Sok-sok hétnyi gyengélkedés után a lassúként aposztrofált szeptember hozza meg a megváltást az amerikai moziknak, méghozzá az Az premierjével. A Stephen King-adaptáció elsöprő nyitányt jegyez több mint 100 millió dollárral, ami számtalan rekordot jelent. Ezalatt Reese Witherspoon az Újra otthon élén már a naptárra emlékeztető számokat produkált.
> új filmek
A Stephen King-adaptációk sosem tartoztak a biztos pénztermelők közé, bármily serényen is ontották magukból őket a stúdiók majdnem három évtizeden át (erről a VOX Mozimagazin augusztusi számában bővebben olvashattok). Aztán tíz évvel ezelőtt, az 1408 és A köd bemutatójával a siker ellenére jóformán végleg lecsillapodtak a kedélyek az író munkássága körül, azóta csak egy második adaptáció (Carrie) és pár DVD-n vagy még ott se látott sokadrangú eresztés látott napvilágot. Aztán idén megint mozgolódás indult: A Setét Torony végül elkészült, bár létezése nem nyert igazolást, és egy hónappal rá most bemutatkozott az Az (It; hazai bemutató: már a mozikban), a történet első mozis, de amúgy második inkarnációja. Az egyik legnevezetesebb King-műről van szó, ami a horrori igényeknek éppen úgy megfelel, mint a felnövéstörténeteket kedvelők szájízének (akik mondjuk az Állj mellém!-et nézték újra legtöbbször). A horror bármikor tud aratni, ha nagy stúdió nagy terveivel van felvértezve (vagyis nem a könnyű pénzszerzés, hanem a módszeres pénzszerzés a látható cél), akkor majdnem biztos is az aratás. A 35 milliót kóstáló Az a történelmien gyenge augusztust követően egyre komolyabb igényeket támaszthatott, és 1-2 héttel a premier előtt már 40-50 millió dolláros nyitányt rebesgettek, amit az első trailer csúcsdöntő nézettsége is jócskán megalapozott. Az égető szükségű néznivaló, a prémium horror és a műfaj első 4000 mozis terjesztési szintje mind összejátszott, a jó visszhanggal megtámogatva pedig már a nyitónapon több mint 50 millió dollár folyt be - és 117 millió a teljes hétvége során, amit a Pókember: Hazatérés is produkált két hónapja (nemzetközileg további 62 milliót számlál a film). Számba venni is nehéz, de ez több mint kétszerese az eddigi szeptemberi rekordnak (amit a Hotel Transylvania 2: Ahol még mindig szörnyen jó őrzött), horrorfilmtől példátlan bevételi szintet jelent, és a Warner ennél nagyobb összeget csak Harry Potter-epizódoktól és DC-filmektől látott korábban. 275 millió dollár mindenképpen a kasszákban lesz végül, így Az ördögűző sok évtized után int búcsút elsőségének horrortájakon, és persze a siker vonzatai is láthatók már. A második résznek már jóformán csütörtök éjfélkor nekiálltak, és bizony megint megtörténhet az, ami a Carrie és a Ragyogás sikere után: újból ráállnak a stúdiók és független forgalmazók King történeteire. Amilyen a legtöbb régi film, talán nem is tragikus jövőkép ez...
Reese Witherspoon viszonylag rövid ideig vitt el hátán egy (romantikus) filmet; míg a Mindenütt nő 2002-ben az egyik legsikeresebb szeptemberi film lett, amit valaha bemutattak a kilencedik hónapban, addig három évvel rá a Ha igaz volna... már csak döcögött. Most, tizenkét évvel később a műfaj mesterének, Nancy Meyersnek (és Charles Shyernek) leánya dirigálta a szőke hölgyet az Újra otthonban (Home Again; hazai bemutató: szeptember 14.), és nagyjából az lett a vége, ami várható egy ilyen szerény történettől egy ilyen monstre konkurens árnyékában: 9 millió dollár. Az Open Road Filmes bizonyára többel számolt, ha egyszer majdnem 3000 moziba küldték szét a filmet (mondjuk legalább 15 millióval), és meg is lett volna rá az okuk ennyi vacak hét után. Nem volt igazi kapaszkodó ezen a közönségnek, de 15 milliós gyártási költség mellett 25-30 millió dollár se rossz. Mármint, nem lenne, ha nem egy Reese Witherspoon-filmről lenne szó.
> korábbi filmek
Az Az érkezése ellenére az Annabelle 2: A teremtés nem dőlt ki, a Warner így duplán élvezi a műfaj kritikai- és box office-gyümölcseit. Az ötödik hete látható prequel 96,3 milliónál jár, és most már biztosan átlökdösik a százmillión - mentve augusztus havának becsületét.
260 millió dollár környékére érkezett a Gru 3., miközben a hét folyamán globálisan átlépte az egymilliárdot, harmadikként 2017-ben A szépség és a szörnyeteg és a Halálos iramban 8. után. A Minyonok 2. után számíthatunk tehát a Gru 4.-re is.
> végszó & ami jön
Az Az egymaga többet termelt, mint a komplett mezőny az elmúlt négy hét folyamán, és összességében a Dunkirk premierje óta nem volt ekkora a forgalom. A folytatás is a mostani bajnokon múlik majd, az Amerikai bérgyilkos diszkrét második lehet, az All I See Is You című thriller és az anyám! Jennifer Lawrence-szel pedig megküzd a dobogó legalsó fokáért.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Az |
$117.2m | $117.2m | $35m |
2 | Újra otthon |
$9.0m | $9.0m | $15m |
3 | Sokkal több mint testőr |
$4.9m | $64.9m | $30m |
4 | Annabelle 2: A teremtés |
$4.0m | $96.3m | $15m |
5 | Wind River - Gyilkos nyomon |
$3.2m | $25.0m | $11m |
6 | Balerina |
$2.5m | $15.9m | $30m |
7 | Pókember: Hazatérés |
$2.0m | $327.7m | $175m |
8 | Dunkirk |
$2.0m | $183.1m | $100m |
9 | Logan Lucky - A tuti balhé |
$1.8m | $25.2m | $29m |
10 | Az Emoji-film |
$1.1m | $82.5m | $50m |