aeon flux

ready for the action now, danger boy?

horrorkátrány: sinister / paranorman / the bay Zalaba_Ferenc
2012. november 30. 11:55:15

Kategória: film 7 komment

Egy szellemes-látomásos, egy zombis-animációs és egy talált felvételes-járványügyi nyalánkság vérrel pettyezett nagyítónk alatt.

Sinister (2012). Megmondom én nektek a horrortruvájt: minél kisebb költségvetésből dolgozik egy adott stáb, annál inkább rá kell feküdnie azokra az alternatív paraelemekre (atmoszféra, kivárás, realitás-érzet, stb.), melyek jóval kevesebbe fájnak a maszkoknál, díszleteknél, meg a képi- és hangeffektusoknál, és mégis sokkal hatásosabbak azoknál. Hát nem magától értetődő? Hollywoodban nem feltétlenül, de azért négy Parajelenségek, egy Insidious és most a 3 millióból összefabrikált Sinister után már kezdenek rájönni, hogy kis befektetéssel is lehet nagyot kaszálni, ha ezek a bizonyos elemek a helyükön vannak.

A Sinisternél pedig többé-kevésbé sikerült jól belőni a kellő hozzávalók mennyiségét ahhoz, hogy a történet boncolgatása - és annak kellemetlen hiányosságainak felfedése - helyett hagyd, hogy az atmoszféra szépen belepje a gerincedet, és kellemetlenül mocorogj a székedben, pedig szinte csak azt látod, hogy a gyilkos videóktól egyre jobban tikkelő Ethan Hawke 4-5 alkalommal végigbotorkál a házában, zajokat hall, árnyékokat les, majd előbb kellemetlen állatokkal, aztán a gimnáziumi horror-maszkverseny néhány elődöntősével találkozik.

A film sejtelmesen építgeti originálisnak mondható, de extázist azért nem okozó mitológiáját, s még egy olyan zárócsavart is fel tud kínálni, melyre csak egy rossz oknyomozó riporter nem képes rájönni, így aztán mikor eljön a nagy rádöbbenés ideje, talán nem érzed majd olyan nagy szemétségnek, hogy ki lesz az, aki utoljára nevet: egyenesen bele a kamerába.

sinister.jpgEthan Hawke és a horrorkardigán

ParaNorman (2012). Norman látja a holtakat. Ez a nem túl eredeti passzus a kiindulópontja a Coraline alkotóinak új gyerekhorrorjának, melyben ugyan a gyerekek már a facebookon lógnak és a sötétben mobiltelefonjuk képernyőjével világítanak, de az alapvető kasztok változatlanok maradtak: a macák a sportolókon lógnak, a nagydarab, ám agyilag kisebbségiek a kisebbeket szekálják, a különcök pedig egyedül róják az utat a felnőttválás irányában. Norman is egy ilyen kívülálló, akit még apja is elkerül, úgyhogy mikor az ő kezébe kerül a város vagy akár a világ sorsa, mikor egy régi átok folytán a holtak kikelnek sírjukból, először senki se hisz neki.

Szó se róla, az elmúlt években a stop-motion technológia olyan nagyot fejlődött, hogy a ParaNorman esetében egyesekben már az a gyanú is felvetődött, hogy ez a film csak úgy néz ki, mintha megszobort figurákkal dolgozna, és valójában bitekkel animál, mint a többi. Pedig nem: a Laika csupán a karakterek arckifejezésének megtervezéséhez hívja segítségül a számítógépet, hogy aztán ezeket 3D-s printerrel faragja meg. A többi már élesben történik, viszont az eljárásnak köszönhetően a címszereplőnek több százezer(!) arc jut.

Kár, hogy a kivitelezés alaposságával párhuzamosan a sztorira ezúttal nem sikerült olyan nagy hangsúlyt fektetni, amelyben a gyerek-kompatibilis ijesztgetés és a humor ugyan rendben van, de a cselekmény néha bántóan megbicsaklik, és annak előmozdítása érdekében egyes szereplők néha a legváratlanabb pálfordulást produkálják. Ezek a dolgok pedig még a műfajban jártasabb nézőket is könnyen ki tudják zökkenteni a különböző horror-trendeket kiválóan megidéző referenciák élvezetéből.

paranorman.jpg

The Bay (2012). A marylandi kisváros lakosságát gyakorlatilag egy nap alatt nullára redukáló járványt feldolgozó film talált felvételekből, térfigyelő kamerák által rögzített anyagokból, interjúkból, elkapott telefonbeszélgetésekből, stb-stb. épül fel. Mondanom se kell, hogy a koncepció valóságjellege már megint elbukik azon, hogy nem látom azt az erőt, amely képes ezeket a felvételeket előteremteni és sorba rendezni (és ezen még az se segít, hogy Az erő krónikájával szemben ezúttal nevesítik is azt), viszont hatásosságához ezúttal nem férhet kétség, ugyanis a kamerák és egyéb rögzítőeszközök most tényleg kívülálló szerepet töltenek be: hidegen, könyörtelenül dokumentálnak. Az érzelmeknek - a terrort leszámítva - ezúttal nincs helyük; senki sem próbál meg oda nem illő, filmesen megkomponált emóciókat becsempészni a történetbe, vagy ha mégis, hát az egyfajta védekező mechanizmusként van csak jelen (gondolok itt a történetet kvázi narráló riporternő humorizálására). 

Emberi mulasztás, negligálás okozza azt a katasztrófát, amely több száz emberrel végez, méghozzá látványosan undorító módon, és ugyan a néző előre láthatja az események forgatókönyvét - mind az elszenvedők, mind pedig a hatóságok részéről -, a szenvtelen előadásmódnak hála a film inkább hatásos, semmint hatásvadász (pedig az oda nem illő zene és egy-két, rémcirkuszba illő ijesztgetés inkább az utóbbit erősíti). A legnagyobb meglepetést azonban mégis a rendező neve okozza.

thebay.jpg

Címkék

kritika horror ethan hawke 5csillagos stop motion john goodman oren peli found footage kritika szokatrany 6csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr354939121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

u zlateho tygra 2012.11.30. 12:05:19

na, azért a paranorman minimum egy hetes, na.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.30. 12:09:28

@u zlateho tygra: ParaNorman SPOILER!

Két dolog nagyon bántott: 1. A főhőst és kompániáját a film első felében végighajkurászó, hörgő-morgó zombikról kiderült, hogy ők csak beszélni akarnak Normannel, amit gyönyörűen artikulált hangon képesek meg is tenni. De akkor miért nem korábban? Mire volt jó ez a nagy hajkurászás? 2. A főhőt kompániája a film végéig folxamatosan szopatja, semmibe veszi, stb-stb., aztán egyszer csak, számomra érthetetlen indíttatásból hirtelenjében melléállnak. Ezt most hogy és miért?

freddyD 2012.11.30. 16:02:25

@Zalaba_Ferenc: ParaNorman gyenge pontja valóban a kissé előrelátható történet volt, ugyanakkor a poénok és a pazar látványvilág ezekért simán kárpótolt. Kellemes meglepetés volt.

Ugyanakkor a 3D a megszokott moslék volt. Fel nem fogom, hogy hogy kérhetnek felárat egy ilyen elmosódott ocsmányságért. Vagy csak az Uránia 3D-je ilyen rémes?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.11.30. 16:54:21

@freddyD: Én már szinte oda se figyelek a 3D-re. Figyeld meg, hogy még néhány év, és lecseng az egész.

A ParaNorman fordulatait meg csak azért nem láttam előre, mert annyira légből kapottak voltak. :)

AldoWinnfield 2012.11.30. 18:49:22

Engem a Sinister nagyon meglepett, mert féltem rajta/utána. Legutoljára ne tudjátok meg mikor féltem horroron... (Régen...) Szóval az a hangulata miatt megfogott és kellemes meglepetés volt nagyon, a talált felvételeket meg imádtam benne... Kerek sztori, jól felhasznált klisékkel, én megkajáltam.

Paranorman viszont már régen várós volt, s tényleg csak a történet egyes fordzlatai okoztak csalódást. Az animáció lenyűgöző volt, a hangulat és megidézett filmek sokasága meg egy horrorgeeknek, nekem a kánaánt jelentették. Alig várom, hogy legyen belőle szinkron, öcsémmel megnézni remek lesz :)

freddyD 2012.11.30. 19:44:09

@AldoWinnfield: Már van belőle szinkron és nagyon jó volt :) Gyerekszínészek nagyon brillíroztak

VVega · https://debugme.eu/ 2012.12.01. 10:33:31

Imádtam a ParaNormant. Talán a legszebb stop-motion animációs amit eddig készítettek, a humor sírva-nevetős, a hangulat remek, emellett pedig akkora szíve van és olyan okosan közvetíti a tanulságát, amiről a legtöbb vetélytársa csak álmodhat.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása