A Martin Luther King-emléknapot megelőző hétvégén három új filmmel neveztek a forgalmazók, melyek közül a Mama című horror emelkedett ki győztesen. És a kiemelkedést most szó szerint kell érteni: Arnold Schwarzenegger sokat emlegetett visszatérése, azaz az Erőnek erejével teljesen megsemmisült, de Mark Wahlberg krimije, a Megtört város is kiábrándítóan keveseket érdekelt.
> új filmek
Idén januárban a rémületre hangolták magukat az amerikai mozizók: a Texas Chainsaw 3D és az A Haunted House után a Mama is figyelemreméltóan kezdett. Andrés Muschietti spanyol filmes 2008-as, saját rövidfilmjét bővítette egész estéssé, és a jó reklámnévnek bizonyuló Guillermo del Toro is megtámogatta az erdei házban öt éven át, rejtélyes körülmények között egyedül élt lánytestvérek történetét. A 28 millió dolláros első hétvégi eredmény fenemód jó, egy mozira esően több mint 10 ezer dolláros bevételt jelent; ezzel a spanyol-kanadai koprodukció olyan korábbi, hasonló időszakban bemutatott műfajtársakat múlt felül vastagon, mint A fekete ruhás nő, a Bújócska vagy A túlvilág szülötte. Ebből a teljességgel feledhető címeket is tartalmazó rövid felsorolásból is kitűnik, mennyire fölösleges magyarázatkeresésbe bocsátkozni egy-egy horrorfilm sikere kapcsán, de a Mamáé látszólag megérdemelt, hiszen a hét egyetlen Rotten Tomatoes-os "friss"-nek minősített premierjéről van szó. És nem mellesleg Jessica Chastain duplázásáról, hiszen az Oscar-jelölt színésznő a Zero Dark Thirty után egy újabb filmet fémjelez a dobogó tetején, mi több, jelenleg az első két pozíciót is birtokolja; ennél jobb helyzetbe nem is kerülhetne egy Golden Globe-díj után. A 15 millióból készült, a Universal által forgalmazott Mama 75 millió dollárig alighanem eljut.
Mark Wahlberg jó évet zárt a tavalyival, hiszen nem csak a Ted főszerepével örvendhetett könnyen szerzett sikernek, de a Csempészek élén éppen egy esztendeje meg is dolgozott érte. A 20th Century Fox figyelmét biztosan nem kerülte ez el, mikor mostanra tűzte ki a Megtört város (Broken City; hazai bemutató: február 7.) premierjét. A film azonban, melyben Wahlberg a New York-i polgármester neje után szimatoló exzsarut játszik Russell Crowe és Catherine Zeta-Jones oldalán, túl kevés csempészést és túl sok politikust kínált a finnyás közönségnek: mindössze 9 millió dollárt bírt összeszedni ezen az egyébként jó esetben sok babért termő hétvégén, márpedig ez az összeg a két főszereplő neve mellett vaskos kudarc. Nem javít a helyzeten, hogy a Hughes-testvérek egyik fele (Allen) által rendezett krimit igencsak lehordták a kritikusok, de ami lényegesebb, hogy a nézők sem repestek a látottaktól a nyitónapi visszajelzések alapján – mindezt úgy, hogy a forgatókönyv 2008-ban rajta volt a legjobb megvalósítatlanok listáján. Hiába visszafogott a költségvetés (35 millió), a Megtört városnak így is sikerült megbuknia, hiszen azt a szintet nem fogja elérni.
Arányaiban még nagyobb, ugyanakkor érthetőbb zátonyra futás, amit az Erőnek erejével (The Last Stand; hazai bemutató: január 24.) produkált. Arnold Schwarzenegger első filmje tíz esztendő után siralmasan gyenge nyitányt jegyez a maga 6 milliós összegével, amit a hét legszélesebb körű bemutatójaként sikerült összehoznia. Bizonyító erejű e tény afelől, hogy ami egy évtizeddel korábban nem ment, az most még annyira se megy. Ugyanis a Terminátor 3: A gépek lázadása egy nevezetes franchise tagjaként jutott el 150 millió dollárig (ami így is csalódás volt), azt megelőzően pedig Arnie két vaskos buktával rendelkezett: A 6. napon az izgalmas sci-fi-elemekkel sem úszta meg az aránytalanul nagy közömbösséget, Az igazság nevében pedig csaknem ugyanolyan mezei sztorival volt felvértezve, mint az Erőnek erejével. Azóta márpedig még kevésbé hatja meg a közönséget pusztán egy színész cím felé firkantott neve. Az ex-kormányzó nagyjából úgy áll, mint Mel Gibson: hosszú hiátusa alatt törzsközönsége elszokott a mozitól, a jelenlegieknek fantáziáját pedig nem mozgatják meg a hatvanon túli akciózók (kivéve, ha sokan vannak és Jason Statham segít nekik boldogulni). Szóval az Erőnek erejével lehet bármennyire is jó (csak közepesen lett az a kritikák szerint), valódi sikerrel csak a DVD-forgalmazás kecsegtet számára; a mozikból a 30 milliós költségvetés jó, ha felével kell most beérni. Rendkívül érdemtelen és túlzott bukás ez.
> korábbi filmek
Immáron több mint 2500 moziban látható a Napos oldal. A Weinstein Company november vége óta futtatja David O. Russell filmjét, de csak most, Golden Globe-díjjal és 8 Oscar-jelöléssel a zsebben lépett a tettek mezejére, azaz a box office-listát meghódító útra. Nem alakultak rosszul a dolgok: a drámai vígjáték dobogós helyezést ért el 11 millió dollárral, amihez hozzácsapva eddig megszerzett bevételét az egyenleg már 55 millió dollár tájékán jár, s az elkövetkezendő egy hónap folyamán még a 100 milliót is megközelítheti.
A második helyre csúszott vissza, de továbbra is komoly figyelmet élvez a Zero Dark Thirty. Kathryn Bigelow kortárs háborús drámája 17 millió dollárral képviseli magát, ami ugyancsak több mint 55 millióra egészíti ki az eddigieket. A jó változási arányhoz hozzájárult a hétfői szünnapból adódó erős vasárnapi forgalom, de az is bizonyos, hogy a múlt heti erős kezdés nem csak a botrányszagnak volt köszönhető.
A pénteki napon, forgalmazása 71. napján a Skyfall elérte a 300 millió dolláros bevételi határt. A 23. Bond-film rendkívüli szereplésében további érdem, hogy az összes rész közül, félszáz évnyi termést tekintve a harmadik legnézettebbé is vált a Tűzgolyó és a Goldfinger mögött.
> végszó & ami jön
Bár a Megtört város és az Erőnek erejével csúnyán leszerepelt, a hétvége összességében nem menthetetlen; a tavalyi MLK-víkenden is hasonló összeget hajtott fel a top 10, mint idén. A Mama és a Zero Dark Thirty közös főszereplője igen figyelemreméltó szalagcím lehetne a szórakoztatóipari lapok számára, ám Schwarzenegger dugába dőlt visszatérésén sokkal szívesebben csámcsognak a jómadarak ("I can’t wait to spend the next days making fun of washed-up Arnold Schwarzenegger flopping"). Érdemes még rámutatni, hogy a hónap egyetlen PG-13-as filmjét jelenti a Mama (egy horror), így ha folytatódik az R besorolású, valójában mindenkire számító filmek kudarca, akkor meglehet, hogy a nehezen (vissza)jött erőszakvállalás gyorsan köddé is válik. A régóta várt Boszorkányvadászok és Jason Statham Parkerjének bemutatkozásán így talán több múlik, mint azt gondolnánk. A harmadik új film a Movie 43 című sokszereplős, több összefüggő rövidből álló vígjáték lesz.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Boszorkányvadászok | 3000 | $16m
Movie 43 | 2000 | $10m
Parker | 2200 | $8,5m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | ú | Mama |
$28,1m | $28,1m |
2 | 1 | Zero Dark Thirty |
$17,6m | $55,9m |
3 | 10 | Napos oldal |
$11,4m | $55,3m |
4 | 3 | Gengszterosztag |
$9,1m | $32,2m |
5 | ú | Megtört város |
$9,0m | $9,0m |
6 | 2 | A Haunted House |
$8,3m | $29,9m |
7 | 4 | Django elszabadul |
$8,2m | $138,4m |
8 | 5 | A nyomorultak |
$7,8m | $130,4m |
9 | 6 | A hobbit: Váratlan utazás | $6,4m | $287,4m |
10 | ú | Erőnek erejével |
$6,3m | $6,3m |