aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: foxcatcher (2014) Richter Géza
2015. január 28. 20:50:00

Kategória: film 16 komment

 - SPOILERMENTES -

Mark és Dave Schultz (Channing Tatum és Mark Ruffalo), az 1984-es Los Angeles-i olimpia aranyérmes birkózó testvérpárja a következő világverseny felkészülési időszakában váratlan és meglepő ajánlatot kap a tudományos körökben szerényebb eredményeiről, magánemberként a férfias sportok iránti rajongásáról, a közéletben pedig hatalmas vagyon örököseként ismert John du Ponttól (Steve Carell), ami végül végzetes tragédiába torkollik.

foxcatcher_01.JPG

A valóság olykor minden képzeletet felülmúl. Közhely? Természetesen. Igaz? Feltétlenül. Különben nehezen vált volna közhellyé. Mi sem bizonyítja igazságtartalmát jobban, mint hogy manapság a megtörtént esetek korát éljük. A képzavarral azt próbálom kifejezni, hogy a mai tévé- és mozinézők egy jelentős rétegének mintha kevés lenne a fantázia, mindenáron más hétköznapjaiba szeretne belesni, elég csak a dramatizált reality különböző válfajainak térhódítását említeni. Beszédes, hogy egy héten belül négyből három olyan alkotást sikerült megnéznem, ami valós eseményeken alapul. Ezek közül a legfajsúlyosabbnak, egyben a legmesteribben kivitelezettnek a minimalistára hangszerelt Foxcatcher bizonyult.

Bennett Miller pályáját dokumentumfilmesként kezdte, rendezőként azóta is a realitás, azon belül az emberi kapcsolatok sajátosságai foglalkoztatják. A Capote után a Pénzcsináló sem a hagyományos értelemben vett sportfilm volt, a "pénzcsinálás" bemutatása mellett egyén és egyén, illetve egyén és közösség viszonyáról ugyanúgy megkaptuk a magunkét. Harmadik játékfilmje ötvözi elődei egyes elemeit: egy a sport közegében megesett bűnügyet választott témájául.

foxcatcher_02.JPG

Mintha torz tükörjátékot látnánk, ezúttal két páros életébe nyerünk bepillantást, nagyító alatt vizsgálhatjuk két család egy-egy magányos tagjának küszködését, a megfelelni vágyás azonosságait és eltéréseit. Mark Schultz és John du Pont nézőpontjából mindkettejük háttere csonka, szeretnének a tömegből kiemelkedni, ezzel az apát helyettesítő szülőpótlék elismerését elnyerni, ám egyúttal kiteljesedni, túlnőni bátyon és anyán, azok segítsége nélkül maradandót alkotni. Lényeges különbség azonban, hogy míg előbbinél mindez a fivérek közötti egészséges rivalizálásból, féltékenységből, de végeredményben a szeretetből táplálkozik, utóbbi vergődése a szeretetlenségben gyökerezik, eredője egy kiüresedett, funkcióját vesztett kapcsolat. Árulkodó Jean du Pont (Vanessa Redgrave) jelenléte, még inkább annak hiánya a történetben, ami aztán amikor már szó szerint értendő, sérül a két központi figura közötti szimmetria, és a másikon mindenáron felülkerekedni akaró tesz arról, hogy a beteg elméjében létező mérleg egyenesbe álljon.

foxcatcher_03.JPG

Az alakításokról kizárólag szuperlatívuszokban olvashatunk, és jelen kritika is beáll az ajnározók sorába. Ha az eddigi motívumokat – úgymint közhely, tükör és üresség – egybegyúrjuk, megkapjuk a filmtörténet egyik leghátborzongatóbb tekintetét, és a hozzá illő pszichopatát Steve Carell értő tolmácsolásában. Lehet, hogy a Magic Mike vagy a két osztag ellenére Channing Tatum sokak számára még mindig csupán egy csinos pofi és egy kigyúrt test, de az biztos, hogy zsinórban sikerül olyan szerepeket választania, amikben az ezek nyújtotta képességeit nem a klisék szerint kamatoztathatja. Mark Ruffalónál megértőbb testvért, barátot és edzőt senki nem kívánhat magának, Vanessa Redgrave pedig minden egyes ki nem ejtett szóval mélyebb és durvább sebet ejt, mint egy láncfűrész.

Arcba mászóan bensőséges alkotás a Foxcatcher, bár máshogyan, mint A pankrátor. Mi lehet szorosabb viszony két ember között a rokonságnál? Mi jelenthet közelibb kapcsolatot az érintésnél, legyen az ölelés, vállveregetés, a homlokok összedugása, pofon vagy a birkózópartnerünk megragadása? Létezik intimebb a gyilkosságnál?

Kövess minket facebookon és twitteren!

foxcatcher_poszter.jpg

Címkék

kritika oscar ***** sony thriller cannes drama intercom mark ruffalo vanessa redgrave biopic channing tatum steve carell bennett miller

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr477117807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.01.28. 20:54:04

5/5 :DDDDDDDDDD Mindenhol lehúzták, és pont itt éltetik? Érdekes :D

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2015.01.28. 20:55:28

Bennett Miller filmje számomra úgy tudott végig feszült és érdekfeszítő lenni, hogy tulajdonképpen mindenféle drámai csúcspontot vagy fordulatot mellőz. Olyan, mint egy csendes őrült: senki sem tudja, mire képes, míg célba nem ér. Remek film.

szkristof92 2015.01.28. 21:00:20

Én azt tippeltem, hogy olyan 3 vagy 4 csillagot fog kapni nálatok, így meglepő a jeles osztályzat. Számomra eléggé érdekes eset a film, mert a nyomasztó atmoszféra beszippantott és a színészek is pazarok, ugyanakkor nemegyszer dagályosnak és elnyújtottnak éreztem a cselekményvezetést, amit egy feszesebb vágással prímán meg lehetett volna oldani.

Atkakukac1989 2015.01.28. 21:06:52

@REMY: A VOX is éltette a filmet. Szóval nem húzzák le annyira sokan. Nem tudom, hogy csinálja Miller, de egyik filmje sem érdekelt soha (történet alapján), de mind a Capote, mind a Pénzcsináló remek, többször nézhető filmek lettek. Azt hiszem ez is beleillik ebbe a sorba. Lehet, hogy ezt bepróbálom moziban is.

exilis 2015.01.28. 22:02:27

Ne már. Ezekkel a béna maszkokkal? Már a plakátról idegesítően manírosan bámulnak, Carell úgy néz, mint akiből mindjárt kirobban a röhögés, Tatum meg csak simán debilió. El nem tudom képzelni, hogy ebből bármi nézhető kisült.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.01.28. 22:23:27

@totorohun: Iszonyatosan mű az egész. Ennél még a J. Edgar is minőségibb munka volt maszkolás terén.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2015.01.28. 22:37:19

Carellt is meg a maszkját is Oscarra jelölték - csak hogy szörnyülködhessetek. :)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.01.28. 22:57:03

@Zalaba_Ferenc: A színészekkel nincs bajom. De mégis műnek tűnik nekem az egész. Mondjuk nem tudnék 5 értékelhető maszkot felhozni a tavalyi évből, szóval még az Oscar-jelöléssel sincs bajom, csak hát mégis... :D

isvean 2015.01.28. 23:39:29

@Atkakukac1989: a vox éltette. életi. éltetni fogja :o) kérdés, mennyi reklámfelületet "biztosított" előtte a forgalmazónak... kaboooom!

csgergo 2015.01.29. 00:37:08

Nekem nem jött be. A színészek kitettek magukért rendesen, de azon kívül... A rendezés szerintem vérszegény volt, a cselekmény túlhúzott és nehezemre esik bármit is felidézni belőle.

Repce Manó 2015.02.07. 10:27:48

Bár fent jelzi a kritika, hogy SPOILERMENTES, azért én szemezgettem spoilereket az írásból. Leginkább az utolsó mondat, ami erősen utal rá, hogy SPOILER valakit meg fognak ölni a filmben. De korábban is van utalás bűnesetre. Az előzetesből nekem ez nem jött le. Tulajdonképpen a film egész stílusa, a jelenetek, nem utalnak rá, hogy mi fog történni a végén, inkább ilyen dogmatikus módon közelít, így a végén sokkal meglepőbb az a jelenet, hiszen nem számít a néző gyilkosságra. SPOILER VÉGE

Richter Géza 2015.02.07. 10:43:18

@Repce Manó: egyrészt ezek valóban csak utalások, másrészt a film sztorija megtörtént eset, és hónapok óta a csapból is a vége folyik a film 3 mondatos összefoglalójaként, így elég nehéz valóban (=szó szerint, célzás nélkül, stb.) spoilermentesen fogalmazni.

Repce Manó 2015.02.07. 19:49:52

@Richter Géza: ez esetben szinte felesleges bármit is írni, hogy SPOILER e vagy sem, elvégre más fordulat nincs is a filmben szinte. Na jó, ez mondjuk kicsit durva így, meg ugye továbbra sincs leírva, hogy ki kicsodát és miért, ellenben ez is egy ok, hogy ne olvasson az ember tartalomismertetőt. A Van valami blabla magyar film eseténél is azt tapasztaltam, hogy végigírta a film tartalmát a szinopszis a moziban pedig nem maradt semmi, amire rácsodálkozhattam volna... már ha elolvasom, általában utána szoktam elolvasni a tartalmat, kritikát és így sokkal több élményt kapok, mert nem lőnek el előre utalásokkal semmit a filmből.

Amúgy a Foxcatcher jó film, legalább is én rákaptam az ízére, de azt is meg tudom érteni, ha valaki gyűlöli, mert nagyon ingerszegény film.

Richter Géza 2015.02.07. 20:13:45

@Repce Manó: szerintem azért érezhető a különbség egy tartalomismertető, és egy utalás között :) .

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása