aeon flux

ready for the action now, danger boy?

a 100 legnagyobb amerikai bukás (50-41.) Takács Máté
2016. november 26. 17:52:00

Kategória: boxoffice Szólj hozzá!

A '90-es évek végének kellemetlen mementója kerekedik a legnagyobb anyagi csődöket taglaló sorozat újabb eresztéséből. Kiderül, hogy a vígjátékokba gyerekjáték pénzt ölni, csak nem kifizetődő, hogy a nagy drámák drámai véget érhetnek a kasszáknál és hogy jó trükkök mellett is vírusként terjedhet egy film rossz híre. Ridley Scott, Martin Scorsese és Michael Mann is kiveszi a részét, miközben Oprah sír, a Titanic meg mélyebbre süllyed.

bo_bombs_06.jpg

Az igazságosság és összehasonlíthatóság jegyében a dolgokat leegyszerűsítettem. Meglehet, hogy manapság a nemzetközi bevételek teljesen átformálják azt a képet, amit Észak-Amerikában mutat egy film bevétele a költségvetés fényében, de az ezredforduló előtt alig-alig lehetett számolni a külföldi bevételekkel, így hát ettől én most is eltekintek. Továbbá, nyilván ma bukni 50 milliót és 50 évvel ezelőtt bukni 50 milliót szintén más-más súllyal bírt, ennek szemléltetésére a költségvetés összegéből kivont amerikai bevétel után fennmaradó összeget a 2016-os jegyárszínvonalhoz igazítottam. Az így kapott, pirossal jelölt számok jelentik a rangsor alapját, és persze erősen tájékoztató jelleggel bírnak.

korábban:
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 100-91.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 90-81.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 80-71.

a 100 legnagyobb amerikai bukás: 70-61.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 60-51.

#50 Derék Dudley (Dudley-Do-Right, 1999)
költségvetés: 70 millió dollár
USA bevétel: 10 millió dollár
bukta ma: 102,3 millió dollár

Nem először járunk 1999-ben és a Universal háza táján, újfent az abszurditás határát súroló költségvetéssel. A rajzfilmsorozatból készült családi moziban a főhőst Brendan Fraser alakította, aki vígjátéki szerepeivel rendre leszerepel azóta is, így még találkozunk vele a listán. A Derék Dudley percenként 909 ezer dollárt emésztett fel (nagyjából annyit, mint a Csillagok között), összesen 10 milliót sepregetett össze, és szemben mondjuk a hasonlóan érdektelennek bizonyuló Mr. Magooval, a magyar mozikban még esélyt sem kapott. Hugh Wilson rendezőt (Rendőrakadémia, Elvált nők klubja) nem engedték többet stúdiófilm közelébe, egyetlen mozis munkája ezt követően a 2004-es Mickey című baseballfilm volt, ami 6 milliós költségvetés mellett 300 ezer dollárt szenvedett össze az amerikai mozikban.

#49 R.I.P.D. - Szellemzsaruk (R.I.P.D., 2013)
költségvetés: 130 millió dollár
USA bevétel: 33,6 millió dollár
bukta ma: 102,7 millió dollár

Nagyjából egy évvel bemutatója előtt tűnt legutoljára jó ötletnek az R.I.P.D., ami az amúgy is szeszélyes 2013-as nyári szezon legegyértelműbb mellétalálataként várta sorsát. Azt a sorsot, aminek olyan nagyon a Universal sem kívánt útjába állni; a Men in Black-koppintásnak ható fantasy-vígjátékot (a kritikák szerint csekély képzelőerővel és szerény humorérzékkel) a Démonok között, a RED 2. és a csigás Turbó is két vállra fektette a premierkor. Jeff Bridges és Ryan Reynolds is le tudta rázni a blamát menő későbbi szerepekkel, ellenben a képregényadaptációk mintha kezdenének a jelmezes szuperhősökre szorítkozni...

#48 A bennfentes (The Insider, 1999)
költségvetés: 90 millió dollár
USA bevétel: 29,1 millió dollár
bukta ma: 103,8 millió dollár

Hogy a Disney csakugyan eltapsolt-e annyit erre a csaknem három órás drámára, mint amennyit manapság a CGI-főszereplővel tarkított Elliott, a sárkányra se, azt csak a bennfentesek tudják. Ha az évszámból és abból a Michael Mannből indulunk ki, aki a Miami Vice-szal már elfoglalt egy helyet a listán és tavaly a Blackhattel is nagyon elmérte magát, akkor valószínűsíthetjük, hogy a 2000-es díjszezon egyik legbiztosabb versenyzője, Russell Crowe első Oscar-jelölésének talaja ekkora anyagi kudarc is volt egyben. Értékéből persze ez mit sem von le, de képzeljünk el 90 milliós költségvetést manapság mondjuk a Jackie-re vagy akár Az éjszaka törvényére! (Ami 65 milliót emésztett fel amúgy.)

#47 Lépéskényszer (Virus, 1999)
költségvetés: 75 millió dollár
USA bevétel: 14 millió dollár
bukta ma: 103,9 millió dollár

Az év megint ugyanaz, és a stúdió is ismerős. A James Cameron filmjein edződött trükkmester, John Bruno rendezői debütálását azonban még az 1998-as nyár durranásának szánták, ám a Universal megfutamodott a főszereplő Jamie Lee Curtis másik akkorra időzített mozijától, a Halloween H20 - Húsz év múlvától - legalábbis a halasztás okaként ez állt a hivatalos közlésben, de a munkálati nehézségek is minden bizonnyal közrejátszottak az elodázásban. A speciális effektek terén figyelemreméltó, máskülönben tucatszámba menő sci-fi-horror ötlete A vörös bolygó kapcsán már említett Chuck Pfarrertől származik. Curtis legszívesebben kitörölné filmográfiájából a Lépéskényszert: már tíz éves távlatból is igen megvetően nyilatkozott a nálunk csak videón, kerek négy éves késéssel megjelent produkcióról.

#46 Robin Hood (2010)
költségvetés: 200 millió dollár
USA bevétel: 105,3 millió dollár
bukta ma: 104 millió dollár

Hiába deklarálható relatív síkon sikeresnek Ridley Scott kalandfilmje, a számokkal nem lehet ellenkezni. Egyes források ugyan 155 millió dollárról szólnak a büdzsét illetően különféle adókedvezmények igénybevételére hivatkozva, ám a lényegen ez nem sokat változtat: a Universal pár éve még egy 100 milliós blockbusterrel sem tudott nyerni. Folytatás nem született, Scott visszatért első sikereihez, Crowe pedig azóta újabb csorbák (A következő három nap, A vasöklű férfi, Megtört város, Téli mese, Rendes fickók) mellé beszúrta A nyomorultakat és a Robin Hoodnál kicsit jobban járó Noét enyhítésként.

#45 A leleményes Hugo (Hugo, 2011)
költségvetés: 170 millió dollár
USA bevétel: 73,9 millió dollár
bukta ma: 105 millió dollár

Martin Scorsese nagy kritikai sikert aratott mesefilmjéről előre tudta mindenki, hogy a kasszáknál nem fog hegyeket megmozgatni, mindazonáltal a megvalósításra (beleértve a 3D-t is) szánt tetemes összeg valahol mélyen, egy nagyon eldugott helyen tán még igazolhatónak is mondható. A leleményes Hugo a díjszezonos felhajtást meglovagolva igazán kihozta a maximumot magából, s minden továbbit elmond a tény, hogy Magyarországon feliratosan mutatták be.

#44 Mennydörgő robaj (A Sound of Thunder, 2005)
költségvetés: 80 millió dollár
USA bevétel: 1,9 millió dollár
bukta ma: 105,5 millió dollár

A Ray Bradbury novellájából készült sci-fire nagyon rájárt a rúd: a zord időjárás elúsztatta a prágai díszleteket, majd a produkciós cég csődjének következtében egyszerűen elfogyott a rendelkezésre álló pénz, így végül egy igen csúf fércmunka lett belőle, kiváltképp a trükkök terén, ami ekkora költségvetés mellett már a nevetségesen is túltesz. A Warner 2005 nyár végén (igencsak eltérve a 2002-es tervektől) tessék-lássék módra bedugta pár száz moziba a filmet, aminek igazi sztárja Ben Kingsley haja volt, ám a box office-eredményt látva akár küldhette volna a Sci-Fi Chanelre is. A jobb sorsra érdemes Peter Hyams (Földi űrutazás, Gyilkos bolygó, Időzsaru, A bestia, Ítéletnap) azóta csak egy krimi-remake-t meg egy Van Damme-videót dirigálhatott, amik még akkora teret sem kaptak a bizonyításra, mint a Mennydörgő robaj.

#43 Rabszolgalelkek (Beloved, 1998)
költségvetés: 80 millió dollár
USA bevétel: 22,9 millió dollár
bukta ma: 105,5 millió dollár

A bárányok hallgatnak rendezője forgatta és A halászkirály legendája forgatókönyvírója (is) adaptálta ezt az 1998-as horror-drámát, melynek főbb szerepeiben Opra Winfrey és Danny Glover láthatók, zeneszerzője pedig Rachel Portman. Ebből az összetételből, plusz a novemberi premierből kisejthető, hogy a forgalmazó Disneynek nagyra törő tervei voltak a hozzánk csak valahogy véletlenül elvetődött (tévében?) és az elkereszteléskor nagyon felvizezett Rabszolgalelkekkel. Egyfelől az erőtlen kritikáknak köszönhetően a tervekből csupán egy jelmeztervezői Oscar-jelölés valósult meg, a reá költött súlyos összegen pedig béklyók maradtak - és ez saját bevallása szerint komoly depresszióba taszította Winfreyt, és Jonathan Demme is rosszallóan nyilatkozott arról, miként vonta ki a stúdió mindenhonnan négy hét után a filmet, hogy helyet adjanak A vizesnyolcasnak.

#42 A Titanic kincse (Raise the Titanic!, 1980)
költségvetés: 40 millió dollár
USA bevétel: 7 millió dollár
bukta ma: 106,2 millió dollár

A Clive Cussler regénye nyomán készült kalandfilm (nem az első a listán, amire illik ezen leírás!) hírhedt feneketlen kúttá lett. Az egyik befektető szerint - aki ezután vissza is vonult - olcsóbb lett volna csökkenteni az Atlanti-óceán vízszintjét, és persze Cussler is elszörnyedt a kiüresedett sztori és az elhibázott szereposztás miatt. A hosszas előkészületeket, a túlzott méretű hajómodelleket és a kreatív különbségek miatt távozó alkotókat mind-mind megsínylette a produkció, aminek további kárára vált később, hogy a Titanic roncsainak feltárásakor kiderült, a hajó kettétört süllyedése előtt - miközben a filmben egyben látható. A 17 forgatókönyvíró és a modell ötvenszeri megemelése az ideális felvételért elgondolkodtató számokkal gazdagítja az önmagában is kellemetlen anyagiakat. A többszörös Arany Málna-jelölt filmre az érdektelenség ugyanakkor bizonyos szempontból érdekes, mert a Titanic-roncs körül forgó történet később - igaz, csak kerettörténetként - minden idők egyik legsikeresebb alkotásában köszönt vissza.

#41 Apák napja (Father's Day, 1997)
költségvetés: 85 millió dollár
USA bevétel: 28,6 millió dollár
bukta ma: 106,4 millió dollár

Valóban, ezen komédiát nem szokták a nagy bukások között emlegetni, ám az ábra azt mutatja, nagyon is helye van itt: a Warner 85 milliót költött a Robin Williams-Billy Crystal párosra, s joggal gondolták, hogy Ivan Reitman kezei alatt ez a francia eredetiből merítő produkció az 1997-es nyár vígjátéksikere lesz. A filmet azonban szétcincálta a kritika, még egy Arany Málna-jelölés is jutott neki, s a közönség is inkább nézte akkortájt Szőr Austin Powerst, no meg Az elveszett világ: Jurassic Park dinoszauruszait. A főszereplő duó így nagyobb sikert aratott a Jóbarátok egyik epizódjában.

folytatása következik

Címkék

robin hood disney comedy sci fi warner robin williams drama brendan fraser oprah russell crowe ridley scott universal michael mann ryan reynolds jamie lee curtis scorsese jeff bridges ivan reitman jonathan demme peter hyams billy crystal clive cussler

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr6012000896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása