Országos premierje alkalmával a Zero Dark Thirty annak rendje és módja szerint elsöpörte a új aspiránsokat: a Gengszterosztagból így lett az év első menő filmje helyett az év első csalódása, ellenben az A Haunted House című paródia sikerrel igyekezett egyensúlyt hozni a komoly filmekkel elárasztott díjszezonos időszakba.
> új filmek
Ha van valami, ami a díjak halmozásánál is többet ér a nézők moziba csábításánál, az a botrányszag. Ezt úgy ötévente megtapasztalhatjuk, midőn egy filmet nem feltétlenül híre, hanem hírhedtsége lök a toplisták élére. A Zero Dark Thirty (hazai bemutató: február 21.) márpedig alaposan megjárta az amerikai sajtót, hiszen a kínzás eszközének ábrázolása egy dokumentáló jellegű játékfilmben igencsak magára vonja a figyelmet. Így esett, hogy képviselők élvezettel vontak felelősségre filmeseket és ellenpártistákat egyaránt, miközben a Sony a tenyerét dörzsölgetve számolta Kathryn Bigelow díjait és a széleskörű premierig hátralévő napokat. Erre most sor került, a ZD30 közel 3000 mozi műsorára került fel, és ahogy azt az előjelek megszellőztették, a közönség nagy számban tiszteletét tette. A közelmúlt közel-keleti hadviselésével foglalkozó filmjei ritkán bírtak épkézláb számokat produkálni a kasszáknál, most pedig több mint két és fél óra ilyesmire vállalkoztak az eddig hidegen hagyott amerikaiak, méghozzá 24 millió dollár értékben. Ehhez tényleg aligha lett volna elég egy szakajtónyi Golden Globe- és Oscar-jelölés, itt a megfizethetetlennek örülhetett a forgalmazó. A rendkívüli limitált kópiaszámon történt szereplést tehát nagyjából sikerült átmenteni az országos szintre, s most már jobbára a nézői visszajelzések hajthatják a ZD30 malmára a vizet, tekintve, hogy Bigelow rendezői Oscar-jelölésének hiányában a film február végén nem fog különösebb felhajtást okozni a Dolby Filmszínházban. A 100 millióhoz nagyon erős szájhagyomány szükségeltetik, de a költségvetés dupláját, vagyis a 80 milliót meg lehet célozni, és ez komoly kárpótlás a rendezőasszonynak A bombák földjén elforgalmazása után.
Marlon Wayans minimum tettestárs a Horrorra akadva-széria elkövetésében, s 2000-ben aligha gondolta volna, hogy még majdnem 13 évvel később is élni fog ez a franchise. Ő már a harmadik résszel átadta a stafétát, most azonban úgy tűnik, visszacsinálná az egészet: az A Haunted House című horrorparódia ugyanis tökéletesen illeszkedik a Scary Movie hagyományaihoz. Ez a filmszerűség elsősorban a Parajelenségek-szériából csinál viccet, s mivel a talált felvételes ijesztgetés az elmúlt néhány év –sőt minden idők egyik– legnagyobb jelensége volt a műfaj háza táján, nem is csoda, hogy a Parajelenségek 4. után megcsömörlött nézők tüntetőlegesen álltak sorba, hogy összedobjanak 18 millió dollárt az Open Road Films terjesztésére. A 2,5 milliós költségvetést elnézve ez bizony vastag sikertörténet mindenkinek, kivéve talán a közönséget, hiszen a csak 2160 moziban játszott produktum jó eséllyel pályázik az év legrosszabb filmje pozíciójára, legalábbis erről árulkodnak a Rotten Tomatoes-on listázott kritikák. 40-45 millió dolláros végeredmény várható.
Egy nyári lövöldözés és egy lövöldözős jelenete miatt szeptemberről halasztotta mostanra a Warner Bros. a Gengszterosztag (Gangster Squad; hazai bemutató: január 31.) című krimit, aminek izgalmas sztorija és megnyerő szereplőgárdája biztosítékként szolgált afelől, hogy 2013 első kedvence kerekedik belőle. Meglepő módon azonban a filmből kétfrontos kudarc vált: először jöttek a hervasztó kritikák, amik alaposan megkérdőjelezték Ruben Fleischer (Zombieland) rendező műfajrugalmasságát, majd pedig a pénteki premiernap felemás számai, melyek szerint még A Haunted House is kihívásként jelentkezett az igaz történet számára. A B+ (négyes fölé) CinemaScore ellenére szombatra a rossz hír is szárnyra kapott: csökkenés állt be a napi bevételben, ami januári időszakban igen baljós fejlemény. Mindössze a harmadik helyre állhatott a hétvégi toplistán a Gengszterosztag, kevesebb mint 17 millió dollárral, ami ilyen kétes minőségi megítélés mellett aligha lehet épkézláb kiindulópont a 75 milliós büdzsé kitermelésére. Josh Brolin, Ryan Gosling és Emma Stone szépen épülgető karrierjébe ezúttal tehát egy stílus-a-tartalom-felett darab férkőzött, amivel nemigen járnak jól, mint ahogy a stúdió sem, aminek 45 millió dollárból kell kiszámítania a moziforgalmazásból ráeső részt. És ez irtó kevés egy ilyen nívósnak tűnt film esetében.
> oscar-jelölt korábbi filmek
Az új belépők maguk mögé szorították a Django elszabadult, de a Weinstein Company forgalmazta western immáron Tarantino legsikeresebb filmje az amerikai piacon: 11 milliós harmadik hétvégéjével az összbevételt 125 millió fölé emelte. Az Oscar-jelölések nem érintik különösebben a bevételi mutatókat, a film 145-150 millió dollár környékén zárja majd kapuit. A nyomorultak ugyancsak díjazási esélyeitől függetlenül vált komoly anyagi sikerré; ezen a hétvégén az ötödik helyen áll, 119 milliós összbevétele pedig ugyancsak 145 millió körül fog megállapodni. Jótékony hatással bírt ellenben a Lincolnra a 12 nomináció: a Disney által forgalmazott történelmi dráma emelkedést mutat hétvégi bevételében, ráadásul úgy, hogy Spielberg rendezése már eddig is rendkívüli módon menetelt előre. Itt még sokat jelenthet az esetleges Oscar-eső; a mostani 152 millióhoz több tízmilliót rendelhet hozzá. A Napos oldal iránt ugyancsak nőtt a közönség figyelme, ám a Weinstein Company majd csak a következő hétvégén emeli a film moziszámát olyan szintre, ahol valódi ereje felmérhető. Eddig 41 milliót gyűjtött össze David O. Russell rendezése, s kedvező körülmények mellett ezt még akár meg is duplázhatja. A Pi élete ezalatt csendesen, nagyon erős mozinkénti átlagbevételekkel közeledik a 100 milliós határ felé, amit el is érhet, mire kihirdetik 2012 legjobb filmjét és rendezőjét. Ha netalán Ang Lee-nek és a Foxnak áll majd a zászló, akkor a költségvetéssel megegyező összeg, 120 millió dollár is elérhető távolságba kerül. Az Argo-akciónak is maradtak még tartalékai. Ben Affleck filmje mellett szépen mutat a 7-es szám mint jelölés, ezt gondolhatták a nézők, akik némileg megemelt számú moziban pótolhatták a hétvégén a Warner bemutatóját. Három hónappal a premiert követően 1 millió dollár felett jelen lenni a listán figyelemreméltó eredmény, mint ahogy 19,5 milliós nyitány után csaknem 115 millióval zárni a pályafutást.
> nem oscar-jelölt korábbi filmek
A Texas Chainsaw 3D az első helyet érő, jó kezdés után még annál is erőteljesebben esett vissza, mint amiben a Lionsgate bízhatott: az 5 milliós második hétvége már alig tartotta a top 10-ben a franchise sokadik nevezését. A végeredmény így 35 millió dollár környékén alakul majd.
> végszó & ami jön
A Gengszterosztag alulteljesítését kompenzálta az A Haunted House várakozások feletti belépője, meg persze a Zero Dark Thirty iránt mutatkozó komoly érdeklődés. A rengeteg tavalyi címmel kiegészülve ez a hétvége is hozta a 120 millió dolláros forgalmat a top 12-nek, ahogy az előző, a folytatásban pedig hatványozódnak az élvezetek, hiszen a hétfői munkaszüneti nap jótékony hatást mér a vasárnapra, miközben Arnold Schwarzenegger (Erőnek erejével) visszatér, Russell Crowe (Megtört város) és Jessica Chastain (Mama) pedig fokozza jelenlétét.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Erőnek erejével | 2800 | $15,5m
Mama | 2400 | $16m
Megtört város | 2700 | $18,5m
A TOP 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | 16 | Zero Dark Thirty |
$24,0m | $29,5m |
2 | ú | A Haunted House |
$18,8m | $18,8m |
3 | ú | Gengszterosztag |
$16,7m | $16,7m |
4 | 2 | Django elszabadul |
$11,1m | $125,4m |
5 | 4 | A nyomorultak |
$10,1m | $119,2m |
6 | 3 | A hobbit: Váratlan utazás |
$9,1m | $278,1m |
7 | 8 | Lincoln |
$6,3m | $152,6m |
8 | 5 | Szülői felügyelet nélkül | $6,1m | $60,7m |
9 | 1 | Texas Chainsaw 3D | $5,2m | $30,8m |
10 | 12 | Napos oldal |
$5,0m | $41,3m |