lehetne a 48 fps szerintem ott még talán jobban is hatna. A 3D nem volt felemás minőség? Tavaly az első rész 3D-je néha ütős volt néha átlag.

Én úgy hallottam hogy az IMAX-ben jobb a 3D mint egy szimpla mozis 3D. Ez igaz?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.12.11. 09:40:51

@Andrews: Nem HFR-ben néztem, és én elsőre sem éreztem felgyorsítottnak. Az embereknek azért tűnt annak, mert kétszer annyi infót kaptak, mint egyébként. Engem úgy általában nem izgat a 3D, maximum akkor, ha hozzátesz a történethez: A hobbit-filmekre ez nem jellemző.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.12.11. 10:35:06

nah a hétvégén szerintem mi is megnézzük, mert az asszonynak nagy kedvence, aztán visszatérek!

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2013.12.11. 10:37:55

Nem vagyok hajlandó elhinni, hogy az előző rész jobb volt.

FCBARCELONA 2013.12.11. 11:49:31

@Pitypalatty úrfi: Én eddig mindenhol azt olvastam, hogy jobb mint az első, majd meglátjuk.

Kovács Erzsébet 2013.12.11. 11:50:01

Hm, szóval szinkronosan nézted.
(Del Toro meg ne gyerekmesét rendezzen, hanem igazi, elképesztő Lovecraft-horrort végre [ami nem egyenlő a Prometheusszal].)

mesterjani 2013.12.11. 12:38:37

Jó jó a kritika de a 2 csillag levonás miért?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.12.11. 13:11:13

@valinor: Akkor ezek szerint annyira nem jó a kritika, ha nem látod, miért csak három csillag. :)

mesterjani 2013.12.11. 14:54:52

@Zalaba_Ferenc:
Nem is tudom talán a szöveged alapján legalább négyet vártam volna. De sebaj majd a bővített feltornázza. :P

Ecco 2013.12.11. 16:36:52

"Tauriel figurája közel sem annyira érdekes, mint amennyi játékidőt kap"

Nem lehet Peter Jacksonra azt mondani, hogy nem konzisztens. Konzisztensen rossz minden amit hozzáír az eredetihez. :D

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.12.11. 16:41:55

@Ecco: Én anno bírtam, amit Eowyn karakterével művelt.

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2013.12.11. 16:52:40

@Ecco: Dehogy. Néha mellényúl (holtak Pelennornál, Aragorn lezuhan a szikláról), de Éomer elküldése a TTT-ben például nagyon jó húzás volt.

Andrews 2013.12.11. 17:08:11

No Voxnak ez jobban tetszett az első résznél (85%). annó nekik meg az első nem jött be annyira.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.12.11. 17:25:49

@Andrews: A többség így van ezzel, mert hát pörgősebb, több az akció, több a szörny, stb-stb.

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2013.12.11. 17:37:51

Azért Peter Jackson tudhat valami mert igazi sikeres ízig-vérig törpés, elfes, orkos, varázslós fantasy nem is igen készült az ő művein kívül.

Ami elkészült az vagy nem ütötte meg a mércét, vagy már alapból szánalmasan rossz lett.

Kovács Erzsébet 2013.12.11. 18:10:49

@Prof. William: Így van, és ezen a tényen nem is szűnök meg csodálkozni, valahányszor eszembe jut, milyen filmekkel és milyen műfajjal kezdte a karrierjét.
Sok embernek csípte a szemét az első Hobbitban a barna varázsló madár letojta feje, meg az a gyanús pipa, pedig Jackson itt kezdte.

Wintermoots (törölt) 2013.12.11. 18:26:42

@Prof. William:

jackson filmjei sem voltak csodálatosak, csak egy profi stáb készítette rengeteg pénzből, illetve kötelező volt rájuk mondani, hogy többek középes történetű, viszonylag kevéssé cselekményes, de szép kiállítású és többnyire jó színészeket felsorakoztató filmnél.
egy tipikus fantasy mondjuk egy film, két óra, neki meg volt háromszor mittudoménmennyi ideje, a rendezői változat gondolom több mint 10 órás---ezeknek következményei vannak.
inkább a sok pénz meg a jó alapanyag volt szerintem a döntő ennek a sikerében is.

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2013.12.11. 18:43:31

"középes[sic] történetű"

Na ne már :P Akkor milyen egy jó történet?
(a többivel sem értek egyet egyáltalán :))

freddyD 2013.12.11. 19:04:03

10 csillagos rendszert vissza! :(

FCBARCELONA 2013.12.11. 23:19:10

@freddyD: Annyira én sem értem miért jobb ez az 5 csillagos értékelés :)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.12.12. 03:30:45

Tökéletes megfogalmazás, remek kritika, és egyet is értek vele, bár én nem vagyok ennyire szőrös szívű (:P), így elnéztem a filmnek 1-2 gyengébb pontját, így magasabb pontszámot kap majd tőlem.

Dean6 2013.12.12. 03:31:01

Én kicsit csalódott vagyok,tényleg sokkal mozgalmasabb,mint az első rész,de eléggé érzékelhető volt,hogy elég sok töltelék jelenet van benne.Az akciójelenetek jók voltak,ahogy Smaug is elég hatásosra sikerült. Összességében jó volt,de messze nem olyan jó,mint amit vártam,néha eléggé zötyögött a cselekmény. Egy újabb évet kell várni a folytatásra...:/

csgergo 2013.12.12. 03:39:07

Mozgalmas, iszonyat látványos, néhol varázslatos, néhol fölösleges. A 3D jobb volt mint az előzőnél.

SPOILER
Legolas viszont szinte a teljes képernyő idejét azzal töltötte, hogy mészárol. Talán ha 2 jelenete volt, ahol csak figyelt/beszélt. Lehet csak nekem volt fura :D És ennyire szemét ponton elvágni a filmet. Gonoszság.
SPOILER OFF

Kérem a következőt!!

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2013.12.12. 10:00:53

@Wintermoots: Ez igaz de azért vannak más nagyon jól megírt fantasy könyvek amikből SEMMI sem lett.

2001-3-ban azt hittem hogy a GYU trilógia a fantasy filmek reneszánszát hozza el. Erre kijött a rém gyenge Eragon + mintha 1-2 latymatag próbálkozás lett volna de aztán hamvában holt az egész.

Az egész "klasszikus" fantasy vonalból EGY ÉRTÉKELHETŐ FILM SEM JELENT MEG 13! év alatt a GYU-n kívül. Az egész műfaj pár sorozatra meg 1-2 max DVD-re szánt ZS-kategóriás műre korlátozódott.

Pedig rendező/stúdiót/csapat/pénz (ahogy írtad) biztos lett volna rá ha nagyon akarják de senki nem aknázta ki ezt a lehetőséget.

batboy 2013.12.12. 11:13:33

nekem teljesen az jött le az első film után, hogy mivel a Hobbit történetét a Gyűrűk ura idején Bilbó egy könyvbe írja, nyugodtan szabadon engedi a fantáziáját közben. Ettől olyan meseszerűek a helyszínek, ezért olyan over-the-topok az akciójelenetek, ezért fakad dalra a Koboldkirály, stb. Kábé ilyennek képzelem azt, amikor valaki mesét mesél Középföldén.

Nyílméregbéka 2013.12.12. 21:31:55

Nekem az első rész sokkal jobban tetszett (10/10), ez a film nekem kicsit sok volt. Látványos harcok végelátatlanul, szinte már fárasztó volt, és helyenként már-már unalmas a sok akció. Az első részben jobban voltak adagolva, egyensúlyozva az akciójelenetek. Színesebb, szagosabb pörgősebb mint az első, de pont ez a hibája is, tipikus középső epizód egy trilógiában, igazából se eleje se vége, csak egy átvezető hullámvasút a végső (remélhető) katarzisig... Ettől függetlenül, azért továbra is fantasztikus élmény volt újra középföldén vándorolni, érdemes megnézni. 8/10 nálam.

mesterjani 2013.12.12. 23:30:01

@Prof. William:
Azért a Csillagport ne felejtsd. Szerintem az is egy 10/10 es fantasy volt. :)

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2013.12.13. 08:24:17

@valinor: Ez igaz de én klasszikus elfes-törpös-orkos-varázslós-kardozós fantasyra gondoltam...

Regggie 2013.12.13. 11:00:31

A HFR megint baromi látványos volt. A film meg addig a pontig nagyon jó, amíg elérik a gyíkot. Onnantól viszont önmaga paródiája, nem is értem..sajnos ez teljesen hazavágja az összképet. Kár érte.

elvi sík 2013.12.15. 11:08:13

Hardcore rajongó vagyok. Ez azt jelenti, hogy 85-ben olvastam a könyvek könyvét, és azóta számtalanszor. Mindegyiket.
(ezzel azt közölném: a Tolkien-i univerzum rajongói kemény magja NEM ajnározza kritikátlanul ezeket a filmeket)

Már A Gyűrűk Ura-filmeket is csak egy elviselhető kompromisszumnak láttam, a mai filmnyelvi divat és kötelező filmes klisék által hígított gyönge koktélnak - ha PJ-t és csapatát becsülöm, akkor azért, mert meglepően sokat mentett át a könyv szellemiségéből, és a várakozásaimhoz képest meglepően keveset erőszakolt rajta. Megszerettem idővel őket - de ezzel a bele fektetett irtózatos mennyiségű melót tisztelem meg, nem a végeredményt.

A Hobbit esetében arra voltam kíváncsi, mennyire sikerül a lefektetett filmes alapokat adaptálni a gyerekmesére, milyen eszközökkel komolyítja a csapat a történetet a már kialakított miliőbe. Ez hellyel-közzel sikerült. Úgyhogy ugyanazzal a keserű szájízzel, de sokadik nézés után meg fogom ezeket is szeretni idővel.

S amit nem kérek számon, mert a jelenlegi mainstream filmes feldolgozások összességének betegsége: a hiteles motivációk közérthetőre cserélését, a kényszeres és szájba rágott jellemfejlődést, a kötelező szerelmi háromszöget, az ütemesen ránk ömlő akció-látványorgia "értelmét". Lehet másképp mozit csinálni ma is, csak nem adnak rá ennyi pénzt. Úgyhogy vagy ez, vagy a fapad.

Nem pontozom ezeket. Főleg a könyvek alakította várakozások fényében nem, Ja, és. A könyvek egyike SEM fantasy.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.12.15. 13:15:07

@elvi sík: Te milyen műfaji behatárolást alkalmaznál akkor velük szemben?

elvi sík 2013.12.15. 15:11:25

A filmek kérdés nélkül fantasy-filmek. A Gyűrűk Ura vita tárgyát képezi - a szerzője tündérmesének definiálta, akárcsak a Hobbitot. A szilmarilok történeteinek egy része a középkori legenda-forma mintájára készült, bizonyos részei hősénekek v. eposzok - de mivel valójában mind töredék, és a többségének többféle szövegvariációja (olykor különböző műfajban, formában is)fennmaradt, az eredeti írói szándék nem érhető tetten mindig.

A fantasy műfaja Tolkien idején bőven létezett már - a hatása a műfajra leginkább a különböző fantasy-világok hátterének elmélyülésében jelentkezett; Tolkien után szinte kötelezővé vált a különböző fajok eredettörténeteinek, mítoszainak, "történelmének" bemutatása.

A világa "fajtérképét" pedig Tolkien is az angolszász mesevilágból finomította tovább - és bár nyilván hatott a legtöbb fantasy-íróra a maga ízeivel, csak egy fűszerezése a mítoszlevesnek az övé, s bár rajongok érte, el kell ismernem, korántsem a legízgazdagabb.

Gandalf Garaboncias 2013.12.15. 17:58:22

Én úgy mondanám, maga a fantasy sem egy műfaj, hanem egy zsáner, amely többféle műfajban is megjelenhet.

Llew 2013.12.17. 22:09:18

@Prof. William: reméljük a Warcraft filmmel majd megváltozik a helyzet

Nyílméregbéka 2013.12.18. 10:34:49

A gyűrűk ura fantasy, a könyv és a film is, ez nem kérdés. Kár ezen pörögni.

elvi sík 2013.12.19. 09:18:36

@Nyílméregbéka: ja. az és punktum. hiszen te mondod...
nem mintha vitatkozni akarnék, épp nincs mivel.

Nyílméregbéka 2013.12.19. 16:19:05

@elvi sík: nem azért mert én mondom, henem mert így van. Azon sem vitázunk, hogy a Star Trek vajon sci-fi -e. A gyűrűk ura a fantasy műfaji meghatározásának összes kritiriumának megfelel, sőt szinte mindenhol példaként említik, mint a high és epic fantasy legjellemzőbb képviselője.
"A fantasy (ejtsd: fentezi) a fantasztikus irodalom egyik műfaja. Az Aurin Fantasy Enciklopédia nyomán e műfajt a következőképpen határozzuk meg:
A fantasy a huszadik század fordulóján induló, és a század második felében kibontakozó fantasztikus irodalmi, képzőművészeti, és iparművészeti stílus, amely az angolszáz irodalomban fejlődött először önálló irányzattá, jellemzője, hogy a tartalma (történet/kép/hang) többnyire olyan elképzelt, mitikus jellegű, valamilyen tekintetben mindig irreális, az író által teremtett, csak annak fantáziájában létező alternatív világokba mint keretbe van ágyazva, mely felépítésében, fizikai és etikai törvényeiben, értékeiben, élőlényeiben, rokonságot mutat a vallások és mítoszok által megteremtett képzeletbeli világokkal. A fantasy ezek felépítésében – írótól, műtől függően – egyaránt (akár egyazon műben is) merít a gótikus romantika történeteiből, a középkori lovagvilág hősi énekeiből és lovagregényeiből, az ókori és kora középkori – különösen az északi, kelta, germán, skandináv – mítoszokból és eposzokból, illetve a vele rokon (de nem azonos) science-fiction műfaj által teremtett világokból"

geomayler 2013.12.19. 17:03:05

A film két leggyengébb pontja:
-az első fél óra egy az egyben kivágható lenne, Gandalf és Thorin teázása, meg az orkfutárszolgálat, ami fel-alá futkos Dor Guldur és a törpök között.
-a tóvárosi vámszedő meg polgármester egyáltalán nem illik az összképbe, már nem emlékszem a könyvre, régen olvastam, biztos benne vannak, de nagyon nem illenek a hangulatba, kábé ahhoz hasonlítanám, mint a SW előzménytrilógiában a midikloriánok, meg a Kereskedelmi Szövetség, kizökkent a meséből. Úgy egészében véves is a Hobbitot a SW 1-3-hoz tudnám hasonlítani, szemben a GYU/ SW 4-6 részekkel.

Evangeline Lilly nagy kedvencem a Lostból, így csak ezért néztem el a szerepét, örültem, hogy egy nagy filmben játszik, egyébként elég eröltetett volt.

szkristof92 2013.12.20. 19:22:14

Sokkal pörgősebb és akciódúsabb mint az első rész, mégis csak kevéssel tudnám jobbnak mondani annál vagy inkább csak ugyanannyira jónak. A legnagyobb gondom ezzel is ugyanaz, mint az első résszel, azaz itt is minimum húsz percet bármiféle szívfájdalom nélkül ki lehetett volna vágni belőle, különösen egy bizonyos szálat, ami igencsak kínos jelenetektől kímélt meg volna minket. Viszont itt már jobban sikerült a mesejelleget úgy áthozni, hogy kevésbé legyen gyerekes inkább tényleg fantasyszerű, az akciók marha látványosak (mégha kissé túlzóak is), a hangulat még mindig átjön és Samug a legfaszább sárkány, akit eddig láttam. Ja és ennek a filmnek a vége az egyik legszemetebb cliffhanger, amit az utóbbi időben láttam, az ember szinte nem is bírja kivárni a harmadik részt.

elvi sík 2013.12.21. 10:33:06

@Nyílméregbéka: Oké. érvek.

Ezzel csak az a baj, hogy ha műfaji kritériumok hasonló (egyébként precíz és pontos) alkalmazásával kategorizálom, akkor a Bűn és bűnhődés krimi.

Nem véletlenül tartom szem előtt, mit tartott a művéről maga a szerző.

Nyílméregbéka 2013.12.21. 11:20:47

@elvi sík: Az hogy a szerző mit gondolt a művéről az egy dolog, nyílván fontos is, de a műfaji behatározás attól még helyes. A fantasy és a sci-fi műfaja ugyan létezett már Tolkien idejében, de akkoriban nem tekintették még irodalomnak, afféle irodalmi szemétnek tekintették, nyílván ezért nem ez szerint határozta meg a saját művét. Pont Tolkien és C.S. Lewis munkássága változtta meg ezt a szemléletet, és tette komoly irodalmi műfajjá, elfogadottá még sznob irodalomtörténész körökben is a későbbiekben.

elvi sík 2013.12.23. 09:02:02

Vagy mert a műfajt nem is ismerte. A mintája a pár begyűjtött walesi és szász-angol népmesén túl a Kalevala volt, meg a Beowulf. E minta attitűdjeiből sokat merít a fantasy is, a gyökérzetük így sok szempontból közös - mint ahogy aztán a Tolkien-i világ szerkezete is ide épült be: a fantasy gyökérzetébe, a mintaadói közé. A Gyűrűk Urának valóban van egy fantasy-olvasata - amely nem tud a háttérről, nem érdeklik a tartalmat tágító utalások. De ilyen olvasata az Iliásznak is van - s milyen érdekes, létezik pl. ógörög alternatív múltba ágyazott fantasy is. De ettől még nem sorolom oda az Iliászt...

Nyílméregbéka 2013.12.24. 13:11:45

Ja. Az Agatha Christie regényeknek is van egy krimi olvasata... :D

elvi sík 2014.01.02. 12:12:31

bocs, Zalaba_Ferenc, ha zavar a link, nyugodtan töröld; csak meg akarom adni a méltó választ a kérdezőnek:

konyvvizsgalok.blogspot.hu/2013/12/a-hobbit-smaug-pusztasaga.html

Sándor Kilencz 2014.11.02. 14:57:08

A kritika minden egyes szavával egyet értek.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása