Azt már tudjátok, hogy megszavaztattuk magunkat Oscar-ügyben. Tegnap közzé is tettük jóval pozitívabb kicsengésű "Leginkább megérdemelte a Legjobb film jelölést" listánkat, úgyhogy most jöjjenek azok, amiknek szerintünk nem sok keresnivalója nem volt ebben a kategóriában. Ez persze nem azt jelenti, hogy feltétlenül rossz filmnek tartjuk az adott alkotást, csak az adott versenyévben találtunk náluk jobbat is.
Itt is a 2000 és 2013 között, a legjobb film díjára jelölt alkotások játszottak, és hogy fokozzuk az izgalmakat, a lista előtt íme a három éppen kimaradt film: Hadak útján (War Horse), Rém hangosan és irtó közel (Extremely Loud and Incredibly Close), Én Pán Péter (Finding Neverland)
10. Chicago - 38 pont
Szép dolog a tisztelet, és azt sem vitatjuk, hogy Bob Fosse rengeteget tett a musical műfajáért, de mindent alárendelni ennek botorság. Annak ellenére, hogy az új évezred egyik legbravúrosobban vágott filmjéről van szó, amiben Miss Zeta-Jones valósággal ragyog, egy olyan évben, ahol A zongorista indul ellene és amikor az Adaptáció, a Schmidt története, a Távol a mennyországtól vagy a Kapj el ha tudsz! bukja el a jelölést, a Chicago sokkal szürkébb képet mutat.
9. Az órák (The Hours) - 42 pont
Stephen Daldry nagy fába vágta a fejszéjét, és talán a végeredmény helyenként több mint ügyes, a nézőben mégis felemás érzések viaskodnak a megtekintése után. Egy könyvről szóló könyvet filmre adaptálni nehéz, és hiányosságai különösen kiütköznek egy olyan esztendőben, ahol egy csodálatos munka is indulhatott volna az adaptációról. Igen, az Adaptáció.
8. Vágta (Seabiscuit) - 44 pont
Hollywoodi sikertörténet, amerikai álom, Dávid legyőzi Góliátot. Kát, hogy pár évvel később annyi maradt meg bennünk, hogy ez egy lóról szólt - miközben olyanok maradtak ki a szórásból, mint az Isten városa, az Amerikában vagy a 21 gramm.
7. A felolvasó (The Reader) és Csokoládé (Chocolat) - 46 pont
Egypoénos holokauszt-ballada, tévedések és büszkeségek, ábrándos tekintetek, de legalább a logika vereséget szenved. Persze A felolvasó nem az az igazán látványosan rossz film, de az olyasmik mellett, mint A látogató, A pankrátor vagy a Sötét lovag ez bizony igencsak a ködbe vész.
A Csokoládé teljesen más képet fest. Szirupos, gejl, idealista, dugig boldogsághormonnal, családi mozidélutánokhoz tökéletes darab. Na de ahhoz, hogy kiüsse a Majdnem hírest, vagy egy olyan alkotást, mint a Rekviem egy álomért... és ezt a mondatot most nem fejezem be.
6. Egy csodálatos elme (A Beautiful Mind) - 50 pont
Részleteiben egész jó, de egészében sem rossz film az Egy csodálatos elme, a színészek pedig tényleg megérdemelték a figyelmet. De mi jobban szerettük volna, ha inkább mondjuk A gyűrű szövetségére vagy a Moulin Rouge!-ra esett volna több figyelem, és akkor még nem is beszéltünk a nagy kimaradókról: Mulholland Drive, A sólyom végveszélyben, Amélie, Mementó.
5. A tégla (The Departed) - 56 pont
Ha a Chicago kapcsán nem tettem volna meg, most belekezdhetnék a tiszteletről alkotott kiselőadásomba, de nem teszem. A tégla tipikus példája annak, amikor a mélyen tisztelt Amerikai Filmakadémia képtelen akkor díjazni valakit, amikor kellene. Az év kimaradói: A Faun labirintusa, Az ember gyermeke, A United 93-as. (kritikánk)
4. Eredet (Inception) - 76 pont
Szó se róla, Hollywoodnak kell a bátorítás, hogy a franchise-építgetés mellett az eredeti ötletekre is odafigyeljenek. És igen, Nolan megérdemli a figyelmet, de nem feltétlenül akkor, amikor elveszik saját forgatókönyvében és a levegőben hagyja néhány karakterét. Ilyen kifogásokkal biztos nem élne senki, ha az Animal Kingdom vagy a Blue Valentine került volna a végső tízbe.
3. Avatar - 80 pont
James Cameron hatalmas újító, de a gyönyörű látvány sem képes feledtetni a tényt, hogy ez a történet egy nagy közepes, teli klisékkel és kétdimenziós karakterekkel. De ha már mindenképpen méltatni akarják őt, akkor méltatták volna akkor, amikor a technikai tökély mellé más érdemek is társultak. Volt már rá példa, nem is egyszer. (kritikánk)
2. A szív bajnokai (Blind Side) - 82 pont
Az Avatar évében egy másik nagy semmit is képesek voltak a legjobb tíz közé juttatni, és itt még a látvány sem mentség. Habcsók hollywoodi karriertörténet, amit kétévente meg lehet nézni valamelyik ünnepi pangásban - mert annyi idő alatt tuti elfelejted, hogy láttad már.
1. Ütközések (Crash) - 84 pont
Az újkori Oscar legnagyobb fiaskójaként számon tartott eset, amikor az Ütközések megverte a Túl barátságont a fődíjért folyó küzdelemben. Szegény rendezőnek azóta sem bocsátott meg az amerikai kritikusok felbőszített közössége, pedig a Crash nem rossz film - de nem is jó. Egy kiváló szereplőgárda játszadozik a dokumentaristának és fontosnak szánt, de valójában idealista (khm, hazug) forgatókönyv epizódjaiban, hogy a végén összejöjjön valami előemésztett tanulsághalmaz. Ráadásul eközben olyan filmek maradtak parkolópályán, mint az Erőszakos múlt vagy A tintahal és a bálna.