Meglehetősen csendes hétvégét zártak az amerikai mozik, és a Super Bowllal súlyosbított következő előtt ez nem kimondottan kedvező fejlemény. Az érdektelenségből sikerült kiemelkednie a Boszorkányvadászok című korhatáros fantasynek, miközben Jason Statham csak hajszállal mutatkozott keményebbnek Arnoldnál a Parker box office-erejét illetően, a Movie 43 című komédia pedig az év eddigi legrosszabb rajtján van túl.
> új filmek
Hogy mennyire jöttek be a Paramount számításai a Boszorkányvadászok (Hansel & Gretel: Witch Hunters; hazai bemutató: február 7.) csaknem tizenegy hónapos elodázásával, azt nem tudni, ám az nyilvánvaló, hogy a Jancsi és Juliska-történet szabados és trükkös feldolgozásának férfi címszerepét játszó Jeremy Rennert jóval többen ismerik világszerte, mint egy esztendeje, köszönhetően a Bosszúállók és A Bourne-hagyaték erőteljes nemzetközi teljesítményének. A gond azonban sosem a nemzetközzel volt: egy R kategóriás, vagy akár alacsonyabb besorolású, de nem kifejezetten családi fantasy mindig is problémásabban boldogult a tengerentúlon, mint a többi kontinensen. Ez jelen delikvensre is érvényes: éppen csak annyival nyitott jobban lehetőségei mediánjánál, amennyire a januári felhozatalban jelentősnek lehet nevezni. A 19 millió dolláros starttal határozottan elkerülte azt a 15 millió alatti zónát, ahová igen sok helyütt kárhoztatták előzetesen, s így legalább arra esélye nyílt a Renner–Gemma Arterton párosnak, hogy a költségvetéssel megegyező összeget (50 millió dollár) vadásszanak le. Bár a közönség ('B' osztályzat a nyitóesti véleményezők körében) nem irtózott annyira a látottaktól, mint a kritikusok (15%-os tetszési index a Rotten Tomatoes-on), ez alighanem kevés lesz arra, hogy kiegyensúlyozottan folytassa pályafutását a Náci zombikkal nevet szerzett Tommy Wirkola hollywoodi debütje. Persze az is lehet, a forgalmazó már elégedett lesz a közepes eredményekkel, hiszen az efféle, mese- vagy épp történelmi alapon nyugvó fantazmagóriák (Abraham Lincoln, a vámpírvadász, A lány és a farkas, Grimm) rendre megrekedtek 37-38 millió között, vagy még rosszabbul jártak. A Boszorkányvadászok tehát teljesíteni látszik küldetését (lévén a világ többi részén úgyis 100 millió dollár feletti lesz a bevételi mutató), és ezt a bemutató közeledtével egyre kevesebben gondolták volna. Arról nincs szó, hogy pezsgőt lehet bontani és (mézeskalács)tortát lehet sütni, de az első hónap magas számú, túlzott bukásai közepette legalább a horror műfajára még lehet számítani, jöjjön bármilyen formában.
Jason Statham valószínűleg még jó tizenöt évig biztos talál olyan befektetőket, akár Amerikában, akár Bulgáriában, akik hajlandóak rááldozni néhány tízmilliót, de ha így folytatja, akkor tényleg csak német meg kelet-európai koprodukcióban valósulhatnak meg munkái. A Parker (hazai bemutató: február 28.) ugyanis még lejjebb vitte a brit akciósztár ázsióját, hiszen a tavalyi A biztonság záloga 7,9 milliós startjának megtartása is kihívást jelentett az újabb produktumnak. A 7 milliós indítás még így is elegendő volt a top 5-be kerüléshez, az érdeklődés mértéke pedig tucatjellege mellett is csaknem egy millióval nagyobb múlt hétre jutó feláldozhatónk, Arnold Schwarzenegger nagy visszatérésénél. Pedig az ugyancsak múlt évről halasztott bűnügyi mozi ennél sokkal jobban nézett ki papíron, hiszen Taylor Hackford (Ray, Az ördög ügyvédje, Dolores Claiborne) rendezte, aki korántsem nevezhető bér-akciórendezőnek, Statham partnere pedig a hölgy- és latino nézők sorba állításáért felelős Jennifer Lopez; úgy tűnik azonban, a FilmDistrict forgalmazó képtelen volt kijátszani ezeket a halovány, de mégis létező kártyákat. A 30 milliós produkció ugyan a nézőknek látszólag bejött és még a kritikusoknál is nyert a heti bemutatók között –ez persze nem sokat mond–, a Donald E. Westlake író alkotta címszereplő figura (akit ilyen-olyan formában, de Lee Marvin, Robert Duvall és Mel Gibson is eljátszott már korábban) nem lesz visszatérő név Statham filmográfiájában, hiszen 20 millióra sincsenek kilátásai.
Nem számít túl jó ómennek manapság, ha egy film címében ott szerepel a 'Movie' szó és nem egy televíziós sorozat vagy hasonló adaptációjáról van szó, hanem pusztán elkeresztelési ötlethiányról. Lehet, hogy a Movie 43 elnevezés mögött alapos kreatív megfontoltság áll, az viszont nem árulkodik ilyesmiről, hogy a Relativity Media 2000 mozit is alig toborzott össze egy olyan vígjátéknak, ami elképesztő sztárparádét kínál (Emma Stone-tól Hugh Jackmanen át Richard Gere-ig) és direkt konkurenciától mentes övezetbe érkezik. Ez a bizalmatlanság feltehetőleg az általuk is megszimatolt előzetes érdektelenségből adódik, ami már csak ráadás ahhoz az örök érvényű tételhez, miszerint szkeccsfilmmel nem lehet jól járni a kasszáknál. A Movie 43 tizenkét történetet fűz össze ugyanis, melyeknek középpontjában néhány srác áll, akik "a világ legbetiltottabb filmjét" kutatják. A 12 rendező (köztük Peter Farrelly és Brett Ratner) és a 17 forgatókönyvíró az egy dolog, az év legrosszabb filmje titulus az meg a másik (6%-os Rotten Tomatoes-értékelés, 'D' osztályzat a nézőktől), utóbbiból pedig következik, hogy előbbiek elfelejtettek egyeztetni egymással a munkálatok közepette. Az 5 millió dolláros nyitányt alighanem a szereplők hozzátartozói dobták össze, akiknek legkevésbé undorodó ötöde majd tesz még egy kört, hogy a 6 milliós költségvetés tessék-lássék módra a kasszákban legyen. A 10 millió alighanem látóhatáron kívül marad, és ez akkor is kínos, ha nem bukik nagyot rajta senki.
> korábbi filmek
A második helyre csúszott vissza a Mama című spanyol gyártású horror, ami úgy tűnik, a kedvező fogadtatás ellenére sem tudja levetkőzni a zsánert sújtó kórságokat, élen a gyors nézőfogyatkozással. Ezzel együtt a Universal terjesztése 13 millióhoz közeli második hétvégét zár, amivel az összbevétel 50 millió dollár kapujába ért tíz nap alatt.
Eközben a Napos oldal és a Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza fej fej mellett haladnak, mindkét Oscar-jelölt film a 70. millióját ostromolja. A Sony háborús drámája ugyanakkor a kelleténél talán jobban befékezett a hétvégén, hiszen csaknem 40%-ot eresztett, így a 100 milliós határ most kicsit távolibbnak hat. A Weinstein Company azonban teljes mértékben bizakodhat a kilenc számjegyű összeg megvalósulásában, hiszen David O. Russell filmje 10% alatti veszteséggel úszta meg ezt a fordulót, megőrizve dobogós helyezését.
A múlt héten leszereplő Megtört város és Erőnek erejével tovább fokozza a kényelmetlenséget a Foxnak illetve a Lionsgate-nek, hiszen mindkét film messze 50% felett zuhant, utóbbi egyenesen szörnyethalt -67%-kal. Bár alaposan éktelenkedik majd referenciáiban, Mark Wahlberg alighanem könnyen kiheveri ezt a fiaskót, ellenben Arnold Schwarzeneggernek muszáj lesz elvállalni pár képregény-adaptációt vagy low-budget horrort ahhoz, hogy reflektorfényben maradhasson.
Az elmúlt héten beérett a 100. millió a Pi élete számára, így a Fox két hónapja menetelő drámája huszonkilencedikként csatlakozott 2012 ezen összeggel jelzett kasszasikerei közé és túlsúlyba tette a 100 milliós bevételt a legjobb film-jelöltek között. Az Oscar-verseny jelenlegi állása még akár Ang Lee filmjének is kedvezhet, s akkor a költségvetéssel megegyező kapuzárás (120 millió) is megvalósulhat. November vége óta Pivel szorosan összenőve haladt előre Az öt legenda című animációs film, amely ugyancsak mostanra érte be a nevezetes bevételi határt. A Paramount és a DreamWorks Animation azonban aligha lehet elégedett ezzel az összeggel és sebességgel egy 145 milliót kóstált, ünnepi slágernek szánt filmmel.
> végszó & ami jön
Alaposan visszahőkölt az amerikai mozik forgalma, hiszen a top 12-re kevesebb mint 90 millió dollár értékben keltek el jegyek. Ez december eleje óta a legrosszabb adat és nem túl jó kiindulópont a következő víkend számára, amikor is a mozikat megfosztja a vasárnaptól a Super Bowl. Amerika legnézettebb tévéműsorával a Warm Bodies veheti fel a versenyt legeredményesebben, hiszen azért hallottunk már olyat, hogy ilyenkor egy film meglepően jól teljesít. A zombirománc szinte biztosan első helyen fut be. Schwarzenegger és Statham után Stallone is a rajtvonalra áll, ám a Bullet to the Head című krimi még az Erőnek erejévelnél is rosszabbul járhat. A Lionsgate valószínűleg ilyesmitől tart a Stand Up Guys esetében is: az Al Pacino, Christopher Walken és Alan Arkin főszereplésével készült bűnügyi komédiát jelen tervek szerint kevesebb mint 500 mozi tűzi műsorára.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Bullet to the Head | 2400 | $5,5m
Stand Up Guys | 450 | $3,5m
Warm Bodies | 2900 | $21,5m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | ú | Boszorkányvadászok |
$19,0m | $19,0m |
2 | 1 | Mama |
$12,9m | $48,6m |
3 | 3 | Napos oldal |
$10,0m | $69,5m |
4 | 2 | Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza |
$9,8m | $69,9m |
5 | ú | Parker |
$7,0m | $7,0m |
6 | 6 | Django elszabadul |
$5,0m | $146,3m |
7 | ú | Movie 43 |
$5,0m | $5,0m |
8 | 4 | Gengszterosztag |
$4,2m | $39,6m |
9 | 5 | Megtört város |
$4,0m | $15,3m |
10 | 8 | A nyomorultak |
$3,9m | $137,2m |