aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: kényszerleszállás [flight] (2012) Zalaba_Ferenc
2013. január 16. 10:47:26

Kategória: film 10 komment

- Alkohol- és enyhén spoilertartalmú írás -

Whip Whitaker kapitány (Denzel Washington) csodával határos módon megakadályozza, hogy a gyakorlatilag irányíthatatlanná vált gépe belefúródjon a földbe, és a fedélzeten lévők mind meghaljanak. Miközben a média hősként ünnepli, a kényszerleszállást követő nyomozás kimutatja, hogy a kapitány felszállás előtt alkoholt és más tudatmódosító szereket fogyasztott, és ez egészen más színben tünteti fel az esetet.

flight.jpg

Függetlenül attól, hogy a törvény melyik oldalát képviseli, az utóbbi években Denzel Washington csak akkor hajlandó aláírni egy szerepnek, ha az kellően badass, mi több eme tulajdonságát vagy ő ("King Kong ain't got shit on me!"), vagy valamelyik kollégája ("Creasey's art is death.") megfelelő módon artikulálja is. Ugyan eleinte Whip Whitaker kapitány figurája sem lóg ki ebből a sorból - ő is egy kőkemény figura, akinek vannak árnyoldalai -, a film előrehaladtával ez a keménység alapos módszerességgel foszlik le róla: arról az emberről, aki görcsösen kapaszkodik abba a kikezdhetetlen ténybe, hogy ki nem szarja le, mennyit ivott, mikor rajta kívül senki más nem tudta volna letenni a gépet, és aki nem képes vagy nem akar szembesülni azzal, hogy valójában milyen ember is ő.

Zemeckis filmje - 12 év után az első élőszereplős - meglepően merész: a fenti problematikát simán meg lehetett volna közelíteni család-kompatibilis, kényesen mesterkélt módon is; Whip Whitaker ugyan nem járja meg azt a hányadéktól bűzlő poklot, melyben például Nicolas Cage fordult meg a Las Vegas, végállomásban, de ott táncol a szakadék peremén. Drogokban és alkalmi kapcsolatokban (is) fürdőző figurája egyik amorális döntést a másik után hozza, és - az elengedhetetlen kinyilatkoztatás keretében - meg is mondja, hogy igen, ő az alkoholt választotta. Mindenki bekaphatja.

De azért a börtöntől ő is fér. A páratlan napokon minden alkoholtartalmú italt a WC-n lehúzó, páros napokon pedig a helyi italdiszkontban nagybevásárlást tartó ellentmondásossága a körülötte ugráló, az ő tisztára mosásán dolgozó embereket - Don Cheadle-t, a dörzsölt ügyvédet vagy a szakszervezet érdekeit kényesen védő Bruce Greenwoodot - is megizzasztja. Persze, ők sem riadnak vissza az igazság elferdítésétől, amely abban a pofátlanul szellemes és tökös jelenetben kristályosodik ki leginkább, melyben Whitaker saját bejáratú dílerje (John Goodman, aki összemosta saját és Jeff Bridges figuráját A nagy Lebowskiból) is tevékenyen részt vesz.

Szóval a Kényszerleszállás nem egy kényszerleszállás krónikája, nem egy tragikus, lélekemelő és/vagy -deformáló esemény feldolgozásának drámája, hanem egy kívülről magabiztosnak látszó, valójában omladozó, a maga önteltségében fuldokló ember sötét énjének alapos körbejárása, és nem mellesleg a bürokrata rendszerek finom kritikája, amely az utóbbi évek egyik legbátrabb, legpofátlanabb stúdiófilmje lehetett volna, de sajna, hiába szemez elejétől végéig a sötétséggel, a befejező képsorokban csúnyán visszatáncol a megnyugtató és egyben unalmas biztonság talajára. Mert mindenki bekaphatja.

Címkék

kritika denzel washington drama robert zemeckis disaster movie don cheadle john goodman 6csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr815021172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

McCl@ne 2013.01.16. 10:55:53

Egyetértek. Nagyon jól indul, közepesen folytatódik és gagyin ér véget. A felénél pedig kifejezetten unalmassá válik ez az említett "páros/páratlan napok" váltakozása.
Kár érte. Denzel viszont nagyot alakít, meg Goodman is abban a 2x3 percben.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.01.16. 11:00:01

nekem is pont ez jutott eszembe, mintha Goodman átváltozott volna Jeff Bridgessé, ahhoz képest a 7 pont lehet még sok is

kaamir 2013.01.16. 11:17:27

Ha Zemeckis nem akarta volna eljátszani a hittérítőt (már megint), akkor ez igazán jó és mély film lehetett volna. Így ugyanaz a véleményem, mint a Kapcsolat után: sok hűhó semmiért.
De örülök, h Zemeckis visszatért a normális filmek világába és egyéb érdemei miatt egy gyenge 7/10-et megajánlok a filmnek.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.16. 11:35:28

Nekem mondjuk kifejezetten tetszett a vége, az adott értelmet az egész sztorinak. Anélkül biztosan fel lettem volna háborodva, hogy semmi értelme nem volt végigülni az elmúlt 2 órát.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.01.16. 11:42:38

@danialves: Ezzel minden amerikai stúdióvezető egyetért. :)

sirok0001 2013.01.16. 13:44:48

Teljesen más filmre számítottam...viszonylag unalmas, lassan mozgó film.
Nem mindig kell olyan nagy sötétséget bejárni az embernek, hogy mi élvezzük a mozit...Ha mi lennénk valamitől függők az nem lenne könnyű, sztem gyakran észre sem vesszük, hogy azok vagyunk, mert elfogadott a mai világban, na mindegy. A lényeg, hogy nekem semmi bajom nem volt a történettel, max annyi, hogy ezt 1,5 h-ban is le lehetett volna rendezni. Nem volt rossz, de amikor megnéztem egy jót akartam mozizni, nem elmélkedni az ember mibenlétéről...6/10 keményen, nem több.

lizardking 2013.01.17. 21:45:15

Nekem nagyon tetszett, de nem tökéletes. John Goodman fergeteges, nagyon nagy arc volt ebben a filmben. És én azért Washington-tól sem sajnálom azt a jelölést, rettentő meggyőzően játszott.

prericsi 2013.01.30. 10:37:10

Szerintem kihagytad a legfontosabb szálat a kritikából, ez pedig a hit. Nem véletlen, hogy egy templomtornyot leverve, éppen imádkozó emberek közé zuhant a gép, sem a másodpilóta bigott vallásossága, sem az ügyvéd védekezése, sem a kapitány ellenállása. Számomra a film egy megváltás történet. Ennek az esemény-sornak kellett lejátszódnia ahhoz, hogy a kapitány végül szembenézzen önmagával. Az ital lerombolta a magánéletét, de mégis magabiztosan egyensúlyozott a szakadék szélén, hiszen látszólagos felelőtlensége ellenére pontosan tudta, hogy rutinja és rátermettsége elég hozzá, hogy elvezesse a gépet nap-mint-nap, akár szétcsapva is. A baleset is őt támasztotta alá, nem miatta történt, sőt. A történet hajszál pontos portréja a szenvedély betegségnek, míg Cage a Las Vegasban a legutolsó elágazást elérve a halált választja, a kapitány az életet. A befejezés pedig tökéletes, a megváltás egy mondatba sűrítve. Hasonló mélységeket megélt negyvenes apaként a stáblistát könnyes szemmel ültem végig. Bónuszként a film tele van olyan apró, de zseniális dolgokkal, mint a fekete dobozra mondott búcsúüzenet, a lépcsőházas jelenet, vagy éppen Goodman, amiért érdemes lesz újranézni. Nálam 9/10.

K. Kálmán 2013.01.30. 12:05:51

@prericsi: Jó észrevétel! Igen, a filmben sokszor bukkan fel a hit és Isten-témája, még ha legtöbbször csak apró kis mondatok, jelenetek, képek erejéig is. Amolyan jelzésértékű dologként. De aki elérti a jelzést, az ilyen síkon is értelmezheti a filmet.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása