aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: az erő krónikája [chronicle] (2012) Zalaba_Ferenc
2012. február 29. 08:34:42

Kategória: 37 komment

With great powers comes an HD camera.

Három tinédzser korú srác valami földönkívüli eredetű dologra bukkan (mi másra, mint kriptonitra?) egy föld alatti vájatban, minek hatására szuperképeségekkel ruházódnak fel. Kosztümvarrás helyett inkább azzal töltik az idejüket, hogy erejüket kisebb-nagyobb csínyek elkövetésére használják, míg aztán el nem durvulnak a dolgok. S mindezt lekamerázzák.

With great powers comes an HD camera.

Három tinédzser korú srác valami földönkívüli eredetű dologra bukkan (mi másra, mint kriptonitra?) egy föld alatti vájatban, minek hatására szuperképeségekkel ruházódnak fel. Kosztümvarrás helyett inkább azzal töltik az idejüket, hogy erejüket kisebb-nagyobb csínyek elkövetésére használják, míg aztán el nem durvulnak a dolgok. S mindezt lekamerázzák.

A Chronicle meglepő kritikai, de nem annyira meglepő anyagi sikert ért el Amerikában. Mivel manapság már majd' mindenki hord a zsebében egy okostelefont, és ennek köszönhetően a YouTube-ra szinte a történésekkel egy időben felkerül minden olyan esemény, amely hírértékűnek mondható, az emberek csináld-magad riporterekké váltak. Nem is csoda, hogy cuppannak a "found footage" jellegű filmekre, talán nem is elsősorban azért, mert ezek közvetítik manapság a leghitelesebbnek mondható élményt, hanem mert a nézőkben ott él a vágy, hogy a kamerájával egy nap ő is valami igazán egyedit rögzíthessen.

És ez a film csak úgy tobzódik az ilyetén csodák dokumentálásában, végső soron azonban pont választott formanyelvének köszönhetően bukik el. Míg például a Cloverfield esetében az élmény annyira friss és intenzív volt, hogy az eleve nem elutasító nézőben csak ritkán merül fel a kérdés, hogy "ezt most tényleg rögzíteni kellett?", a Chronicle esetében ez a probléma úton-útfélen előkerül, részben azért, mert Josh Trank rendező a módszert továbbgondolva több kamerával, több "operatőrrel" dolgozik: az esetek többségében az egyik szuperhős filmez, de többször bejön a képbe egy szintén kamerabuzi csaj (aki később szerelmi szállá fejlődik, csakhogy a szuper trió egyik tagjához legyen valami pozitív kötődés), a film kulminációját pedig egész sor szubjektív szögű felvételből vágták össze - no, de kicsoda? Egy felsőbbrendű erő, amely minden forráshoz hozzáfér - tönkrement, elhagyott vagy a helyszínen ott felejtett kamerákhoz egyaránt? És miért van az, hogy az amúgy folytonos jelenetekbe úton-útfélen becsempésződik egy-egy rosszul pozicionált vágás, amely az operatőr amatőr mivoltát kívánja kihangsúlyozni, de ugyan ki és miért követi el ezeket? Hisz még a saját megboldogult nagyanyámról sem feltételeztem volna soha, hogy egy beszélgetés lekamarázás közben ad-hoc jelleggel nyomogatta volna a rec/stop gombokat.

Hát ja, ezek azok a gondolatok, melyek egy, a negyedik fal mögül felvett játékfilm esetében még véletlenül sem kerülnek elő, de a fenti problémák akkor a legtestesebbek, mikor a trió tagjai kínosan színpadias szerelmi vallomásokat intéznek egymásnak, egyikőjük pedig frusztráltságát dokumentálja úton-útfélen, és miközben egyik meggondolatlan döntést a másik után hozza, ezeket még véletlenül sem felejti el felvenni. Nem, ez így nem működik.

És ez fáj, ugyanis a film alapötlete kiváló: átlagos tinédzserek (a mindenki által megvetett kívülálló, a szerelmes jófej és a népszerű hangadó) jutnak olyan hatalomhoz, melyekre a Marvel tucatnyi világmegmentő hős figuráját húzta már fel, ezek a srácok viszont csak mókázni akarnak, s miközben tudásukat élezik, egyre merészebb és merészebb dolgokat cselekszenek meg, míg el nem szalad velük a ló. Igen, ezt én is így képzelném el a valóságban. Kár, hogy az eme "valóság" megragadása érdekében választott megközelítés végül pont a film hitelességét lehetetlenítette el.

kövess minket facebookon és twitteren!

http://aeonflux.blog.hu/media/image/201202/rating-5.gif

Címkék

kritika fantasy sci fi 5csillagos drama action superhero found footage teenager flick

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr424541583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 08:46:37

Egy jó tanács: a frusztrált fiú magyar hangjától nekem elég rendesen viszketett a tenyerem, szóval ha te is szinkronérzékeny vagy, akkor irány a MOM Park!

Last 2012.02.29. 08:55:47

Pedig előzetesen úgy nézett ki, hogy ez lesz 2012 cool filmje. Mint mondjuk anno a Cloverfield. Kár érte.

Thomzone 2012.02.29. 10:35:42

A kameraügyeskedésen jó előre túlteszem magam. Ettől függetlenül remélem, működik a film. Amúgy azt hittem, hogy olyan Akira utánérzés lesz a sztori.

Rusznyák Csaba 2012.02.29. 10:39:39

"no, de kicsoda?" Részben te magad válaszolod meg: kamera minden zsebben+youtube+vágóprogram :)

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 10:48:23

4: Szerintem nem értetted meg a problémám: a legtöbb "founf footage" film már ebben a két szóban magában hordozza a lényegét: valaki talál egy kamerát/telefont/tabletet/bármit, amin ott vannak azok a felvételek, amelyeket a moziban láthatunk. Ez esetben viszont létezett egy mindenható erő, amely összeszedte azt a sok-sok kamerát/telefont/tabletet/bármit, melyek néhol csak egy 1-2 másodpercet rögzítettek, nem ritkán tönkrementek vagy egyszerűen ott felejtették őket valahol (pl. záró képsor), szépen kigyűjtötte a releváns felvételeket, időrendbe állította és szépen (vagyis inkább csúnyán) megvágta ezeket?

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 10:49:15

3: Az Akira-párhuzam helytálló (nekem is eszembe juthatott volna! :).

Rusznyák Csaba 2012.02.29. 10:53:35

Én megértettem, te mész amellett a tény mellett, hogy ez ugyan olyan, mint egy found footage film, de szigorú értelemben nem az - vagy te emlékszel bármiféle kiírásra az elején/végén, hogy ezt a felvételt itt és itt találta x és y? Mert én nagyon nem.

Rusznyák Csaba 2012.02.29. 10:55:01

(honnan a bánatból szedi a freeblog a gandalfos avatárt, mikor elvileg vagy ezer éve nem él a freeblogos regem...?)

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 10:56:21

7: Rendben, ha nem found footage, hanem csak "olyan, mintha az lenne", akkor mi értelme van ennek a formai nyelvnek? Olyan, mint egy meghamisított híradófelvétel: hazug.

Ronaldo 2012.02.29. 10:56:43

A kézi kamerázásnak végül is mi az értelme? Nem az lenne a lényege, mint egy áldokumentumfilmnél, amiben az "amatőr" minőségen túl természetesen próbálnak viselkedni az emberek, vagyis ezáltal egy hihetőbb és emberközelibb eredményt akarnak? Viszont ennél a filmnél pl. a kézi kamerázás már ott elbukik, hogy a színészek ugyanúgy színészkednek mint egy a normál filmben, tehát így értelmét veszti az egész.

Rusznyák Csaba 2012.02.29. 11:01:43

9: mert? mi a különbség a végeredmény szempontjából aközött, hogy találnak valahol egy kamerát, és hogy találnak a youtube-on egy rakás felvételt, amit összevágnak? mitől hiteles az egyik, és mitől hazug a másik? pont azért (is) jó a film, mert ezekkel a megoldásokkal (és főleg a telekinézissel kezelt kamerával) kitágítja ezt a formanyelvet.

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 11:03:49

11: Szerintem már leírtam, mi a különbség.

Ismeretlen_82723 2012.02.29. 11:11:45

Én is azt mondom, mint Csaba, vagyis hogy nem volt szó arról, hogy bárki is összerakta volna a felvételeket a látott módon. Ez nem found footage-film, csak footage-film. :) És a film maga se rossz: hatásos dramaturgia, egészen jó rendezés, elvárható szintű teljesítmény a kezdő színészektől és üdítően egyszerű trükkök jellemzik a filmet, aminek azért volt szüksége erre a formára, hogy a nézők, a célközönség közelebb érezze magához az egészet. És tényleg elég hétköznapi a három főszereplő viselkedése, ellenben a magyar szöveg-írók továbbra sem tudják, hogyan is beszél egy 21. századi tinédzser. Én ajánlom a filmet, viszont hozzáteszem azért, hogy az első két nézői vélemény, amit hallottam, ezek voltak: "uh, bazmeg" és "geciszar".

Ismeretlen_6782 2012.02.29. 11:13:04

Engem a beszélgetések közbeni funkciótlan vágásokon kívül nem zavart a "találtkamera" koncepció felrúgása az összevágásokkal satöbbivel. Lazán fel tudtam úgy fogni, hogy a különleges eseményeket utáni nyomozás során készült volna a film, a zsaruk, vagy az FBI vagy Mulder ügynök összeszedett minden felvételt, amit csak talált, és összerakta a dolgot, mintegy prezentációképpen a politikusoknak meg fejeseknek. Szóval nálam jóval többet érdemelt 5 pontnál...:)

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 11:22:47

13: Gondolom, sejted, hogy nálam pont a fordított hatást érte el: a hétköznapi viselkedést épp az ássa alá, hogy közben megy a kamera. Az átlagemberek nem viselkednek természetesen, ha tudják, hogy kamerázzák őket, sokkal inkább megjátsszák magukat (ezt a megjátszást csak néha-néha érzékeltem - lehet, hogy a szinkron miatt? :), és ezek a srácok a legnagyobb természetességgel vallottak szerelmet egymásnak, mintha csak egy Disney-dráma szereplői lennének.

Ismeretlen_82723 2012.02.29. 11:24:54

15: 1. Ezek nem átlagemberek. :) 2. Volt benne szerelmet vallás? :)

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 11:32:58

16: Hogyne, a buliban. "Már tizedikes korom óta beléd vagyok zúgva." Most akkor hétköznapiak vagy nem hétköznapiak? :) Tudod, a következő miatt sem működött az egész: minden felvételből hiányzott a természetesség-jelleg, ami egy amatőr-felvétel sajátja. A véletlenszerűség, a szükségszerű lényegtelen infó - ezért volt jó pl. a Cloverfield: ott egy buliban kameráztak, aztán az események kvázi real time történtek. Persze, milliószor le lehetett volna tenni a kamerát, de a srác, aki filmezett, kvázi abba kapaszkodott. Itt minden felvétel sulykolta a hülye amerikai fejébe, hogy nézd, ver az apám, nézd, haldoklik az anyám, nézd, baszogatnak a suliban. Oké, vettem, következő.

Komplikato 2012.02.29. 11:33:19

Micsoda gonosz kritika. Ugyan miért lenne fura a bevillanó külsős kamera? Ha annak idején a Frei Tomiék le tudták saját magukat kívülről filmezni, ahogy csónakon menekülnek az őserdőben a gorillák (vagy gerillák?) elől, akkor ez így természetes. ;)

Komplikato 2012.02.29. 11:37:33

Én régebben meg voltam róla győződve, hogy ha az emberekkel történik valami nagy és szörnyű esemény, akkor tuti nem kamerázgatnak, mert ki lenne olyan hülye? Aztán láttam felvételeket a japán földrengés és cunami kombóról, meg nemrég volt az a jó ember (Pakisztán? India?) aki simán felvette, ahogy a kollégáját csócsálja egy nagymacska ... Szóval igen van aki élőben ilyen hülye.

Ismeretlen_6782 2012.02.29. 11:42:50

17: tényleg volt egy ilyen sulykolás-szaga a dolognak, de szvsz ez sem túl zavaró: a srác azért kezdte az egész kamerázást, hogy legyen valami a kezében az apja (meg a suliban terrorizáló egyedek) ellen. Szóval még jó, hogy ezeket vette sokat, bizonyítékot gyűjtött. Plusz, el is hangzik, hogy meg van zakkanva, és a kamerán keresztül nézve próbál távolabb kerülni a ronda dolgoktól...

Ismeretlen_82723 2012.02.29. 11:49:33

17: Oké, az egy darab szerelmet vallás. Az a srác pont így csinálja, bénán. Ez van. Nem átlagemberek, de hétköznapian viselkednek, ok? :) A szükségszerű lényegtelen infókat kivágták az anyagból. Ez szerkesztett cucc, nem véletlenszerű, úgy tűnik, ezt nem tudod feldolgozni. ;)

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 11:52:56

21: Ja, hogy kell az összes? Van egy olyan, amiben a frusztrált kölyök számon kéri az unokatestvérétől, hogy "szeretsz engem?", meg az a jelenet, melyben a pajtás arról beszél, hogy "ez volt életem legjobb napja", továbbá legalább 4-5 alkalommal elhangzik, hogy "te/ti vagy/tok a legjobb barátaim". Egy legjobb barát ilyet nem nagyon mond, főleg nem a kamerába. :)

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 11:54:59

20: Bizonyítékokat gyűjtött volna? Ennyire azért nem volt okos. :) (Különben nem kamerázta volna le, ahogy kirabolja és kivégzi(?) az utcájában tébláboló taplókat vagy a benzinkutat, azt meg főleg nem, ahogy a pénzt számolgatja.) Tudom, kattant volt, erre mindent rá lehet fogni. :)

Ismeretlen_82723 2012.02.29. 12:07:22

22: Csak mert tőled távol áll, nem kell kizárni egy viselkedéstípust. Arra kíváncsi, vajon csak a szupererő miatt lóg-e vele a másik kettő; antiszoc gyerektől minden kitelik. A legjobb napról meg annyit, ha azt csinálnám, amit a srácok, lehet, hogy nekem is az lenne. :) De most már meg kell kérdeznem: te miket szoktál mondani a kamerába? ;)

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 12:10:27

24: "Ööö... izé... ööö... lécci, ne." :)

Ismeretlen_6782 2012.02.29. 12:15:12

25: :D:D:D:D 'u made my day... :)

xyzdg1981 2012.02.29. 12:15:23

Ha már Akira-párhuzam: van olyan rész benne, ahol üvöltözve párbajoznak egymással? Mert akkor alig várom az újraszinkronizált Youtube-verziót ("- Tetsuooo! - Kaneeedaaaaa!!!" |:D)

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 12:17:14

27: Van ám! :)

feri · http://mozisblog.blogspot.com 2012.02.29. 14:11:12

akkor most jófej csávók ezek, vagy nem? Lehet azonosulni velük? szimpatikusak?

Ismeretlen_97684 2012.02.29. 15:07:24

Ilyen talált-kamerás koncepcióval még soha senki emberfia értelmeset nem alkotott. Bár ennek az előzetese tetszik.

[bs] · http://filmvilag.blog.hu/ 2012.02.29. 15:23:02

A kézikamera azért kellett, hogy 1/1-ben lehessen például a repülést bemutatni. Már azért megérte. De tény, hogy sokszor nagyon nem természetes a kamera jelenléte. SPOILER? Amikor a srác eszméletlenül fekszik a kórházban, és ott van vele az apja, ki állítja az ágy lábához a kamerát, és miért?

Ismeretlen_82723 2012.02.29. 15:29:47

25: Hát, egy horrorfilmbe ez is elmegy. :)

Ismeretlen_1068 2012.02.29. 15:48:26

31: Az lehet, hogy egy rendőrségi kamera volt? Engem egyébként jobban izgat, hogy ki találta meg a film végén felállított kamerát. SPOILER: Egy szerzetes? Honnan tudta, hogy Mulder ügynöknek kell küldenie? :) OFF: Ilyen hatásvadász tinifilmek csecsén lógva megy diskurzus ezerrel, miközben A némafilmeshez csak 14 kommentár jött. *sniff*

Ismeretlen_82723 2012.02.29. 16:19:20

33: Hát még mindig nem fogod, hogy nem kellett semmit se senkinek megtalálnia? Te látod a felvételeket, és annyi. :) A némafilmesnél csakhamar konszenzus született, nem kellett tovább ragozni.

klaca 2012.02.29. 21:13:00

Buta történet, idegesítő vágás. Amcsiknak való az egész, nem kell itt agyalni... Gondolom ezért ilyen szar a szinkron is. 10/4

lesgrossman · http://horrorgeeks.blogspot.com 2012.02.29. 21:56:44

Még nem láttam a filmet (vszeg nem is fogom megnézni), viszont továbbra se értem, hogy (trailer alapján) miért kell a kezeiket is használni, ha a gondolataikkal tolják arrébb a tárgyakat. Anélkül nem megy?:D

Ismeretlen_83946 2012.03.03. 18:57:55

Én ezután a kritika után kellemeset csalódtam a filmben. Nem volt ez olyan rossz!

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása