Nem panaszkodhatunk: az utóbbi egy-két évben jelentősen növekedett a magyarországi filmforgalmazók száma, s ezáltal a kínálat is terebélyesedett: 2012 első negyedévében több mint 70 filmet mutattak be a hazai mozik, ami alighanem rekordnak számít. A hollywoodi stúdiórendszer termékei menetrend szerint érkeztek, ahogy minden nehézség ellenére az artfilm-forgalmazók sem tétlenkedtek. Az újdonságot az amerikai függetlenek megnövekedett jelenléte jelenti, noha ezek a produkciók továbbra is a kiemelt címekre korlátozódnak, így a Lionsgate, a Summit, a Relativity és a FilmDistrict gyermekeire, azok gyors hazai megjelenésére (ékes példa: Az igazság nyomában, azaz a The Cold Light of Day nálunk jövő héten, a tengerentúlon viszont csak szeptemberben kerül a mozikba).
Az Észak-Amerikában eleve limitált, pár tucat mozira korlátozott filmek viszont továbbra is nehezen jutnak el ide, amiben gyors változás aligha fog beköszönteni, ha még a "nagyok" sem bírnak meggyőzően teljesíteni a kasszáknál. Az Aeonflux most utánajárt, hogy az elmúlt esztendők terméséből mely filmek azok, amelyeket legalább DVD-n szívesen látnánk. Íme a 25 Most Wanted, ábécérendben.
Nem panaszkodhatunk: az utóbbi egy-két évben jelentősen növekedett a magyarországi filmforgalmazók száma, s ezáltal a kínálat is terebélyesedett: 2012 első negyedévében több mint 70 filmet mutattak be a hazai mozik, ami alighanem rekordnak számít. A hollywoodi stúdiórendszer termékei menetrend szerint érkeztek, ahogy minden nehézség ellenére az artfilm-forgalmazók sem tétlenkedtek. Az újdonságot az amerikai függetlenek megnövekedett jelenléte jelenti, noha ezek a produkciók továbbra is a kiemelt címekre korlátozódnak, így a Lionsgate, a Summit, a Relativity és a FilmDistrict gyermekeire, azok gyors hazai megjelenésére (ékes példa: Az igazság nyomában, azaz a The Cold Light of Day nálunk jövő héten, a tengerentúlon viszont csak szeptemberben kerül a mozikba).
Az Észak-Amerikában eleve limitált, pár tucat mozira korlátozott filmek továbbra is nehezen jutnak el ide, amiben gyors változás aligha fog beköszönteni, ha még a "nagyok" sem bírnak meggyőzően teljesíteni a kasszáknál. Az Aeonflux most utánajárt, hogy az elmúlt esztendők terméséből mely filmek azok, amelyeket legalább DVD-n szívesen látnánk. Íme a 25 Most Wanted, ábécérendben.
1. Animal Kingdom (2010)
Mi ez? Az egy évvel ezelőtti díjszezont alaposan megjárt ausztrál bűnügyi dráma.
Miért nem jön? Mert a Mokép jegelte. Remélhetőleg csak átmenetileg, és Az ajtó viszonylagos sikere után ismét jut erő egy-két film bemutatására (a másik legyen a Coriolanus).
Miért néznénk meg? Azért, mert már nagyon kíváncsiak vagyunk Jacki Weaver alakítására.
2. Bitch Slap (2009)
Mi ez? Profi kiállítású exploitation kellő mennyiségű csöccsel és mordállyal, illetve a Herkules és Xena című televíziós sorozatok főszereplőivel.
Miért nem jön? Mert az ilyesmi nálunk még annyira sem kelendő, mint odaát, elég csak a Terrorbolygó és a Machete (le)szereplésére gondolni.
Miért néznénk meg? Mert jár nekünk a kellő mennyiségű csöcs és mordály. No meg a Herkules- és Xena-reunion is jópofa – ha egyszer mégis elér hozzánk a film, ne csesszük el! Magyar hangok: Kevin Sorbo - Kőszegi Ákos; Michael Hurst - Weil Róbert; Lucy Lawless - Tátrai Zita; Renée O'Connor - Kiss Erika.
3. The Company Men (2010)
Mi ez? A vállalati leépítések és az alkalmazottakat érintő következményeik körül forgó dráma John Wells, a Vészhelyzet, a Harmadik műszak és Az elnök emberei veterán alkotójának írásában és rendezésében.
Miért nem jön? Nincs különösebb oka. Talán a Krízispont iránt mutatkozó, nagyjából kielégítő érdeklődés megsegíti az ügyet, de nem valószínű.
Miért néznénk meg? Mert jó lenne már látni egy olyan Kevin Costner-filmet, ami piros paradicsommal bír a Rotten Tomatoes-on. További öt indok: Ben Affleck, Chris Cooper, Tommy Lee Jones, Maria Bello, Craig T. Nelson.
4. Conviction (2010)
Mi ez? Életrajzi dráma egy nőről, aki elvégzi a jogi iskolát, hogy maga képviselje bátyját, akit tévesen ítéltek el gyilkosságért.
Miért nem jön? Nincs különösebb oka. Tény, hogy nem számíthatna túl sok jóra.
Miért néznénk meg? Mert Hilary Swank és Sam Rockwell állítólag meggyőző alakítást nyújt, ami persze jó szokásuk. Swank SAG-jelölést is begyűjtött.
5. Creation (2009)
Mi ez? Angol életrajzi dráma Charles Darwinról és vallásos feleségéről, A mag és Az ember, aki túl keveset tudott direktorának rendezésében.
Miért nem jön? Nincs különösebb oka. Akkora érdeklődés talán nyílna rá, mint a mostanában futó Veszélyes vágyra.
Miért néznénk meg? Mert jó a téma, és érdekes élményt ígér, hogy Darwinékat valódi házaspár, Paul Bettany és Jennifer Connelly játsszák.
6. Exit Through the Gift Shop (2010)
Mi ez? Oscar-díjra jelölt dokumentumfilm a hírhedt graffitistáról, Banksyről. Vagy nem is róla?
Miért nem jön? Dokumentumfilmek csak nagyon ritkán jutnak el hozzánk, és ez a téma kiváltképp érdektelen lenne.
Miért néznénk meg? Mert szórakoztató lehet azoknak is, akiket hidegen hagynak a falfirkák, vagy egyenesen rossz szemmel nézik őket.
7. Gake no ue no Ponyo (2008)
Mi ez? Mijazaki Hajao mester legutóbbi rendezése.
Miért nem jön? Mert a Best Hollywood időközben tetszhalott állapotba került.
Miért néznénk meg? Mert nem szeretünk kimaradni semmi jóból. A Csihíró szellemországban és A vándorló palota mozipremierje után nagyon kezdtünk reménykedni az állandósulásban.
8. Get Low (2009)
Mi ez? Dráma egy remetéről, aki megrendeli a saját temetését. Pedig még nem is halt meg!
Miért nem jön? Nincs különösebb oka. Ha Robert Duvall közelebb jutott volna vele az Oscarhoz, talán nem kellene nélkülöznünk.
Miért néznénk meg? Mégis csak Robert Duvallról van szó, no meg Sissy Spacekről és Bill Murrayről.
9. Hobo with a Shotgun (2011)
Mi ez? A 2007-es Tarantino/Rodriguez vállalkozás, a Grindhouse hozadékaként született exploitation egy, nos, csövesről, puskával.
Miért nem jön? Lásd Bitch Slap.
Miért néznénk meg? Rutger Hauer lövi a söpredéket? Az még egy angol úriembernek is jól ment pár éve, úgyhogy ő aztán pláne érthet hozzá!
10. Hot Tub Time Machine (2010)
Mi ez? Vígjáték a '80-as évekbe visszautazó baráti társaságról. Az eszköz: egy dzsakuzzi.
Miért nem jön? Mert a forgalmazóknak nincs humorérzékük. Vagy utálták a '80-as éveket.
Miért néznénk meg? Megfelelően abszurd alapvetés, túlnyomó részt kedvező kritikákkal. És Chevy Chase-t már tíz éve nem láttuk a vásznon.
11. Insidious (2011)
Mi ez? Rémfilm egy házaspár gyermekéről, aki kómás állapotba kerülve a szellemek átjárója lesz. A Fűrész alkotóitól.
Miért nem jön? A horrorokkal nem éri meg foglalkozni, bár időnként kísérletet tesznek rá a bátrabbak. Pont egy nagy sikert hagytak ki.
Miért néznénk meg? Az amerikai kritikusok és nézők egyaránt rá voltak kattanva. Bár belőlük mindig könnyebben kitör a frász.
12. Let Me In (2010)
Mi ez? A svéd Engedj be! amerikai változata.
Miért nem jön? Bár az Engedj be! egész jól szerepelt nálunk, ez a multiplexekre szabott remake rövid úton elvérzett volna, hiszen horrornak túl romantikus, romantikus filmnek túl horrorisztikus a hazai közönség számára.
Miért néznénk meg? Odaát kedvelte a kritika. A nézőket mondjuk ott sem érdekelte.
13. Like Crazy (2011)
Mi ez? Szerelmi történet, melyben a konfliktust egy lejáró tartózkodási engedély jelenti.
Miért nem jön? Még nem kell végleg feladni a reményt, hogy moziban is láthassuk. Anton Yelchin és Felicity Jones azonban sajnos nem Channing Tatum és Amanda Seyfried.
Miért néznénk meg? Jones egy szakajtónyi elismerést begyűjtött. És maga a film sem bír rossz hírrel.
14. Meek's Cutoff (2010)
Mi ez? Elmélkedő dráma az 1845-ben az oregoni sivatagon át utazó telepesekről. Akkor bizony még nem volt GPS.
Miért nem jön? A westernfilmek itt rendre kudarcot vallanak, ha néhanapján kísérletet tesznek velük a forgalmazók. Ha a Börtönvonat Yumába 10 ezer néző alatt maradt, ennek esélyeibe bele se merjünk gondolni.
Miért néznénk meg? Tavalyi kritikai összesítésünkben jól szerepelt, és Michelle Williams-t is megnéznénk bazi nagy puskával a kezében.
15. Monsters (2010)
Mi ez? Brit minimálsci-fi, aminek alapvetése szerint már az emberek számítanak idegennek a Föld nevű bolygón.
Miért nem jön? Szerény közönségre számíthatna, még akkor is, ha a District 9-éhoz hasonló erők és hírverés állna mögötte.
Miért néznénk meg? Mert sci-fi az mindig, minden formában jöhet, értem?
16. Okuribito (2008)
Mi ez? A legjobb külföldi film Oscarját elnyert japán dráma egy temetkezési vállalkozásnál munkát vállaló csellistáról.
Miért nem jön? Az ázsiai filmeknek, kiváltképp a távol-keletieknek és a magyarok érdeklődési körének nincs közös halmaza.
Miért néznénk meg? A Szemekbe zárt titkokkal és a Nader és Siminnel az Akadémia nagyon betalált. Talán ez esetben sem tévedtek.
17. Our Idiot Brother (2011)
Mi ez? Vígjáték egy féleszű fickóról és három lánytestvéréről.
Miért nem jön? Nincs különösebb oka. Paul Ruddot már jól ismerik a hazai nézők, és az amerikai vígjátékok zöme is a mi nyelvünkön beszél.
Miért néznénk meg? A kritikusok bírták, na meg hát Rudd jó fej. Zooey Deschanel, Elizabeth Banks és Emily Mortimer triumvirátusa már csak hab a tortán.
18. Take Shelter (2011)
Mi ez? Dráma egy férfiről, aki az ég és az elme viharaival küzd.
Miért nem jön? Michael Shannon nevét nem ismerjük kellő mértékben, márpedig ez a film róla szól.
Miért néznénk meg? Minden vélemény szerint kiváló alkotásról -és alakításról- van szó.
19. The Tempest (2010)
Mi ez? A Titus rendezőnőjének variációja Shakespeare A viharjára.
Miért nem jön? Nincs különösebb oka. Helen Mirren egy másik filmje, az Aztán mindennek vége (The Last Station) végül eljutott a magyar vásznakra, így még lehet reménykedni.
Miért néznénk meg? A Titus nem épp mestermű, de határozottan érdekes feldolgozás. Julie Taymor megérdemli a bizalmat a gyenge kritikai fogadtatás ellenére is. Pláne, ha Mirren mellett Felicity Jones, Alfred Molina, Russell Brand, Djimon Hounsou, David Strathairn, Alan Cumming és Chris Cooper tűnik fel.
20. Trolljegeren (2010)
Mi ez? Norvég horror-fantasy néhány oknyomozó diákról, akik trollokba botlanak, avagy az Európai Unión kívül képtelenek a vadállomány szabályozására.
Miért nem jön? A magyar közönség még az amerikai szörnyfilmekért sincs oda igazán, hát még az európaiakért.
Miért néznénk meg? Európai szörnyfilm, ember! Ilyesmi nem nő minden bokorban.
21. Trust (2010)
Mi ez? A Jóbarátok Ross-jának filmje egy hiszékeny tinédzserlányról és az internet rejtette veszélyekről.
Miért nem jön? Ha súlyos témákról van szó, valahogy európai csomagolásban jobban szeretjük. Ettől függetlenül nem jelentene túl nagy kockázatot, egy pedofíliával foglalkozó film könnyen kap bónuszpublicitást.
Miért néznénk meg? Clive Owen élete legjobb alakítását nyújtja benne, és a főszereplő Liana Liberatónak sem kell a szomszédba mennie tehetségért.
22. W. (2008)
Mi ez? Oliver Stone komoly-komolytalan életrajzi filmje az Amerikai Egyesült Államok legrosszabb elnökéről.
Miért nem jön? Nincs különösebb oka. Az egy dolog, hogy a J. Edgarral nem merészkedett a mozikba illetékes forgalmazója (InterCom), de egy akkor még éppen regnáló elnökről szóló filmmel azért lehetett volna próbálkozni.
Miért néznénk meg? Josh Brolin már a posztereken meggyőző Bush-imitátor, kíváncsiak lennénk a többire is.
23. The Way Back (2010)
Mi ez? Peter Weir filmje a Gulagról hazafelé menekülő emberek egy csoportjáról, avagy 4000 mérföldes út a szabadságba.
Miért nem jön? Mert a Budapest Film elhalasztotta (alighanem törölte) a DVD-megjelenést, ami 2011 decemberére volt kitűzve.
Miért néznénk meg? Ed Harris, Colin Farrell, Mark Strong, Saoirse Ronan. Érdekfeszítő történet remek szereposztással.
24. Whatever Works (2009)
Mi ez? Woody Allen 2009-es filmje.
Miért nem jön? Lásd a Ponyo esetét.
Miért néznénk meg? Mert Woody Allen minden munkáját láthattuk moziban az 1992-es Férjek és feleségek óta. Nem örülünk, hogy hiányos lett az életmű.
25. Win Win (2011)
Mi ez? Az állomásfőnök és A látogató író-rendezőjének vígdrámája egy ügyvédként és birkózás-edzőként is tevékenykedő férfiről.
Miért nem jön? Mert nem látnak benne annyi fantáziát se, mint a két másik említettben. El lehet intézni annyival, hogy sportfilm (is).
Miért néznénk meg? Ugyancsak szerepelt kritikai toplistánkban, és Thomas McCarthy eddigi filmjei nem okoztak csalódást. Paul Giamattira is mindig vevők vagyunk.