Nem mintha bármi gond lett volna 2014 téli hónapjaival, de a tavasz –konkrétan a március– immáron rendszerint felrázza a kasszákat egy-két nyárra sem pitiáner versenyzővel. Éppen múlt nyárról került ide a 300: A birodalom hajnala, ami néhány kedvező tényezőnek köszönhetően erős nyitányt produkált, egészen pontosan az esztendő második legjobbját, kiemelkedő 3D-s részesedéssel. A Mr. Peabody és Sherman kalandjai ellenben nem szakított akkorát, mint kellett volna.
> új filmek
Nem csak a most már tudható bevételek fényében, hanem úgy egyáltalán is meglepően nagy szkepticizmus övezte a 300: A birodalom hajnalát (300: Rise of an Empire; hazai bemutató: már a mozikban). Igaz, ami igaz, az előzményben lezárult az egész sztori, amire a cím is hivatkozott, meglehetősen beszűkítve az alkotók mozgásterét egy folytatást illetően. De hát a 300 fantasztikus sikert aratott 2007 márciusában, így tört is meg szakadt is, és bele is telt hét esztendőbe, de csak elkészült az újabb film. Ez a hosszú idő, a látványstílus egyediségének megkopása és persze a Gerard Butler játszotta főhős hiánya mind nehezíteni látszott a Warner százmilliós projektjének helyzetét, ám akik lesajnálták –így a boxoffice.com weboldal– A birodalom hajnalát, megfeledkeztek egy-két dologról. Elsősorban arról, hogy a 300 a múlt évtized, sőt jelen évezred egyik legnépszerűbb filmje. Ez meglehetősen sokat számít, ahogy az sem elhanyagolható tényezője a 45 milliós nyitánynak, hogy a nehézkesebb (kompetitívebb) augusztusról mostanra, egy igen laza piacra tolták a premiert, és ha már Leonidász nincs, van legalább Xerxész, aki azért eléggé emlékezetes figura volt legutóbb. A stúdió persze alaposan rágyúrt a kapcsolatra (az előzetesben Butler is látható), de minek bármit is a véletlenre bízni? Rábízhatták még magukat egyébként az elmúlt jó pár év inflációjára és arra a plusz bevételt jelentő térhatásra, ami bizony csábító faktor volt: 60% feletti részesedéssel bírtak ezek a vásznak, ami ma már kiemelkedő adat. A nézői visszhang különösebben nem lelkes (ellenben a kritikusok talán a vártnál jobban fogadták az eredményt), de 120 millió dollárhoz esetleg elég lesz ez a kiindulópont, a világ többi része pedig úgyis az egekig tornássza ezt az összeget.
A DreamWorks Animationnél kicsit elmérték magukat: két-háromra rúg már az éves szinten szállított produkciók száma, s szemmel láthatóan nem képes mindegyik hozni az elvárt szintet. Tavalyelőtt Az öt legenda, tavaly pedig a Turbó futott be a várakozások alatt, idén meg perpillanat a Mr. Peabody és Sherman kalandjai (Mr. Peabody & Sherman; hazai bemutató: március 13.) helyzete kétséges. A korábbi tévés figurák mozis bevetése 32 milliót fialt az első hétvégén, ami kevésnek tűnik ahhoz, hogy már első körben (azaz a moziforgalmazásból) jövedelmező portékává váljon, tekintve, hogy a költségek 145 millió dollár fölé rúgnak. Az kétségtelen, hogy a Jégvarázs és főleg A Lego-kaland hosszan tartó sikere gáncsolta a DW-t, de azért ők is sárosak ebben a kezdeti kudarcban; az előzetesekből kispórolták a poénokat, a sztoriban önmagában –meg a marketing élére helyezett szemüveges kutyában– pedig csak ennyi rejlik alapjáraton. A kritikák kedvezőek, és mégis csak egy rajzfilmről van szó, szóval a 100 milliós szint garantáltnak tekinthető, de márciusi bemutatótól ez nagyon szerény azok után, hogy a Croodék tavaly csaknem 190 milliót halmozott fel.
> korábbi filmek
A múlt héten erősen kezdő kettős közönsége határozottan fogyatkozott. A Non-stop csaknem felezte rajtját, így 100 milliós bevételi esélyei alaposan megcsappantak; mindazonáltal a Universal thrillere stabil sikersztorivá lép elő tíz nap alatt szerzett 52 milliójával. A nálunk is bemutatandó Isten fia nagy ütést vett be 61%-os zuhanásával, jóllehet a Fox terjesztése már az első napon bizonyított.
> végszó & ami jön
Lehetne éppenséggel jobb az összkép, ha a Mr. Peabody és Sherman kalandjai kicsit megembereli magát, a múlt hetiek lába alatt pedig nem inog meg ennyire a talaj, de várhatóan két kilenc számjegyű kasszasikert kitermelő hétvégéről van szó, úgyhogy csak egyénileg lehetnek elégedetlenek a stúdiók, az összesség ugyanis határozottan kedvező. A következő héten megint jön egy kérdőjelek övezte versenyző, bár a Need for Speed előtt egészen más akadályok hevernek, mint A birodalom hajnala előtt. A játékadaptáció az első helyet azért még sikerrel veheti célba. Tyler Perry is jelentkezik megint; The Single Moms Club jelen állás szerint az utolsó projektje az író-rendező-színésznek, legalábbis egy időre.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Need for Speed | 3000 | $21.5m
The Single Moms Club | 1800 | $13m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | ú | 300: A birodalom hajnala |
$45.1m | $45.1m | $110m |
2 | ú | Mr. Peabody és Sherman kalandjai |
$32.5m | $32.5m | $145m |
3 | 1 | Non-stop |
$15.4m | $52.1m | $50m |
4 | 3 | A Lego-kaland |
$11.0m | $225.0m | $60m |
5 | 2 | Isten fia |
$10.0m | $41.5m | $22m |
6 | 5 | Műkincsvadászok |
$3.1m | $70.6m | $70m |
7 | 4 | 3 nap a halálig |
$3.1m | $25.6m | $28m |
8 | 8 | Jégvarázs |
$3.0m | $393.1m | $150m |
9 | 18 | 12 év rabszolgaság |
$2.2m | $53.1m | $20m |
10 | 10 | Pofázunk és végünk |
$2.0m | $130.0m | $25m |