Most már csak tényleg hetek kérdése, és elkezdődik a díjszezon. Még sok a kérdés, de az erőviszonyokat és a stúdiók taktikáit már nagyjából ki lehet számítani. Kattintás után mindent megtudhattok a résztvevőkről, a legnagyobb riválisokról, a biztos befutókról és a feláldozhatókról. Stúdiónkénti bontásban találjátok az egyes forgalmazók csatasorban álló filmjeit, a cikk végén pedig a szokásos összesítő táblázatunk mutatja a verseny jelenlegi állását a főbb kategóriákban, kiegészülve egy kis útmutatóval az idegen nyelvű filmek versenyéhez.
A MÁR BIZONYÍTOTT FILMEK
SONY CLASSICS
Whiplash
r.: Damien Chazelle
sz.: Miles Teller, J.K. Simmons
A Sundance fesztivál fődíjasa elég nagy visszhangot keltett ahhoz, hogy az kitartson év végéig, ráadásul Hollywoodnak is érdeke lenne Miles Teller futtatása, ha már sztárt akarnak belőle faragni. Jelen pillanatban viszont úgy néz ki, hogy J.K. Simmons járhat legjobban a férfi mellékszereplők kategóriában, ahol a friss prognózisok szerint ő az egyik éllovas, legnagyobb ellenfele pedig a házon belülről érkező Mark Ruffalo (Foxcatcher), de a Fox színeiben induló Edward Norton (Birdman) is ott van legnagyobb esélyesek között. (trailer) (kritika)
UPDATE: A New York-i Filmfesztivál újabb löketet adott a filmnek, úgyhogy most már tessék vele számolni a főbb kategóriákban is, amikor eljön a jelölések ideje.
Foxcatcher
r.: Bennett Miller
sz.: Channing Tatum, Steve Carell, Mark Ruffalo, Sienna Miller, Vanessa Redgrave
A Cannes-i rendezői díj nagyban hozzájárul, hogy az év végi díjszezonban komoly versenyzőként tartsuk számon Bennett Miller filmjét (trailer és poszter), ehhez pedig még hozzájön a lelkes kritikai fogadtatás is, ami a két fő- és mellészereplőt (Carell és Ruffalo) is nyerő helyzetbe hozhatja.
Mr. Turner
r.: Mike Leigh
sz.: Timothy Spall, Lesley Manville
A Sony már most kezdi túlvállalni magát, és ennek tavaly a Foxcatcher látta kárát. Idén nem így lesz, ha hullani fog valami, akkor az a Mr. Turner lesz, bár a férfi főszereplők közé talán megpróbálják majd benyomni a Cannes-i díjas Timothy Spallt. Házon belül neki Steve Carrell lesz az ellenfele, szóval ha egy sokmilliós Oscar-kampányt nem is kap, a BAFTA környékén biztos megtolják majd a szekerét.
Still Alice
r.: Richard Glatzer és Wash Westmoreland
sz.: Julianne Moore, Kristen Stewart, Alec Baldwin
Miután az eOne bejelentette, hogy a Térkép a csillagokhoz nem kap Oscar-kampányt (lásd alább), Julianne Moore kiesni látszott a versenyből, de aztán jött Toronto és a színésznő mindenkit elbűvölt ezzel a filmmel, amelyben egy Alzheimer-kóros irodalomprofesszort alakít. Maga a film nincs jó helyzetben, de a szakértő konszenzus azt mondja, Moore nem csak az Oscart, de az egész díjszezont uralhatja majd a női főszereplők között. (filmklip)
IFC FILMS
Boyhood (Sráckor)
r.: Richard Linklater
sz.: Ellar Coltrane, Ethan Hawke, Patricia Arquette
Linklater Oscar-statisztikája nem valami fényes, és talán a kis forgalmazó sem segít, de ha valamit, akkor a Boyhood mögött álló évtizedes munkát értékelni fogják. Az előző mondatot még hónapokkal ezelőtt írtam, a helyzet azóta annyiban változott, hogy a film időközben a kritikusok abszolút kedvencévé vált, szóval a díjszezon első felében könnyen elboldogul majd a Sráckor, az Oscart pedig majd meglátjuk. Egyelőre annyit, hogy Patricia Arquette jó úton van, hogy feltakarítsa a női mellékszereplő kategóriát. (kritika)
THE WEINSTEIN COMPANY
The Imitation Game
r.: Morten Tyldum
sz.: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode, Mark Strong
A Telluride-i népünnep után a film bezsákolta a Torontói Filmfesztivál közönségdíját is, ami szinte egyértelmű Oscar-jelöltséget jelent annak ellenére is, hogy a hivatalos kritikák egyáltalán nem olyan lelkesek (persze jók, de nem annyira jók). Ez viszont bőven elég ahhoz, hogy Harvey Weinstein újabb aranytojást tojó tyúkot tudjon a szárnyai alatt, szóval ha nem bukkan fel egy jobb kritikai átlaggal felvértezett Oscar-mozi (mondjuk Angelina Jolie Unbrokenje - lásd alul), akkor a Weinstein Company-nek idén sem lesz nehéz dolga. (trailer)
The Disappearance of Eleanor Rigby
r.: Ned Benson
sz.: Jessica Chastain, James McAvoy, Viola Davis
Bár a Big Eyes még nem mutatta meg magát, Harvey-nak oda kell figyelnie, hogy ne okozzon érdekellentétet két színésznője között. Nem lesz könnyű döntés, hiszen Amy Adams és Chastain is vérbeli Oscar-játékos, de majd többet tudunk, ha Tim Burton filmjét is levetítik a kritikusoknak.
WARNER
Inherent Vice (Beépített hiba)
r.: Paul Thomas Anderson
sz.: Joaquin Phoenix, Benicio Del Toro, Josh Brolin, Reesee Witherspoon, Owen Wilson
Egy percig nem volt kétséges, hogy a kortár amerikai irodalom egyik legnagyobbikának regényéből készült film (itt írtunk róla bővebben), amely igencsak impozáns gárdával bír kamerán innen és túl, majd a decemberi forgatagban debütálhat. És az sem kétséges, hogy a Warner mindent elkövet majd, hogy a szavazók tudtára adja, közülük sokaknak járna már egy Oscar. Persze az ebben az esetben sem segít, hogy a film esetleg túl fura lehet a szavazóknak, mindenesetre a fesztiválközönség és a kritikusok abszolút a film mellé álltak, így a díjszezon első felében mindenképpen erősebb jelenlét várható a filmtől.
American Sniper
r.: Clint Eastwood
sz.: Bradley Cooper, Sienna Miller
Ha tényleg bekövetkezne az, hogy a Beépített hiba elakad, a Warnernek még mindig ott van a patriotizmus, mint ütőképes téma, és bár Eastwood világképe mostanában nem igazán passzolt az Akadémia ízléséhez, egy jól tálalt kampány segíthet a filmnek, különösen hogy mára Cooper is szalonképes résztvevője lett a díjátadóknak - ezzel viszont még zsúfoltabbá vált az egyébként is darálónak beillő férfi főszereplő kategória.
FOX
Gone Girl (Holtodiglan)
r.: David Fincher
sz.: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Missi Pyle, Tyler Perry
Ahogy a Warner, úgy a Fox is hangsúlyozni fogja, milyen randán elbántak már párszor szegény Fincherrel, és persze Ben Affleck rendezői Oscar-fiaskóját is orvosolni lehet egy szép kövér színészi jelöléssel. A filmről korábban itt írtunk már (itt, itt és itt). trailer - Ezt írtam korábban, de közben bemutatták a filmet, és hát nem igazán sikerült az elvárt kritikai magasságokba törnie. A remény persze él, de szerintem a Fox most el fog gondolkodni, hogy a forrásait inkább a Searchlight portékáiba fektesse-e. Akárhogy is döntenek, Rosamund Pike kampányát botorság lenne mellőzni, egy viszonylag csendesebb kategóriában simán beférhet az öt közé.
The Fault in Our Stars (Csillagainkban a hiba)
r.: Josh Boone
sz.: Shailene Woodley, Ansel Elgort, Laura Dern, Willem Dafoe
Mivel egyre erősebb a buzz Woodley körül (sőt, a rajongók is elkezdtek kampányolni), muszáj pár szót említeni a filmről, ami nyilvánvalóan a női főszereplő kategóriában kívánna érvényesülni. Nos, ez a kategória idén tényleg nem túl erős, viszont a kevés jelentkezőből három is a Fox fennhatósága alá tartozik (Woodley mellett ott van Rosamund Pike és Reese Witherspoon is), és nyilvánvaló, hogy nem fognak mindhárom színésznőre milliókat költeni, így a nagy kérdés az, hogy kiállnak-e Woodley mellé egy olyan filmért, amelyik nem igazán kamatoztatható más kategóriákban. (kritika)
FOX SEARCHLIGHT
Wild
r.: Jean-Marc Vallée
sz.: Reese Witherspoon, Laura Dern, Gaby Hoffmann
A Mielőtt meghaltam sikere után mindenki felfokozott érdeklődéssel várja a kanadai rendező új filmjét, amely Cheryl Strayed önéletírása alapján készült, aki egy katasztrófa után úgy rehabilitálta önmagát, hogy egy 1700 kilométeres túrára indult. A forgatókönyvet Nick Hornby jegyzi, a főszerepben Reese Witherspoon kerülhet újra Oscar-közelbe, de oda kell figyelni a mellékszereplők között induló Laura Dernre is.
Birdman
r.: Alejandro González Inarritu
sz.: Michael Ketaon, Edward Norton, Emma Stone, Naomi Watts, Amy Ryan
Már az első előzetes után Oscart kiáltott a sajtó, és mind az európai (Velence), mind az amerikai (Telluride) ősbemutató igazolta az elvárásokat. A kritikusok szeretik, a fesztiválközönség állva tapsolja, ennek ellenére nem tipikus Oscar-filmként nehezebb dolga lesz a díjszezon második szakaszában. Viszont a színészek kicsit nyugodtabbak lehetnek, hiszen Keaton és Norton köré szép hype épült, ráadásul a rendező filmjei mindig kapnak színészi Oscar-jelölést.
Grand Budapest Hotel
r.: Wes Anderson
sz.: Ralph Fiennes, Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Tilda Swinton, Bill Murray, Harvey Keitel, Jude Law, Edward Norton
Idén kiderült, hogy nem jó az év első felében debütálni, de azért egy Berlinben kitüntetett alkotást nem lenne illő leírni, főleg egy ilyen gárdával. Meg egyébként is, Andersont előbb vagy utóbb, de el fogják ismerni, de ez most egyelőre "sötét ló". (A filmről írott kritikánk itt olvasható)
FOCUS FEATURES
Theory of Everything (A mindenség elmélete)
r.: James Marsh
sz: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Emily Watson, David Thewlis
A dokumentumfilmjeivel hatalmas rajongótábort, és egy sor díjat begyűjtő Marsh most játékfilmet forgatott a neves tudós, Stephen Hawking családi életéről. Felicity Jones nagy kiugrására már évek óta várunk, talán most jött el az ő ideje, de Redmayne kezében is ott van egy igazi aduász szerep. A kritikák megfelelőek, és a torontói közönség reakciója is több mint kielégítő volt. (magyar trailer)
PARAMOUNT
Interstellar (Csillagok között)
r.: Christopher Nolan
sz.: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Michael Caine, Casey Affleck, Ellen Bustyn, John Lithgow
Bár a Paramount híresen rossz Oscar-stratéga és a sci-fi sem egy hálás műfaj, ezzel a stábbal már csak tudnak kezdeni valamit - még ha most nem is érződik az a hype, ami egy Nolan-filmet kísérni szokott. (Korábbi cikkeink: itt, itt, itt és itt) - magyar trailer UPDATE: Nos, a kritikák bár nem rosszak, pont annyira elégtelenek, hogy azzal egy sci-fi lába alól kihúzzák a talajt. Vagy nem, de inkább igen.
Selma
r.: Ava DuVernay
sz.: David Oyelowo, Tim Roth, Giovanni Ribisi, Tom Wilkinson, Alessandro Nivola, Oprah Winfrey
Az 1960-as évek egyik legjelentősebb emberi jogi megmozdulását, a "Véres Vasárnapként" elhíresült nagy, Selmából indult menetelések történetét feldolgozó filmalkotás témáját tekintve hatalmas Oscar-csemege lehet, amellyel újabb történelem írható: az egyre magasabbra szárnyaló Ava DuVarey lehet az első afro-amerikai rendezőnő, aki Oscar-jelölést kap. UPDATE: A kritikák nem elég meggyőzőek, de itt még mindig ki lehet játszani egy csomó kártyát. UPDATE2: Az AFI-fesztiválon viszont elsöprő volt a siker, és ez bizony nagy fegyvertény.
ROADSIDE
The Homesman
r.: Tommy Lee Jones
sz.: Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Miranda Otto
A Cannes-i kritikák után veszni látszott a fejsze nyele, de úgy tűnik, az amerikai kritikusok azért egy fokkal jobban szerették a filmet, úgyhogy az újra nadrágot viselő (és ezt tudjuk, mit jelent!) Hilary Swank még mindig versenyben van, még ha nem is az élmezőnyben.
eOne ENTERTAINMENT
Maps to the Stars (Térkép a csillagokhoz)
r.: David Cronenberg
sz.: Mia Wasikowska, Robert Pattinson, Julianne Moore, John Cusack, Olivia Williams
Az csak egy dolog, hogy a filmet egy kis forgalmazó vette meg, akiknek nem lesz elég keretük a manapság több tízmilliós Oscar-kampányra, de a hírek szerint Cronenberg filmje nem is az a típusú alkotás, amelyet az Akadémia szívesen karolna fel. Viszont Julianne Moore már annyiszor maradt hoppon, hogy a filmért begyűjtött Cannes-i díj után pusztán a tekintélye miatt is talpon tud majd maradni. (trailer) UPDATE: A kritikusoknak és a Golden Globe zsűrijének ugyan levetítik a filmet, de Oscar-kampányt nem kap majd.
BEMUTATÓ ELŐTT ÁLL
WEINSTEIN COMPANY
Big Eyes
r.: Tim Burton
sz.: Amy Adams, Christoph Waltz, Jason Schwartzman, Terence Stamp
Arra mindenki mérget vehet, hogy Harvey Weinstein jövőre nem hagyja, hogy mégegyszer ilyen skandallum forduljon elő, mint most. Mivel egy híres festőnő életrajzáról van szó, amit Tim Burton a tőle megszokott vizuális gazdagsággal visz filmre, ráadásul két lábbal a földön állva, még akár nyert ügye is lehet. De ami még ennél is fontosabb, főszereplőként a most már ötszörös vesztes Amy Adams ragad ecsetet. (A filmről korábban itt írtunk, ez pedig a trailer)
UNIVERSAL
Unbroken (A rendíthetetlen)
r.: Angelina Jolie
sz.: Garrett Hedlund, Jack O'Connell, Jai Courtney
Még ha a színészgárda nem is túl erős, Angelina Jolie akkor is nagy fegyvertény, főleg hogy most ő is a második világháborúba megy, méghozzá a Coen-testvérek forgatókönyve alapján, hogy bemutassa Louis Zamperini olimpikon történetét, akit a háború alatt foglyul ejtettek a japánok. (trailer)
Trash
r.: Stephen Daldry
sz.: Martin Sheen, Rooney Mara
Daldry eddig négy filmet rendezett pályája során, ebből mind a négy Oscar-jelölést kapott. Nem csoda, hogy az új filmje körül is nagy a buzz, bár a Universal kezei között nehéz dolga lesz. Még úgy is, hogy Richard Curtis jegyzi a forgatókönyvet, főszerepben pedig két, Oscar nélküli színész látható. A történet egyébként a harmadik világban játszódik, ahol három gyerek bukkan rá egy táskára egy szeméttelepen, amely aztán életük kalandjába rántja be őket. (trailer)
DISNEY
Into the Woods
r.: Rob Marshall
sz.: Meryl Streep, Johnny Depp, Emily Blunt, Anna Kendrick, Chris Pine
A kosárnyi Oscarral kitüntetett Chicago rendezője ezúttal a meseirodalom legnagyobb alakjait ereszti egymásnak egy olyan színészgárda segítségével, akiknek nem lehet nemet mondani. Most pedig, hogy megvan a saját logo alatt megszerzett első animációs Oscar is, a Disney biztos nagyobb kampányt indít majd a filmhez. (A filmről korábban itt írtunk, trailer pedig itt nézhető)
PARAMOUNT
The Gambler
r.: Rupert Wyatt
sz.: Mark Wahlberg, John Goodman, Jessica Lange, Brie Larson, George Kennedy
A majmok bolygó: Lázadás rendezőjének és a Tégla írójának új filmjét 2015-ben mutatta volna be a Paramount, de pár napja bejelentették, hogy a megrögzött szerencsejátékosként rossz társaságba kerülő irodalomprofesszor története Oscar-kampányt kap. Ez a hirtelen ötlet két dolgot jelenthet: 1, a stúdió, szokásához híven azt sem tudja hogy mit csinál vagy 2, nincsenek megelégedve a másik két filmjük közül valamelyikkel. Hamarosan kiderül. UPDATE: Kiderült.
A24
A Most Violent Year
r.: J.C. Chandor
sz: Jessica Chastain, Oscar Isaac, Albert Brooks, Allessandro Nivola, David Oyelowo
A Roadside tavaly jól elbánt Chandor mozijával (All is Lost), talán majd a szintén nem túl nagy A24 jobban pozicionálja a filmet, amely a bűnügyi statisztikák szerint a modern New York történetének legerőszakosabb évét, 1981-et mutatja be egy bevándorló család kálváriáján keresztül. Egy kicsit könnyebb helyzetben vannak, hiszen ez a film nyilván mozgalmasabb lesz, ráadásul egy Oscar-kompatibilis színész helyett kínál vagy hármat. (trailer és poszter)
OSCAR TOPLISTÁK
Legjobb film
1. Boyhood (+1) |
2. Imitation Game (-1) |
3. Birdman (+3) |
4. The Theory of Everything (-1) |
5. Whiplash (+4) |
6. Gone Girl (+2) |
7. American Sniper (+2) |
8. Selma (ÚJ) |
9. Foxcatcher (-3) (-2) |
10. Unbroken - Bemutató előtt |
Azért ne felejtsük el: Interstellar, Into the Woods, The Gambler
Legjobb rendező
1. Richard Linklater (Boyhood) |
2. Alejandro González Inárritu (Birdman) |
3. Angelina Jolie (Unbroken) |
4. David Fincher (Gone Girl) |
5. Clint Eastwood (American Sniper) |
6. Morten Tyldum (Imitation Game) |
7. Ava DuVernay (Selma) |
8. Damien Chazelle (Whiplash) |
9. Bennett Miller (Foxcatcher) |
10. Christopher Nolan (Interstellar) |
Legjobb férfi főszereplő | Legjobb női főszereplő |
1. Michael Keaton (Birdman) | 1. Julianne Moore (Still Alice) |
2. Steve Carrell (Foxcatcher) | 2. Reese Witherspoon (Wild) |
3. Benedict Cumberbatch (Imitation Game) | 3. Amy Adams (Big Eyes) |
4. Eddie Redmayne (Theory of Everything) | 4. Rosamund Pike (Gone Girl) +2 |
5. Bradley Cooper (American Sniper) +3 | 5. Felicity Jones (Theory of Everything) |
6. David Oyelowo (Selma) -1 | 6. Jessica Chastain (The Disappearance of Eleanor Rigby) -2 |
7. Timothy Spall (Mr. Turner) -1 | 7. Shailene Woodley (The Fault in Our Stars) |
8. Joaquin Phoenix (Inherent Vice) +1 -1 | 8. Hilary Swank (The Homesman) |
9. Mark Wahlberg (The Gambler) ÚJ | 9. Anne Hathaway (Interstellar) |
Megjegyzés: A férfiak versenyében az első 4 helyezett rangsora lényegében bárhogy lehetne, ez majd a későbbiekben kristályosodik ki igazán.
Legjobb férfi mellékszereplő | Legjobb női mellékszereplő |
1. J.K. Simmons (Whipash) | 1. Patricia Arquette (Boyhood) |
2. Mark Ruffalo (Foxcatcher) | 2. Laura Dern (Wild) |
3. Edward Norton (Birdman) | 3. Keira Knightley (Imitation Game) |
4. Ethan Hawke (Boyhood) | 4. Emma Stone (Birdman) |
5. Tom Wilkinson (Selma) | 5. Meryl Streep (Into the Wild) +1 |
6. Albert Brooks (A Most Violent Year) | 6. Jessica Chastain (A Most Violent Year) +2 |
7. Josh Brolin (Inherent Vice) | 7. Jessica Chastain (Interstellar) |
8. Robert Duvall (The Judge) | 8. Vanessa Redgrave (Foxcatcher) -3 |
9. Miyavi (Unbroken) | 9. Naomi Watts (Birdman) |
Megjegyzés: Jelen pillanatban nehéz megítélni, hogy a férfi mellékszereplő kategória első 3 helyezettje közül ki a tényleg legerősebb, de a női mellékszereplők között sincs olyan egyértelmű (vélt) fölénye Arquette-nek, mint a főszereplőknél Moore-nak.
LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM - TOP 10
Argentína - Wild Tales (Relatos salvajes, r.: Damián Szifrón)
Hat önálló történetből összeálló szkeccsfilm, amelyeket az erőszak és a bosszú témaköre kapcsol össze. A film Cannes-ban debütált, majd versenyben volt Torontóban, San Sebastian-ból pedig a közönségdíjjal távozott, miközben hazájában blockbuster lett, a nemzetközi kritikák pedig a legfelsőbb ligában tartják számon.
Belgium - Két nap, egy éjszaka (Deux jours, une nuit, r.: Jean-Pierre és Luc Dardenne)
A Dardenne-fivérekkel és Marion Cotillarddal mindig számolni kell, ráadásul a film végigjárta az összes, az amerikai díjszezon szempontjából jelentős filmfesztivált, úgyhogy a szavazók egy része már látta is az alkotást, amelyben egy nő könyörgi végig a címben megjelölt időszakot, hogy munkatársai mondjanak le jutalékukról, hogy ő megtarthassa az állását.
Észtország - Tangerines (Mandariinid, r.: Zaza Urushadze)
Az 1992/93-ban lezajlott abháziai háborúnak manapság van aktualitása (khm, oroszok), no meg egy háború-ellenes, emberséges film mindig jól indul Oscarért.
Kanada - Mommy (r.: Xavier Dolan)
Dolan filmje akármerre járt a világban, mindenhol hatalmas üdvrivalgás fogadta, ráadásul Cannes-ból még A zsűri díját is elhozta ez az 1:1 képaránnyal készült családi dráma, amelyben egy nehéz természetű, néha erőszakos fiú, és édesanyja kapcsolata bontakozik ki.
Lengyelország - Ida (r.: Pawel Pawlikowski)
A zsidó származásáról tudomást szerző apáca története több mint meggyőző nemzetközi karriert épített magának az elmúlt év során, ezzel pedig gond nélkül került be a legtöbbet emlegetett - és ami még fontosabb, méltatott - európai filmek közé.
Magyarország - Fehér isten (r.: Mundruczó Kornél)
Egyáltalán nem udvariasságból tettem ide hazánk fiát, hiszen a Cannes-ban elnyert díja már önmagában is óriási fegyvertény, hogy felhívja magára a figyelmet, ráadásul a nemzetközi sajtó is elismerően nyilatkozott róla. (kritikánk)
Olaszország - Human Capital (Il capitale umano, r.: Paolo Virzi)
A franciákkal karöltve az olaszok a legnagyobb Oscar-bajnokok, idei nevezésük pedig már megmutatta oroszlánkörmeit a TriBeCa fesztiválon (színészi díj), ráadásul egy amerikai regény feldolgozásáról van szó, ráadásul az amerikai közízlésnek megfelelő kivitelben, neo-noir stílusban.
Oroszország - Leviatán (Leviathan, r.: Andrej Zvjagincev)
Habár Amerika most finoman szólva sincs jóban az oroszokkal, talán nem hagyják figyelmen kívül az év egyik legtöbbet méltatott filmjét, főleg, hogy egy nagyon is rendszerkritikus alkotásról van szó.
Svédország - Lavina (Force majeure, r.: Ruben Östlund)
Akárcsak a Mommy, a svédek reménysége is részt vett a legjelentősebb fesztiválokon, és akárcsak a Fehér isten, Cannes-ban ez a film is nyert egy szépet. (kritikánk)
Törökország - Winter Sleep (Kis uykusu, r.: Nuri Bilge Ceylan)
Embert próbálóan hosszú dráma, és nem is feltétlenül Oscar-kompatibilis a téma, de az Arany Pálma, és Nuri Bilge Ceylan ázsiója bőven elég lehet egy jelöléshez.
További filmek, amelyekre oda kell figyelni: Cantinflas (Mexikó), Beloved Sisters (Németország), Saint Laurent (Franciaország), The Way He Looks (Brazília), The Golden Era (Hong Kong)