Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a szeptember 12-én startoló miskolci Jameson CineFest szép nagy csokorral jelentkezik az év legnagyobb nemzetközi fesztiválsikereiből. A bemutatók közé került Asghar Farhadi új filmje (La passé/A múlt), ami a legjobb színésznőnek járó díjjal gazdagította Berenice Bejót Cannes-ban. De hogy a legjobb színészi alakításról se maradjon le senki, Miskolcra érkezik Alexander Payne Nebraskája is. És ha már Cannes, nem maradhat ki a Arany Pálma nyertes Adéle élete (La vie d'Adéle) sem.
A további meglepetésfilmek között szerepel a Világvége, (The World's End), Edgar Wright sajátos kocsmatúrája, az amerikai kritikusok által az év egyik legjobbjának kikiáltott Frances Ha, de itt lesz például az Iron Sky rendezői változata is. És ezzel még közel sincs vége, kattintás után tovább szemezgethettek a fesztivál programjából.
DON JON (2013)
r.: Joseph GORDON-LEWITT
sz.: Joseph Gordon-Lewitt, Scarlett Johansson, Julianne Moore
(USA) 90 p.
Jon Martello mindent tárgyilagosan szemlél az életben: a lakását, az autóját, a családját, a nőket. A haverjai csak Don Jon-nak becézik, abbéli „képessége” miatt, hogy minden hétvégén, kivétel nélkül jut neki egy csaj a 10-es skála tetejéről. De még a legjobb menet sem hasonlítható össze számára azzal a hihetetlen boldogsággal, amit akkor érez, ha ül a gépe előtt és pornót néz. Elégedetlenségében elhatározza, hogy megkeresi a tökéletes szex kulcsát, de ehelyett igazi leckét kap életről és szerelemről. (magyar trailer)
ALL IS LOST / MINDEN ODAVAN (2013)
r.: J. C. CHANDOR
sz.: Robert Redford
(USA) 106 p.
Egy névtelen férfi (Redford) magányosan hajózik az Indiai-óceánon. Egy nap arra ébred, hogy vitorlása léket kapott, amikor összeütközött egy, a tengeren hagyott konténerrel. A navigációs berendezés és a rádió meghibásodása miatt nem tudja, hogy egy erős vihar felé vitorlázik. Bár a hajótestet sikerül kijavítania, minden tudására és korát meghazudtoló erejére szüksége van ahhoz, hogy túlélje a vihart. Az áramlatokra kell bíznia magát, hogy elvigyék egy olyan hajózási útvonalig, ahol reménye lehet arra, hogy valaki a segítségére siet. A könyörtelen napsütés, és a hajója körül úszkáló cápák arra késztetik, hogy szembenézzen saját halandóságával. (trailer)
THE EAST / A KELET (2013)
r.: Zal BATMANGLIJ
sz.: Brit Marling, Alexander Skarsgĺrd, Ellen Page
(USA/UK) 116 p.
Valaki nagy vállalatok vezérigazgatóira utazik: elkapja és rákényszeríti őket saját káros termékeik elfogyasztására. Az ügy felgöngyölítésével egy elit magánnyomozó irodát bíznak meg. A gyanú egy rejtélyes anarchista csoportra, a Keletre terelődik, ide kell beépülnie Sarah Moss volt FBI ügynöknek. Sarah beépül a szervezetbe, de hamarosan rájön, hogy ahogy közeledik a végelszámolás pillanata úgy kerül egyre közelebb a szervezet karizmatikus vezetőihez. (trailer)
METRO MANILA (2013)
r.: Sean ELLIS
sz.: Jake Macapagal, Althea Vega, John Arcilla
(UK) 115 p.
Orcar Ramirez és családja a jobb élet reményében menekül Manilába, a Fülöp-szigetek északi részének rizsföldjei nyújtotta szegénységből. De a főváros fojtogató pezsgése hamar rájuk telepszik és könnyen áldozatul esnek a helyiek manipulációinak. Oscar-nak szerencséje van: munkát kap egy pénzszállító cégnél, és társa Ong is szárnyai alá veszi. De a munkával járó magas halálozási arány és Ong zavaros ügyletei arra kényszerítik Oscar-t, hogy szembenézzen az új munkájával és az új életével járó veszélyekkel.
TORE TANZT / NOTHING BAD CAN HAPPEN / TORE TÁNCA (2013)
r.: Katrin GEBBE
sz.: Julius Feldmeier, Sascha Alexander Gersak, Annika Kuhl
(Németország) 110 p.
A fiatal Tore egy keresztény punk mozgalom, a Jesus FreakS, tagja. Miközben lázadnak az intézményes egyház ellen, a mozgalom tagjai teljes mértékben magukénak vallják Jézus tanításait a szeretetről. Egy nap, kisebb csodával felérően, Tore sikeresen megjavít egy lerobbant autót és megismerkedik annak sofőrjével, Benno-val. Nem telik bele sok idő, Tore Benno kertjében ver sátrat és szép lassan a család részévé válik. De Benno kegyetlen játékba kezd, hogy tesztelje Tore hitének mélységét. Az erőszak egyre extrémebb formákat ölt, a végletekig feszegetve Tore szeretetének határait.
MIELE (2013)
r.: Valeria GOLINO
sz.: Jasmine Trinca, Carlo Cecchi, Libero De Francesco
(Olaszország) 96 p.
A Miele egy 30 éves nő, Irene története, aki szenvedőkön segít. Végstádiumban lévő betegeknek, akik szeretnék lerövidíteni szenvedésüket, embereknek, akitől a fájdalom elveszi a minden emberi lényt megillető méltóságot. Egy nap egy 70 éves, jó egészségnek örvendő férfi kéri Irene segítségét, egy férfi, aki egyszerűen csak úgy érzi, eleget élt. Ez a találkozás alapjaiban rengeti meg Irene hitét. A két ember komoly vitába kezd.
KILL YOUR DARLINGS / ÖLD MEG KEDVESEID (2013)
r.: John KROKIDAS
sz.: Daniel Radcliffe, Michael C. Hall, Elizabeth Olsen
(USA) 104 p.
1944-ben, a Columbia Egyetem hallgatójának, az ifjú Allen Ginsberg-nek az élete gyökerestől felfordul, amikor szemet vet egyik elképesztően laza és kisfiúsan bájos tankörtársára, Lucien Carr-ra. Carr jelenti Ginsberg belépőjét egy bohém világba, általa ismeri meg William Burroughs-t és Jack Kerouac-ot. Az élet és az irodalom szabályai és konformitása elleni lázadásként ők négyen elhatározzák, hogy harcba szállnak a hagyománnyal és valami újat hoznak létre. Így veszi kezdetét a később beat korszaknak nevezett időszak.
THE KINGS OF SUMMER (2013)
r.: Jordan VOGT-ROBERTS
sz.: Nick Robinson, Gabriel Basso, Moises Arias
(USA) 95 p.
A felnőttkor küszöbén álló Jon Toy-t egyre inkább zavarja egyedülálló apja, Tony, gyámkodása. Egyszer és mindenkorra a szabadságot választja. Legjobb barátjával, Patrick-kal, és egy Biaggio nevű fura sráccal egy erdei tisztásra költöznek, és bejelentik, hogy itt alakítanak ki egy kötelezettség és szülőmentes életet maguknak. Miután elkészül a hevenyészet kis otthon, a fiúk szembesülnek azzal, hogy inentől a maguk sorsát irányítják – egyedül az erdőben. (trailer)
KRUGOVI / CIRCLES / TEMPLOM A DOMBON (2013)
r.: Srdan GOLUBOVIC
sz.: Aleksandar Bercek, Leon Lucev, Nebojsa Glogovac
(Szerbia) 112 p.
Dubrovnik és Montenegró között félúton, a bosnyák hegyek ölelésében fekszik a soknemzetiségű Trebinje. Amikor Marko, a fiatal katona eltávozást kap a frontról, néhány napra hazatér Trebinjébe az apjához, a barátnőjéhez és a legjobb barátjához. A háború elől a bájos kisváros sem nyújt menedéket: hirtelen és értelmetlenül tör felszínre az erőszak, amikor három szerb katona rátámad egy békés muszlim boltosra. Marko az egyetlen, aki közbeavatkozik, így megmenti az árus életét, viszont ezért súlyos árat fizet.
Az egykori barátok és ellenségek sorsa tizenkét évvel később ismét összefonódik, a háború soha be nem gyógyult sebei újra felszakadnak.
LES RECONTRES D’APRČS / YOU AND THE NIGHT / TE ÉS AZ ÉJSZAKA (2013)
r.: Yann GONZALEZ
sz.: Kate Moran, Niels Schneider, Nicolas Maury
(Franciaország) 91 p.
Éjfél körül jár az idő. Egy fiatal pár és transzvesztita cselédjük épp orgiára készülnek. A vendégeik: A Kurva, A Sztár, A Csődör és A Tini.
Meglehetősen sajátságos alkotás Beatrice Dalle, Eric Cantona és Alain Delon fia, Alain Fabien Delon szereplésével.
DESERTEUR! / GLORIOUS DESERTER / DICSŐSÉGES DEZERTŐR (2012)
r.: Gebrielle NEUDECKER
sz.: Manuel Dormann, Markus Klampfer, Alexander Korlotetzky
(Ausztria) 80 p.
A „Glorious Deserter” a szőke, kék szemű náci katona sztereotípiája mögé kalauzolja el a nézőt. Bátor osztrák fiatalembereket mutat be, akik – ahelyett, hogy a háborús gépezet engedelmes kis fogaskerekeivé váltak volna – úgy döntöttek, hogy a saját hitüket követik.
Az egykori dezertálás és a mostani körülmények is összekötik őket: próbálnak normális életet élni a háború utáni Ausztriában, de útjuk kiábrándultsággal, bűntudattal, elidegenedéssel és fájdalmas emlékekkel van kikövezve. Egy szerető feleség vagy a vallás menedéket kínál. A többiek – legalábbis úgy tűnik – örökre a múlt foglyai maradnak.
FOR THOSE IN PERIL / CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGRE (2013)
r.: Paul WRIGHT
sz.: George MacKay, Kate Dickie, Nichola Burley, Michael Smiley
(UK) 93 p.
„Hat tengerész hajózott ki, de csak egy tért vissza.”
Aaron (George Mackay) az egyetlen túlélője egy halászatnak, melyről öten – beleértve Aaron bátyját, Michaelt (Jordan Young) is – már soha nem térnek vissza. Miután képtelen visszaemlékezni arra, hogy mi történt és érzi a közösség kollektív gyászának súlyát, Aaron tehetetlenségében abba a hitbe menekül, hogy Michael és a többiek valahogy mégis túlélték a katasztrófát. Csodálatos képi világ és érzékeny színészi játék jellemzi Paul Wright szeretetről és veszteségről szóló, folklór elemekkel tarkított filmjét.
PLYNACE WIEZOWCE / FLOATING SKYSCRAPERS / TILTOTT SZERELEM (2013)
r.: Tomasz WASILEWSKI
sz.: Mateusz Banasiuk, Marta Nieradkiewicz, Bartosz Gelner
(Lengyelország) 85 p.
A jóképű Mikal-lal való találkozás nyomán elszabaduló érzések egy lórúgás erejével hatnak az erős és fegyelmezett Kuba-ra. A férfi kényelmes kis élete Sylwie, a barátnője, oldalán hirtelen unalmassá válik és már az sem érdekli, hogy atlétaként a csúcson maradjon. Hamarosan szenvedélyes viszonyt kezd Mikal-lal. Ahogy Sylwie és Kuba közös élete darabokra hullik, a férfi rájön, hogy ki is ő és mit is akar valójában. A lengyel rendező, Tomasz Wasilewski a szimbolizmus és a művészi megközelítés eszközeivel élve mutatja meg, hogy milyen csavarokat tud produkálni az élet – ezúttal azzal, hogy „elmeséli”ahogyan két szerelmes férfi egymásra talál egy dogmatikus társadalomban.
IL FUTURO / THE FUTURE / A JÖVŐ (2012)
r.: Alicia SCHERSON
sz.: Manuela Martelli, Rutger Hauer, Luigi Ciardo, Nicolas Vaporidis
(Olaszország/Chile/Németország) 98 p.
A fiatal Bianca egész világa darabokra hullik, mikor a szülei életüket vesztik egy autóbalesetben. A lányra marad egy római lakás és az öccse, Tomas. Bianca kétségbeesetten küzd azért, hogy mindent kézben tartson, hogy megtalálja helyét ebben az új, szürreális világban.
Az élet tovább bonyolódik, mikor Tomas haverjai kitervelnek egy rablást, amiben Bianca lesz a csali. Meggyőzik a lányt arról, hogy lépjen szexuális kapcsolatra egy rejtélyes vak remetével, Maciste-tal (Rutger Hauer). De ahogy egyre több időt töltenek együtt, Bianca a férfi rokokó villájában váratlanul rátalál a vágyott normalitásra és elfogadásra.
HALIMIN PUT /HALIMA’S PATH / HALIMA SORSA (2012)
r.: Arsen A. OSTOJIC
sz.: Alma Prica, Olga Pakalovic, Mijo Jurisic
(Horvátország) 93 p.
Halima a bosnyák háborúban veszítette el a férjét és a fiát. Mindkettejüket elhurcolták, a testük sosem került elő. Amikor egy újabb tömegsírt tárnak fel, a muszlim asszony azt reméli, hogy végre meggyászolhatja szeretteit. Szívbemarkoló dráma a túlélők szenvedéseiről. Az igazi görög tragédia – a Balkánon.
Arsen Anton Ostojic a horvát Új Hullám legjobbnak tartott rendezője. Első filmje, a „Az a csodálatos spliti éjszaka” (2004), egy igazi modern film noir. Második nagyjátékfilmjét, a „Senki fia” című háborús drámát már láthattuk a Jameson CineFest versenyprogramjában.
ILO ILO (2013)
r.: Anthony CHEN
sz.: Koh Jia Ler, Angeli Bayani, Tian Wen Chen
(Szingapúr) 99 p.
A Szingapúrban játszódó ILO ILO egy háromfős család és újonnan érkezett, filippínó házvezetőnőjük, Teresa, kapcsolatának krónikája. Teresa, mint megannyi filippínó nő, egy jobb élet reményében kelt útra.
Az egész családnak alkalmazkodnia kell az idegen megjelenéséhez, ami tovább rontja, amúgy sem problémamentes kapcsolatukat. Mégis, Teresa és a gondjaira bízott problémás fiú, Jiale, között hamarosan szoros kapocs alakul ki. Ahogy Teresa egyre inkább a család részévé válik, úgy mélyül el a barátságuk is.
De 1997-ben járunk, és az ázsiai pénzügyi válság egyre inkább érezteti hatását a régióban...
Az idei Cannes-i Fesztivál Arany Kamera díjas filmje.
DE ONTMAAGDING VAN EVA VAN EVAVAN END / THE DEFLOWERING OF EVA VAN END / EVE VAN END SZŰZTELENÍTÉSE (2012)
r.: Michiel ten HORN
sz.: Vivian Dierickx, Jacqueline Blom, Ton Kas
(Hollandia) 98 p.
Etty, a férje Evert és a gyermekeik, egy teljesen átlagosan diszfunkcionális családot alkotnak. Amikor egy német cserediák, Veit, személyében belép az életükbe a megtestesült tökéletesség a kétely, bizonytalanság, félelem és vágy is megtalálja az utat a Van End család életébe. Miután érzik, hogy egyre inkább eltávolodnak önmaguktól és egymástól, Veit két hetes ottléte során mind az öt családtag igyekszik megújulni.
Vígjáték – igazi mélységgel.