aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: inside llewyn davis (2013) Cseh Dániel
2014. január 26. 23:00:00

Kategória: film 29 komment

Harminc évvel ezelőtt találkozhattunk először a nevükkel a vásznon, a Véresen egyszerű pedig inkább volt véres, mint egyszerű. Zseniálisan megírt párbeszédek, tapintható feszültség, legjobb formájukat hozó színészek és felejthetetlen jelenetek egésze volt a Coen fivérek első filmje, akkor talán nem is sejtették, hogy három évtizeddel később minden mozdulatokat filmkedvelők milliói lesik majd árgus szemekkel. Megannyi klasszikus (A halál keresztútján, A nagy Lebowski, Nem vénnek való vidék) után még kiemelkedőt alkotni is igazán nehéz egy ilyen életműben, az Inside Llewyn Davis pedig inkább tűnt egy az állóvizet fel nem kavaró kitérőnek a sorban. És mennyivel több lett annál.

Inside-Llewyn-Davis.jpg

Llewyn Davis egy faszkalap. Senki nem szereti, nem tartozik sehová, egy senkinek való, nemtörődöm, felelőtlen örök gyerek, akinek az a kényszerképzete, hogy zseniális zenész. Hozzá hasonló alakokkal Dunát lehetne rekeszteni, van azonban egy nem elhanyagolható különbség közte és sorstársai között: ő valóban zseniális. Rossz döntések sorozata, balszerencse és a sors azonban rendre lelöki a helyes útról, ezért nem tud egyről a kettőre jutni. Bemutatni egy ilyen figura útját a sikerig és csillogásig, a megérdemelt elismerésig hálás feladat, a néző szurkol, elragadtatja magát, hevesen ver a szíve, hogy kedvence megállja helyét a világot jelentő deszkákon. De egy ilyen filmhez nem kellenek Coenék.

Őket nem az érdekli, hogy lesz a senkiből valaki, sokkal érdekesebbnek tartják azt, ahogy a senkiről kiderül, hogy mindvégig valaki volt. Nincsenek életigazságok, bölcsességek, nagymonológok. Kanapén alvás van, cigaretta tarhálás, kölcsönkérés, stoppolás, kudarc, rossz hír, de az Inside Llewyn Davis mégsem nyomja rá a pengét az ütőérre. Melankóliába fulladás helyett romantizál, életszagot áraszt, őszinte, nem néz hülyének és nem elfogult. Tegyük a kezünket szívünkre, ugyan milyen sűrűn tisztelnek meg bennünket ilyesmivel a filmszínházakban? Hogy mindez azonban sikerrel működjön, kellett valaki, akin nem fog ki a szerep. Emlékeztek a Drive börtönből szabadult Standardjére?

Oscar Isaac, jól jegyezzük meg a nevet! Kisebb szerepekben már többször is szembe jöhetett velünk, de az Inside Llewyn Davis után gyaníthatóan sűrűbben találkozhatunk vele, ennél pedig kevés jobb hír létezik. Isaac döbbenetes jelenléttel bír, szerepe nem igényli a klasszikus nagy alakítást, nincs nagyjelenet, nincs felejthetetlen monológ, helyette olyan átalakulás van, amire csak a legjobbak képesek. Bár ha kinyitja száját, valaki pórul jár, Davis maga szófukar ember, így Isaac többnyire szavak nélkül kénytelen érzelmeket átadni, de minden mozdulat, tekintet, tett és a szájába adott szó ideális körülményeket teremt az év egyik legnagyszerűbb alakításához.

A mellékszereplő kifejezést kissé túl komolyan véve nem élvezhetjük túl sokáig egyik neves színész társaságát sem, de John Goodman, Justin Timberlake és különösen Carey Mulligan emlékezetesebbé teszik az összképet. Utóbbi évődései a címszereplővel a film legjobb jeleneteit alkotják, a két színész a Drive után ismét sikerrel hangolódott egymásra. Témájából adódósan nem elhanyagolható a film zenei oldala, és bár kevés dolog áll tőlem távolabb a folk zenénél, a megtekintés óta folyamatosan pörög a lemez, ezeket a dalokat mindenki dúdolni fogja hosszú napokig. Ami a fényképezést illeti, sajnos Deakins ezúttal nem ért rá (Skyfall), Bruno Delbonnel viszont több, mint tisztességes munkát végzett.

Végignézve az életművön nem találok olyan filmet, amihez fogható volna az Inside Llewyn Davis. Nem minőségről beszélek, hiszen a testvérek legjobb filmjéhez (Nem vénnek való vidék) nem sikerült felnőni, aligha volt azonban ez a cél. Sokkal inkább lehetett az a kitűzött cél, hogy elkészüljön az utóbbi idők egyik legjobb filmje, ami nem zajosan, az ajtót ránk rúgva ránt magával, hanem csendesen, visszafogottan és elegánsan varázsol el, belénk kapaszkodik és napokig el sem enged, eléri, hogy vigyük magunkkal a dallamokat és az érzelmeket. Márpedig ha ez volt a cél, akkor a Coen testvérek hibátlanul vették az akadályt.ae4csillag.jpg

inside_llewyn_davis_xlrg.jpg

Címkék

kritika comedy drama ethan coen joel coen john goodman carey mulligan oscar isaac

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr155784272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.01.26. 23:16:26

Megmondom őszintén én nem rajongok a Coen tesókért, és a filmjeik sem állnak a toplistáim élén. Leginkább 7-8 pont körül mozognak, de elismerem, és megtapsolom azt, amit ők eddig letettek az asztalra.

Azonban az Inside jobban meglepett, mint gondoltam volna. A zenék, és a mindig kiváló hangulatteremtés miatt nagyon vártam a filmet, de meglepődve tapasztaltam, hogy mindezek mellett még az összképbe se tudok nagyon belekötni. Pedig sokszor voltak számomra üresjáratok a filmjeikbe, és nem igazán tudtam az elejétől a végéig élvezni a játékidőt.

Oscar Isaac játéka, és a sötét tónusú képi világ nagyon magával ragadott, a zenéről nem is beszélve. Újabb fekete pontot kerül az Oscar zsűri "neve" mellé, mert a Please Mr. Kennedy hiánya felháborító. Még jelölés sincs? zseniális! 25x biztos meghallgattam, amióta megnéztem a filmet.

Számomra nagyszerű élmény volt, és talán a legjobb Coen film, amit valaha láttam.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.01.26. 23:25:27

Dani: Mondd, feltétlenül vásznon kell látni?

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.26. 23:28:14

de ha ennyire jó, miért csak négyest ("B") kap?:)

Spawn85 2014.01.26. 23:42:07

Tegnap este néztem pont. Jó volt.

Dominik Blasir 2014.01.27. 00:41:22

Van esetleg bármi hír a magyar bemutatóról?

isvaen 2014.01.27. 08:40:08

egy percig azt hittem, már bemutatták, vagy most jön a héten, de horizonton se látom... de már az megy, hogy milyen jó film.
az a fogalom is értelmét vesztette, hogy mozifilm...
"egy hibátlanul vett akadály", "elkészüljön az utóbbi idők egyik legjobb filmje" hogy lehet "csak" 4 csillag? akkor lenne 5 csillag, ha MINDEN idők legjobbja lenne? ennek semmi értelme...

bcrics 2014.01.27. 11:35:02

Akkor remélhetőleg lesz olyan jó mint woody alan A világ második legjobb gitarosa c. Filmje.
Ott sean penn vmi félelmetes.

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.27. 13:24:24

@isvaen:

mozifilm egy adott országban az, melyet a mozik bemutatnak, nem fesztiválokon, hanem legalább meghatározott minimális számú moziban. a "mozibemutatók" rovatokban fel is sorolják őket heti bontásban:)

isvaen 2014.01.27. 13:33:01

@Deepblue Noir: tehát ezt itthon már levetítették valahol egy MOZIBAN?

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.27. 13:38:58

@isvaen:

ha csak egyben vetítenék le még nem lenne magyarországon forgalmazott mozifilm. de nem, nem vetítették le, talán itt a blogon már tudják, lesz-e forgalmazva hazánkban.
de nem volt pl. a to the wonder sem, és jó eséllyel nem lesz pl. az under the skin sem.
ezek nálunk "nem forgalmazott" filmek, azaz hazánkban nem mozifilmek.

isvaen 2014.01.27. 13:47:13

tehát akkor hosszas kanyar után oda lyukadtunk ki, ahonnan elindultunk: letöltve = nem mozifilm...

kaamir 2014.01.27. 14:11:57

@isvaen: Tiszteljünk már meg annyival egy Coen-filmet, hogy mozifilmnek nevezzük. Ők nyilván moziba szánták, nem dvd-re, tv-re, letöltésre. Ez minőségi kérdés, nem helyrajzi.

isvaen 2014.01.27. 14:29:36

@kaamir: ha értenéd, mire akartam kifutni, nem írtad volna most ezt le.
igen qrva helyrajzi és gondolom letöltési - aki így nézte, szted tiszteli ezt a MOZIFILMET?
ne engem állíts be tiszteletlennek, ha egy mód van rá. engem az cseszett fel, hogy mit keres egy kritika erről a filmről úgy, hogy sztem sajtóvetítés sem volt még itthon belőle - tekintve, nem szerepel a februári műsorban, ha igen, megkövetem magam, és bocs

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.01.27. 14:42:19

@Dominik Blasir: A magyar forgalmazó nem tervezi bemutatni itthon. :(

kaamir 2014.01.27. 14:49:13

@isvaen: Egy mozifilm letöltve is mozifilm. A minőség nem a vászon méretére, vagy a képminőségre vonatkozik. Hanem a film minőségére. A kiállításának igényességére.

Azt meg végképp nem értem, miért csesz fel, hogy olyan filmről olvashatsz, amit nem mutattak be itthon. Letöltötte, megnézte, véleményt formált róla. Sztem ez utóbbi sokkal nagyobb tisztelet egy film irányába, mint fizetni érte.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.01.27. 15:17:26

A fenti vitának én nem sok értelmét látom, így csak annyit jegyeznék meg, hogy a kritika írója (Cseh Dániel) Londonban tartózkodik, és ott nézte meg a filmet MOZIBAN.

zsóka_eszter 2014.01.27. 15:25:03

@isvaen: Cseh Dani Londonból ír, azt hiszem az Anchorman kritikánál is volt említve, de máskor is, szóval ne csesszen fel.
Kaamir-ral egyetemben, ha eddig is követtétek ugye a blogot, azt se kéne feltételeznetek, hogy letöltöttek, nem egyszer emeltek szót ez ellen, mind etikai, mind minőségi szempontból.

zsóka_eszter 2014.01.27. 15:29:37

@Zalaba_Ferenc: Ha más válaszát is elfogadod Danié mellé, akkor mindenképp.
Az Achorman 2 mellé beütemezhetnétek, ha már úgyis kimentek, szvsz megéri a magyar viszonylatban borsos jegyárat.

isvaen 2014.01.27. 15:37:59

@zsóka_eszter: rendben. ez esetben elnézést az írótól, amiért mást feltételeztem.

Atkakukac1989 2014.01.27. 16:47:59

@zsóka_eszter: Az szép, hogy nem támogatjuk a letöltést etikai, minőségi és mindenféle egyéb szempontból, de ugye azt te sem hiszed el, hogy a 21. században egy naprakész filmes blogot úgy írnak, hogy egyáltalán soha, semmikor, semmit nem töltöttek le. Ne pisiljunk széllel szemben. Lehet, hogy nem írnak róla ajánlót, de letöltött filmet/sorozatot szinte mindenki néz. Ugye ne kezdjem sorolni, hogy miért?

zsóka_eszter 2014.01.27. 18:11:06

@Atkakukac1989: Nem szükséges, köszi. :) Nem tartom magam naiv embernek.
Egyszerűem szétválasztom a szerkesztők magán dolgait, s azt, amiről írnak, utóbbi esetekben, ahogy feltételezem az olvasottak alapján, megtisztelik azzal az olvasót és a szemüket is, hogy nem vacak minőségben, a 4 fal között, fél méterről skubiznak mozifilmeket. Kivétel mondjuk a közelmúltból a Tetsuo, de az meg nem friss, ugye, és hozzáférhető x + y, megfelelő felbontású, élvezhető kiadványon a vászon hiányában.
Félreértések elkerülése vegett nem vagy AE-blog-rajongóribi, és nyílvan ugyanúgy töltöttem pl. a Breaking Bad záró évadát vagy a Walking Dead-et, ahogy magyar forgalmazó híján más, köztük a szerkesztők is.

XFTN1 2014.01.27. 18:56:06

Egy jó film az a moziban és laptopon is ugyanúgy jó film.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.01.27. 19:31:34

@XFTN1: Na jó, én ezzel nem értek egyet. A filmalkotók nem 14-17 colos kijelzőkre képzelik el a filmalkotásaikat, hanem nagy vászonra. És ez az adott film műfajától, jellegétől teljesen független. Ezért is teszek meg mindent annak érdekében, hogy a mozis megtekintés körülményeit reprodukáljam itthon.

Atkakukac1989 2014.01.27. 19:59:48

@Zalaba_Ferenc: Nyilván ahol hangsúlyosabb a képi világ vagy a színek (pl. Almodóvar, Malick, Kar Wai Wong) ott egyértelmű a még jobb körülmények közötti első befogadás.

Meg azzal is egyetértek, hogy minden alkotó vászonra álmodja a filmjeit, mindegy mennyire erős vizuálisan vagy nem. Viszont azért abban van némi igazság, hogy ami működik kicsiben is, az működik. Ott van a Túl a csillogáson esete, amcsiban sorra nyeri a díjakat tv-filmként, itt meg eladták mozifilmnek, mert simán beillik annak. De most akkor melyik? A határok elmosódnak.

Ott vannak a tévésorozatok, azt is ugyanolyan kamerákkal, technikával állítják elő, mint a mozifilmeket (1-2 mostani még filmként is bőven megállná a helyét), mégis kis képernyőn élvezi az ember. :D Szerintem.

XFTN1 2014.01.27. 20:04:22

@Zalaba_Ferenc: Pont tegnap néztem meg újra az Inception a gépemen, meg kell mondjam engem látványra így is sokkal jobban lenyűgözött, mint a Gravity, pedig azt Imaxben láttam. Nem azt mondom, hogy nem tud hozzáadni egy kis pluszt vizuálisan vagy hangulatban a filmhez, ha moziban nézzük, de ettől nem lesz több mondanivalója vagy "mélysége".

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2014.01.27. 20:23:08

@Zalaba_Ferenc: Határozottan, igazi audiovizuális gyönyör.

Aki pedig nem tudja értelmezni az értékelést, fussa át újra a pontozási rendszerről írt bejegyzésünket.

ungverjaland 2014.01.29. 19:55:30

Nekem nagyon változó, hogy bejönnek-e a Coen filmek. Van ami abszolút működik (No Country for Old Men, The Man Who Wasn't There), de több klasszikusuk (Fargo, The Big Lebowski) nem ütött akkorát. Ezt a filmet nagyon bizakodva várom.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása