aeon flux

ready for the action now, danger boy?

a 100 legnagyobb amerikai bukás (40-31.) Takács Máté
2016. december 04. 11:49:00

Kategória: boxoffice 4 komment

A tengerentúlon alapvető vagy viszonylagos érdektelenségbe fulladó filmek legújabb tízesében animációs eszközökből fogy ki a tinta, idei nagyravágyók feneklenek meg és a történelmi csatározások ugyanúgy emésztik a pénzt és a stúdiót, mint a tudományos-fantasztikus ábrándok. Brendan Fraser megint kínlódik, Stallone sem először sért pénzügyi törvényt, de Ridley Scott és John Woo is rendetlenkedik.

bo_bombs_07.jpg

Az igazságosság és összehasonlíthatóság jegyében a dolgokat leegyszerűsítettem. Meglehet, hogy manapság a nemzetközi bevételek teljesen átformálják azt a képet, amit Észak-Amerikában mutat egy film bevétele a költségvetés fényében, de az ezredforduló előtt alig-alig lehetett számolni a külföldi bevételekkel, így hát ettől én most is eltekintek. Továbbá, nyilván ma bukni 50 milliót és 50 évvel ezelőtt bukni 50 milliót szintén más-más súllyal bírt, ennek szemléltetésére a költségvetés összegéből kivont amerikai bevétel után fennmaradó összeget a 2016-os jegyárszínvonalhoz igazítottam. Az így kapott, pirossal jelölt számok jelentik a rangsor alapját, és persze erősen tájékoztató jelleggel bírnak.

korábban:
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 100-91.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 90-81.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 80-71.

a 100 legnagyobb amerikai bukás: 70-61.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 60-51.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 50-41.

#40 Talpig majom (Monkeybone, 2001)
költségvetés: 75 millió dollár
USA bevétel: 5,4 millió dollár
bukta ma: 106,5 millió dollár

Brendan Fraser vesztét sok minden akarta már a színész karrierje során, de a megelevenedett pajzán rajzmajom talán mindegyiken túltesz. Már a maga idejében is érthetetlen volt, hogy adhatott ki a Fox egy ilyen érezhetően nagyon csekély rétegre számot tartó műre 75 millió dollárt, pláne a Huncut világ és a James és az óriásbarack sikertelensége után, nemhogy mai visszafogottsággal és bölcsességgel szemlélve. Henry Selick rendező karrierjének csúfondáros pontja vált e képregény-adaptációból, ám szerencsére a hosszabb szünet után bemutatott, 2009-es Coraline és a titkos ajtó helyretette a dolgokat.

#39 Titan - Időszámításunk után (Titan A.E., 2000)
költségvetés: 90 millió dollár
USA bevétel: 22,8 millió dollár
bukta ma: 108 millió dollár

Don Bluth és Gary Goldman kettőse számtalan izgalmas rajzfilmet szolgált fel a Disney-mesék alternatívájaként, ám kevés talált be igazán a gyerekeknél, alighanem éppen a nem szokványosság miatt. A Titan - Időszámításunk után elkészülte tulajdonképpen meglepő: a Fox úgy ölt bele csaknem 100 millió dollárt, hogy nem lebegett jó példa szemei előtt, s mire mozikba került 2000 nyarán, addigra is csak a Szuper haver buktája intett óva: animációs sci-fivel képtelenség kasszát robbantani, mert a kislányok nem alkalmazkodnak hozzájuk oly könnyen, mint a fiúk a tündérmesékhez. Ezt később a Disney is megtapasztalhatta több ízben is, a Fox pedig 100 milliót veszített és animációs részleget zárt az egyébként ambiciózus projekt után, ami ha kritikailag nem siklott volna félre, talán ma kultikus darab lenne.

#38 Egyiptom istenei (Gods of Egypt, 2016)
költségvetés: 140 millió dollár
USA bevétel: 31,2 millió dollár
bukta ma: 108,8 millió dollár

A Lionsgate viszonylag könnyen összegereblyézik nagyobb tételeket, ha sztárszínészeket és trükkarzenált lobogtat meg a potenciális befektetők és leendő forgalmazók előtt széles e világon. Az Egyiptom isteneivel mondhatni járatlan területet aknázott ki Hollywood oldalsávja, de nem véletlenül nem szólt még az ó istenségekről álomgyári produkció: a mitológia visszafogott ismerete önmagában gátat szabott az amerikai boldogulásnak, ehhez jött még a silány visszhang, s így lett ebből a méltán szapult kuplerájból 2016 egyik legnagyobb blamája - s még nemzetközileg sem szaladt meg vele a szekér. A forgalmazó csak a 140 milliós büdzsé 10%-át kockáztatta ügyes előértékesítési és adóvisszaigénylési módszerei révén, viszont sűrű elnézéskérésekbe volt kénytelen fogni - Alex Proyas rendezővel egyetemben - az etnikailag kifogásolható szereposztásért. Égő.

#37 Az asztronauta (The Astronaut's Wife, 1999)
költségvetés: 75 millió dollár
USA bevétel: 10,7 millió dollár
bukta ma: 109,7 millió dollár

Sci-fi thriller Johnny Depp és Charlize Theron főszereplésével, amikor még nem voltak húzónevek (noha Depp átlagos fizetése 5 millió dollár körül mozgott már). Az asztronauta a címszereplő figura természete ellenére földi környezetben és nagyobb húzások nélkül pereg, így hát 75 milliót eltapsolni rá művészet lenne manapság is, amikor az 1999-es árfolyam már jóval 100 millió felett leledzene. A New Line Cinema terjesztése szeptemberi pénzvesztő lett, semmivel nem tudott kiemelkedni az átlagból, s hozzánk - a Flamex akkori szokásához híven - egy év késéssel futott be. A rendező (Rand Ravich) más megbízást nem kapott ezután, elvonult a tévés terepre, a két főszereplő viszont szépen lábjegyzetbe tudta tenni ezt a félresiklást.

#36 Dredd bíró (Judge Dredd, 1995)
költségvetés: 90 millió dollár
USA bevétel: 34,7 millió dollár
bukta ma: 110,1 millió dollár

Eme sokat markoló képregény-adaptáció vagy túl későn, vagy túl korán érkezett a mozikba. 1995-ben még csak Batman játékszere volt a filmvászon a négyzetekbe rajzolt hősök körében, Stallone pedig éppen e sokat kritizált szerepével indult el a lejtőn. A zsúfolt nyári szezon talán legkellemetlenebb filmes vállalkozása után Andy Vajna producer is inkább Budapestre vonult elkészíteni az Evitát és A miniszter félrelépet; későbbi nagyszabású akciófilmjei már mind a Dredd bíró sorsára jutottak. A Disney után 2012-ben a Lionsgate tett próbát a törvény jövőbeli emberével, jóval kevesebb pénzből, hűebben a forrásanyaghoz, ám anyagi oldalról ugyancsak sikertelenül.

#35 A fegyverek szava (Windtalkers, 2002)
költségvetés: 115 millió dollár
USA bevétel: 40,9 millió dollár
bukta ma: 110,4 millió dollár

A második világháborús akció-dráma Scooby Doo és Jason Bourne ellen indult csatába 2002 nyarán, s bizony akkor még komolyan nyertesnek várták John Woo filmjét, már csak emberes költségvetése miatt is. A nyomozókutya és az amnéziás kém azonban inkább beszélt a nézők nyelvén. És ez az esztendő ilyen volt az MGM-nek: ehhez a csaknem másfél évtizeddel később 110 milliót érő veszteséghez tessék még hozzáadni a Rollerball - Könyörtelen játék és a Hart háborúja 75-75 milliót érő deficitjét, s már világos is, miért szorítkozott ezt követően a hányatott sorsú cég olyan produkciókra, mint az ÖcsiKém, a Nagydumás kiscsajok vagy a Birkanyírás 2. Woo még egy kísérletet tett Hollywoodban, s A felejtés bére hellyel-közzel helyt is állt. Nicolas Cage ezalatt levonta a tanulságot abból, hogy a Corelli kapitány mandolinja után második háborús mozija sem kellett a nézőknek, így szerepet vállalt az Oscar-jelölését hozó Adaptációban, majd megrendezte saját filmjét, a Sonnyt. Ma már nem dönt ennyire ésszerűen.

#34 Elvitte a víz (Flushed Away, 2006)
költségvetés: 149 millió dollár
USA bevétel: 64,7 millió dollár
bukta ma: 111,5 millió dollár

Mivel a vizet gyurmaanimációval megjeleníteni a lehetetlennel vetekedett volna, az Aardman Animations az Elvitte a vízhez először alkalmazta a teljes CGI-eljárást. Az eredmény megőrizte a védjegyüknek számító stop-motion technológia jegyeit, azonban az összetettség és a gyakori változtatások az egekbe repítették a költségeket. Veszett ügyként indult hát az amerikai mozikban a vécén lehúzott házipatkány története, s a kanyonméretű különbségek a két pénzügyi oldalon a DreamWorks és az Aardman szakításával járt. A cég 2011-ben tért vissza a Karácsony Artúrral, immáron a Sony égisze alatt, de nagy változást a bevételekben nem hozott az sem: 100 milliót költöttek rá és 46,5 milliót gyűjtött az amerikai mozikban.

#33 Mennyei királyság (Kingdom of Heaven, 2005)
költségvetés: 130 millió dollár
USA bevétel: 47,4 millió dollár
bukta ma: 111,6 millió dollár

Ridley Scott a Gladiátor sikere után nem tágított a kardos-szandálos eposzok vidékéről, ám ezúttal több hibát is vétett: főhősnek a kevéssé markáns Orlando Bloomot tette meg, az idő és a hely pedig módfelett érdektelenebbnek bizonyult az amerikai közönség számára az ókori Rómánál. A Fox nyárindító blockbuster-aspiránsából így a rendező legnagyobb, de mint korábban már tapasztalhattuk, nem egyetlen méretes kudarca lett. Mivel a fél évvel későbbi Elizabethtown sem hozta a várt sikert, Bloom a két A Karib-tenger kalózai-folytatás után a Hollywoodtól távoli, szerényebb profilú filmek felé fordult, míg középkorban játszódó filmre azóta sem költenek 50 milliónál többet az álomgyárban, már ha egyáltalán.

#32 Warcraft: A kezdetek (Warcraft, 2016)
költségvetés: 160 millió dollár
USA bevétel: 47,2 millió dollár
bukta ma: 112,8 millió dollár

Vízválasztó is lehetett volna belőle, végül csak egy újabb példa a Warcraft: A kezdetek arra, hogy vannak filmek, amik Amerikában füstölögve perecelnek, míg a világ más tájain dollárszázmilliókat képesek felhalmozni. A Legendary Pictures-ön keresztül a gyártásból is részt vállaló Kínában például különösen, de másutt is jól tud még menni manapság a látványorientált, 3D-s fantasy, ami a tengerentúli nézőtársainknak már kevés ahhoz, hogy jegyet váltsanak. A számítógépes játék nyomán készült film a globális üzelmeknek köszönhetően nem vált totális kudarccá; bennfentes információk szólnak 15 és 40 millió dollárról is a veszteségeket illetően, és a Universal amúgy is csak 160 milliós büdzsé negyedéért felelt. Mindez ugyanakkor nem változtat azon, hogy rongyos 47 millió dollárt tudott csak összekaparni egy nagyszabású, régóta várt fantasztikus film - nyitóhétvégi összegnek kielégítő lett volna. Ezek a volnák...

#31 Lolita (1997)
költségvetés: 62 millió dollár
USA bevétel: 1,1 millió dollár
bukta ma: 115 millió dollár

Adrian Lyne talán rátermett rendező volt egy olyan regény adaptálására, amit Stanley Kubrick egyszer már filmre vitt (még ha a kritikai elismerés az utókorra is maradt tulajdonképpen). Az újabb változatot könyvhűbbnek tartották és nem is húzták le túlzottan, ám megveszekedett költségvetése kizárólag művészi érvényesülést hagyhatott neki. A végül vállalkozó The Samuel Goldwyn Company nem is erőlködött: egyetlen moziban mutatták be 1998 nyarán - a díjszezonos kvalifikáció jegyében -, már azután, hogy a Showtime csatorna leadta.

folytatása következik

Címkék

fox disney fantasy warcraft box office nicolas cage andy vajna comedy animation sci fi johnny depp charlize theron drama brendan fraser orlando bloom stallone ridley scott universal john woo dreamworks alex proyas adaptation lionsgate dredd henry selick aardman don bluth war movie new line cinema

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr3712021383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REACTOR · http://www.youtube.com/user/Reactor2studio 2016.12.05. 11:03:16

A Flushed away 146 millióba került 2006-ban?! Ki volt az a barom, aki erre a költségvetésre rábólintott? 2009-ben meg egy Avatar került 200+ millióba. Érdekes adóoptimalizáció állhat a háttérben.

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2016.12.05. 15:18:25

A Titán: AE szerintem egészen jó scifi animációs film. Nem remekmű, számos hibával, de bőven belefér a jó film kategóriába (átlag feletti zenével ellátva:))
A legnagyobb hibája talán az, hogy nem tudott se határozottan gyermek/ifjúsági, sem pedig tinédzser/felnőtt kategóriás lenni, és e téren két szék között a padló esete áll fenn...

Dredd-hez meg - ez után csinálta Stallona azokat a filmjeit, amellyel végre bebizonyította, hogy színész is tud lenni (Copland 1997, Get Carter...) ez nem a lefelé a lejtőn:) AZ a Kémkölykök 3D volt...

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2016.12.05. 20:19:04

@Vészmadár: A lejtő nem színészetére, hanem filmjei sikerére vonatkozott: a Dredd bíró után nem az említettek, hanem a Bérgyilkosok és a Daylight következtek, mindkettő ugyanúgy megbukott. A Copland volt már az egyetlen nem bukó filmje, a Dredd előtt viszont sikerei voltak: A specialista, a Cliffhanger, A pusztító bevétele mai árfolyamon 100 millió felett lenne.

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2016.12.06. 10:53:25

@Takács Máté: áh, értem - akkor sry, félreérthető volt számomra:)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása