aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: elysium - zárt világ [elysium] (2013) Takács Máté
2013. augusztus 15. 00:30:00

Kategória: film 66 komment

SPOILERMENTES.

A 2154-es év Los Angelesében két dolog tűnik fel elsőre: az elsődlegesen beszélt nyelv a spanyol, a csillogásból és fényből, ami eme metropoliszt jellemezte, pedig semmi sem maradt. Csak a nyomor. Viszont az a fajta nyomor, ami ma, máshol, mondjuk az ország déli határa alatt csaknem mindennapos állapot, és az a fajta nyomor, amelyben a fél testet beborító tetoválásokra azért még mindenkinek futja. E helyen él és így néz ki Max Da Costa (Matt Damon) is; priusza rántaná a reménytelenségbe, de gyári állása a felszínen tartja. Aztán egy nap minden megváltozik: Max számára égető szükségű lesz, hogy eljusson a lakóhelyéről feltekintve jól látható, a Földtől nem messze lebegő űrállomásra, az Elysiumra.

elysium.jpg

Oda települt át a túlnépesedett és kifulladt bolygóról az, aki megtehette. Ezen az idilli helyen minden nap kerti partival és medencézéssel telik, egy varázságy pedig semmi perc alatt eliminálja bármely betegséget vagy sérülést a testből, és még az ősz hajszálakat is eltünteti. Kész paradicsom. Minden édes gyümölcsnek megvan azonban a maga férge, és Neill Blomkamp rendező szerint a politikusok például nem a zamatot adják. Elysium védelmi miniszterasszonya (Jodie Foster) pontosan olyan figura, aki idegenek támadásakor, háborús krízishelyzetben egyből az atomot vetné be. Éppenséggel akadna is alkalma ilyesmire: mint mindennek, az űrbe való kiruccanásnak is kifejlődött a fekete piaca, ami rendre küldi az elkeseredett földlakókat a jobb világba. A mexikói bevándorlóktól tehát 140 év elteltével sem szabadul Amerika: Tijuana helyett most a sztratoszférán krosszolnak át illegálisan, ám a sikertelenség garantált és az a szerencsésebb, akit csak visszalőnek a Földre.

Amit tehát az Elysium - Zárt világ vázol, az nem elrugaszkodott fantasztikum, hanem a jelen kiterjesztése csaknem másfél évszázad távlatába. Remek kiindulópont lenne ez egy olyan alkotónak, aki a District 9-t tető alá hozta. Csakhogy van ez a különös dolog Hollywooddal... szóval hogy minél több a rendelkezésre álló zseton, annál hígabbá válik a matéria. Százmilliós költségvetésre így csak némi kilúgozott szegények vs. gazdagok-sarkítás és a politikusi hivatás szembetűnően kis becsben tartása jut osztályrészül. Ez persze mind-mind olyasmi, ami soha nem megy ki a divatból. Mostanság meg pláne könnyen lehet hatni a nézőkre azzal az ellenszenvvel, aminek táplálásához csak be kell kapcsolniuk a híradót.

Az alkotói könnyelműség másutt is tetten érhető. Blomkampot most leginkább az akciójelenetek foglalkoztatták, ám a lovak közé dobta a gyeplőt: a futurisztikus fegyverek frankón néznek ki, de amint elsülnek, akár le is lehetne cserélni őket hagyományos gépfegyverekre. Lőnek, robbannak, lőnek, robbannak, és a tűzharcok közepette csak kapkodja a fejét az ember. Nagyon hamar elfogyott az a kreativitás, ami a District 9 hasonló szekvenciát élvezetessé tette. Azért a kézitusák között akad némi kompenzáció: Max küzdelme egy robottal pontosan olyan, amiből több kellett volna, ugyanakkor mikor a miniszterasszony első számú pribékjével, Krugerrel (Sharlto Copley) félterminátorként esnek egymásnak, a vagányságmérő csak néha lép ki a szunnyadó szakaszból.

Elysium is kiábrándítóan keveset tár elénk magából, bár ami látható, az már tagadhatatlanul elégséges a csábításhoz. Egyvalami azonban szembetűnő: az egy dolog, hogy amerikai filmben csak Amerika jár a fejekben, és hogy a Földből csak Los Angelesbe nyerünk bepillantást, de a vagyonosok között azért illett volna legalább felvillantani egy szaúdit, egy oroszt vagy kínait, elvégre naiv remény, hogy a következő évszázad derekán is az Egyesült Államok lesz a legfőbb és kizárólagos jani. Persze lehet azt mondani, hogy ott vannak ők is, csak a cselekmény az amerikaiakat választotta.

Mint ahogy azt is lehet mondani, hogy az Elysium - Zárt világnak más médiumot kellett volna választania. Jobban funkcionálna videojátékként, és ez most a legkevésbé sem degradáló megfigyelés, pláne a játékok mai történeti színvonala mellett, hanem az élvezeti faktor szem előtt tartása mondatja velem. Persze a film így is jó móka, de  legjobb film-jelöléseket nem mókáért osztogatnak; pedig az ahhoz kellő pluszt is egyértelműen ígérte Blomkamp második munkája. Gyors tempót diktál, megnyerő alakítások jellemzik és látványos is, ámbár a Feledésen sokkal jobban látszott hasonló összeg elköltése. Az a film vizualitásban aratott, a Tűzgyűrűben a lelkesedés volt méltányolandó, az Elysiumnak pedig sosem fogy el az energiája, bár ez talán el is volt várható. Remélhetőleg az esztendő hátralévő sci-fijeitől egynél több kiemelhető tulajdonságra is futja, különben nekünk kell majd összeollóznunk belőlük egy igazán élményszámba menő filmet.

poster_elysium_hun.jpg

Címkék

kritika sci fi matt damon action jodie foster neill blomkamp sharlto copley 6csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr695461343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TomPowell25 2013.08.15. 00:54:02

Részben egyet értek, de csak azért mert rossz moziba mentem, így az első harmadról lemaradtam.:) Viszont igaz a videojáték analógia: az alapszitu jó, de inkább csak az akció dominál, az viszont nagyon is intenzív tempóban és érdekes környezetben, jó színészekkel (Copley rulez). Kár, hogy a téma valamivel többet érdemelt volna.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 06:29:52

Valamivel kipihentebben próbálom felidézni, tulajdonképpen volt-e szó arról, hogy Jodie Foster figurája *amerikai* miniszter, vagy nem volt szó nemzetiségről, azaz feleslegesen kértem számon Amerika mindenhatóságát a jövőben is... többet kellett volna foglalkoznia a filmnek Elysiummal, akkor biztos ezen a téren is okosabb lehetnék.

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2013.08.15. 08:40:39

" de a vagyonosok között azért illett volna legalább felvillantani egy szaúdit, egy oroszt vagy kínait, elvégre naiv remény, hogy a következő évszázad derekán is az Egyesült Államok lesz a legfőbb és kizárólagos jani."

Lehet nekik több eszük volt és a saját luxus űrállomásukat az átlagember által elérhető távolságon kívül építették fel. :)

Ma megyek megnézni a filmet.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 09:09:27

Hát ez a kritika nem túl biztató, ellenben egyáltalán nem meglepő a külföldi megfigyelések tükrében. A nézőket is rendesen megosztja a darab (a legjobb! a legrosszabb!), ugyanakkor ha tényleg hollywoodi egyenfilm lett belőle, akkor Blomkamp bekaphatja azon kijelentéseivel, hogy ő azért nem vállal el nagy franchise-projekteket, mert a maga ötleteit akarja kidolgozni. Lehet, hogy az Elysium a sajátja, de úgy tűnik, hogy csak címében.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 09:11:21

Egy megjegyzés:

"a fél testet beborító tetoválásokra azért még mindenkinek futja"

A tetoválás - ha nem minőségi - baromi olcsó mulatság tud lenni: kell hozzá egy kis tinta, néhány tű, meg egy kis tűz, aztán hajrá.

Ha mondjuk a Földet éhínség is szántja, akkor viszont elgondolkodtatóbb kérdés, hogy tudott Matt Damon olyan nagy izmokat növeszteni. :)

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 09:18:25

@Zalaba_Ferenc: Azért van benne némi mersz (már az átlaghoz képest), de spoilerek nélkül nehéz lett volna kitérni rá.

Az éhezésre nem tér ki a film, de Damon gyári munkás, az jól megedzi. :)

Ami a tetoválásokat illeti: halvány gőzöm sincs róluk. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 09:25:06

@Takács Máté: Az éhezésről eszembe jutott a - címügyben puskáznom kell - 2020: A tűz birodalma (esküszöm "A sárkány éve" címre emlékeztem :) című film, melyben mindenki elképesztően éhes volt, életek árán vigyáztak paradicsom-palántákra, meg ilyesmi, közben Christian Bale és Matthew McConaughey úgy festettek, akik két csirkét zabálnak meg reggelenként. :) Amúgy az a film egyébként is nagy rakás szar volt a hazug plakátjától kezdve az "egy ellen kinyírása minden ellen elpusztít" forgatókönyvírói taktikáig (lásd még Star Wars, Bosszúállók, stb. :).

Robert Horvath · http://bowl.hu/ 2013.08.15. 10:28:40

@Zalaba_Ferenc: ez a téma egy külön posztot megérne :) mert sajnos az általad említett dolgok jelentősen hozzájárulnak az emberek testképzavarához, táplálkozási problémáihoz és legfőképp a testépítéssel próbálkozók nevetséges étrendjéhez és az edzőtermekben elkövetett butaságokhoz... Hollywood sok hazugsága közül szerintem ez az egyik legdurvább, mikor az egyszeri néző elhiszi, hogy ehetsz bárhogy/bármit, a gyári munkától szép nagyra nősz, vagy pl. a Batmanben, mikor Bale-t gerinctöréssel a senki földjére száműzik egy börtönbe, ő meg simán kitartással és akaraterővel kigyúrja magát, hahh

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 10:36:04

@Robert Horvath: ...Bale pedig pont annyi ideig hereverézik Gothamben, hogy emberünknek erre legyen is ideje. :)

Kovács Erzsébet 2013.08.15. 10:55:29

@Robert Horvath: @Zalaba_Ferenc: Na és az agyondiétáztatott színésznők, akiknek bele KELL férniük a szinte a bőrükre szabott, szűk derekú, nagymellű jelmezekbe? És akik ilyen állapotban akcióznak? Mesterséges világok ezek.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 10:56:36

A film nem a valóság. Nagy igazságról rántottátok itt le a leplet! ;)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 10:59:53

@Kovács Erzsébet: Az a másik oldal, amikor Angelina Jolie-k és Zoe Saldanák hajigálnak át két méteres, 120 kilós benga állatokat a fejük felett. :) A közelmúltból egyedül csak Gina Caranónak tudom elhinni, hogy meg is tudja tenni azt, amit a vásznon megtesz. Jó Gina carano, aranyos Gina Carano...

Viszont erőteljesen offolunk. :)

Kovács Erzsébet 2013.08.15. 11:00:53

@Takács Máté: Igazad van, jár is nekünk a Captain Obvious-díj. :-) Csak akkor nem tudom, miért kell nekem olyan srácokról olvasnom, akik mindenáron olyannak akarják kigyúrni magukat, mint amilyen a Hugh Jackman volt az uccsó Farkasban...

Kovács Erzsébet 2013.08.15. 11:04:42

@Zalaba_Ferenc: Off, de azért folytatom a gondolatsort :-)
Talán nem véletlen, hogy az egyetlen rendező, aki hiteles akcióhősnőket tudott a vászonra állítani, maga is nő: Kathryn Bigelow.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 11:29:34

@Kovács Erzsébet: Neki voltak akcióhősnői? Csak mert Angela Bassetten kívül (Strange Days) más nem jut eszembe, habár ő tényleg durván kigyúrta magát.

Wintermoots (törölt) 2013.08.15. 11:31:42

@Zalaba_Ferenc:

hoppá, épp ebben a pillanatban akartam beírni, hogy egyetlen bigelow-akcióhősnőre sem emlékszem, basseten kívül:)

Atkakukac1989 2013.08.15. 11:50:41

Ahhoz képest, hogy év elején harsogták, hogy ez a sci-fi éve, még semmi extra nem történt. (Az igaz, hogy a Feledés nagyon tetszett, meg a Tűzgyűrű is elment, de semmi extra) (Kiemelkedő a Star Trek volt, de annak volt miből meríteni). A Végjátékban és a Gravitációban van minden bizodalmam. Ha ezek is csak korrektek lesznek és nem kiemelkedőek, akkor ez a sci-fi éve, inkább a leszereplése miatt lesz emlékzetes.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 11:53:00

@Atkakukac1989: Azt mondtuk, a sci-fi éve lesz, arról nem nyilatkoztunk, hogy ezek a sci-fik jók vagy rosszak lesznek. :) Persze, bíztunk benne, hogy az előbbik, de tény, hogy eddig elég savanyú az összkép (engem a Feledés újranézéssel már szabályszerűen idegesített).

Wintermoots (törölt) 2013.08.15. 12:06:31

@Zalaba_Ferenc:

van olyan filmes blog, ahol konkrétan leírták, hogy az elysium az év legjobb sci-fije. pedig akkor még senki sem látta.

Atkakukac1989 2013.08.15. 12:13:29

@Zalaba_Ferenc: Ez igaz. De tény, hogy annyi cikk és jól működő marketing vette körül ezeket a filmeket, hogy az ember akaratlanul is kezdett bízni nem egy filmben.

Felcsigázott mindenkit ez a sci-fi éve dolog. Talán nem kellett volna ennyire beleélnie magát az embernek (és a sajtónak), mert így azóta csak mindig jön egy újabb film, meg egy újabb pofára esés. :(

Kovács Erzsébet 2013.08.15. 12:21:30

@Zalaba_Ferenc: @Wintermoots: Épp tegnap este láttam a Blue Steelt. :-) Ezt a Megant csak nő rendezhette meg így, aki maga is tisztában van vele, mit jelent nőként a férfiak ligájában versenyezni. Az az igazság, hogy az "akcióhősnő" fogalma cseppet oximoron, mert a nőiesnek és a férfiasnak elkönyvelt tulajdonságok ütik egymást benne.
Szerintem ezért még a Zero Dark Thirty főhősnője is akcióhősnőnek minősíthető, amennyiben a nőies tulajdonságai segítségével éri el azt, amit a kommandósok a férfierejükkel. Persze mondjuk Schwarzeneggert nem ebben az értelemben nevezik akcióhősnek.
Gina Carano érdekes anomália. Sajnos nem igazán jó színésznő.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 12:29:36

@Kovács Erzsébet: Háááát nagyon-nagyon szélesen kell értelmezni az "akcióhős" fogalmát, ha a Blue Steel rendőrnőjét (igazából ő egy thriller áldozata, aki mint minden sorstársa, végül felülkerekedik helyzetén) vagy a ZD30 mániákus oknyomozóát akcióhősnek akarjuk látni. Erős női karakterek ők, mint ahogy Lori Petty sem csak egy "add on" a Holt pontban, de nem akcióhősök.

Gina Carano szerintem egészem meggyőző tud lenni, habár Soderbergh filmjében némi gondolkodást is elvártak tőle, ami azért merész. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 12:30:45

@Atkakukac1989: Csak magamat tudom ismételni. A pofára esés sokkal kisebb fájdalommal jár, mint az az öröm, amit a várakozás szerez. :) Szóval a hype jó dolog, és ha is váltja azt, amit ígér, az felér egy filmes orgazmussal. :)

Wintermoots (törölt) 2013.08.15. 12:31:21

@Kovács Erzsébet:

azt sajnos nem láttam.
csak akkor oxymoron, ha elfogadod a férfias-nőies tulajdonságok létét:)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.15. 12:42:21

hát már ma is sokan beszélnek spanyolul LA-ben. :)

A tetkós dolog meg tényleg butaság.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.15. 12:57:56

@doggfather: Amúgy igen. Minden harmadik ember LA-ben spanyol ajkú.

Kovács Erzsébet 2013.08.15. 12:59:58

@Zalaba_Ferenc: Éppen erre akartam kilyukadni, hogy hiteles akcióhősnőt a dolog természetéből eredően a lehetetlenséggel határos teremteni. Úgyhogy csak félmegoldások vannak: ezek a komolyan vehetetlen, férfiaknak szánt eyecandy latexcicák. Meg egy-két ember, pl. Bigelow így-úgy sikerült, de legalább őszinte próbálkozásai. Aztán látod, a jobban sikerült akcióhősök nála is férfiak.

Kovács Erzsébet 2013.08.15. 13:04:55

@Wintermoots: Hát azt nehéz lenne el nem fogadni, hogy a társadalom, az "emberek", a hagyomány, a közmegegyezés bizonyos tulajdonságokat férfiasnak, másokat meg nőiesnek címkézett fel. És ha az ember (amerikai) filmet csinál, azaz a kollektív tudatalattira építő álomvilágot, akkor nagyon nehéz ezekkel a konvenciókkal sikeresen szembemenni. A jó filmek nagyon nagy része hagyományos nemi szerepekkel dolgozik, mint ahogy a jó rendezők közt is többségben vannak a férfiak - hogy a "male gaze" csaknem kizárólagos uralmáról már ne is beszéljek. De mindez már annyira off, hogy külön lehetne hosszan taglalni...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.15. 13:08:27

@Zalaba_Ferenc: minden 3ik????
az igen azt azért nem tudtam, hogy ilyen nagy az arányuk.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2013.08.15. 13:39:48

A District 9-t imádom, az egyik kedvenc film az utóbbi évekből. Azt a szintet nagyon nehéz lenne megugrani (de nem lehetetlen), azonban ettől a filmtől sem vártam világmegváltást. Ha "csak" egy jól (minden tekintetben) összerakott akciófilm, látványos sci-fi világgal ami szórakoztat, akkor elégedett leszek. (még a végén kiderül, hogy a D9 mögötti igazi zseni Terri Tatcheel volt a film társírója és hiába jó rendező Blomkamp egyedül nem tud igazán komoly filmet írni :D)

De ezt a Sci-fi éve (már 2009-et is annak nevezték egyesek: D9, Moon, ST) dolgot túlzásnak tartom, mert igaz, hogy sok sci-finek látszó film kerül idén mozikba, de az olyanokat mint a Star Trek, Marvel filmek vagy épp a Pacific Rim inkább nevezném akció/kaland/fantasy filmeknek amik magukon hordozzák egy sci-fi külsőségeit (űrben/jövőben) játszódnak. Igazi sci-fi szerintem csak az Oblivion meg talán a Colony (ezt nem láttam) volt. De eleve nagyon nehéz meghatározni, hogy mi az igazi sci-fi mert pl.: egy Tartovszkij (Stalker, Solaris) filmben vagy a 2001-ben sincs kifejtve a tudományos háttér még is a sci-fi műfaj örök érvényű klasszikusai, de ilyen filmeket meg már (valószínűleg) nem fognak csinálni. Akkor meg nem lesz több sci-fi?

És, ha így nézzük egyáltalán nincs több sci-fi a mozikban mint az elmúlt években. Mivel manapság a blockbusterek jelentős része ilyen külsőségekkel bír, így ennyi erővel az elkövetkező pár év is a sci-fi éve lesz?

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2013.08.15. 13:41:01

@Kovács Erzsébet: és Sarah Connor hol marad? :) Követelem a bocsánatkérést, akcióhősnőknél egyszerűen nem lehet elfelejtkezni róla. XD

Elysium: részemről a tegnapi megnézés alapján abszolút korrekt akciófilm volt, minimális sci-fi elemekkel. Viszont a látvány egy-két helyen, na az nagyon ott volt.
Plusz számos apró elem, jelenet is nagyon jó volt (tisztelem a spoilermentes feliratot, így ezeket nem részletezem le XD) Az Oblivion-nál, meg az After Earth-nél messze jobb szórakozást nyújt.

(Vicces volt mondjuk a mellékszereplőknél, amikor beugrott, hol láttam őket - Predators, Vasember 1, Dirty Dancing 2 - ez utóbbit letagadom, mások mondták :))
Olyan 10/6.5-7.

Wintermoots (törölt) 2013.08.15. 13:41:24

@Kovács Erzsébet:

ilyen értelemben persze, igazad van. más kérdés persze, hogy ezek a konvenciók mennyire helytállóak, de ez már tényleg annyira off, meg nem is annyira izgalmas
(bár lehet hogy az elysiumnál izgalmasabb :) )

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.15. 13:41:47

a district 9 olyan jó? még azóta se sikerült rávenni magam, hogy megnézzem.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.15. 13:42:55

@Vészmadár: igaz sarah connor, meg ripley, mint hihető női akcióhősök és úgy nagyjából ki is fújt...

babó 2013.08.15. 13:46:30

én attól vagyok rosszul, hogy a tévés nyomozó cicababák állandóan tűsarkúban osonnak a raktárakban, pisztolyt lóbálva. tudom, nem kell itt számon kérni a hitelességet, de nekem ez minden alkalommal fáj. gondolom a színésznőknek is.
meg is lepődtem a napokban valamelyik közepes produkcióban mindkét csajszi bakancsban volt. persze úgy is nagyon csinosak voltak.

Wintermoots (törölt) 2013.08.15. 13:48:36

@The Man Who Laughs:

azért kicsit kevered a dolgokat.

2001: sci-fi, minden szempontból, senki sem mondta másnak.
Solaris: sci-fi, de már a műfaj határát közelíti, tarkovszkij tervei szerint a földön játszódott volna, nagyon nem örült neki, hogy ennyi sci-fit kell beleraknia, lem meg nem örült annak, hogy a rendező ennyire saját képére formálta az eredeti történetet
Stalker: erről folyamatosan írják egyesek, sajnos nem sci-fi. pont. hanem egy vallásos film, itt-ott fantasztikus elemeket is tartalmaz. ezt műfaji filmnek tartani alaptalan, ha mégis oda soroljuk, a sci-fit tartalmatlanná tágítjuk ki.
(ahogy nem, az éjfélkor párizsban című woody allen film sem fantasy, hát nem szomorú?:) )

Wintermoots (törölt) 2013.08.15. 13:49:52

@Vészmadár:

minimális sci-fi elemekkel"

az elysium. vö. stalker, ami egyesek szerint sci-fi:)))

Kovács Erzsébet 2013.08.15. 13:55:40

@Vészmadár: @doggfather: Na igen, Sarah Connor hiteles, de annak az árán, hogy ő már a másik véglet. Persze, ez szubjektív vélemény, de szerintem ő inkább férfias, mint nőies. Illetve leginkább csak az anya volta teszi nőiessé. Aztán ott van az "őrült nő" motívum, ami legkésőbb a romantika óta a szubverzív női szereplőkkel szemben alkalmazott írói eljárás.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.15. 14:02:58

@Kovács Erzsébet: és ripley???

igen igazad van, hogy nem túl nőies, de egy akcióhős nem is nagyon lehet nőies, nem?? ha az akkor már sokkal kevésbé reális.

Kovács Erzsébet 2013.08.15. 14:19:44

@doggfather: Erre utaltam fent az "oximoron" kifejezéssel. Én nagyon szeretnék egy olyan hiteles akcióhősnőt látni, aki a nőiességét megőrizve tud akcióhősködni, de a fentebb fejtegetett társadalmi konvenciók miatt ez nem nagyon lehetséges.

Atkakukac1989 2013.08.15. 14:24:07

@doggfather: pedig egy délután nyugodtan vedd rá magad, hogy megnézed a District 9-t, mert nem fogod soha többé elfelejteni, ezt garantálom

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.15. 14:38:38

@Kovács Erzsébet: nemcsak a konvenciók, de a biológia, fizika se engedi. ;)

@Atkakukac1989: nah akkor majd a hétvégén!

Kovács Erzsébet 2013.08.15. 14:44:33

@doggfather: Azért a biológiai és a társadalmi nem nagyon nem ugyanaz. Ezért volt jó ötlet egy Gina Caranót szerepeltetni, aki van annyira erős, hogy hitelesen tud két vállra fektetni férfiakat - bizonyos helyzetekben. Neki inkább a színpadi jelenlétével volt baj, sajnos.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.15. 15:05:18

@Kovács Erzsébet: tudom, hogy nem ugyanaz azért írtam, hogy "nemcsak..., de...". ;)

kaamir 2013.08.15. 15:47:27

@Zalaba_Ferenc: Engem a Feledés már elsőre is nagyon idegesített a nagyra felfújt műkonfliktusával.

SPOILER: Tényleg egyszerűbb leklónozni a legyőzött ellenfelet több ezer példányban, majd kamu-feladatokkal ellátni őket, mint simán újakkal pótolni a tönkrement drónokat? Meg eleve, mitől kell védeni az óceán közepén lebegő hegyméretű izéket? A Morgan Freeman vezette hobóktól? Ne már.

Creativ3Form 2013.08.15. 16:19:17

"Jobban funkcionálna videojátékként."

Bizonyos elemeit 100%, hogy onnan merítette. Elysium egy az egyben a Citadell a Mass Effect trilógiából.
Én holnap nézem a filmet, és bár picit elszomorított az írás (főleg, hogy azóta két másik haverom is megerősítette, amiket írtál), de ettől még várom.

Wintermoots (törölt) 2013.08.15. 16:43:57

@Kovács Erzsébet:

arra a szerepre tökéletesen megfelelt. egy képzett színésznő sem tett volna hozzá sokkal többet, plusz még jó eséllyel hiteltelen is lett volna fizikailag.

TommyGun77 2013.08.15. 17:27:03

"2001-ben sincs kifejtve a tudományos háttér még is a sci-fi műfaj örök érvényű klasszikusai"

Ugye ezt nem gondoltad komolyan?
Filmben aláírom hogy lapos de hogy szájensz fiksönösebb a szó tudományos értelmében mint az általad írt Oblivion arra az egyik herémet ráteszem. Ha meg a olvastad könyvben legalább az első 2 részt akkor valszeg a top5 legjobb könyv között kell helyet kapnia.

Randevú a Rámával for president! :)

Kovács Erzsébet 2013.08.15. 18:24:43

@Wintermoots: Hát, a fene tudja, nekem valahogy hiányérzetem volt. Kicsit laposnak éreztem a jelenlétét, mintha semmi karizmája nem lett volna, csak karizma (bocsánat, tudom, de nem bírtam ki :-)

Wintermoots (törölt) 2013.08.15. 22:27:52

@Kovács Erzsébet:

hiányérzetem nekem is volt, de nem zavaró mértékű és nem nagyobb, mintha mondjuk mindkettő fajta karizmát nélkülöznöm kellett volna (jó tudom, pl. angelina jolieról nem szabad ilyet mondani, de hát...)

Dean6 2013.08.15. 23:43:49

Nekem nagy csalódás volt a film,a District 9 köröket ver rá minden téren...sajnos.Nekem leginkább Matt Damon karakterével volt a gondom,mert annyira unszimpatikus volt,mutogatták a gyerekkorát,meg néha poénkodott,de igazából csak magát akarta menteni.Az akciók jók voltak,de már megint rángatták össze-vissza a kamerát.Kruger nagy volt,bár néhol már kicsit erőltetett volt,hogy minden 2.szava káronkodás,tudom,hogy R besorolás,de akkor is.Megér egy mozit,de nem kerül fel a polcomra majd bd-n.Sajnálom :/ 6/10

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.08.15. 23:53:24

Spider karaktere tetszett, Krueger szintén jó volt. Damon karaktere olyan lelketlen volt, olyan semmilyen, hogy az már fáj.

Blomkamp kap egy 4-es osztályzatot tőlem, mert jó a film, de lehetett volna jobb is.

A kamera rángatása meg szánalmas... nem is értem miért jó ez.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2013.08.16. 01:27:01

"a vagyonosok között azért illett volna legalább felvillantani egy szaúdit, egy oroszt vagy kínait, elvégre naiv remény, hogy a következő évszázad derekán is az Egyesült Államok lesz a legfőbb és kizárólagos jani"

isten ments, hogy a védjem a filmet, de ez tévedés: jodie foster maga is francia (még mond is néhány francia szót, és a neve is az), az elnök (patel) indiai, az egyik orvos, aki matt damon agyát baszkurálná, kínai - nekem nemhogy az nem volt az érzésem, hogy mindenki amcsi, de már majdnem túlzásnak is éreztem a korrektség ilyesfajta erőltetését.

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2013.08.16. 08:39:07

Valamint Jodie Fosterről csak annyit mondtak hogy Védelmi Miniszter az Indiai paliról meg hogy ELnök úr. Sztem az Elysium önálló államszervezet aminek ők a vezetői.

Kovács Erzsébet 2013.08.16. 09:42:47

@Wintermoots: Miért ne lenne szabad ilyet mondani Angelina Jolie-ról? :-)

Wintermoots (törölt) 2013.08.16. 12:54:51

@Kovács Erzsébet:

(korábban kifogásolták itt hogy miért nem tartom jolie-t oscart megérdemlő, jó és szép színésznőnek:) )

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.08.16. 18:42:28

@kovacsbalint: @Prof. William: Kösz a felvilágosítást, már nem voltam eléggé éber a vetítés idején (ami a harmadik aznapi volt). :)

Foster francia szövegei egyáltalán nem rémlenek; Bálint, szinkronizáltan vagy eredeti nyelven láttad?

szkristof92 2013.08.16. 22:56:41

Iparosrendezőtől csúcsteljesítménynek számítana, Blomkamp-tól viszont csalódás. Az első fele nagyon jól van felvezetve, elképesztően autentikusan van megcsinálva a lepusztult jövő és a történet is úgy kezd kiépülni hogy egy komplex, társadalomkritikus sci-fi legyen. Aztán félúton behúzza a kéziféket, és átmegy egy szimpla akciómoziiba, ahol a látvány dominál, a dramaturgia redundáns lesz, a karakterek és motivációik elkenődnek, ahogy a felvetett témákat (szegénység vs. gazdagság) is a legklisésebben és szájbarágósabban tálalja fel, a befejezés pedig kifejezetten giccses és hatásvadász volt számomra. Persze ettől még egy szórakoztató és nagyon ütős vizualitással felvértezett film, a színészek jól teljesítenek, a zene fantasztikus, az akciók pedig szintén kemények, ütősek és véresek, noha a sok shaky cam miatt kiosztottam volna pár körmöst az operatőrnek. Remélhetőleg Blomkamp a következő mozijánál a forgatókönyvre is ráfekszik. 7/10

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2013.08.16. 23:38:53

@Takács Máté: szinkronizáltan. Pár szó volt csak, ilyeneket mondott, hogy "monsieur" vagy "allez" (gyerünk) - lényegében tényleg csak annyi "értelme" volt, hogy megmutassák, nem mindenki amcsi ám

Wintermoots (törölt) 2013.08.17. 00:00:28

@szkristof92:

Iparosrendezőtől csúcsteljesítménynek számítana, "

"a felvetett témákat (szegénység vs. gazdagság) is a legklisésebben és szájbarágósabban tálalja fel, a befejezés pedig kifejezetten giccses és hatásvadász volt számomra. "

ellentmondás

nokontakt 2013.08.18. 10:04:10

Női akcióhős? Hát Shane Black megírta a legjobbat :)

szkristof92 2013.08.18. 14:07:25

@Wintermoots: Este 11 felé már forog olyan jól az ember agya. :)

szkristof92 2013.08.18. 20:37:49

@szkristof92: *már nem*
Írni is bazijól tudok! :)

Dualla 2013.08.21. 11:49:50

Nagy csalódásként értékelem, az év sci-fije számomra továbbra is az Oblivion. (Nyilván elsősorban azért, mert az Elysium minden jövőbeni megnyilvánulása ellenére mégis inkább az akció genre felé húz.)

Egyedül az Elysium látványbeli megvalósítása tetszett (persze, ugyanezt már láttuk a Mass Effectben), ezt leszámítva sokszor látott kliséket ismételgettünk a megszokott sablonkarakterekkel. A stáblistát nézve végig azon gondolkodtam, hogy hol tolhatták el, amiért semmi, de semmi érzelmet nem váltott ki belőlem egyik karakter szenvedése sem.

Na jó, még egy pozitív pont: szerintem igenis valószerű volt Max önzése. Ezt leszámítva viszont jellegtelen, papírízű, minden mélységet nélkülöző figura volt ő is. Jodie Foster ftw!

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása