A Széttörve nálunk is háborítatlan az élen, miközben minden széles körben induló premier felülmúlta amerikai szereplését, arányaiban. Az Egy kutya négy élete nyerészkedett leginkább, miközben A Kaptár: Utolsó fejezetben is maradt még éppen elég szusz. Ben Affleck ezúttal nem hengerelte le a népeket úgy, mint A könyvelővel, ám Az éjszaka törvénye még így is legeredményesebb rendezői debütálását jegyzi a magyar piacon.
> új filmek
Ha az amerikai közönséget nem különösebben hatotta meg vagy tántorította el az állatbántalmazás gyanúja, akkor nyilván a kevésbé öntudatos magyar közönség kutyabarát része is inkább jegyet vált egy kedvenceikkel csábító családi filmre, mint marad távol. Az Egy kutya négy élete még a csúcsra éppen nem járatott marketing mellett is ki tudott tűnni a sűrűből, és 12-es korhatára ellenére vélhetően sok gyerkőcöt is üdvözölhetett a 42 teátrum nézőterein abból a 28.967 egyénből, aki tiszteletét tette csütörtök és vasárnap között. A Freeman Film tehát megint jól vásárolt be, és megint jó időszakot fogott ki. Ebes mozikból nem szokott hiány lenni a tengerentúlon, hozzánk viszont csak elvétve jutnak el: a Max, a Kutyahideg, az Ultrakopó, a Tűzoltó kutya, a Gazdátlanul Mexikóban, a Hacsi, a leghűségesebb barát, a Jó fiú!, a Kutyám, Skip és az Egy kutya miatt mind olyan címek ebből az évezredből, amik magyar mozibemutató helyett elkóboroltak. Ellenpontozásként jobbára csak a Kutyaszálló, a Kutyabajnok és a Marley meg én álltak csatasorba, amik nem is mentek rosszul a maguk idejében. Az Egy kutya négy élete becélozhatja a 100.000 nézőt, de már lassan nem marad film, amelyik nem.
A Kaptár-sorozat igencsak kusza képet mutat Magyarországon: az SPI kezdte meg propagálásukat, 2002 augusztusában az első rész elég jó kört futott (csak a fővárosban több mint 65 ezren nézték meg), és a második is korrekt fogadtatásban részesült - nincs mit csodálni ezen, még a Warcraft: A kezdetek és az Assassin's Creed premierjekor is kiviláglott, hogy csípjük a videojáték-adaptációkat. A 2007-es harmadik epizódot már az InterCom mutatta be, és az érdeklődés itt erősen visszaesett, de ilyenkor jön jól a térhatás: a Túlvilággal pár évvel később szintet ugrott a széria, a Megtorlás pedig még a hátszéllel képes volt jó eredményt produkálni. Úgy fest, a széljárás nem sokat változott 2012 ősze óta: A Kaptár: Utolsó fejezet 21.758 nézőt ragadott meg, alig 10%-ot ereszkedve csak, szemben ugye a tengerentúli majd' 35%-kal. A megszokás nagy úr, a Resident Evil-filmek (ill. játékok) ráadásul bizonyos körökben nagyon népszerűek, biztos a tévé is eleget adja őket, szóval nincs itt semmi látnivaló: az InterCom 45 moziban pergő sci-fi horrorja 35,7 milliós nyitányát 100 millió közelébe fogja repíteni, nézettsége pedig - az előző rész mintáját használva - 60.000 látogatót mutathat majd.
A Kaptár-sorozat nyitóhétvégi nézettsége
2002.08.22. A Kaptár - Resident Evil (26.366; Budapest, első hét)
2005.01.13. Kaptár 2: Apokalipszis (25.192)
2007.10.11. A Kaptár: Teljes pusztulás (14.845)
2010.09.10. A Kaptár: Túlvilág (35.683*)
2012.09.13. A Kaptár: Megtorlás (24.077)
2017.01.26. A Kaptár: Utolsó fejezet (21.758)
* pénteken nyitott, három napos adat
Ben Affleck világraszóló kudarcot vallott Az éjszaka törvényével: a kritikusok fintorogtak, a nézőket pedig olyannyira nem érdekelte a nem olcsó gengszterdráma, hogy két országos hétvége után már nyoma sincs az amerikai mozikban; mindez egy Dennis Lehane-adaptáció esetében ráadásul főbenjáró bűn. Nos, a magyar nézőkre lehet számítani, ha megváltást keres a padlóra került filmes, és éppen Európa messzibb felén keresgél: az InterCom 42 moziban játszottja Affleck eddigi legnagyobb kezdeti érdeklődést kiváltó rendezése lett. Olyan forrón persze nem eszik: ez csak 12.165 nézőt jelent, így inkább a Hideg nyomon (6.909), a Tolvajok városa (10.383) és Az Argo-akció (8.228) sajnálatos életképtelenségére mutat rá, semmint ezt a filmet menti fel bármi alól. Sőt, A könyvelő váratlanul nagy sikere után (145 ezren nézték meg) a fegyverét megtartó, de jelmezt öltő Géza csalódást okozott általánosan szemlélve; 18 milliós nyitánya a top 5-be se fért be. A Gengszterosztag vagy a Közellenségek feliratosan is jobban produkálta magát, kevésbé fényes - ám kevésbé telített - időszakban. Éppúgy jöhet gyors visszaesés, mint némi kitartás, ami az említett három korábbi rendezésre is jellemző volt, de 35 ezernél több eladott jeggyel csak óvatosan érdemes számolni.
A magyar rendezőknek szokásuk, hogy aktuális témákra a kelleténél hamarabb reagálnak, s így filmjük bátortalan lesz. A Mozinet forgalmazta, multiplexbe is bekerült Az állampolgár sem mutathat fel ebből kifolyólag jó kis szaftos publicitást (mondjuk legalább olyat, mint a Csak a szél), sajtóvisszhangja inkább érdekes-érdemes néznivalónak állítja be. 2.031-en hallgattak e szép szavakra, ami egyáltalán nem rossz eredmény egy ilyen spéci igényű dráma számára. A 2,7 millió forintos bevétel a 16. helyre szólt, a december óta tartott premier előtti vetítésekkel egyetemben pedig 3,5 milliós értékben kelt el rá 2.675 jegy. A 10.000 néző megvalósítható cél lehet.
A hét másik magyar bemutatója furcsa szerzet, hiszen a Vakfolt egy állami támogatás nélkül, ellenben Osvárt Andrea támogatásával készült amatőrfilm, amit Cinema Cityk is műsorra tűztek a 12 mozi között. A sci-fis-akciós vonulat generálhatott volna éppenséggel némi érdeklődést, nem beszélve a megfelelő mennyiségben szétszórt plakátokról, ám az alkotók ismerősein kívül csak kevesen merészkedtek a nézőterekre: 732 ezer forint gyűlt össze, ami mellé 1.003 néző társul, nyilván köztük vannak a nem fizetők is, mert éppen 1000 forinttal drágább egy jegy a Cinema Citykben, mint amennyit e két szám alapján átlagos árként kiszámíthatunk. A top 20-on kívül beállt film nem lépte tehát át lehetőségeit, de remélhetőleg ez senkinek sem szegi kedvét, mert kár lenne, ha a világot megfosztanák a Vakfolt-féleségektől. 891 ezer forint a teljes egyenleg, 1.240 nézővel.
> korábbi filmek
Akárcsak Amerikában, a Széttörve nálunk is második hete nyűgöz le: a UIP thrillere csupán 22%-ot ereszkedett, így 46,4 millió forinttal meg is őrizte elsőségét. 33.659 új látogató gondoskodott arról, hogy tizenegy nap után csaknem 90 ezren járják meg a nézőtereket, komoly esélyét állítva fel annak, hogy Shyamalan rendezése végül jobban jár, mint A nagy fal vagy az Utazók.
Merthogy A nagy fal után az Utazók is a kifulladás pályájára állította magát, már amennyiben a 200.000 nézős határ el nem érése egyenlő lehet a kifulladással. Az InterCom forgalmazta sci-fi felezte múlt heti egyenlegét, így most nem egészen 19 ezren választották - csakugyan nagyon szorosan követi a Matt Damon-féle fantasy kitaposta ösvényt. A probléma viszont nem feltétlenül a filmekben keresendő: egymás hegyére-hátára hányják a forgalmazók a nagy nézőcsalogatókat, a kiteljesedés lehetőségétől fosztva meg a pár hete futókat
A múlt hét újdonságai közül a Balerina (-18%) és A számolás joga (-21%) is nagy mértékben fenn tudta tartani az érdeklődést, miközben a xXx: Újra akcióban (-54%) a top 15 legnagyobb esését szenvedte el.
> végszó & ami jön
Több mint 200.000-en moziztak ezen a hétvégén is, az első tízes kis híján 170.000 jegy birtokosa, ennek 37%-a jutott a három premierre, amik változatosan boldogultak, de mindent egybevetve rosszul egyik sem járt. És mivel február első hétvégéje hoz némi felüdülést, még alakíthatnak sorsukon. A legfőbb premier a Körök lesz, egy 12 évet késő, feliratos horror-folytatás, ami a harmadik helyre, kis szerencsével a másodikra kapaszkodhat fel, ha a megfelelő kedvében talál legalább 20 ezer fiatalt. Az alapító próbál majd 5 ezer néző fölé jutni, és újabb Bud Spencer/Terence Hill-darab próbál majd az élmezőnybe jutni a Nyomás utána! képében.
> a top 10, január 26 - 29. (csütörtök-vasárnap)
# | film | csüt-vas Ft bevétel |
csüt-vas nézők |
bevétel- változás |
Ft össz- bevétel |
össznéző |
1 | Széttörve |
46.4M | 33.659 | -22.0% | 123.0M | 88.577 |
2 | Egy kutya négy élete |
38.5M | 28.967 | - | 38.5M | 28.967 |
3 | A Kaptár: Utolsó fejezet |
35.7M | 21.758 | - | 35.7M | 21.758 |
4 | Utazók |
28.9M | 18.828 | -49.6% | 218.3M | 147.454 |
5 | xXx: Újra akcióban |
22.9M | 14.939 | -53.7% | 80.9M | 53.027 |
6 | Az éjszaka törvénye |
18.0M | 12.165 | - | 18.0M | 12.165 |
7 | Balerina |
15.7M | 12.094 | -18.2% | 37.0M | 28.301 |
8 | Kaliforniai álom |
15.1M | 10.541 | -17.4% | 179.0M | 129.793 |
9 | A nagy fal |
13.3M | 8.517 | -49.9% | 238.6M | 158.838 |
10 | Miért pont ő? |
12.4M | 8.322 | -31.1% | 241.5M | 175.787 |