Messzemenőkig örvendezem, hogy az elbarmolt plakát helyett (támadnak a gigantikus Jolán-fejek!) az Amerikába február közepén érkező BD- és DVD-változat már egy sokkal impozánsabb borítóval bír majd. Le a kalappal!

Messzemenőkig örvendezem, hogy az elbarmolt plakát helyett (támadnak a gigantikus Jolán-fejek!) az Amerikába február közepén érkező BD- és DVD-változat már egy sokkal impozánsabb borítóval bír majd. Le a kalappal!
Egy egyiptomi rezesbandát meghívnak Izraelbe zenélni. A banda útközben eltéved és valahol az isten háta mögött kötnek ki egy olyan helyen, amely kb. Bicske, kertvárosnak felel meg, minusz a feka bevándorlók. A zenekar morózus vezetője kénytelen segítséget kérni egy helyi étterem temperamentumos, de szomorú szemű vezetőnőjétől. A kényszerből aztán barátság lesz, és később talán valami több is...
Az apró csodák. Ezekért érdemes fesztiválokra járni, antikváriumokat túrni vagy még nagyobb kockázatot vállalva láttatlanban berendelni valahonnan a világ másik végéből. Ezekért érdemes ilyen gerallia blogokat is vezetni, hisz nem áltatom magam: tudom jól, hogy egy ilyen film valószínűleg nulla kommenttel fog elsüllyedni a poszterek és előzetesek sűrűjében, de ha ezek a sorok csak egy valakinek felkeltik az érdeklődését, akkor már megérte.
Tény. Senki nem rohanna hanyatt-homlok a moziba, hogy megnézzen egy izraeli filmet, amely egy egyiptomi rendőrzenekar viszontagságairól szól - hiába nyert egy zsák díjat. Mint ahogy hiába is próbálnád rátukmálni a KÖRHINTÁ-t akár a szomszédos népekre, egyszerűen nem érdekelné őket, legyen az bármennyire univerzális.
S tulajdonképpen a film is ezekről az előítéletekhez közeli érzésekről mesél. Szó sem esik az arab-zsidó konfliktusról, ami ezer ziccer és más, profánabb filmeknek hála rendesen tele is van vele a padlás. A népek találkozása ebben a filmben egészen odáig releváns, amíg az alaphelyzet fel nem épül, onnantól kezdve a mese emberekről, félreértésekről, egyetértésekről és alapvetően megértésről szól, mintha Bábel soha nem is létezett volna.
Könnyű nyakába varrni azt, hogy naiv, de a humorral és melegséggel teli helyzeteket keserédes melankólia szövi át, amely olyan ritka, intellektuális zamatot kölcsönöz a műnek, amitől mosolyog a szív és keserű, de jóleső érzés kaparja a tokokat.
Szóval, ha tetszett a THE VISITOR, akkor tudod, mit kell tenned. (trailer)
Hát mégis folytatták a Titanicot. Rose színésznőként próbált szerencsét New Yorkban, Jack dokkmunkásként dolgozott, az elsüllyeszthetetlen Molly Brownból pedig ingatlanügynök lett, de hármójuk kapcsolata sehogy se akar működni. Kellett ez nekünk, hogy felrázzanak a sírig tartó szerelem szélesvásznú álmából?
A Revolutionary Road olyan veszekedéssel nyit, amely a családi drámák harmadik tekercsénél menetrendszerű. Szemlátomást vadidegen emberek üvöltenek egymással torkuk szakadtából, de igazából Jack és Rose döbbent rá, hogy szerelmük csak egy hajófedélzetnyi illúzió volt, hisz a lány szar színésznő, de kielégítő háziasszony, a fiú pedig szürke pénzkeresésre cseréli a művészetet, s szépen lassan ideo-oda lépked a ranglétrán.
Kár lenne szépíteni: unalmasak. És az a legszörnyűbb, hogy ezt ők is nagyon jól tudják, ezért gyötrődnek és kínlódnak, újabb illúziókat gyártanak, majd építenek le pillanatok alatt, s az őrületbe kergetik a nézőket. Mindezt teszik egy gyönyörű házban, csendes szomszédságban, egy csodaszép erdő tőszomszédságában, köpésre az óceánparttól... hát menjenek a francba.
Felszínes és gyakorta irritáló szociohorror - csak válófélben lévő pároknak.
Meglepetést ez a lista sem nagyon szerez...
BEST FILM
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
FROST/NIXON
MILK
THE READER
SLUMDOG MILLIONAIRE
OUTSTANDING BRITISH FILM
HUNGER
IN BRUGES
MAMMA MIA!
MAN ON WIRE
SLUMDOG MILLIONAIRE
LEADING ACTOR
FRANK LANGELLA Frost/Nixon
DEV PATEL Slumdog Millionaire
SEAN PENN Milk
BRAD PITT The Curious Case of Benjamin Button
MICKEY ROURKE The Wrestler
LEADING ACTRESS
ANGELINA JOLIE Changeling
KRISTIN SCOTT THOMAS I’ve Loved You So Long
MERYL STREEP Doubt
KATE WINSLET The Reader
KATE WINSLET Revolutionary Road
SUPPORTING ACTOR
ROBERT DOWNEY JR. Tropic Thunder
BRENDAN GLEESON In Bruges
PHILIP SEYMOUR HOFFMAN Doubt
HEATH LEDGER The Dark Knight
BRAD PITT Burn After Reading
SUPPORTING ACTRESS
AMY ADAMS Doubt
PENÉLOPE CRUZ Vicky Cristina Barcelona
FREIDA PINTO Slumdog Millionaire
TILDA SWINTON Burn After Reading
MARISA TOMEI The Wrestler
THE CARL FOREMAN AWARD for Special Achievement by a British Director, Writer or Producer for their First Feature Film
SIMON CHINN Producer – Man On Wire
JUDY CRAYMER Producer – Mamma Mia!
GARTH JENNINGS Writer – Son of Rambow
STEVE McQUEEN Director/Writer – Hunger
SOLON PAPADOPOULOS / ROY BOULTER Producers – Of Time And The City
DIRECTOR
CHANGELING Clint Eastwood
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON David Fincher
FROST/NIXON Ron Howard
THE READER Stephen Daldry
SLUMDOG MILLIONAIRE Danny Boyle
ORIGINAL SCREENPLAY
BURN AFTER READING Joel Coen / Ethan Coen
CHANGELING J. Michael Straczynski
I’VE LOVED YOU SO LONG Philippe Claudel
IN BRUGES Martin McDonagh
MILK Dustin Lance Black
ADAPTED SCREENPLAY
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON Eric Roth
FROST/NIXON Peter Morgan
THE READER David Hare
REVOLUTIONARY ROAD Justin Haythe
SLUMDOG MILLIONAIRE Simon Beaufoy
FILM NOT IN THE ENGLISH LANGUAGE
THE BAADER MEINHOF COMPLEX
GOMORRAH
I'VE LOVED YOU SO LONG
PERSEPOLIS
WALTZ WITH BASHIR
ANIMATED FILM
PERSEPOLIS
WALL•E
WALTZ WITH BASHIR
MUSIC
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON Alexandre Desplat THE DARK KNIGHT Hans Zimmer / James Newton Howard
MAMMA MIA! Benny Andersson / Björn Ulvaeus
SLUMDOG MILLIONAIRE A. R. Rahman
WALL•E Thomas Newman
CINEMATOGRAPHY
CHANGELING
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
THE DARK KNIGHT
THE READER
SLUMDOG MILLIONAIRE
EDITING
CHANGELING
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
THE DARK KNIGHT
FROST/NIXON
IN BRUGES
SLUMDOG MILLIONAIRE
PRODUCTION DESIGN
CHANGELING
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
THE DARK KNIGHT
REVOLUTIONARY ROAD
SLUMDOG MILLIONAIRE
COSTUME DESIGN
CHANGELING
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
THE DARK KNIGHT
THE DUCHESS
REVOLUTIONARY ROAD
SOUND
CHANGELING
THE DARK KNIGHT
QUANTUM OF SOLACE
SLUMDOG MILLIONARE
WALL•E
SPECIAL VISUAL EFFECTS
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
THE DARK KNIGHT
INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL
IRON MAN
QUANTUM OF SOLACE
MAKE UP & HAIR
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON
THE DARK KNIGHT
THE DUCHESS
FROST/NIXON
MILK
SHORT ANIMATION
CODSWALLOP
VARMINTS
WALLACE AND GROMIT: A MATTER OF LOAF AND DEATH
SHORT FILM
KINGSLAND #1 THE DREAMER
LOVE YOU MORE
RALPH
SEPTEMBER
VOYAGES D’AFFAIRES (THE BUSINESS TRIP)
Nos... Engem továbbra sem ragadott magával a várakozás szele.
Bárcsak ez az új TV-spot (Jason fegyvert élez?!) is olyan ígéretes lenne, mint a furcsa módon hátborzongató képek:
Azért még van szufla a DnB-ben.
Michele Soavi filmjének (anti)hőse egyszerű dologra vágyik: a börtönből kijutva szeretne visszailleszkedni a társadalomba. A folyamat hasonlóan letisztult: mindössze zsarolás, rablás és gyilkosság szükséges hozzá. Az Arrivederci amore, ciao egyszerre gúnyosan cinikus és hűvösen objektív mozi: helyenként Kubrick legjobb pillanatait idézi, máskor Fincher rideg képeire emlékeztet (az operatőri munkáról csak szuperlatívuszokban lehet beszélni), a gengszterlét bemutatása pedig Scorsese montázsait iskolázza le - zene, vágás, fényképezés: mind hibátlan. A színészvezetés és a főszereplők játéka is példás: Alessio Boni egyszerre számító, kíméletlen rohadék és szimpátiát keltő tragikus hős, Michele Placido pedig a világ legnagyobb szemétládáját alakítja az őt sakkban tartó korrupt rendőr szerepében.
Soavi az ember és a klasszikus értékek helyét keresi a mai világban, és a lelkiismeret csírájától is mentes Giorgio történetét elnézve a férfias becsület és a női romantika is letűnt korok maradékainak tűnnek: az érvényesülés és a beilleszkedés csak az ördöggel való lepaktálás után lehetséges (akár képletesen beszélünk, akár Placido Aneddáját tekintjük az antikrisztus megtestesülésének), Giorgo csak a pusztítással építheti újra identitását. A film végén még megkísérel egy kétségbeesett próbálozást lelke összefoltozására, de ez a rövid elbizonytalanodás is sokba kerül neki: az erkölcsösség a modern férfinak nem válhat javára. A pillanatnyi zavar utáni introspekció és önelfogadás egyszerre rémisztő és felszabadító (még ha helyenként hajszálnyit didaktikus) katarzishoz vezet: ritka manapság az ilyen.
Az egész filmet áthatja valami leírhatatlanul magabiztos maszkulinitás: a ritkán feltűnő nők áldozatok, elnyomott, kihasznált lények, de a forgatókönyv ambivalenciája talán itt a legerősebb, hiszen az erkölcsi fölény végig az övék marad. Ne higgyük azonban, hogy ez a diadal jelent valamit; Soavi kompromisszumok nélkül, hajszálpontos ívű narratívával, (nem túl) egyszerű szimbólumokkal és nagyon sokáig velünk maradó képek segítségével vázolja fel a magától értetődő, de a lelkiismeret által nehezen elfogadott igazságot: a pisztoly csövébe nézve baszhatod az ideáljaidat.
Két monitort figyelős és mosolygós forgatási kép után végre valami izgalmasabb az AVATAR-ból: egy újabb forgatási kép... No de mi lehet ez a díszlet? Egy idegen hibernátor? Egy űrkommandós nyugágya? A stábtagok tízórajinak hűtőtáskája?
No, mégis a SLUMDOG-ra kellett volna feltennem minden pénzem, de azért többnyire így is szépen betaláltak a tippjeim. Kate boldog lehet: szinte biztos, hogy az egyik Oscart is hazaviszi idén. Tehát a díjazottak:
Legjobb film (dráma)
Slumdog Millionaire
The Curious Case Of Benjamin Button
Frost/Nixon
A felolvasó (The Reader)
A szabadság útjai (Revolutionary Road)
Legjobb női alakítás (drámában)
Kate Winslet (A szabadság útjai)
Anne Hathaway (Rachel Getting Married)
Angelina Jolie (Elcserélt életek)
Meryl Streep (Kétely)
Kristin Scott Thomas (Il y a longtemps que je t'aime)
Legjobb férfi alakítás (drámában)
Mickey Rourke (The Wrestler)
Leonardo DiCaprio (A szabadság útjai)
Frank Langella (Frost/Nixon)
Sean Penn (Milk)
Brad Pitt (The Curious Case Of Benjamin Button)
Legjobb film (vígjáték vagy musical)
Vicky Cristina Barcelona
Égető bizonyíték (Burn After Reading)
Happy-Go-Lucky
Erőszakik (In Bruges)
Mamma Mia!
Legjobb női alakítás (vígjátékban vagy musicalben)
Sally Hawkins (Happy-Go-Lucky)
Rebecca Hall (Vicky Cristina Barcelona)
Frances McDormand (Égető bizonyíték)
Meryl Streep (Mamma Mia!)
Emma Thompson (Last Chance Harvey)
Legjobb férfi alakítás (vígjátékban vagy musicalben)
Colin Farrell (Erőszakik)
Javier Bardem (Vicky Cristina Barcelona)
James Franco (Ananász expressz)
Brendan Gleeson (Erőszakik)
Dustin Hoffman (Last Chance Harvey)
Legjobb női mellékszereplő
Kate Winslet (A felolvasó)
Amy Adams (Kétely)
Penélope Cruz (Vicky Cristina Barcelona)
Viola Davis (Kétely)
Marisa Tomei (The Wrestler)
Legjobb férfi mellékszereplő
Heath Ledger (A sötét lovag)
Tom Cruise (Trópusi vihar)
Robert Downey Jr. (Trópusi vihar)
Ralph Fiennes (A hercegnő)
Philip Seymour Hoffman (Kétely)
Legjobb animációs film
Wall-E
Volt (Bolt)
Kung Fu Panda
Legjobb idegen nyelvű film
Libanoni keringő (Izrael)
Der Baader Meinhof Komplex (Németo.)
Maria Larssons Eviga Ögonblick (Svédo.-Dánia)
Gomorra (Olaszo.)
Il y a longtemps que je t'aime (Franciao.)
Legjobb rendező
Danny Boyle (Slumdog Millionaire)
Stephen Daldry (A felolvasó)
David Fincher (The Curious Case Of Benjamin Button)
Ron Howard (Frost/Nixon)
Sam Mendes (A szabadság útjai)
Legjobb forgatókönyv
Slumdog Millionaire (Simon Beaufoy)
The Curious Case Of Benjamin Button (Eric Roth)
Kétely (John Patrick Shanley)
Frost/Nixon (Peter Morgan)
A felolvasó (David Hare)
Legjobb filmzene
Slumdog Millionaire (A. R. Rahman)
The Curious Case Of Benjamin Button (Alexandre Desplat)
Elcserélt életek (Clint Eastwood)
Defiance (James Newton Howard)
Frost/Nixon (Hans Zimmer)
Legjobb betétdal
The Wrestler (The Wrestler)
Down To Earth (Wall-E)
Gran Torino (Gran Torino)
I Thought I Lost You (Volt)
Once In A Lifetime (Cadillac Records)
I am the queen of the world!
Mint említettem, annyira nem fűt a vágy a ma éjszaka kiosztandó Arany Glóbusz kapcsán (mivel a THE VISITOR teljes egészsében hiányzik a mezőnyből), de egy tippsort azért megér (a sablont a Kritikus Tömegtől vettem kölcsön):
Legjobb film (dráma): The Curious Case of Benjamin Button
Legjobb film (vígjáték): Happy-Go-Lucky
Legjobb rendező: David Fincher (The Curious Case of Benjamin Button)
Legjobb animációs film: WALL-E
Legjobb idegen nyelvű film: Vals im Bashir
Legjobb női főszerep (dráma): Kate Winslet (Revolutionary Road)
Legjobb női főszerep (vígjáték): Sally Hawkins (Happy-Go-Lucky)
Legjobb férfi főszerep (dráma): Mickey Rourke (The Wrestler)
Legjobb férfi főszerep (vígjáték): Colin Farrell (In Bruges)
Legjobb női mellékszereplő: Kate Winslet (The Reader)
Legjobb férfi mellékszereplő: Heath Ledger (The Dark Knight)
Legjobb forgatókönyv: Simon Beaufoy (Slumdog Millionare)
Legjobb zene: The Curious Case of Benjamin Button
Legjobb betétdal: Peter Gabriel - Down to Earth (WALL-E)
Aztán az is lehet, hogy a Slumdog mindent visz.
Beszélt