A február, azon belül is a munkaszüneti napnak számító President's Dayt megelőző hétvége mindig is jó ugródeszkának számított, de a tavalyi év minden korábbinál nagyobb aranybányát kreált a Valentin nappal alkotott tengelyéből, hiszen három 100 milliós kasszasikernek is táptalajt biztosított. Nem csoda, hogy ezúttal is olyan tumultus keletkezett, amit egy nyári hónap is megirigyelhetne. A számítások azonban éppen ott nem jöttek be, ahol a legkritikusabb volt a februári rajt kifizetődése: a Die Hard - Drágább, mint az életed nyerte ugyan a futamot, de megtérülése valószínűtlen, míg az alkonyati babérokra törő Lenyűgöző teremtmények totálisan félresiklott. Derűs pontot a legfrissebb Nicholas Sparks-adaptáció, a Safe Haven képez, és az év első sci-fije, az animációs Escape From Planet Earth sem rajtolt rosszul.
> új filmek
Ahhoz képest, hogy a Die Hard végső soron egy konstans sikerszéria, a második után nagy vajúdások közepette szülte meg újabb és újabb epizódjait. Mai szemmel furcsa dolog, de a Még drágább az életedet követően inkább a filmet övező általános vállvonogatás tarthatta vissza a 20th Century Foxot, semmint a bevételi mutatók. Az öt esztendőt várató Az élet mindig drágának aztán fél évbe telt ugyan, de 100 millió dolláros bevételre tett szert, miközben az alaposan kibővült nemzetközi piacon lazán 1995 legnépszerűbb bemutatójává vált. Az új évezred új szeleire hallgatva aztán megindult a stúdiók könyvtárának feltúrása, és a Die Hard folytatása kézenfekvő ötletnek bizonyult, nem mellesleg a bukást bukásra halmozó Bruce Willis-nek sem ártott már egy kis erősítés. A Die Hard 4.0 - Legdrágább az életed a korábbiak óta alaposan megnövekedett jegyáraknak köszönhetően a legkevesebb nézővel a legjövedelmezőbb résszé vált hazájában. John McClane számára tulajdonképpen bezárult a kör: azt is megtudtuk, mennyire boldogul analóg tényezőként a digitális világban (elég jól), ráadásul Bruce Willis karrierje is hellyel-közzel egyenesbe jött, néhány DVD-re kárhoztatott film ide vagy oda. Azóta öt és fél év telt el. Az idő nem tényező egy olyan erős márkanév esetében, mint a Die Hard, plusz jó szájízzel távoztak legutóbb a nézők, ellenben Willis igen gyakori feltűnése ilyen-olyan akciófilmekben gyengítette annak jelentőségét, hogy most John McClane szerepében látható, ráadásul a visszajelzések is egyöntetűen azt mutatják, a Die Hard - Drágább, mint az életed (A Good Day to Die Hard; hazai bemutató: már a mozikban) tucatszámba menő akciófilmmé degradálódott. Ez persze a nézők számára előzetesen nem tudható, és a premiernapi visszajelzések alapján nem is különösebben osztott vélemény részükről. Az azonban mindenképpen meglátszik, hogy a korábbi közönség jelentős hányada nem látott fantáziát egy ötödik, az előzőtől visszalépésként értékelendő, Oroszországba helyezett Die Hardban: a csütörtöki nyitónap 8,2 millió dollárt tartogatott (ami a Valentin nap alkalmából a Safe Havenre feltorlódott nézők miatt csak a második helyre volt elegendő), a hétvége pedig további 25 milliót rejtegetett, ami túl alacsony ahhoz, hogy a 92 milliót felemésztő produkció jól jöjjön ki a buliból – még úgy is, ha a látogatók jelentős hányadát képező felnőttek nem elégedetlenek a látottakkal, s nem rohantak rögvest a legközelebbi moziba. A négy nap alatt felmarkolt 33 millió dollár a hétfői szünnappal sem egészül ki 40 millióra, ami igazán az alsó határa volt az elvárásoknak. Még ha nem is omlik össze olyan gyorsan a film, mint amit a földbe döngölő kritikák indokolnának, a 100 milliós végeredmény látókörön kívül van, s ez mindenképpen csalódás, egyúttal a vég lehet a franchise számára – hacsak a nemzetközi adatok nem kompenzálnak oly mértékben, hogy a hatodik eresztésről szóló sugdolózások valósággá váljanak. Ha így lesz, arra is számíthatunk, hogy ismét nyáron adhatjuk majd drágán; mert a következtetés, amit feltehetőleg a Fox illetékesei levonnak majd az alulteljesítés láttán, nem lesz más, minthogy a csúcsszezonon kívüli premierrel való kísérlet az, ami itt kudarcot vallott.
Nicholas Sparks kedvelői teljes hűséggel adóznak kedvenc írójuknak. A box office-fogalommá emelkedett, magát is amúgy a legnagyobbakhoz mérő románcgyáros Menedék című könyve alapján készült a Safe Haven, melynek főszereplői Josh Duhamel (Ilyen az élet) és Julianne Hough (Mindörökké rock). Mivel itt nem egy Channing Tatumról, Amanda Seyfriedről, Zac Efronról vagy Miley Cyrusról, de még csak nem is egy Diane Lane-ről és Richard Gere-ről van szó, egészen figyelemreméltó az említett színészek fémjelezte társművek számainak megismétlése. A Relativity bemutatója ugyanis 22 millió dolláros hétvégét zárt, csütörtökkel együtt pedig már 30 millión áll, miközben elkészülte 28 milliót vett igénybe. Ez, hogy nem kifejezetten ismert/kedvelt/divatos színészekről van szó, Sparks nimbuszát és box office-erejét növeli, meg persze a Valentin napra programozhatóságot szilárdítja. A 60-70 millió dolláros kilátások közepette Lasse Hallström a Kedves John után másodjára osztozhat a babérokban a szerzővel, no meg a becsmérlő kritikákban is.
Az esztendő első családi filmjét jelenti az Escape from Planet Earth című animációs film, s ezen tulajdonsága felülírta azt is, hogy sci-fi kalandról van szó. A műfaj ugyanis gyerekekre szabottan csak a legritkább esetekben működik; a kulcs általában a jól megválasztott bemutató. Az 51-es bolygó például a hálaadás hetében rajtolva jutott 42 millió dollárig (ami így sem a lehetőségek netovábbja), arról pedig, hogy miként nem érdemes egy ilyen mozit forgalmazni, az Anyát a Marsra! (21,4m) vagy az Astro boy (19,6m) stúdiója tudna mesélni. Jelen, főként kanadai pénzből készült produkciót a The Weinstein Company küldte mozikba pénteken, s kilátásaihoz képest egész jól helytállt a maga 16 milliós rajtjával, ami hétfővel gond nélkül emelkedik 20 millió fölé, ezzel pályára állva az 51-es bolygó lekörözéséhez. Annak fényében, hogy elvileg csak 40 milliót kóstált, egész jól jár ez a 3D-s rajzfilm – már ami a bevételi oldalt illeti, ugyanis a kritikusok ebben az esetben sem találtak túl sok dicsérni valót a látottakban.
Az újságírói értékelések szempontjából mindenképpen a Lenyűgöző teremtmények (Beautiful Creatures; hazai bemutató: már a mozikban) járt a legjobban, ám ez sovány vigasz a Warner Bros.-nak, ugyanis ez a fantasyregény-adaptáció rövid úton megfeneklett (plusz még így is rothadt paradicsom a jussa a RT-n). Önmagában is szánalmas a 2,5 millió dollár egy romantikus filmtől a romantika napján, illetve 7,5 millió dollár egy teljes hétvégére, hát még egy olyan produkciótól, ami nyíltan az Alkonyat babérjaira tör. Richard LaGravenese 60 millióból rendezte ezt a boszorkányos tinédzserregény-adaptációt (amit young adult, azaz fiatal felnőtt-regénynek szokás titulálni, hogy kevésbé legyen ciki a dolog), aminek felére se lehet számítani az észak-amerikai forgalmazásból, s ez azért még a legszkeptikusabb jóslatokat is alulmúlja. Hogy miért nem harapott rá az a hatalmas méretű leányközönség? Mert ezúttal a természetfeletti féllel kell azonosulni, a férfi főszereplő semmilyen izgalmat nem tartogat és persze a boszorkányok már pár száz éve is unalmasak voltak, szemben a vámpírokkal, amik sosem mennek ki a divatból. Nem gondolta volna azt sem a Warner, hogy a két héttel korábban érkező Eleven testek zombirománca képes lesz útját állni az érvényesülésnek. Ebből sem lesz folytatás.
> korábbi filmek
A fergeteges első hetet (47m) záró Személyiségtolvaj komoly versenyző volt az első helyért ezúttal is, igencsak megszorongatva a Drágább, mint az életedet. Ez legalább akkora diadal a Universal vígjátékának, mint amennyire szégyenletes a Fox akciófilmjének. Jason Bateman és Melissa McCarthy kergetőzése 23 milliós második hétvégét szült, az összbevétel pedig hétfővel a 75 millió küszöbére érkezik. Alig 10 nap alatt az év legsikeresebb filmje lett ebből a 35 milliós semmiségből.
> végszó & ami jön
Tavaly ilyenkor alulteljesítő premierekkel (A szellemlovas: A bosszú ereje, Kémes hármas) is jobban festett némileg a top 12, ezen felül amúgy 2012 februárjában sokkal ütősebb hasonmással rendelkezett a három vezető premier: a Védhetetlen, a Fogadom és az Utazás a rejtélyes szigetre együttesen több mint 100 millió dollárt jövedelmezett egyetlen hétvégén, s mindegyik külön-külön meg is ugrotta ezt a lélektani szintet. Erre most egyik újoncnak sincs esélye, de ez inkább csak a Drágább, mint az életedet érinti kényelmetlenül. A Lenyűgöző teremtmények azonban gondoskodott arról, hogy ne John McClane-é legyen a hét lebőgése. A Safe Haven és az Escape from Planet Earth, vagyis a két kevésbé sztárolt bemutató, pedig szépen vonzotta a maga közönségét. A következő héten is lesz alkalmuk erre, hiszen a két premier egyike sem okoz felfordulást: Dwayne Johnson beépül a drogkartellbe a Csapda című akciófilmben, az UFO-k pedig gyerekekre csapnak le a Dark Skies című sci-fi horrorban. Utóbbi okozhat meglepetést, egyébként pedig a Személyiségtolvajnak áll a zászló.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Csapda | 2500 | $11m
Dark Skies | 2400 | $13m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | ú | Die Hard - Drágább, mint az életed |
$25,0m | $33,2m |
2 | 1 | Személyiségtolvaj |
$23,4m | $70,7m |
3 | ú | Safe Haven |
$21,4m | $30,3m |
4 | ú | Escape from Planet Earth |
$16,1m | $16,1m |
5 | 2 | Eleven testek |
$9,0m | $50,2m |
6 | ú | Lenyűgöző teremtmények |
$7,5m | $10,0m |
7 | 3 | Mellékhatások | $6,3m | $19,1m |
8 | 4 | Napos oldal |
$6,1m | $98,5m |
9 | 5 | Boszorkányvadászok |
$3,5m | $49,7m |
10 | 7 | Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza |
$3,1m | $88,0m |