aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: legenda [legend] (2015) Richter Géza
2015. október 07. 23:58:17

Kategória: film 16 komment

 - SPOILERMENTES -

A Kray-ikrek gengszterkarrierje a brit nemzeti folklór része, ezért ebből a szempontból jogos az életüket feldolgozó, legújabb Brian Helgeland-opusz címválasztása. A London legaljáról, az East Endről induló, pályafutásuk csúcsán pedig a legmagasabb maffia- és arisztokrata körökben dőzsölő, illetve azokat terrorizáló testvérpár története filmalkotásként azonban sajnos nem büszkélkedhet ugyanezzel.

legend_06_b.jpg

Ronnie és Reggie tömegkulturális hatása megkerülhetetlen: gondoljunk akár a Monty Python Piranha fivérekről szóló szkeccsére (első és második rész), Morrissey vagy a Blur dalszövegére, de a mostani sem az első mozgóképes adaptációja rémuralmuknak, még idén sem. Ezek közt akad komoly, a pszichotikus báty férfiakon elkövetett erőszaktevéseit kendőzetlenül taglaló dokumentumfilm a közelmúltból (The Gangster and the Pervert Peer, 2009), A Kray fivérek cselekedeteit a Legendához képest éppen ellenkező előjellel ábrázoló, mellettük édesanyjukat a fókuszba helyező brit filmdráma a múlt évezredből (The Krays, 1990), és 2015 májusában bemutatott, az ikrek tetteit a jelen dolgozatnál kevésbé romantizáló, jóval naturalistább és hitelesebb megközelítéssel élő, kis költségvetésű angol változat is (Rise of the Krays, 2015), aminek tervbe van véve egyébként a második része (Fall of the Krays, 2015). Mindezek fényében nem kis felelősség nehezedett a munkát csak a két főszerep együttes elnyerése esetén vállaló, mit vállaló, egyenesen követelő Tom Hardy-ra, aki a dupla megbízatást a tőle megszokott minőségben, bár ezúttal több szempontból felemásan teljesítette.

A Ron bőrébe bújás már-már a zsenialitás határát súrolja, hiszen egy dilinyóst megszemélyesíteni mindig hálás feladat, míg a valóságban szadista bátyját épp hogy nem visszafogni próbáló, hanem mint erőembert irányító és manipuláló, szimplán szociopata Reg pozitív, gondoskodó figurává viktimizálása kevésbé mondható sikeresnek. Nehezen hihető egy pénzéhes, öntörvényű görényről, hogy ő a szenvedő fél. Nyilván a forgatókönyvet egyaránt jegyző direktor minimális azonosulási pontot akart kínálni a közönségnek, ám a tények makacs dolgok: lehet szépíteni vagy elhallgatni őket, egy életrajzi filmben azonban a változtatás szóba sem jöhet. Ezért a "jófiú" inkább csak kevésbé rossz, mint a magát az ördögöt megtestesítő tükörképe és ellenpólusa, viszont így vele ellentétben lapos és unalmas, egyszerűen kétdimenziós marad, esélye sincs a drámai hősök magasságába emelkedni. Emellett Hardy a két különböző személyiség megjelenítésében minimális színészi eszközzel él, igaz, egypetéjűek esetében az azonosság érthető. Ugyanezt érzem a fiúkat magyarul megszólaltató Király Attila teljesítményén. Tökéletesen hozta az általa rendszeresen "honosított" angol által előadottakat, de csupán ennyit dobott bele a közösbe; azaz kiváló, viszont nem kiemelkedő munkát végzett a színész, és nem a szerepek szinkronizálásában. Némi árnyalást még elbírtak volna Kray-ék.

Ugyanekkora, ha nem nagyobb blöff a női szemszög használata a sztori mesélésében. A látottakban semmi feminin jelleg nincs, felesleges volt ezzel a módszerrel élni, nem is ad semmilyen értéket hozzá a műhöz, mivel a szerelmi szál vékony, igazából 3 és fél perc alatt letudható. Ezen kívül ha Reg kétdimenziós, az Emily Browning játszotta Frances karaktere nagyjából egy pont mélységével bír. Minden további részlet elárulása nélkül a narratívában alkalmazott fordulat elcsépelt, amit bőven láttunk már sokkal elegánsabban csattanóra kifuttatni. A Legenda legnagyobb hibája, hogy egyszerre akar realista és szórakoztató lenni, végül két szék közt a földre ül. Hiába szól végig a dögös zene, és sorjáznak a véres poénok, Helgeland nem Tarantino, még csak nem is Ritchie. A film a választott főhőse, Reginald sorsára jut, miközben Ronald eszement gegként működő, erőszakos ámokfutásai között érdektelenségbe fullad.

A szomorú mérlegen a számos mesteri alakítás sem tud segíteni. Hiába remekel David Thewlis, mint mindig, hiába lubickol Taron Egerton a tenyérbe mászóan pimasz szerető megformálásában (a Kingsman Tökijével együtt nem hogy elképzelhető, simán üdvözítő lenne az ifjú Han Solo ráosztása), hiába külön öröm a Doctor Who okozta sérelmek után végre ismét hazai színekben feszítő, és nem tengerentúli maszkokban margóra szoruló Christopher Eccleston jelenléte. Említhetjük a nyúlfarknyi mellékszerepekben rutinból villantó Paul Bettany-t és Chazz Palminterit (Dózsa László minden szava maga a tökély), esetleg a Peaky Blinders-ből ismert kolléga, Paul Anderson hallgatag megbízhatóságát, mind-mind hiábavaló. Brian Helgeland amilyen tehetséges író, olyan jellegtelen rendező, ahogy ez már sokadjára derül ki róla, legyen szó Visszavágóról (Payback, 1999), Lovagregényről (A Knight's Tale, 2001), vagy A rend őrzőjéről (The Order, 2003), bár a kritikai és kasszasikerként értékelt A 42-est (42, 2013) pont nem láttam tőle. Lehet a Szigorúan bizalmas (L. A. Confidential, 1997) a személyes toplistám első öt helyezettjének állandó tagja, akár őrülten szerelmes lehetek Maxbe, el kell ismerni, hogy napjaink londoni utcáin jobban mutatott. A Legenda A 44. gyermek (Child 44, 2015) után pedig idén a második olyan Tom Hardy-film, ami az elhibázott rendezői koncepció áldozata. Reméljük, A visszatérő (The Revenant, 2015) nem ebbe a sorba fog illeszkedni, és a nagyszerű színész számára szintén visszatérési lehetőséget nyújt majd.

Kövess minket facebookon és twitteren!

Címkék

kritika ** thriller legend gangster drama action universal brian helgeland david thewlis chazz palminteri paul bettany tara fitzgerald biopic emily browning christopher eccleston tom hardy crime movie brit flick britflick gangster movie freeman film studiocanal taron egerton

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr127947696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sung_tongs 2015.10.08. 01:44:16

Nem olvastam el, majd megtekintés után, de ez a 2 csillag nem túl bizalomgerjesző...

Andrews 2015.10.08. 07:41:36

Valahogy éreztem olyan semmilyen volt a trailer, még ha Hardy egész jónak is tűnt.

Silverbeast 2015.10.08. 08:10:48

Ne már, teljesen lelombozott a kritika.

Fejlődő szervezet 2015.10.08. 08:14:55

Jó, hogy említetted A 44. gyermeket a kritikában, mivel idén az volt az egyik kedvenc filmem. Szóval ha ez csak annyira elhibázott, mint amaz, akkor mindenképp megnézem! :)

Richter Géza 2015.10.08. 08:37:15

@Silverbeast: engem is a megírása, előtte meg a történettelen film megnézése, pedig nagyon vártam :/

@Fejlődő szervezet: akkor hajrá :) !

purple rain 2015.10.08. 08:54:53

Tegnap láttam egy szinkronos előzetest, nem értettem mi ez a film... Három forintot nem ér ránézésre...

mojoking77 2015.10.08. 13:04:07

@purple rain: Szeretem az ilyen konstruktiv, ertelmes hozzaszolasokat. Csak tudnam, akkor mi a fenenek szolsz hozza, ha nem erdekel, es nem is fogod megnezni.. Mindegy, te dolgod. @Richter Géza: Szomoru vagyok, pedig mar a jegy is be van rendelve szombatra.. Majd meglatom. A legutolso Area VIP elmeny is Tom Hardy-hoz (meg persze Charliez Theronhoz) kotheto, azt imadtam. Mindegy, attol meg megnezem :)

Richter Géza 2015.10.08. 17:15:19

@mojoking77: kíváncsi vagyok, mit fogsz szólni hozzá :)

Kovács Erzsébet 2015.10.08. 17:28:43

Emelem a kalapom, hogy sikerült nézhető videót találnod abból a dokumentumfilmből (The Gangster and the Perverted Peer)! Valahogy az az érzésem, a lord családja (érthető módon) irtatja a netről...
Ezt a Legendát még nem láttam, sajnos más kritikus sem dicséri. Medák Péter (igen, igen) filmjével próbát tehet, aki jól visel némi nyolcvanas évekbeli cheesységet, meg a szereposztást (a Kemp fivérek a Spandau Balletből). Egyszer simán nézhető variáció Cronenberg Dead Ringersére.

Richter Géza 2015.10.08. 17:42:01

@Kovács Erzsébet: bevallom, nem 3 perc alatt ment :D

2015.10.09. 10:50:02

Én eleve nem értem, Hardy mitől lett hirtelen a "generációja egyik legjobb színésze" ahogy azt sok helyen írják. Én nem tudok igazán erős színészi teljesítményére visszaemlékezni, minden filmjében szomorúan néző baltaarcú csávó, olyan Bronson-típus, de Bronsonnak legalább király fizimiskája volt a "színészi eszköztelenség"-nek eufemizált tehetségtelenséghez. Szóval mondja már el valaki, azon kívül, hogy trend ezt mondani, mitől jó színész valójában Hardy? Ez a film meg a trailer alapján is legfeljebb egy közepes retro maffiasztori.

Richter Géza 2015.10.09. 11:16:37

@shitgun: ha semmi más nem győz meg, nézd meg a Locke-ot

nyirok 2015.10.09. 11:29:10

Tom Hardy szerintem egy átlagon felül szimpatikus ember, nem átlagon felül tehetséges színész. Egyébként bírom a fószert, de én sem értem, mi ez a nagy hype a színészi kvalitása körül. Szakmunkás, nem egy De Niro.

A Hardy kapcsán sokat emlegetett 44. gyermek pedig borzalmasan rossz film. Ilyen rosszul, ostobán megfogott sztorit ilyen kategóriájú filmben ritkán látni. A díszletek meg... Tényleg, a Szovjetúnió az maga Mordor bazmeg, és minden egyenruhás ember gerinctelen és aljas pártember, és senki sem gondolkodik, mindenki mindenkit elárul...
A sok zseb-esztéta meg bibliaként tekint erre a rakás meleg kakára. Innen üzenem, ajánlatos olvasni, meg a történelem órán figyelni, és nem minden valóság, amit egy amerikai filmben látsz, illetve nyomtatásba került, mondjuk a blikkben.

Elnézést a második bekezdésért, nem a témához szólt, csak úgy kijött.

mojoking77 2015.10.09. 13:02:20

@nyirok: " Innen üzenem, ajánlatos olvasni, meg a történelem órán figyelni, és nem minden valóság, amit egy amerikai filmben látsz, illetve nyomtatásba került, mondjuk a blikkben. "
Nem tudom, esetleg Szolzsenyicintol a Gulag szigtvilag mennyire tekintheto blikk szeru ponyvairodalomnak.
Tenyleg tessek olvasni. Foleg, mielott elhisszuk anyu/apu/nagyi kommunista partpropaganda altal telitett emlekeit :))

@shitgun: A solyom vegveszelyben, Eredet, Lawless, Locke, Warriors, Bronson (csak ha mar igy emlitetted :))))), Batman, etc, etc ,etc.
Tessek mondani jobbat (foleg az o generacioaban).
De Nirora visszaterve, azert amennyi hig fosba beleyult mar o is foleg az elmult 20 evben.. Ja, a Duhongo Bika szerintem az egyik legfeleslegesebben tulertekelt filmje (a Szarvasvadasz meg a masik,a ketperces naplementenezo Zsigmond Vilmos snittekkel)

Kovács Erzsébet 2015.10.10. 17:32:26

@shitgun: @nyirok: Ahogy Mark Kermode mondta (ha jól emlékszem, a Mad Max rádiókritikájában), Hardy rendkívül fizikális színész. Azaz az egész testével játszik, és van kisugárzása, van jelenléte, karizmája a képernyőn. Az ilyesmi meg nem terem minden bokorban. A szememben (mondjuk például Paddy Considine-hoz hasonlóan) a szereplése önmagában feldob egy átlagos filmet (például Bane-ként a Batman-trilógia zárófilmjét).
Mármost De Niróhoz hasonlítani... Mennyi is most Hardy, harmincvalahány éves? Még ha De Niro közelmúltbeli, konzekvensen középszerű/vacak/paródia alakításait leszámítom is, neki jóval több esélye volt bizonyítani, mint Hardynak. Különösen, hogy Új-Hollywood a szerzői filmkészítés aranykora volt, olyan környezet, amelyben rendező és színész úgy adhatta önmagát, ahogy se azelőtt, se azután nem engedte az ipar.

Kovács Erzsébet 2015.10.23. 02:37:43

Géza linkgyűjteményét kiegészíteném a legújabb darabbal. A brit állami levéltár ma tett elérhetővé 400, korábban titkos aktát, ebből 30-at a honlapjukon is. Íme a Krayékkel kokettáló Lord Boothby aktája:
www.nationalarchives.gov.uk/about/news/file-release-cold-war-cambridge-spies-burgess-and-maclean/subject-of-security-service-enquiry/

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása