Bekövetkezett, és idén már másodszor: új nyitóhétvége-rekordert avatott az amerikai filmipar a Star Wars: Az ébredő Erő képében, és talán-talán egy új bevételi bajnokot is pályára állított...
> új filmek
Decemberre nem jellemzőek a nagy dobbantások. Ilyenkor még az amerikaiakat is túlontúl lefoglalja az ünnep előtti sürgés-forgás ahhoz, hogy megtöltsék a nézőtereket. A hosszabb távú érvényesüléshez ugyanakkor a legkiválóbb táptalaj az utolsó hónap. A Star Wars azonban Star Wars, és ahogy azt fejtegettük előrejelző cikkünkben, a Star Wars képes teljesen függetleníteni magát a körülményektől. Nem az számít, hogy december van, hanem az, hogy Star Wars van. Hogy mennyire népszerű ez a filmsorozat, azt már ecseteltük nevezett írásunkban, de még az is szükségtelen volt, hiszen mindenki pontosan tudja. Tudták azok is természetesen, akik olyan vakmerőségekbe bocsátkoztak, hogy akár a 300 milliót is megcsípheti egyetlen hétvége alatt a Star Wars: Az ébredő Erő (Star Wars: The Force Awakens; hazai bemutató: hál'isten már a mozikban), az évtized legvártabb filmje, aminek bevételét prémiumáras előadások (3D és társai) is alaposan segítik. Ez talán túlkapás volt a deadline.com részéről, ám a józanabb, 230-250 milliót kilátásba helyező prognózisok nem tévedtek. A Disney filmje rekord csütörtök esti összeg és ezzel rekord nyitónapi összeg (120 millió dollár az első nap végére!) hullott az űrfantasy ölébe egy szemvillanás alatt, így elsőként teljesítette a kilenc számjegyű mérföldkövet egyetlen nap leforgása alatt. A még nagyobb érdeklődés persze még nagyobb másnapi visszaesést indukál, így a 40% feletti esést jelentő szombati összeggel a negyedmilliárdos elképzelésekről visszaugrottunk az alsóbb fertályra, ám a 238 milliós első hétvége, ami megvalósult, még így is valamivel jobb, mint amit mi itt az aeonfluxnál valószínűsítettünk. Harmincmilliót ver ez rá a nyári Jurassic Worldre, amin anno nagyon elképedtünk; most kicsit kevésbé, de azért sokat mondó csúcsdöntésről van szó. A Star Wars ugyanis ezzel nem csak a szezonális meg egyéb körülményektől függetlenítette magát, hanem saját magától is függetlenítette magát: a prequel-trilógia finoman szólva is langyos visszhangja, csalódást keltése sehol sem érződik ezen a frenetikus bemutatkozáson. És ha érvényesül az előző két rekorder, a Bosszúállók és a Jurassic World blockbuster-kórságokat meghazudtoló magatartása, vagyis nem zuhan nagyokat az érdeklődés, táplálkozva egyrészt a nézői- és kritikai szeretetből, illetve a téli szünet felpörgő forgalmából, akkor 700 millió dollár felett végez a 200 millióból készült produkció. A nemzetközi bemutatkozás 517 milliót jelent, aminél a Jurassic World viszont pár millióval többet gyűjtött – jóllehet, Kína most még hátravan, nem úgy, mint akkor...
A számító időzítés változatosan jött be a szintén most debütálóknak. Az Alvin és a mókusok: A mókás menet (Alvin and the Chipmunks: The Road Chip; hazai bemutató: január 21.) ugyan megint jó nagyot lépett hátra, egy negyedik résztől a 14 milliós start még akár kielégítő is lehetne, pláne, hogy egy decemberi családi filmről van szó, és még plánébban, hogy az előző három részt szerintem még a gyerekek sem tudnák már így utólag elkülöníteni a fejükben, annyira egy kaptafára mennek ezek a filmek. A Fox eddig jól jött ki a nagymenők mellé való beállásból ezekkel az Alvinokkal, túl rosszul talán most sem, de a 100 millió ezúttal nehezen valósulhat meg. A 90 milliós árcédula mellett mondjuk ez nem annyira mókás kilátás, szóval ötödik részt remélhetőleg már nem érünk meg, legfeljebb majd unokáink egy rebootot.
Vígjátékkal sem rossz előhozakodni ilyenkor (és itt az 'ilyenkor' a karácsony előtti hétvégét és a Star Wars-hétvégét is jelenti), legalábbis ezt lehet levonni a Lánytesók (Sisters; hazai bemutató: április 28.) debütálásából. A 13 millió dollár korrekt nyitány Tina Fey és Amy Poehler kettősétől úgy, hogy a viszonylag kedvező kritikák és a nem teljesen elutasító nézői értékelések nyomán még messzire fejlődhet a Universal 30 milliós komédiája – ezt a büdzsét megduplázni a minimum, ha már egyszer a 40 és annyinak is összejött majdnem 70 millió egy 11 milliós startot követően két éve.
Bemutatkozott a Saul fia három moziban. Majdnem 39 ezer dollárt költöttek rá az érdeklődők, ami nem túl acélos, 13 ezres átlagot takar, de alakulnak majd még a dolgok...
> korábbi filmek
A tenger szívébent teljesen elmosta az érdeklődés áttelepülése az újdonság(ok)ra: a Warner tengeri kalandja csaknem 70%-ot bukfencezett, így tíz nap után még a 20 milliót sem éri el. Roppant kínos ez egy százmilliót felemésztő kalandfilm esetében.
> végszó & ami jön
Naná, hogy ekkora forgalmat még nem mértek az amerikai mozikban egyetlen hétvégén sem, mint most. Az ébredő Erő tarolása amúgy nem csak bevételileg impozáns: ha összehozza azt a 725-750 milliót, akkor nézettsége is felér majd a Baljós árnyakéhoz, vagy akár túl is szárnyalhatja azt úgy nagy-nagy vonalakban kalkulálva. Az azért tényleg nem semmi... De nem árt, ha ennek érdekében a második hétvége is mély nyomot hagy. 150 millió feletti második (karácsonyi) körrel már akár a #1 bevételű Star Wars-filmmé is avanzsálhat Az ébredő Erő (az meg végképp nem semmi lenne!), kihívói pedig távolról szemlélhetik majd a bajnokot. Jön a Megjött apuci! című vígjáték, a Joy Jennifer Lawrence-szel, a Sérülés Will Smithszel és a bukásra kódolt Holtpont-remake, de a pár moziban már remekül futó A nagy dobás pályája is kiszélesedik...
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | ú | Star Wars: Az ébredő Erő |
$238.0m | $238.0m | $200m |
2 | ú | Alvin és a mókusok: A mókás menet |
$14.4m | $14.4m | $90m |
3 | ú | Lánytesók |
$13.4m | $13.4m | $30m |
4 | 1 | Az éhezők viadala: A kiválasztott (befejező rész) |
$5.7m | $254.5m | $150m |
5 | 4 | Creed - Apollo fia |
$5.1m | $87.9m | $35m |
6 | 3 | Dinó tesó |
$4.3m | $96.6m | $200m |
7 | 5 | Krampusz |
$3.8m | $34.8m | $15m |
8 | 2 | A tenger szívében |
$3.5m | $18.6m | $100m |
9 | ú | Dilwale |
$1.9m | $1.9m | $15m |
10 | ú | Bajirao Mastani |
$1.7m | $1.7m | n.a. |