Hiába zakatol rekord felé augusztus hava, nem maradnak el a nagy lebőgések: a Sin City: Ölni tudnál érte mindent alulmúlt, amit lehetett, s még a top 5-be sem férkőzött be. Jól rajtolt ellenben a Ha maradnék című ifjúsági regényadaptáció, noha be kellett érnie a dobogó alsóbb tájékával, lévén Tini nindzsa teknőcök és A galaxis őrzői kirobbanthatatlanok – noha egy helycserés támadást azért eszközöltek...
> új filmek
Sok múlott a remek traileren. Ez bizonyos a Sin City - A bűn városa sikerét illetően: ha csak olyan langyos egymásra hányásig jutottak volna az illetékes szakemberek, mint a Sin City: Ölni tudnál érte (Sin City: A Dame to Kill For; hazai bemutató: már a mozikban) esetében, akkor bizony jó pár millióval foghíjasabb lett volna az a 29 (ami mai árfolyamon 37-et érne) 2005 áprilisában. Sok múlott az újdonság erején a box office-t tekintve, ami ezúttal, értelemszerűen, teljességgel hiányzott a Weinstein Company terjesztéséből, a kompenzációra pedig még csak erőfeszítéseket sem mutattak; egy noirt vázoló trailerrel pedig nehéz befogni nagy tömegeket 2014-ben. 2014-ben, amikor a sorozatgyártás, a franchise-ban gondolkodás súlyos méreteket ölt. Lényegében ennek, mármint a Sin City név ismerősen csengésének köszönhette Robert Rodriguez filmje az elsőtől ugyan nagy elmaradást jósoló, de azért még értékelhető számokat mutató prognózisokat – amiknek végül a fele sem valósult meg. A film 6.5 millió dollárral nyitott, ami még nagyobbnak érzékelteti azt a kilenc évet, ami az első óta eltelt. Az eltökélt kedvelőkön túl nem sokan mutatkoztak: akik legutóbb behódoltak a marketingnek, a szájhagyománynak, talán most nem is hallottak a folytatásról, a mostani, újabb közönséget pedig teljességgel hidegen hagyta egy fekete-fehér, "dumálós" előzetes. A súlyos kudarc végkövetkeztetése csak ez lehet: a marketinges banda félvállról vette a dolgot, miközben teljesen az alapokról kellett volna eladnia a filmet. Láttunk már ilyet, de egy kultfilm hagyatékát ennyire hitványul kezelni, az külön fekete pont.
S ha már hagyaték, hát a Csillagainkban a hiba érdemének is tekinthető, hogy újabb tinédzsereknek szóló romantikus dráma találta meg az utat a célközönséghez. A Ha maradnék (If I Stay; hazai bemutató: szeptember 11.) eredetije nem volt akkora könyvszenzáció és Chloe Grace Moretz karrierje is lassabban épül, mint Shailene Woodleyé, ám a 16 millió dollár határozottan jó összeg egy 11 milliót kóstáló filmtől, aminek leginkább természetfelettit érintő sztorija lehetett az eladási pontja. A Warnernél tehát jó munkát végeztek a premierdátum és az előzetes vonatkozásában is, ugyanakkor a célközönség sietsége továbbra is nagy rákfenéje a kifejezetten tizenévesekhez szóló produkcióknak. A Ha maradnék ugyanis pénteken még vezette a listát, aztán a hétvégi állás már csak a bronzérmet hagyta neki. Annyi baj legyen, a következő pár hét elégtelen kínálata a felszínen tarthatja még a filmet, így még akár az 50 milliót is megközelítheti kapuzáráskor.
Sportfilmekkel tele a padlás a tengerentúlon, az amerikaifutball is külön szekciót képezhet akár a tékákban, de hát ez egy kedvelt műfaj, és sok-sok felemelő igaz történet van még, amit el lehet mesélni. A When the Game Stands Tallé is egy ilyen, a semmiből győzelmet gyártó edző ezúttal James Caviezel, akinek előző négy országos bemutatójában benne van a tíz évvel ezelőtti A passió is. Szóval nem húzónév ő. Szerencsére, mint leszögeztük, a sport, a foci viszont húzza a népet, és a Sony (pontosabban a TriStar) így viszonylagos nyugodtsággal szentelhetett 15 milliót ennek a produkciónak. A 9 milliós nyitány nem jelent kudarcot, noha az idei felhozatal (Million Dollar Arm, Draft Day - Újoncok napja) eddig csak jobbat termett. Megint csak az a szerencse, hogy a következő pár hét nem tartogat sok izgalmat, úgyhogy akár 30 millióig is elpasszolgathatják a nézők a When the Game Stands Tallt.
> korábbi filmek
Két hét pihenő után A galaxis őrzői visszafoglalta az első helyet, és ez nagy szám, ugyanakkor jól reprezentálja augusztus második felének viszonyait. A Disney sci-fi akciófilmje 17 millió felett hozott negyedik hétvégéjén, ami most már biztos pályára állította a 300 millióhoz. Ütős!
Közel 17 millióval második a Tini nindzsa teknőcök. A Paramount pénzcsinálója három hétvége után már csak egy karnyújtásnyira van a 150 milliótól, és végül egészen közel férkőzhet majd a 200-hoz is. Ez is ütős!
Nagyot zuhant a The Expendables - A feláldozhatók 3. A Lionsgate akciófilmje hétmillió alatt futott be a második körben, ami 58%-os esést jelent. Nagy-nagy fiaskó ez, hiszen a tíz napos bevétel (27.5m) még a második rész nyitányát sem éri el.
> végszó & ami jön
Az összeredmény impozáns, hiszen ekkora forgalmat utoljára 2010-ben bonyolítottak az amerikai mozik az év 34. víkendjén. A galaxis őrzői újabb elsőség elé néz a Labor Day-hétvégén, amikor is a The November Man című krimi (már szerdától) és az Úgy fent, mint lent című horror próbálnak összekaparni pármilliót. Bizony, szezonzárás van.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
The November Man | 2400 | $6m (p-v)
Úgy fent, mint lent | 2500 | $7.5m (pv)
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 2 | A galaxis őrzői |
$17.6m | $251.9m | $170m |
2 | 1 | Tini nindzsa teknőcök |
$16.8m | $145.6m | $125m |
3 | ú | Ha maradnék |
$16.4m | $16.4m | $11m |
4 | 3 | Kamuzsaruk |
$11.0m | $45.2m | $17m |
5 | ú | When the Game Stands Tall |
$9.0m | $9.0m | $15m |
6 | 5 | Az emlékek őre |
$6.7m | $24.1m | $25m |
7 | 4 | The Expendables - A feláldozhatók 3. |
$6.6m | $27.5m | $90m |
8 | ú | Sin City: Ölni tudnál érte |
$6.5m | $6.5m | $70m |
9 | 7 | Az élet ízei |
$5.6m | $32.8m | $22m |
10 | 6 | A vihar magja |
$3.8m | $38.3m | $50m |