A karácsonyi box office a Star Wars: Az ébredő Erő történelmi menetelésével telt, hiszen a fantasztikus akciófilm több mint 150 millió dollárral vezeti a mezőnyt, midőn összbevételét tíz nap alatt messze félmilliárd fölé röppentette. Az újdonságok közül nagyon jól járt a Megjött apuci! című vígjáték, de a Joyt is sokan választották. A Sérülés és A nagy dobás közepes futamnak ágyazott meg (de utóbbit az Oscar még megtolhatja), a Holtpont megbukott, a limitált western-bemutatók pedig dugig teltek.
> új filmek
Rég volt valamirevaló vígjáték az amerikai mozikban. Ez volt a szerencséje a Megjött apuci!-nak (Daddy's Home; hazai bemutató: január 7.), no meg az, hogy Will Ferrell és Mark Wahlberg már bizonyított komikus páros, és szokatlanul tőlük, most PG-13 üzemmódban szórják a poénokat – vagyis azokat, amik a poénok helyett vannak, mert a kritikusok bizony kevés nevetnivalót találtak a Paramount bemutatójában. A nézői visszajelzések derűsebbek, ugyanakkor a 39 milliós, a várakozásokat igencsak felüllicitáló nyitányt nagyon sokszorosítani nem fogja majd a karácsonyi mozikra jellemző magatartás ismeretében, ám 50 milliós költségvetése láttán már egy kerek százassal is combos sikernek deklarálható az Apa ég! rendezőjének filmje (úgy látszik, nagyon rápörgött a faterokra).
Jennifer Lawrence sztárereje mutatkozott meg igazán a Joy (hazai bemutató: december 31.) nézői fogadtatásában. David O. Russell filmjéről ugyanis nem zengedezhettek a dicsérő idézetek a tévéreklámokban oly mértékben, ahogy az nála megszokott, így a Fox egyszerűen az idény megnövekedett mozibajárásától és főszereplőjétől várhatta az üdvösséget. A 17 millió dolláros nyitány meghozta ezt, mert ne legyen kétségünk afelől, hogy egy ilyen sztorit egyébként a kutya se nézne meg, mármint ha nem Lawrence-ről és nem december végéről lenne szó. Az nem a legjobb, hogy csak annyira taksálják a megkérdezettek, mint a Megjött apuci!-t, de láttunk már karón varjút, úgyhogy egyelőre nem érdemes a legkedvezőbb fordulatokat sem kizárni. A minimum azonban 70 millió dollár, please.
Will Smith sztárereje mint olyan, ellenben megszűnt létezni. Ennek fényében érdekes, hogy rendre olyan filmekben vállal szerepet, amelyeknél ez a vonzerő kulcsfontosságú lenne, miközben A függetlenség napja-folytatást meg lepasszolja, de hát lelke rajta. A Sérülés (Concussion; hazai bemutató: március 10.) kétségtelenül erkölcsi javára válik majd a színésznek, elvégre valós személyt formál meg egy időszerű és túl keveset taglalt témát boncolgató filmben (az amerikaifociból eredő sportsérülésekre rávilágító orvost alakít). A kritikusok azonban megint nem álltak igazán a film mellé, éppen úgy, mint A boldogság nyomában idején, szóval valamit valamiért. A nézői érdeklődés csak mérsékelt volt a Sony terjesztésére, erre következtethetünk a 11 milliós startból, de egy ilyen 35 milliós drámától nem is lehetett volna Krőzüs aranyának értékét várni. Kivéve persze, ha a nagy Will Smith a főszereplő... A vége 50 millió tájékán lehet majd.
Vitézek, mi lehet ez széles föld felett szebb dolog az remake-eknél? A Warner Bros.-nál most biztosan felmerül pár ötlet, midőn a Holtpont (Point Break; hazai bemutató: december 31.) holtak érkezik meg csaknem 3000 moziba. Az újraforgatási mánia új mérföldköve (nem csak a szokottnál is céltalanabb és igazolatlanabb filmhez nyúltak, hanem egy alig 25 éves filmhez) a várakozások szerinti módon csúnyán megbukott 10 millió dolláros nyitányával. A hírek szerint a stúdió több mint ennek tízszeresét költötte az akciófilmre, ám arra már nem futotta, hogy olyan neveket szerződtessenek le hozzá, akik legalább ismerősek lehetnek a széles közönségnek, lévén széles közönségre volt itt szükség a rentabilitáshoz. Az sem ért sokat, hogy Kínában már hetekkel korábban bemutatták, azt meg már csak a kárörvendés végett jegyezzük meg, hogy az év egyik legrosszabb kritikáit kapó bemutató vált szemvillanás alatt a Holtpontból, amit 40 milliónál messzebbre nem sodornak majd a hullámok.
Két hétnyi kiemelkedő limitált futás után szerdán országos szintre emelkedett A nagy dobás (The Big Short; hazai bemutató: február 4.) vetítése. A Paramount drámájában szép számmal akadnak kedvelt színészek, vannak dögivel méltató sorok és ebből következően Oscar-esélyessel van dolgunk, így hát a start nem bír oly nagy jelentőséggel, annál inkább majd a folytatás. A sok új opció között 10 millió dollárra futotta Adam McKay munkájától, ami némileg bizonytalannak mutatja a potenciális közönséget, de amint beindul az ajánlás, kipattinthatatlan vendége lesz a film a top 10-nek két hónapon át. Ebben reménykedhet a forgalmazó meg mindenki, aki 100 milliós végeredményt remél tőle. Akár be is jöhetnek a számítások, de 75 milliót így is-úgy is lenyúl majd magának.
Az Aljas nyolcas és A visszatérő is megkezdte pályafutását, korlátozott számú moziban. Tarantino westernjének több mint három órás, "roadshow"-változata hajtott uralma alá kereken száz teátrumot, s átlagosan mindegyikből 45 ezer dollár ütötte a markát, vagyis 4,5 millióval zárt, ami igen szép összeg. Szélesedés a következő hétvégén, százmilliós végső reményekkel. Ezt a szintet kezdetben ugyancsak megszavazták A visszatérőnek is, hiszen Leonardo DiCaprio a főszereplője, és a díjszezon éllovasának látszott fogantatásától kezdve. Hogy tényleg sikerül-e ilyen magasra jutni, január közepén elválik, addig is pazar, százezer feletti átlaggal futhat a film négy moziban.
> korábbi filmek
A történelmi, csaknem negyedmilliárdos nyitány után a Star Wars: Az ébredő Erő sorra halmozta a napi rekordokat. Első hetét 390 millió fölött zárta – csaknem százmilliós előnyt élvezett már ekkor a Jurassic Worldhöz képest. Az azt követő, hétvégi összeg 153 millió dolláron alakul a becslések szerint, ami ismét bő 45 milliós ráverés az előző csúcstartóra, nem mellesleg 545 millióra egészíti ki a Disney filmjének bevételét. Pusztán 10 nap alatt ezzel Az ébredő Erő az amerikai toplista ötödik helyére pottyant, és amellett, hogy teljes biztonsággal pályázhatja meg az elsőt (báj-báj, Avatar! báj-báj, Cameron!), még az is megeshet, hogy egymilliárdig is eljut. Apropó egymilliárd: világszinten két hétvége elég volt hozzá... Vele van az Erő, annyi szent.
> végszó & ami jön
Az előző hétvége után ez volt minden idők második legforgalmasabbja, megint jobbára a Star Warsnak köszönhetően. Kezet lehet csókolni neki, 2015 már megverte 2014-et bevétel és jegyeladás tekintetében is, a hátralévő pár nap pedig talán-talán még elég lesz Az ébredő Erőnek, hogy bevételben új rekord is szülessen...
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | Star Wars: Az ébredő Erő |
$153.5m | $544.6m | $200m |
2 | ú | Megjött apuci! |
$38.8m | $38.8m | $50m |
3 | ú | Joy |
$17.5m | $17.5m | $60m |
4 | 3 | Lánytesók |
$13.9m | $37.1m | $30m |
5 | 2 | Alvin és a mókusok: A mókás menet |
$12.7m | $39.4m | $90m |
6 | ú | Sérülés |
$11.0m | $11.0m | $35m |
7 | 19 | A nagy dobás |
$10.5m | $16.0m | $28m |
8 | ú | Holtpont |
$10.2m | $10.2m | $105m |
9 | 4 | Az éhezők viadala: A kiválasztott (befejező rész) |
$5.3m | $264.6m | $150m |
10 | 5 | Creed - Apollo fia |
$4.6m | $96.3m | $35m |