aeon flux

ready for the action now, danger boy?

top film: minden idők legjobb sci-fijei #40-31 Zalaba_Ferenc
2013. március 14. 13:34:00

Kategória: film 66 komment

A határok átlépése: legyenek azok az ismert területek térben és időben, mikró és makró méretű ismeretek kibővítése, fizikumunk vagy elménk végső teljesítményének megugrása, axiómának számító szabályok és törvények kijátszása, a sci-fi az ismeretlen felfedezéséről szól, úgyhogy itt az ideje felfedezni szerkesztőségünk all time sci-fi toplistájának következő tízesét.

scifitop50_02.jpg

Back in time
Minden idők legjobb sci-fijei #50-41

Forward in time
Minden idők legjobb sci-fijei #30-21
Minden idők legjobb sci-fijei #20-11
Minden idők legjobb sci-fijei #10-1

40. A nap, mikor megállt a Föld [The Day The Earth Stood Still] (1951) <Találat: 45 pont>

Rendező: Robert Wise
Szereplők: Michael Rennie, Patricia Neal, Hugh Marlowe, Sam Jaffe, Billy Gray

A film: Robert Wise látta a jövőt. Nem csupán azt, hogy az ember saját fajának kiirtásán dolgozik, de azt is, hogy erről gyakorlatilag nem lehet lebeszélni. Igaz, hogy a figyelmeztetésünkre érkezett, fajunk által üldözött, annak jó és rossz oldalát egyaránt felismerő Klaatunak végül alkalma nyílik arra, hogy tudósok (érted: szaros tudósok, nem pedig államfők és más döntnökök) előtt elmondja hegyi beszédét, de hogy ennek lesz-e bármi foganatja, arról ez a film már nem mesél. És az benne a legfélelmetesebb, hogy üzenete még ma is, 60 évvel később is teljesen akkurátus.

Science: Az ötvenes évek elején a hidegháború még csak szárnyait próbálgatja, de már Hollywood is tisztában van azzal, hogy az interkontinentális sértődöttséggel valamit kezdeni kell...
Fiction: ...és több évtizedes, valahol a Másnappal végződő protestálását eme filmmel kezdi, melyben egy csészealj és annak fenyegető/figyelmeztető utasa kell ahhoz, hogy rájöjjünk, a mi kis totális háborúnknak nagyobb a tétje, mint gondolnánk, így lehet, hogy nem az USA és nem is a Szovjetunió fogja meglépni az első megelőző csapást.
Trivia: Gortot, a (mai szemmel talán már némileg megmosolyogtató) gigászi robotot a Grauman's Chinese Theater akkori ajtónállója játszotta. Tor Johnsonnak más elfoglaltságai lehettek.
Feledhetetlen: Klaatu megérkezik csészealjával, és mielőtt átnyújthatná ajándékát, egy trigger happy katona beleereszt egy sorozatot. Szép kilátások.
Kimondás: There's no limit to what he could do. He could destroy the Earth.

topscifi50_40_thedaytheearthstoodstill.jpg

39. Jelek [Signs] (2002) <Találat: 47 pont>

Rendező: M. Night Shyamalan
Szereplők: Mel Gibson, Joaquin Phoenix, Rory Culkin, Abigail Breslin

A film: Egy vidéki farmon élő, megtört família szemével látjuk, ahogy megindul a Föld elleni invázió... legalábbis a tévé híradásai szerint, ugyanis a Világok harcához hasonlóan Shyamalan filmje sem egyértelműsíti azt, hogy ki is miért jött el hozzánk, habár az biztos, hogy rosszban sántikálnak... és ők sem túl okosak. Allergiásak vagytok a vízre? Baszki, miért nem a Marson sertepertéltek akkor?

Science: Mióta annyira civilizáltak lettünk, még arra a dolgokra is szeretünk tudományos magyarázatot keresni, amire tulajdonképpen nem kell, ennek köszönhetően alakulnak ki a paratudományok, melyeket igazából semmi se választja el a primitív (tév)hitektől. Szóval ha alumínium csákót húzol a fejedbe, akkor az idegenek nem tudják olvasni a gondolataidat, csak mert a tévében ezt mondták???
Fiction: Botorság lenne számon kérni az istenhitet egy olyan filmtől, melyben földönkívüliek mászkálnak a kukoricásban, és az akkoriban még formában lévő Shyamalan ügyesen adja vissza az istenben csalatkozott lelkipásztor (Mel Gibson) hitét, csak ne úgy tekints rá, mint egy fordulatra!
Trivia: A főhőst Shyamalan eleinte sokkal idősebbnek képzelte el - első körben Paul Newmannek, aztán Clint Eastwoodnak ajánlotta fel a szerepet: mindketten nemet mondtak.
Feledhetetlen: A filmtörténet egyik leghátborzongatóbb talált felvétele. Boldog születésnapot!
Odamondás: See this is why we're not watching TV, people become obsessed.

topscifi50_39_signs.jpg

38. Harmadik típusú találkozások [Close Encounters of the Third Kind] (1977) <Találat: 47 pont>

Rendező: Steven Spielberg
Szereplők: Richard Dreyfuss, Francois Truffaut, Teri Garr, Melinda Dillon

A film: A szinte filmes axiómává vált külső fenyegetettség után Spielberg fordított az előjelen: a földönkívüliek ezúttal tényleg barátkozni akarnak. Mondjuk, érdekesek a módszereik: családokat rombolnak szét (a szokásos spielbergi tétel), embereket, tárgyakat rabolnak el, és hajlamosak a frászt hozni az emberre. Persze az is lehet, hogy ők is félnek.

Science: A filmben az ember olyan univerzális eszközökkel kommunikál az idegenekkel, melyek ugyan kontrollálhatók, de embertől függetlenek: fénnyel és hanggal. Isten áldja Kodály Zoltánt, hogy rendszerbe szedte nekünk!
Fiction: Abban az időközben emblematikussá vált képben, melyen Cary Guffey a nyitott ajtóban, a fényárban állva látja azt, ami egyelőre csak a néző képzeletében él, összefoglalja Spielberg egész karrierjét: az ismeretlentől való félelmeit és a felfedezés iránti kalandvágyát. 
Trivia: A forgatás idején mindössze 4 éves Cary Guffey olyan jól játszott, hogy minden jelenetét elég volt egyszer-kétszer felvenni: el is nevezték One-Take Cary-nek.
Feledhetetlen: Mikor Truffaut csapata kikérdezi az ugyanazt a dallamot kántáló tömegeket Indiában, hogy hol hallották azt, kezek ezrei mutatnak az égre.
Kimondás: He says the sun came out last night. He says it sang to him.

topscifi50_38_closeencountersofthethirdkind.jpg

36. Looper - A jövő gyilkosa [Looper] (2012) <Találat: 51 pont>

Rendező: Rian Johnson
Szereplők: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Jeff Daniels, Paul Dano

A film: Igen, van ez a vázlatosan felskiccelt kerettörténet, melyben a jövő gengszterei a múltba küldik vissza áldozataikat, mert az akkori jelenben a likvidálás túlságosan kockázatos. A Looper egy olyan film, amelyik kizárólag a saját univerzumában működik, ott viszont csodákra képes: zsánerek között ugrál, a lehető legváratlanabb helyeken vált tempót, és egyik hősébe sem lehet belekapaszkodni, hisz bármikor képesek kivetkőzni magukból. A celluloidkötöttségek világában már önmagában ez sci-fibe illő.

Science: Lehet, hogy elméletileg létezhet időutazás, de ha valamikor valaki feltalálná, akkor arról kortól, időtől függetlenül azonnal értesülne mindenki... hacsak annak veszélyeit felismerve nem tiltanák be azonnal.
Fiction: Johnsonnak esze ágában sincs a lehetséges paradoxonok bogozgatásával foglalkozni - mert hát ezekre, bocsi Doki, de nincs megnyugtató válasz -, inkább figuráira és története kibontására koncentrál. Well played.
Trivia: Bruce Willisnek ez a harmadik olyan filmje, melyben fiatalkori önmagával szembesül. No melyik a másik kettő?
Feledhetetlen: Üzenet a karon.
Odamondás: This time travel crap, just fries your brain like a egg...

Kritika <<<

topscifi50_37_looper.jpg

36. WALL-E [WALL-E] (2008) <Találat: 51 pont>

Rendező: Andrew Stanton

A film: A film magját egy csodálatos szerelmi történet adja - amely még olyan komoly régiókba is eljut, hogy mit tégy, ha a párod szellemileg leépül -, és kell is ez a töltet, ugyanis a Pixar filmje súlyos ítéletet mond az emberiségről: elhasználtuk, kihasználtuk, gyakorlatilag megöltük a Földet, aztán eldobtuk, mint egy elromlott játékot (khm), és mindezt miért, hogy olyan véglényekké váljunk, mint amilyennek a film láttat minket. De talán van remény.

Science: Tényleg ez lenne a jövő? Felzabáljuk a környezetünket? Felzabáljuk magunkat?
Fiction: Talán van remény. Nem kell ehhez feltétlenül hibrid autót venni, vagy papír helyett iPaddel kitörölni a seggünket, néha elég csak megfogni a másik kezét, és jelezni, hogy más is van a világon rajta kívül.
Trivia: A filmben hallható hangeffektusok nagy részét egy szeméttelepen vették fel. Jellemző.
Feledhetetlen: Szerelmesek tánca a légüres térben.
Megmondás: WALL-E! (Bocs!)

Kritika <<<

topscifi50_36_walle.jpg

35. Fahrenheit 451 [451° Fahrenheit] (1966) <Találat: 53 pont>

Rendező: Francois Truffaut
Szereplők: Oskar Werner, Julie Christie, Cyril Cusack

A film: Truffaut ugyan technológiai szempontból közel se olyan maximalista, mint Kubrick (azok a vetített hátterek, istenem!), de azért ő sem fest túl könyörületes képet az emberiségről, amely a könyvekkel együtt minden eredeti gondolatot máglyára küld, és közben látszat-értékekkel altatja a népet.

Science: A nagy testvérrel szemben a hatóságok nem figyelnek, inkább mutatnak, kenyeret és cirkuszt vetnek a nép elé (nem ezt teszik most is?), mi több, még a valóságshow-k béta változatát is bevetik üres szórakoztatásunk érdekében.
Fiction: A lázadás persze elkerülhetetlen, hisz a tiltott gyümölcs mindig is finomabb volt a feltálaltnál, ráadásul az eredeti könyvvel szemben Truffaut egy eszményi befejezést is feltálal, melyben emberek válnak két lábon járó könyvekké. Ha kell, akkor meg is nyílnak.
Trivia: A film (és a regény) címe arra a hőfokra utal, amely ahhoz kell, hogy a papír lángra kapjon.
Feledhetetlen: Egy tiltott könyvtár birtokosa - a book lday - inkább könyveivel együtt ég el, semmint átadja magát az értéktelenség világának.
Megmondás: These are all novels, all about people that never existed, the people that read them it makes them unhappy with their own lives. Makes them want to live in other ways they can never really be.

topscifi50_35_451fahrenheit.jpg

34. Eredet [Inception] (2010) <Találat: 54 pont>

Rendező: Christopher Nolan
Szereplők: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy, Ellen Page, Ken Watanabe, Cillian Murphy, Marion Cotillard, Michael Caine

A film: Cobb (DiCaprio) egy álomkommandót vezet, amely célpontok fejében ültet el gondolatokat, amelyek aztán a célpontot olyan tettekre ösztönzik, melyekre eddig gondolni se gondolt. Az Inception olyan, mint egy Bond-film Csodaországban... Megnéznénk egy crossovert Cobb és Freddy Krueger részvételével.

Science: Agyunk minden egyes látott képet, hallott hangot, olvasott betűt megjegyez, csupán arra képtelen, hogy ezeket mind felidézze. Ha egyszer a tudomány eme képességünket fel tudná turbózni, a Föld hirtelen megtelne nagyon-nagyon okos emberekkel. Más kérdés, hogy eme lexikális tudás érne-e valamit.
Fiction: Az álmokat detektálni sem egyszerű (egy alvás során átlag 23-szor álmodunk), nem hogy manipulálni, de  talán egyikünk se mondana nemet arra, hogy arról álmodjon, amiről csak akar - akár alvás nélkül.
Trivia: A főszereplők keresztneveinek - Dom, Robert, Eames, Arthur, Mal és Saito - kezdőbetűi a DREAMS szót rakják ki. Heavy Stuff.
Feledhetetlen: A moneyshot. Egy manipulálható álomvilágban összecsukhatod a várost.
Megmondás: They say we only use a fraction of our brain's true potential. Now that's when we're awake. When we're asleep, we can do almost anything.

Kritika <<<

topscifi50_34_inception.jpg

33. Truman Show [The Truman Show] (1998) <Találat: 55 pont>

Rendező: Peter Weir
Szereplők: Jim carrey, Laura Linney, Ed Harris, Natascha McElhone, Noah Emmerich

A film: Peter Weir rendező és Andrew Niccol forgatókönyvíró feltalálta a tökéletes valóságshow-t, melynek főhőse nem is tudja, hogy egy ilyenben játszik, hisz születése óta benne van. A némileg komikus megközelítés ellenére ennél közelebb egyetlen valóságshow sem kerülhet a valósághoz.

Science: Amíg az emberi jogok nem engedik, addig nem lesz hasonló show, de ez már csak idő kérdése.
Fiction: A high concept felütés ellenére a film minden eleme félelmetesen valószerű, talán csak az utolsó képsorok hajlanak utópiába, mikor a műsor végeztével az egyik függő néző hirtelen felfedezi a könyv értékeit. Mert egyébként simán elkapcsolna valamelyik copycatre. 
Trivia: Jim Carrey rengeteget improvizálhatott a forgatáson, a stábnak viszont meg volt tiltva, hogy korábbi filmjeit idézzék neki, mivel ez volt a sztár első "komoly" szerepe.
Feledhetetlen: A show első és utolsó napja.
Megmondás: You were real. That's what made you so good to watch...

topscifi50_33_thetrumanshow.jpg

32. District 9 [District 9] (2009 <Találat: 57 pont>

Rendező: Neill Blomkamp
Szereplők: Sharlto Copley, Jason Cope, Vanessa Haywood, David James

A film: Az idegenek menedékért folyamodnak Földünkön, és pechjükre egy olyan országban táboroznak le, amelyben nem is olyan rég még elég csúnyán bántak a kisebbséggel. A történelem ismétli önmagát. A dokumentarista megközelítés és a tartalom ellenére a film maga egy lélegzetelállító sebességgel pörgő sci-fi/akció: nem is csoda, hogy a rendezőjét azonnal elcsábították Hollywoodba.

Science: Ne légy naiv! A szegregációt még a csillagközi utazás és az esetleges idegen fajok felfedezése sem fogja kiirtani belőlünk, és könnyen lehet, hogy ez lesz a végzetünk...
Fiction: ...ugyanis biztos vagyok abban, hogy a Földről végül is sikeresen elmenekült Christopher Johnson kivont szablyával és egy baszott nagy sereggel tér majd vissza a hátrahagyott fajtársaiért.
Trivia: Mikor Peter Jackson és Blomkamp rendező első tervezett közös projektje, a Halo filmre adaptálása meghiúsult, Jackson adott 30 milliát a direktornak, hogy forgasson azt, amit akar. Íme.
Feledhetetlen: Wikus és a mecha. 
Megmondás: I can't believe I'm being paid to do this. I love watching you prawns die.

Kritika <<<

topscifi50_32_district9.jpg

31. Jurassic Park [Jurassic Park] (1993) <Találat: 58 pont>

Rendező: Steven Spielberg
Szereplők: Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Samuel L. Jackson

A film: Ne szórakozz a természettel! Dinó DNS-ből az ember élő dinoszauruszokat alkot, melyek aztán gyorsan át is veszik a csúcsragadozói szerepet. Mit nem adnánk egy meteorért!

Science: Dinoszauruszokkal hál'istennek még nem kísérletezünk (habár ki tudja, mit kotyvasztanak azokban a titkos laboratóriumokban), de a klónozás Dolly óta sem került le a napirendről. 
Fiction: Azt viszont még nem sikerült megtanulnunk, hogy a környezetünkkel tényleg nem szabad baszakodni, hisz ha bejönnek Emmerich számításai (ehe), akkor bármikor nyakunkba kaphatunk egy újabb jégkorszakot. És ahogy a hétvégére prognosztizált időjárást elnézem... ajaj.
Trivia: Ezzel a filmmel debütált a dts-hangzás.
Feledhetetlen: BASZKI, EZ EGY IGAZI DINÓ?!
Megmondás: I'm simply saying that life, uh... finds a way.

Kritika <<<

topscifi50_31_jurassicpark.jpg

Most pedig rajtad a sor, kedves olvasó! Hogy vélekedsz az aktuális etapról? Nem garantálom, hogy egy hét múlva ilyenkor jelentkezem a következővel, de igyekszem.

kövess minket facebookon és twitteren!

 

Címkék

mel gibson animation sci fi bruce willis jim carrey jeff goldblum ed harris michael caine cillian murphy pixar peter jackson joaquin phoenix spielberg christopher nolan ellen page shyamalan marion cotillard wall e abigail breslin jurassic park peter weir emily blunt sam neill joseph gordon levitt monster movie inception looper tom hardy neill blomkamp rian johnson francois truffaut alien invasion movie andrew stanton top film

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr475133835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

McCl@ne 2013.03.14. 13:46:00

A kölyök, 12 majom :)

szkristof92 2013.03.14. 13:46:11

Keep'em coming mert király ez a lista, remek és néhol meglepő helyezettekkel (nem is merem betippelni mi lesz itt 30 fölött).

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2013.03.14. 13:46:31

A Jeleket egy legrosszabb sci-fik listán inkább el tudnám képzelni. A Truman Show meg, mint sci-fi? Hát kissé erőltetett.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.03.14. 13:47:07

uramisten, tökere vártam a folytatást, de azért ez kritikán aluli

Amikor megáll a föld, akár az első 50-ben benne???? mi van? Looper meg Eredet közt két hely különbség van, amikor az előbbi azért szembeötlő mert semmi extra nem volt tavaly sci-fi téren, az Eredet, meg egy megaszuper ötlet, egyébként nem is tartom sci-finek, az Eredet, az Eredet.

a Looperről meg megmagyarázta egy okos legutóbb hogy nem sci-i hanem dráma, ami szerintem baromság mert sci-fi nem csak körítés, anélkül nem működik a storyja, de ha dráma, akkor mit keres egy ilyen listán?

Truman Show mint sci-fi???? watdöfák? Truman Show mint sci-fi????

és ami ennél is nagyobb hülyeség, Jurassic Park mint sci-fi, a lista alapján nem vagytok tisztában a sci-fi jelentésével, remélem lesz Makulátlan Elme, meg Skyfall is, meg időtlen időkig, mert ennyi erővel ezek is sci-fik

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.03.14. 13:49:06

Túl sok jó film van az 50-től 31-ig terjedő listán. Vajon ezek többségénél létezik 30+ jobb sci-fi? :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.14. 13:50:09

@J. Bauer: Erőltetett? Azt hiszem, nálam benne volt az első tízben: az egyik legsci-fibb sci-fi a földkerekségen, ugyanis fajtársaival ellentétben ez sokkal többet nyom a sci-re, mint a fi-re, pedig a kasztot sci-finek hívják, és nem fi-scinek. :)

nokontakt 2013.03.14. 13:53:42

Szinte biztos vagyok benne, hogy a kedvenc sci-fijeim mind itt lesznek, remélem, Az Androméda-törzs is. :)

megnevezhetetlen · http://www.facebook.com/xyzdg1981 2013.03.14. 13:57:42

Egész korrekül alakul, bár a Bruce Willises kérdés még mindig nincs meg teljesen (a 12 majom még oké, de a másik...). És tényleg megnyugtató, hogy a SW nem merül a középmezőny alá :D Várjuk a folytatást (lehetőleg mihamarabb)

Na jó, kekec leszek:)
1) Nem Bartók, hanem KODÁLY az a módszer
2) az egy dolog, hogy DREAMS, de akkor hova fér be Ariadne? (Akkor már DREAMAS /mert slangstyle.../)

skaven 2013.03.14. 14:01:48

@scal: jol megmondtad, csak kemenyen! :)
szerintem az amikor megall a fold elegge klasszikus, alap mondanivaloval, lehet hogy mar 60 eves, de ettol meg rajta lehet barmilyen listan.

ugyan botranyos dolog a wikipediarol idezni, de:

"Science fiction is a genre of fiction with imaginative but more or less plausible content such as settings in the future, futuristic science and technology, space travel, parallel universes, aliens, and paranormal abilities. Exploring the consequences of scientific innovations is one purpose of science fiction, making it a "literature of ideas".[1] Science fiction has been used by authors as a device to discuss philosophical ideas such as identity, desire, morality and social structure.

Science fiction is largely based on writing rationally about alternative possible worlds or futures.[2] It is similar to, but differs from fantasy in that, within the context of the story, its imaginary elements are largely possible within scientifically established or scientifically postulated laws of nature (though some elements in a story might still be pure imaginative speculation)."

nekem belefer a scifibe a jurassic park es a truman show is, bar ez utobbinal talan mar rezeg a lec egy picit. de a JP siman scifi.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.03.14. 14:03:25

@megnevezhetetlen: ez nem kekeckedés, hanem általános iskola 7. osztály

Öveges Professzor kísérletei hányadik helyen jönnek? "ugyanis fajtársaival ellentétben ez sokkal többet nyom a sci-re, mint a fi-re"

Nostro · http://www.flickr.com/photos/terraflex/ 2013.03.14. 14:04:02

Ez mondjuk kevésbé furcsább, mint a 40-től 50-ig, aminek bizonyos elemei nekem inkább egy 10-20-ig listába menne.
Ezt már így bőven reálisabb számomra, de mondjuk, hogy az Inception, hogyan lehet jobb mondjuk akár az új StarTrek-nél, vagy például egy Ragadozónál?! A Lynch féle Dűne is nagyobb és komolyabb vállalkozás volt mint ez a gyorsan öregedő, a Paprika című animeből egész képsorokat kölcsönző Nolan komolykodás. De még a Láthatatlan Ember, konkrétan felkavaró drámája is sokkal jobb.
District 9-t sajnálom, de megértem pozícióját, mert tényleg rendkívül szerethető, de vannak jobbak.

-creeper- 2013.03.14. 14:06:08

Izgalmas címek, egyébként én rémísztőnek találtam, ahogy a majd' fél évszázada bemutatott Fahrenheit 451-ben interaktív agyzsibbasztó tévéműsor megy... egy falon függő, szélesvásznú lapostévén.

Az Eredet szinopszisa hibádzik egy picit - Cobbék alapvetően abból élnek, hogy gondolatokat lopjanak ki a célszemélyek agyából, eladva az így megnyert bizalmas információkat a megrendelőknek. Ennek fordítottja, a beültetés újdonságként jelentkezik a csapat számára, épp ez okozza a film központi bonyodalmát.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.14. 14:06:57

a jelek, komolyan a jelek egy jó film listán????

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.03.14. 14:10:14

@skaven: értem, majd ugorj be az Írószövbe szerda esténként ha arra jársz, nem én vagyok az aki nincs tisztában a sci-fi értelmezésével, de ennyi erővel a Star Warst itt ne várják, mert azt nem tartják sci-finek, ugyanis semmit nem magyaráz

bennem a JP leginkább azt váltotta ki, hogy befosok rajta, nem pedig, hogy micsoda technológiai áltudományos magyarázatok lüktetnek a felszín alatt, előbb tenném be a horrorba, vagy a kalandfilmbe, mint a sci-fibe

de miután a a Truman Show is bekerült, tényleg nincs értelme itt vitázni hatszázötvenedszerre

@szkristof92: te mit nem mersz megtippelni? ott jönnek majd az igazi sci-fik, mint az Alien, Szárnyas Fejvadász, Csillagközi Invázió, Vissza a Jövőbe, Terminátor, Total Recall, stb. tudod, a SCI-FIK

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.03.14. 14:17:08

@doggfather: Jelekkel speciel semmi bajom, teljesen jó helyezés, a D9 előtt se értem minek borultak le ennyire anno, egy 40-es listán viszont simán befér nálam is

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.14. 14:20:14

@megnevezhetetlen:

1. Jaj, hová tettem az eszemet?! Köszi!
2. Erre is van egy trivia. :)

If you add Peter, Ariadne and Yusuf, the whole makes "Dreams Pay", which is what they do for a mind thief.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2013.03.14. 14:22:23

A Jelekben van pár hatásos ijesztés meg egy fantasztikus főcímzene, amúgy egy röhejesen szar film.

kaamir 2013.03.14. 14:40:35

A District 9-et előrébb vártam, meg a Fahrenheit-et is. Mindkettő klasszikus.

A Jeleket én imádom, minden hülyesége ellenére (a fejlett civilizáció nem képes vízhatlan ruhában bolygót foglalni? Meg amúgy is.)

A Truman Show-ra sose tekintettem sci-fiként, ezt én is kicsit erőltetettnek érzem. Viszont az egyik kedvenc filmem, akármi is a műfaja.

Adam Van Helsing · http://helsing.blog.hu 2013.03.14. 14:45:16

A Looper "a lehető legváratlanabb helyeken vált tempót": igen, a közepén úgy bealszik, hogy mikor végre valahára felébred, már rá se ismerek :-))

"Megnéznénk egy crossovert Cobb és Freddy Krueger részvételével." - volt erről egy South Park rész, azt tudom ajánlani.

Egyébként továbbra is remek lista, nagyon várom a folytatást! :-))

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.14. 14:53:21

@scal: bajom nekem sincs vele, de nem hogy jó sci fi, de jó film listára se tenném rá.

Még a filmben se vagyok biztos. :D

Repce Manó 2013.03.14. 16:12:04

A Truman show-t nem értem. Sci-fi esetében tényleg azt várom, hogy valami olyan tudományos jelenséget mutasson, ami a jelenlegi ismereteinken túlmutat, de a Truman show díszleteiben ez nincs meg, bár nagyon fejlettek, de inkább a jól szervezettség a lényeg a filmben. No meg a hangsúly is inkább a személyes drámán és a társadalom kritikáján van, mert egy kicsit szélsőséges képet fest a fogyasztókról és a médiáról is, de attól még nem lesz sci-fi, mert mindez szinte elképzelhető a film korában.
De oké, van egy kis plusz a filmben, de ez most olyan, hogy a Cápa sem ismeretterjesztő film, mert beszélnek benne a cápákról, hanem állatos horror. Ha sci-fi filmet akarok megnézni, akkor nem elégszem meg annyival, hogy egy romantikus vígjátékban két párbeszéd közben valamilyen kémcsöves kísérletet készítenek. Az Agymenők sem sci-fi sorozat, pedig tele van olyan elemmel, ami azt erősíti... és igaz az is, hogy a Star Wars sem sci-fi, ha úgy nézzük, hanem fantáziafilm, mert nincs benne semmi tudományos, ellenben egy kitalált galaxis.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.14. 16:15:22

No, majd ha elindul egy olyan valóságshow, amely képes lesz elhitetni a szereplőivel, hogy az a közeg, amelyben élnek, a valóság, akkor a Truman Show se lesz már sci-fi, addig is...

Repce Manó 2013.03.14. 17:34:24

@Zalaba_Ferenc: nem az a baj, hogy még nem csináltak, hanem, hogy meg lehet csinálni. Megfelelően felkészített stábbal és költségvetéssel záros határidőn belül indulhatna a show. Ezért van bajunk vele, mert bár az ötlet igen szokatlan, de technikailag nincs benne semmi olyan különösen tudományos jelenség vagy dolog, ami a sci-fi műfajába emelné ezt a filmet. Például, ha lenne benne neutralizáló, mint a Men in Black-ben, mint egy új tudományos felfedezés, amellyel lehet az emberek gondolatait irányítani, de betiltják, mert ez és az lenne a következménye, ellenben show műsor keretein belül ezt alkalmazzák akár illegálisan, akkor nem vitatnánk a műfaját.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.14. 17:38:34

@Repce Manó: Tényleg? Az időjárást is lehet már manipulálni?

Repce Manó 2013.03.14. 17:54:53

@Zalaba_Ferenc: voltál már élményfürdőben? jó, nincs olyan nagyszabású vihar, mint a Truman show-ban és nem olyan nagyok a medencék, de hasonló jelenségért még csak nem is kell messzire menni. A Truman-show csupán lényegesen nagyobb tételben csinálja ugyanezt.

Ami a Science részlegbe van írva: "Amíg az emberi jogok nem engedik, addig nem lesz hasonló show, de ez már csak idő kérdése." - semmilyen tudományos részre nem vonatkozik ez, és nem is a tudomány állása az, ami megakadályozza, hogy valósággá váljon a film.

Atkakukac1989 2013.03.14. 18:01:35

Szerintem a Jelek egy nagyon jó film. Lehet szidni is, de amikor először láttam hihetetlenül paráztam a film után. Bár az UFO-któl mindig is féltem, lehet emiatt volt még nagyobb a hatás.

Plusz azért is szép emlék, mert Mel Gibsonra akkor míg bíztak főszerepeket. Manapság sajna már nem. Pedig jó lenne...

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.14. 18:05:33

@Repce Manó: így van, a technológiai kivitelezhetőség kérdésessége csak egy dolog (élményfürdő? ne már, itt komplett mikroflóráról és -faunáról van szó), de a modernizált világ nem kis antiutópisztikus társadalmi átrendeződésére van szükség ahhoz, hogy egy ilyen showműsor megvalósulhasson. Vagy az antiutópia sem sci-fi témakör?

Repce Manó 2013.03.14. 18:19:39

@Zalaba_Ferenc: igen, igazad van, köszönöm, ilyen magyarázatra vártam... bár én továbbra is lélektani drámaként fogok rá tekinteni.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.14. 18:23:53

@Repce Manó: Én meg bízom abban, hogy még jó darabig nem futok bele a Truman Showba a tévét kapcsolgatva. :)

Repce Manó 2013.03.14. 18:31:20

@Zalaba_Ferenc: nem kell kapcsolgatni a tévét :D

Wintermoots (törölt) 2013.03.14. 18:47:31

a sci-fi eléggé kitágítható.
szerény véleményem szerint nem létezik olyan műfajmeghatározás, mely alapján a truman-show és pl. tarkovszkij: SZTALKER című filmje sci-fi-nek minősülhet, viszont mivel manapság kafka fantasy, akárcsak a gilgames, minden lehetséges, így a két fentebbi film sci-fi zsánerbe sorolása is:)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.03.14. 19:30:43

@Zalaba_Ferenc: menj és próbáld ki a 4DX-et

már megint mást se csinálsz, mint kötöd az ebet a karóhoz
a Heves Jeges is sci-fi, hol van?

Thresher 2013.03.14. 19:40:38

Ha a D9 ennyire hátul van, mi lehet a top10-ben? :O :O :O

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.03.14. 19:49:57

@Zalaba_Ferenc: "Most pedig rajtad a sor, kedves olvasó! Hogy vélekedsz az aktuális etapról?"

helyett legközelebb

"Most pedig rajtad a sor kedves olvasó, kérlek magyarázd el, hogy a lista szereplői miért nem sci-fik" ;) :D

Komolyra fordítva a szót, továbbra is brutálisan erős a lista, kíváncsi vagyok mik lesznek a végén (azért remélem nem a szokásos nagy klasszikusok..)
Amúgy a Jeleket pont a napokban láttam először, és egy brutálisan jó film, igazából nem is tudom megmagyarázni, hogy miért (nem mintha a fikázók nagyon siettek volna megmagyarázni, hogy miért nem az), de az egész hangulata, témája, karakterei nagyon megfogott. Főleg az a párbeszéd a film közepe felé Gibson és Phoenix között, valahogy annyira szürreális és furcsa volt, de mégis hatásos.

Na és hogy a végére a Truman show vitába is beszálljak, elég sok sci-fiben van olyan plot device, ami gyakorlatilag lehetséges, csak különböző okok (költség, tökéletlenség) miatt nincs elterjedve. Pl. csak hogy Niccol más műveit citáljam elő, mi akadályozza meg ma az embriók genetikai módosítását vagy azt, hogy az idő legyen a fizetőeszköz? (És mégis, egyikről sem vitatkozna senki, hogy sci-fi) Ugyanígy bár elméletileg lehetséges, gyakorlatilag senki sem próbálkozna meg egy ilyen nagyszabású valóságshow-val.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.14. 19:56:58

Az eddigi lista azért jó, mert mindenféle film helyet kapott benne (klasszikus, kult, és olyanok, amiken sokat lehet csámcsogni), szóval ha túlteszi magát a cím előtt szereplő számokon és a neki kevésbé jelentős címeken, mindenki megtalálhatja a számítását - azt meg, hogy minden 100%-ig megegyezik majd a számításával, alighanem senki sem várta el.

A Jurassic Parknál tudományos-fantasztikusabb filmet keresve se találnánk, ami pedig a Truman show-t illeti, amellett, hogy dráma és vígjáték, sci-fi is, hiszen amit abban látunk, az a jelenben nincs. Talán a közeli jövőben majd lesz. Ami pedig a jövőbe mutat, az illeszkedik a science-fictionbe. A múlt heti bevezető már taglalta, milyen széles is az értelmezhetőség, és mi ezt kihasználtuk: bármilyen film szóba kerülhetett, amiben akad sci-fi elem.

Mindenesetre, ha e tízes kapcsán az a legnagyobb kérdés, hogy a Truman show sci-finek tekinthető-e (számomra ez egyértelmű, de az is lehet, azért nem tudok ilyen valóságshow létezéséről, mert én vagyok a főszereplője), akkor úgy gondolom, elég jól sikerült az összeállítás.

Kovács Erzsébet 2013.03.14. 23:10:48

@Atkakukac1989: Hát, szerintem a Jelek csak addig volt igazán hátborzongató, amíg csak a növényzetet rezegtették az óvodások háta mögött az alienek. Utána inkább csak paródia.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.14. 23:13:27

@Kovács Erzsébet: Csitt már, neked itt most reprezentálnod kell! :)

vargatom 2013.03.14. 23:15:01

@Takács Máté:
Na hát nekem pont a beleélés és paranoia faktor miatt emlékezetes a Truman show, szerintem pont ez az egyik legemlékezetesebb aspektusa a filmnek. Nem tudom hogy ez mennyire csak nekem jött elő ;) de nagyon érdekes volt átgondolni az egész életemet azzal a megközelítéssel, hogy mi van ha minden előre megrendezett, mesterséges, mindenki más szerepet játszik és egy másodperc sem privát...

Kovács Erzsébet 2013.03.14. 23:18:17

@Zalaba_Ferenc: Jaj bocsánat, nekem csak most szóltak, hogy ezúttal a szerkesztők a Testrablók támadását játsszák! :-)

Atkakukac1989 2013.03.15. 09:58:02

@Kovács Erzsébet: Elhiszem, hogy egyeseknek paródia, de nekem akkor is okozott félelmetes perceket. Az említett rész után is. :D Nem vagyunk egyformák...

Kovács Erzsébet 2013.03.15. 10:27:54

@Atkakukac1989: Értem, van ilyen, hogy a félelem és a nevetés keveredik. Ilyen volt a Támad a Mars!, vagy a Múmia-sorozat. Persze ezek nem mindenkiből váltják ki egyszerre ezt a két reakciót, én például a Múmiákat nem találtam viccesnek. Aztán a Jelek végét meg igen, pedig...

Repce Manó 2013.03.15. 14:54:44

@Takács Máté: "bármilyen film szóba kerülhet, amiben akad sci-fi elem" - akkor a Brian élete is listán van? :D

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.15. 17:02:52

@Repce Manó: Nem hiszem, hogy azt bárki nevezte, de akadálya szerintem nem lett volna. ;)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.15. 17:38:31

Én azt mondanám, hogy olyan filmek versenyezhettek, amelyekben lévő "sci-fi DNS" alapvető feltétel a film működéséhez. Truman Show nincs városszimulátor és antiutópia nélkül, mint ahogy Jurassic Park sincs klónozható dinoszauruszok nélkül.

Kérdem én: napirendre térhetünk végre efelett, vagy majd a következő etapoknál is előjön majd? :)

vargatom 2013.03.15. 21:20:38

Lesz majd ilyen top 50 más műfajokban is?

Azért kérdezem, mert a minap belebotlottam egy eszement jó blogba
( nzpetesmatteshot.blogspot.hu/ - klasszikus matte painting még az analóg korszakból )
és megjött a kedvem újranézni a Neverending Story-t meg a Dark Crystalt meg a többi nyolcvanas évekbeli klasszikust... És pl. szerintem a Dark Crystal itthon szinte mindenkinek kimaradt, én is csak azért találtam rá, mert sok szakmabeli emlegette, és naggyon király a maga módján :)

vargatom 2013.03.15. 21:23:37

Ja és a Dragonslayert se láttam még, pedig elvileg az is egy mérföldkő volt a fantasy-ben

vargatom 2013.03.15. 22:17:35

Oké, már a főcímen is majdnem elérzékenyültem (hátulgombolósan láttam először a filmet és volt amikor a kanapé mögé menekültem), szóval mi lesz velem amikor Artax kerül bajba?

www.youtube.com/watch?v=Gf1WT8VEZxk

(A Ghostbusters scifi vagy fantasy? Top 10-20 között akarom látni valamelyikben azt is)

geomayler 2013.03.16. 16:30:36

A Truman show annyira sci-fi, mint a James Bond vagy MI filmek. A csúcstechnológia határait suroló vagy átlépő, de akár megvalósítható technika van benne, de attól még a James Bond filmekre se scifiként tekintünk, hanem akcióként, mert az a hangsúlyos, a Truman show meg dráma, ennyi.
Időjárásmanipulásás már most is van, bizonyos vegyületekkel lehet mesterséges esőt kelteni, zárt térben meg még könnyebb. Arról nem is beszélve, hogy aki egy ilyen burokban nőne fel, annak nem is tűnne fel a mesterséges időjárás, mert ezt szokta meg.

Ha nem tetszik a vita, amit generál, akkor nem kell ellentmondásos listát csinálni.

Gallion 2013.03.16. 16:51:31

A lista nem ellentmondásos, maximum csak annyira hogy a készitői nem voltak felkészülve arra hogy sok olvasó nincs tisztában a műfaj fogalmával. Lehet kellett volna egy fejtágitó az elejére.

A Truman-show egy lehetséges jövőképet mutat és nem csak a készítésekor meglévő technológiákat de a szórakozási igényeket és a jelenlegi társadalmi folyamatokat is továbbgondolja. Tehát vérbeli sci-fi.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.16. 16:53:59

@Gallion: Az első etap elején felvázoltam a lista összeállításánál használt kritériumokat. Úgy tűnik, ezt minden tízes elejére be kéne tennem. :)

.Zs. 2013.03.17. 08:44:04

+ megjegyzés - a Truman Show Philip K. Dick Kizökkent idô c. regényén alapszik, nem is kérdéses, h sci-fi.

Lord Picard · https://jphungary.blog.hu/ 2013.03.17. 10:01:54

Eddig nagyon jó a lista, kíváncsi vagyok, milyen filmek következnek ezután :)) A Jurassic Park-ot kicsit előbbre vártam volna (azaz későbbre a posztok megjelenése alapján), de gondolom, az űrlényes filmek elsőbbséget élveznek majd :)) Külön jó pont a lista logóért :))

geomayler 2013.03.17. 22:49:35

@.Zs.: olvastam a Kizökkent időt, de ha nem mondod, nem mondtam volna meg, hogy azon alapszik, tök más.
Truman: én inkább alternatív jelennek mondanám, mint jövőnek, de ebben nem fogunk egyetérteni.

Adok egy fogós kérdést akkor: Pleasentville scifi? Fantasztikus elemekkel operál, de nem gondoltam arra se sose scifiként.

.Zs. 2013.03.17. 23:11:54

@geomayler: tényleg fogós :) ha a 'tudományos-fantasztikus' tényezôt nézzük, akkor nem az (és így a Truman Show sem), de ha azt veszed, hogy zsánerileg mihez van a legközelebb... sci-fi, ami nem sci-fi, és mégis. Nem csak az ûrben ugrálhatnak :)

frmn 2013.03.18. 11:58:26

Aaa, ezek kozul egy csomo nem is sci-fi.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.18. 12:07:44

@geomayler: Egyértelműen az. Persze, a lehető legtágabb értelemben, habár a Solaris is alapvetően egy szerelmi dráma, no de visszatérve a Pleasantville-hez: az a film se létezhetne ama csodatávirányító (vagy tévé? hú de rég láttam!) nélkül, ami berepíti a két főszereplőt a tévésorozatba.

OFF: Ma már úgy hiányoznak ezek a nagy és egyéni ötletek a filmvászonról, mint egy falat kenyér.

geomayler 2013.03.18. 18:00:05

@Zalaba_Ferenc: na igen, az alapkonfliktus sci-fis a Pleasentville-ben, de akkor mit kezdesz azzal, hogy az emberek mikor érzelmessé válnak "kiszínesednek" a filmben? Inkább egy fantáziadús művészfilm, bár elfogadom scifinek, csak próbáltam keresni hasonlót a Trumanhoz, de az sokkal kevésbé scifi, mint a Pleasent. Még Jumanjire gondoltam, mert az is inkább varázslat, de scifi is lehet.

És mit mondasz a James Bond, Mission Impossible felvetésekre?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.03.18. 18:10:13

@geomayler: Ezek a filmek tudnak létezni sci-fi dns nélkül is (lásd pl. a Craig Bondokat, szóval szerintem nem azok.

Llew 2013.03.18. 19:08:47

@Zalaba_Ferenc: de ha a Pleasentville sci-fi, akkor a Adam Sandler féle Távkapcs is az.

vargatom 2013.03.18. 22:22:13

Nekem a scifi alapvetően arról szól, hogy rendkívüli, a mai világunkban lehetetlen körülmények között vizsgál emberi kérdéseket. Nyilván ide tartozik a technológia hatása az emberre, meg a találkozás más intelligenciával, és ebből a szempontból a Truman show határeset... Az emberi tényezőn van a hangsúly, de szigorúan véve tényleg nem lehetséges még ma sem, maximum úgy hogy most kezdjük az élőben fogantatással/születéssel.

Fehér Folt 2013.03.23. 06:04:23

a jelek ultragagyi, nem értem, hogy szeretheti bárki. mondjuk úgy, hogy nem tudja, mi a jó.

cszn · http://cszn83.blogspot.com/ 2013.03.27. 12:46:53

Rohadt érdekes volt végigolvasni ezt a Truman Show sci-fi vitát, de leginkább azt furcsállom, hogy egy árva imdb linket se rakott be senki, ahogy ott virít a Sci-fi felirat. :D

minnifield űrhajós 2013.03.31. 10:19:30

egy kis érdekesség:
a harmadik tipusú találkozásokban az űrhajóba besétáló kissrácot ugyanaz a színészpalánta játszotta, mint a bud spencer féle seriffes filmben, a leszálló űrhajóból kijövő kiskalmbót :D

Bruti · www.facebook.com/Brutistandup 2013.03.31. 11:46:38

@Fehér Folt: A Jelek egy kurva jó film. Na, így. Én imádtam már a moziban is, azóta többször láttam.
Ideje lenne már felnőni és ízlésen nem vitatkozni...
Éppen ezért hülyeség listákat írni.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása