Egy darab vígjáték és egy darab horror követte a májusi darálást az amerikai mozikban, és a változás ezen szelét üdvözölték a nézők: A bűn éjszakája című minimálköltségvetésű ijesztgető lényegesen megugrotta a zsáner kereteit, miközben a Gyakornokok is képes volt a vártnál valamivel nagyobb lendülettel nekiindulni, noha távolról sem elevenítette fel Vince Vaughn és Owen Wilson box office-fénykorát.
> új filmek
A horrorfilmek minden mástól külön kategóriát képviselnek, ha bevételi prognózisokról van szó. Nem lehet bizonyossággal belőni őket. Ugyan bőséggel akad folytatás a műfajon belül, sokszor teljesen feleslegesen is, azért az eredeti próbálkozásokkal is egészen jól áll, ennek oka pedig egyrészt az olcsó megvalósíthatóság, illetve a mindig jelen lévő és mindig kötélnek álló közönség. A fiatal korosztály rendszerint vágyja, hogy a frászt hozzák rá, a közönség-utánpótlás teljességgel garantált, és a legkevésbé sem függ színészektől, alkotóktól ez a biznisz. Azért vannak persze jól csengő nevek, például itt van Jason Blum, a Parajelenségek-széria és az Insidious producere, meg Michael Bay, akinek első hasonló próbálkozása (A texasi láncfűrészes) olyan nagyot szólt, hogy azóta is előszeretettel tesz szert egy kis mellékesre ily módon. A most 2500 moziban bemutatott A bűn éjszakája (The Purge; hazai bemutató: szeptember 5.) tovább erősíti majd befolyásukat a piacon, mint ahogy a főszerepet játszó Ethan Hawke is kezdi magát ide pozicionálni, hiszen tavaly ősszel a Sinisterrel is jó idők jártak rá. A valóságtól elrugaszkodó sztori, miszerint minden évben van egy éjszaka, amikor büntetlenül elkövethető bármi, nagyon megragadta az amerikai fantáziáját (miközben utcáikon lassan már havi rendszerességgel rendez egy ámokfutó vérfürdőt), olyannyira, hogy már pénteken csaknem 17 millió dollárt kasszírozott a mindössze hárommillióból forgott szociothriller. A hétvégi eredmény 36 milliót mutat, vagyis költségvetésének már most tizenkétszerese folyt a kasszákba, és 75-80 millió dollárig biztosan el fog navigálni a Universal terjesztése. A forgalmazó a januári Mama után másodjára ért el kiugró sikert egy horrorral, úgyhogy még akár meg is szaporíthatják ilyen produkcióikat, de gyaníthatóan azt nem mondjuk a Halálos iramban-széria kárára teszik. A kritikusok fintorognak ugyan A bűn éjszakája láttán, a nézőkkel úgy se tudnának vitába szállni, mert hát nyilvánvaló, hogy minél átélhetőbb a terror, annál jobban harapnak rá.
Nyolc év telt el azóta, hogy az Ünneprontók ünnepe a box office-mélypontként is emlegetett 2005-ös év egyik legnagyobb tényszerű, és legnagyobb relatív sikerévé vált 209 millió dolláros bevételével. Vince Vaughn és Owen Wilson már azt megelőzően is bőven voltak valakik a komikus színészek között, vagyis új közös munkájuk, a Gyakornokok (The Internship; hazai bemutató: június 13.) csaknem egy évtizeddel karrierjük tetőzése után érkezik, mondhatni. A 2010-es évek elején viszont új generáció tör magának utat (a jövő héten jó sokan beköszönnek közülük az Itt a vége című filmben), akik mellett egyre nehezebb érvényesülni; csaknem olyan nehéz, mint 44 évesen munkát találni. Shawn Levy filmjéhez nem is fűztek túl sok reményt az elemzők, mondván, a két főszereplő személye kevés lesz a boldogulásához, a sztori, miszerint a Google gyakornokprogramjában próbálnak szerencsét huszonévesek között, meglehetősen sovány, meg az egész úgy, ahogy van egy 58 millió dolláros reklámfilmnek tűnik. Valami igazság biztos van ebben, de azért mégis csak ott vannak a filmben azok a huszonévesek is, meg hát az informatika közösségi vetülete is ér annyit, hogy ne legyen teljes csőd ez az ötlet: a film 18 millió dollárral nyitott, ami nem igazán szerez érvényt a Fox 3300 mozi feletti erőfeszítéseinek, de a teljes leszereplést látszólag elkerüli. Persze egy ennyire nyomott nyári vígjátéknak 25-30 millió dollár lenne az ideális. Nem baj, a várható 55-60 millió dolláros bevétel még munkában tartja Vaughnt és Wilsont, de remélhetőleg nem az Ünneprontók ünnepe 2.-vel folytatják.
> korábbi filmek
A nézők szeretik kockáztatni a szemük fényét, vagy csak értékelik, hogy a Szemfényvesztők kicsit másféle szórakozást nyújt nekik, mint amilyet ilyenkor a legtöbb film. A Lionsgate/Summit bemutatója ugyanis nagyon kedvező változási arányt jegyez, így a második hétvégét is 20 millió közelében zárta a sztárokkal tűzdelt krimi. A közönségvisszhang van olyan erős, hogy a mostani 61 millió dollár 100 millióra fejlődjön a nyár végére.
A Föld utánt azonban semmi sem mentheti meg a bukástól. Most már rendszeres, hogy a nagy költségvetéssel készült, de igencsak szapult sci-fik és fantasyk a langyos kezdést követően igen erősen visszaesnek. Így volt ez idén Az óriásölővel például, vagy tavaly a John Carterrel, a Csatahajóval és Az emlékmással is. Will Smith számára azonban egészen új terep egy veretes kudarc főszerepe, úgyhogy remélhetőleg felteszi producer énjének a megfelelő kérdéseket. A Sony pénznyelője 11 millió dollárt gyűjtött második körben; összbevétele 50 millió alatt van, a 60 milliót már csak nagy erőfeszítésekkel fogja elérni. 130 milliót költöttek az elkészítésére, ugyebár.
A Másnaposok 3. továbbra is nagyon esik vissza, már a 120 millió is távoli célnak hat, s az bizony kevesebb, mint amit a második rész keresett egy hét alatt. Ezzel ellentétben a Halálos iramban 6. már 203 millió dollárnál jár, ami mindössze hatmilliós távolságra helyezi az előző rész végeredményétől. A Universal akciófilmje csaknem 20 milliót tankolt fel harmadik hétvégéjén.
Elérte a 200 millió dollárt a Sötétségben - Star Trek. A Paramount sci-fije árnyalatnyi csalódásként könyvelendő el, hiszen a jól fogadott és sikeres előd akár 300 milliós bevételt is megengedett volna. Ezzel szemben 225 millió körül zárja ezt a felderítését az Enterprise, ami azért még mindig bőséges ahhoz, hogy a producerek ne üljenek túl sokat a harmadik rész tervein, pláne a fénysebességbe kapcsolt nemzetközi érdeklődés mellett.
> végszó & ami jön
Más-más mértékben, de mindkét premier felülmúlta a várakozásokat, igaz, egyik sem volt különösebben sokra hivatott. A bűn éjszakája nyomán több erőszakos (nem természetfeletti) horrorra számíthatunk a közeljövőben, mert szemlátomást erre van igénye a fiatalságnak. Vagy csak Ethan Hawke-ot akarták látni már nagyon, és a Mielőtt éjfélt üt az óra még túl kevés helyen érhető el? A Gyakornokok éppen megúszta, hogy eltanácsolják, nem valószínű, hogy a stúdió különösebben elégedett, de biztosan belátják, hogy a maximumot hozták ki a filmből. Egy éve sokkal nagyobb volt a felfordulás a toplistán, hiszen a két premier, névlegesen a Madagaszkár 3. és a Prometheus is igencsak felperzselte a kasszákat, együtt 110 millió dolláros bevétellel. Hasonló összeg a következő hétvégén akár egyetlen filmnek köszönhetően is megvalósulhat, mert mozikba kerül Az acélember. Akiknek egy röpködő ufó nem túl izgalmas, azok már szerdán nevezhetnek az Itt a vége című komédiára, ami nem mellesleg elképesztően jó kritikákat kap.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Az acélember | 4200 | $96m
Itt a vége | 2900 | $21m (p-v)
Mielőtt éjfélt üt az óra | 600 | $4m
> a top 10 (előzetes becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | ú | A bűn éjszakája |
$36.4m | $36.4m | $3m |
2 | 1 | Halálos iramban 6. |
$19.8m | $202.9m | $160m |
3 | 2 | Szemfényvesztők |
$19.5m | $61.4m | $75m |
4 | ú | Gyakornokok |
$18.1m | $18.1m | $58m |
5 | 5 | A zöld urai |
$12.1m | $84.2m | $100m |
6 | 4 | Sötétségben - Star Trek |
$11.7m | $200.1m | $190m |
7 | 3 | A Föld után |
$11.2m | $46.6m | $130m |
8 | 6 | Másnaposok 3. |
$7.4m | $102.4m | $103m |
9 | 7 | Vasember 3. |
$5.8m | $394.3m | $200m |
10 | 8 | A nagy Gatsby |
$4.2m | $136.2m | $105m |