aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: országúti bosszú [the rover] (2014) Kovacs Gellért
2014. augusztus 02. 15:50:00

Kategória: film 30 komment

Pedig nem is szeretem az ilyen filmeket. Hiszen nem bírok rossz szagú, dohos szobában üldögélni, csak mert azt mondják, a falaknak van üzenete – hiába szokom meg egy idő után, hogy büdös van és nincs oxigén, rátelepszik a tüdőmre, az agyamra, mindenemre. Aztán meg vacak kedvem lesz, például. Általában ez van velem meg az ilyen mozikkal, mint az Országúti bosszú. Most is ez van, de nem tudok úgy csinálni, mintha számítana. Mert David Michôd második nagy dobásának pontosan ez a lényege: hogy szétbassza az embert belülről.

therover620.jpg

Úgy emlékszem, hogy az Animal Kingdom nem csinált velem ilyesmit – de hát nem kell ahhoz újranézni, hogy tudjam is a választ, miért nem. Az a film nem így kemény. Na de ez hogy? Valahogy úgy, olyan hatásfokkal, ahogy teszem azt, nálunk Mundruczó Kornél próbál, ám az esetek többségében, régebben, mondjuk, a Fehér Isten előttig nem sikerült neki. Mert ő, khm, túl nagy művész hozzá. Michôd viszont napcserzett kisujjából rázza ki az adott zsáner szabályait, elevenségét, férfias ölelést küld egy másik kontinensre bizonyos Cormac McCarthy öregúrnak, valamint szervesen illeszkedik több, okkal felkapott ausztrál rendezőtársa pesszimizmusához: most éppen apokaliptikus road movie-ban vagyok, méghozzá abban a fajtában, melyben a filmzene is inkább nyugtalanító zaj, mint zene (de annak zseniális, Antony Partos maradt a rendező mellett, s jól tette); abban a fajtában, melyben a fegyvereknek olyan sokkoló hangjuk van, a halálosztások olyan embertelenül triviálisak, hogy nem hogy nem várom a következő lövöldözést, de kifejezetten rettegek, nehogy a következő percben is kiloccsanjon valakinek az agyveleje. Szóval abban a fajtában, ahol az úgynevezett főhősöket csak akkor hívjuk hősnek, ha más nem jut eszünkbe – egyébként gyilkosok ők is, akiket valami visz előre. De innen, az elvileg és hivatalosan nem apokaliptikus világból nézve egy fél dingófülét se adnák értük vagy a motivációjukért.

Utálok itt mindenkit. A most is fenomenális Guy Pearce figuráját, ezt a rövidnadrágos, titokzatos akárkit, aki mindegy, milyen áron, de vissza akarja kapni a kocsiját. Ezért aztán bárkit, de tényleg bárkit kivégez. (Na jó, majdnem bárkit.) Kicsit sem bírom Robert Pattinson félkegyelműjét – nem, nem azért, mert a srác rosszul játszik, remekül játszik, ezt el kell ismerni, s a magam részéről szívesen ismerem el. Hanem a karakterét, na, őt nagyon nem látom szívesen. Az se esik jól, hogy ők ketten tulajdonképpen összebarátkoznak. Minek? Egyáltalán mi értelme ennek az egésznek? Hogy aztán együtt öldököljenek tovább? Hogy miközben mennek, gurulnak előre az ausztrál sivatag mentén a piszkos ingükben, az izzadt pofájukkal, a vacak kocsikkal, én egyre jobban elmerüljek a kezelhetetlen depresszióban, a visszafordíthatatlan, felülírhatatlan reménytelenségben? Aztán, hogy a végén megtudjam, hogy mi végre ez az egész, mármint Pearce vándora miért akarta annyira visszakapni (az eredeti címbe emelt) autóját?

Igen, alighanem ezért, azért. Mindezért. Hogy nem múló hányingerem legyen mindentől, ami ebben a filmben vár vám, hogy egy pillanatra se érezzem igazi katarzist ebben a rothadó, mocskos, elkeseredett vízióban. Mert, s azt hiszem, ezért remek az Országúti bosszú, valahogy nem tudok rá legyinteni. Nem megy az, hogy kimegyek a dohos, undorító szobából a jó levegőre. Persze, lehet. Kell is. Mert még lehet. Ezt mondja Michôd – s bár mondták előtte ezt már mások is, nagyon-nagyon sokan, az ilyen filmek mindig akkor lesznek fontosak, ha nem tudunk velük igazán vitatkozni. Én most, 2014-ben, nem tudtam. Brutálisan jó képei ellenére is pocsék élmény volt nézni. De tényleg azt kell mondjam: ez neki a dolga. Ezért lett leforgatva.

Ja! És ne legyen igaza! Csak hogy ideírjam azt is, amit az optimizmus diktál.

Kövess minket facebookon és twitteren!

Címkék

kritika **** western thriller guy pearce robert pattinson aussie movies post apocalyptic david michod

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr216566951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.08.02. 16:00:29

Én egyfajta banalitást éreztem a filmmel kapcsolatban. Nem csupán az élet banalitását abban a világban, melyben ez a film készült, hanem sajnos a filmet magát is kissé banálisnak tartom. Nem értem, hogy maradhattak tíz éven át életben a nagy összeomlás után ezek a szerencsétlen véglények, akik talán levegőt is elfelejtenének venni, ha valaki nem mondaná nekik, és akik képtelenek kommunikálni egymással, vagy történetesen velem, a nézővel.

Magyarán én Michodtól többet vártam volna, de Gellért, a vallomásodat, feltárt szívedet nagyra értékelem, nem fogok odabökni. :)

peti40 2014.08.02. 16:09:37

Én is jóval többet vártam. Sajnos ez van. Amőgy a kritikával egyetértek csak ezzal nem, hogy jó a film.

Németh Barna 2014.08.02. 16:21:09

@Zalaba_Ferenc: Csak három év, ha emlékezetem nem csal. És úgy, hogy folyamatosan csúsztak idáig... ezért is üt nagyot a végkimenetele. Az Animal Kingdom jobban tetszett, de ez is egy nagyszerű film az emberségről/emberségből/emberiségről.

Kovacs Gellért 2014.08.02. 16:52:08

@Zalaba_Ferenc: Hát, én mindig tárogatok, mást se tudok :) A film banális, de ismerünk pár banális remekművet...

Deepblue Noir (törölt) 2014.08.02. 17:03:37

@Kovacs Gellért:

banális remekmű? érdekes, én egyet sem ismerek.

Deepblue Noir (törölt) 2014.08.02. 17:09:25

a poszt-véres délkörök cormac mccarty a tökéletes giccs, olvasói azt hiszik, valami mély, magas művészetben volt részük, holott csak egy némi verbális tehetséggel rendelkező banális trükkmester csalásában.

szkristof92 2014.08.02. 17:11:26

Egyetértek, kemény és rohadt nyomasztó ugyanakkor remek alkotás arról, hogy vajon egy embertelenné vált környezetben meg lehet-e embernek maradni.

Kovacs Gellért 2014.08.02. 17:11:52

@Deepblue Noir: Hát persze! Hogy ismernél? Legfeljebb valaki más gondolja egyik remekműnek titulált kedvencedről, hogy banális. És akkor jól elvitatkoztok az ízlésen, ami mindig szórakoztató dolog - pár sör mellett, legalábbis.

Deepblue Noir (törölt) 2014.08.02. 17:15:26

@Kovacs Gellért:

a remekmű történeti fogalom számomra, utólag derül ki, esetleg évtizedekkel, a történeti jelentőség, értékállóság, stb.
nyilván ott is vannak fokozatok, meg számos vitatott eset, meg én nem is szeretem ezt a jelzőt használni, de a banális meg a remekmű nem összeegyeztethető, pont.
a lenni vagy nem lenni vígjáték, nem mély alkotás, de ettől még nem banális, maga idejében roppant kiemelkedő volt.
vagy egyik-másik hitchock-krimi stb.
banális remekmű nincs.

Deepblue Noir (törölt) 2014.08.02. 17:17:24

vagy szubjektív, vagy történeti.
ha szubjektív, akkor én nem tartom banálisnak, ha más annak tartja, irreleváns.
ha történeti, akkor amit elég sokak számára értékállónak bizonyult, újszerűnek, komplexnek, az már nem banális.

Kovács Erzsébet 2014.08.02. 18:02:40

@Deepblue Noir: "vígjáték, nem mély alkotás"

isvean 2014.08.02. 21:44:24

sikerült ma megnéznem. jól éreztem hónapokkal ezelőtt, hogy a füst a tűznél nagyobb lesz, mint magam a tűz:

aeonflux.blog.hu/2014/06/04/honap_hire_magyar_mozikban_a_the_rover#comments

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.08.02. 23:37:08

@isvean: Az idézett poszt elkövetőjének nagyon tetszett a film.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.08.02. 23:39:15

@Németh Barna: Csal az emlékezeted.

"The Rover is a 2014 Australian drama film written and directed by David Michôd and based on a story by Michôd and Joel Edgerton. It is a futuristic western that takes place in the Australian outback, ten years after a global economic collapse."

Ennyi idő szerintem bőven elég volt arra, hogy az ilyen emberek eltűnjenek.

SZATOM 2014.08.03. 00:45:59

Számomra ott sántított az egész, hogy (spoiler) a srác kötődését nem éreztem eléggé indokoltnak, nem értettem, miért megy neki a bátyjának, még ha meg is remeg a keze a döntő pillanatban. Valószerűtlen, hogy ennyire befolyásolható, ennyire hülye, ahogy az is, hogy Pierce karaktere rábízza a piszkos munka egy részét.

Németh Barna 2014.08.03. 10:35:43

@Zalaba_Ferenc: Háromra emlékeztem :) De mindegy is, nyilvánvaló, hogy az nem az összeomlás pillanatában lettek ilyenek (például Görögország vagy Izland sem volt ilyen:)), hanem ide küzdötték le magukat.

Az idézett poszt: Isvean még mindig nem érti, hogy az a cím elsősorban nem a film megjósolt minőségének szólt, hanem a ténynek, hogy ilyen gyorsan bemutatnak egy független fesztiválfilmet.

Kovacs Gellért 2014.08.03. 10:55:44

@Zalaba_Ferenc: De hiszen leginkább arról szól a film, hogy mindenki olyan lesz, mint ők, előbb, esetleg utóbb - vagy meghal. Az utolsó jelenet is pont attól ütős, hogy szimbolikusan és konkrétan is valami olyantól búcsúzik a figura, amit egyébként már rég elvesztett...

állandóanbeleszólok 2014.08.03. 12:32:54

@Zalaba_Ferenc: Elég baj az, hogy ez az életet, amit a film bemutat, banálisnak lehet minősíteni. Nem?

David Sumner 2014.08.03. 12:51:04

@Deepblue Noir: "banális remekmű nincs."

Van. Biciklitolvajok. Apa és fia keresnek egy bringát Rómában. Mennek. Epizódról epizódra. Városról városra. Emberről emberre. Hol a barátom háza? Iráni kisfiú füzetet visz a baráthoz. Helyről helyre. Sok banális remekmű van. Más időkből, más stílusokból, más országokból, más időkből.

Deepblue Noir (törölt) 2014.08.03. 13:20:18

közönséges, lapos, elcsépelt. elnyűtt, lejáratott, agyoncsépelt, szakállas, sablonos, triviáli közhelyes, mindennapi, untig hallott, köznapi, kopott, elkoptatott "

a banális szinonimái. egy film története nem azonos a filmmel mint műalkotássl, a narratíva és építőkockái lehetnek banálisak(a sablonos, vagy a mindennapi értelmében,természetesen, nem az ennél negatívabbakban), a film meg mégsem az.

Deepblue Noir (törölt) 2014.08.03. 13:22:18

max. azon lehetne vitatkozni, hogy a nem egyedi és sablonokból-közhelyekből építkező, de magas színvonalon megvalósított alkotásra van-e értelme a (zsáner)remekmű kifejezést használni, de ez már teljesen más kérdés lenne.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.08.03. 17:05:48

@Németh Barna: Szerintem az összeomlás hatására az emberek inkább lesznek gyanakvóbbak, ösztönösebbek, mint ilyen hányaveti senkik, akiket még egy jól működő társadalom is pikk-pakk kivetne magából. Ezek azok a figurák, akik a zombiapokalipszisben elsőként változnak át zombivá. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.08.03. 17:07:55

@Kovacs Gellért: Szerintem ezért nem működik ez a film. Mert egy ilyen esemény hatására az ember nem ilyen lesz. Azt, hogy az életet semmibe veszi, rendben van, de hogy ennyire képtelen legyen működni, az azon bukik el, hogy 10 éve tart a hepaj. Ha két hónapja tartana, no, akkor mindent értenék...

...kivéve azt, hogy miért képtelenek ezek az arcok kommunikálni.

Kovacs Gellért 2014.08.03. 17:46:49

@Zalaba_Ferenc: Szerintem meg addig jó nekünk, amíg azt hiszed, hogy nem lehet életszerűen vegetatív tevékenységet folytatni hosszú, hosszú évekig....

Németh Barna 2014.08.03. 18:01:49

@Zalaba_Ferenc: Szerintem meg úgy lenne hiteltelen. Két hónappal egy gazdasági összeomlás után még nincs kizsigerelve minden, még vannak termékek, még működik ez-az. Azért ahhoz idő kell, míg leáll minden, mire az emberek felélik a tartalékaikat és eljutnak erre a szintre.

isvean 2014.08.03. 23:09:46

@Zalaba_Ferenc: én alapvetően a kommentek miatt linkeltem, de jó így is. örülök. a popcorn sajnos száraz volt a puskinban, de így sem bántam meg.

állandóanbeleszólok 2014.08.04. 08:30:07

@Zalaba_Ferenc: Csak annyira banális, mint az összes többi film. Nekem tetszett. Szerintem, pont olyan banálisan mutatja be a dolgokat,mint a The Road. És mivel már rengeteg filmet láttam, mondhatom majdnem mindegyikre, hogy ja, kérem, ilyen már volt. Jobb is, rosszabb is.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása