aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: the place beyond the pines (2012) Cseh Dániel
2013. június 15. 21:00:00

Kategória: film 18 komment

Derek Cianfrance nevét három esztendővel ezelőtt jegyezték meg a filmművészet elkötelezett hívei, amikor Blue Valentine című filmjében Ryan Gosling és Michelle Williams lehengerlő színészi kvalitásait felhasználva mutatta meg a szerelem azon oldalát, amelyiket a vásznon kevés alkalommal láthatunk, kivált ilyen minőségben. Bár osztatlan sikert nem aratott szokatlanul lélekölő, őszinte alkotásával, ahhoz eléggé meggyőző volt, hogy két évvel később ismét viszontláthassuk nevét a plakátokon, ezúttal is barátja, Ryan Gosling társaságában. Az önmagát, Sidney Lumet egy klasszikusát, és Inarritu legjobb pillanatait mesterien megidéző, mégis egy eredeti komplexumot  alkotó The Place Beyond the Pines esetében három filmet kapunk egy áráért, és ha nem kapaszkodunk tíz körömmel a külvilágba, egy klasszikus születését is első sorból nézhetjük végig.

960x595.jpg

A film első szakaszában Handsome Luke (Gosling) életébe nyerhetünk bepillantást, és ahogy a Blue Valentine esetében, ezúttal is az egyik napról a másikra élő réteg szolgáltatja a közeget. A profi motoros mutatványos afféle kisvárosi törvényen kívüliként éli mindennapjait, amíg egy nap fel nem bukkan egykori kedvese (Eva Mendes), és a férfi tudtára nem hozza, hogy időközben gyermeke született tőle. A néző előtt ismeretlen, de gyaníthatóan légüres élet hirtelen megtelik értelemmel és célokkal, ám Luke jobb híján a legrosszabb útra lép, és barátja unszolására bankrablásra adja fejét. Az első néhány, sikeres akció után persze képtelen megállapítani, hol a határ, magára marad, hibát hibára halmoz, és elbukik. Cianfrance szokatlan módon ennél a pontnál egy elegáns mozdulattal irányt vált, és egy egészen új történetet kezd el mesélni, immár Bradley Cooper főszereplésével, aki a Silver Linings Playbook után második ízben bizonyítja, hogy lényegesen többre érdemes, mintsem jól fésült másnaposokat alakítson közepes komédiákban. A Cooper által alakított rendőr élete grandiózus fordulatot vesz, miután nem egész egy másodpercet tölt el közösen a vásznon a film másik főszereplőjével, hogy aztán Serpico legnehezebb napjait megidézve húzza el a függönyt a néző előtt, és engedjen betekintést a rendőrök végtelenül korrupt világába.

A Cianfrance és Ben Coccio által írt forgatókönyvből bűn volna ennél többet egy kritika hasábjain megidézni, de a családokon, generációkon és rontva született sorsokon átívelő parádés történet tanítani való profizmussal mozgat megannyi szereplőt, motivációt és érzelmet úgy, hogy a néző egy pillanatra sem marad kívülálló. A film nem ítélkezik és nem mutat helyes utat, csak mesél, és minden érzelmi kapcsolódást a befogadóra bíz, aki néha azon kapja magát, hogy bankrablókkal, és a makulátlannak látszó amerikai álomba foggal, körömmel kapaszkodó rendőrökkel éppen annyira képes azonosulni, mint a válaszokat kereső tinédzserekkel vagy a hányattatott sorsú, jól dönteni helyzetéből fakadóan képtelen anyával. Ebben hatalmas segítséget biztosít a színészi gárda, melynek egyetlen tagja sem alakít a kifogástalannál rosszabbul, ez pedig már önmagában ritka kincs. Gosling valószínűleg a ma élő legjobb filmszínész, a már említett Cooper eddigi legjobb alakítását nyújtja, Mendes lehengerlően érzelmes, az utolsó harmadban főszerephez jutó Dane DeHaan és Emory Cohen között pedig úgy szikrázik a feszültség, mintha legalábbis színészóriások tennék tiszteletüket a vásznon. Még a sorok íróját soha meg nem győző, szerepét persze ezúttal is kissé túljátszó Ray Liotta is úgy alakít, ahogy nem láthattuk már időtlen idők óta.

Mestermunka. Nem áll rá a kezem kisebb szavakra, mert a The Place Beyond the Pines nem egyszerűen jó és emlékezetes, sokkal inkább egy olyan alkotás, ami évek, évtizedek múltán is hivatkozási pont lehet. Iskolapéldája annak, hogy lehet a nézőt az első pillanatokban vállon ragadni, és érzelmi hullámvasutakon mozgatni majd két és fél órán keresztül, zseniális színészekből a legjobbat kihozni, emberközeli, már-már dokumentarista fényképezéssel, valamint kiválóan megírt és válogatott zenékkel mindent a legmagasabb pontra helyezni. Egy film, amiben egy puhává gyűrt régi fénykép, egy 15 év után előkerülő napszemüveg, egy eladásra váró használt motor annyi érzelmet váltanak ki a nézőből, hogy az már szinte nevetséges, nem is lehet más, nem lehet kevesebb, mint egy közel tökéletes alkotás, egy páratlan filmművészeti remekmű, ami, akárcsak a Blue Valentine, olyan helyekre kalauzol, ahol mindenki járt már, de nem szívesen megy oda vissza. Mert legalább egyszer mindenki volt már ott, túl a fenyvesen…rating-9.gif

MM-TPBTP-PSTR2.jpg

Címkék

kritika eva mendes drama ray liotta ryan gosling bradley cooper derek cianfrance

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr575363023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

purple rain 2013.06.15. 21:08:02

Ilyeneket merre lehet látni? :) A Blue Valentine-t imádtam, összeroskadtam tőle lelkileg.

Dean6 2013.06.15. 21:08:42

Tényleg nagyon jó lett,remélem nálunk is megjelenik egyszer.Kicsit azt sajnálom,hogy Gosling olyan keveset szerepelt benne.Remek film!

Midea 2013.06.15. 21:18:16

Remélem nálunk is bemutatják valamilyen formában, mióta az első híreket hallottam róla, tudom hogy ezt a filmet is látnom kell. Most még biztosabb lettem benne :)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.06.15. 21:18:18

Igen, mestermunka! Megérte várni a filmre, mert a rendező ismét megmutatta, hogy mit tud. Aki teheti, az tényleg nézze meg.

ungverjaland 2013.06.15. 21:27:18

Nekem pedig hatalmas csalódás volt. Nagyot akart markolni, de a végeredmény közel sem annyira monumentális mint amennyire annak akar tűnni. A színészi alakításokkal nincs gond, bár Ryan Gosling-ot már kezdem nagyon unni. Bradley Cooper-t nagy meglepetésemre nem utáltam, mint ahogy általában szoktam. De számomra ez sem mentette meg a filmet. Szerintem Inarritu még gyengébb munkáiban is erősebb és komplexebb történeteket rak le. Én is nagyon szerettem a Blue Valentine-t, ezért nekem nagyon fáj, hogy ez a film nem hozta azt a szintet.

fehertamas · www.hungarobarca.blog.hu 2013.06.15. 21:35:30

Igencsak leesett az állam, mikor megláttam, hogy épp akkor került ki a netre a cikk, amikor befejeztem a filmet.

A film mesteri, profi módon vezeti a történetet, Gosling fantasztikus, Bradley Cooper is perfekt, még a mellékszereplők is ragyognak. A sztori kiváló, nem gyakori darab manapság. Örülök, hogy láthattam, a legnagyobb izgalommal kezdem ezután bepótolni Ryan Gosling eddig általam elmulasztott filmjeit.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.06.15. 21:42:57

@White.: Érdemes pótolni, mert az összes filmjében van valami jó. Jól tud filmet választani Gosling.

Wintermoots (törölt) 2013.06.15. 21:52:36

@ungverjaland:

Nagyot akart markolni, de a végeredmény közel sem annyira monumentális mint amennyire annak akar tűnni."

szerintem ez az egyik fő oka annak, hogy annyi bajom van az utóbbi évek filmjeivel.

drazsika 2013.06.15. 22:21:59

Az első kétharmada a filmnek nagyon tetszett, utána sajnos kicsit kisiklott nekem. Egyrészt megjelenik egy elviselhetetlen karakter(borzalmas színész által prezentáéva), másrészt egy olyan elem a történetben ami teljesen hiteltelen volt. A nyitójelenet viszont technikailag zseniális és tökéletes hangulatot csinál. Nálam 6.5/10.

ungverjaland 2013.06.15. 23:26:15

@Wintermoots: Én ezt így általánosságban nem mondanám. Nekem nem volt a közelmúltban nagyon ilyen problémám egy filmmel, hogy mind strukturálisan, mind tematikailag ilyet nagyot akart volna markolni, de aztán a végeredmény nagyon izzadságszagú lett. Sok filmnél inkább a próbálkozás hiánya a szembetűnő. Én értékelem a szándékot, de sajnos nekem ez egy nagy csalódás lett. Nagyon nem akarom túlbeszélni, ez a kritika nagyjából összefoglalja azt amit én is gondolok a filmről: letterboxd.com/thesteeeeels/film/the-place-beyond-the-pines/

Wintermoots (törölt) 2013.06.16. 00:00:14

@ungverjaland:

köszönöm a kritikát. ezt nem láttam, mindenesetre nekem általában problémám, hogy számos mai alkotó művei esetleg interjúi alapján vélhető ambíciói jócskán meghaladják képességeiket, így aztán sokszor olyasmit kapok, amivel nem tudok elégedett lenni,persze ettől még pozitívumokat talál(hat)ok bennük. de lehet hogy bennem van a hiba:)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.06.16. 03:08:03

Számomra ebből nem lesz klasszikus vagy hivatkozási pont (pedig a Blue Valentine letaglózott alaposan), egész egyszerűen azért, mert pont ez a hullámvasút hiányzott belőle, ami a posztban szerepel. Épp kezdeném beleélni magam valamelyik karakterbe, és akkor jön egy éles váltás, és elkezd szólni a film valami teljesen másról vagy másvalakiről. Pedig ha visznek bele valamennyi párhuzamosságot (amit azért Cianfrance milyen jól csinált a Blue Valentine-nál), akkor még működhetett is volna a dolog, de ez így leginkább tényleg olyan, mint 3, kifejtetlen film egymás után fűzve.

Atkakukac1989 2013.06.16. 09:40:03

Egyébként ebben az évben bemutatják itthon? Esetleg dvd/bd megjelenés várható? Ha jól emlékszem a Blue Valentine szerencsére nem kerülte el a mozikat. Így hátha van esélye a filmnek.

R. Dawn (törölt) 2013.06.16. 11:15:33

Nekem nem tetszett a film. Agyonra rágott csont sztoriról húztak le még egy bőrt, kiszámítható volt és sablonos.

"légüres élet hirtelen megtelik értelemmel és célokkal"

Jah, amikor szerencsétlen gyerek ugyanolyan lelki sérült depressziós naplopó sutyerák lesz.

Engem pl. sem a fénykép sem a motor nem hatott meg, mert folyton az járt a fejemben, hogy szerencsétlen gyereket ide pottyantották a földre és most ő issza meg mindennek a levét.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.06.16. 14:53:14

@kommentelő123: "..hogy szerencsétlen gyereket ide pottyantották a földre és most ő issza meg mindennek a levét."

Mert erről szól a film :).

levee 2013.06.17. 12:28:38

Már korábban is érdeklődtem a Bufinál, de ők nem tervezik behozni, sajnos (a BV-t is ők hozták be anno).

Kiemelném az operatőri munkát, ami szintén fantasztikus (Sean Bobbitt, a Shame, Hunger, illetve a BV-t is ő csinálta), meg úgy az egész film remek.

peterd127 2013.07.08. 01:09:30

kíváló film, valódi klasszikus
a kritika nem téved ebben

Kand_Úr 2013.07.09. 20:53:04

Elérhető a film az nCore shopon... : )

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása