Mint kiderült, A galaxis őrzői, azaz az idei év egyik legnagyobb sikere itthon nem jelenik meg sem BD-n, sem BD3D-n. A filmet itthon home videón forgalmazó Pro Video az imént a következő hivatalos közleményt jelentette meg facebook-oldalukon:
"Tisztelt Vásárló!
Ezúton szeretnénk tisztázni a The Walt Disney Company magyarországi Blu-ray kiadványai körül kialakult helyzetet.
Mérhetetlenül csalódottak voltunk, amikor az első információk eljutottak hozzánk azzal kapcsolatban, hogy A galaxis őrzőivel kezdődően a Walt Disney új filmjei Magyarországon nem jelenhetnek meg Blu-ray formátumon. Hosszú hónapokon keresztül tárgyaltunk a Disney illetékeseivel, de sajnos minden erőfeszítésünk ellenére sem tudtuk elérni, hogy meggondolják magukat. A döntés hátterében a Disney tájékoztatása alapján költséghatékonysági megfontolások állnak, azaz címenként nem fogy annyi Blu-ray lemez a hazai piacon, hogy a Disneynek megérje a magyar változatot elkészíteni. Ezzel természetesen pont azokat a rajongókat, gyűjtőket hozzák kellemetlen helyzetbe, akik hajlandóak legális forrásból megvásárolni a kívánt termékeket...
A forgalmazók lehetőségei nagyon korlátozottak egy ilyen helyzetben, alapvetően egyáltalán nincs beleszólásunk abba, hogy mely filmek, mikor és milyen formátumban jelenhetnek meg.
A fenti döntéssel kapcsolatos észrevételeiket, panaszaikat az alábbi e-mail címen tehetik meg:
registration@disney.hu
A Pro Video továbbra is minden tőle telhetőt megtesz, hogy az elérhető legnagyobb választékkal, változatos termékekkel (pld. díszdobozos/többlemezes kiadvány, future pack, rendezői változat, digi-book stb.) és izgalmas akciókkal álljon partnerei és vásárlói rendelkezésére.
Üdvözlettel,
Pro Video Film & Distribution Kft."
Tömören összefoglalva a Disney nem volt elégedett a film hazai forgalmazója által leadott eladási prognózissal, ezért nem tettek magyar vonatkozást a korongra. Sőt, innentől kezdve egyetlen régiós kiadvány sem kap magyar vonatkozást. Búcsút mondhatunk hát a Marvel-filmek, a Pixar-rajzfilmek és a Star Wars-epizódok magyar felirattal és/vagy szinkronnal ellátott változatainak. És ez már nem az első, de mindezidáig a legijesztőbb jele annak, hogy a Blu-raynek leáldozóban van Magyarországon, méghozzá anélkül, hogy igazából teret nyerhetett volna magának. Megvizsgáltam az okokat.
Elöljáróban annyit, hogy a lenti sorokat átlagfelhasználói szemmel írom: nem támaszkodom sem eladási adatokra, sem statisztikákra. Nem konspirálok, csupán felmérem a helyzetet, amit velem együtt mindenki más megtehet.
Túl korán jött, mégis túl későn
Az azóta megboldogult HD DVD-vel rendesen elharapózó formátumháborúnak köszönhetően a Blu-ray megjelenése minden volt, csak nem dörgedelmes. Természetesen a médium legnagyobb éllovasa, a Sony indított olyan lemezekkel, melyeken magyar vonatkozás is helyet kapott (2007 első felében), hogy aztán más stúdiók 1-2 éves késéssel kövessék azt (2008 nyarától a Warner, ugyanezen év őszétől előbb a Fox, aztán a Universal, 2009 tavaszától a Paramount és a DreamWorks, az év nyarától - jelzésértékűen utolsóként - pedig a Disney). A kezdeti penetráció világszerte alacsony volt - a stúdiók nem várhattak csodát, hisz a Blu-ray nem nyújtott annyi újdonságot a DVD-hez képest, mint anno az a VHS-sel szemben (szélsőségesen fogalmazva a BD csak egy felturbózott DVD), ráadásul a megjelenéskor meglehetősen kiforratlan és nehézkes volt (a lejátszók percekig töltögették a lemezeket, több funkció eléréséhez firmware-t kellett frissíteni, vagy édes egyszerűen lejátszót cserélni), és a stúdióknak is jó darabig eltartott, mire a formátum lehetőségeit elkezdték igazán kihasználni.
Nálunk még nagyobb fórral indult a BD, ugyanis egy olyan piacon jelent meg, ahol a home videónak kezdett leáldozni. A DVD-t aláaknázó trendekről már lamentáltam egy, a BD-t egészen más, ám szintén nem túl szép jövő elé helyező cikkemben, de a lényeg a következő: miért fektessen be egy újabb formátumba az a gyűjtő, aki épp átélte DVD-kollekciójának teljes elértéktelenedését, miért higgye azt, hogy eme új, jóval drágább formátummal nem történik meg ugyanaz. A vásárlói bizalmatlanság eleve adott volt, és ezt további tényezők rontották:
- mivel a BD prémiumtermékként jelent meg, azaz egy olyan médiumként, melynek alternatívájaként létezik egy funkcionalitásában egyező, olcsóbb, de kevesebbet nyújtó változat (a DVD), azaz az árát eleve magasan lőtték be, amely nem a hazai forgalmazók nyerészkedési kényszeréből adódik (a BD-k árrése nem magasabb, mint a DVD-ké, sőt!), hanem a magasabb jogdíjakból (jobb formátum, nagyobb fejlesztési költség, nagyobb sáp), a jobb paraméterek magasabb költségeiből (többet kell tejelni a Dolby-nak a trueHD-ért, mint az 5.1-ért, és ezek keverése is nagyobb költséggel jár), a magasabb gyártási költségekből, illetve abból, hogy mindezt jóval kevesebb eladott termékre kell szétosztani;
A Sony egyik első generációs játékosa: lassú, de böszme
- a termék magyarországi bevezetésére nem fordítottak elég figyelmet: egy-két, elég korán elhalt próbálkozástól eltekintve a vásárlóközönség csak akkor találkozhatott a BD-vel, ha találkozni akart vele, és igazából nem is nagyon akart vele találkozni, mert nálunk a "nagyobb" elve elég ritkán találkozik a "jobb"-bal - az emberek veszik a nagy képernyős tévét, és nézik rajta a kábelszolgáltatók egyre silányabb minőségű adását, és a mai napig többször panaszkodnak, ha a kép alján, tetején, oldalán csík van, mint amiatt, hogy a szétaprózott digitális streamnek hála csak foltok kergetik egymást a laposon;
- igazából talán nem is a tömegeket kellett volna megcélozni: emlékszem az egyik magyar forgalmazó sajtótájékoztatójára, ahol kijelentették, hogy kizárólag olyan BD-t forgalmaznak majd, melyen van magyar szinkron; azt lehetne gondolni, hogy a XXI. században ez már evidens elvárás, de a célközönség nagyobbik részét sokkal jobban érdekli a külső/belső extrakörítés, mint hogy Keanu magyarul mondja azt, hogy "tudok kungfuzni"; szóval fontosabb lett volna kezdetektől fogva slipcase-szel, kétoldalas borítóval, egyéb látványos csecsebecsével, és persze sok-sok extrával ellátni a kiadványokat, mint arra rámenni, hogy "csak szinkron legyen rajta, a többi nem számít"; kérdem én, melyik feküdt jobban a gyűjtőknek, a csak külföldön megvásárolható kétlemezes Iron Man (sok-sok magyar extrával), vagy a sztereó szinkronnal megvert, itthon is megjelent Ál/Arc? ó, csak nem megint egy Disney-termékről van szó?
- eddig még egy szóval sem bántottam a potenciális magyar vásárlóközönséget, de nem mehetek el amellett, hogy a kalózkodás, letöltögetés nem csupán elfogadott, megtűrt és évtizedek óta nagyüzemben folytatott tevékenység, mellyel ott vagyunk világszinten az élvonalban; ennek számos vonzata, formája van (pl. ránk orrolt meg először a - meglepetés! - Disney a kamerás feltöltögetésnek hála), és egyébként a magyar igényekről elég sokat elmond az is, hogy még az ingyen körbetorrentezett filmek esetében is sokkal többen klikkelnek a kisebb, rosszabb minőségű változatra, mint a HD-ra (amúgy a BD3D a még magasabb ára ellenére egy darabig egészen jól ment, míg ki nem derült, hogy azt is le lehet tölteni a netről), mint ahogy az is elég faramuci dolog, hogy általános sávszélességben nagyon ott vagyunk a toppon, és amint ehhez hozzányúlt volna a (torrentezés kapcsán nem túl sok elmarasztalást eszközölő) kormányunk, máris kivonultunk az utcákra tüntetni;
Minél kisebb, annál menőbb a torrent
- de nem akarok politizálni, sem másokat elmarasztalni: a gombamód elszaporodó tévécsatornák, az alacsony életszínvonal és a fogyasztói társadalom természetes átalakulása (a fizikai birtoklás kulturális termékeknél már egyre kevésbé szempont) egyaránt betett a dolognak.
Fent a magasban, mégis lent a mélyben
Jelen helyzetben a kiadók egyetlen esélye a Blu-ray eladási adatainak megnövelésére az árszint csökkentése lehetne. Tőlünk nyugatabbra már rég megoldották a kezdeti problémákat, a gyermekbetegségeket kinőtték, és végre megjelentek az olyan kényelmi funkciók is (pl. az, hogy a lemezt berakva mindenféle tökölődés nélkül onnan folytatódjon a lejátszás, ahol legutóbb abbamaradt), melyek ma már triviálisnak tűnnek, tehát tartalmukat tekintve egyre színvonalasabb kiadványok jutottak el hozzánk is.
Illetve juthattak volna, ha prezentáljuk a számokat, csakhogy mivel a formátum penetrációja eleve alacsony volt, és nem is igazán mozdult el onnan, az árakból nem lehetett visszavenni, és ezzel be is zárult az ördögi kör: a stúdiók több eladást várnak ahhoz, hogy belemenjenek a költségek csökkentésébe, a forgalmazók pedig nem tudnak nagyobb eladást produkálni, mert az árak magasan vannak, és hát közben megjelentek a HD-tévéadók, az internet még gyorsabb lett, a HD-ripek még jobban elszaporodtak, a lehetséges vásárlóknak meg még jobban tele lett a hócipőjük. És ezen az se segített, hogy a kis piacra a kisebb kiadók egyszerűen nem tudtak betörni - a független kiadványok is magas jogdíjjal dolgoznak (a Sony-nak is perkálni kell ám!), és ők nem tudják szétosztani több országra a termékeiket, itthon kell eladni mindet.
A kialakult helyzetre a stúdiók és a kiadók egyaránt spórolással reagáltak: az előbbiek megvonták tőlünk az extrákat (megint csak a Disney-vel kell példálóznom, amely már az InterComos időkben elkezdte lespórolni a bónuszkorongot, illetve a BD mellé csomagolt DVD-t, pedig eme kombónak szinte csak az animációs filmeknél van értelme), az utóbbiak pedig egyre óvatosabb előrendelési számokat adtak le a stúdióknak, melyek aztán vagy elindították a gyártósort, vagy nem.
Egylemezes kiadás :(
Szóval zsugorodik a BD-piac, és nem A galaxis őrzői az első (nincs se Indiana Jones-trilógiánk, se bővített LotR-trilógiánk BD-n), amelyik nem jelent meg itthon BD-n, és attól tartok, nem a Disney az utolsó stúdió, amelyik azt fontolgatja, hogy pát intsen Magyarországnak.
Mit lehet tenni?
Vásárolni. Az semmiképp se megoldás, hogy "ha ez és ez nem jelenik meg, akkor én már ezt és ezt se veszem meg", vagy "mostantól azt is külföldön veszem meg, ami megjelenik, és akkor majd megtanulják". Ha tényleg fontos a magyar vonatkozás, akkor meg kell venni a filmet itthon, megjelenéskor, megjelenési áron. Nem tanácsos megvárni az akciós árat (mivel a címekből egyre kevesebb jön be hozzánk, és egyre több az olyan, amelyik már nem éri meg az akciós időszakot, mert egyszerűen elfogy), és nem is ajánlott ugyanazt a kiadványt külföldről beszerezni, csak mert ott is van magyar vonatkozás, mert a magyar piac eltűnésével a magyar vonatkozású lemezek is el fognak tűnni - nem csak itthonról, mindenhonnan. Tudom, ez kb. hiábavaló kérés, melyet én magam sem tudok mindig betartani.
A kiadóknak pedig nem kellene akciózniuk. Próbáljanak meg alacsonyabb árat kiharcolni, és ezt tartani. No, ezt a kérést talán a fentinél is nehezebb lenne teljesíteni...