A munkaszüneti hétfőt, azaz a Labor Dayt megelőző hétvégén ritkán fokozódnak az izgalmak, sőt a korábban futó filmeknek gyakran jobban a malmára hajtja a vizet a kibővült víkend, mint a premiereknek. A teljesen esélytelen újdonságok, úgymint a Getaway című akciófilm és a Closed Circuit című thriller, annak rendje és módja szerint szerepeltek le, ellenben a One Direction: This Is Us ki tudta használni azt, hogy... hogy minden együttesnek vannak rajongói, akik rendelkeznek némi zsebpénzzel.
> új filmek
Minden mai, magára valamennyit is adó popsztárnak van 3D-s koncert-dokumentumfilmje. A 3D is tulajdonképpen csak egy adalék, a pénzt nem ez hozza, hanem a tetemes rajongóbázis, akiknek szinte hirdetni sem kell a filmet, úgyis tudnak mindent. Miley Cyrus és Justin Bieber az elmúlt években igen komoly számú követőről tett tanúbizonyságot a mozipénztáraknál is, ellenben Katy Perry és a Jonas Brothers módfelett kevesebb megrögzött kedvelővel bír, mint azt a filmjeiket bemutató stúdió gondolta. A One Direction nevű formáció próbálkozása, a One Direction: This Is Us (hazai bemutató: szeptember 5.) is juthatott volna a Jonas Brothers: A 3D koncertélmény! sorsára, vagyis pályafutását zárva se küzdte volna magát 20 millió fölé, de a helyzet az, hogy ez már az első (kibővített) hétvégén sikerülhet a Sony TriStar logója alatt bemutatott produkciónak, amit egyébként rendezőként a Super Size Me elkövetője, Morgan Spurlock jegyez. Egy crossovert a két film között talán még többen néztek volna meg (amint az együttes tagjai telezabálják magukat hamburgerrel), de ennek a verziónak az anyagi részére sem lesz panasz: 10 millió dollárból készült, aminek alighanem három és félszerese folyik majd be az amerikai kasszákba, de nem több, mert hát már a 17 milliós első hétvégén belül is jó nagyok a negatív mutatók. A kritikák kedvezőek, ám ez tulajdonképpen már megszokott az ilyen fajta filmeknél (lágy pontjuk az éneklő tinédzserlányok-fiúk a tengerentúli firkászoknak), szóval minden stimmel ahhoz, hogy az ellenzők a 3.0-ás IMDb-értékelésüket megegyék reggelire.
Milyen lehet egy film, amiben Ethan Hawke és Selena Gomez játsszák a két főszerepet? Hát nem jó. Ezt még a Warner Bros. is megérezhette, akiknek utolsó együttműködését jelenti a Getaway a Dark Castle Entertainmenttel, lévén a cég idén átszerződött a Universalhoz. Nem erőltette meg tehát magát a forgalmazó a másfél órás akciófilm reklámozását illetően, s alig több mint 2000 filmszínházba suvasztotta be a 2000-es Sárkányok háborúja (Dungeons & Dragons) rendezéséért és a Tökéletes katona: Egy új kezdet meg a Pillangó-hatás 3: Jelenések produceri teendőiért felelős Courney Solomon filmjét. Az eredmény 4.5 millió dolláros nyitány lett, ami olyan kritikák mellett, amik az év legrosszabbjai közé emelik (vagy süllyesztik) a Getawayt, aligha fejlődik akárcsak a 18 milliós költségvetés felét jelentő összeggé. Hiába a PG-13 korhatár, Gomez a Disney-korszaka óta amúgy is alaposan megcsappant bázisát hidegen hagyhatta egy akciófilm, s Hawke is inkább horrorban arat mostanság. Joel Silver harmadjára bőg le sorozatban a Fejlövés és A jelenés után.
Az Oscar-díjra jelölt Steven Knight jegyzi a Closed Circuit című új brit politikai thriller forgatókönyvét, persze sok víz lefolyt a Dunán a Gyönyörű mocsokságok óta (például a nálunk májusban vetített Kolibri-kód is). Az Eric Bana és Rebecca Hall főszereplésévél készült filmet nem fogadta jól a kritika, s témájából ill. nemzetiségéből fakadóan az amerikai közönségnél sem indulhatott vérmes reményekkel. A Focus Features azért bízva az elmúlt évek tapasztalataiban, mikor is Az adósság vagy Az amerikai stabil számokat produkált, ha csak az első hétvége tekintetében is, szerdai országos bemutató mellett döntött. A premier azonban 900 mozi alattra korlátozódott, s ennek fényében nem annyira meglepő, hogy Bana legalább annyira észrevétlen maradt, mint mondjuk a Szerencse dolga idején 2007-ben, amikor amúgy bő 2000-rel több filmszínházban bukkant fel. A Closed Circuit nyitónapján alig negyedmilliót kuporgatott össze, a péntek-vasárnap időszak alatt pedig csak 2.5 milliót bírt áramköreibe zárni. Bármennyit is költöttek a filmre, ha csak az amerikai bemutatóból indulunk ki, akkor sok hűhó volt semmiért.
A Weinstein Company nem vacakolt, s egy hétnyi erős limitált vetítéssorozat után országos bemutatót kanyarított A nagymester (Yi dai zong shi; hazai bemutató: szeptember 12.) című hongkongi-kínai filmsikernek. Bruce Lee mesterének megelevenített története így Vong Kar-vaj első rendezése, amit a tengerentúli mozik széles körben műsorra tűztek, s egyúttal a legnagyobb bevételt elérő is lesz, méghozzá nagy fölénnyel, ha mostani, 2.4 milliós hétvégi eredményéből nem ereszt túl könnyen. Ez az összeg 749 mozi mellett nem különösebben figyelemreméltó, de azért cseppet sem rossz ilyen kultúridegen téma mellett, ráadásul ugye a Closed Circuitot is megizzasztotta.
347 moziban mutatta be a Lionsgate a népszerű mexikói komikus, Eugenio Derbez vígjátékát, amely angolul az Instructions Not Included címre hallgat. A limitált lehetőségek ellenére a film több mint 7 millió dollárt gyűjtött a hétvégén, ami abszolút meglepetésszámba megy, persze csak akkor, ha megfeledkeztünk róla, hogy a latino közönség ugyanúgy képes hallatni a hangját, ha kellőképpen kiszolgálják, mint az afroamerikai.
> korábbi filmek
A hosszú hétvége kifejezetten kedvezett a The Butler és Családi üzelmek című filmeknek. A Weinstein Company drámája 70 millió fölé ért, s biztonsággal pályázik immáron a 100 millió feletti mezőre, amit a Warner vígjátéka ezen a hétvégén már becserkészett, sőt a stúdió végre a Tűzgyűrűt is felírhatja a kilenc számjegyűek listájára, igaz, ez csak erősen jelképes győzelem 190 milliós büdzsé mellett. Nem így a Z világháború 200 milliója, amit most végre magáénak tudhat.
> végszó & ami jön
Bár nem átlagos nyarat (hanem rekordbevételűt és 2007 óta a legtöbb nézőt termőt), de átlagos Labor Day-hétvégét zártak a mozik, megtisztítva a teret a szeptemberi szürkeség előtt. Azért lesz néhány érdekes cím, kezdve például Vin Diesel feltámasztott figurájával: könnyen léphet elő a hónap legsikeresebb élőszereplős filmjévé a Riddick, és akkor a színész és a Universal kezet csókolhatnak egymásnak, amiért újabb franchise-t hoztak vissza a szakadék széléről.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Riddick | 2800 | $18.5m
> a top 10 (előzetes becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | ú | One Direction: This Is Us |
$17.0m | $17.0m | $10m |
2 | 1 | The Butler |
$14.7m | $74.0m | $30m |
3 | 2 | Családi üzelmek |
$12.6m | $109.6m | $37m |
4 | 5 | Repcsik |
$7.8m | $70.8m | $50m |
5 | ú | Instructions Not Included | $7.5m | $7.5m | $5m |
6 | 7 | Elysium - Zárt világ |
$6.3m | $78.4m | $115m |
7 | 3 | A végzet ereklyéi: Csontváros |
$5.2m | $22.7m | $60m |
8 | 4 | The World's End |
$4.8m | $16.6m | $20m |
9 | ú | Getaway |
$4.5m | $4.5m | $18m |
10 | 8 | Percy Jackson: Szörnyek tengere |
$4.4m | $55.0m | $90m |