> Amerikai mozibevételek, 2010. június 11 - 13.
A hullámzó, de leginkább kiábrándító nyári szezon mentésére váratlan versenyző jelentkezett: A KARATE KÖLYÖK elsöpörte a prognózisokat, s több mint félszáz millió dollárt harcolt ki magának egyetlen hétvégén. Ezalatt A SZUPER CSAPAT is áldozatául esett a költséges nagy dobásokat sújtó közömbösségnek...
> Amerikai mozibevételek, 2010. június 11 - 13.
A hullámzó, de leginkább kiábrándító nyári szezon mentésére váratlan versenyző jelentkezett: A KARATE KÖLYÖK elsöpörte a prognózisokat, s több mint félszáz millió dollárt harcolt ki magának egyetlen hétvégén. Ezalatt A SZUPER CSAPAT is áldozatául esett a költséges nagy dobásokat sújtó közömbösségnek...
> #1
Aki lehetőséget látott az 1984-es eredeti mai kívánalmaknak megfelelő interpretálásában, még az sem gondolta talán, hogy ennyire betalál a nézőknél A KARATE KÖLYÖK (The Karate Kid; hazai bemutató: szeptember 2.). A Columbia Pictures annak idején három folytatást is gyártott, de már a harmadik rész is gyengélkedett a pénztáraknál, hogy aztán AZ ÚJ KARATE KÖLYÖK-kel látszólag sírba szálljon a franchise. Ennek fényében még inkább meglepő, hogy ekkora érdeklődés övezi a Jaden Smith főszereplésével készült új verziót. Ám a derült égből jött nagy siker nagy felelősséggel is jár. Az 56 millió dolláros nyitány a papa, Will Smith filmjeit idézi, s ezek után már nem is fognak sokkal kevesebbet elvárni a most 12 éves Jadentől a szigorú box office-újságírók a jövőben. Könnyen lehet, hogy a kasszarobbantás családban maradt, mert tény, sok egyéb tényező nem vezetett a szezon eddigi vitathatatlanul legnagyobb durranásához. Jackie Chan kungfumesterként bizonyosan sokkalta jobban érdekli a nézőket, mint bébicsőszként vagy hasonló, az infantilizmus határmezsgyéjén mozgó szerepekben, de ő sem terem aranyat. Egy érdekes magyarázat kezd körvonalazódni az elmúlt szűk másfél hónap box office-történései ismeretében. A rém drága, trükkök garmadájával felvértezett, ám más aspektusában karcsú produkciók sorra véreztek el, míg ez a csupán 40 millióból forgatott, elsősorban a szereplőivel törődő, számítógépes animációt csak kiegészítő jelleggel alkalmazó családi mozi a több mint két órás hossz ellenére is ideális menekülést biztosított a korábbiaktól megcsömörlött nézőknek. És a helyzet úgy áll, hogy nem is érdemtelen A KARATE KÖLYÖK sikere. Meglepő módon - különösen a rendező személyének ismeretében, aki legutóbb A RÓZSASZÍN PÁRDUC 2.-t követte el - a film túlnyomó részt kedvező visszajelzéseket kapott a kritikusoktól. És ez egy remake-től annál is figyelemreméltóbb dolog. Mindez jó szájhagyományt sejtet a közönség körében, így egyelőre nincs nyomós érv az ellen, hogy a film a 200 millió dolláros bevételt is meghaladja. Yay!
> új filmek
Az ellenpontot a Fox 110 millió dolláros vállalkozása, az 1983 és 1987 között futott tévésorozat adaptációja képezi. A SZUPER CSAPAT (The A-Team; hazai bemutató: augusztus 5.) vérbeli over-the-top akciókat ígért előzetesében, ami általában jól csúszik így az év közepén. De idén már semmi sem olyan biztos, mint eddig, hiszen májusban a legtöbb film nem ért fel ahhoz, amire hivatott volt, s ezt a nem épp üdvözölendő trendet folytatja Joe Carnahan filmje is. A nyitónap a májusi PERZSIA HERCEGE: AZ IDŐ HOMOKJÁ-ét is alulmúlta, a hétvégi összeg pedig nem érte el a 30 milliót sem, ami több mint kínos, ha gyorsan átfutjuk, miféle filmek nyitottak 26 milliónál jobban télen és tavasszal. Pedig szó sincs arról, hogy ezt feltétlenül megérdemelné a film; igaz, friss paradicsomot nem érdemelt ki a Rotten Tomatoes-on, de még így is több mint a véleménynyilvánítók fele találta jó szórakozásnak a produkciót, mi több, a sorozat szellemét is sikerült többé-kevésbé megidézni a konszenzus szerint. A főszereplők, így Liam Neeson, Bradley Cooper és Sharlto Copley mind messze jobb eredményeket értek el tavaly az egyes filmjeikkel, melyek kivétel nélkül aprópénzből készültek, s még csak nem is szánták őket box office-mennybemenetelre, bár igaz, mind az ELRABOLVA, a MÁSNAPOSOK és a DISTRICT 9 kínált valami újdonságot, ami A SZUPER CSAPAT-ról nem mondható el. A rutinmunkákból jelen kép szerint a közönség egy részének elege lett, s ez már éppen elég ahhoz, hogy a stúdiók számításait alaposan keresztülhúzzák. A SZUPER CSAPAT valószínűleg nem fog főnixmadárként újjáéledni hamvaiból, bár a szépítés lehetősége még fennáll. Egy esetleges 80 milliós végeredmény már korrektnek minősíthető erről a pontról.
> további filmek
A három héten át uralkodó SHREK A VÉGE, FUSS EL VÉLE most a harmadik helyre csúszott vissza, de a 16 milliós negyedik víkend nem rossz eredmény - már attól eltekintve, hogy eleve messze alulmúlja elődeit a DreamWorks animációs mozija. 210 millió dollárhoz érkezett az ogre 24 nap után, ami az előző epizódnak mindössze 11 napba tellett. A negyedmilliárdos cél egy békés, konkurensmentes világban még talán teljesíthető is lenne, ám egy hét múlva kérlelhetetlenül és kíméletlenül lesöpri a filmet a színről a TOY STORY 3.
Az ezt megelőző hétvégét érdektelen filmek serege jellemezte, amelyek közül a GET HIM TO THE GREEK került ki győztesen, ám a 10. napja után nem tűnik úgy, hogy bármiféle nyomot is hagyhatna majd az éves toplistán; a KILLERS és az IMDb-n a minden idők egyik legrosszabbjaként tetszelgő MARMADUKE - A KUTYAKOMÉDIA közel felezi amúgy is semmilyen startját, míg a HIBRID több mint 60%-ot szaltózik, a 20 milliós reményeket is füstbe menesztve.
Nem javult a PERZSIA HERCEGE és a SZEX ÉS NEW YORK 2. helyzete sem. A Disney 200 millió dolláros kalandfilmje ismételten 50% felett veszít az érdeklődőkből, ami most már igencsak szégyenletes. Jerry Bruckheimer produkciója a 90 millióért is küzdeni fog, s ez nem túl jó előjel A VARÁZSLÓTANONC-ra nézve. A Warner 100 milliót felemésztő folytatása messze elmarad az első résztől, ismét 60% közeli negatív változást regisztrálva; a 100 millió dollár már semmiképpen sem fog megvalósulni.
> végszó
A SZUPER CSAPAT bukása és a korábbi filmek harmatgyenge jelenléte sem volt azonban elég ahhoz, hogy A KARATE KÖLYÖK sikerét az összképben kicsinyítsék: a top 12 bevétele közel 145 millió dollárt mutat, ami több mint tízmillióval több a tavaly ilyenkori értéknél; 2009-ben ezen a hétvégén a Washington-Travolta páros és Eddie Murphy mondott csődöt.
> ami jön
Az maga lesz a megváltás. A TOY STORY 3. irányába az elvárások hatványozódtak az elmúlt hetek fényében, s a Pixarnak minden esélye megvan rá, hogy az eddig távol maradókat is csatasorba hívja, sőt, egy egyént akár többször is, s így 2010 legnagyobb sikerévé váljon tizenegyedik egész estés filmjük.
> a top 10
1. The Karate Kid ($55.7m/$55.7m)
2. The A-Team ($25.7m/$25.7m)
3. Shrek Forever After ($15.8m/$210.0m)
4. Get Him to the Greek ($9.9m/$36.4m)
5. Killers ($8.0m/$30.3m)
6. Prince of Persia: The Sands of Time ($6.5m/$72.2m)
7. Marmaduke ($6.0m/$22.3m)
8. Sex and the City 2 ($5.4m/$84.7m)
9. Iron Man 2 ($4.5m/$299.3m)
10. Splice ($2.9m/$13.2m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Hajsza a föld alatt)
box office: 2008 azonos hétvégéje (A hihetetlen Hulk)
countdown: The Karate Kid
countdown: The A-Team
kövess twitteren!