A '90-es évek végének kellemetlen mementója kerekedik a legnagyobb anyagi csődöket taglaló sorozat újabb eresztéséből. Kiderül, hogy a vígjátékokba gyerekjáték pénzt ölni, csak nem kifizetődő, hogy a nagy drámák drámai véget érhetnek a kasszáknál és hogy jó trükkök mellett is vírusként terjedhet egy film rossz híre. Ridley Scott, Martin Scorsese és Michael Mann is kiveszi a részét, miközben Oprah sír, a Titanic meg mélyebbre süllyed.
Az igazságosság és összehasonlíthatóság jegyében a dolgokat leegyszerűsítettem. Meglehet, hogy manapság a nemzetközi bevételek teljesen átformálják azt a képet, amit Észak-Amerikában mutat egy film bevétele a költségvetés fényében, de az ezredforduló előtt alig-alig lehetett számolni a külföldi bevételekkel, így hát ettől én most is eltekintek. Továbbá, nyilván ma bukni 50 milliót és 50 évvel ezelőtt bukni 50 milliót szintén más-más súllyal bírt, ennek szemléltetésére a költségvetés összegéből kivont amerikai bevétel után fennmaradó összeget a 2016-os jegyárszínvonalhoz igazítottam. Az így kapott, pirossal jelölt számok jelentik a rangsor alapját, és persze erősen tájékoztató jelleggel bírnak.
korábban:
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 100-91.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 90-81.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 80-71.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 70-61.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 60-51.
#50 Derék Dudley (Dudley-Do-Right, 1999)
költségvetés: 70 millió dollár
USA bevétel: 10 millió dollár
bukta ma: 102,3 millió dollár
Nem először járunk 1999-ben és a Universal háza táján, újfent az abszurditás határát súroló költségvetéssel. A rajzfilmsorozatból készült családi moziban a főhőst Brendan Fraser alakította, aki vígjátéki szerepeivel rendre leszerepel azóta is, így még találkozunk vele a listán. A Derék Dudley percenként 909 ezer dollárt emésztett fel (nagyjából annyit, mint a Csillagok között), összesen 10 milliót sepregetett össze, és szemben mondjuk a hasonlóan érdektelennek bizonyuló Mr. Magooval, a magyar mozikban még esélyt sem kapott. Hugh Wilson rendezőt (Rendőrakadémia, Elvált nők klubja) nem engedték többet stúdiófilm közelébe, egyetlen mozis munkája ezt követően a 2004-es Mickey című baseballfilm volt, ami 6 milliós költségvetés mellett 300 ezer dollárt szenvedett össze az amerikai mozikban.
#49 R.I.P.D. - Szellemzsaruk (R.I.P.D., 2013)
költségvetés: 130 millió dollár
USA bevétel: 33,6 millió dollár
bukta ma: 102,7 millió dollár
Nagyjából egy évvel bemutatója előtt tűnt legutoljára jó ötletnek az R.I.P.D., ami az amúgy is szeszélyes 2013-as nyári szezon legegyértelműbb mellétalálataként várta sorsát. Azt a sorsot, aminek olyan nagyon a Universal sem kívánt útjába állni; a Men in Black-koppintásnak ható fantasy-vígjátékot (a kritikák szerint csekély képzelőerővel és szerény humorérzékkel) a Démonok között, a RED 2. és a csigás Turbó is két vállra fektette a premierkor. Jeff Bridges és Ryan Reynolds is le tudta rázni a blamát menő későbbi szerepekkel, ellenben a képregényadaptációk mintha kezdenének a jelmezes szuperhősökre szorítkozni...
#48 A bennfentes (The Insider, 1999)
költségvetés: 90 millió dollár
USA bevétel: 29,1 millió dollár
bukta ma: 103,8 millió dollár
Hogy a Disney csakugyan eltapsolt-e annyit erre a csaknem három órás drámára, mint amennyit manapság a CGI-főszereplővel tarkított Elliott, a sárkányra se, azt csak a bennfentesek tudják. Ha az évszámból és abból a Michael Mannből indulunk ki, aki a Miami Vice-szal már elfoglalt egy helyet a listán és tavaly a Blackhattel is nagyon elmérte magát, akkor valószínűsíthetjük, hogy a 2000-es díjszezon egyik legbiztosabb versenyzője, Russell Crowe első Oscar-jelölésének talaja ekkora anyagi kudarc is volt egyben. Értékéből persze ez mit sem von le, de képzeljünk el 90 milliós költségvetést manapság mondjuk a Jackie-re vagy akár Az éjszaka törvényére! (Ami 65 milliót emésztett fel amúgy.)
#47 Lépéskényszer (Virus, 1999)
költségvetés: 75 millió dollár
USA bevétel: 14 millió dollár
bukta ma: 103,9 millió dollár
Az év megint ugyanaz, és a stúdió is ismerős. A James Cameron filmjein edződött trükkmester, John Bruno rendezői debütálását azonban még az 1998-as nyár durranásának szánták, ám a Universal megfutamodott a főszereplő Jamie Lee Curtis másik akkorra időzített mozijától, a Halloween H20 - Húsz év múlvától - legalábbis a halasztás okaként ez állt a hivatalos közlésben, de a munkálati nehézségek is minden bizonnyal közrejátszottak az elodázásban. A speciális effektek terén figyelemreméltó, máskülönben tucatszámba menő sci-fi-horror ötlete A vörös bolygó kapcsán már említett Chuck Pfarrertől származik. Curtis legszívesebben kitörölné filmográfiájából a Lépéskényszert: már tíz éves távlatból is igen megvetően nyilatkozott a nálunk csak videón, kerek négy éves késéssel megjelent produkcióról.
#46 Robin Hood (2010)
költségvetés: 200 millió dollár
USA bevétel: 105,3 millió dollár
bukta ma: 104 millió dollár
Hiába deklarálható relatív síkon sikeresnek Ridley Scott kalandfilmje, a számokkal nem lehet ellenkezni. Egyes források ugyan 155 millió dollárról szólnak a büdzsét illetően különféle adókedvezmények igénybevételére hivatkozva, ám a lényegen ez nem sokat változtat: a Universal pár éve még egy 100 milliós blockbusterrel sem tudott nyerni. Folytatás nem született, Scott visszatért első sikereihez, Crowe pedig azóta újabb csorbák (A következő három nap, A vasöklű férfi, Megtört város, Téli mese, Rendes fickók) mellé beszúrta A nyomorultakat és a Robin Hoodnál kicsit jobban járó Noét enyhítésként.
#45 A leleményes Hugo (Hugo, 2011)
költségvetés: 170 millió dollár
USA bevétel: 73,9 millió dollár
bukta ma: 105 millió dollár
Martin Scorsese nagy kritikai sikert aratott mesefilmjéről előre tudta mindenki, hogy a kasszáknál nem fog hegyeket megmozgatni, mindazonáltal a megvalósításra (beleértve a 3D-t is) szánt tetemes összeg valahol mélyen, egy nagyon eldugott helyen tán még igazolhatónak is mondható. A leleményes Hugo a díjszezonos felhajtást meglovagolva igazán kihozta a maximumot magából, s minden továbbit elmond a tény, hogy Magyarországon feliratosan mutatták be.
#44 Mennydörgő robaj (A Sound of Thunder, 2005)
költségvetés: 80 millió dollár
USA bevétel: 1,9 millió dollár
bukta ma: 105,5 millió dollár
A Ray Bradbury novellájából készült sci-fire nagyon rájárt a rúd: a zord időjárás elúsztatta a prágai díszleteket, majd a produkciós cég csődjének következtében egyszerűen elfogyott a rendelkezésre álló pénz, így végül egy igen csúf fércmunka lett belőle, kiváltképp a trükkök terén, ami ekkora költségvetés mellett már a nevetségesen is túltesz. A Warner 2005 nyár végén (igencsak eltérve a 2002-es tervektől) tessék-lássék módra bedugta pár száz moziba a filmet, aminek igazi sztárja Ben Kingsley haja volt, ám a box office-eredményt látva akár küldhette volna a Sci-Fi Chanelre is. A jobb sorsra érdemes Peter Hyams (Földi űrutazás, Gyilkos bolygó, Időzsaru, A bestia, Ítéletnap) azóta csak egy krimi-remake-t meg egy Van Damme-videót dirigálhatott, amik még akkora teret sem kaptak a bizonyításra, mint a Mennydörgő robaj.
#43 Rabszolgalelkek (Beloved, 1998)
költségvetés: 80 millió dollár
USA bevétel: 22,9 millió dollár
bukta ma: 105,5 millió dollár
A bárányok hallgatnak rendezője forgatta és A halászkirály legendája forgatókönyvírója (is) adaptálta ezt az 1998-as horror-drámát, melynek főbb szerepeiben Opra Winfrey és Danny Glover láthatók, zeneszerzője pedig Rachel Portman. Ebből az összetételből, plusz a novemberi premierből kisejthető, hogy a forgalmazó Disneynek nagyra törő tervei voltak a hozzánk csak valahogy véletlenül elvetődött (tévében?) és az elkereszteléskor nagyon felvizezett Rabszolgalelkekkel. Egyfelől az erőtlen kritikáknak köszönhetően a tervekből csupán egy jelmeztervezői Oscar-jelölés valósult meg, a reá költött súlyos összegen pedig béklyók maradtak - és ez saját bevallása szerint komoly depresszióba taszította Winfreyt, és Jonathan Demme is rosszallóan nyilatkozott arról, miként vonta ki a stúdió mindenhonnan négy hét után a filmet, hogy helyet adjanak A vizesnyolcasnak.
#42 A Titanic kincse (Raise the Titanic!, 1980)
költségvetés: 40 millió dollár
USA bevétel: 7 millió dollár
bukta ma: 106,2 millió dollár
A Clive Cussler regénye nyomán készült kalandfilm (nem az első a listán, amire illik ezen leírás!) hírhedt feneketlen kúttá lett. Az egyik befektető szerint - aki ezután vissza is vonult - olcsóbb lett volna csökkenteni az Atlanti-óceán vízszintjét, és persze Cussler is elszörnyedt a kiüresedett sztori és az elhibázott szereposztás miatt. A hosszas előkészületeket, a túlzott méretű hajómodelleket és a kreatív különbségek miatt távozó alkotókat mind-mind megsínylette a produkció, aminek további kárára vált később, hogy a Titanic roncsainak feltárásakor kiderült, a hajó kettétört süllyedése előtt - miközben a filmben egyben látható. A 17 forgatókönyvíró és a modell ötvenszeri megemelése az ideális felvételért elgondolkodtató számokkal gazdagítja az önmagában is kellemetlen anyagiakat. A többszörös Arany Málna-jelölt filmre az érdektelenség ugyanakkor bizonyos szempontból érdekes, mert a Titanic-roncs körül forgó történet később - igaz, csak kerettörténetként - minden idők egyik legsikeresebb alkotásában köszönt vissza.
#41 Apák napja (Father's Day, 1997)
költségvetés: 85 millió dollár
USA bevétel: 28,6 millió dollár
bukta ma: 106,4 millió dollár
Valóban, ezen komédiát nem szokták a nagy bukások között emlegetni, ám az ábra azt mutatja, nagyon is helye van itt: a Warner 85 milliót költött a Robin Williams-Billy Crystal párosra, s joggal gondolták, hogy Ivan Reitman kezei alatt ez a francia eredetiből merítő produkció az 1997-es nyár vígjátéksikere lesz. A filmet azonban szétcincálta a kritika, még egy Arany Málna-jelölés is jutott neki, s a közönség is inkább nézte akkortájt Szőr Austin Powerst, no meg Az elveszett világ: Jurassic Park dinoszauruszait. A főszereplő duó így nagyobb sikert aratott a Jóbarátok egyik epizódjában.
folytatása következik