A héten kerül a mozikba a világ jelentős hányadában, így Észak-Amerikában és Magyarországon is az esztendő egyik legünnepeltebb filmje, a Gravitáció. S minthogy ünnepelt filmről van szó, szárba is szökkent nyomban a spekuláció, mi több, a meggyőződés: Alfonso Cuarón filmje a jövő évi Oscar-gála legnagyobb esélyesei között verseng. Ennek azonban akad még egy nem elhanyagolható feltétele. Nem szokványos Oscar-moziról van szó, hanem –nyugodtan kijelenthetjük– úttörő képi- és hanghatásaival kitűnő filmről, amire egyes kritikusok s az IMDb is sci-fiként utalnak – márpedig ha így állnak hozzá az Akadémia szavazói is, körülményesebb a helyzete, hiszen a műfaj története igen szegényes érdemi eredményekben a díjátadókon.
Ami megsegítheti ügyét, az a közönségsiker: mióta tíz jelöltesre szélesedett a legjobb film kategóriája, könnyebben találnak maguknak oda utat olyan produkciók, melyek jobbára a tudományos-fantasztikumot szolgáló látványelemekben gazdagok voltak. Az Avatar és az Eredet rendkívüli box office-sikere egyértelmű tényezője volt a legrangosabb kategóriában való indulásnak, hiszen számtalan mozinéző érdeklődését lehetett így átirányítani a tévéképernyőre. És bizony az Oscar közvetítésének (döcögő) nézettségen mindig szívesen rugózik a tengerentúli sajtó, úgyhogy kell a "marketing."
Cuarón filmje persze nem csak ratingduzzasztó eszköz lesz: a Gravitáció a látszat és az állítások ellenére valójában nem sci-fi, hanem thriller, s ebben a színben már máshogy eshetne a megítélése, ha képesek ekként tekinteni rá az illetékesek. Az Apollo 13-énál nehezebb a dolga (hiszen az egy történelmi film volt), ellenben bármely más világűrös alkotásénál könnyebb.
A film 80 millió dolláros költségvetéssel készült a Warner Bros. stúdió égisze alatt, főszereplője két világsztár, és a stúdió 3500 moziban készül bemutatni pénteken a tengerentúlon. Ezen ismérvekkel tagadhatatlanul az Avatar–Eredet tengelyhez áll közelebb, semmint Cuarón előző rendezéséhez, Az ember gyermekéhez, vagy bármely legjobb film-nyerteshez az elmúlt évekből. A Gravitáció a tömegigényeket teljes mértékben kiszolgáló, mélyfilozófiai, egzisztencialista vagy bármi hasonló, a nagyközönség számára kizökkentő vonulatokat nélkülöző, ugyanakkor igényesen és nagy műgonddal elkészített film, régen tapasztalt feszültséggel és újabb mérföldkőként a trükkök terén.
Ennek fényében érdemes bevételi kilátásait boncolgatni. A szélesebb közönség előtt Alfonso Cuarón neve keveset mond, így kicsi az esélye, hogy bármiféle, "szerzői film" miatt aggódó tévképzet távol tarthatja a nagyérdeműt. George Clooney, de még inkább Sandra Bullock neve is csak arra segít rá, hogy ne tegyen a közönség különbséget az idei év egyéb nagy költségvetésű hollywoodi termékei s e film között. Bullock hosszú karrierjének legeredményesebb időszakát éli: 2009-ben a vígjáték Nász-ajánlat kimagaslóan teljesített, ám a dráma A szív bajnokai messze-messze felülmúlta még azt is, nem mellékesen Oscar-díjhoz segítve a színésznőt. Ami lényegesebb ezeknél, hogy idén is tarolt a Női szervekkel, vagyis hasonló a felállás: a nyári komédiát egy őszi dráma követi, ami persze nem fog automatikusan hasonló pályát leírni, mint négy éve a másik film, de ezt akkor sem gondolta volna senki előre. Bullock jelenléte tehát rendkívül sokat nyom a latba, s Clooney is fontos tartozék: tőle az utóbbi időszakban az Egek ura és az Utódok kapott szárnyra, köszönhetően díjszezonbeli érdekeltségüknek, de e két dráma a maga –és főszereplője– jogán is sokat termelt forgalmazójának.
A Gravitáció tehát két, box office-ügyileg jól szituált színészt kínál, ami persze önmagában még nem garancia semmire. Hogy egy film igazán elrugaszkodjon, az mindig is a (meggyőző) reklámozásán múlik. Jelen produkció tagadhatatlanul az esztendő legjobb előzeteseivel rendelkezik, melyek nem pusztán a már önmagában is figyelemfelkeltő premisszát tálalják (miszerint asztronauták elsodródnak a világűrben), hanem ezt ki is béleli átlagon felüli izgalmak ígéretével, a szereplők kétségbeejtő helyzetének érzékeltetésével. Megragadják a figyelmet, felkeltik az érdeklődést, s ez a lényeges.
A film bemutatójának időpontja is ideális. A szeptember ugyan nem alakult olyan rosszul idén, de rendszerint lassú hónap, valódi eseményfilm nélkül. Az október sem szokott általában kimagaslani, de már kellő távolságban van a nyári szezontól, hogy egy nagy várományos úgy boldoguljon, ahogy rendeltetett. A Gravitáció olyan hétvégét követ, amikor a legnagyobb nézettségű játékfilm is csupán 11 millió dollárt termelt, vagyis igen nagy űrt fog betölteni, s színészeinek és felnőtt témájának hála a nagyobb hányadot a box office-nyelven szólva felnőtt közönség fogja támogatni, ám a fiatalokra is lehet számítani, elvégre az űrbéli színtér minden korosztály fantáziáját képes megmozgatni. Egy újabb kulcsfontossággal bíró tényező, vagyis a korosztálytalanság, szintén kipipálva, mint ahogy a nemek szerinti megoszlás is kiegyenlítettnek várható, nem kis részt a női főszereplőnek köszönhetően.
Ha a hátulütőket próbáljuk összegyűjteni, valójában igen hézagos a lista. Előfordulhat, hogy a nem konvencionális előzetes inkább elfordítja egyesek figyelmét, hiszen erősen rá lettek szoktatva az amerikaiak arra, hogy jegyet váltva egy-egy filmre, már ismerik a teljes sztorit a "történetmesélős" trailereknek köszönhetően – viszont a Gravitáció hagyja, hogy sötétben tapogatózzon az, aki jegyet vált rá, zsákbamacskát pedig sokan nem kívánnak 10 dolláros áron váltani.
Tekintve, hogy a filmet jobban a maga szórakozásának érző felnőtt közönség dolga nem szokott sietős lenni, illetve mert az erős kritikákat várhatóan (de korántsem evidens módon) erős nézői visszhang követi majd, a Gravitáció első hétvégi eredménye nem fog nyomban ítéletet hirdetni box office-potenciálja felett. A Warner Bros. ettől függetlenül természetesen nagyban gondolkodik, elvégre több moziban készül bemutatni a filmet, mint a Tűzgyűrűt, vagy mint ahány moziban A Föld után és az Elysium - Zárt világ futott. A tízezer dolláros átlag, azaz ekkora összeg minden egyes moziból, minden körülményt összevetve határozott követelményként jelentkezik. A 35 millió dollár magasabb, mint az utóbb említett két film nyitánya, viszont lényegesen kevésbé kompetitív piacra érkezik, továbbá a sztorija is sokkal egyedibb, s jobban is vezették elő a marketingben. Ezek, vagyis a csaknem üres piac és az egyediség nagyon könnyen repíthetik feljebb a filmet, konkrétan 40 milliós magasságba.
Mivel a film bevált minden ígéretet, s ezzel együtt semmilyen szempontból nem idegeníti el a nézőt (vagyis csakugyan erős szájhagyományra számíthat), egyértelműen hosszabb távon fog érvényesülni. Ez azt jelenti, hogy az ideálisnak minősülő egyharmados részesedése a nyitánynak a végső bevételből minimális elvárásként támasztható. A 35 milliós start esetében tehát már biztosítottnak tekinthető a 100 millió dollár feletti finis, de egy 25% felé tendáló részesedés már a legalacsonyabbra belőtt rajttal is 140 millió dollárt helyez kilátásba. A bevételek pumpálását az idei esztendő várhatóan legjobb 2D/3D hányada is segíti majd, hiszen a térhatású technológia hosszú idő óta legeredményesebb felhasználását prezentálja a film, aminek nyilvánvalóan híre megy majd.
Biztosra vehető tehát a Gravitáció tengerentúli sikere, s ehhez nem csak a film önereje, de a szerencsésen alakuló egyéb körülmények is hozzájárulnak majd. Ez a siker már 100 millió dollárnál odaítélhető, ám a költségvetés fényében 120 millió dollár fölé nyúlik az kielégítő szint, s ezzel már teljesíti a film azt a küszöböt, ami a kasszáknál szükségeltetik egy jelöléshez az Oscar főkategóriájában.
Az Észak-Amerikán kívüli összesített piacon, azaz nemzetközileg meleg fogadtatásra készülhet a film. Clooney és Bullock világsztárok, s a színészek még gyakran számítanak az európai vagy az ázsiai közönségnek. A science fiction bizonyosan az első két helyezett között áll a legpiacképesebb műfajok listáján – bár a Gravitáció nem igazán sci-fi, de annak tűnik, s ez felettébb javára válik majd. Ugyan lélegzetvételét tekintve nem említhető egy lapon olyan filmekkel, mint a Feledés, A Föld után vagy az Elysium - Zárt világ, de e filmek mindegyike 200 millió dollárhoz közelíti összeget hajtott fel Észak-Amerikán kívül. Amennyit veszít a szűkebbre szabott cselekményen, a kitalált teremtett környezetek hiányán, legalább annyit fog pótolni a Gravitáció azon aspektusa révén, ami viszont az idei esztendő jóformán minden sci-fijéből hiányzott: egyértelműen jó film.
Október folyamán sor kerül a legtöbb országra, a végső állomás Japán lesz decemberben, illetve Kína, ha majd sikerül elintéznie a Warnernek a dolgot, mert hát teljességgel kizárt, hogy ne legyen azon minden igyekezetével a stúdió, hogy eljuttassa oda is a filmet, s nem csak azért, mert konkrétan érintett az ország (egy kínai űrállomás is szerepet kap a történetben), hanem mert a legnagyobb növekedést mutató, legnépesebb piacról van szó, ami ugyan alaposan lefölözni Hollywood tényleges hasznát, de a bevételi mutatókon nagyon szépen mutat plusz 40-50 millió dollár. Oroszországról szintén elmondható, hogy világűri képviselete és bővülő piaca okán nagy összeget rejt, s bár az utóbbi időkben okozott párszor csalódást (leglátványosabban a Tűzgyűrűnél), Japántól is teljes mellbedobás várható. E három ország együttesen már meg is közelítheti a 100 millió dollárnak megfelelő bevételt. Mivel a térhatású produkciók a nagy összességben még jól állnak, ráadásul a Gravitáció új életet lehet a megfáradt formátumba, e mellé további 100-150 millió is összegyűlhet a többi országból, vagyis negyedmilliárdos nagyságrendre lehet készülni. Ettől a 250 milliótól eltérés sokkal valószínűbb pozitív irányba, semmint negatívba.
Külön Magyarországra is lehetett idén számítani, ha űrfilmekről volt szó: a már emlegetett Feledést, A Föld utánt és az Elysium - Zárt világot több mint százezren látták. A magyar nézők sem mások, mint az átlag; ugyanúgy kellenek a nagy nevek, a jó előzetesek, a sokat ígérő sztorik, a figyelemfelkeltő plakátok: ez mind megvan a Gravitáció esetében, ahogy a jó premierdátum (az elmúlt két hétvégén messze 20 ezer néző alatt volt a listavezető nézettsége) és a moziban megtekintési hajlandóságot növelő extrák is teljes arzenállal a film rendelkezésére állnak, így az IMAX 3D és a 4DX. E technológiákat –előbbit legalábbis mindenképpen– tökéletesen szolgálatába is állítja, és ez már előzetesen is érzékelhető, tehát a 400 székes, csarnokméretű terem régen látott kihasználtságot produkálhat.
Sosem férhet hozzá kétség, hogy ha egy film kizárólag 3D-ben kerül bemutatásra, akkor az a bevételmaximalizáció jegyében történik, mindazonáltal a Gravitáció így nyújt igazán teljes élményt, tehát valamennyire művészi indokoltság is rejlik a döntés mögött. Egy másik döntés azonban némileg fúrhatja az itthoni esélyeket: a film feliratos. A feliratosság olyasvalami, amiért a mozizók ölég gyakran reklamálnak a pénztárnál, illetve a műsorkijelző monitorokon megjelenő "F" betű önmagában is taszítóan hathat a sok-sok "SZ" mellett, ha éppen nem céltudatosan érkeznek a szórakozni vágyók (márpedig sok az ilyen eset). Egy ilyen kiemelt címnél az idei, szinkronizáltság-túltengésben szenvedő esztendőben példátlan a feliratosság, ám pont e kiemeltség miatt jó esély van rá, hogy leküzdni ezt a nehezítést a film. Nem szabad azonban legyinteni arra a kifogásra, hogy az olvasási kényszer 3D-s film esetében még inkább csökkenti a befogadóképességet.
Ha sikerül a potenciális közönségnek (ami nagy, mint bárhol máshol) túltennie magát ezen a körülményen, akkor a Gravitáció könnyűszerrel lesz október legsikeresebb filmje, sőt az ősz viszonylatában is dobogóra pályázhat. Lézengő piacra lép be most, minden figyelem rá vetülhet, ami legalább 30 ezer nézőre fordítható le csütörtök és vasárnap között, de nem szabad meglepődni azon sem, ha akár tízezerrel többeket csábít megtekintésre első körben. Végeredményt tekintve 100 ezer nézőt (amelyben biztos szép számmal lesznek családok is, ismerve a mai szülők szokásait, s ezúttal még a korhatár sem annyira elrettentő) biztonsággal megelőlegezhetünk az InterCom terjesztésének, kiegyensúlyozott pályafutással pedig 130-150 ezer közé is kilőheti magát. Ha ennél nagyobb körű érdeklődést vált ki, akkor már bombasikernek tekinthető, kiváltképp feliratos filmként.
A fentebbiek fényében az amerikai nyitóhétvége 40-42 millió dollárt is tartogathat a Gravitáció számára (ezt legfeljebb tízmillióval múlhatja alul), végeredményben pedig 150 millió körüli összeget. Ezt további 250 millióval is megfejelheti a többi országból – ebben az összegben komoly befolyással tud bírni egy legjobb film-Oscar is, de a díjátadó idejére a stúdió inkább már a DVD/BD-eladások megugrásában reménykedik majd. Magyarországon 25 ezer néző alatti kezdet kiábrándító volna, 30 ezres valószínűsíthető, 35 ezres még elvárható, 40 ezres elérhető, de már javában túlteljesítő. Kapuzáráskor illene 100 ezer néző felett lennie, 150 ezer néző pedig már az év legnagyobb sikerei közé emelné. És a lényeg, hogy ez teljesíthető cél.
Mind-mind magas szám, de a film tökéletesen egyensúlyoz a teljességgel kielégítő és színvonalasan szórakoztató közönségfilm és a kritikailag maximálisan elfogadott alkotás határán, ami lényegében már elrendeli sikerét.
A legelején feltett kérdésre tehát a válasz: a legkevésbé sem.