A 300: A birodalom hajnala blockbusterhez méltó számokkal nyitott, de nálunk ez valahogy határozottabb elvárás is volt, mint a tengerentúlon. A rengeteg premier közül még a Mielőtt meghaltam járt jól, méghozzá igen jól, hiszen a többször Oscar-díjas drámát több mint tízezren választották. Ezalatt a Vámpírakadémia és a Couch surf csúnyán, de előre látott módon bukott meg.
> új filmek
Nagyjából nálunk is áll minden a 300-ra abból, ami az amerikaiak lelkesedését magyarázta anno: stílus, látvány, egyszerre történelmi és fantasyjellegű sztori. Népszerűsége már az első hétvége után megmutatkozott, hiszen 2007. március 22-25. között 68.966 jegyet adtak el rá – masszív összeg az ennek nyomán befolyt 72.3 millió forint, ám sikerült ezt most überelni. A 300: A birodalom hajnala ugyanis jó nagy adag inflációt és 3D-s prémiumot is fel tudott mutatni 54.578 nézője mellé, így nyitánya 81.3 millió forintra rúg; ez lazán a legjobb eddig 2014-ben. Xerxész tehát nálunk még jobban is helyt tudott állni Leonidász helyén, mint a fő húzófigura (legalábbis a forgalmazó InterCom Facebook-oldalán rendre őt használták a promócióhoz). Ahogy Észak-Amerikán kívül úgy összességében, a már bejáratott címek könnyebben boldogulnak nálunk is, mint az amerikai nézők előtt, szóval figyelembe véve a 300 széles körű ismertségét és kedveltségét, ez a szint el is volt várható A birodalom hajnalától. Ha a 47 moziban, köztük IMAX-ben futó háborús akciófilm hasonlóképpen fut ki, mint 190 ezer látogatóval záró elődje, hozzávetőleg 150 ezer nézőre számíthat, de ennél jobb eredmény sem elképzelhetetlen.
Ritkán látott bravúrt hajtott végre a Mielőtt meghaltam: egy feliratos, lényegében ismeretlen emberről szóló életrajzi drámát ugyanis nem nagyon szokott manapság 10 ezer néző fölé jutni már a premierkor, márpedig a ProVideo bemutatója 11.162 látogatóval egészen a harmadik helyig vitte. A 3 Oscar-díj, köztük a színészi, amit a mostanság gyakran látott Matthew McConaughey birtokol, persze megtette hatását, de ez máskor meg nem garantál semmit (lásd a kilencezer nézőnél megrekedt Capote esetét). Mondjuk 25 mozi nem kevés, és a film ennyi helyen látható. A 15.8 millió forint remek összeg; ha a Parlux Entertainment nem passzolja a forgalmazást, jó eséllyel legsikeresebb filmjük lenne most a kezükben még úgy is, hogy a marketingbe lényegesen kevesebbet tudtak volna fektetni.
Csak a kilencedik helyen lépett be a Vámpírakadémia. Hiába az Alkonyatot és a Harry Pottert egyszerre kínáló cím, ez az ifjúsági regény-adaptáció csaknem minden korábbit alulmúlt; egyedül a zombis-feliratos Eleven testek perecelt nagyobbat tizenegy hónapja (4.502 néző). A Big Bang Media forgalmazta film 21 moziban fut, ami árulkodik hangyányi bizalmatlanságról, és hát ez az 5.324 hétvégi néző nem is meglepően kevés, csak szimplán kevés.
A további premierek a top 10-en kívül futottak be. A Vertigo Média spanyol vígjátéka, a Hárommal több esküvő 2.292 fős násznépet verbuvált 10 moziból, ami a szinkronnak csak hellyel-közzel szerez érvényt, de kétségtelen, hogy anélkül még kisebb lenne ez a 3.1 millió forintos szám. Azért 10 ezer nézőt valahogy összeszedhetett volna még ez is.
A hét kétségtelenül leghervasztóbb eredménye hazai produkcióhoz fűződik. Az addig oké, hogy a Couch surf nem egy ligában játszik a Coming outtal és a Megdönteni Hajnal Tímeáttal, mégis nagyon kiábrándító most azt látni, hogy a jó széria után megint visszasüllyed a hazai termék oda, ahová nem kéne. Csupán 1.392 látogatót sarkallt megtekintésre Dyga Zsombor filmje, ami 1.87 millió forintos startot engedett. A lelkesedés amúgy nem csak a nézők, hanem a forgalmazók részéről is tapintható volt, hiszen az InterCom és jelen esetben a UIP-Duna Film is kiveszi a részét az új produkciók terjesztésében. Be kell látni azonban, ez a kudarc már a sarokról látható volt: a legfrissebb trendek szerinti címadás (magyar filmnek nem magyar cím), amit értelmezni se tud egy nagy adag néző; homályba vesző sztori (vö. az említett két produkcióéval); kevésbé agresszív marketing. Ezek ismeretében a 27 mozi tán még sok is, bár az Isteni műszak sem tűnt sokkal kommerszebbnek, mégis 33 mozi tűzte műsorra anno.
A Forum Hungary annyira bezsongott az előző év végén tapasztalt példátlan sikerszériától (Thor: Sötét világ, Az éhezők viadala: Futótűz, Jégvarázs, A hobbit: Smaug pusztasága), hogy még olyasmit is bevásárolt, amire simán lehetne külön vámot kérni a behozatalért. Mert ugyan ki is az a Paul Potts? Kevesen tudták erre a választ A hang ereje 628 nézőjéből ítélve, illetve kevesen akarták megtudni. Az angol tehetségkutató műsor nyerteséről szóló film 970 ezer forintot jövedelmezett nyolc moziból. Erre sem mondhatjuk, hogy váratlan leszereplés, de legalább színesítette a palettát.
Premier előtt vetítette öt mozi szombaton és vasárnap a Mr. Peabody és Sherman kalandjai című rajzfilmet. Az InterCom gondozottja 983 nézővel és 1.6 millió forinttal a zsebben vág majd neki első hétvégéjének.
> korábbi filmek
A mogyoró-meló vált az év második 100.000 nézőt vonzó bemutatójává, szóval jelenleg két animációs film állomásozik a jelentős határon túl (a másik A Lego-kaland). Most ettől függetlenül szólva is: a ProVideónak egyre kevesebb a rossz húzása.
> végszó & ami jön
A 300: A birodalom hajnala gondoskodott róla, hogy legalább a mozikba beköszöntsön a tavasz, nem mintha a tél problémás lett volna. A top 10-re 191 millió forintot költöttek a magyarok, méghozzá 135.148 magyar, és a 100 ezer néző feletti szint most már beállni látszik állandóra – az emelkedő jegyárak mellett stabilizálódik a nézőszám is, ezt adjuk össze! Az egyenletbe főleg a Mr. Peabody és Sherman kalandjai csatlakozik be hányadosként, de a Need for Speed is jó tesztje lesz annak, hogy csakugyan mindent zabálunk-e, amiről már hallottunk valamicskét. Kevin Costner is jön a 3 nap a haláliggal, illetve pár európai alkotás is teret kap majd: a Nyomtalanul és a Szerelem a felhők felett. Egyiknek sem kell külön kitérni a műfajára e címek mellett, azt hiszem.
A magyar box office-jelentés elkészültét biztosítja: a UIP-Duna Film.
> a top 10 (csütörtök-vasárnap)
# | volt # |
film | csüt-vas Ft bevétel |
változás | Ft össz- bevétel |
össznéző |
1 | ú | 300: A birodalom hajnala |
81.3m | - | 81.3m | 54.578 |
2 | 1 | Non-stop |
29.2m | -39.7% | 89.0m | 64.847 |
3 | ú | Mielőtt meghaltam |
15.8m | +1265.9% | 17.6m | 12.564 |
4 | 4 | A Lego-kaland |
13.1m | -26.6% | 160.5m | 120.915 |
5 | 3 | Műkincsvadászok |
10.4m | -43.7% | 74.2m | 55.080 |
6 | 5 | Megdönteni Hajnal Tímeát |
10.3m | -38.2% | 119.5m | 90.222 |
7 | 2 | Pompeji |
10.1m | -49.7% | 78.5m | 52.344 |
8 | 6 | A mogyoró-meló |
8.4m | -16.3% | 139.4m | 105.122 |
9 | ú | Vámpírakadémia |
7.0m | +1867.7% | 7.4m | 5.645 |
10 | 7 | A Wall Street farkasa |
5.6m | -32.0% | 551.9m | 410.235 |