A hét kiemelt bemutatója (The Expendables - A feláldozhatók 3.) megbukott, egy régóta megfilmesítésre váró ifjúsági regényről (Az emlékek őre) kiderült, hogy kár volt az erőfeszítésekért, egy alacsony költségvetésű és még alacsonyabb Rotten Tomatoes-értékeléssel bíró krimivígjáték (Kamuzsaruk) pedig kaszált. Viszont második hete a Tini nindzsa teknőcök – A galaxis őrzői páros viszi a prímet.
> új filmek
Sylvester Stallonének minden negyed évszázadban jönnek be a számításai, és a The Expendables - A feláldozhatók a leginkább bejött számítását jelentette négy évvel ezelőtt. A régi akcióhősökkel tarkított film 100 millió dollár felett végzett, és mivel egy olyan fickó portékájáról beszélünk, aki képes volt hat részig elvinni egy Oscar-díjas filmdrámát, vajmi kevés csodálkoznivaló volt a 2012-es második részen. Azon se volt sokkal több, hogy akkor némileg alacsonyabb számok születtek Észak-Amerikában, elvégre ez az egész koncepció egy egyszeri mókának tűnt már kezdetben is – a kritikusok mégis a második menetet tartották többre, s tulajdonképpen az, hogy 85 milliót sikerült ismét a kasszákba terelni, diadalként könyvelhető el olyan arcoktól, akik visszamerészkedve az egyéni vizekre 10-20 millióknak szereztek csak érvényt. A The Expendables - A feláldozhatók 3. (The Expendables 3; hazai bemutató: augusztus 28.) az újabb várható veszteségeit még nagyobb gárdával és még több új névvel próbálta kompenzálni, eredménytelenül. A kalkulált csökkenésnél módfelett nagyobb morzsolódás állt be, mivel a Lionsgate bemutatója csak 16 millió dollárt volt képes kinyerni több mint 3300 moziból. Ez a rengeteg erőfeszítés mellett rém gyenge összeg, mindazonáltal meg-megérthető: Mel Gibson, Antonio Banderas, Wesley Snipes és Harrison Ford rég nem számítanak húzónévnek, az együttes erő is csak ideig-óráig működik, a "még több, ugyanabból" pedig legfeljebb egy folytatás erejéig érvényesíthető – s ha mindez nem lenne elég, hát a film még az internetre is felkerült idő előtt, s ez bizony az a fajta mozi, aminek az ilyesmi tud ártani. Nem annyira, mint az X-Men kezdetek: Farkasnak, mert nagyobb részben támaszkodik a nem annyira letöltögető idősebb korosztályra, de kétségtelenül fokozta a zavart. Stallone és a befektetők zavarát csak az enyhítheti, hogy nemzetközi vizeken a 90 millió dolláros költségvetés háromszorosa is megvalósulhat. Amerika pedig 40 millióval küldi nyugdíjba a bandát. Tisztára mint a Rambo III. esete.
Egy hellyel előrébb végzett a Kamuzsaruk (Let's Be Cops; hazai bemutató: szeptember 11.), így a "noname" legyalulta "sok nagy név" elképzelését. A magukat zsaruknak kiadó kóklerekről (egy fehér, egy fekete) szóló vígjáték szerdán rajtolt el figyelemreméltó, napi elsőséget jelentő 5 millió dollárral, a szokásos hétvégi eredménye pedig több mint 17 milliót mutat, amivel öt nap után már 26 millión állomásozik. Tekintve, hogy a Fox csupán 17 milliót költött erre a rövid ötletre, nagy kasszasikerről van szó. A korhatáros vígjátékokra egyébként nem járt jó idő ezen a nyáron, a Rossz szomszédság volt az egyetlen az eredeti próbálkozások közül, amely 100 millió felett végzett, ezen túl csak a Tammy ért el említésre méltó eredményt. Ugyan az újságírói és nézői ízlés nem sűrűn gyakorol hatást egymásra, a Kamuzsaruk ritka gyenge kritikai visszajelzéséből kiindulva nem lesz annyira hosszú életű, mint a januári Pofázunk és végünk, de azért az unalmas hetekben, amik következnek, eleget szaporíthat még dollárjain, így 60 millió alatt nem valószínű, hogy megáll.
Lois Lowry 1993-ban megjelent regényének adaptálása régóta napirenden volt Hollywoodban, s végül a The Weinsten Company vihette be a mozikba Az emlékek őrét (The Giver; hazai bemutató: szeptember 11.). A súlyos érdektelenség, ami az utóbbi egy-két év "young adult"-adaptációit, azaz az ifjúsági regények filmfeldolgozásait sújtotta, elkerülhetőnek látszott ezúttal, már csak a régebbi megjelenésből fakadó több olvasó és kedvelő okán, ám a forgalmazó a neves színészek (Jeff Bridges, Meryl Streep) szerződtetésén túl nem tudta érdekessé tenni a filmet. A négyévente forgató Phillip Noyce (Halálos nyugalom, Férfias játékok, A csontember, Salt ügynök) rendezése 12 millió dollárt őriz három nap után, semmilyen visszajelzései pedig nem fogják engedni, hogy 35 milliónál többel lépjen ki a körforgásból.
Egy hét limitált körű vetítéssorozat után lépett országos szintre a What If című romantikus film. Daniel Radcliffe és Zoe Kazan már első körben sem nyűgözte le egy mozira jutó átlagával az elemzőket –akik szerint amúgy sem éppen a speciality közönségre szabott produktumról van szó–, s most az új környezet sem kedvezett nekik, hiszen pusztán 829 ezer dollárt bírtak összekuporgatni. A CBS Films terjesztése ilyen tempóval a harmadik milliót is nehézkesen fogja maga mögött hagyni.
Homlokegyenest más a helyzet Richard Linklater filmjével, a Sráckorral (Boyhood; hazai bemutató: szeptember 18.) Az IFC Films forgalmazta, csaknem három órás dráma kiváló bizonyítványt állíthatott ki a korlátozott körű vetítések alkalmával, s most már több mint 700 moziból jegyez kétmillió dollárt hétvégi szinten, összességében pedig közel 14 milliót halmozott fel – már most többet, mint tavaly az Mielőtt éjfélt üt az óra végül. Bármennyit is termett volna az elmúlt három nap, messzemenő következtetések levonásához nem szolgáltatott volna kellően erős alapokat, hiszen díjszezonbeli versenyzőről beszélhetünk, úgyhogy még sokáig műsoron fogják tartani, efelől nem lehet kétség.
2014 a nem annyira jó film éve Woody Allen számára. Az esztendőként váltakozó kritikai fogadtatásnak eleget téve a Káprázatos holdvilág (Magic in the Moonlight) nem aratott a tavalyi Blue Jasmine-éhoz vagy a 2011-es Éjfélkor Párizsbanéhoz hasonló sikert, sokkal inkább a kettő közötti Rómának szeretettel megítélésére hajaz. A nézői érdeklődés Allennél nagyon sűrűn egybevág az újságírók ítéletével: a Sony Pictures Classics így kénytelen beérni egy nem egészen kétmilliós hétvégével most csaknem ezer moziból, a végösszeg pedig 10 millió alatt lesz majd.
> korábbi filmek
Második hete első a Tini nindzsa teknőcök. A Paramount akciódús gyerekfilmje a magas nyitány ellenére 60%-on belüli erózióval nézett szembe, s újabb 28 milliót szállítva egyenlegét 117 millióra növelte tíz nap után.
222 millió dollárt halmozott fel eleddig A galaxis őrzői. A Disney sci-fi kalandfilmje közel 25 milliót regisztrált harmadik körében, ami ezúttal is a második helyet kölcsönözte neki a toplistán. Immáron bizonyos, hogy az esztendő eddig bemutatott filmjei közül –sőt, alighanem egészen novemberig– a legnagyobb bevételt elérővel állunk szemben.
100 millió felett gyűjtöget tovább a Lucy, míg A majmok bolygója: Forradalom 200 milliónak örvendhet immáron.
> végszó & ami jön
Függetlenül a három premier 33.33%-os teljesítményétől, ez az augusztus közepi hétvége viszonylag jól alakult, hozzávetőleg azonos összforgalmat generálva a tavalyelőttivel, és nagyobbat a tavalyinál. A feláldozhatók 3. kudarca ugyanakkor rányomja majd bélyegét az összhavi rekordkísérletekre. A következő hétvégén is érkezik egy kétes delikvens, nevezetesen a Sin City: Ölni tudnál érte, ami rengeteget késett ahhoz, hogy akár csak megközelíthesse elődjét. Premier lesz még a Ha maradnék című dráma és a When the Game Stands Tall című sportfilm.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Ha maradnék | 2500 | $15m
Sin City: Ölni tudnál érte | 2750 | $17m
When the Game Stands Tall | 2600 | $9.5m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | Tini nindzsa teknőcök |
$28.4m | $117.6m | $125m |
2 | 2 | A galaxis őrzői |
$24.7m | $222.3m | $170m |
3 | ú | Kamuzsaruk |
$17.7m | $26.1m | $17m |
4 | ú | The Expendables - A feláldozhatók 3. |
$16.2m | $16.2m | $90m |
5 | ú | Az emlékek őre |
$12.8m | $12.8m | $25m |
6 | 3 | A vihar magja |
$7.7m | $31.3m | $50m |
7 | 4 | Az élet ízei |
$7.1m | $23.6m | $22m |
8 | 5 | Lucy | $5.3m | $107.5m | $40m |
9 | 6 | Step up: All in |
$2.7m | $11.8m | n.a. |
10 | 13 | Sráckor |
$2.2m | $13.8m | $4m |