A blog.hu szabta keretek miatt itt folytatódik gyűjtőcikkünk (az első rész fesztiválokkal, kritikusi díjakkal és a szezon más eseményeivel itt olvasható),
2013.02.25.
Megkoronázandó az évet, íme az Oscar-nyertesek: hosszabb verzió, rövidebb verzió. A zenei betétekkel bőven megtűzdelt, mérsékelten érdekes ceremónia kétszeres Oscar-díjast csinált George Clooney-ból, Ang Lee-ből, Ben Affleckből, Christoph Waltzból és Quentin Tarantinóból - háromszorost pedig Daniel Day-Lewisból. Tanulság: Hagyd a statisztikákat, egy jól irányzott sajtóhadjárat, egy közkedvelt stáb és egy korrekt, nem megosztó film bőven elég a fődíj megszerzéséhez. Ugorhatunk 2013-ra...
2013.02.23.
Amerikán kívül is zajlik az élet, időközben átadták a Brit Filmakadémia díjait, és a Francia Filmakadémia sem tétlenkedett. A spanyoloknak nem szenteltünk külön bejegyzést, de a minap a Goya-ceremónia is lement, méghozzá a fekete-fehér, finoman szürreális Hófehérke-adaptáció, a Blancanieves tarolásával. A film 10 kategóriában nyert, így a nagy esélyes A lehetetlennek "csak" a rendezői (Juan Antonio Bayona), a látványtervezői, a vágónak és a képi effektusoknak járó díj maradt.
2013.02.21.
A díjszezon "szakszervezeti" részének vége, az Argo-akció hegemóniája kétségbe vonhatatlan: a producerek, a rendezők, az írók és a vágók fődíja mellett megkapta a színészek színészgárda díját is, úgyhogy másoknak tényleg csak morzsák jutottak. Az operatőrök a Skyfall mellé tették voksukat, a hangmérnökök A nyomorultakat, a hangvágók pedig a Pi életét és a Skyfallt hozták ki győztesként. Az írók eredeti forgatókönyvért a Zero Dark Thirty - a bin Láden hajsza című filmet jutalmazták, míg a kosztümtervezők az Anna Karenina - Tükröm tükröm - Skyfall triót tartották a legjobbnak. És végül a színészek egyéni díjai: Daniel Day-Lewis (Lincoln), Jennifer Lawrence (Napos oldal), Anne Hathaway (A nyomorultak) és Tommy Lee Jones (Lincoln).
2013.01.25.
Michael Haneke elutasította, hogy az Amourt nevezzék hazája legfontosabb filmdíjára, mert nem akart a többi filmes útjába állni. Elég öntelt és nagyképű kijelentésnek tűnik, de mindenki tudja, hogy nem erről van szó. Haneke csak tárgyilagos volt, így ahelyett, hogy az ő filmje vitt volna mindent a nálunk is bemutatott Szerelmet a feketepiacról (Paradies: Liebe) kapta a fődíjat és mellé a legjobb rendezőnek (Ulrich Seidl) és a legjobb színésznőnek (Margarethe Tiesel) járó elismerést az Osztrák Filmdíjon. Florian Flicker emberkereskedelemmel átszőtt véres románca (Grenzgänger - Crossing Bondaries) szintén három díjjal (forgatókönyv, operatőr, zene) távozott, Detlev Buck 3D-s életrajzi filmje (Die Vermessung der Welt) a két neves tudósról (Humboldt és Gauss) pedig a maszkmestert és a kosztümtervezőt juttatta díjhoz.
Közben befutottak a Francia Filmakadémia jelöltjei is. A sort a Camille redouble vezeti 13 jelöléssel. Noémie Lvovsky filmje egy középkorú asszonyról szól, aki még egy esélyt kap a sorstól és visszatérhet tizenéves önmagához, hogy kijavítsa a múltban elkövetett hibáit. Haneke itt már nem volt olyan előzékeny, az Amour meg is kapta a maga 10 jelölését, de a sokat méltatott Holy Motors és a Rust and Bone sem szomorkodhat a maga 9-9 jelölésével. Díjátadó az Oscar hétvégéjén lesz.
2013.01.22.
Van már Oscar poszterünk is:
2013.01.18.
A Kosztümtervezők Szakszervezetének jelöltjei, azaz legjobb kosztüm...
...kosztümös filmben: Anna Karenina, Argo, Les Miserables, Lincoln, Moonrise Kingdom
...jelenben játszódó filmben: Beasts of the Southern Wild, Best Exotic Marigold Hotel, Silver Linings Playbook, Skyfall, Zero Dark Thirty
...kitalált környezetben játszódó filmben: Cloud Atlas, The Hobbit, The Hunger Games, Mirror Mirror, Snow White and the Huntsman
A Hangvágók jelöltjei:
hangeffektus-vágás: Argo, The Avengers, The Dark Knight Rises, Django Unchained, The Hobbit, Life of Pi, Prometheus, Skyfall
dialógus-vágás: Argo, Beasts of the Southern Wild, The Hobbit, Life of Pi, Lincoln, Moonrise Kingdom, Silver Linings Playbook, Skyfall
zene-vágás: Argo, Cabin in the Woods, The Dark Knight Rises, Django Unchained, The Hobbit, Life of Pi, Lincoln, Skyfall
zene-vágás zenés filmben: Joyful Noise, Les Miserables, Pitch Perfect, Rock of Ages
hangvágás animációs filmben: Brave, A Cat in Paris, Frankenweenie, The Lorax, ParaNorman, Pirates!, Rise of the Guardians, Wreck-It Ralph
hangvágás idegen nyelvű filmben: 80 Million, Amour, Children of Sarajevo, The Hypnotist, The Intouchables, Rust and Bone
2013.01.15
Túl vagyunk a Golden Globe díjátadón, ami ugyan kevés izgalmas vagy vicces jelenettel szolgált, de ez azt jelenti, hogy a díjszezon további része izgalmas marad. Mert ugye az az Argo nyerte a filmnek és rendezőnek járó díjat, ami az Oscaron elfelejtett rendezői jelölést kapni. Ez persze nem zárja ki, hogy ne Ben Affleck filmje nyerjen, de a statisztika semmiképpen sem az ő oldalukon áll. Majd talán a PGA és a DGA után okosabbak leszünk.
Addig viszont itt vannak a Scripter-jelöltek, ahol ugye adaptált forgatókönyvek indulhatnak, de a szkript alapjául szolgáló mű értékeit is figyelembe véve, annak szerzőjét is díjazzák. Íme a hat jelölt:
Argo
Beasts of the Southern Wild
Life of Pi
Lincoln
Perks of Being a Wallflower
Silver Linings Playbook
2013.01.13.
Újabb jóféle szabálymódosítással állt elő az Amerikai Filmakadémia. A "legjobb idegen nyelvű film", a "legjobb rövidfilm", a "legjobb rövid animáció" és a "legjobb rövid dokumentumfilm" kategóriákban eddig csak azok szavazhattak, akik részt vettek az akadémiai vetítéseken, ezzel igazolva, hogy minden jelöltek megtekintettek. Az idegen nyelvű filmekre vonatkozó szabály marad, de a többi kategóriában ezután minden tag screenert kap és szavazhat rájuk. Magyarra lefordítva felejtsétek el az olyan rövid animációkat mint a Logorama vagy Az öreg halász és a tenger, jön a populáris filmek korszaka.
2013.01.12.
Időközben befutottak a vágók szakszervezetének jelöltjei, a de a tévés- és rádiós kritikusokat tömörítő BFCA is átadta Critics' Choice-nak becézett díjait. Ez utóbbinál megint az Argo-akció került ki győztesen, s vele együtt a rendező Ben Affleck, akit a kedves kollégák elfelejtettek Oscarra jelölni.
2013.01.10.
Megszülettek az Oscar-jelöltek, lássuk mit tanultunk belőle. De mindenekelőtt hadd gratuláljunk tippversenyünk győztesének: hinher - 43 helyes tipp
Úgy tűnik, nagyon hozzászoktunk, hogy mire elérünk az Oscarig, mindent tudunk már. Tudjuk, hogy mi van befolyással a döntésre, ismerjük a statisztikákat és óhatatlanul is ott lebeg előttünk a díjszezon minden korábbi állomása. De ezzel nem csak az egyszeri földi halandó van így, pontosan tudják ezt a különböző szervezetek is. Lehet vitatkozni arról, hogy ez jó vagy rossz, de a többség tényleg arra használta fel a médiában elfoglalt helyét, hogy irányítsa a nagy finálénak minősülő Oscart. Viszont az Amerikai Filmakadémia húzott egy merészet, és előre tolta határidejét, így az idei szavazás eredményét a legkevésbé sem befolyásolták a befolyásolónak szánt tényezők.
A végeredmény persze tele lett meglepetésekkel (bár olyan név nem került elő, ami ne lett volna a látómezőnkben). És akkor itt álljunk meg egy gondolat erejéig. Természetes, hogy mindenki a saját kedvencének hiányát fájlalja, de ennek ellenére cirka 5800 embert egy homogén masszaként felfogni nem túl józan dolog. Őket is ugyanannyi impulzus érte Batman-, Holdfény királyság- vagy Lincoln-fronton mint minket. Ugyanazokat a filmeket látták, ugyanazokat a híreket olvasták satöbbi, satöbbi. Aztán, amikor odavették maguk elé a jelölőlapot, ugyanolyan érvek mellett döntöttek, mint közülünk bárki. Van, aki pusztán a film élvezeti értékét nézte, van, aki a művészi értékeket és olyan is akadt, akinek egy-egy film ideológiája/üzenete tetszett. És ha megnézitek a jelölteket, ott vannak a jól ismert kategóriák. Ott van a kicsi színészközpontú, ott van a látványos, ott van a könnyed kellemes, ott van a súlyos dráma, ott van a hagyományos és ott van a modern. Hogy minden kategóriához több film tartozott, az igaz - de most ezek érték el a kellő szavazatmennyiséget. És én most ennek szellemében szeretném kicsit értékelni a felhozatalt.
Kellemes meglepetések
- Az Amour öt jelölése - az Akadémia szeret néha nagyobb teret engedni a "world cinema" szekció nagymestereinek, és ezzel az ég világon semmi baj nincsen. Haneke egy decens életművet tudhat maga mögött, miért csak az amerikai kollégák érdemelnék meg, hogy egy kicsit ünnepeljék őket.
- Quvenzhané Wallis - Ilyen erőt és energiát nem gyakran látni egy hat éves kislánytól. Gyönyörűen oldotta meg a feladatát és örülök, hogy az Akadémia őt választotta valamelyik kötelező bútordarab helyett.
- Emmanuelle Riva - Meglepetésnek éppen nem nevezném, de annál kellemesebb lépésnek igen. Hasonlóan Hanekéhez, egy fantasztikus színésznő hatalmas teljesítménye (és világklasszis életműve) megérdemel egy meghívást a ceremóniára.
- Benh Zeitlin - Oké, sajnáljuk Ben Afflecket, Wes Andersont és Paul Thomas Andersont is, de miért ítéljük el, hogy helyettük felkaroltak egy ígéretes, nagyszerű stílusérzékkel megáldott újoncot.
Meghökkentő meglepetések
- Kathryn Bigelow és Quentin Tarantino hiánya a rendezők közül - Először is hadd szögezzem le, mindkettejüket jelölték más kategóriákban, ráadásul a filmjeik felé is tisztelettel adóztak a szavazók. Abban viszont nem vagyok biztos, hogy rendezői tevékenységükben túl tudtak mutatni azon, amiért a múltkor jelölték őket. Itt most gyorsan elő lehetne kapni Spielberget ellenpéldának, de ne tegyük. Mindenki tudja, hogy ő milyen státuszt tölt be Hollywoodban.
- A Moonrise Kingdom mellőzése - Bármennyire szerettem volna, hogy bekerüljön, most inkább a síró helyett a nevető szememre hallgatok: nem bánom, hogy a helyes kis független filmek kedvelői egy másik helyes kis független film mellé álltak.
- John Hawkes kihagyása - Istenem, emberek szavaznak emberekre, méghozzá olyanokra, akiket ismernek és akikkel együtt dolgoznak. Denzel Washington népszerűbb, ez van.
- Kimaradt a Looper forgatókönyve - Azt nem mondanám, hogy annyira le vagyok sújtva, de az ilyesfajta zsánerdarabokat kicsit propagálhatná az Akadémia.
Ha megnézitek a három nappal ezelőtt és tíz centivel lentebb írt soraimat, más, különösebben kirívó meglepetést nem tudnék említeni, a technikai díjaknál pedig mindössze két dolog szúrt szemet. Az egyik a Beasts of the Southern Wild gyönyörű és fülbemászó muzsikájának mellőzése volt, a másik a The Master agyondíjazott operatőri munkájának hiánya. Összeségében viszont abszolút pozitív képet fest a felhozatal - mint ahogy fentebb említettem -, mindenki talál benne kedvére való darabot.
2013.01.09.
Az elmúlt napok a szakma jelölésekről szóltak. Jelöltek az effektesek, a rendezők és a hangmérnökök, a Brit Filmakadémia (BAFTA), az operatőrök és mindezek közé becsúszott egy kis Arany Málna is.
2013.01.07.
Az Online Filmkritikusok is átadták éves díjaikat. A főként fiatalabb kritikusokból álló szervezet idén mindenkinek juttatott egy-egy morzsát, így lett legjobb film az Argo-akció, ami vitte az adaptált forgatókönyvírónak járó kitüntetést is. Legjobb rendező Paul Thomas Anderson lett és Philip Seymour Hoffman is gazdagította a The Mastert egy mellékszereplő díjjal. A Zero Dark Thirty a női- (Jessica Chastain), a Lincoln pedig férfi főszereplőjének (Daniel Day-Lewis) köszönheti egyetlen díját, de A nyomorultaknak is be kellett érniük Anne Hathaway méltatásával. A Holdfény királyság bezsebelt egy szobrot az eredeti forgatókönyvéért, a Skyfall pedig az operatőri munkájáért, miközben még a Felhőatlasznak is jutott egy elismerés a vágásért. Legjobb animációs film a ParaNorman, legjobb idegen nyelvű film pedig a Holy Motors lett.
2013.01.07.
In medis res, ez az év is érdekesebbnek ígérkezett. Egy színvonalas, de mérsékelten izgalmas fesztiválszezon után a kritikusok is beálltak egy szintre. Ugyan nagy tarolás nem volt, a jelölésre esélyesek köre szépen körvonalazódott. Hacsak a szakszervezetekkel nem szalad el a ló, a díjazás még akár feszült pillanatokat is hozhat, de egyelőre ezzel a körrel kell valamit kezdenünk.
Információs gyűjtőcikkünkben sok minden elhangzott már, de összegezzük kicsit, hol is tartunk most.
LEGJOBB FILM
A szokásos, vaktában szórt címek mellett az év első fele három versenyzőt adott az év végi megmérettetésnek. Ahogy az már lenni szokott, Sundance volt az első döntő tényező. Innen került ki A kezelés (The Sessions), ami indie gyöngyszemként rögtön felkerült az indie gyöngyszemek sorsát meghatározó színészi és forgatókönyvírói listákra. Sokkal szerencsésebb helyzetben volt a fesztivál másik nagy felfedezettje, ami nem csak a kritikusokhoz vagy a szakma szélesebb rétegéhez, de úgy általában az emberek szívéhez is közel tudott kerülni. Így vált tényezővé A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild), és valószínűleg az is marad.
Hasonló a helyzet (és már Cannes-ban járunk) Wes Anderson új filmjével. A rendező életműve már önmagában is megér egy misét: masszív rajongótábort épített maga köré az évek során, de az Oscar szempontjából fontos szélesebb közönséget inkább megosztotta. Ezt a falat ugyan már elkezdte lebontani a Fantasztikus Róka Úrral, de ledönteni csak a Holdfény királysággal (Moonrise Kingdom) sikerült úgy, hogy közben megtartotta markáns rendezői stílusát. A stílussal Michael Hanekének sincs gondja - hogy is volna, napjaink egyik legprofibb rendezőjéről van szó -, viszont nála nagyon is áll a fentebb említett fal. Az tény, hogy a Szerelem (Amour) egy hatalmas műgonddal felépített alkotás, de ha van a szórakoztatóiparnak közepe, akkor ez attól a legtávolabb helyezkedik el. Ennek ellenére nem írnám le, hiszen odaát is szép sikereket ért el, és az Amerikai Filmakadémia tagjai között bőven vannak európaiak.
Átugorva a nyár túlsó oldalára, két újabb szépreményűvel gyarapodik az eddigi felhozatal. A Velencében körülrajongott The Master és a Torontóban hasonlóan szép fogadtatásban részesült Napos oldal (Silver Linings Playbook) különösen nagy figyelmet kapott a szakértők részéről, hiszen mindkettő a Weinstein istállóból került ki, ami már önmagában elég fegyvertény egy remek díjszezonos hajrához. De ami áldás, az egyben átok is. Igaz, hogy a The Master szépen szerepelt a kritikusoknál, de a kevésbé kényes ízlésű szakmánál már a Napos oldal vette könnyebben az akadályokat. És ha ehhez még hozzávesszük, hogy időközben elrajtolt, majd decens kritikai átlagával és szép bevételi eredményeivel megszilárdította helyzetét a Django elszabadul (Django Unchained) is, nem csoda, hogy Mr. Weinstein kicsit hátrébb szorította Anderson filmjét a másik kettővel szemben.
És ha már a tökös rabszolgával belekezdtünk, nézzük mi újság a díjszezonra időzített filmek háza táján. Ben Affleck eddigi legnagyobb dobása a fesztiváloztatás alatt még "csak" kellemes visszhangot keltett, de bemutatójára már az év addigi legjobb kritikai átlagával induló alkotásává vált. Ennek ellenére az Argo-akció (Argo) elég gyengén kezdett a kritikusok díjátadóin, de aztán mintha észbe kaptak volna Amerika tollnokai és gyorsan rehabilitálták a filmet.Nem úgy Spielberg mozija, ami már az első pillanattól kezdve felülmúlta az elvárásokat. Ráadásul a Lincoln nem a szokásos spielbergi utat futotta be, hiszen ebben az esetben éppen azt emeli ki (és díjazza) mindenki, amit a rendező esetében nem nagyon szoktak (színészek, forgatókönyv). Ha már felülmúlt elvárások, gyorsan említsük meg a Pi életét (Life of Pi) és a Zero Dark Thirty-t is. Előbbi alaposan megosztotta a közönséget trailer korában, de Ang Lee ide, bestseller oda, azt még a legoptimistábbak sem gondolták, hogy ebből egy 400 milliós blockbuster kerekedik, ami effektusforradalmat csinál - s teszi mindezt a hollywoodi átlagnál jóval magasabb értelmi szinten. Bigelow mozija szintén a radaron volt, hiszen hol máshol lenne az első Oscar-díjas rendezőnő új filmje. Ennek ellenére semmiképpen nem tartozott a legtöbbet emlegetett alkotások közé, így egy kissé meglepő volt a rá zúdult díjáradat.
A felülteljesítők mellett vannak alulteljesítőink is - a kérdés csak az, mennyire nagy a kár. Nagy elánnal indult Robert Zemeckis Kényszerleszállása (Flight), hogy aztán pillanatokon belül langyos sörré változzon egy meleg nyári éjszakán. Vele kapcsolatban már csak Denzel Washington neve kerül szóba, de ő is leginkább a "nyomjunk be dísznek egy afroamerikait" szinten. Ennél jóval kisebb károkat szenvedett A nyomorultak (Les Miserables) majd három órás dalolászása, ami ugyan a kritikusok szerint nem annyira jó, viszont a kosztümtervezőkön át a maszkmesterekig egy rakás akadémiai tag melléjük állhat.
És végül nézzük azt a pár filmet, amik újra és újra előbukkannak, vagyis botorság lenne a kukába dobni őket. Először is ott van a Skyfall, ami eddig is jól állt Javier Bardemmel és operatőrével, de a producerek toplistájába kerülve már nem tűnik olyan nagy botorságnak többet látni bele. Ugyanez vonatkozik a Looper - A jövő gyilkosára (Looper) is, és A lehetetlen (The Impossible) helyzete sem lehetetlen.
Zárszóként annyit, hogy amelyik film bekerül a National Board of Review, az Amerikai Filmintézet, a Broadcast Film Critics és a Producerek Szakszervezetének éves toplistájára is, az tuti Oscar-jelölt a staisztikák alapján (Illetve egy kivétel van, a Tolvajok városa). Idén ez hét filmnek sikerült (Argo, Beasts of Southern Wild, Django Unchained, Les Miserables, Lincoln, Silver Lining Playbook és Zero Dark Thirty), és van még kettő másik, ami csak egyről maradt ki (Life of Pi és Moonrise Kingdom). Persze jelölést úgy is lehet szerezni, hogy csak egyiken szerepel a film (lásd District 9 vagy Winter's Bone), sőt olyan is volt már, hogy egyiken sem szerepelt (Blind Side).
Tuti jelöltek:
Argo, Lincoln, Silver Linings Playbook, Zero Dark Thirty
Nagyon meglepődnénk ha nem:
Django Unchained, Les Miserables, Life of Pi
A maradék helyekre legjobb eséllyel pályázók:
Beasts of Southern Wild, Moonrise Kingdom
Ne lepődj meg, ha:
The Master, Skyfall, Amour
Bitang nagy meglepetés lenne:
Looper, Holy Motors, Flight, The Impossible, Best Exotic Maringold Hotel, Avengers, The Dark Knight Rises
LEGJOBB RENDEZŐ
Szócséplés helyett szögezzünk le pár alapszabályt:
Ha be akarsz kerülni ebbe a kategóriába...
...legyen egy igazán körülrajongott filmed.
...légy köztiszteletben álló rendező.
...légy nagyon különleges, de fogyasztható.
Ezeket kombinálva pedig...
Tuti jelöltek:
Steven Spielberg (Lincoln), Kathryn Bigelow (Zero Dark Thirty)
Nagyon valószínű:
Ben Affleck (Argo), David O. Russell (Silver Linings Playbook), Ang Lee (Life of Pi)
Ne lepődj meg, ha:
Quentin Tarantino (Django Unchained), Tom Hooper (Les Miserables)
Egy kicsit meglepődhetsz, ha:
Michael Haneke (Amour), Benh Zeitlin (Beasts of Southern Wild), Paul Thomas Anderson (The Master)
LEGJOBB SZÍNÉSZ
Nagyon sokan azt mondják, hogy a legendából idén még nagyobb legenda lesz (Daniel Day-Lewis - Lincoln). Egyesek szerint a tékozló fiú tényleg hazatér (Joaquin Phoenix - The Master), de olyan is akad, aki szerint vagy az örök renegát (John Hawkes - The Sessions) vagy a beérett blockbusterbohóc (Bradley Cooper - Silver Linings Playbook) lehet a nevető harmadik. Igazság szerint bármelyik megtörténhet, de most még a jelölések vannak soron. Ez a négy férfiú biztos pontnak látszik, de azért ebbe még beleszólhat Hugh Jackman (Les Miserables), Denzel Washington (Flight), Jean-Louis Trintignant (Amour) vagy akár Richard Gere (Arbitrage) és Suraj Sharma (Life of Pi) is.
Tuti jelöltek:
Daniel Day-Lewis, John Hawkes, Bradley Cooper
Nagyon valószínű:
Joaquin Phoenix, Hugh Jackman
Ne lepődj meg, ha:
Denzel Washington, Jean-Louis Trintignant
Egy kicsit meglepődhetsz, ha:
Richard Gere, Suraj Sharma, Tom Holland
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ
Legyen dekoratív, vonzó, fiatal és legyen látványos a szerepe - szokták mondani és ha örök érvényű lenne a mondás, most Naomi Watts (The Impossible) és Marion Cotillard (Rust and Bone) versenyeznének egymással. Csakhogy ott van még a Zero Dark Thirty-ben kőkemény Jessica Chastain és az Amourban még kőkeményebb Emmanuelle Riva, és kötve hiszem, hogy ne szólna bele a versenybe a legpopulistább aspiráns, azaz Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook). És akkor még nem is említettem a hirtelen feltűnt Rachel Weiszt (Deep Blue Sea) és az év legnagyobb felfedezettjét, Quvenzhané Wallist (Beasts of Southern Wild).
Tuti jelöltek:
Jessica Chastain, Jennifer Lawrence
Nagyon valószínű:
Naomi Watts, Marion Cotillard, Helen Mirren
Ne lepődj meg, ha:
Emmanuelle Riva, Quvenzhané Wallis, Rachel Weisz
Egy kicsit meglepődhetsz, ha:
Valaki más
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
A kategória, ahol könnyen előfordulhat, hogy öt Oscar-díjas méretteti meg magát újra. A nagy öregek elsőszámú kárpótlókategóriáját kezdkük is a nagy öregekkel. A nagy favoritnak kikiáltott Tommy Lee Jones abszolút testhez álló szerephez jutott a legendásan keménykezű, ugyanakkor szarkasztikus politikus személyével, amit mindenki szerint tökéletesen abszolvált. De ugyanilyen kiváló döntés volt Alan Arkinra bízni az Argo laza producerének szerepét, de Robert De Nirótól sem áll távol egy babonás-zsémbes focibolond megjelenítése. Melléjük szegődhet még a sokat emlegetett két idegenlégiós, Javier Bardem és Christoph Waltz, valamint a The Master szektavezérét megformáló Philip Seymour Hoffman. De ha mégsem jön össze az öt Oscar-díjas versenye, azt valószínűleg Leonardo Di Caprio, Dwight Henry vagy Matthew McConoughey akadályozza meg (ez utóbbi akkor, ha a szavazótábor felül bír emelkedni a "meztelen igazságon".)
Tuti jelöltek:
Tommy Lee Jones (Lincoln) és Philip Seymour Hoffman (The Master)
Nagyon valószínű:
Alan Arkin (Argo), Javier Bardem (Skyfall), Robert De Niro (Silver Linings Playbook)
Ne lepődj meg, ha:
Christoph Waltz (Django Unchained), Leonardo Di Caprio (Django Unchained), Dwight Henry (Beasts of Southern Wild)
Egy kicsit meglepődhetsz, ha:
John Goodman (Argo), Ezra Miller (Perks of Being a Wallflower)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Az eddigi szereplése alapján mindenképpen meg kell említeni Anne Hathaway és Sally Field nevét, de nem áll messze tőlük Amy Adams és Helen Hunt sem. Ugyanakkor Nicole Kisman pisilős szerepe is képes volt feltűnni a legváratlanabb helyeken, miközben Ann Dowd és Maggie Smith csendben, de biztosan várakozik a háttérben. Viszont egy erőteljesebb Silver Linings Playbook hajrá Jackie Weaver malmára hajthatja a vizet, de az sem kizárt (bár majdnem), hogy több mindenki kerül elő A nyomorultakból.
Tuti jelöltek:
Anne Hathaway (A nyomorultak), Sally Field (Lincoln)
Nagyon valószínű:
Amy Adams (The Master), Helen Hunt (The Sessions)
Ne lepődj meg, ha:
Ann Dowd (Compliance), Nicole Kidman (The Paperboy), Maggie Smith (Best Exotic...)
Egy kicsit meglepődhetsz, ha:
Jackie Weaver (Silver Linings Playbook), valaki más A nyomorultakból
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV
Tuti jelöltek:
Zero Dark Thirty, Looper
Nagyon valószínű:
Moonrise Kingdom, Django Unchained, The Master
Ne lepődj meg, ha:
Amour, Flight
Egy kicsit meglepődhetsz, ha:
Arbitrage
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV
Tuti jelöltek:
Lincoln, Argo, Silver Linings Playbook, Life of Pi
Nagyon valószínű:
Beasts of Southern Wild
Ne lepődj meg, ha:
Les Miserables, The Perks of Being a Wallflower
Egy kicsit meglepődhetsz, ha:
valami más
A tippverseny előtt még egyszer a fontosabb kritikusszervezetek díjai:
New York-i Filmkritikusok Körének díjai
Natioanl Board of Review
Los Angeles-i Filmkritikusok díjai
Bostoni Filmkritikusok díjai
New York-i Online Filmkritikusok díjai
Satellite Awards
San Francisco-i Filmkritikusok díja
Chicagói Filmkritikusok díja
National Society of Film Critics
Critics' Choice jelölések
Golden Globe jelölések
A különböző szakszervezetek jelöltjei:
WGA - a forgatókönyvírók
PGA - a producerek
SAG - a színészek
És akkor a sablon, amit kitöltve, kommentbe bemásolva kérünk leadni legkésőbb csütörtök (01.10.) délig!
A legjobb filmnél 10 jelöltet adjatok le, de úgy súlyozzátok, hogy annyit veszünk figyelembe, ahány jelölt lesz (szóval ha hat, akkor az első hat tippet).
Legjobb film (10 jelölt)
Legjobb rendező (5 jelölt)
Legjobb férfi főszereplő (5 jelölt)
Legjobb női főszereplő (5 jelölt)
Legjobb férfi mellékszereplő (5 jelölt)
Legjobb női mellékszereplő (5 jelölt)
Legjobb eredeti forgatókönyv (5 jelölt)
Legjobb adaptált forgatókönyv (5 jelölt)
Legjobb animációs film (5 jelölt, a 21 lehetséges)
Legjobb idegen nyelvű film (5 jelölt, a 9 lehetséges)
Melyik film kapja a legtöbb jelölést? (1 cím, ha holtversenyre tippelsz, lehet több is)