A Tűzgyűrű: Lázadás végül letessékelte a dobogó tetejéről a Fekete Párducot, és bár az előrejelzésekhez képest korrektül is nyitott, összességében pénzügyi vesztőhelyként érvényesítette magát. A millió egyéb premier közül a Sherlock Gnomes ért még el említésre méltó eredményt, bár az animációs kvázi-folytatás jócskán az előző alatt futott be. Az Éjjeli napfény újabb kudarc a tiniromantikák számára, a Paul, Apostle of Christot nem kapta fel a keresztény közö(n/s)ség, az Unsane pedig a top 10-en kívül nyitott.
> új filmek
A Tűzgyűrű tizenéves kölykök álmaként került a vásznakra 2013 nyarán, csak hát ez azért véges célcsoport, egy 150 millió dollárt felemésztő filmnél több erőfeszítést igényelnek a dolgok, mint némi (jó sok) robotos-óriásszörnyes zúzás - nem hozták a kívánt eredményt azok az erőfeszítések. Guillermo del Toro dédelgetett projektje a 100 milliót azért végül behúzta, globálisan pedig 400 millió felett parkolt le, de a Warner Bros. passzolta a továbbiakat. A Legendary Pictures azért nem hagyta annyiban a dolgokat, és végül a Universalnál kötöttek ki a forgalmazási feladatok. A Tűzgyűrű: Lázadásban (Pacific Rim: Uprising; hazai bemutató: április 5.) nem csak del Toro lépett háttérbe, de az első rész főszereplői is, és még ha nem is nagy sztárokról van szó, a kontinuitást minden mértékben szereti a közönség. A 150 milliót kóstáló monszter-mozi iránt a várakozások a közönség részéről sem voltak az egekbe szökőek, az előrejelzések pedig kezdetben igen lesajnálóak voltak (20 millió alá lőttek). Végül a Fekete Párduc rendületlen uralma már kihívó után kiáltott, és ez is lökött kicsit az üzelmeken; 28 millió dollárt passzírozott ki a nézőkből a film, ami bőven jobb a Tomb Raider rajtjánál például, de még a felét sem helyezi kilátásba a költségvetésnek. A világ többi része majd reflexszerűen összedob 300 millió dollárt rá (Kínában csaknem 65 milliót csengettek ki érte, de kérdéses, hogy az első részt befogja-e végül). A Tűzgyűrű: Lázadás így megmarad egy letudott filmnek: bebizonyosodott, hogy nem kellett folytatás a Tűzgyűrűnek.
Ha már nem kellő folytatás, hát a 2011-ben játszott Gnómeó és Júlia második részének ötletén is túl sokat ültek az alkotók ahhoz, hogy a (gyerek)közönség keblére tudja ölelni. Anno pár dollár híján 100 milliót bankolt a kerti törpés Shakespeare-átültetés, viszont ezek a független animációs filmek, ha kiugranak, akkor azt megbecsülni illik, rájátszani óvatosan kell, mert a nagy marketinggőzzel hajtott médiafranchise-gépezet, amit a stúdiós rajzfilmek magukénak tudnak, itt kisebb hatásfokkal működik. A Sherlock Gnomes (hazai bemutató: már a mozikban) nem is tudott így az ismerős figuráira támaszkodni, s a címből ítélve nem is akart. Egy újabb klasszikus irodalmi alakot törpésítve (Johnny Depp hangjával) 10,6 millió dollár értékben szolgált családi alternatívául, ami igencsak szerény összeg egy 3600 moziban futtatott filmnél. A Paramount forgalmazta film 59 millióba került, ezt aligha fogja elérni, de minthogy a nemzetköz igencsak folytatásfüggő, azért még így is 100 millió feletti globális eredmény van kilátásban.
Az I Can Only Image alaposan lefoglalja a keresztény közönséget, így hát a sorra érkező vallási, bibliai témájú filmeknek fel kell kötnie a gatyát. A Paul, Apostle of Christ hiába klasszikus kiaknázó, hiába nagy stúdió áll mögötte (a Sony) és hiába szerepeltet egy már ismerős színészt ebben a környezetben (James Caviezel), nem váltotta dollárokra a hitet. 5 millióval nyitott, ami persze jó üzletté válhat végül, hiszen 5 milliót is vett igénybe előállítása, de nyilván nagyobb tettek reményében fogant az ötlet - mert hát van még pár apostol, akiről lehet filmet forgatni. Szóval az imádság még segíthet, egyébiránt 15 millió dollárra vethet szemet legföljebb, mert már kopogtat a következő versenytárs.
A Nap nap után csúnyán leszerepelt egy hónapja, kellett hát már egy újabb romantikus film a tinédzsereknek, ami hasonló sorsra juthat. Az Éjjeli napfényt (Midnight Sun; hazai bemutató: április 19.) az Open Road Films mutatta be, és akárcsak az Orion, nem tudott mozgósítani, pedig kell hogy legyenek odaát is olyanok, akikre lehet hatni az ilyesmivel... A film 4,1 millió dollárt gyűjtött valamivel több mint 2000 moziból, vigaszdíjként meg még a legjobb nézői értékeléseket a mért premierek közül. Két hét múlva már nem lesz sehol, addig tízmilliót sajtolhat ki.
Steven Soderbergh a sokadik filmjét szállítja le visszavonulása óta, bár az kétségtelen, hogy ebben az utóidőszakban kísérletezőjelleggel forgat. Az Unsane-t például nem kamerákkal, hanem telekommunikációs eszközzel lőtték, aminek előnye, hogy olcsó, így a zártosztályos thriller csak másfélmilliót igényelt. A Bleecker Street vállalta az amerikai forgalmazást, és az ő szokásos képességeikhez mérten alakult az első hétvége: 3,9 millió folyt be, ami viszont top 10-es helyezésre nem volt elegendő. Alapvetően kis érdeklődést takar ez, de minthogy "bulifilm" - egy nagyon is komoly Claire Foy-alakítással -, senki nem veszít rajta semmit. A kritikák jók, a nézők azért jellemzően nem tudtak minden esetben eligazodni rajta (B- CinemaScore), így hát 10 milliónál többre nem érdemes taksálni.
> korábbi filmek
Függetlenül attól, hogy uralkodása véget ért, a Fekete Párduc nagy sztorit szállított: 631 millió dollárjával minden idők legsikeresebb szuperhős-filmje immáron, megelőzve a Bosszúállókat, ami 623 millióval áll a listán. A Disney előtt most felderenghet a kép, hogy a Végtelen háború 700 millió felé tör... elvégre az össznépi zúzdák mindig az egyéniek fölé ugranak, nem?
Az I Can Only Image folytatja lenyűgöző futását kevesebb mint 20%-os csökkenésével. A Dennis Quaid-es dráma dobogós maradt, s eddig 38 milliót gyűjtött, rövidesen a Roadside Attractions #1 filmje lesz fennállása óta, s végül simán többre viszi, mint a...
...Tomb Raider, ami most egy 56%-os bukfencezést mutatott be. A Warner gondozottja megsínylette a Tűzgyűrű: Lázadás érkezését, no meg az indifferens fogadtatást a múlt héten, így hát 42 millió dolláros tíz napos eredményét már 60 millióig is nehezen juttatja el.
Átverekedte magát a 100 milliós korláton A szabadság ötven árnyalata, harmadikként a 2018-as felhozatalból. A Universal trilógiazárása így korrektre sikeredett, hiszen a második rész 30% feletti veszteségeihez képest most csak 12%-kal kellett számolni.
> végszó & ami jön
115 milliót költöttek a nézők a top 12-re, és csupa érdektelen szereplővel bővítve ez még akár teljesítmény is lehetne, de a helyzet az, hogy hét éve nem volt ilyen gyér forgalom az év 12. víkendjén. Március a tisztes blockbusterekről ismert, így hát égető hiányt kíván betölteni a csütörtökön elrajtoló Ready Player One, amitől mást vár az ipar és mást a stúdió - a nihil okán bejöhet a nagyobb számítás, ugyanakkor miért ne gyarapíthatná a megannyi kudarc számát? Rövidesen elválik, ahogy az is, van-e még szusz a God's Not Dead 3-ban két rész után, illetve Tyler Perry munkásságában (Acrimony).
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Tűzgyűrű: Lázadás | $28.0m | $28.0m | $150m |
2 | Fekete Párduc | $16.7m | $630.9m | $200m |
3 | I Can Only Imagine | $13.8m | $38.3m | $7m |
4 | Sherlock Gnomes | $10.6m | $10.6m | $59m |
5 | Tomb Raider | $10.4m | $41.7m | $94m |
6 | Időcsavar | $8.0m | $73.9m | $100m |
7 | Kszi, Simon | $7.8m | $23.7m | $17m |
8 | Paul, Apostle of Christ | $5.0m | $5.0m | $5m |
9 | Éjszakai játék | $4.2m | $60.8m | $37m |
10 | Éjjeli napfény | $4.1m | $4.1m | n.a. |