Régebben meglehetősen ritkán élt a korhatár-besoroló szerv a hüledezést, bizalmatlanságot, aggodalmat és megtorpanást keltő, 18-as korhatárral; mi sem jobb tanúsítvány erre, minthogy akadnak 16-os filmek 2000 előttről, amik DVD-n vagy a tévében 18-as karikássá léptek elő.
Napjainkra azonban jellemző, hogy megcsúszik az ítészkéz (2017-ben már háromnál járunk), ami persze érthető, sőt néha e határozottság hiánya is felróható (gondoljunk A Wall Street farkasára, a Hardcore Henryre vagy Deadpoolra, amiket ugyanazon közönségnek ajánlottak, mint az ifjúsági filmnek minősülő Super 8-at). Ám igazából mindegy is: a korhatár dísznek van, alig hederítenek rá.
Nagy sikerre a felnőtt tartalommal bíró darabok ritkán ácsingóznak, időnként azonban mégis sikerül széles közönség érdeklődését lefedniük. Az 1990 óta bemutatott 10 legnézettebb 18 éven felülieknek szóló film között durva akciók, fülledt erotika, pszichopata sorozatgyilkosok és ordenáré fiatalok sorakoznak - vajon A sötét ötven árnyalata meddig kúszik fel?
10. Penge (1999.1.21., Flamex, 245 ezer néző)
Amit az érzékeny lelkületűek elől rejteni kellett: Wesley Snipes vagány szerkóban aprítja a diszkóvámpírokat, akik gyakran csúnya véget érnek, ütős zenékre.
Az utókor hangja: Mostanság nem tűnik olyan megveszekedettnek, sem a tartalom, sem a stilizált megjelenítés; a második rész talán durvább volt, a harmadik részre meg már nem emlékszem, de azért a konzisztenciához tartotta magát a bizottság, és szép sormintát alkottak.
9. Becstelen brigantyk (2009.8.20., UIP, 247 ezer néző)
Amit az érzékeny lelkületűek elől rejteni kellett: Mészárlás halomra, Brad Pitt akarja a skalpjait - és meg is kapja őket.
Az utókor hangja: Quentin Tarantinónak alanyi jogon jár a 18-as billog, és bizonyára szabad filmalkotói szellemiségétől úgy en bloc védeni óhajtják mifelénk (is) a fiatalságot - mindhiába.
8. Amerikai pite: A találkozó (2012.4.5., UIP, 256 ezer néző)
Amit az érzékeny lelkületűek elől rejteni kellett: .... azt, amit előtte már láttak háromszor - lévén az első három pite még 16-ossal megúszta. Amúgy Jason Biggs pélóját, meg ha jól rémlik, ebben is voltak cickók, bár azok a korhatár nélküliekbe is beleférnek errefelé.
Az utókor hangja: Felesleges túlbuzgóságnak tűnt már öt évvel ezelőtt is. Az viszont kérdés, hogy a nosztalgiázó, rég 18 éven felüliek vitték-e sikerre, avagy a fiatalság kérte a maga szeletét a mozis pitézésből. Mindegy, arányaiban mi voltunk az egyik legnagyobb sikert prezentáló piaca a filmnek. Eat this.
7. Bad Boys II - Már megint a rosszfiúk (2003.10.9., InterCom, 260 ezer néző)
Amit az érzékeny lelkületűek elől rejteni kellett: Drogozás orrba-szájba, trágárkodás orrba-szájba, brutalitás orrba-szájba. Martin Lawrence orrba-szájba. Csak a szokásos péntek esti szórakozás.
Az utókor hangja: Később ez már nem bizonyult olyan vészesnek: mostanság 16-os karikával illetik a filmet, az első rész eredeti besorolásához jobban igazodva.
6. Hannibal (2001.6.14., InterCom, 290 ezer néző)
Amit az érzékeny lelkületűek elől rejteni kellett: Némi bélontás meg disznólkodás, de leginkább egy sajátos főzőshow, ami után nem is kellett sokat agyalni a korhatáron.
Az utókor hangja: Lecter doktor ténykedése még a mai világban is némileg, hellyel-közzel antiszocnak számít, szóval nem ez az a film, amit anyuka letölt a UPC videótárából a gyerekeknek, amíg megfőzi az ebédet. Helybenhagyhatjuk a bizottság döntését, mint Lecter Mason Vergert.
5. Hetedik (1996.11.7., Flamex, 306 ezer néző)
Amit az érzékeny lelkületűek elől rejteni kellett: Gyakorlatilag mind a két órát - ez még a kérges lelkületűeket is kikezdte. Bestiális gyilkosságok színterei, nehezen befogadható jellemrajzok.
Az utókor hangja: A Hetedik az egyik legszilárdabb magas korhatáros film, ami minden korban és minden körülmények között ezt érdemli. Meg persze ennek ellenére a rendszeres újranézést.
4. Elemi ösztön (1992.7.10., InterCom, 367 ezer néző)
Amit az érzékeny lelkületűek elől rejteni kellett: Sharon Stone... combjai nem valók erkölcsös nevelésben részesítendő gyerekeknek, pláne nem profán megfogalmazásai. De a jégvágó nem rendeltetésszerű használata is rossz útra vinne.
Az utókor hangja: Huszonpár évvel később a meghatározó szerep megmarad, ám a tartalom már kevés lenne a kasszasikerhez és talán még ehhez a stoptáblával felérő korhatárhoz is.
3. A szürke ötven árnyalata (2015.2.12, UIP, 376 ezer néző)
Amit az érzékeny lelkületűek elől rejteni kellett: Elfenekelős-kikötözős játszadozás, csábos nézések és a filmes női emancipációt a kőkorszakig visszavető dajkamese.
Az utókor hangja: A kímélet megszívlelendő, de nem is az aberrált szexuális viselkedés, hanem az igénytelen és méltatlan szexuális viselkedés az, ami vészharangot kongató lehetett.
2. A bárányok hallgatnak (1992.3.27., InterCom, 391 ezer néző)
Amit az érzékeny lelkületűek elől rejteni kellett: Gyúrjuk össze a Hannibalnál és a Hetediknél leírtakat, reszeljük le, spékeljük meg némi pszichológiai fűszerrel, és meg is van a korhatáros elegy.
Az utókor hangja: A bárányok hallgatnak a Hannibalhoz hasonlóan nem ejt már oly mély sebet az egészséges fejlődésen az ingerküszöb és a deviáns viselkedésformák közismeretének kedvezőtlen irányba való tolódásával, mindazonáltal egy percig se gondolkodjunk az enyhítésben.
1. Tökéletes katona (1992.9.25., InterCom, 422 ezer néző)
Amit az érzékeny lelkületűek elől rejteni kellett: Erőszak, erőszak meg egy kis erőszak.
Az utókor hangja: A '80-as évek erőszakszimfóniája a következő évtizedben is értő fülekre talált, a nagy akciósztárok aprítása külön élvezet volt, a korhatár mint olyan... még a plakátokon se vonta magára a figyelmet. Még jó, hiszen gyerekkorokat változtatott volna meg egy jó kis Van Damme/Lundgren összecsapás hiánya a mozi sötétjében - ami ma már csak egy délutáni matiné a Film+-on.