aeon flux

ready for the action now, danger boy?

a 100 legnagyobb amerikai bukás (80-71.) Takács Máté
2016. október 29. 17:56:00

Kategória: boxoffice Szólj hozzá!

Folytatódik a szégyenszemle. Természeti és természetellenes katasztrófák, családi csődölések és olasz csődörök szegélyezik utunkat. Belátjuk, hogy tűzfolyammal és vízáradattal egyaránt megégetheti magát az ember, hogy a szuperhősöknek olykor csak a költségvetése igazán szuper és hogy nem elég tövig nyomni a gázt, kormányozni is kell a célba éréshez. Égéstermékek a '90-es évek közepéből és napjainkból egyaránt.

bo_bombs_03.jpg

Az igazságosság és összehasonlíthatóság jegyében a dolgokat leegyszerűsítettem. Meglehet, hogy manapság a nemzetközi bevételek teljesen átformálják azt a képet, amit Észak-Amerikában mutat egy film bevétele a költségvetés fényében, de az ezredforduló előtt alig-alig lehetett számolni a külföldi bevételekkel, így hát ettől én most is eltekintek. Továbbá, nyilván ma bukni 50 milliót és 50 évvel ezelőtt bukni 50 milliót szintén más-más súllyal bírt, ennek szemléltetésére a költségvetés összegéből kivont amerikai bevétel után fennmaradó összeget a 2016-os jegyárszínvonalhoz igazítottam. Az így kapott, pirossal jelölt számok jelentik a rangsor alapját, és persze erősen tájékoztató jelleggel bírnak.

korábban:
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 100-91.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 90-81.

#80 Anna és a király (Anna and the King, 1999)
költségvetés: 92 millió USD
USA bevétel: 39,3 millió USD
bukta ma: 89,9 millió USD

A 20th Century Fox karácsonyi slágere is lehetett volna ebből a laza adaptációból, ám az Anna és a királyt kiszorította a színről a Halálsoron, mint hosszú, drámai, ám némileg korhatárosabb elfoglaltság, s nem mellesleg még a kedvező kritikák is Tom Hanksnek jutottak. Jodie Foster és Chow Yun-Fat kettősének maradt a súlyos költségvetés elleni lehetetlen küzdelem, a készítőknek pedig a thai hatóságokkal való küzdelem az adekvát helyszíneken való forgatásért, ami szintén meghiúsult. Foster eztán semmiféle románcot nem kevert szerepeibe, lepasszolta Clarice Starling másodszori eljátszását és akciózó hősnőnek állt olyan sikeres vállalkozásokban, mint a Pánikszoba és a Légcsavar. Ő tudja, hogy kell lerázni egy méretes fiaskót.

#79 A maszk 2: A maszk fia (Son of Mask, 2005)
költségvetés: 84 millió USD
USA bevétel: 17 millió USD
bukta ma: 90,5 millió USD

A maszk fia feltehetőleg azért született meg (no pun intended), hogy definíciót adjon a felesleges folytatás fogalmának, ráadásul úgy, hogy nem is teljes értékű folytatás. Jim Carrey akkoriban tartotta még magát ahhoz, hogy egyszer volt kutyán folytatásvásár, de azóta leszállította a Dumb és Dumber - Dilibogyók második részét is, így ki tudja, mikor ölti magára esetleg Stanley Ipkiss szerepét ismét. Mert volna mit jóvátenni: a New Line nevetségesen túltájolt pénzből forgatott családi vígjátéka bevételileg nem releváns színészekkel és riasztó trükkökkel feneklett meg előre jól látható módon egy eleve gyatra év gyatra februárjában.

#78 Zöld Lámpás (Green Lantern, 2011)
költségvetés: 200 millió USD
USA bevétel: 116,6 millió USD
bukta ma: 91,1 millió USD

Azóta is szívesen űz gúnyt maga a figura alakítója, Ryan Reynolds is a DC eme szuperemberéből, aki tulajdonképpen nem hozott tisztességtelen pénzt (100 millió felett zárt), csak hát a mérgező visszhang hatására irtó gyorsan kikopott a mozikból, még mielőtt bárki azt mondhatta volna, nem veszett ügy az a 200 milliós költségvetés. Az 1997-től tervezgetett képregényadaptáció mintapéldánya lett hát annak a fajta bukásnak, amikor a közönség igényelné a produktumot, csak az ritka bűzlőnek bizonyul, és inkább menekülőre fogják. A galaktikus védelmező feltámasztását tervezik, de nem csoda, hogy még odébb van: feledni kell és nem beleszaladni olyan csapdákba, mint amibe Pókember.

#77 Speed Racer - Totál turbó (Speed Racer, 2008)
költségvetés: 120 millió USD
USA bevétel: 43,9 millió USD
bukta ma: 91,7 millió USD

Az egyik legdrágább nő(k) által rendezett film egyben a legdrágább nő(k) által rendezett bukás is, bár ezek a statisztikák utólagosan alakultak, szóval... Mindegy, azt, hogy a Warner pénzt adott a projektre, már a Speed Racer első trailerének nyilvánosságra kerülésével képtelenség volt feldolgozni, de hát mégis csak Wachowskiéknak köszönhették egyik legnevezetesebb filmsikerüket, szóval... Vaskos tanulópénz lett a mangasorozat mozgóképes verziójából, amiből gyakorlatilag senki sem tanult. A filmet még a Míg a jackpot el nem választ is megszégyenítette a premierkor, a méretes számügyi különbség pedig totál kitorpedózta a nyári szezonból (mellesleg nálunk, magyaroknál a leglátványosabban: háromezren se nézték meg az első hétvégén).

#76 Daylight - Alagút a halálba (Daylight, 1996)
költségvetés: 80 millió USD
USA bevétel: 33 millió USD
bukta ma: 92 millió USD

A Twister és A függetlenség napja évében igencsak avíttnak hatott, hogy egy kis alagutacskában leomlik pár kő, és ez okozza az emberéletet fenyegető drámát. Na jó, azért Rob Cohen filmje (aki abban az évben a Sárkányszívet is prezentálta, méltó vetélytársként a trükk-Oscarért a fentieknek) kellően látványos volt addig a tíz percig, aztán pedig Stallone került képbe, s egyúttal ki az amerikai nézők látómezejéből. Erre már a Bérgyilkosok és a Dredd bíró előző évi szerénykedése is intő jelet szolgáltatott, plusz a decemberi premier sem kedvezett túlzottan egy ilyen nyáron csúszó katasztrófafilmnek. Így hát a Universal 80 milliója éppen úgy járt, mint az a sok ember és autó: elsodorta a víz. Mondjuk, hogy azért a hangvágás-jelölésért megérte.

#75 Dante pokla (Dante's Peak, 1997)
költségvetés: 116 millió USD
USA bevétel: 67,1 millió USD
bukta ma: 92,2 millió USD

Ugyanaz, csak most a szabadnapos Bond és a láva: a Dante pokla nem hozott éppen keveset késő téli-kora tavaszi viszonylatokban, ám felettébb elszabadult költségvetése (akkoriban elvoltak a makettekkel is, mint a befőtt, a CGI mellé) nem hagyta, hogy méltóságteljesen távozzon az amerikai mozikból. A természeti katasztrófák közül a vulkánosdni talán mostohagyerek, ha a közönséget felcsigázókat kell számba venni, ennek ellenére abban az évben ketten is pályáztak ebből a körből, de még a Dante pokla járt jobban - hogy elsősége okán, vagy nyerőbbnek is tűnt, részletkérdés, mert Hollywood akkor le is szokott a tűzhányók prominens szerepeltetéséről. A Universal meg a katasztrófafilmekről.

#74 Vízözön (Hard Rain, 1998)
költségvetés: 70 millió USD
USA bevétel: 19,9 millió USD
bukta ma: 92,6 millió USD

Bár a Vízözön inkább krimi egy csúnya esőzés közepette, azért elég katasztrofális volt ahhoz, hogy felemésszen 70 millió dollárt, amiben az volt a Paramount szerencséje, hogy csak forgalmazási költségei után futhatott, hiszen a Christian Slater és Morgan Freeman fémjelezte produkció amerikai-angol-dán-japán-német koprodukcióban készült. Hogy ennyi befektető mit látott benne, rejtély, mert sem a kritikusok, sem a nézők nem találták méltónak figyelmükre. A Vízözönt egy ponton John Woo rendezte volna (aztán inkább az Ál/arcot választotta, de jó!), a forgatókönyvet jegyző Graham Yost pedig akár korábbi munkája, a Féktelenül szellemi utódjaként is tekintene rá. Ennyi feljebbvaló cím után ez a film tényleg egy katasztrófa, bár önmagában tipikus '90-es évek végi gyorsfogyasztásra alkalmas darab, amin legalább látszik a rá költött pénzt, elvégre köztudomású, hogy ha vízzel dolgozunk, rámegy a gatyánk is, s nem csak a szárazsága.

#73 Alice Tükörországban (Alice Through the Looking Glass, 2016)
költségvetés: 170 millió USD
USA bevétel: 77 millió USD
bukta ma: 93 millió USD

A Disney pazar évének éktelenkedő foltja ez a folytatás, amit ilyen távlatból és jó belátóképességgel nem szabadott volna elkészíteni. A milliárdos előzmény, ami maximális hatással lovagolta meg a feltörekvő 3D-s mozizási mániát, csúfondáros örökséget kapott idén nyáron, amikor a folytatás annyit sem bírt kiszenvedni magából pályafutása végeztével, mint amaz az első hétvégén. Johnny Depp súlyosan csorbult renoméja, a repetitív történeti vonások és látványvilág, továbbá a kedvezőbb családi alternatívák mind hozzájárultak ahhoz, hogy az Alice Tükörországban szilánkokra törjön. Ámde, tekintve a már hivatkozott pazar évet, mindez aligha volt több egy szúnyogcsípésnél a stúdió számára.

#72 Hóbarát (Jack Frost, 1998)
költségvetés: 85 millió USD
USA bevétel: 34,6 millió USD
bukta ma: 93,1 millió USD

Michael Keaton hóemberré változva óvja csemetéjét. Meglehetősen paranormális sztori, borsos árú megvalósításban, egy olyan év karácsonyi szezonjában tálalva, amikor könnyen fürödtek be az élőszereplős családi csodák: a Babe: Malac a városban és a Joe, az óriásgorilla társaságában a Hóbarát is megadta magát a rajzfilmeknek (A Rugrats-mozi, Egy bogár élete, Egyiptom hercege), továbbá Keatont is jó öt évre kivonta a forgalomból.

#71 Felpörgetve (Driven, 2001)
költségvetés: 94 millió USD
USA bevétel: 32,7 millió USD
bukta ma: 93,8 millió USD

Sylvester Stallone akkora cimborája volt Andy Vajnának, hogy majdnem nálunk forgatta le nagy vágyálmát, egy Forma-1-es akció-drámát, ám végül se nem a nálunkat, se nem a F1 világát nem sikerült összehozni, maradt hát Kanada és a Champ Car versenysorozat. Az akciók talán jól szóltak, a dráma ellenben éppen olyan, mint Stallone bármely másik filmjében (és most nem a Rockyra gondolok), szóval a kritikusoknál perec volt a menü, és a box office-kegy is csak egyetlen #1 pozíció erejéig tartott ki a vaskos büdzsé okán (ami a hírhedt gyártó, a Franchise Pictures legnagyobb költségvetése volt fennállása alatt). A Felpörgetvét végül Sly is megbánta, Renny Harlin rendező pedig másfél évtizednyi halva született mű után a távol-keleti filmgyártásba telepítette át magát.

folytatása következik...

Címkék

fox disney box office johnny depp warner christian slater drama paramount jodie foster stallone speed racer wachowski morgan freeman universal dc pierce brosnan sequel ryan reynolds superhero michael keaton disaster movie alice in wonderland green lantern new line cinema

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr8311913979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása