Ismerjük az Oscar-jelölteket, átadták a Golden Globe-ot, megvannak a BAFTA és az amerikai szakszervezetek jelöltjei, elérkeztünk a célegyenesbe. Hosszú volt az út, melynek első állomását a fesztiválok és a kritikusok alakították, jelentős előnyhöz juttatva a Boyhoodot és a Birdmant, de itt kapott biztos alapot a Whiplash és a The Grand Budapest Hotel is, hogy aztán a szakma még magasabb régiókba röpítse az utóbbit, hozzájuk csapva a The Imitation Game-et, a The Theory of Everythinget, az American Snipert és a Nightcrawlert. Az Akadémia aztán legalább annyi dolgot kavart meg, mint amennyit helyre tett, de hát erről szól ez a játék.
A finálé első felvonásában leltározok egy kicsit, szemügyre véve a jelölések legnagyobb nyerteseit és legnagyobb veszteseit, kicsit rendbe téve a küszöbön álló szakmai díjak lehetséges végkimenetelét, de a tovább mögé kattintva találjátok majd tegnap esti Critics' Choice díjátadó nyerteseinek névsorát és egy kis kalendáriumot is a díjszezon hátralévő eseményeihez. Ezt a bejegyzést pedig mostantól a jobb oldali menüsorból érhetitek el...
UPDATE: Átadták a francia César-díjakat, először nyert amerikai színésznő.
Tegnap este átadták a Francia Filmakadémia César-díjait, ahol nem csak az est tiszteletdíjasa, Sean Penn volt az egyetlen, aki amerikaiként állhatott színpadra, hiszen története során először, a César amerikai színésznőt díjazott a legjobb női mellékszereplő kategóriában, méghozzá Kristen Stewartot a nálunk is bemutatott Sils Maria felhői című alkotásért.
Az est nagy nyertese az Oscarra Mauritánia színeiben jelölt Timbuktu lett (szintén bemutatták már idehaza is!), ami a jelen helyzetben nem is csoda, hiszen a dzsihádisták terrorja áll a történet középpontjában. A legjobb film díja mellett a Timbuktu vitte a rendezőnek, a forgatókönyvírónak, az operatőrnek, a vágónak, a hangmérnöknek és a zeneszerzőnek járó elismeréseket is. A legjobb férfi főszereplő a pályáját komikusként kezdő Pierre Niney lett az Yves Saint Laurent című alkotásért. Nagy meglepetés, mert a legnagyobb esélyesnek kikiáltott másik Saint Laurent-mozi csak a kosztümtervező trófeáját tudta megkaparintani. A női főszereplők között pedig Adele Haenel ütötte ki a nyeregből Marion Cotillard-t és Catherine Deneuve-öt a A küzdők (március 19-től a magyar mozikban!) című romantikus filmért, ami egy katonai bázison szárba szökkenő szerelem története. A legjobb férfi mellékszereplő pedig Reda Kateb lett a nálunk egyelőre csak a Scope50 keretein belül versenyző Hippocrate című filmért, amelyben egy kezdő orvos szembesül a rendszer állapotával.
A külföldi filmek versenye is meglepetést hozott, hiszen Xavier Dolan Mommy című alkotása vitte a díjat az Ida, a Sráckor, a 12 év rabszolgaság, A Grand Budapest Hotel és a Két nap egy éjszaka elől.
2015.02.16.
Az Amerikai Operatőrök Szövetségének díjazottjai
Legjobb operatőr
Roger Deakins (Unbroken)
Óscar Faura (The Imitation Game)
Emmanuel Lubezki (Birdman)
Dick Pope (Mr. Turner)
Robert D. Yeoman (The Grand Budapest Hotel)
Legjobb operatőr (TV - epizód)
PJ Dillon, Vikings, “Blood Eagle”
Jonathan Freeman, Boardwalk Empire, “Golden Days for Boys and Girls”
Anette Haellmigk, Game of Thrones, “The Children”
Christopher Norr, Gotham, “Spirit of the Goat”
Richard Rutkowski, Manhattan, “Perestroika”
Fabian Wagner, Game of Thrones, “Mockingbird”
Legjobb operatőr (TV - film vagy minisorozat vagy pilot)
David Greene, The Trip to Bountiful
John Lindley, Manhattan pilot
David Stockton, Gotham pilot
Theo van de Sande, Deliverance Creek
Az MPSE, azaz a hangvágók szervezetének díjazottjai
Legjobb hangvágás - dialógus/ADR (film): Unbroken
Legjobb hangvágás - hangeffektusok (film): American Sniper
Legjobb hangvágás - zene - musical (film): Get on Up
Legjobb hangvágás - zene (film): Birdman
Legjobb hangvágás (idegen nyelvű film): Libertador (The Liberator)
Legjobb hangvágás (animáció): Big Hero 6
Legjobb hangvágás (dokumentumfilm): Warsaw Uprising
Legjobb hangvágás - zene (tv-sorozat): Almost Human ÉS Fargo
Legjobb hangvágás - dialógus/ADR (tv-sorozat): The Newsroom
Legjobb hangvágás - hangeffektusok (tv-sorozat): Game of Thrones
Legjobb hangvágás - dialógus/ADR (tv-mini): Klondike
Legjobb hangvágás - zene (tv-mini): Foo Fighters - Sonic Highways
2015.02.15.
A Forgatókönyvírók Szakszervezetének (WGA) díjai
Legjobb eredeti forgatókönyv (mozi)
Boyhood - Richard Linklater
Foxcatcher - E. Max Frye és Dan Futterman
The Grand Budapest Hotel - Wes Anderson; Történet: Wes Anderson & Hugo Guinness
Nightcrawler - Dan Gilroy
Whiplash - Damien Chazelle
Legjobb adaptált forgatókönyv (mozi)
American Sniper - Jason Hall; Chris Kyle, Scott McEwen és Jim DeFelice könyve alapján
Gone Girl - Gillian Flynn; saját regénye nyomán
Guardians of the Galaxy - James Gunn és Nicole Perlman; Dan Abnett és Andy Lanning képregénye nyomán
The Imitation Game - Graham Moore; Andrew Hodges regénye nyomán
Wild - Nick Hornby; Cheryl Strayed memoárja alapján
Legjobb forgatókönyv (dokumentumfilm tv vagy mozi)
Finding Vivian Maier - John Maloof & Charlie Siskel
The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz - Brian Knappenberger
Last Days in Vietnam - Mark Bailey & Kevin McAlester
Red Army - Gabe Polsky
Legjobb forgatókönyv (TV-dráma)
Game of Thrones
The Good Wife
House of Cards
Mad Men
True Detective
Legjobb forgatókönyv (TV-vígjáték)
Louie
Orange Is the New Black
Silicon Valley
Transparent
Veep
Legjobb forgatókönyv (TV-új sorozat)
The Affair
The Knick
Silicon Valley
Transparent
True Detective
Legjobb forgatókönyv (TV-film vagy mini, eredeti)
Deliverance Creek
Return to Zero
Legjobb forgatókönyv (TV-film vagy mini, adaptált)
Houdini
Klondike (1., 3. és 6. epizód)
The Normal Heart
Olive Kitteridge
“Pilot” (The Leftovers)
Legjobb forgatókönyv - legjobb epizód (TV-dráma)
“A Day’s Work” (Mad Men)
“Devil You Know” (Boardwalk Empire)
“Donald the Normal” (Rectify)
“Friendless Child” (Boardwalk Empire)
“The Last Call” (The Good Wife)
“The Lion and the Rose” (Game of Thrones)
Legjobb forgatókönyv - legjobb epizód (TV-vígjáték)
“The Cold” (Modern Family)
“Landline” (New Girl)
“Low Self Esteem City” (Orange Is the New Black)
“So Did the Fat Lady” (Louie)
“Three Dinners” (Modern Family)
“The Wilderness” (Transparent)
A hangmérnökök díjai
Film
American Sniper
Birdman
Guardians of the Galaxy
Interstellar
Unbroken
Animáció
Big Hero 6
The Boxtrolls
How to Train Your Dragon 2
The Lego Movie
Penguins of Madagascar
TV (film vagy mini)
American Horror Story: Monsters Among Us
Fargo: Part 2 – The Rooster Prince
Houdini: Part 1
The Normal Heart
Sherlock: His Last Vow
TV (1 órás)
Boardwalk Empire: Friendless Child
Game of Thrones: The Children
Homeland: Redux
True Detective: Who Goes There
The Walking Dead: No Sanctuary
TV (Félórás)
Family Guy: The Simpsons Guy
Modern Family: Australia
Nurse Jackie: The Lady With the Lamp
Parks and Recreation: Moving Up
Veep: Detroit
A sminkes-maszkos szakemberek szakmai díjai
Legjobb kortárs smink/maszk
Captain America: Winter Soldier
Gone Girl
Guardians of the Galaxy
Interstellar
Nightcrawler
Legjobb karaktermaszk és/vagy maszk történelmi környezetben
Hunger Games: Mockingjay - Part One
Into the Woods
Grand Budapest Hotel
The Theory of Everything
Unbroken
Legjobb speciális maszkeffektus
Foxcatcher
Guardians of the Galaxy
Into The Woods
Maleficent
The Hobbit: Battle of Five Armies
Legjobb kortárs haj
Birdman
Guardians of the Galaxy
Interstellar
St. Vincent
Winter's Tale
Legjobb haj (karakter és/vagy történelmi környezetben játszódó film)
Get on Up
Into the Woods
Grand Budapest Hotel
Selma
The Theory of Everything
A tévés jelöltek között a Downton Abbey és a Sons of Anarchy győzőtt, a legjobb speciális maszkeffektusok díját pedig a The Walking Dead kapta, míg a minisorozatok között az American Horror Story: Freak Show lett a legnagyobb nyertes, de kapott egy-egy díjat a Fargo és a Sherlock is.
2015.02.08.
A Rendezők Szakszervezetének díjai
Legjobb rendező (mozi)
Wes Anderson, The Grand Budapest Hotel
Clint Eastwood, American Sniper
Alejandro G. Inarritu, Birdman
Richard Linklater, Boyhood
Morten Tyldum, The Imitation Game
Legjobb rendező (dokumentumfilm)
Dan Krauss (The Kill Team)
John Maloof és Charlie Siskel (Finding Vivian Meier)
Jesse Moss (The Overnighters)
Laura Poitras (Citizenfour)
Orlando von Einsiedel (Virunga)
Legjobb rendező (tv-dráma)
Dan Attias (Homeland - 13 Hours in Islamabad)
Jodie Foster (House of Cards - Chapter 22)
Cary Joji Fukunaga (True Detective - Who Goes There)
Lesli Linka Glatter (Homeland - From A to B and Back Again)
Alex Graves (Game of Thrones - The Children)
Legjobb rendező (tv-vígjáték)
Louis C.K. (Louie - Elevator: Part 6)
Jodie Foster (Orange is the New Black - Thirsty Bird)
Mike Judge (Silicon Valley - Minimum Viable Product)
Gail Mancuso (Modern Family - Vegas)
Jill Soloway (Transparent - Best New Girl)
Legjobb rendező (tv- minisorozat vagy film)
Rob Ashford és Glenn Weiss (Peter Pan Live!)
Lisa Cholodenko (Olive Kitteridge)
Uli Edel (Houdini)
Ryan Murphy (The Normal Heart)
Michael Wilson (Trip to Bountiful)
Goya-díjak
Elméletben talán igen, de papíron egy percig sem volt kétséges, hogy a 17 díjra jelölt, "spanyol True Detective-ként" emlegetett La isla minima (Marshland) feltakarítja majd a főbb kategóriákat, és így is lett. Alberto Rodríguez thrillerében két nyomozónak kell dűlőre jutnia egymással, hogy megállítsanak egy sorozatgyilkost, aki a spanyol vidéken szedi áldozatait. Az alkotás megkapta a legjobb film, rendezés és eredeti forgatókönyv díját, mellé pedig megnyerte a legjobb férfi főszereplőnek (Javier Gutierrez), a fiatal színésznőnek (Nerea Barros), a művészeti rendezőnek, a kosztümtervezőnek, az operatőrnek, a vágónak és a zeneszerzőnek járó trófeákat is. A kőkemény krimi alig hagyott érvényesülni másokat, de azért az Andalúziát életében először elhagyó szerelmes férfi történetét bemutató Ocho apellidos vascos (A Spanish Affair) című vígjáték behúzta a két mellékszereplői kategóriát (Carmen Machi és Karra Elejade) és vitte a legjobb fiatal színésznek járó díjat is (Dani Rovira), a gibraltári drogcsempészek világába kalauzoló El Nino pedig néhány technikai kategóriával (látványtervezés, képi effektusok, hang és soundtrack) vigasztalódhatott. A legjobb női főszereplő Barbara Lennie lett, aki a Magical Girl című alkotásért vehette át a Goyát, amelyben egy apa teljesíti lánya utolsó, meglehetősen szokatlan kérését. A Spanyolországon kívül készült legjobb spanyol nyelvű alkotás az Oscarra is felterjesztett Eszeveszett mesék lett, a legjobb európai filmnek pedig az Idát kiáltotta ki a Spanyol Filmakadémia.
2015.02.05.
A Visual Effects Society díjazottjai
Legjobb képi effektusok egy erre épülő filmben: Dawn of the Planet of the Apes
Legjobb képi effektusok egy nem erre épülő filmben: Birdman
Legjobb képi effektusok animációs filmben: Big Hero 6
Legjobb animált karakter (élőszereplős filmben): Caesar (Dawn of the Planet of the Apes)
Legjobb animált karakter (nem élőszereplős filmben): Baymax (Big Hero 6)
Legjobb animált környezet (élőszereplős film): Interstellar (Tessaract)
Legjobb animált környezet (animáció): Big Hero 6 (Into the Portal)
Legjobb virtuális fényképezés (élőszereplős film): X-Men - Days of Future Past (konyhai jelenet)
Legjobb modellezés: Big Hero 6 (San Fransokyo városa)
Legjobb effektszimuláció (élőszereplős filmben): X-Men - Days of Future Past
Legjobb effektszimuláció (animáció): Big Hero 6
Legjobb kompozitálás: Dawn of the Planet of the Apes
Legjobb képi effektusok egy erre épülő sorozatban: Game of Thrones (The Children c. epizód)
Legjobb kiegészítő effektusok tévésorozatban: American Horror Story: Freak Show (Edward Mordrake 2. c. epizód)
Legjobb képi effektusok videó játékban: Call of Duty - Modern Warfare
Legjobb animált környezet: Game of Thrones (Braavos)
Legjobb kompozitálás: Game of Thrones (Watchers of the Wall c. epizód)
2015.02.01.
Az amerikai animációs szakma ismét rákoppintott a Lego Movie orrára, a forgatókönyvírói díjon kívül mást nem kapott a film az Annie-díjátadón. Kapott viszont a How to Train Your Dragon 2, méghozzá hatot, köztük a legjobb film díját, de ez a film vitte a rendezőnek, a zeneszerzőnek és a vágónak járói díjakat is. A látványtervezésért és a szinkronmunkáért járó elismerést a Boxtrolls alkotói tehetik fel a polcra, miközben a Big Hero 6 effektjei lettek a legjobbak. Az előszereplős filmben alkalmazott animációs effektusokért az Edge of Tomorrow-t tüntették ki, az élőszereplős filmben elkövetett legjobb karakteranimáció díja pedig a Majmok bolygójához vándorolt.
Scripter Awards
Gone Girl (Gillian Flynn, saját regénye nyomán)
The Imitation Game (Graham Moore, Andrew Hodges regénye nyomán)
Inherent Vice (Paul Thomas Anderson, Thomas Pynchon regénye nyomán)
The Theory of Everything (Anthony McCarten, Jane Hawking önéletírása nyomán)
Wild (Nick Hornby, Cheryl Strayed memoárja nyomán)
A Látványtervezők Szakszervezetének díjazottjai
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS (MÚLTBAN JÁTSZÓDÓ FILM)
INHERENT VICE (DAVID CRANK)
THE GRAND BUDAPEST HOTEL (ADAM STOCKHAUSEN)
THE IMITATION GAME (MARIA DJURKOVIC)
THE THEORY OF EVERYTHING (JOHN PAUL KELLY)
UNBROKEN (JON HUTMAN)
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS (FANTASY)
CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER (PETER WENHAM)
DAWN OF THE PLANET OF THE APES (JAMES CHINLUND)
GUARDIANS OF THE GALAXY (CHARLES WOOD)
INTERSTELLAR (NATHAN CROWLEY)
INTO THE WOODS (DENNIS GASSNER)
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS (KORTÁRS KÖRNYEZET)
AMERICAN SNIPER (JAMES J. MURAKAMI, CHARISSE CARDENAS)
BIRDMAN (KEVIN THOMPSON)
FOXCATCHER (JESS GONCHOR)
GONE GIRL (DONALD GRAHAM BURT)
NIGHTCRAWLER (KEVIN KAVANAUGH)
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS (TV-EGY ÓRÁS KOSZTÜMÖS/FANTASY)
GAME OF THRONES
MAD MEN
GOTHAM
THE KNICK
BOARDWALK EMPIRE
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS (TV-EGY ÓRÁS KORTÁRS)
HOMELAND
HOUSE OF CARDS
JUSTIFIED
THE NEWSROOM
TRUE DETECTIVE
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS (TV-FILM VAGY MINI)
AMERICAN HORROR STORY
COSMOS
FARGO
HOUDINI
SHERLOCK: HIS LAST VOW
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS (TV-FÉLÓRÁS, EGY KAMERÁS)
CALIFORNACION
HOUSE OF LIES
MODERN FAMILY
SILICON VALLEY
VEEP
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS (TV-FÉLÓRÁS, TÖBB KAMERÁS)
HOW I MET YOUR MOTHER
MIKE AND MOLLY
THE BIG BANG THEORY
THE MILLERS
UNDATABLE
2015.01.31.
A Vágók Szakszervezetének (ACE) Eddie-díjai. A Boyhood egyelőre újra versenyben, az American Sniper körüli box office-felhajtás egyelőre eredménytelennek tűnik, a Birdman ezzel nagyot zakózott, a tévéseknél viszont a szakma erősen kompenzálja a Normal Heartot és a True Detective-et.
Legjobb vágás (dráma)
Joel Cox, ACE & Gary Roach, ACE (American Sniper)
Sandra Adair, ACE (Boyhood)
Kirk Baxter, ACE (Gone Girl)
William Goldenberg, ACE (Imitation Game)
John Gilroy, ACE (Nightcrawler)
Tom Cross (Whiplash)
Legjobb vágás (vígjáték)
Douglas Crise & Stephen Mirrione, ACE (Birdman)
Fred Raskin, Hughes Winborne, ACE & Craig Wood, ACE (A galaxis őrzői)
Wyatt Smith (Into the Woods)
Leslie Jones, ACE (Inherent Vice)
Barney Pilling (Grand Budapest Hotel)
Legjobb vágás (animáció)
Tim Mertens (Big Hero 6)
Edie Ichioka, ACE (The Boxtrolls)
David Burrows & Chris McKay (Lego Movie)
Legjobb vágás (dokumentumfilm)
Mathilde Bonnefoy (Citizenfour)
Aaron Wickenden (Finding Vivian Maier)
Elisa Bonora (Glen Campbell: I’ll Be Me)
Legjobb vágás (félórás sorozat)
Silicon Valley: “Optimal Tip to Tip Efficiency”
Veep: “Special Relationship”
Transparent "Pilot"
Legjobb vágás (egy órás sorozat)
24: “10pm to 11am”
Mad Men: “Waterloo”
Madam Secretary: “Pilot”
Sherlock: “His Last Vow”
The Good Wife: “A Few Words”
Legjobb vágás (egy órás sorozat, nem kereskedelmi tévés)
True Detective: “Who Goes There”
True Detective: “The Secret Fate of All Life”
House of Cards: “Chapter 14”
Legjobb vágás (tévéfilm vagy minisorozat)
Fargo “Buridan’s Ass”
Olive Kitteridge: “A Different Road”
The Normal Heart
2015.01.26.
A Színészek Szakszervezetének (SAG) díjazottjai
Legjobb férfi főszereplő
Steve Carell (Foxcatcher)
Benedict Cumberbatch (Imitation Game)
Jake Gyllenhaal (Nightcrawler)
Michael Keaton (Birdman)
Eddie Redmayne (The Theory of Everything)
Legjobb női főszereplő
Jennifer Aniston (Cake)
Felicity Jones (Thory of Everything)
Julianne Moore (Still Alice)
Rosamund Pike (Gone Girl)
Reese Witherspoon (Wild)
Legjobb férfi mellékszereplő
Robert Duvall (The Judge)
Ethan Hawke (Boyhood)
Edward Norton (Birdman)
Mark Ruffalo (Foxcatcher)
JK Simmons (Whiplash)
Legjobb női mellékszereplő
Patricia Arquette (Boyhood)
Keira Knightley (Imitation Game)
Emma Stone (Birdman)
Meryl Streep (Into the Woods)
Naomi Watts (St. Vincent)
Legjobb színészgárda
Birdman
Boyhood
Grand Budapest Hotel
Imitation Game
Theory of Everything
Legjobb kaszkadőrök (Mozi)
Fury
Get on Up
The Hobbit: The Battle of the Five Armies
Unbroken
X-Men: Days of Future Past
Legjobb színész (TV-dráma)
Steve Buscemi (Boardwalk Empire)
Peter Dinklage (Game of Thrones)
Woody Harrelson (True Detective)
Matthew McConaughey (True Detective)
Kevin Spacey (House of Cards)
Legjobb színésznő (TV-dráma)
Claire Danes (Homeland)
Viola Davis (How to Get Away with Murder)
Julianna Marguiles (The Good Wife)
Tatiana Maslany (Orphan Black)
Maggie Smith (Downton Abbey)
Robin Wright (House of Cards)
Legjobb színészgárda (TV-dráma)
Boardwalk Empire
Downton Abbey
Game of Thrones
Homeland
House of Cards
Legjobb színész (TV-vígjáték)
Ty Burell (Modern Family)
Louis C.K. (Louie)
William H. Macy (Shameless)
Jim Parsons (The Big Bang Theory)
Eric Stonestreet (Modern Family)
Legjobb színésznő (TV-vígjáték)
Uzo Aduba (Orange is the New Black)
Julie Bowen (Modern Family)
Edie Falco (Nurse Jackie)
Julia Louis-Dreyfuss (Veep)
Amy Poehler (Parks and Recreation)
Legjobb színészgárda (TV-vígjáték)
The Big Bang Theory
Brooklyn Nine Nine
Modern Family
Orange is the New Black
Veep
Legjobb színész (Tévéfilm vagy mini)
Adrian Brody (Houdini)
Benedict Cumberbatch (Sherlock: His Last Vow)
Richard Jenkins (Olive Kitteridge)
Mark Ruffalo (The Normal Heart)
Billy Bob Thornton (Fargo)
Legjobb színésznő (Tévéfilm vagy mini)
Ellen Burstyn (Flowers in the Attic)
Maggie Gyllenhaal (Honourable Woman)
Frances McDormand (Olive Kitteridge)
Julia Roberts (The Normal Heart)
Cicely Tyson (The Trip to Bountiful)
Legjobb kaszkadőrök (TV)
24: Live Another Day
Boardwalk Empire
Game of Thrones
Homeland
Sons of Anarchy
The Walking Dead
2015.01.25.
A Producerek Szakszervezetének (PGA) díjazottjai
Legjobb producer
AMERICAN SNIPER (Bradley Cooper, Clint Eastwood, Andrew Lazar, Robert Lorenz, Peter Morgan)
BIRDMAN (Alejandro G. Iñárritu, John Lesher, James W. Skotchdopole)
BOYHOOD (Richard Linklater, Cathleen Sutherland)
FOXCATCHER (Megan Ellison, Jon Kilik, Bennett Miller)
GONE GIRL (Ceán Chaffin)
THE GRAND BUDAPEST HOTEL (Wes Anderson & Scott Rudin, Jeremy Dawson, Steven Rales)
THE IMITATION GAME (Nora Grossman, Ido Ostrowsky, Teddy Schwarzman)
NIGHTCRAWLER (Jennifer Fox, Tony Gilroy)
THEORY OF EVERYTHING (Tim Bevan & Eric Fellner, Lisa Bruce, Anthony McCarten)
WHIPLASH (Jason Blum, Helen Estabrook, David Lancaster)
Legjobb producer (animáció)
BIG HERO 6 (Roy Conli)
THE BOOK OF LIFE (Brad Booker, Guillermo del Toro)
THE BOXTROLLS (David Bleiman Ichioka, Travis Knight)
HOW TO TRAIN YOUR DRAGON (Bonnie Arnold)
THE LEGO MOVIE (Dan Lin)
Legjobb producer (TV-film vagy mini)
American Horror Story: Freak Show
Fargo
The Normal Heart
The Roosevelts: An Intimate History
Sherlock
Legjobb producer (TV-dráma)
Breaking Bad
Downton Abbey
Game Of Thrones
House Of Cards
True Detective
Legjobb producer (TV-vígjáték)
The Big Bang Theory
Louie
Modern Family
Orange Is The New Black
Veep
Legjobb producer (dokumentumfilm)
The Green Prince
Life Itself
Merchant of Doubt
Particle Fever
Virunga
Az Oscar-jelölések legnagyobb nyertesei
1. A Boyhood, a The Imitation Game és a The Grand Budapest Hotel
A statisztika nagy úr, amely ebben az esetben azt mutatja, hogy a fent említett három alkotásból kerül majd ki az idei fődíjasunk, hiszen ez a három film tudott jelölést szerezni a rendezők, a forgatókönyvírók és a vágók kategóriájában is. Persze a statisztika mindig megdönthető, de az tény, hogy vágás jelölés nélkül 1981 óta nem nyert film.
2. A fesztiválok
Sundance, Berlin, Cannes, Telluride, teljesen mindegy, a lényeg hogy az összes legjobb film jelölt valamelyik fesztiválon mutatkozott be, hagyományos moziforgalomban pedig limitált terjesztésben kezdték pályafutásukat. Hogy miért fontos ez? Egyrészt bebizonyosodott, hogy az internet korában a lassabb, hosszútávra tervezett építkezés a kifizetődőbb módszer, másrészt ez a taktika nem csak moziélményt és neveket, hanem esemény-jelleget és személyes kontaktust is biztosít. Nem mondom, a fizetett sajtójelenléttel és a talkshow-haknikkal is el lehet jutni egy bizonyos pontig (lásd Jennifer Aniston), de most már egy az egyben láthatjuk, milyen jövedelmező tud lenni az a kismillió szakmai fórum vagy az exkluzív vetítésekkel egybekötött kerekasztal-beszélgetés, mint amilyeneket a Boyhoodnak, a Birdmannek, a Whiplash-nek vagy a The Grand Budapest Hotelnek szerveztek a forgalmazók.
3. A Fox Searchlight
Ezen nincs mit ragozni, a tavalyi diadal (12 Years a Slave) után most ez a forgalmazó áll a két legtöbb jelölést bezsebelő alkotás (Birdman és The Grand Budapest Hotel) mögött, bónuszként pedig még egy harmadiknak (Wild) is sikerült megszerezni két színészi jelölést.
4. Harvey Weinstein
Évekkel ezelőtt még ő volt a Fox Searchlight, amikor kicsi, a komfortzónából kilógó alkotásokat juttatott a csúcsra. Mára kissé belassult, de minek is gyorsítana, ha megvan a bevált recept, amelyhez nem kell más, mint kiválasztani szerethető brit filmet (The Imitation Game), amiből aztán ki lehet hozni a legtöbbet.
5. Bradley Cooper
Három jelölés három év alatt. Ez a bravúr utoljára Russell Crowe-nak sikerült a Bennfentes-Gladiátor-Egy csodálatos elme kombinációval.
6. Az "independent spirit"
Nagyjából a kilencvenes évek közepén volt a nagy fordulópont, amikor a függetlenek megtörték Hollywood Oscar-hegemóniáját, amiből az álomgyár azóta sem tudott felocsúdni. A helyzet idén sem változott, a hagyományos értelemben vett független alkotók lepték el a jelöltek listáját, méghozzá nem is akárkik és nem is akármilyen mértékben: Richard Linklater, Wes Anderson és Alejandro González Inarritu is három-három jelöléssel van versenyben (mindegyikük íróként, rendezőként és producerként is), de ott van a jelöltek közt Bennett Miller, Paul Thomas Anderson, az újoncok közül pedig Dan Gilroy és Damien Chazelle.
7. A külföldiek
Minden Oscar-ceremónián eljön az a pillanat, amikor valakinek a szájából elhangzik, hogy a film nemzetközi, és az Oscar is az. Nos, azt tudjuk, hogy ezen kijelentés utolsó része csak bizonyos mértékben igaz, de idén nem lehet panaszkodni. Az csak egy dolog, hogy a jelöltek jó része brit, de most a rendezők között kettő is van (A.G. Inarritu és Mortyn Tyldum), akiknek nem az angol az anyanyelve, az animációs filmek között pedig szintén két külföldi alkotás (Song of the Sea és a The Tale of Princess Kaguya) szorongatja amerikai riválisait. Az operatőrök közé beválogatták az Idát fényképező párost, de a kategóriában egyébként is csak két amerikai alkotó szerepel, a zeneszerzőknél pedig még ennél is jobb az arány, hiszen egyikük sem született amerikai, bár Hans Zimmer már nagyjából annak tekinthető. Hab a tortán, hogy újra van idegen nyelven megszólaló karaktert megformáló színész a jelöltek között, méghozzá Marion Cotillard.
8. A NetFlix
Az Emmy és a Golden Globe után az "alternatív tévécsatorna" az Oscar ajtaján is már másodszor kopogtat, miután dokumentumfilmjük (Virunga) bekerült a legjobb öt közé. Lehet, hogy nem tűnik nagy dolognak, pedig nem csak az előfizetők száma, hanem a társaság presztízse is egyre csak nő. Ki tudja, lehet, hogy két év múlva majd a Cannes-i versenyprogramba streamelnek majd valami finomságot.
9. Az öregek
A 84 éves Robert Duvall lett a kategória eddigi legidősebb jelöltje, és bármilyen hihetetlenül is hangzik, ha a most 63 éves Michael Keaton nyer, akkor ő lesz a férfi főszereplők kategóriájának második legöregebb nyertese a 76 éves Henry Fonda mögött.
Az Oscar-jelölések legnagyobb vesztesei
1. Birdman
Talán furcsa, hogy idetettem a holtversenyben legtöbb szavazatot begyűjtött filmet, de a vágó mellőzésével egy olyan jelöléstől fosztották meg a filmet, ami a történelem tanúsága szerint elengedhetetlen a végső győzelemhez. A küldetés ugyanakkor nem lehetetlen, de erre majd később visszatérek.
2. Foxcatcher
Hogy lehetséges az, hogy egy film a rendezői, a forgatókönyvírói és két színészi jelölés mellett sem képes beférni a legjobb filmek közé úgy, hogy két hely még üresen is marad a betölthető tízből? A válasz egyszerű: ez a súlyozott listák átka. Az egy dolog, hogy szerették a színészek, a rendezők és az írók is, amikor a fő kategóriánál kellett kitölteniük a jelöltjeiket, a Foxcatcher nem kapott elég első helyen leadott szavazatot.
3. The Lego Movie
Az egész világ értetlenül áll a dolog felett, s hogy tovább fokozzam a káoszt, leírom, hogy zajlik az animációs kategória jelölési procedúrája: az Akadémia animációs alosztályának néhány száz tagja összeül és megnézik az összes jelölhető filmet, majd egytől tízig osztályozzák őket. Az öt (bizonyos esetben három) legmagasabb átlagot elér film lesz jelölt. Sejthető, hogy a nagy animációs cégek embereiből ül ott a legtöbb, akik aztán a saját portékájukra szavaznak, a külföldieknek pedig bátrabban osztogatják a magas pontszámot, hiszen nem látnak bennük vetélytársat. Persze bizonyítékom nincs, de más magyarázatot nem találok egy ekkora szerencsétlenségre, mert baklövésnek ez már túl durva... és valószínűleg ugyanez történt a rendező előző filmjével is (Cloudy with a Chance of Meatballs).
4. A sokszínűség
Az Akadémia szavazóinak több mint fele 60 felüli fehér férfi, további húsz százalék pedig hatvanon aluli fehér férfi, miközben a resztlin osztoznak a nők, a feketék, a latinók és az ázsiai filmesek. Most tényleg egy ilyen csapattól várunk diverzitást? Ugyan már. Félreértés ne essék, nem vagyok híve a díszjelöléseknek (szerintem sokkal sértőbb, ha valakit csak azért jelölnek, hogy dísznek legyen ott egy afro-amerikai vagy egy nő), de sem a rendezők között Ava DuVernay, sem a forgatókönyvírók között Gillian Flynn nem lett volna egyszerű "token".
5. Selma
Nem egyedülálló eset, hogy egy legjobb film jelölt mindössze két kategóriában kap említést, de hogy valakinek egy betétdal jelöléssel szúrják ki a szemét, az finoman szólva is skandallum. A válaszom erre is ugyanaz, mint a Foxcatchernél, csak éppen fordított a helyzet. Az egyes alosztályok tagjai ugyan nem tettek fel a listáikra senkit a Selma stábjából, de hogy ne maradjon említés nélkül, odadobták a címét a fő kategóriába.
6. A box office
A nyolc jelölt film együttes amerikai bevétele alig haladja meg a 200 millió dollárt, ami eddig a legkevesebb az ötnél nagyobbra duzzasztott kategória történetében. Nemzetközileg sem jobb az eredmény, a nyolc film összesen is csak 418 milliót tudott összekuporgatni, ráadásul ennek 40%-a a The Grand Budapest Hotel számlájára írható. Az American Sniper majd javít az összképen, de ez még így is nagyon elmarad például a tavalyi 1,3 milliárd világbevételtől.
7. Gone Girl és Nightcrawler
Oké, nem feel good mozik, de még csak nem is igazán passzolnak az Akadémia által preferált kategóriába, de ilyen erős szakmai támogatás után többet vártam volna, mint egy-egy nyamvadt kis jelölést.
8. Tilda Swinton
A kritikai díjak szakaszában még úgy tűnt, Swinton befutó lehet, és meg is érdemelte volt két nagyszerű alakítással a háta mögött (Only Lovers Left Alive és Snowpiercer).
9. Roger Ebert
Nem újdonság, a dokumentumfilmesek minden évben kihagyják az év egyik sokat méltatott filmjét, de azt nem gondoltuk volna, hogy éppen a világ leghíresebb filmkritikusának (aki mellesleg az Akadémia tagja is volt!) portréfilmjét fogják mellőzni.
Mi várható a továbbiakban?
Már többször elhangzott, a szakmai díjátadók alaposan össze tudják kuszálni az eddig kialakított képet. Azt nem mondom, hogy túl nagy dolgokat várok, de az ember furcsa szerzet, szeret a nyertes csapat része lenni. Nyilvánvalóan lesznek, akik tisztességesen, saját meggyőződésük szerint választanak nyertest a saját kollégáik közül, de a statisztika azt mutatja, hogy az Oscar igenis befolyásolja ezeket a döntéseket. Igen, az ember szeret üzenni, és még jobban szereti ha az ő akarata érvényesül.
Jelen pillanatban az Oscar-jelölések öt momentumától hangos az amerikai sajtó: 1. A fent említett három film (Boyhood, The Imitation Game és a The Grand Budapest Hotel) közül kerül ki a győztes. 2. A Birdman esélyei elapadtak a vágó mellőzése miatt. 3. A Selmával csúnyán kitoltak, ráadásul nincs a jelöltek között színes bőrű színész. 4. A The Lego Movie mellőzése kollektív elmebajra utal. 5. Az Akadémia még mindig utálja a nőket. +1: az Akadémia elnöke Dick Poopnak (azaz "kaki") ejtette Dick Pope operatőr nevét.
A Selmával már nem lehet mit kezdeni, tekintve hogy a szakszervezetek listáin sem szerepel. A The Lego Movie mellé odaállhatnak, legfeljebb megszerzik neki azt az egy nyamvadt betétdal díjat, bár ezért nem igazán törik majd magukat. A Birdman esetében más a helyzet, ha tényleg annyira szeretik, elkezdhetik kihozni győztesnek. Ha a vágók mellé állnak (ACE Eddie) és mellettük még egy-két fontosabb szakszervezet is így tesz, akkor visszakerülhet a versenybe. Ha viszont nem, akkor az éllovas hármasfogat rajongói versenyeznek majd egymással.
Közülük a The Imitation Game van a legnagyobb nyomás alatt, hiszen szignifikáns eredményt még nem tud felmutatni, ráadásul neki hatványozottan fontos a brit szakma támogatása is. Mérföldkő lesz a BAFTA, ha ott nem állnak mellé, akkor az amerikaiak sem fognak. Hogy végigizgulhassuk az Oscar estéjét, a Grand Budapestnek elég lenne megszereznie a producerek díját és a színészek szakszervezetének legjobb színészgárda díját, de ezek a díjak (főként az előbbi) a Boyhoodnak is fontosak lennének a kötelezően elvárt rendezői (DGA) díjjal együtt.
Meglátjuk, íme a menetrend:
Jan. 24. - PGA díjak
Jan. 25. - SAG díjak
Jan. 30. - American Cinema Editors díj
Jan. 31. - USC Scripter díj
Jan. 31. - Annie-díj
Jan. 31. - Art Directors Guild díj
Feb. 4. - Visual Effects Society díj
Feb. 6. - Megkezdődik a végső Oscar-szavazás
Feb. 7. - DGA díj
Feb. 8. - BAFTA
Feb. 14. - Cinema Audio Society díjak
Feb. 14. - Makeup & Hairstylist Guild díjak
Feb. 14. - WGA díjak
Feb. 15. - Amer. Soc. of Cinematographers díj
Feb. 15. - Motion Picture Sound Editors díjak
Feb. 17. - Végetér az Oscar-szavazás
Feb. 17. - Costume Designers Guild díjak
Feb. 21. - Independent Spirit Awards
Feb. 22. - Oscar-díj
És végül itt vannak a Critics' Choice díjátadó eredményei:
Legjobb film: Boyhood
Legjobb férfi főszereplő: Michael Keaton, Birdman
Legjobb női főszereplő: Julianne Moore, Still Alice
Legjobb férfi mellékszereplő: J.K. Simmons, Whiplash
Legjobb női mellékszereplő: Patricia Arquette, Boyhood
Legjobb fiatal színész/színésznő: Ellar Coltrane, Boyhood
Legjobb színészgárda: Birdman
Legjobb rendező: Richard Linklater, Boyhood
Legjobb eredeti forgatókönyv: Alejandro G. Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris Jr., Armando Bo, Birdman
Legjobb adaptált forgatókönyv: Gillian Flynn, Gone Girl
Legjobb operatőr: Emmanuel Lubezki, Birdman
Legjobb látványtervezés: Adam Stockhausen (Production Designer), Anna Pinnock (Set Decorator), “The Grand Budapest Hotel
Legjobb vágás: Douglas Crise, Stephen Mirrione, Birdman
Legjobb kosztümtervezés: Milena Canonero, The Grand Budapest Hotel
Legjobb smink/maszk: Guardians of the Galaxy
Legjobb képi effektusok: Dawn of the Planet of the Apes
Legjobb animációs film: The Lego Movie
Legjobb akciófilm: Guardians of the Galaxy
Legjobb színész (akciófilm): Bradley Cooper, American Sniper
Legjobb színésznő (akciófilm): Emily Blunt, Edge of Tomorrow
Legjobb vígjáték: The Grand Budapest Hotel
Legjobb komikus: Michael Keaton, Birdman
Legjobb komika: Jenny Slate, Obvious Child
Legjobb sci-fi/horror: Interstellar
Legjobb idegen nyelvű film: Force Majeure
Legjobb dokumentumfilm: Life Itself
Legjobb betétdal: “Glory”, Common and John Legend, Selma
Legjobb filmzene: Antonio Sanchez, Birdman
Julianne Moore köszönőbeszéde:
Michael Keaton köszönőbeszéde:
És a Boyhood mint legjobb film: